abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 06:11 | Zajímavý článek

    Man Yue Mo z GitHub Security Lab se podrobně rozepsal o již opravené zranitelnosti CVE-2023-6241 v Arm Mali GPU umožňující získání roota na telefonu Pixel 8 s povoleným MTE (Memory Tagging Extension).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | IT novinky

    V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 13:33 | Pozvánky

    Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    včera 09:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | IT novinky

    Elonem Muskem založena společnost xAI otevřela pod licencí Apache 2.0 svůj AI LLM model Grok-1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 00:44 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    17.3. 22:33 | Zajímavý článek

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.3. 18:33 | Nová verze

    Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
    Steam
     (25%)
     (28%)
     (13%)
     (10%)
     (25%)
    Celkem 310 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 11.3. 21:45
    Rozcestník

    Veřejné peníze? Veřejný kód!

    Free Software Foundation Europe (FSFE) a aktuálně 34 organizací a 4 053 jednotlivců stojí za iniciativou Veřejné peníze? Veřejný kód! (Public Money? Public Code!) aneb software vyvinutý za peníze daňových poplatníků by měl být k dispozici všem pod svobodnou licencí. Představení iniciativy také ve videu na Vimeo (slovenské titulky). Připojit se lze podepsáním otevřeného dopisu.

    14.9.2017 12:44 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.9.2017 13:07 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    To zni strasne hezky, ale vime jak to chodi. Vetsina verejnych instituci zadne programatory nema, vsechno se pise/dodava externe na zakazku a pochybuji, ze by to komercni subjekt hodlal otevirat. A to malo co se interne napise je vetsinou zadara z dobre vule spravcu.
    14.9.2017 14:32 tatar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    ale da sa to osetrit v obstaravani ako jedna z podmienok do buducnosti.
    14.9.2017 14:46 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Tak se do výběrového řízení nikdo nepřihlásí. Nebo bude v zákoně výjimka na to, že se nemusí zveřejňovat kód tam, kde by to mělo vliv na bezpečnost (protože uzavřený kód je bezpečnější, protože se do něj nikdo nemůže podívat). A tak dál.
    Quando omni flunkus moritati
    14.9.2017 14:51 tatar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Tomuto ja neverim. Este to nikto neskusil (teda predpokladam ze to takto v zakone este nebolo) takze nemozete povedat ze sa nikto neprihlasi.
    14.9.2017 15:19 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    No jak jste viděl, tak to říct můžu. Nicméně jako první závadu téhle snahy bych viděl už ten první krok - že se to nedostane do legislativy tak, aby to skutečně otevřený kód vynucovalo.
    Quando omni flunkus moritati
    14.9.2017 18:16 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zkousi se to v jinych podobach. Jednou nas oslovila instituce s pozadavkem na moznost vlastnictvi kodu dodaneho specifickeho sw. Dopadlo to tak, ze se udelala cena ktera byla asi tak 30x vyssi nez bez vlastnictvi a instituce s ohledem na zamereni to koupila. Pak si k tomu najmula zase lidi od nas aby ji k tomu lepili nejake custom veci. Nejedna se o CR.
    Bystroushaak avatar 15.9.2017 01:30 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Tak se do výběrového řízení nikdo nepřihlásí. Nebo bude v zákoně výjimka na to, že se nemusí zveřejňovat kód tam, kde by to mělo vliv na bezpečnost (protože uzavřený kód je bezpečnější, protože se do něj nikdo nemůže podívat). A tak dál.
    Je to o vůli. Čistě z toho co jsem slyšel jako drby od lidí:

    Národní Knihovna to tak zkoušela a občas to vyšlo. V těch případech, kdy ne za to většinou mohlo naprosto neschopné vedení, které nemá tušení co je to opensource a nebo vendor locking firmy (CGI, logica), která prostě řekla, že ne.

