abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:22 | IT novinky

    Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Zajímavý článek

    Minulý týden proběhl u CZ.NIC veřejný test aukcí domén. Včera bylo publikováno vyhodnocení a hlavní výstupy tohoto testu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.5.0 svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol) a RDP klienta FreeRDP. Přehled novinek v ChangeLogu. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb (CVE-2024-32039, CVE-2024-32040, CVE-2024-32041, CVE-2024-32458, CVE-2024-32459 a CVE-2024-32460).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Nová verze

    Google Chrome 124 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 124.0.6367.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 22 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Novinkou je vlastní repozitář DietPi APT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 18:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 125.0.1, první verze z nové řady 125. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vypíchnout lze podporu kodeku AV1 v Encrypted Media Extensions (EME). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 125.0.1 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (66%)
     (11%)
     (2%)
     (21%)
    Celkem 518 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: Svobodny internet ? TOR a alternativy?

    16.4.2015 01:32 petrfm | skóre: 23
    Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Přečteno: 1372×
    Ahoj, existuje nejake reseni svobodneho internetu? Neco, co tady bylo pred 15 lety, kdy clovek mohl verejne prezentovat sve nazory, aniz by byl vsude sledovan a logovan providery, protoze to narizuji dnesni zakony? Mohl provozovat webova fora, aniz by byl neustale nucen bonzovat policii a uradum sve uzivatele?

    Filozofie TOR se mi libi, proste vytvorit sit v siti, pouzit internet jen jako prenosove medium pro pristup k siti, kde neplati pravidla SYSTEMU, clovek se nemusi podrizovat statu jen proto, ze si koupil domenu a urady tak znaji jeho jmeno, identitu. Je to dneska jeste vubec realne, nebo uz zijeme v naproste totalite?

    Asi to sebou nese dalsi obeti, jako vzdat se vsech dnesnich modernich pocitacu, chytrych mobilu, atd. Mozna zacit pouzivat operacni system, ktery je zcela nekomfortni, neergonomicky, nema spoustu COOL udelatek, ale take neni tvoren korporacemi a neobsahuje x proprietarnich sracek a backdooru. To vsechno mi nevadi, jde mi o to, zazit znovu ten pocit svobody projevu, ktery se tady kazdym dnem ukrajuje, az jednoho dne ten pocitac rozslapu a bude klid :-)

    P.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza

    Odpovědi

    16.4.2015 08:20 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    A souvislost s linuxem to má jakou?

    To že se vzdáváš soukromí není jenom na internetu, vždyť každému nadatluješ svou adresu, telefoní číslo, jestli jseš muž atd.... hlavně když dostaneš nějakou slevovou kartu v obchodě kde ušetříš 10korun.
    16.4.2015 13:38 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Nemam jedinou slevovou kartu :-) A zene, ktera to docela zere, jsem poradil, at si adresu vymysli. Slevu dostane a soukromi zustane :-)
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    16.4.2015 13:39 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Jinak myslim, ze to s linuxem souvisi. Nevidim duvod, tohle resit, pokud pouzivam treba windows. Prece jenom, linux ma mnohem blize k bezpecnemu OS, pokud se dostatecne vykucha.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    16.4.2015 08:41 PanZvedavy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?

    Sice to primo nesouvisi s linuxem , ale tema je to aktualni.

    Tor je sice pekna myslenka, ale vzhledem k tomu kolik TOR nodu ovladaji ruzne statni sluzby, tak se da TOR oznacit za zkompromitovany z hlediska anonymity.
    Jsou tu i ruzne dalsi podobne projekty-myslenky, ale tady zasadne zalezi na mnozstvi zapojenych koncovych uzivatelu do daneho systemu.

    "neobsahuje x proprietarnich sracek a backdooru" ...tohle nelze rict o zadnem soucasnem OS. Staci trochu upravit knihovnu tady, poladit volani tuhle...kdo by to v realu kontroloval že, staci trpelivost a penize. A penez maji ruzne tripismenkove agentury dost. Jediny OS, kteremu lze verit je ten, kterej si napisu sam od prvniho do posledniho radku. A az to udelam, tak si vymyslim vlastni procesor a platformu k nemu a pak si k tomu pripojim pouze draty, ktery sem vlastnorucne zakopal a zapojil a........

