abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 06:00 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 154. brněnský sraz, který proběhne v pátek 20. června od 18:00 na zahrádce restaurace Tanganika (Horova 35). V případě nepřízně počasí uvnitř.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 02:22 | Zajímavý projekt

Na Humble Bundle lze v rámci akce Humble Book Bundle: Linux Geek by No Starch Press zakoupit elektronické knihy věnované operačnímu systému Linux a open source softwaru od nakladatelství No Starch Press a navíc podpořit charitu. Za 1 dolar a více lze zakoupit 6 elektronických knih, za 8 dolarů a více dalších 6 elektronických knih, za 15 dolarů a více dalších 5 elektronických knih a za 30 dolarů a více další elektronickou knihu navíc.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:33 | Komunita

Patrick Volkerding oznámil před pětadvaceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
16.7. 17:33 | Zajímavý projekt

Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na jednodeskový počítač Renegade Elite. Měl by být 4x výkonnější než Raspberry Pi 3 Model B+. Vlastnit jej lze již v září. Aktuální cena je 99 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
16.7. 12:44 | Komunita

Od 7. do 10. června proběhla v Berlíně Linux Audio Conference 2018. Na programu byla řada zajímavých přednášek, seminářů a vystoupení. Videozáznamy lze zhlédnout na media.ccc.de.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.7. 09:44 | Pozvánky

Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.

xkucf03 | Komentářů: 0
14.7. 22:44 | Nová verze

Bylo oznámeno vydání KDE Frameworks 5.48.0, tj. nové verze aktuálně 72 knihoven rozšířujících multiplatformní framework Qt. Řešena je mimo jiné bezpečnostní chyba CVE-2018-10361 v KTextEditoru zneužitelná k lokální eskalaci práv. Knihovny KDE Frameworks jsou dnes využívány nejenom KDE Plasmou a KDE Aplikacemi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
14.7. 20:11 | Nová verze

Byl vydán Debian 9.5, tj. pátá opravná verze Debianu 9 s kódovým názvem Stretch. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Předchozí instalační média Debianu 9 Stretch lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
13.7. 23:55 | Komunita

V Národní technické knihovně (NTK) je 150 nových počítačů s operačním systémem Linux, konkrétně s linuxovou distribucí Fedora. Do konce prázdnin si na nich lze zahrát počítačovou hru Factorio (Wikipedie). V pondělí 23. 7. proběhne LAN party s vývojáři této hry.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
13.7. 17:33 | Zajímavý software

Fanatical (Wikipedie) má ve slevě řadu počítačových her běžících také na Linuxu. Balíček her Fanatical Strategy Bundle lze koupit za 1,99 eur.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
Jak čtete delší texty z webových stránek?
 (78%)
 (20%)
 (4%)
 (7%)
 (2%)
 (10%)
Celkem 359 hlasů
 Komentářů: 40, poslední 29.6. 10:21
    Rozcestník

    Boot loader lilo nejspíše končí

    Současný vývojář boot loaderu lilo, Joachim Wiedorn, oznámil ukončení vývoje ke konci tohoto roku. Důvodem jsou omezení, na která se naráží při použití např. BTRFS, GPT, RAID. Naproti tomu konkurenční grub, resp. grub2, takovými limity netrpí, je mílovými kroky vepředu a je použit jako primární boot loader v téměř všech distribucích. Každopádně, kdo by měl zájem pokračovat ve vývoji lilo, nechť se na Wiedorna obrátí.

    7.9.2015 17:47 | Max | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    7.9.2015 17:56 Ty vole
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    pozdě ale přece http://osworld.pl/lilo-czyli-linuksowy-program-rozruchowy-zostanie-porzucony-pod-koniec-roku/
    Max avatar 7.9.2015 19:00 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Ano, ale ještě rychlejší byl phoronix ;-).
    Každopádně i tak jsem to sepsal.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    7.9.2015 20:55 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

    Škoda, ale dalo se to čekat. Dodnes jej používám na svém primárním desktopu (kde mám svoje opatchovaná jádra). Hrozně fajn je na něm ta jednoduchost, díky které funguje skrz RAID1, LVM (dokud se nepřesune LV), apod. Bude mi tak trochu chybět, ale v dnešním systemd/polkit/dbus/avahi/uefi/.. světě už pro něj není místo.

