abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 16:47 | Nová verze
Vyšla nová verze Strongswan 5.8.0, multiplatformní implementace ipsec řešení. Mezi hlavní novinky patří podpora nového virtuálního interface XFRM, který je součástí kernelu od verze 4.19. Dále přibyla podpora IPv6 do backendu i pluginu aplikace NetworkManager, nebo např. podpora zašifrovaných hesel v utf-8 přes EAP-MSCHAPv2. Kompletní seznam změn viz changelog.
Max | Komentářů: 0
včera 00:22 | Pozvánky

Richard Stallman, zakladatel hnutí svobodného softwaru, projektu GNU a Free Software Foundation, vystoupí 6. června od 17:30 v Brně v kině Scala se svou přednáškou Free Software Movement and GNU/Linux Operating System. Přednášku organizuje Ústav práva a technologií Masarykovy univerzity.

Ladislav Hagara | Komentářů: 33
17.5. 21:11 | IT novinky

Hewlett Packard Enterprise (NYSE:HPE) kupuje společnost Cray Inc. (Nasdaq:CRAY) za přibližně 1,3 miliardy dolarů. Výrobce superpočítačů Cray má v seznamu 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500 aktuálně 52 superpočítačů. S Intelem staví další superpočítač Aurora. S AMD staví superpočítač za 600 milionů dolarů s názvem Frontier. Ten by měl v roce 2021 převzít vedení v TOP500.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
17.5. 19:44 | Zajímavý projekt

Ondřej Kokešpodcastu Dataři představuje projekt Česká otevřená data. Jedná se o sadu skriptů, které stahují především finanční data poskytovaná státními institucemi. V rozhovoru vysvětluje, že ke správné interpretaci dat jsou potřeba doménové znalosti, a popisuje zkušenosti, jak získat dokumentaci, která u datových sad často chybí.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
17.5. 10:11 | Zajímavý projekt

Nadace XPRIZE vyhlásila před pěti lety soutěž Global Learning XPRIZE o nejlepší open source výukový program nebo inovativní způsob výuky, který umožní dětem v rozvojových zemích samostatně se naučit číst, psát a počítat. Tento týden byly vyhlášeny výsledky (YouTube). O první místo a 10 milionů dolarů se podělili Kitkit School a onebillion. Pět vítězných výukových programů bylo zveřejněno na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 19
17.5. 06:00 | Komunita

Dalších šest produktů od společnosti ThinkPenguin získalo certifikaci RYF (Respects Your Freedom, Respektuje vaši svobodu) udělovanou Nadací pro svobodný software (FSF). Certifikaci RYF má nově například také převodník z USB na paralelní port (LPT). Certifikace RYF byla představena v říjnu 2012.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
16.5. 23:11 | Pozvánky

Dnes je Světový den přístupnosti, anglicky Global Accessibility Awareness Day (GAAD, Wikipedie). Světový den přístupnosti vznikl v roce 2012. Jeho smyslem je šířit osvětu v této oblasti mezi širokou veřejností a motivovat ji k diskusím, přemýšlení a chuti dozvědět se o tématice přístupnosti webu, dokumentů, software, mobilních aplikací, asistivních technologiích či potřebách lidí s nejrůznějším postižením něco nového. O víkendu

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.5. 19:55 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 164. brněnský sraz, který proběhne v pátek 17. května od 18:00 v restauraci Přístav u Vodů u Brněnské přehrady aneb v hantecu u Prýglu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
16.5. 07:00 | Nová verze

Byla vydána nová major verze 9.0 svobodného systému pro řízení přístupu k síti (NAC) PacketFence (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání. Pro uživatele předchozích verzí jsou k dispozici poznámky k aktualizaci.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
16.5. 06:00 | Bezpečnostní upozornění

K názvům Microarchitectural Data Sampling (MDS) a ZombieLoad Attack aktuálních bezpečnostních chyb v procesorech Intel přibyly nové názvy RIDL a Fallout. Na stránce RIDL and Fallout: MDS attacks jsou k dispozici další videoukázky, technické informace nebo i nástroj pro otestování, zda je konkrétní systém zranitelný. Ke stránkám ZombieLoad Attack, RIDL a Fallout lze přistupovat ze stránky CPU.fail.