    Ale rekl bych, ze se temihle problemy nebudeme dlouho trapit, teda jestli je jen trochu pravdy tady v tom clanku... http://aeronet.cz/news/exkluzivne-americka-utocna-doktrina-steel-rose-je-v-cesku-novela-branneho-zakona-je-legislativni-pripravou-k-nucenym-pracim-zen-a-invazi-nato-na-vychod-evropy-pravy-cil-dragounske-jizdy-odhalen/

    16.4.2015 08:58 L_l
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Kdo hledá, najde. No ne? I na Wikipedii je (anglicky) dost informací k TOR alternativám. Jak napsal pan Šobáň v reakci na tento dotaz: "A souvislost s linuxem to má jakou?" Tudíž OFF TOPIC.

    jde mi o to, zazit znovu ten pocit svobody projevu

    Projevit se můžete, ale pozor na důsledky. To však platilo, platí a zřejmě bude platit v každé době.
    16.4.2015 11:09 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Touto otázkou jsem se už také zabýval, jediné řešení jak zabezpečit svojí anonymitu je nepoužívat internet. Mnoho z nás má v OS nastavené automatické spojení, takže poskytovatel hnedle ví, že jsem se připojil a může sledovat. Věci jako TOR spíše přilákají pozornost, používat např. Tails podle mého názoru není příliš dobrý nápad.

    Osobně nemám chytrý telefon, stačí mi Samsung nebo Nokie za 390Kč bez OS a na internet včetně bankovnictví chodím zásadně přes Linux, kde na desktopu nemám žádné porty ven otevřené. Když jsem práci na internetu dokončil, odpojím se, to je asi to jediné rozumné řešení. Zajímavé jsou svobodné distribuce typu Trisquel, Gnewsense, Dragora nebo nově vyvíjený GNU Guix, škoda, že je zatím nelze nainstalovat na Raspberry. Tahle věc se mi čím dál více líbí, moc se těším na projekt Pi-Top, asi nejbezpečnější je nosit tyhle hračky sebou někam hluboko do přírody, kde mě třípísmenkové agentury možná ani nenajdou, jen ten internet se tam těžko chytá. A myšlenka pracovat víceméně bez internetu už tady je, jmenuje se Ubuntu Privacy Remix, uvidíme, jak se bude vyvíjet dál.

    Ale nejlepší je nic moc neskrývat a být optimista, sám sleduji zajímavé alternativný weby aeronet.cz, orgo-net.blogspot.cz, cz.sputniknews.com, www.matrix-2001.cz a jiné, historie se ale neustále opakuje, takže po rakušanech, němcích a rusácích se nás holt dnes snaží ovládat amící a do budoucna to mohou být třeba číňani, to je fuk. Takže nemá cenu měnit nějakou politiku, ale vždy jen sebe a svůj postoj, asi pro svůj vývoj tyhle lumpárny potřebujeme, protože co si budeme namlouvat, sami jsme taky lumpové, stačí, když se zahledíme sami do sebe a na svůj vlastní život...
    16.4.2015 11:51 L_l
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Nepoužívat Tails? Chtělo by to možná sdělit konkrétní důvod. Například jestli kvůli faktu, že používání TOR přitahuje pozornost, nebo kvůli binárním blobům, které v něm mohou být.Jinak souhlasím se zmínkou o zcela free distrech. Je to dobrý směr.
    17.4.2015 07:38 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Ano, přesně tak, už jen použitím Tails přitahuji pozornost více, než je zdrávo. Dnes už je dost lidí, kteří na internetu hledají alternativní informace, které v médiích samozřejmě nemohou být, takže podle mého názoru bude lepší se zbytečně neskrývat. Jinak je to ale skvělá distribuce s parádní dokumentací, která se s každou verzí dále vyvíjí. Ovšem obávám se, že i kdyby byla postavena na svobodných distribucích, slabé místo bude právě ten TOR, kdybych byl ve vládě nebo v hlavních bankách, nemohl bych si dovolit nechat veřejně kolovat něco, do čeho nemám přístup, to samé bude asi i s šifrovacími algoritmy.
    21.4.2015 14:46 lenin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    aeronet.cz :-) server rusacke propagandy. Orle, to bys daleko nedoletel.

    Amici na nejaky Cesko kaslou a 90% z nich ani nevi kde je. My bysme meli chtit aby o nas meli zajem, jinak nas Rusak posle do Gulagu Internet neinternet.

    Myslim ze vic nez amici, tak te preventivne sleduji soukromnici a ty data pa prodavaji komukoliv kde je koupi. Kdyz uz by te NSA cilene sledovala (pisu cilene, protoze pasivne nas sleduji vsichni od Babisconiho pres NSA po KGB), mela by k tomu urcite duvod a ty bys byl budto rusky agent nebo vymatlanej hrdlorez co sve vrazdy zakryva koranem.
    21.4.2015 15:08 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Bezny amik nepotrebuje tusit, kde cesko lezi, staci, kdyz to vedi vojensti velitele, jakou ma nase zeme strategickou pozici.

