abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
16.8. 19:00 | Nová verze

Byla vydána verze 18.08.0 KDE Aplikací (KDE Applications). Přehled novinek v kompletním seznamu změn a na stránce s dalšími informacemi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.8. 18:44 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 155. brněnský sraz, který proběhne v pátek 17. srpna od 18:00 na zahrádce restaurace Tanganika (Horova 35). V případě nepřízně počasí uvnitř. Tentokrát bude sraz pojat tématicky. Vzhledem k blížícímu se 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa proběhne malá výstava. Kromě literatury budou k vidění též originály novin z 21. srpna 1968, dosud nikde nezveřejněné fotky okupovaného Brna a původní letáky rozdávané v ulicích.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.8. 01:00 | Komunita

Měsíc po Slackware slaví 25 let také Debian. Přesně před pětadvaceti lety, 16. srpna 1993, oznámil Ian Murdock vydání "Debian Linux Release".

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
15.8. 06:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 1.26 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Představení novinek také na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 27
15.8. 03:00 | Nová verze

Po více než 3 měsících vývoje od vydání verze 2.12.0 byla vydána nová verze 3.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 169 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 300 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn. Proč verze 3.0.0 a ne 2.13.0? Není to kvůli triskaidekafobii. QEMU letos v březnu slavilo 15 let od oznámení verze 0.1 a to je dle vývojářů dobrý důvod pro novou major verzi. Vývojáři mají v plánu zvyšovat major verzi jednou ročně, vždy s prvním vydáním v daném roce.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
14.8. 22:11 | Bezpečnostní upozornění

Intel potvrdil (INTEL-SA-00161) další bezpečnostní problém ve svých procesorech. Problém byl pojmenován L1 Terminal Fault aneb L1TF. Popis problému přímo od Intelu na YouTube. Jedná se o CVE-2018-3615 (SGX), CVE-2018-3620 (OS/SMM) a CVE-2018-3646 (VMM). Další informace na stránce Foreshadow nebo přímo v dnešním commitu do Linuxu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 19
14.8. 12:33 | IT novinky

Po více než 4 letech bylo vydáno RFC 8446 popisující verzi 1.3 protokolu TLS (Transport Layer Security). Popis novinek i historie TLS například v příspěvku na blogu Cloudflare.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
14.8. 11:11 | Zajímavý software

V roce 1998 uvedla společnost Tiger Electronics na trh elektronickou hračku, malého chlupatého tvora s velkýma ušima, Furby. Furby patřil k nejžádanějším hračkám. Během tří let se jich prodalo více než 40 milionů. Furby již tenkrát reagoval na světlo, zvuk, polohu, doteky a přítomnost dalších Furby. Sám mluvil a pohyboval se. Firmware uvnitř simuloval postupný vývoj a učení. Zdrojový kód tohoto firmwaru byl zveřejněn na Internet Archive [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 21
14.8. 02:00 | Nová verze

Australská společnost Blackmagic Design oznámila vydání verze 15 svého proprietárního softwaru pro editování videa a korekci barev DaVinci Resolve běžícího také na Linuxu. Představení nových vlastností na YouTube. Základní verze DaVinci Resolve je k dispozici zdarma. Plnou verzi DaVinci Resolve Studio lze koupit za 299 dolarů. Před rokem to bylo 995 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.8. 21:00 | Zajímavý projekt

Cílem projektu DXVK bylo vytvořit vrstvu kompatibility mezi Direct3D 11 a Vulkanem a začlenění této vrstvy do Wine. Direct3D 10 nad Vulkanem bylo možné řešit mezikrokem pomocí vrstvy DXUP překládající Direct3D 10 na Direct3D 11. Vývojáři DXVK se rozhodli přímo podporovat Direct3D 10. Podpora byla začleněna do hlavní větve na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
Používáte zařízení („chromebook“, „chromebox“ či tablet) s ChromeOS?
 (7%)
 (4%)
 (13%)
 (77%)
Celkem 199 hlasů
 Komentářů: 9, poslední 14.8. 21:03
    Rozcestník

    Dotaz: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?