Ladislav Hagara | Komentářů: 17
GPU kterého výrobce aktuálně preferujete pro provoz Linuxu?
 (48%)
 (26%)
 (25%)
 (2%)
Celkem 305 hlasů
 Komentářů: 27, poslední dnes 15:36
Rozcestník

Datovka 4.13.0

Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.13.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Nové vlastnosti: U existujícího účtu lze změnit přihlašovací jméno. Podmínkou je, že starým i novým jménem se přihlašuje do stejné datové schránky. Aplikace dovoluje volitelné automatické nahrávání nově stažených datových zpráv do spisové služby v případě, pokud jednací čísla nebo spisové značky nově stažených zpráv jednoznačně odpovídají nějakému umístění v hierarchii spisové služby.

17.4. 10:11 | Ladislav Hagara | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

Max avatar 17.4. 10:49 Max | skóre: 67 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Moc fajnová aplikace. Díky za ní.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
17.4. 16:41 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Dá se to bez vlastnictví datové schránky použít k otevření off-line .zfo souboru a extrakci jeho příloh?
Max avatar 17.4. 16:48 Max | skóre: 67 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Nezkoušel jsem.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
17.4. 11:44 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Zloději.
xkucf03 avatar 17.4. 12:29 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Čeho?
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
17.4. 13:00 Odin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Mých peněz.
xkucf03 avatar 17.4. 13:12 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše CZ.NIC

Nikdo tě nenutí .cz domény kupovat, ne? Konkurence je dost velká a můžeš si koupit doménu pod libovolnou jinou TLD.

Otázka je, jestli by naši národní doménu měla spravovat zrovna tahle organizace, ale když se podívám, jak to funguje jinde, tak si myslím, že ano. Nebo víš o někom, kdo tu správu národní domény dělá lépe?

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
17.4. 20:40 Odin1918 | skóre: 5 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Psal to falesny odin, ale to nic nemeni na tom, ze cznic plytva penezi a ani se s tim netaji. Zarnym prikladem jsou ty jejich routery se smirovaci sondou a aplikace pro postizene.
18.4. 08:39 Radek
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Datovka je dobrá věc.

Router, ok, to nebude nic pro ně, ale o špatnou krabičku se nejedná.

Mají další užitečné věci jako je fred, netmetr, csirt, bird, knot,...

A nezapomeňme, že cz doména patří k nejlevnějším ;)

17.4. 14:22 xm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Jdi už s těmi svými výkřiky doprdele!
k3dAR avatar 17.4. 17:19 k3dAR | skóre: 54
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
To lzes, nebo sis snad zaplatil za domenu a NEDOSTAL si domenu ale MISTO toho CZ.NIC dela vyvoj Datovky?
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
17.4. 19:25 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Asi si stezuje na to, ze je to spis jako kdybys sel do samoobsluhy, koupil si rohlik a oni ti zaroven dali a nauctovali i gothaj.
xkucf03 avatar 17.4. 19:34 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše CZ.NIC

Jenže situace je taková, že ti naúčtují rohlík a ten gothaj si můžeš ale nemusíš vzít, přičemž cena rohlíku od CZ.NICu je spíš nižší než cena rohlíku od správců jiných TLD (kteří ti ten gothaj nenabídnou).

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
17.4. 22:12 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Ale ja bych chtel rohlik jenom za cenu rohliku, bez toho aby se resil nejaky gothaj. Pak by ten rohlik mel byt levnejsi a ja si k nemu muzu dat treba pastiku nebo hermelin, dle chuti.
k3dAR avatar 17.4. 23:23 k3dAR | skóre: 54
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Mas rohlik za cenu rohliku. Ten rohlik neni drazsi nez prumerna cena rohliku ve svete, spis naopak, co mas teda za realnej problem?
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
18.4. 00:19 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Ne, mas rohlik za cenu rohliku + nejaky priplatek za volitelny gothaj. Pokud by jsi eliminoval ten priplatek, mas jeste levnejsi rohlik. Precejenom nekdo se o ten gothaj starat musi a to neni zadarmo.