    Mimochodem, existuji dneska nejaka nezavisla media? Tim myslim neco jineho, nez propaganda usa, nebo ruska? Dneska je kazdy nazor okamzite propagandou jedne, nebo druhe strany.

    My bysme meli chtit aby o nas meli zajem, jinak nas Rusak posle do Gulagu Internet neinternet.

    Nevsiml jsem si, ze by dneska rusak nekoho posilal do gulagu. Zato jsem uz mnohokrat videl, jak si amici delaji z civilistu zive cile. Si jako myslis, ze amikum jde o co? O nas usmev a deti? Potrebuji se k rusakovi dostat co nejbliz.

    Ale je to nesmyslna defakto politicka debata. Stejne nam cas ukaze, jak to je. Bohuzel.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    21.4.2015 16:33 lenin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?

    >>Nevsiml jsem si, ze by dneska rusak nekoho posilal do gulagu.

    Nadezhda Tolokonnikova, Yekaterina Samutsevich, Maria Alyokhina, Anna Politkovskaya (zavrazdena), Alexander Valterovich Litvinenko (otraven poloniem 210 ruske vyroby)...

    Vybral jsem jen medialne zname jmena. Ale treba take vrazdy v primem prenosu v ruznych zajimavych prostredich v divadle, v civilnim letadle a nebo dokonce ve skole... vzdy stovky nic netusicich nevinnych obeti.

     

    >> Ale je to nesmyslna defakto politicka debata. Stejne nam cas ukaze, jak to je. Bohuzel.

    • Ano, je to politicka vec. wikipedia says: Politics (from Greek: πολιτικός politikos, definition "of, for, or relating to citizens") proto bych to nezlehcoval a nemanipulovat smerem "me se to netyka, ja nejsem politik, protoze vsichni jsme kazdy jeden `polis`"
    • Ne, zcela jiste to neni nesmyslna debata.
    • Cas ukaze akorat tak prd a to jak aeronet.cz a radio Jerevan lhali az se jim od Internetu prasilo. A abych tom dal relevanci k tomuto serveru: timto se to dotyka Linuxu, :-) protoze Internet z velke vetsine na Linuxu zavisi. :-)
    22.4.2015 09:33 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Ano, souhlasím, že mnoho serverů je propaganda obou stran, já dávám mezi vládu Ruska a USA rovnítko a mezi lidi také, jak jsem už psal, když chci něco změnit, musím a efektivně mohu změnit jen sám sebe. Je dobré porovnat klasická média vs ta alternativní a pak si udělat názor, nakonec jsem ale došel k tomu, že jsme krmeni buď propagandou v médiích, propagandou na internetu nebo alternativními médii, které to např. v případě blogů, které jsem minule uváděl mohou myslet dobře, ale často dnes sklouzávají k tzv. ezoterickým plkům, jak nám bude někdy ve vzdálené budoucnosti dobře apod. Ostatně i soudruzi často říkávali vsjo bůděť, všichni od církve přes ezoteriky a vlády vždy slibují něco v budoucnu, což je ovšem neuchopitelné. Já jsem zatím dolétnul nejdále s tím, že neřeším budoucnost a netrápím se minulostí a co nemohu ovlivnit se ani ovlivnit nesnažím = jsem spokojen s tím, co mám a nepotřebuji někoho zbytečně nenávidět, jen mě mrzí, že jsem na to přišel až po pětatřiceti letech, no, ale určitě lépe pozdě, než nikdy.

    Naší nejlepší obranou je ta, že jsme malé ryby a je nás spousta, každopádně je technicky zajímavé takové řešení zrealizovat a hlavně pak otestovat, což bude náročnější. Jinak ten korán bych hned neodsuzoval, to zase americká propaganda nás krmí těmihle hrdlořezy, kterých má sama přeci jen o něco víc, než je zdrávo, bavil jsem se s člověkem, který pět let makal v Sýrii a v Libii a dozvěděl jsem se pravý opak, asi to bude jako u křesťanů nebo židů a určitě i buddhistů, spousta odnoží jednoho náboženství a pár fanatiků, které propaganda umí skvěle využít.
    16.4.2015 11:21 fdfg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    A co si mame predstavit pod "Svobodny internet"?