    28.7. 10:09 zdenek2008 | skóre: 21
    Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Přečteno: 1012×
    Potreboval bych kalkulovat hodnotu/pomer zavisly na techto vychozich hodnotach:
    1) Kdyz A = 10, tak B = 2
    2) Kdyz A = 20, tak B = 0.3
    Kolik bude B, kdyz A bude nekde mezi temi 10 a 20? B klesa linearne, mezi 2 a 0.3 je primka. Takze napr. GnuPlot mi vykresli graf, ale neukaze vzorec vypoctu. Nevedeli byste nekdo, co je toto za vypocet? Kdyztak predem diky za pripadne tipy.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Řešení 1× (zdenek2008 (tazatel))
    Jendа avatar 28.7. 10:35 Jendа | skóre: 74 | blog: Výlevníček | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    wget -q -O - https://psp.cz/ | head -n 19
    28.7. 11:06 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Diky, zkusim se tim prokousat. Jde mi o formulku, abych mohl zadavat i jine hodnoty, ale pricip bude vzdy stejny: znam pocatecni zlomek a konecny zlomek, potrebuji znat dolni hodnotu zlomku pokud tento bude kdekoliv mezi pocatecnim a konecnym:
    if A1/B1=5 && A2/B2=9 then An/Bn=?
    Řešení 2× (pc2005, zdenek2008 (tazatel))
    28.7. 10:47 filodendron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    B = -0,17 * A + 3,7
    28.7. 11:09 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Diky, je to linearni rovnice? Co kdyz se ty pomery zmeni:
    if A1/B1=5 && A2/B2=9 then An/Bn=?
    28.7. 11:07 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Pokud je tam přímka, tak jde o lineární funkci: B = Ax + y. Dosadíte známé hodnoty A a B a máte dvě rovnice o dvou neznámých: 2 = 10x + y 0,3 = 20x + y
    28.7. 11:18 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Kdybych to napsal takhle:
    if 10/2 && 20/0.3 then 13.7/?
    dava to nejaky smysl? Myslim jako vypocet, ne jako programovani, to je jen pseudokod.
    28.7. 12:08 〹
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    to je jen pseudokod
    Zajímavé.
    28.7. 11:34 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Takhle nejak?
    2 = 10x + y
    ? = 13.8x + y
    0,3 = 20x + y 
    7 = 5000x + y
    ? = 5850x + y
    0,01 = 6700x + y
    Řešení 1× (zdenek2008 (tazatel))
    28.7. 11:49 vbwb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Lineární regrese, střední škola. Je vhodné si pro konvenci místo A, B napsat x, y. Obecná rovnice: y = ax + b => ten poměr, co máš v IF níže z ní jednoznačně nedostaneš. Ale s x1,y1 a x2,y2 se to dá řešit. Dvě rovnice o dvou neznámých. Internet je toho plný.
    28.7. 12:04 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Na stredni skole jsem si o matice kreslil sprostarny, karikatury ucitelek a loga hardrockovych skupin. Tak ted musim trpet. Kazdopadne diky za tip, uz se mi to ujasnuje.
    Řešení 1× (zdenek2008 (tazatel))
    28.7. 11:58 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    1) Kdyz A = 10, tak B = 2
    2) Kdyz A = 20, tak B = 0,3
    
    prepiseme
    1) Kdyz X = 10, tak Y = 2
    2) Kdyz X = 20, tak Y = 0,3
    
    Zavislost nech je linearna (priamka), Ale daj obrazok grafu, z neho sa da urcit, aka je to funkcia (linerarna, exponencionalna, …)

    Ak priamka:
    Y = A * X + B
    
    tak pre dve zavisle hodnoty rovnakej funkcie bude vseobecne:
    Y1 = A * X1 + B
    Y2 = A * X2 + B
    
    Dosadime hodnoty:
    2=A*10+B
    0,3=A*20+B
    
    A riesime sustavu rovnic s dvoma neznamymi (matematika),
      2=10*A+B
    0,3=20*A+B
    