Ze je u nas rohlik levnejsi nez ve svete je nesouvisejici informace.
18.4. 09:43 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Máte rohlík za obvyklou prodejní cenu rohlíku - nebo spíš nižší, protože většina ostatních obchodů prodává rohlík dráž. Rozdíl je jen v tom, že v tomhle obchodě nejde zisk na vily a jachty majitelů, ale na veřejně prospěšné projekty. Z nějakého důvodu tohle ovšem některým lidem strašně leží v žaludku, takže usilovně prosazují, že by měl tenhle obchod fungovat stejně jako ty ostatní, protože by přeci bylo pro všechny mnohem lepší, kdyby se ze (stejného nebo spíš vyššího) zisku platily ty vily a jachty. Kupředu pravá, zpátky ni krok! Kapitalismus si neziskovkami rozvracet nenecháme!
xkucf03 avatar 18.4. 10:12 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC

Tohle nemá s kapitalismem nebo socialismem nic společného. Správa národní domény je nevyhnutelně monopolní záležitost a z morálního hlediska lze říct, že národní doména patří občanům (stejně jako třeba rádiové kmitočty na daném území) a ti mohou (jakožto její majitelé) rozhodnout o tom, kdo a jak ji bude spravovat a za jakou cenu se budou prodávat jednotlivé domény. Proto existenci CZ.NICu nevnímám jako něco, co by bylo v rozporu s kapitalismem resp. volným trhem.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
Mark Stopka avatar 18.4. 14:32 Mark Stopka | skóre: 58 | blog: Paranoidní blog | European Economic Area
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
národní doména patří občanům (stejně jako třeba rádiové kmitočty na daném území)
Nemely by tedy prijmy z prodeje domen byti prijmem telekomunikacniho uradu, respektive statniho rozpoctu?
xkucf03 avatar 18.4. 14:39 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC

I to je samozřejmě možnost, ale přijde mi lepší, když správce národní domény bude mít jistou autonomii a použije vybrané peníze třeba tak, jak to dělá CZ.NIC. Samozřejmě tam musí být nějaké pojistky, aby se to nezvrhlo, aby nešlo jen tak měnit cenu nebo zpronevěřit vybrané peníze… ale to už je věc konkrétní dohody mezi státem a správcem. Taky je třeba říct, že zde není cílem minimalizace ceny. Není pravda, že čím levnější domény, tím lépe. Současnou situaci v .cz považuji za celkem optimální.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
18.4. 14:56 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
To by byla jen kapka v moři, ale třeba by poplatky za domény umožnili fungování více správců .cz, kteří by fungovali právně/organizačně/technicky nezávisle (byť koordinovaně). Takže fungování Internetu v Čechách by nebylo závislé pouze na jednom podnikatelkém subjektu a jeho technické zdatnosti a ekonomické životaschopnosti. Možná, že původní návrh v době vzniku Internetu s tímto nepočítal, což neznamená že by tato redundance na vyšší úrovni nešla zavést. To, že někdo považuje řešení se single point of failure za optimální nemusí nutně znamenat, že jím opravdu je.
xkucf03 avatar 18.4. 15:10 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
To by byla jen kapka v moři, ale třeba by poplatky za domény umožnili fungování více správců .cz, kteří by fungovali právně/organizačně/technicky nezávisle (byť koordinovaně).

A jak by sis to představoval? Dejme tomu, že chci přeložit jméno example.cz na IP adresu. Koho bych se měl jít zeptat? ;-) Stejně by tam musel být jeden správce DNS serverů pro danou TLD doménu. A to právě dělá CZ.NIC. Zbytek je delegovaný na registrátory a poskytovatele hostingu, kde konkurence funguje už dnes.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
18.4. 16:43 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
On je opravdu pouze jen jeden server, který odpovídá na dotazy ohledně domény .cz? https://www.iana.org/domains/root/db/cz.html

I dvě databáze provozované nezávislými subjekty mohou být plně synchronizovány, včetně rešení případných kolizí. Tato databáze pak může být zdrojem dat pro fyzické DNS servery spravované konkrétním správcem (v ideálním případě běžících na odlišných platformách, aby se omezil vliv nebezpečí odhalené zranitelnosti v jinak typicky homogenním prostředí).
xkucf03 avatar 18.4. 18:11 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC

Ano, serverů je víc, ale klient se může dotázat libovolného z nich, takže ti ani nijak nepomůže mít lepšího/spolehlivějšího správce. Tu synchronizaci musí někdo dohodnout a někdo musí držet klíče od DNSSEC… obávám se, že tohle bez nějaké jedné zastřešující organizace dělat nejde1 – a pak už ti tam nic moc nezbývá, protože ostatní věci řeší ti registrátoři.

