abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: net rádio na Raspberry Pi Zero

    5.5.2018 08:35 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    net rádio na Raspberry Pi Zero
    Přečteno: 1371×
    I přes svou Linux a jazykovou nevzdělanost se mi podařilo zprovoznit internetové rádio na Raspi Zero pomocí Icecast2, MPD a MPC. Jako zdroj hudby jsem napojil adresář s (hodně) soubory na svém NASu přes smb://
    Mám k tomu několik dotazů:
    • je možné provozovat na jedné mašině více rádií?
    • dá se někde navýšit maximální počet souborů v playlistu? Systém jen zahlásí, že jsem přesáhl maximum, ale konkrétní číslo nepíše. Jediná (velká) čísla, která jsem našel jsou v nastavení Icecast pod tagy
      queue-size 524288
      a
      burst-size 65535
      , jelikož se na první pohled nejedná o obyčejná čísla (čekal bych třeba 10000), jestli je to ono, nejsou v nějaké jiné než desítkové soustavě?
    • mám muziku z více zdrojů, takže dost kolísá hlasitost a oproti ostatním rádiím hraje dost potichu. Dá se nějak ovlivnit (zvýšit, vyrovnat, normalizovat,..)? V manuálu jsem vyčetl jen
      mpc volume
      , ale na ten hlásí mpd error: no mixer
    Děkuji.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    5.5.2018 09:10 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    a] mela by stacit dalsi instance mpd b] max_playlist_length c] zde doporucuji alsamixer a vytahnout volume
    5.5.2018 13:02 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    a) to zní jednoduše.. ale fakt netuším, jak vytvořit druhou(třetí..pátou..) instanci. Bude to podobný jako 2. instance SSH, kterýžto návod jsem tu někde našel? Tzn. vytvořit druhý mpd.conf?
    b) zkusím prostudovat.. Děkuju!
    5.5.2018 13:08 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Ano, vytvoris druhy konfiguracni soubor.
    6.5.2018 10:24 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Takže jestli tomu dobře rozumím: vytvořím kopii stávajícího mpd.conf pod jiným jménem (např. mpd2.conf) v něm změním parametry (dalšího) rádia? To dokážu, ALE co s nastavením icecast? Taky další instanci - kopii - icecast.xml? Nebo se v nynějším jen něco někde přidá (další port,..)?
    Chytrex avatar 8.5.2018 13:13 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    icecast stačí jeden, jen do něj přinastavíš další rádio pokud si správně pamatuju.. Ale upozorňuju, že vůbec icecast nepotřebuješ. MPD umí streamovat samo.. jen si zvolíš port na kterém má streamovat, formát streamu a funguje to hezky.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    8.5.2018 23:37 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Už s tím bojuju skoro týden, ale 2 rádia se nevedou... Jak přinastavím v icecast další radio? To už je pro mně dost programátorština. Nevím, jestli musím přidat celou
    listen-socket
            port8080/port
        /listen-socket
    s jiným portem NEBO stačí dovnitř přidat jen ten jiný port
    port8081/port

    Musím přidat dalšího hostname?

    V mpd.conf je to (pro mně) ještě složitější. Musím vytvořit ve /var/lib/ nový adresář, např. mpd2 a do něj zkopírovat strukturu z mpd nebo stačí jen přejmenovat soubory (logy) do něj zapisované nebo stačilo by jen upravit hodnoty v audio_output? Je třeba někde měnit uživatele? Když pak vypisuju mpd_play, jak mu určím, které rádio to má být? Je tam toho tolik, co se dá upravit.. Potřeboval bych přítele na telefonu.. :-(

    Chytrex avatar 9.5.2018 16:15 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    icecast už nevedu, ale stačí tam tuším nadefinovat nové mountpointy nebo jak se to tam jmenuje a v druhém configu nasměrovat druhé mpd na ty nové moountpointy. Možná bych někde vyhrabal ještě konfigurák ale bylo by to na delší hledání, takže zatím jen takhle.

