abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 11:55 | Komunita

Vývojový tým OpenSSL ve spolupráci s iniciativou Core Infrastructure konsorcia Linux Foundation spustil proces přelicencování této kryptografické knihovny ze současné licence na licenci Apache Licence v 2.0 (ASLv2). Nová licence usnadní začleňování OpenSSL do dalších svobodných a open source projektů. Všichni dosavadní vývojáři OpenSSL (Authors) obdrží v následujících dnech email s prosbou o souhlas se změnou licence.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
včera 01:11 | Komunita

Před třemi týdny Mozilla.cz představila projekt Photon, jehož cílem je návrh a implementace nového vzhledu Firefoxu. Včera zveřejnila první náhled vzhledu Photon. Práce na projektu Photon jsou rozděleny do pěti týmů, které celkem čítají 19 lidí. Zaměřují se na zlepšení prvního spuštění Firefoxu a zaujetí nových uživatelů, celkovou úpravu vzhledu, zlepšení animací, zrychlení odezvy uživatelského rozhraní a také upravení nabídek. Vývoj lze sledovat v Bugzille.

Ladislav Hagara | Komentářů: 22
23.3. 20:00 | Komunita

OneDrive pro firmy je již ve webových prohlížečích na Linuxu stejně rychlý jako na Windows. Microsoft opravil chybu z listopadu loňského roku. OneDrive pro firmy běžel na Linuxu mnohem pomaleji než na Windows. V popisu chyby bylo uvedeno, že stačilo v prohlížeči na Linuxu nastavit v user-agentu Windows a vše se zrychlilo. Odpovědí Microsoftu bylo (Internet Archive: Wayback Machine), že Linux není podporován. Po bouřlivých diskusích na redditu i Hacker News byla chyba nalezena a opravena.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
23.3. 19:00 | Zajímavý projekt

Byla vyhlášena soutěž Hackaday Prize 2017. Soutěž je určena vývojářům open source hardwaru. Pro výherce je připraveno celkově 250 tisíc dolarů. Každý ze 120 finalistů získá tisíc dolarů. Nejlepší pak navíc 50, 30, 20, 15, 10 a 5 tisíc dolarů. Jedná se již o čtvrtý ročník soutěže. V roce 2014 zvítězil projekt globální sítě open source pozemních satelitních stanic SatNOGS. V roce 2015 zvítězil open source systém pro řízení elektrických invalidních vozíků pohybem očí Eyedriveomatic. V roce 2016 zvítězil modulární robot Dtto.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 15:00 | Bezpečnostní upozornění

Byla vydána Samba ve verzích 4.6.1, 4.5.7 a 4.4.12. Řešen je bezpečnostní problém CVE-2017-2619. Pomocí symbolických odkazů a souběhu (symlink race) lze "teoreticky" získat přístup k souborům, které nejsou sdíleny. Linuxové distribuce jsou postupně aktualizovány (Debian).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 07:43 | Nová verze

Na Steamu se objevil port hry Arma: Cold War Assault (Operation Flashpoint) pro Mac a Linux. … více »

creon | Komentářů: 29
23.3. 05:55 | Nová verze

Po 18 měsících od vydání verze 8.0 byla vydána verze 9.0 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab. Představení nových vlastností v příspěvku na blogu a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 03:33 | Komunita

Platnost posledního patentu souvisejícího s Dolby Digital (AC-3) vypršela. Po MP3 se tak do Fedory oficiálně dostane také kodek AC-3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
23.3. 00:44 | Komunita

Feral Interactive, společnost zabývající se vydáváním počítačových her pro operační systémy macOS a Linux, nabízí své hry na Steamu vývojářům open source 3D grafické knihovny Mesa zdarma. Podmínkou je minimálně 25 commitů za posledních 5 let. Stejnou nabídku dostali vývojáři knihovny Mesa v roce 2015 od Valve. O rok dříve dostali od Valve tuto nabídku vývojáři Debianu a Ubuntu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.3. 23:55 | Nová verze

Opera 44, verze 44.0.2510.857, byla prohlášena za stabilní. Nejnovější verze tohoto webového prohlížeče je postavena na Chromiu 57. Z novinek vývojáři Opery zdůrazňují podporou Touch Baru na nejnovějších MacBoocích Pro (gif). Přehled novinek pro vývojáře na blogu Dev.Opera.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (14%)
 (2%)
 (72%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 927 hlasů
 Komentářů: 72, poslední 1.3. 11:16
    Rozcestník

    Dotaz: Pascal - bitove operace : ma to cenu?