    Pouzijeme scitaciu metodu
       2 =    10 * A + B
     0,3 =    20 * A + B / *(-1)
    ---------------------------
       2 =    10 * A + B
    -0,3 = (-20) * A + B
    
    (scitame riadky)
    -0,7 = (-10) * A + B / *(-1)
     0,7 =   10  * A
       A = 0,07
    
    A dosadime do 1, rovnice zo zadanie:
      2 =   10 * A  + B
      2 = 0,07 * 10 + B
      2 =       0,7 + B  / -0,7
      B = 2 - 0,7
      B = 1,3
    
    Dostali sme:
    A = 0,07
    B = 1,3
    
    Vysledna zavislost je:
    Y = 0,7 * X + 1,3
    28.7. 12:12 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    To je linearni vztah, mezi Y1 a Y2 je primka.
    28.7. 13:00 filodendron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Ked za X dosadim 10 dostanem Y = 8,3. Ak za X dosadim 20 dostanem Y = 15,3. Nieco tu nesedi...
    Řešení 2× (wamba, zdenek2008 (tazatel))
    28.7. 12:09 filodendron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    // y = K1 * x + K2 - rovnica priamky
    
    float x1,x2,x3,y1,y2,y3,K1,K2;
    
    x1 = 10;       // x-ova suradnica bodu 1
    y1 = 2;        // y-ova suradnica bodu 1
    x2 = 20;       // x-ova suradnica bodu 2
    y2 = 0.3;      // y-ova suradnica bodu 2
    
    // Vypocet K1 a K2:
    
    K1 = (y2-y1)/(x2-x1);
    K2 = y1 - K1 * x1;
    
    x3 = 14.5;     // x-ova suradnica bodu 3
    
    // Neznama suradnica y bodu 3:
    
    y3 = K1 * x3 + K2;
    
    28.7. 12:34 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Diky moc, zkusim si to napsat v GnuPlotu nebo spreadsheetu. Jde mi hlavne o ten ciselny vysledek, graf bude dobry pro ilustraci.
    28.7. 13:07 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    ALGORITMUS MA ZLY !!!!!!!

    Skus si kod na https://www.jdoodle.com/c-online-compiler

    Pri druhom vypocte vrati chybu:
    2.000000 = -0.170000 * 10.000000 + 3.700000
    3.649000 = -0.170000 * 0.300000 + 3.700000
    
    Kod overaci:
    #include <stdio.h>
    
    int main()
    {
    	
    float x1,x2,x3,y1,y2,y3,K1,K2;
    
    x1 = 10;       // x-ova suradnica bodu 1
    y1 = 2;        // y-ova suradnica bodu 1
    x2 = 20;       // x-ova suradnica bodu 2
    y2 = 0.3;      // y-ova suradnica bodu 2
    
    // Vypocet K1 a K2:
    
    K1 = (y2-y1)/(x2-x1);
    K2 = y1 - K1 * x1;
    
    x3 = 14.5;     // x-ova suradnica bodu 3
    
    // Neznama suradnica y bodu 3:
    
    y3 = K1 * x3 + K2;
    
    x3=10;
    y3= K1 * x3 + K2;
    printf("%f = %f * %f + %f\n", y3, K1, x3, K2);
    
    x3=0.3;
    y3= K1 * x3 + K2;
    printf("%f = %f * %f + %f\n", y3, K1, x3, K2);
    	
    	return 0;
    }
    
    
    28.7. 13:12 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Ups, zmylil som sa!!!!! Pri druhom som pri skusani zamenil x2 s y2. Funguje to. :)

    Over tu: https://www.jdoodle.com/c-online-compiler

    Spravne na overenie:
    #include <stdio.h>
    
    int main()
    {
    	
    float x1,x2,x3,y1,y2,y3,K1,K2;
    
    x1 = 10;       // x-ova suradnica bodu 1
    y1 = 2;        // y-ova suradnica bodu 1
    x2 = 20;       // x-ova suradnica bodu 2
    y2 = 0.3;      // y-ova suradnica bodu 2
    
    // Vypocet K1 a K2:
    