    a co se týče mpd.. jen vytvořit druhý konfigurák, k němu druhý initscript/systemd unitu a ten jeden konfigurák nasměrovat do jiných složek. není v tom nic moc magie.. Kopírovat strukturu nemusíš, věci co má mpd ve /var/lib/mpd (na debianu) se vytvoří samy. Jediné co musíš zařídit je aby ti oba mpd neposlouchaly na téže adrese a portu..
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    9.5.2018 19:38 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    k němu druhý initscript/systemd unitu
    Co to je? To už je třetí soubor, ve kterým se dá (má) něco změnit?

    Našel jsem v /etc/init.d soubor mpd. Ten bych měl taky zkopírovat->přejmenovat->upravit? Zkusil jsem do něj kouknout, mpd jsem nahradil mpd2. Nahradil jsem to i v nově vytvořeném mpd2.conf. Pak jsem zkoušel klasické povely mpd2 start, restart, atd, ale: příkaz nenalezen.
    Tak to jsem asi v pr... Abych udělal rodině radost (máma=Gott+dechna, brácha=country, dcera=popík), budou si muset každej koupit svoje Zero, udělám sendvič a pojedu na každým zvlášť. :-)
    Každopádně MOC DĚKUJU za rady i trpělivost, nerad něco vzdávám, ale s mýma všema jazykovýma barierama a Linux negramotností to. Třebas se toho někdo zdatnější chytne, dotáhne to do konce a pověsí někam úplně polopaticvký návod...

    Ještě poslední otázka: co je ještě použitelné, když nepoužíváš Icecast? Je něco jednoduššího nebo dokonce v češtině?
    9.5.2018 20:18 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    V etc/init.d nic neupravuj! Kdyz uz tak v prislusnem rc adresari.. kolega to myslel tak, ze pptrebujes mpd "nastartovat" dvakrat. Jeste doplnim, ze v komfiguraci je potreba mit i samostatne error/log soubory viz zde. Bez icecastu to lze tak, ze udes streamovat primo pres vestavene HTTP viz zde.
    9.5.2018 22:19 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Jo, pochopil jsem, že musím mít spuštěný2 mpd démony, proto 2x mpd.conf.
    Jestli dobře rozumím překladači, tak bych měl:
    1) vytvořit ještě jeden /etc/mpd.conf, takže vytvářím mpd2.conf
    2) v něm měním cestu na music_directory, změnit názvy souborů pro log, error, pid, state, takže dávám log2, pid2, atp..
    A pak jsem v čudu, protože nevím asi tu nejdůležitější věc: jak zavolat-spustit toho druhého démona? Vypsat jeho playlist, atd? Všechno se pak volá přes mpc (clear, update, playlist, play, atd..) a pracuje to pořád s tím prvním.
    Jediný, co je pro mpd je: /etc/init.d/mpd start (stop, restart,..).

    Streamovat přes http zkusím, to by mělo být jednoduchý

    9.5.2018 23:47 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Nastuduj si nejdřív, jak vlastně MPD funguje, jak komunikuje s klientem. Je opravdu potřeba, abys tohle znal, jinak to stejně neudržíš funkční a při sebemenším problému nebudeš tušit, co s tím.

    Tady máš příklad setupu se dvěma MPD.

    https://zuttobenkyou.wordpress.com/2009/03/18/mpd-a-brief-guide/
    10.5.2018 20:30 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Díky za odkaz, taky se hodí. Anglicky prakticky neumím, takže spoléhám jen na překladač. Jestli dobře rozumím, Tady ten příklad pouští jen JEDNO rádio tak, že ho poslouchá na svém PC přes ALSA a zároveň ho sdílí-streamuje. Myslím, že to není můj případ nebo v tom tu analogii nevidím. Já chci 2 rozdílná nezávislá rádia (nebo i víc..) na jednom stroji. Jedno mi už hraje a sqěle.