    24.7.2013 16:52 plexiskex
    Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Přečteno: 544×
    Dobry den, snazim se nalezt nejakou uspokojivou odpoved na nasledujici otazku: Kolikrat je rychlejsi scitani (resp. nasobeni,deleni, porovnavani,...) dvou integeru implementovane pomoci bitovych operaci nez obycejne plus (ve Free Pascalu)?

    Respektive jsem se nekde docetl, ze "bitove operace jsou velmi rychle", ale nevim, co vlastne zpomaluje normalni plus? Dival jsem se do dokumentace fpc, ale ten kod moc nechapu.

    Nevim totiz, jestli ma cenu si nadefinovat nove operatory (+,-,*,/) pomoci bitovych operaci, a v podobnem duchu dopsat cely program. Pro predstavu, pisu program, ktery ma faktorizovat velka cisla (odhaduju to na nekolik milionu nasobeni).

    dekuju za Vase odpovedi.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    24.7.2013 17:20 Michy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Předesílám, že nejsem úplně odborník na Pascal, ale předpokládám, že "obyčejné" plus s "obyčejnými" celočíselnými typy kompilátor přeloží na nejefektivnější instrukci/e procesoru. Pokud chceš ale pracovat s "neobyčejnými"/velkými celočíselnými typy, potom si budeš muset dané operace implementovat sám. Tvoje dilema s bitovými/"nebitovými" operacemi chápu spíš jako dilema, zda zvolit pro reprezentaci velkých celých čísel binární (dvojkovou) nebo dekadickou (desítkovou) soustavu. Z hlediska rychlosti operací a paměťové náročnosti je zcela jistě efektivnější binární reprezentace. Dekadická soustava má výhodu snad jen ve snadnější transformaci na lidsky čitelnou podobu.
    Beda0 avatar 24.7.2013 17:35 Beda0 | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?

    Asi bude nejjednoudšší si to sám změřit.

    Dřív než řešit rychlost násobení je nutné zvolit vhodný algoritmus, kteřý třeba rychost násobení ani tolik neovlivní. Počítat faktoriál rekurzivním násobením jinde než v ukázkových příkladech není dobrý nápad - je to hrozně neefektivní, existuje spousta daleko lepších algoritmů, případně pro velká čísla často postačí aproximace, která je ještě rychlejší.

    24.7.2013 18:00 Michy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Faktorizace je rozklad na prvočísla, s faktoriálem to asi moc nesouvisí. A zrovna u faktorizace nepředpokládám, že by aproximace vedla k cíli. :-)
    Beda0 avatar 24.7.2013 18:33 Beda0 | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?

    Ááá, fakt je dneska hrozný vedro, omlouvám se.

    Řešení 1× (plexiskex (tazatel))
    24.7.2013 18:39 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Zalezi od kompilatora. Ak je kompilator dobry, tak taketo veci nemusis riesit, urobi to sam.

    Najlepsie to bude otestovat. Daj si to do cyklu milionkrat a porovnaj casy.
    Řešení 2× (plexiskex (tazatel), rADOn)
    24.7.2013 22:17 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Nevím, jak velká jsou ta velká čísla, ale předpokládám taková, která se nevejdou do 64bitového intu, dokonce ani do ničeho jako __int128 (má fpc vůbec 128bitová čísla?), a potřebují aritmetiku s neomezenými čísly (GMP, ...). Ani v takovém případě, pokud nejsou čísla hodně velká, milion násobení pořád nic moc není.