    Víra je firma si myslela, že něco je pravdivé. LMAO -- “zlehčovat mého osla”
    Václav 7.9.2015 20:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Až na uefi to se jmenovanými snad nemá nic společného, ne? :) Každopádně naposled jsem lilo použil před víc jak deseti lety a nějak jsem nenarazil na jediný důvod vrátit se…
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    7.9.2015 21:31 Nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    LILO pouzivam porad a nenarazil jsem na duvod se jej zbavit. Na jednom UEFI stroji, pravda, jsem udelal chybu a pouzil ELILO (a Syslinux), protoze jsem zbastil ty kecy, jak je s UEFI vsechno lepsi, modernejsi a hezci. Kolosalni naivita. Mel jsem to tusit, nastavit legacy booting a narvat tam zase LILO.
    little.owl avatar 8.9.2015 11:00 little.owl | skóre: 22 | Brighton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    protoze jsem zbastil ty kecy, jak je s UEFI vsechno lepsi, modernejsi a hezci.
    Ale UEFI je vazne nejmene o 35.5% lepsi ... :-).
    In my opinion, sir, any officer who goes into action without his sword is improperly dressed. ("Mad" Jack Churchill)
    9.9.2015 16:06 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Až na uefi to se jmenovanými snad nemá nic společného, ne? :) Každopádně naposled jsem lilo použil před víc jak deseti lety a nějak jsem nenarazil na jediný důvod vrátit se…
    Ja ho pouzivam protoze v dobe, kdy jsem rozdeloval disk, neumel GRUB LVM.
    Max avatar 7.9.2015 21:04 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Až na to, že ani ten RAID nepodporuje 100% ;-).
    Jinak pokud bych měl mluvit za sebe, tak nevidím důvod používat něco jiného, než grub2. Tedy myslím na serveru / desktopu. Na různých jednoúčelákách a terminálech jsou vhodnější zase jiné bootloadery.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    7.9.2015 21:56 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

    Podporoval RAID i před oficiální podporou RAIDu a dodnes mi jede na 1.2 metadatech. :-)

    Může za to samotný princip fungování LILO - MBR loader skočí na předem určený offset, kde je "map" soubor, který ukazuje na zbytek dat pomocí LBA, nikoli jako na soubory - ano, celé to spoléhá na jistý způsob fungování "klasických" filesystémů, ale díky tomu je to taky velmi primitivní a transparentní pro neznámé vrstvy jako RAID nebo LVM, dokud tyto vrstvy umožní k map souboru (a odkazovaným souborům) přistoupit bez fragmentace.

    Co se týče BIOSu, tak ten prostě nabootuje nějaký disk a pokud mám všude LILO v MBR, je spuštěn MBR loader a opět je jedno, ke kterému disku přistoupí (protože všude jsou stejná data).

    Je to docela "cool" koncept a zneužil jsem ho pro i bootování GUID partišen. :-D

    Víra je firma si myslela, že něco je pravdivé. LMAO -- “zlehčovat mého osla”
    9.9.2015 07:43 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Jinak pokud bych měl mluvit za sebe, tak nevidím důvod používat něco jiného, než grub2. Tedy myslím na serveru / desktopu.