    Svobodny nebo Anonymni?

    kde konci svoboda? u majitele serveru kterej si maze diskuzi protoze je to jeho server? nebo u uzivatele kterej leze na server a rve cenzura, nesvoboda internetu?
    16.4.2015 13:55 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Svobodny a anonymni, mezi to ja stavim rovnitko, i kdyz mozna by se nad tim dalo hloubeji zamyslet. Jde mi o internet, ktery se nemusi logovat, nemusi se bonzovat, atd. Proste predstava je lokalni sit, spojujici lidi se stejnym smyslenim, jako mam ja, ktera je z venci treba uplne uzavrena. Podminkou pripojeni do takove site je akceptovani urcitych pravidel, ktere z principu znemozni identifikaci uzivatelu, apod. Cili zadne IP svazane s providerem, platebni kartou a objednavkou. Zadna spoluprace s policii atd.

    Mimochodem, ten Pi-TOP , to je LUXUS :-) Tohle se mi moc libi, zvlast v kontrastu s tim, co se dnes deje na poli HW, ruzne blokace a nesmysly, aby stroj fungoval jen s WIN, apod.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    17.4.2015 07:50 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Naprosto souhlasím s tou lokální sítí, to je jediné řešení, prostě internet vypustit. Tohle by mohlo fungovat v rámci nějaké komunity, např. rodových statků, nadšenců do bydlení v jurtách nebo mého oblíbeného týpí a podobně, což jsem ostatně i já. Ale v takovém případě podobná vymoženost asi nebude potřeba, maximálně nějaký menší server s daty, který bude mít klasické heslo jen pro to, aby nadšenec do jiného odvětví něco nemohl pokazit - firewally a antiviry nebudou mít smysl, tedy alespoň do té doby, než se do takového společenství dostane někdo s jiným názorem na věc... Naštěstí většinu informací si můžeme říci pěkně z huby do huby bez techniky, což mi přijde jako zatím nepřekonatelná možnost.

    Raspberry je super věcička, zatím mám první verzi s malým displejem a pracovat se s tím s určitým omezením dá, tu druhou plánovanou bych právě spojil s pi-topem, možnost si vše sestavit je úžasná a mě zajímá hlavně spotřeba, výkon dvojky už bude pro mé potřeby plně dostačující. Jen ta plánovaná cena je dost šílená, to se ale časem spraví, ostatně má vyjít v květnu, pak uvidíme. K téhle hračce mám pár powerbanků a poohlížím se po něčem, co umí tvořit elektřinu z ohně, solárko u nás moc fungovat nebude, ale např.

    http://www.biolitestove.com/products/biolite-basecamp

    vypadá slibně, jediná potíž je zase ta cena. Ale pokud vše bude fungovat i na jiné spotřebiče, je to určitě krok správným směrem.
    17.4.2015 13:56 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Hele, tech zajmovych spolku, ktere by spolu chtely v ramci takove site komunikovat, se najde urcite vice. Dnes treba neni uplne jednoduche, probirat na internetu sve politicke nazory, uvahy, myslenky. Mam proste strach, vzhledem k tomu, co se deje a chysta, zda tyhle informace, ulozene nekde v databazich googlu nebo ja nevim koho vseho, jednou (za 10 let?) nebudou silne pritezujici okolnosti :-)

    Pak si vezmi treba klasicke diskuze. Nekomu vynadas, napises, ze vyrobek urcite firmy je smejd a mas na krku policii. Kdysi, kdyz nekdo na internetu neco napsal, bylo to povazovano za anonymni a tak se taky k tem informacim pristupovalo. S nadhledem. Dneska, kdyz ma internet kazda p... se tomu samozrejme prizpusobila legislativa. Dneska je nazor vyrceny na internetu povazovan za svaty a lze si tim privodit stihani. Kdyz to zazenu do extremu, treba "rasisticke" prispevky, apod. Zase nekdo "nezavisly" rozhoduje o tom, co je rasismus a co ne.

    S trochou nadsazky, mam na mysli proste sit, prostredi, ktere by fungovalo stejne, jako pocitac s IP adresou nekde v rusku, ne jako v USA :-) Proste svobodne prostredi s moznosti vyjadrit svobodne nazor a provozovat servery s libovolnym obsahem :-)

    Je vice moznosti, jak toho dosahnout :

    1) zajistit, aby v teto siti neplatily zakony EU - to ale jednoduse nejde, navic to neresi problem s anonymitou, i kdyby tam nedosahly prsty systemu, zase by se dalo vsechno logovat a pozdeji zneuzit...