    Každopádně když potřebuji aritmetiku s neomezenými čísly, řešení je použít knihovnu pro práci s neomezenými čísly (GMP, ...). Když potřebuji faktorizovat velká čísla, použiji efektivní faktorizační metodu, kterou naprogramovali lidi, kteří tomu rozumějí líp než já, třeba gmp-ecm.

    Jinak k otázce bitových operací, inteligentní kompilátor automaticky optimalizuje jednoduché případy typu násobení mocninou dvou na bitové operace -- těžko říci, zda to dělá fpc, v Pascalu jsem tak patnáct let nic nepsal. Na ostatních se oproti instrukci násobení na současných procesorech těžko něco ušetří, spíš naopak, když se začne kód komplikovat.

    Kompilace pro konkrétní procesor, na kterém to poběží, u některých operací umožňuje inteligentímu kompilátoru použít efektivnější instrukce (rozdíl může být i řádový), opět nevím, zda se to týká i fpc.
    24.7.2013 23:14 plexiskex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    Jo, Velkymi Cisly myslim pole Wordu, pocita to v 2^16-kove soustave, nasobenim myslim nasobeni techto Velkych Cisel (zatim skolsky alg., pozdeji mozna Karatsuba). Ale nasobeni a scitani Wordu tvori nasobeni Velkeho Cisla, proto dotaz na nasobeni integeru.

    Nejdriv jsem se pokousel stahnout knihovnu gmp, ale protoze moc neovladam "IT hantyrku", nebyl jsem se schopen prokousat navodama na kompilaci. Navic ten program je semestralka do skoly, takze pouzit neco, co naprogramoval nekdo jiny neni uplne OK :-D (i kdyz aritmetiku mam povolenou) Zkusil jsem si teda naprogramovat "gmp" sam, mam uz zakladni operace hotove, ale trochu me desi, ze umocnit deset-milionkrat na druhou cislo 12345 (19 desitkovych cifer) trva zhruba pul minuty.. Zkusim teda napsat neco s bitovymi operacemi a otestovat.

    Jeste jednou dik za odpovedi...
    28.7.2013 21:13 potato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pascal - bitove operace : ma to cenu?
    GMP jsem sice asi párkrát kompiloval, ale je ve všech běžných distribucích, tudíž knihovnu samu není zapotřebí kompilovat a podle návodu

    http://wiki.freepascal.org/gmp

    by měla ve fpc fungovat, stačí ji mít nainstalovánu včetně -dev(el) balíčku.

    U toho testu rychlosti úplně nerozumím, co znamená umocnit ‚deset-milionkrat na druhou cislo 12345 (19 desitkovych cifer)‘, protože 12345 jich má pět, jeho druhá mocnina devět, a když ho umocníš postupně desetimilionkrát na druhou, tak má výsledek něco jako 10300000 cifer, což je fakt hodně. Nic tam tedy nemá 19 cifer.

    Každopádně i s GMP lze čekat pro rozumně malá velká čísla zpomalení tak o jeden řád oproti normálním 64bitovým číslům. U jednoduše napsaných vlastních funkcí to bude podstatně horší. Tři mikrosekundy na jedno násobení je ale hodně. Potíž bude těžko v instrukci násobení, která trvá nějaké nanosekundy, takže bys jich za tři mikrosekundy pořád zvládl tisícovku. Bitovými operacemi to nevyřešíš. Potíž je v tom, že ti jedno násobení trvá jako tisíc instrukcí násobení, takže máš někde brutální overhead. Těžko říci kde.

    Obecně končí použitelnost učebnicové faktorizační metody právě okolo 264[*]. Celá ta věc je tedy spíš nepraktické cvičení, protože pro čísla, pro kterou ji můžeš použít, stačí běžné integery. Pak je otázka, jak velký je problém, že to poběží hodinu, co přesně musíš dodržet a co si můžeš udělat, jak chceš, a pod.

    [*]Tedy pro efektivní, leš stále de facto učebnicovou implementaci trvá řádově 1 s.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.