    Já bych o jednom věděl. Na mém hlavním domácím počítači mi grub2 odmítne nainstalovat bootloader s tím, že nemá dost místa na "embedding". Původní grub to zvládá bez jakýchkoli protestů a komplikací (a LILO to před ním zvládalo taky). Když jsem to zkusil nareportovat jako bug, bylo mi vysvětleno, že s mým rozvržením disků to fungovat nemá a že je vlastně chyba, že to umí ten starý grub. :-(

    9.9.2015 11:35 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Že si člověk, kterej je schopnej něco takovýho říct, nepřijde jako idiot...
    Quando omni flunkus moritati
    9.9.2015 11:51 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    No, ono to nebylo formulované úplně přesně takhle, nebylo tam přímo slovo "bug". IIRC, šlo o to, že to vlastně fungovalo jen díky tomu, že můj SW RAID1 měl zrovna tu správnou verzi metadat, která nepřekážela a umožnila grubu chovat se, jako by tam žádný RAID nebyl. A že obecně to fungovat nemá, takže se to zavře jako WONTFIX a nebude se nikdo zabývat tím, že se starým grubem zrovna tahle konkrétní konfigurace fungovala, takže striktně vzato jde o regresi.
    9.9.2015 12:02 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Když nezačne křičet dost lidí, regrese nikoho nezajímají. Nedávno jsem zjistil, že nástroje pro správu DRBD z Debianu Wheezy na jádře z Debianu Jessie (tj. 3.2 a 3.16) nefungují - celé se to zasekne na nějakém ioctl a je docela sranda tu utilitu ukecat, aby se aspoň ukončila.
    Quando omni flunkus moritati
    9.9.2015 12:33 lertimir | skóre: 61 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    dáš i report jak vypadá nepodporované rozložení disků? Já si to moc neumím představit.
    9.9.2015 13:27 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

    Je to trochu komplikované, ale hlavní problém by měl být kořenový filesystém na SW RAID1 bez samostatného filesystému pro /boot.

    lion:~ # parted /dev/sda print
    Model: ATA WDC WD30EFRX-68A (scsi)
    Disk /dev/sda: 3001GB
    Sector size (logical/physical): 512B/4096B
    Partition Table: gpt_sync_mbr
    
    Number  Start   End     Size    File system     Name   Flags
     1      1049kB  17,2GB  17,2GB  ext4            root1  boot, legacy_boot
     2      17,2GB  34,4GB  17,2GB  ext4            root2  boot, legacy_boot
     3      34,4GB  42,9GB  8590MB  linux-swap(v1)  swap
     4      42,9GB  112GB   68,7GB  xfs             home
     5      112GB   3001GB  2889GB                  lvm
    
    lion:~ # parted /dev/sdb print
    Model: ATA WDC WD30EZRX-00M (scsi)
    Disk /dev/sdb: 3001GB
    Sector size (logical/physical): 512B/4096B
    Partition Table: gpt_sync_mbr
    
    Number  Start   End     Size    File system     Name  Flags
     1      1049kB  17,2GB  17,2GB  ext4            1     boot, legacy_boot
     2      17,2GB  34,4GB  17,2GB  ext4            2     boot, legacy_boot
     3      34,4GB  42,9GB  8590MB  linux-swap(v1)  3
     4      42,9GB  112GB   68,7GB  xfs             4
     5      112GB   3001GB  2889GB                  5
    
    lion:~ # cat /proc/mdstat 
    Personalities : [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] 
    md0 : active raid1 sda1[1] sdb1[0]
          16008640 blocks [2/2] [UU]
          
    md2 : active raid1 sda4[1] sdb4[0]
          64010880 blocks [2/2] [UU]
          
    md1 : active raid1 sda2[1] sdb2[0]
          16008704 blocks [2/2] [UU]
          
    md3 : active raid1 sda3[1] sdb3[0]
          4008128 blocks [2/2] [UU]
          