    2) zajistit, aby pocitace a servery nebyly lokalizovatelne, tedy by nesly vypnout, zakazat, postihnout - tohle je mnohem lepsi, protoze kdyz je ta sit anonymni, pak se mohu klidne podepsat svym jmenem, ale nikdo neprokaze, ze jsem to byl skutecne ja

    3) umoznit vstup do site jen vybranym lidem - to je znacne omezujici, navic to nevylucuje prunik nejakeho spiona :-)

    jako nejlepsi se proste jevi bod 2, coz je defakto TOR, s tim, ze by se vyuzila pouze jeho vlastnost virtualni, sifrovane site, ne jako anonymizeru s vystupnimi body, ktere proste prinaseji vic problemu, nez uzitku a ja si myslim, ze je to duvodem, proc se moc nepouziva - kdo by chtel mit ze sve IP vystupni bod, ze ktereho nekdo pristupuje na nejaky explicitni obsah, nebo pacha trestnou cinnost.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    20.4.2015 10:38 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Lidí a spolků, kteří toto řeší bude určitě více, jen jestli mohu mluvit z vlastní zkušenosti, doporučuji se úplně zbavit strachu. Náš "systém", ve kterém žijeme, je na něm docela dost postaven, dnes se ani tak nebojíme o život jako o práci nebo bydlení a tím, že se budeme trápit, jen přitahujeme problémy. Píšeš o příspěvcích v diskuzích, spousta z nás má své stránky, další sdílí nelegální obsah... sám netuším, kde všude na internetu jsou o mě nejrůznější informace, cca od roku 2000 do teď jich bude spousta a jako vše se i já vyvíjím a mé názory se mění.

    Mám se trápit nad tím, co jsem kam napsal? Pro stát jsem jen maličká ryba, pokud mu budu opravdu nepříjemný, tak mě rozmačká, nemám šanci mu vzdorovat. Mám se kvůli tomu trápit? Určitě ne, tím si pro sebe přivodím mnohem více zlého. Je to možná můj zvláštní postoj, ale já stát neberu jako něco dobrého či špatného, spíše jako zřízení, které odráží postoj většiny lidí, asi v současné fázi našeho vývoje takové vedení potřebujeme, abychom se dostali zase někam dál. Tohle se dost špatně popisuje, asi můj trochu "polodivoký" způsob života mi dává na věc jiný vhled. Dříve jsem se snažil soudit politiky a národy, pak jsem pochopil, že soudit lze jedině jednotlivce a nyní už nikoho nesoudím, jediné, co mohu změnit, jsem já sám a ostatní mi ukazují nejrůznější možnosti, jak mohu postupovat.

    Osobně je mi určitě příjemnější jet se podívat do Ruska, než do USA, ale počítač s IP adresou tam i tam bude sledován zcela stejně, nedělejme si zbytečné iluze. Chápu, že nemusíš USA, já také ne, to, co jejich vláda už od dob existence dokazuje, je vrchol - asi žádný stát nebojuje tak často jako USA, jsou ale velice, velice schopní, klobouk dolů. A propagandu mají stále skvělou, vždyť se jen rozhlédni kolem, kolik lidí tak nadšeně žvatlá tou jejich řečí a sakra se u toho cejtěj...

    Nyní ke Tvým bodům - neznám ve svém okolí místo, kam by dnes nedosáhly zákony. Obávám se, že internet z HW hlediska zajišťovaný společnosti, které jsou těmito zákony ze zákona kontrolovány, mi nemůže anonymitu zajistit. Přiznám se, že nevím, do jaké míry mají povinnost logovat aktivity uživatelů a někam je posílat, to asi přesně vědí jen manažeři těchto firem. Neumím si představit, že by server nebyl lokalizovatelný, jediné, co mě napadá, je vlastní internet provozovaný na kompletním vlastním HW včetně spojení, to je ale jak jsem již psal v případě komunit jedině LAN. Když začnu omezovat přístup jen někomu, stává se ze mě v malém něco jako ten moderní stát a za chvíli se budu chovat jako oni.

    Přiznám se, že zatím netuším, jak anonymně využít stávající infrastrukturu internetu. Na druhou stranu na světě jsme pro to, abychom se stále něco nového učili, takže proč nezkusit to, o čem si myslíme, že zatím není možné? Pro maximální nezávislost nabízím toto řešení:

    Závislosti na elektřině se nyní už zbavit umím, i když docela draze, představme si tedy např. webový server postavený na Raspberry PI s routerem zajišťující připojení k internetu, vše napájené kombinací zařízení Biolite Camp Stove a soustavou powerbanků. Vařit a ohřívat vodu si stejně musím a tyhle věcičky mi vše dokáží udržet v chodu cca celý den, je možné sem ještě přidat nějaké solární udělátko, ke kterému jsem v naší kotlině ale přeci jen trochu skeptický. Nainstalujeme si třeba můj oblíbený Slackware nebo Raspbian a rozchodíme webserver, Raspberry zatím bohužel není podporován svobodnými distribucemi. Jak bys dále postupoval, zajímalo by mě technické řešení, které zabezpečí bod 2. Mě zatím jako jediné bezpečné řešení připadá router využít jen jako LAN a chránit se připojení na internet za každou cenu, což ovšem neřeší Tvojí otázku.
    20.4.2015 17:43 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Diky za zajimavou odpoved. Jdes na to docela technicky, nevim, jestli jsem se vyjadril uplne presne, ale myslim si, ze stavet servery na RPi napajenem ze solaru mi nepripada uplne podstatne.

    Podstatnejsi je prave ta anonymita, ktera by se mela opirat o nejake sifrovani a mela by vylucovat pouziti OS a aplikaci s nejakymi backdoory a chybami.

    Mas pravdu v tom, ze i kdyz nejsem nejaky odpurce USA a netvrdim, ze USA je spatne a rusko super (davam mezi ne rovnitko) tak jsem pri ochrane pred zapadnim systemem a zakony (ktery se mne diky tomu, kde ziju konkretne dotyka) uvazoval treba nad ukrytim serveru prave v tom rusku.

    Kdyz se nad tim ale znovu zamyslim, tak mas pravdu, ze si tim nepomuzu, protoze rusko bude mit zase jinak motivovany zajem, ale soukromi mi asi take neposkytne.

    Takze zbyva decentralizovane reseni. Nijak dlouze jsem se TORem nezabyval, ale neni nahodou toto jiz v nem vyreseno? Napada mne, ze by klientske stanice fungovaly zaroven jako servery. V podstate jde o to, aby kdyz se klient v te siti nekam pripoji, aby ta informace prosla zasifrovana nekolika uzly, aby na konci uz neslo zjistit, odkud vlastne realne prisla.

    Proste dneska ma kazdy svou IP, ktera je svazana s konkretnim clovekem. Bylo by proste potreba zajistit, aby jestlize se pripojim do dane site, abych ziskal novou "identitu" , nejaky hash, ktery se ovsem nikde nezaloguje a nepujde zjistit, ze ten a ten clovek z IP te a te zadal URL stranka.tajnasit

    Premyslel jsem ted chvili nahlas, ale popravde, moc jsem nad tim jeste nepremyslel, treba ma moje myslenka nejake zavazne trhliny, proto jsem prave prisel sem, na radu, jestli uz neco takoveho nekdo neprovozuje :-)

    P.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    20.4.2015 17:49 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Jeste jsem si neco precetl o toru a jak funguje to routovani a myslim si, ze to je proste idealni. Jestlize nebudu vubec vystupovat ven ze site, ale ty servery pobezi nekde uvnitr TOR site, tak prece nikdo nemuze zjistit, ze muj server pripojeny do TORu pres ip meho poskytovatele realne poskytuje stranku s nejakym diskuznim forem.

    Stejne tak ja, jako provozovatel toho fora se nedozvim, odkud realne jsou moji uzivatele. Je to tedy ochrana jak klienta, tak serveru.

    Ma to nejaky hacek, nebo je to proste reseni? je mi jasne, ze se k takovemu serveru pripoji pouze clovek s TOR klientem a ze pro bezne lidi bude ten "svet" uzavreny, ale o to prece jde, to bych nebral jako zavadu, ale jako ficuru :-)

    Ted jde asi o to, jestli ten vlastni SW a metody sifrovani jsou bezpecne a nemaji nejake backdoory od 3pismenkovych. Vzhledem k tomu, ze ale neplanuju pachat atentaty ani publikovat ilegalni obsah, jde mi skutecne jen o ochranu soukromi pred dnesnim internetem, plnym spionaznich skriptu a sracek, tak ve finale se 3pismenkovych vubec nebojim - jak rikam, nechci pachat zlozin, chci jenom zpet sve pravo na soukromi a anonymitu.

    P.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    20.4.2015 18:08 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    HMM :-(

    http://aeronet.cz/news/zname-detaily-o-vedeni-utoku-na-sit-tor-v-ramci-operation-onymous-tezky-uder-na-darknetu-potvrzen-technicka-analyza-operace-od-clena-hnuti-anonymous-exkluzivne-na-ae-news/
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    20.4.2015 19:28 TrnZKrku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    To je snuska plku. Confirmation attack tak jak je tam popsan nefunguje na hidden service, jednoduse proto, ze se u nich exit nody nepouzivaji. A pry neni nahrada, je treba I2P.
    Jendа avatar 20.4.2015 20:20 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    21.4.2015 08:28 TrnZKrku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    No a? Tohle plky nejsou a neni to nijak v rozporu s tim co jsem napsal. Ja nepsal, ze confirmation attack nefunguje nebo ze je TOR bezpecny. Holt je treba si uvedomit cim platime za tu nizkou latenci.