[1] pokud tedy nechceš přejít na nějaké DNS postavené nad blockchainem, což sice lze, ale asi to není úplně aktuální pro klasické národní domény

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
18.4. 19:30 Peteb
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Nevrací veřejný klíč zóny v hierarchii nadřazený DNS server? Pokud pomineme možnost vícenásobného podpisu záznamu (se kterou DNSSEC nejspíš nepočítá) třeba by vrácení záznamu z TLD s klíčem (dle osloveného serveru) ukazujícího na konkrétního správce (budeme-li se chtít vyhnout nekoncepčnímu sdílení klíčů) mohlo řetězec důvěry i tak zajistit?
Mark Stopka avatar 18.4. 15:37 Mark Stopka | skóre: 58 | blog: Paranoidní blog | European Economic Area
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
To by byla jen kapka v moři
Moje dane jsou taky jen kapka v mori, mozna je na case abych je neplatil...
xkucf03 avatar 18.4. 15:44 xkucf03 | skóre: 47 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Uvažuješ, že bys přestal podporovat EU a socialisty? :-)
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, Relational pipes (AWK)
Mark Stopka avatar 18.4. 19:07 Mark Stopka | skóre: 58 | blog: Paranoidní blog | European Economic Area
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
Ne, narodni parlamenty, do EU budu rad prispivat dobrovolne.
18.4. 10:53 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: CZ.NIC
To by se asi dalo akceptovat kdyby šlo o neziskovou organizaci. U té se dá vcelku předpokládát, že veškeré zdroje, které získá také utratí (více či méně prospěšně) pro účel k němuž byla založena. V případě NIC.cz ovšem nejde o neziskovou organizaci, jedná se o z.s.p.o. (zájmové sdružení právnických osob ... podle dnešního občanského zákoníku již v této formě nezaložitelné). Jde o organizaci ustanovenou k hájení zájmu zúčastněných právnických osob a mj. poskytování služeb na komerční bázi (ekonomická činnost). Na rozdíl od formy spolek, který je v tomto ze zákona limitován. To, že se někdo rozhodl konat dobro (ze svého pohledu) ještě neznamená, že tak smí činit ve výši dle svého uvážení na vrub druhých. Faktem je, že poskytuje z pohledu státu jedinečnou službu široké veřejnosti, kterou nelze zajistit u jiného dodavatele. Již z tohoto titulu by měla být cena za tuto službu předmětem regulace. Jestli bude výsledkem regulace cena vyšší nelze s tím mít problém, pokud tak bude učiněno na základě platných pravidel. Nikdo přece nemůže požadovat, aby tato služba byla dotována z ostatní ekonomické činností.
17.4. 21:06 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Např. Verisign (správce domény .com) má cenu za doménu regulovanou ze strany ICANN a regulačních orgánů U.S.A. U nás se dohled v tomto směru nekoná, takže si NIC.cz může výši cen stanovit podle svých potřeb.
k3dAR avatar 17.4. 21:34 k3dAR | skóre: 54
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
jestli dobre koukam, cena za .cz i .com u Verisign($7.85(s tim ze kazdej rok bude zdrazovat o ~$0.5) je +- stejna, v cem je problem? cz.nic melo od 2012 stejnou cenu 120 bez DPH(predtim to bylo 140, pretim vice a vice), zdrazilo jen letos na 145 bez DPH, v cem je problem?
problem muzou videt jen domenovi spekulanti, kazdej normalni s cenou problem mit nemuze, teda pokud nema psychicky problem jako Odin...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
17.4. 22:53 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Jen o výši ceny tu přeci vůbec nejde, jde také o princip. V případě identifikovaného monopolu (i toho přirozeného) stanoví regulační orgán cenu s ohledem na výši přijatelného zisku. To se v současnosti neděje, takže pokud by NIC.cz navýšil cenu 10x-100x, na jakém právním základě by podle Vás byla možná její korekce ze strany státních orgánů?
k3dAR avatar 17.4. 23:21 k3dAR | skóre: 54
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Kdyby, kdyby, uvedl sem stav minulych let, to jsou fakta, tvoje kdyby je nic... kdyz cz.nic zdrazi cenu domeny 10x tak prijd se o tom bavit, taky budu proti, ale ted mas jen blbe teotekecy ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
18.4. 07:54 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Uvedl jsem to jako přehnaný případ (princip zůstává stejný). Ve skutečnosti se u regulovaného monopolu hraje o zisk někde v rozmezí 30-50% (přičemž do výpočtu se kromě přímých nákladů započítávají i předmětné investice). Nakolik % byste zisk ze správy domény .cz při dnešních cenách odhadl Vy?
k3dAR avatar 17.4. 12:30 k3dAR | skóre: 54
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Zlodej krici...
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
17.4. 13:24 Bherzet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Datovka 4.13.0
Odin je hlavně zloděj přezdívek :-/

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.