    unused devices: <none>
    
    lion:~ # vgdisplay 
      --- Volume group ---
      VG Name               data
      System ID             
      Format                lvm2
      Metadata Areas        2
      Metadata Sequence No  106
      VG Access             read/write
      VG Status             resizable
      MAX LV                0
      Cur LV                2
      Open LV               2
      Max PV                0
      Cur PV                2
      Act PV                2
      VG Size               5,25 TiB
      PE Size               16,00 MiB
      Total PE              344386
      Alloc PE / Size       319638 / 4,88 TiB
      Free  PE / Size       24748 / 386,69 GiB
      VG UUID               1Ohzqe-cfhJ-CHS7-5Lu7-Ha4T-XEIy-NM8EE9
       
    lion:~ # lvdisplay 
      --- Logical volume ---
      LV Path                /dev/data/mm
      LV Name                mm
      VG Name                data
      LV UUID                tRC9fI-I1cV-4ft2-d2iX-uAZx-lfYj-PLLiC5
      LV Write Access        read/write
      LV Creation host, time , 
      LV Status              available
      # open                 1
      LV Size                2,16 TiB
      Current LE             141568
      Segments               1
      Allocation             inherit
      Read ahead sectors     auto
      - currently set to     256
      Block device           253:0
       
      --- Logical volume ---
      LV Path                /dev/data/srv
      LV Name                srv
      VG Name                data
      LV UUID                TQ9FKS-E60f-7fbC-KtKU-RZ4M-bYTw-biDwvD
      LV Write Access        read/write
      LV Creation host, time , 
      LV Status              available
      # open                 1
      LV Size                2,72 TiB
      Current LE             178070
      Segments               2
      Allocation             inherit
      Read ahead sectors     auto
      - currently set to     256
      Block device           253:1
       
    lion:~ # mount | egrep 'dev/(md|mapper)'
    /dev/md1 on / type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
    /dev/md0 on /mnt/root-12.3 type ext4 (ro,relatime,data=ordered)
    /dev/md2 on /home type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
    /dev/mapper/data-srv on /srv type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
    /dev/mapper/data-mm on /srv/mm type xfs (rw,noatime,inode64,noquota)
    
    9.9.2015 14:32 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    to asi nebude hlavni problem, protoze to mam taky, ale oproti tobe nemam GPT ale MSDOS, LVM mam rovnou na sdX1 raid1, kde je / bez samostatneho /boot (a teda dalsi nekolik lv), a superblock mam 1.2...
    nic z toho by ale asi nemelo mit vliv(krome GPT Vs MSDOS), protoze oboum nam zacina na 1049kB...
    jinak tedy GRUB2 mam nainstalovan bezproblemu na vsech 5 hdd...
    parted /dev/sdd print
    Disk /dev/sdd: 2000GB
    Sector size (logical/physical): 512B/4096B
    Partition Table: msdos
    
    Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
     1      1049kB  50.0GB  50.0GB  primary               raid
     2      50.0GB  2000GB  1950GB  primary               raid
    
    cat /proc/mdstat 
    Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [linear] [multipath] [raid0] [raid10] 
    md126 : active raid1 sde1[4] sdc1[2] sdb1[6] sdd1[3] sda1[5]
          48795520 blocks super 1.2 [5/5] [UUUUU]
          
    md127 : active raid6 sde2[4] sdc2[2] sdb2[6] sdd2[3] sda2[5]
          5713350144 blocks super 1.2 level 6, 512k chunk, algorithm 2 [5/5] [UUUUU]
          
    Max avatar 10.9.2015 12:27 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Pravidlo pro boot z MSDOS partition pro grub2 je, aby měl dost místa pro stage 1,5 (tzn. mezi MBR a začátkem první partition). Standardních 2048 stačí.
    Podmínkou pro boot z GPT je Bios Boot partition, kam grub2 umisťuje "core.img".
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    little.owl avatar 8.9.2015 11:00 little.owl | skóre: 22 | Brighton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    UEFI and gummiboot/systemd-boot. Take velmi jednoduche a funguje to.
    In my opinion, sir, any officer who goes into action without his sword is improperly dressed. ("Mad" Jack Churchill)
    Tomáš Bžatek avatar 8.9.2015 12:01 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

    Bootuju primo linux kernel stub. Boot manager je UEFI setup. Rychle, efektivni, v pripade potizi jednoduse pustim EFI shell desky a binarku kernelu primo s potrebnymi parametry.