    K1 = (y2-y1)/(x2-x1);
    K2 = y1 - K1 * x1;
    
    x3 = 14.5;     // x-ova suradnica bodu 3
    
    // Neznama suradnica y bodu 3:
    
    y3 = K1 * x3 + K2;
    
    x3=10;
    y3= K1 * x3 + K2;
    printf("%f = %f * %f + %f\n", y3, K1, x3, K2);
    
    x3=20;
    y3= K1 * x3 + K2;
    printf("%f = %f * %f + %f\n", y3, K1, x3, K2);
    	
    	return 0;
    }
    
    
    28.7. 13:17 filodendron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Ten druhy vypocet je spravne pre hodnotu 0,3. To druhe x3 vsak ma byt 20.
    30.7. 02:39 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Tato diskuze je nějaký vtip? Jako fakt se tady debatuje o učivu tak 6. třídy ZŠ? Jako sorráč, my na střední toto nedělali -- věnovali jsme se algebraickým strukturám, součiny grup, na druhé straně kalkulu. Řešení, jak zaznělo, této úlohy je opravdu B = -0.17*A + 3.7. Zjistit to jde během pár sekund. Metodou eliminační, substituční, popř. pomocí matic. Nebo, bože, pomocí solveru v mnoha jazycích -- třeba v Pythonu se Sympy jako linsolve([10*x + b - 2, 20*x + b - 0.3], (x, b)), kde x, b jsou importované symboly. Takže pak prostě
    def fce(x):
       return -0.17*x + 3.7
    
    A odkud plyne předpoklad lineární závislosti? Je jasné, že Gnuplot propojí dva body přímkou. Čím jiným? Nekonečným počtem křivek? Má ta úloha opravdu lineární vztah ve svém základu?
    30.7. 11:15 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Preco sa mu vysmievas. Vsetci neviedia vsetko.

    Ma graf, len nevie matematicky zavistlost funkcie a pozna dve body na nej.

    A to ze si tak zbehli v pythone, neznamena ze kazdy.
    30.7. 11:17 debian
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Preco sa mu vysmievas. Vsetci nevedia vsetko.

    Ma graf, len nevie matematicky zavistlost funkcie a pozna dve body na nej.

    A to ze si tak zbehli v pythone, neznamena ze kazdy.
    30.7. 16:20 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Já se mu nevysmívám, to vůbec. Já jsem spíše šokován, že někdo, kdo neumí tak triviální věc, mohl dokončit libovolnou školu a pak se stát programátorem či čím -- a co mě stejně tak šokuje, je, že se k tomuto triviálnímu problému semlela tak dlouhá debata s místy "úsměvnými" komentáři. Sorry, já si prostě nedokážu představit už nic jednoduššího, základnějšího, než je trojčlenka a lineární závislost. Aspoň nějaké stopy by ZŠ měla do duše lidí otisknout.
    30.7. 11:50 rastos | skóre: 61 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Tu nejde o vysmievanie. Učivo, ktoré sa učí(*) na základnej škole by mal (logicky) vedieť každý, kto ukončil povinnú školskú dochádzku.