    Myslím, že mpd.conf už jsem docela zvládnul a jsem už STRAŠNĚ blízko výsledku, jen prostě neumím ovládat tu druhou instanci. Jinými slovy neumím přikázat, aby MPC kouklo do toho správného mpd.conf, načetlo ten správný playlist a spustilo NEBO načetlo a spustilo oba. Zakopanej pes bude asi někde v nějakém přepínači, kterej neumím přepnout.

    Už jste poznali a omlouvám se za to, nejsem tak Linux-zdatný, starší pán, odchovaný na Windows3.1 a i když se MOC snažím a fakt mě to baví, tak už hodně nedoženu.

    10.5.2018 21:33 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Obávám se, že bez angličtiny se to dělá hodně špatně.

    MPD je server (daemon), mpc je klient (client), který se serverem komunikuje po síti - tedy adresa a port. Podívej se do man mpc - když neuvedeš konkrétní parametr --host ani --port, použijí se defaultní (localhost, 6600). Je to v dokumentaci.

    Chceš-li více instancí, musí každé MPD poslouchat na jiném portu. K MPD s nedefaultním portem XYZ se připojíš mpc s parametrem --port XYZ.

    Tohle je úplný základ práce s MPD, proto říkám, že si jej musíš nejdříve trochu nastudovat.
    10.5.2018 22:59 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Jo, je to těžký, už s tím bojuju týden, kdybych uměl anglicky, tak se neptám Vás.. Momentálně mi frčí 4 radia, ale na 4 "strojích", každé s jiným mpd.conf, samozřejmě s jinými porty, hesly, atd.. Už jsem to instaloval a konfiguroval tak 200x, myslím, že to už mám docela zmáklý. TEĎ jsem našel, že ten přepínač mezi konfiguracemi bude asi TENTO:
    mpd /etc/druhy_mpd.conf
    . Ale už nemám sílu to zkoušet, brzy ráno musim do Kobenky... :-(
    11.5.2018 07:39 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Na různých strojích s jednou instancí nepotřebuješ různé porty, tam mohou běžet na defaultních 6600. Ale pro více instancí na jednom stroji musíš porty změnit (ani by se to nespustilo). Samozřejmě porty nastavuješ v samostatných konfigurácích, které pak zadáš mpd.

    Klienti (mpc a spol.) se pak připojují k různým portům. Opět jim musíš nějak říci ke kterým, když to není ten defaultní, co umí natvrdo. Parametr jsem ti již napsal.

    Chytrex avatar 11.5.2018 08:57 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Mohl bys aspoň upřesnit na jaké distribuci tohle kutíš? Resp i zda používáš systemd nebo sysv init.. Určitě nějak dáme dohromady ten start dvou (a pak už asi zvládneš sám i vícero) instancí mpd.

    Jinak jak už ti bylo řečeno mpc nemá se startem mpd (a ani jeho konfiguráky) nic společného. mpc se k mpd připojuje po síti a identifikátor instance je její port na které naslouchá.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    11.5.2018 18:06 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    CHLAPI, MÁM TO!
    >>identifikátor instance je její port na které naslouchá
    To byla ta informace! Samozřejmě je v manuálu, četl jsem ji snad 100x, a určitě jste ji tady naznačili, ale blbci se to holt musí říct víckrát. Jen teď nevím, mám sem dát celý podrobný (asi i dlouhý) návod nebo, když už jsem na to přišel já, přijdou na to i jiní?