    Koupim litajiciho tucnaka
    little.owl avatar 8.9.2015 12:47 little.owl | skóre: 22 | Brighton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Ano, to je dalsi cesta, jeden cas jsem to take provozoval. Nebo jsem bootoval do uefi shellu a kernel loadoval ze startup.nsh, nebot nektere prvni implementace UEFI boot manageru na nekterych deskach byly ponekud problematicke.
    In my opinion, sir, any officer who goes into action without his sword is improperly dressed. ("Mad" Jack Churchill)
    Tomáš Bžatek avatar 7.9.2015 21:03 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí

    LI LI LI LI LI LILI LI LILI LI LI ...

    bude mi to chybet :-)

    Koupim litajiciho tucnaka
    Max avatar 7.9.2015 21:05 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Sakra, teď jsi ze mně vymáčkl slzu ... :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    7.9.2015 23:27 kurzor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    ty debile,ty jsi moje parketa ostapkotab@gmail.com
    8.9.2015 22:54 pc2005 | skóre: 36 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Mě to vždycky vypsalo jen opakující se číslo.
    7.9.2015 22:00 jxjl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Zase tak hrozně mi chybět nebude, naposled jsem ho používal 10 let zpátky. On to bude mít brzy spočítané i GRUB. Přešel jsem na rEFInd a zatím nelituji. Oproti GRUBu je dokonale bezúdržbový.
    8.9.2015 07:39 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Podobné je to i s bootloaderem Syslinux, resp. Extlinux, který mimo Ext2/3/4 umí i Btrfs, FAT a NTFS (v poslední verzi i XFS). Optimální je mít malou (tj. desítky MB) partition na začátku disku jako /boot, podobně jako je to u rozličných ARMů (i když tam musí být /boot většinou natvrdo FAT32). Při změně jádra se nemusí nic měnit/spouštět, loader si ho sám načte, stačí jen aby se jmenovalo stále stejně (jde řešit i symlinky).
    7.9.2015 22:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Odpusťte Trollung, ale tohle je další ukázka toho jak GPL funguje líp než primitivní licence.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    8.9.2015 08:42 anonum
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Vsetky moje projekty su pod GPL ale ze by sa ludia kvoli tomu pretrhli v prispievani sa neda povedat.
    7.9.2015 23:51 Odin1918 | skóre: 4 | blog: Valhalla
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Asi to tak ma byt, ale je mi to docela lito. S lilo jsem zacinal a umel jsem jej konfigurovat z pameti. Dokonce jsem se kdysi ze zajmu vrtal v jeho zdrojacich. Stary grub jsem take umel dobre konfigurovat, ale obcas byla treba dokumentace. Novy grub funguje perfektne, ale jeho konfiguraci bych bez tech generujicich skriptu asi nedal. :)
    8.9.2015 00:09 JoHnY3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci? Je pro to nejaky padny duvod mimo faktu, ze naprogramovat univerzalni bootlader vyzaduje jistou davku silenstvi a to se musi zakonite projevit? :-)
    8.9.2015 07:21 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Pádný důvod pro to není, ale je děsně cool rozbít to co funguje a nahradit to něčím velkým, tajemným, nevyzpytatelným, nepřehledným a různě poslepovaným.
    Napodobování tradic Microsoftu a pohrdání Unixem je teď ve světě Linuxu v módě.
    Max avatar 8.9.2015 07:32 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Ze začátku to tak může vypadat, ale není to tak. To, čeho se lidi bojí, je spousta automatizovaných skriptů, které generují konfigurační soubor grubu. Osobně v tom nevidím problém.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    8.9.2015 09:13 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Já si spravuju grub.cfg sám a on tam ten rozdíl opravdu moc velký není. Místo původního
    timeout   5
    default   0
    color light-blue/black light-cyan/blue
    