    TL;DR: aeronet.cz jsou zmrdi.
    Jendа avatar 21.4.2015 15:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Tohle plky nejsou a neni to nijak v rozporu s tim co jsem napsal. Ja nepsal, ze confirmation attack nefunguje nebo ze je TOR bezpecny.
    Jo, to je fakt. Ber to spíš jako doplnění než polemiku.
    21.4.2015 11:42 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    O ty exit nody mi vubec nejde, jak jsem psal, je mi fuk, kdyz z toho nepujde jit ven, stacily by mi prave ty anonymni servery.

    Predpokladam, ze v tom 15 strankovem elaboratu je to popsane, jak se ten utok deje, ale ja nemam silu to jeste v anglicky psanem textu hledat. Slo by vypichnout podstatu?

    Tipuju ale, ze je to stejny pripad. Proste i ten anonymni server bezi na nejakem serveru, zapojenem pres tor do site. Takze kdyz ma nekdo prehled o cele infrastrukture, tak si dokaze odsledovat packety, je to tak?

    Nepomohlo by treba generovat nejaky falesny provoz? Ze by se pakety rozesilaly na vice mist a z techto mist by chodily i odpovedi, ale 9 z 10 by se zahodilo a jen jedna by byla ta spravna? Tak by se potom nedalo jednoznacne ukazat na "vinika"

    P.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Jendа avatar 21.4.2015 15:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Predpokladam, ze v tom 15 strankovem elaboratu je to popsane, jak se ten utok deje, ale ja nemam silu to jeste v anglicky psanem textu hledat. Slo by vypichnout podstatu?
    Už je to delší dobu co jsem to četl, ale pomocí manipulace se statistikami si zvýší šanci že budou dělat pro hidden service guard i rendezvous point („oba konce tunelu najednou“) a pak udělají klasický confirmation.
    21.4.2015 12:08 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    I2P vypada taky docela zajimave. Je to asi nejblize tomu, co jsem se snazil popsat :-) takze diky za tip. Nicmene porad tady zustavaji OS. Jestlize clovek pouziva prohlizec typu firefox, ktery vsechno nabonzuje nezavisle na pripojeni, tak je to pak tezko :-)

    Stejne tak linuxova distra, ktera jsou dneska uz taky prospikovana takovyma ficurama, ktere sleduji chovani uzivatele a posilaji je do centraly.

    Takze to chce asi zacit od zakladu. Poradite nejakou "cistou" distribuci, pripadne tip, jak si ji vyrobit? Co vsechno se da povypinat, pokud chce mit clovek aspon zdani soukromi? A nerikejte, ze az na jadro a terminal uplne vsechno :-)))
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    21.4.2015 14:16 L_l
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Já bych právě vypnul i to jádro. Když jádro, potom libre verzi. Pokud chcete mít jenom ZDÁNÍ soukromí, potom si používejte klidně Windows, OS X apod. Užívejte Facebook, Snapchat a další blbosti. Protože i tam to ZDÁNÍ soukromí najdete. Čisté distribuce? Asi jste myslel zcela svobodné distribuce. Například Trisquel, Gnewsense, Parabola, Dragora, Blag a jsou ještě i nějaké další.
    22.4.2015 00:02 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Zajímavý je také "The Freenet project". Nicméně k sledování na linuxu. Nenarazil jsem na žádnou "centrálu", která by se snažila vše sbírat. (Kromě Ubuntu, ale to je zcela zvláštní případ.) To na, co jsem narazil, bylo, že některé jednotlivé aplikace ve své režii sbírají data. Zmíněný Firefox je dobrý příklad. Vzhledem k ceně disků jsem nějakou dobu provozoval na systému trvale běžící tcpdump a udělal si jasno co a kam se připojuje.