    *) neviem ak je to v Česku, ale na Slovensku sa učivo matematiky (a všeobecne prírodovedných predmetov) okresáva a okresáva a posúva a posúva k vyšším ročníkom, takže by ma vôbec neprekvapilo, keby sa rovnice o dvoch neznámych skutočne na základnej škole už neučili :-(
    30.7. 16:31 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Souhlasím. Tady to je taky katastrofa. Kdysi lidi na průmyslovkách normálně řešili diferenciální rovnice (např. v elektrotechnice), na gymplech se vařila lineární algebra a matematická analýza. Dnes se ustupuje, aby ty školy vychodil i troglodyt -- aby se tak splnily cíle o vyšší studovanosti lidu, že. No, doučoval jsem dost dlouho -- začal jsem v době, kdy si školy ještě přijímačky dělaly samy. Měl jsem 100% úspěšnost ty lidi tam dostat, byť předešle ty zkoušky nezvládli. Ale ta děcka tehdy byla poněkud jiná (resp. ne každý s dírou v zadku byl posílán na VŠ, vlastně ani ne na dobrou SŠ), takže s tím materiálem šlo pracovat. Skončil jsem před pár lety, kdy už jsem se setkával s takovou "kvalitou", že jsem po večerech brečel na hajzlu. Ne, jako vážně, matematikou a logikou či myšlením nepolíbení. Chyběli jim ty nejelementárnější znalosti. Měl jsem propadlíky z maturit, kteří to nakonec po doučování udělali. A -- šli na VŠ, kam se dostali bez problémů (?!). Chraň nás Bože před takovými odborníky, kteří ty školy odchodí a otevřou si praxi...
    30.7. 17:20 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    A to jeste nic neni. Meli jsme ve tride i takoveho co napsal do pisemky "Kral karel gotvald vladl v roce 1924." No a take jsem mel spoluzaka ktery byl puvodne spoluzakem meho o ctyry roky starsiho brachy. Postupne se pro-propadal az do naseho rocniku a pak jeste nize. Po letech jsem se jednou vracel z Nemecka ze sluzebky s nasim predsedou predstavenstva, staveli jsme se na mycce a on tam myl auta tenhle vytecnik. Tvaril jsem se za neexistuju ale on se ke mne ihned hlasil. Nas predseda jen poznamenal, "No jo, Slovan ma znamy vsude..."
    30.7. 19:28 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    :o) Můj soused měl na sešitu do němčiny napsáno "Dojč". Podotýkám, že to nebylo jeho vytříbeným smyslem pro humor, on totiž žádný neměl. Při jednom pozorování oblohy, kdy jsem vytáhl teleskop, jsem si postěžoval, že je škoda, že nám brání ve výhledu hory, protože Jupiter je dávno po kulminaci a "je za horama". Načež soused mě poučil, že kdyby tu ty hory nebyly, tak Slunce nemá kam zapadnout a je pořád světlo. V té době měl 15 let. V dospělosti si dodělal dálkově maturitu a chtěl na VŠ. Jestli se tam dostal, to nevím. Ale vzhledem k tomu, že to bylo v nové době s jinými standardy, bych se nedivil, kdyby teď někde dělal pomocnou vědeckou sílu, haha.
    Jendа avatar 30.7. 21:35 Jendа | skóre: 74 | blog: Výlevníček | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Načež soused mě poučil, že kdyby tu ty hory nebyly, tak Slunce nemá kam zapadnout a je pořád světlo.
    Ale vždyť to je pravda, kdyby tady nebyla ta [neprůhledná] země pod tebou, tak vidíme Slunce i v noci -- zespodu.
    wget -q -O - https://psp.cz/ | head -n 19
    30.7. 17:10 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    To neni uloha. Linearni vztah jsem urcil.
    Řešení 1× (zdenek2008 (tazatel))
    1.8. 23:58 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Protože ještě nepadlo obecné řešení, které asi hledáš, pokusím se to vysvětlit a vyřešit pro tvou aplikaci. Zdejší systém asi nepodporuje LaTeX, tak to napíšu trošku krkolomně strojopisně.

    Ježto tvé závislosti jsou lineární, příslušná soustava rovnic má tvar
    10*x_1 +x_2 = 2
    20*x_2 + x_2 = 0,3,
    
    což zobecníme (to chceš, jak jsem pochopil) a přepíšeme to do tvaru
    a_11*x_1 + a_12*x_2 = b_1
    a_21*x_1 + a_22*x_2 = b_2.
    