    title  Gentoo
    root   (hd0,5)
    kernel /boot/kernel-3.14.14 root=/dev/sda6 rootfstype=ext4 ro radeon.audio=1 radeon.modeset=1 vga=0
    
    title Windows
    rootnoverify (hd0,1)
    makeactive
    chainloader +1
    
    mám dnes:
    set default="0"
    set timeout=3
    set color_normal="light-blue/black"
    set color_highlight="light-cyan/blue"
    
    insmod ext2
    insmod ntfs
    insmod part_msdos
    insmod vbe
    insmod vga
    
    menuentry 'Gentoo' {
      set root='hd0,6'
      linux /boot/kernel-3.18.11 root=/dev/sda6 ro rootfstype=ext4 radeon.audio=1 radeon.modeset=1 vga=0 softlevel=wlan
    }
    
    menuentry 'Windows' {
      set root='hd0,1'
      chainloader +1
    }
    
    Že je syntax taková trochu víc formálnější není nic, na co bych si měl problém zvyknout. Že je to více modulární a musím si tedy moduly natáhnout sám, to taky chápu. Jedinou výhradu bych měl k tomu, že mi během přecházení chyběla dokumentace, kde by jednotlivé moduly (zejména ty tykající se grafiky) byly alespoň stručně popsány, co jsou zač a k čemu jsou potřeba.
    8.9.2015 09:06 komunitny komunista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    brace yourself - systemd-boot-loader is coming!
    pavlix avatar 8.9.2015 10:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci
    Má téměř stejně pekelnou konfiguraci jako grub1 nebo syslinux.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 8.9.2015 14:22 Jendа | skóre: 74 | blog: Výlevníček | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Vime vlastne proc ma grub2 tak pekelnou konfiguraci?
    Mně přijde že mi tam oproti GRUB1 přibylo jen pár insmodů (což je potřeba protože všechny moduly se už na začátek disku nevejdou) a syntaxe je naopak méně divoká.

    Ale s tímto názorem už jsem se párkrát potkal a vždy byl způsobený tím, že ten člověk neuměl rozlišit mezi konfigurací GRUBu a autokonfiguračními skripty, které dodává jeho distribuce.
    Procesor je napájený přímo ze sítě a používá i její takt.
    Václav 8.9.2015 14:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Přičemž ty autokonfigurační skripty, když si s nima člověk pohraje, jsou taky fajn.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    9.9.2015 11:46 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    To jo, třeba v Debianu my tyhle skripty při nějakém update postupně zkusily připojit všechny LVM oddíly, které na tom stroji byly. Naštěstí se jim to nepovedlo, protože těm běžícím virtuálům by asi vadilo, kdyby jim hostitel hrábnul do disků... Je to jeden z důvodů, proč jako jednu z prvních věcí při instalaci nového serveru instaluju balík s divertem grub-mkconfig na skript, ve kterém je akorát exit 0

    Každopádně pokud máte rádi horory, tak doporučuju pohled do dmesg, ve kterém je pro každý disk s daty zákazníků několik řádků se záznamy o tom, jak se to postupně zkoušelo připojit jako ext, xfs, reiser, vfat, ntfs a já nevim co ještě.
    Quando omni flunkus moritati
    Jendа avatar 9.9.2015 15:14 Jendа | skóre: 74 | blog: Výlevníček | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Bohužel to ty filesystémy připojuje read-only, takže se žádná apokalypsa nekoná.
    Procesor je napájený přímo ze sítě a používá i její takt.
    9.9.2015 17:49 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Tak v to jsem doufal - zpětně teda... Spíš mě dost nepotěšilo, že je to výchozí chování a že se situací, kdy těch LVM oddílů bude hodně, zjevně nepočítali. Prostě další věc, kterou dělali pro desktopy a ne pro servery.
    Quando omni flunkus moritati
    9.9.2015 21:09 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    to ale OPRAVDU neni chyba GRUB2, ale administratora toho serveru, ma si to vypnout pridanim radku GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true do /etc/default/grub... ;)