    Nicméně na webu sledování např jedno pixelovými obrázky nebo jinak, bylo už před 20. Jen to nikdo neřešil. Kolem roku 2000 bylo třeba možné hacknout účet na xchat.cz tím, že na serveru, který měl útočník ve vlastní moci vytvořil obrázek a jeho odkaz poslat do chatu. Tak ve chvíli, kdy oběť na odkaz klikla, odeslala útočníkovi v položce Referer http hlavičky URL rozhovoru z chatu a vzhledem k tomu, že v odkaz byl "user ID" string, útočník mohl s získaným URL odposlouchávat rozhovor. Trvalo asi 3-4 roky než to zalepili.
    22.4.2015 10:09 Kroužící orel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Omlouvám se za ten dost podrobný popis řešení s Raspberry, když se se mnou někdo baví o svobodě internetu, automaticky mě napadne i volná energie, takže vždy nejprve řeším, jak vlastními zdroji co nejméně energeticky náročné servery pohánět a teprve poté řeším tu bezpečnost. Podrobně jsem si proštudoval ten odkaz z aeronetu včetně diskuze a nalezl ještě jeden zajímavý článek, který kromě TORu píše i o I2P zde:

    http://www.ictmanazer.cz/2012/02/anonymizacni-site-tor-a-i2p-pod-lupou/

    Netušil jsem, že ty tzv. Exit nodes jsou hostovány u tak malého množství společností, na druhou stranu pokud je opravdu nutné získat spolupráci obou operátorů A i B, to už tak jednoduché a hlavně pro někoho zajímavé nebude. Zajímavá je ta kombinace VPN a TOR, určitě vyzkoužím tuto kombinaci popsanou např. zde:

    http://pcworld.cz/internet/jak-a-proc-nastavit-vpn-jeste-dnes-1-dil-45776

    Když o tom tak uvažuji, stále nemám jistotu anonymity, když zatím musím využívat infrastrukturu někoho, kdo je vždy právně a legálně napadnutelný. Sám si jí nevytvořím a pokud se o to skupina lidí pokusí, je zase právně napadnutelná, to je začarovaný kruh, to zjistil i jeden diskutující pod článkem. Ale pro nás malé ryby bude ta kombinace VPN a TOR určitě dostačující, tím směrem bych se určitě vydal. Docela hezké srovnání a vhodnost na konkrétní účel jsem nalezl v tomto článku:

    https://www.bestvpn.com/blog/8360/i2p-idiots-introduction/?nabe=6412130213429248:0&utm_referrer=https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=https://www.bestvpn.com/blog/8360/i2p-idiots-introduction/&ei=_1M3VeWrOcSfPY3-gYAK&usg=AFQjCNHFh4zzYEbbU4RjDoa_WzwnpJpPhQ&bvm=bv.91071109,d.bGg

    Mají pravdu minimálně v tom, že TOR je dost pomalý, což člověka začne dríve nebo později dost štvát, to znám z vlastní zkušenosti a používání Tails...

    Stále se ale nemohu zbavit dojmu, že si stát nemůže dovolit, aby byla v provozu síť TOR nebo I2P a nemít jí pod kontrolou. Rodiny, které vládnou světu, mají obrovské zkušenosti s ovládáním lidských stád od nepaměti a jsou v tom extrémně schopné, nezdá se mi, že by zapoměli na anonymitu a šifrování. Minimálně musí mít prostředky na donucení autorů těchto mechanizmů, aby jim v případě potřeby byli schopni pomoci. Prostředků a technologií, o kterých mi nic nevíme, nebo jen tušíme, mají jistě dostatek. Ale my jsme jen malé ryby, můžeme tady vymýšlet cokoliv a kdyby se o nás nějakou nepochopitelnou náhodou dozvěděli, budou se jen smát.
    16.4.2015 13:47 Jiří Jakeš | skóre: 22 | blog: Linuxovna_JJ | Taipei
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Nedávno jsem narazil na docela pěknou sbírku odkazů na různé související projekty: https://github.com/redecentralize/alternative-internet.
    Jendа avatar 17.4.2015 00:20 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Je to dneska jeste vubec realne, nebo uz zijeme v naproste totalite?
    Myslím, že skoro ne. Udržet virtuální identitu nespárovatelnou s tou reálnou je šíleně těžké. A to pomíjím veškeré technické problémy od backdoornutých procesorů po sračkové operační systémy a aplikační software.
    17.4.2015 10:07 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Svobodny internet ? TOR a alternativy?
    Doménu si kupovat nemusíš a registrovat taky ne. Můžeš si prostě sám rozhodnout, že tvá doména je třeba "google.com" a oznámit to třeba vývojářům prohlížečů, ať ji tam přiřadí tvou IP. Nebo si urobit alternativní DNS server a nechat si platit od druhých za poskytnuté domény a pak třeba chtít po ISP ať resolvuje domény podle tvého serveru. Nikde není určeno, že monopol na domény má Američan, je to jen věc dohody.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.