    Ve tvém případě je a_11 = 10, a_12 = 1, a_21 = 20, a_22 = 1, že ano. Nyní se zachováme jako dospělí lidé a tuto soustavu zapíšeme v maticovém tvaru:
    |  a_11  a_12  |   |x_1|     |b_1|
    |              |   |   |  =  |   |
    |  a_21  a_22  |   |x_2|     |b_2|
    
    
    Přesuneme se někdy do roku 1750 ;) a použijeme tzv. Cramerovo pravidlo, které říká, že pro naši hledanou x_i platí
    
           det A_i
    x_i = ---------,
            det A
    
    kde det A je determinant matice soustavy a det A_i je determinant téže matice, ovšem nahradíme-li i-tý sloupec maticí pravých stran, tj. například

                  |  b_1  a_12  |
    det A_1 = det |             |.
                  |  b_2  a_22  |
    
    
    Determinant matice "2x2" vypočteš jako det A = a_11*a_22 - a_21*a_12, takže jde o rozdíl součinů diagonál v naznačeném směru. Samozřejmě platí, že determinant soustavy nesmí být nulový (matice soustavy musí být regulární).

    Zcela stejně pak pro det A_1 a též det A_2 máš
                  |  b_1  a_12  |     
    det A_1 = det |             | = b_1*a_22 - b_2*a_12,
                  |  b_2  a_22  |
    
    
                  |  a_11  b_1  |     
    det A_2 = det |             | = a_11*b_2 - a_21*b_1.
                  |  a_21  b_2  |
    
    
    No a teď už můžeš spočítat x_1, x_2, takže
           det A_1      b_1*a_22 - b_2*a_12
    x_1 = --------- = -----------------------
            det A      a_11*a_22 - a_21*a_12
    
    
    
           det A_2      a_11*b_2 - a_21*b_1
    x_2 = --------- = -----------------------
            det A      a_11*a_22 - a_21*a_12
    
    A to je celý algoritmus, který potřebuješ.

    Můžeme si zkusit dosadit tvé konkrétní numerické vstupy, pak
           2*1 - 0,3*1    1,7
    x_ 1 = -----------  = --- = -0,17,
           10*1 - 20*1    -10
    
    
           10*0,3 - 20*2    3 - 40    -37
    x_2 = --------------- = ------ = ----- = 3,7
                -10          -10      -10
    
    Takže máme řešení y(x) = a*x + b = -0,17 + 3,7.

    Pro tvůj konkrétní problém, kdy máš pořád a_12 = a_22 = 1, řešení zdegeneruje na jednodušší formu
    
           det A_1      b_1 - b_2
    x_1 = --------- = -------------
            det A      a_11 - a_21
    
    
    
           det A_2     a_11*b_2 - a_21*b_1
    x_2 = --------- = --------------------
            det A         a_11 - a_21
    
    A výsledný kód by byl zhruba něco jako
    def najdi_rovnici(a_1, a_2, b_1, b_2):
        det_A = float(a_1 - a_2)
    
        det_A_1 = b_1 - b_2
        det_A_2 = a_1*b_2 - a_2*b_1
    
        x_1 = det_A_1/det_A
        x_2 = det_A_2/det_A
    
        print 'y(x) := %s*x + %s' % (x_1, x_2)
        return None
    
        # nebo třeba
        # return x_1, x_2
    
    Když v Pythonu takový kód spustím pro tvé zadání, dostanu
    >>> najdi_rovnici(10, 20, 2, 0.3)
    
    y(x) := -0.17*x + 3.7
    
    Jestli jsem někde udělal chybu, sorráč, nejsem účetní. Ale princip bys měl z toho pochopit.
    2.8. 13:47 zdenek2008 | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Diky moc. Chystal jsem se napsat si to bud v bashi, pythonu, nebo v gnuplotu, abych si mohl menit vstupni hodnoty, tak velice dekuji za spravny postup.

    A jeste trochu off topic: kdyz se podivam do mych dotazu za tech deset let co jsem tu ucastnikem, tak vidim ze nejlepsi tipy a rady tu nezistne poskytuji stale titiz lide, mnozi jsou tu mnohem dele nez ja. Tito lide pisi k veci, nepridavaji zadne jizlive poznamky a nikoho neurazi. Oni jsou to prave jadro, ta prava komunita. Myslim ze musi byt pozehnanim byt kolem techto lidi ve fyzickem svete, protoze toto jsou nejen skutecni odbornici v tom co delaji, ale take lidsky osviceni kolegove pro jakoukoliv spolupraci. Takze jeste jednou DIKY VAM VSEM ZA CELA TA LETA!

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.