    9.9.2015 22:58 Yontalcar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    nebo balíček “os-prober” vůbec neinstalovat
    10.9.2015 00:28 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Tak zrovna tohle se instaluje samo ve výchozí instalaci.
    Quando omni flunkus moritati
    10.9.2015 02:24 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    goto #55 ;)
    pavlix avatar 10.9.2015 08:23 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Taky jsem měl trochu podezření, že mountování filesystémů bude asi věcí detektoru instalovaných operačních systémů. To bych viděl jako první věc, co vypnout nebo odinstalovat, jestliže daný systém nikdy nemá mít multiboot.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    10.9.2015 00:28 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Tak to nikdo nepopírá, akorát administrátor nic nevypínal v /etc/default/grub, ale #46. Co mě štve, že je to grub na operačním systému pro servery, tak by pro začátek měl ve výchozím nastavení počítat s tím, že tam je jeden operační systém a další se hledat nemusí.
    Quando omni flunkus moritati
    10.9.2015 02:35 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    prave proto ze si administrator nevypnul #55 tak #46 ;)
    pocita se asi s tim, ze admin serveru si to nastavi/zjisti podle sebe, uzivateli desktopu je vhodne to predlozit nastavene... rozlisovat a menit dle zpusobu instalace (napr. desktop ano/ne) by to mozna mohlo, ale porad plati co sem psal :)
    10.9.2015 11:41 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    prave proto ze si administrator nevypnul #55 tak #46 ;)
    Omyl. Kdybyste si #46 přečetl pořádně, našel byste tam sousloví "jeden z důvodů"
    Quando omni flunkus moritati
    pavlix avatar 8.9.2015 15:47 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Ale s tímto názorem už jsem se párkrát potkal a vždy byl způsobený tím, že ten člověk neuměl rozlišit mezi konfigurací GRUBu a autokonfiguračními skripty, které dodává jeho distribuce.

    Právěže ty skripty jsou u GRUB2 dodávány se samotným GRUBem. Osobně to považuju za skvělou věc, protože to, co dosud řešily distribuce každá jinak, je teď do značné míry sjednocené, a zrovna v tomto případě to sjednocení podle mě přináší jen samé výhody. Nic z toho navíc nemění nic na tom, že si konfigurák člověk může napsat ručně a tu automatizaci vůbec nevyužít.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.9.2015 08:43 anonum
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Mozno by sa malo lilo vybrat inou cestou, okresat vsetko na absolutne minimum.
    8.9.2015 13:07 JZD | skóre: 10 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Proč taková pohřební nálada? Třeba se někdo najde a po novém roce bude LILO pokračovat. Pro mé způsoby použití už několik let platí, že LILO rulez, GRUB 2 sux. ;-)
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
    8.9.2015 16:00 Lola Pheri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Především Linux sux, Windows rulez – žádný zpíčený GRUB ani LILO nepotřebuje.
    pavlix avatar 8.9.2015 16:07 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Náhodou ntloader taky umí spoustu věcí a není problém z něj chainloadovat libovolný jiný bootloader.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    9.9.2015 07:37 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    To by ho museli hodně vylepšit od doby, co jsem ho viděl naposledy. Tehdy uměl jen zobrazit triviální menu a chainloadovat jen bootloader nainstalovaný v prvním sektoru některé primární partition na prvním disku.
    pavlix avatar 9.9.2015 09:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    To by ho museli hodně vylepšit od doby, co jsem ho viděl naposledy.