    Jen ještě dlužím info, na čem to zkouším:
    (zatím) jednotlivé rádio jede na RPi Zero WH - jen wifi, Raspian Lite = Linux 4.14.34+ #1110 Mon Apr 16 14:51:42 BST 2018 armv6l GNU/Linux
    (zatím) dvě rádia jednou na Rpi 3B+, LAN, Raspian = Linux 4.14.34-v7+ #1110 SMP Mon Apr 16 15:18:51 BST 2018 armv7l GNU/Linux

    Nevím, co je systed nebo sysv init, takže asi nepoužívám...
    DĚKUJU VŠEM ZA NEKONEČNOU TRPĚLIVOST! Určitě se v něčem takovém nešťourám naposled, takže mi, prosím, zachovejte přízeň :-)

    11.5.2018 20:19 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Na Raspbianu je Systemd. Systemd i SysVInit jsou programy, co se starají o spuštění služeb (ssh, ftp, http, nějaký DM -- gdm, sddm, ...). Dnes se asi setkáte spíše se Systemd.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    Chytrex avatar 12.5.2018 03:48 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Gratuluji..:) Dals to dohromady. Pokud chceš lidem dát pomocnou ruku tak ten návod klidně ublogni na abíčko, Tím nic nezkazíš a případně pak sem hoď odkaz na ten návod.

    V podstatě i pod tím blogem v diskusi by ses mohl dozvědět i další informace.. co šlo udělat lépe atd atd.
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    Řešení 1× (RASíček (tazatel))
    13.5.2018 10:24 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Příloha:
    Tak jsem to zkoušel dát do blogu, ale i tímto jsem taky nepolíben a prostě jsem se s tím nepopral... Takže pracně vytvořený návod najdete v příloze nebo tady: http://www/rasicek.cz/raspi/INTERNETOVE_RADIO.rtf
    pepe_ avatar 13.5.2018 18:42 pepe_ | skóre: 48
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero

    Kontrola nic ?   "INTALACE"

    13.5.2018 19:29 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Jestli´s našel jen tuhle chybu, tak jsem fuckt dobrej...
    pepe_ avatar 13.5.2018 21:27 pepe_ | skóre: 48
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero

    :) hlavní je obsah , žehlení neni potřeba.

    5.5.2018 11:29 jmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    mel jsem stejny problem (300gb mp3), vyresil jsem to hodne playlisty po 500 souborech, ktery jsem dal do jednoho adresare a ten poustel
    5.5.2018 12:58 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Jo, mám asi stejný množství..
    Takže do /var/lib/mpd/playlists vložím několik *.m3u souborů?
    k3dAR avatar 6.5.2018 01:40 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    524288 a 65535 jelikož se na první pohled nejedná o obyčejná čísla (čekal bych třeba 10000)
    btw: jde o bajty, prvni je 512KiB druhe je 64KiB (presneji bez 1 bajtu) 1KiB = 1024B
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    6.5.2018 10:28 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Aha...sem si to (skoro) myslel :)
    A udává některý z těchto parametrů max. velikost playlistu? Nestačilo by - než tvořit mnoho playlistů - jen tento parametr patřičně zvětšit?
    Chytrex avatar 8.5.2018 13:16 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    NN už ti v první reakci odpověděl.. maximální velikost playlistu určuje direktiva max_playlist_length
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
    Řešení 1× (RASíček (tazatel))
    8.5.2018 22:43 RASíček | skóre: 3 | blog: rasicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    Direktiva max_playlist_length by trkla i mně, kdyby byla v mpd obsažená, ale není.
    ALE DÍKY za znovunakopnutí, dostal jsem se až na stránky MPD, tedy www.musicpd.org, kde jsou popsané i další neuvedené direktivy.
    Pro toho, kdo se s tím bude taky prát:
    max_playlist_length: NUMBER: The maximum number of songs that can be in the playlist. Default is 16384.
    Nebude tedy problém ji zvětšit.
    11.5.2018 08:41 jmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: net rádio na Raspberry Pi Zero
    kazdy mpd poustis
    /cesta/k/mpd /cesta/k/configu
    v kazdym configu mas ruzny music dir a port abys je nemusel po restartu/padu poustet rucne, mel bys mit pro kazdy skript sveho init systemu (oni ti to ostatni spravne pisou abys na to trochu prisel sam.. )

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.