    Nevím, kdy jsi ho viděl naposledy, ale pokud si dobře pamatuju, tak jsem tento poznatek získal někdy okolo roku 2006, když si kamarád a spolustudent, spíše windowsácké odbornosti, do dualbootu instaloval myslím nějaké Ubuntu. Chainloadovat uměl ntloader cokoli, potřeboval k tomu jen a pouze soubor s kopií bootovacího sektoru.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.9.2015 15:38 hm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Jestli opravdu skončí, bude to velká škoda. Ale snad půjde používat ještě dlouho i bez vývoje. Dle mých zkušeností je GRUB špatně pracující hromada čehosi a funguje snad jen po instalaci čistého systému. Po přenesení systému na jiný HW se mi už nepodařilo GRUBem nabootovat (ani po úpravách jeho konfigurace), GRUB je schopen se rozsypat i po své aktualizaci atd. Podobně špatně se LILO nikdy nezachovalo. Takže, je-li to možné, na všechny mnou spravovaná stroje instaluji LILO. K plné spokojenosti. Doufám, že to ještě dlouho tak vydrží.
    Max avatar 8.9.2015 15:49 Max | skóre: 66 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    To vypadá na nějaký problém mezi židlí a klávesnicí, protože jsem absolvoval nesčetně instalací a migrací (Debian, CentOS, Arch) a vždy bez problémů.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    pavlix avatar 8.9.2015 15:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Po přenesení systému na jiný HW se mi už nepodařilo GRUBem nabootovat
    Jaká konkrétní změna hardware se týkala bootloaderu natolik, že kvůli tomu přestal fungovat?
    GRUB je schopen se rozsypat i po své aktualizaci atd
    To si nemyslím. Aktualizace GRUBU pokud vím nedělá s bootováním vůbec nic, pokud nějaké akce nepřidává samotná distribuce. Tam samozřejmě záleží na tom, jak to maintainer udělá a jak se uživatel s distribučními specifikami vypořádá.
    Podobně špatně se LILO nikdy nezachovalo.
    LILO bylo ve své podstatě velmi primitivní. Nic neumělo, tak se v něm nemělo ani co rozbít. Mně osobně spíše vyhovují vlastnosti GRUBu, kdy se nemusím ohlížet na schopnosti bootloaderu například při rozdělování disků.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.9.2015 19:02 hm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    > Jaká konkrétní změna hardware se týkala bootloaderu natolik

    Kompletní změna HW. Detaily o tom GRUBu už si nepamatuju, je to dost dlouho.

    > To si nemyslím. Aktualizace GRUBU pokud vím nedělá s bootováním

    Proběhla tam tenkrát, myslím (ale 100% už taky nevím), automaticky změna ze značení hdX na UUID (nebo jak se to značí), ale blbě a musel jsem to přepisovat, protože přeházel oddíly.
    pavlix avatar 8.9.2015 22:56 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Proběhla tam tenkrát, myslím (ale 100% už taky nevím), automaticky změna ze značení hdX na UUID (nebo jak se to značí), ale blbě a musel jsem to přepisovat, protože přeházel oddíly.

    To se ovšem opět týká té kritizované automatizace, která mě osobně vyhovuje a připadá mi relativně bezpečná, když se správně používá, což znamená především nepřepisovat konfigurák ručně, nebo se jí dá naopak úplně vyhnout.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 8.9.2015 15:57 Jendа | skóre: 74 | blog: Výlevníček | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    Works for me. Systémy přenáším furt.

    Jediný problém byl když partition začínala nějak strašně na začátku a GRUB se tam nevešel.
    Procesor je napájený přímo ze sítě a používá i její takt.
    svido avatar 8.9.2015 16:47 svido | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    to nevím, nic takového jsem nepozovoval ani při přechodu na Grub2. LILO jsem nikdy nepoužíval, takže nemohu soudit, ale Grub funguje dobře. CO mi dělalo malé problémy, tak byl Grub + Win a přiblblý UEFI
    8.9.2015 22:57 pc2005 | skóre: 36 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot loader lilo nejspíše končí
    http://www.nooooooooooooooo.com/

    [kacířská myšlenka] Proč se vlastně nepoužívá u-boot? [/kacířská myšlenka]

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.