    Důvod proč se to protlačovalo byl ale jiný - aby to mohla knihovna dále rozvíjet. Nejednou se tam stalo, že firma zkrachovala, nebo vznikla špatná krev (firma byla odstavena od koryta a začala knihovnu tímhle způsobem vydírat) a software se musel prostě vyhodit, protože po pár letech přestal splňovat požadavky a nebyl kdo by ho upravil, a nebo došly licence. Opensource software má výhodu mimo jiné v tom, že lze relativně jednoduše najít někoho, kdo se mu bude dál věnovat.
    17.9.2017 15:33 no comment
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    http://files.ukr.knihovna.cz/200000085-7a3ff7b39f/Priloha_7_Predpoklady_a_realita.pdf
    Bystroushaak avatar 17.9.2017 16:06 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Jo, jo. Zrovna v tomhle jsou konkrétní jména, které to (posle názorů ostatních lidí) neschopné, či uplacené vedení přímo identifikují. Když slyším AIP SAFE, tak se mi dodneška otevírá kudlička v kapse a to jsem s tím systémem dělal jen nepřímo.
    14.9.2017 15:48 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Když se chce.. Na OpenAltu se tomuto věnujeme v tématu Otevřená společnost. Pro open data se v ČR používá CKAN, MF ČR s Otevřenými městy nedávno prezentovali Cityvizor, na konferenci se dovíte o nasazení Alfresca v Děčíně.. První vlaštovky. Máte-li chuť věci posouvat dál, první listopadový víkend se těšíme v Brně ;-)
    14.9.2017 17:02 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Abych pravdu rekl, neco OSS zrovna vyvijime a mame za to i "verejne penize", ale organizce napriklad nema vlastni Git, nikde se takto oficielne neprezentuje, muselo by se to konzultovat s uzsim vedenim etc. Jak rikam, dela se to ze zajmu a nadseni, nic oficielniho.
    14.9.2017 18:19 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    na OpenAltu se určitě budou Otevřená města bavit o projektech na příští rok, nejspíš formou "piklirny" :-D tudíž účast veřejnosti vítána. Rozhodně prostor pro sdílení zkušeností.

    A chce-li se někdo podělit intenzivněji, do 2017-09-17 máme registrace otevřené.. ;-)

    14.9.2017 18:21 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zeptam se - kdo nese odpovednost za takovehle reseni? Kdyz nikam nedam sources, najit treba chyby stoji cas. Kdyz sources dam, chyby jsou odhaleny okamzite. Kdyz se objevi vase danove priznani na internetu diky chybe v sw ktereho sources museli byt dle nejakeho zakona zverejneny, je to odpovednost provozovatele nebo dodavatele? Pokud dodavatele, bude ten muset byt adekvatne pojisten? Kdo to ve finale zaplati - tohle jsou vse naklady navic.
    Jendа avatar 14.9.2017 18:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Kdyz sources dam, chyby jsou odhaleny okamzite.
    Zajímavé, ve světě, kde žiju, se tohle neděje.
    Kdyz se objevi vase danove priznani na internetu diky chybe v sw ktereho sources museli byt dle nejakeho zakona zverejneny, je to odpovednost provozovatele nebo dodavatele?
    Co třeba kdyby to bylo úplně stejně jako teď?
    Kdo to ve finale zaplati - tohle jsou vse naklady navic.
    A nebo naopak to náklady sníží, protože se nestane, že si Praha nechá vyvinout za miliardu opencard a pak zjistí, že jí to nepatří, firma šroubuje cenu a pak se to musí celé opustit.
    14.9.2017 19:18 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zajimavy nazor, beru. Opencard je story sama o sobe, samozrejme ze to byla pratelska smlouva...
    Bystroushaak avatar 15.9.2017 01:35 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Kdyz se objevi vase danove priznani na internetu diky chybe v sw ktereho sources museli byt dle nejakeho zakona zverejneny, je to odpovednost provozovatele nebo dodavatele?
    Imho záleží na smlouvě. Osobně jsem dodával opensource projekt státní instituci a ve smlouvě bylo, že jim na to musím poskytovat záruku spočívající v tom, že budu po dobu dvou let relativně rychle reagovat (dny), když v tom někdo najde chybu. Odpovědnost za úniky dat má imho pořád provozovatel a ten se z toho vyváže prostě tak, že si do podmínek používání služby dá, že jako uživatel nemáš nárok na nic.

    Smlouvu, kde by se to snažili hodit na mě jako na vývojáře bych prostě nepodepsal a neznám asi nikoho, kdo jo. Maximálně co ve smlouvách bývá je něco jako „vývojář se zavazuje vytvořit podle svého nejlepšího svědomí ..“.
    randy avatar 14.9.2017 16:10 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
    Rozbalit Rozbalit vše government.github.com
    Na githube je par krajin, ktore nieco zverejnuju Github and Government
    R>
    14.9.2017 17:53 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Podepsáno.
    14.9.2017 18:17 gnat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Já tomu nějak nerozumím jak to má fungovat. Státní instituce přeci obvykle nic nevyvíjejí, ale nakupují od dodavatelů.
    14.9.2017 18:24 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zakladem je naivni predstava ze stat koupi sw a k tomu sw dostane dokumentaci a zdrojaky v cene a tohle vse nekde zverejni a odpovedny bude samozrejme dodavatel.
    Jendа avatar 14.9.2017 19:01 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zakladem je naivni predstava ze stat koupi sw
    Ne, stát si koupí vývoj. Předpokládám, že se to nebude vztahovat na koupení existujícího closed-source. Třeba že si starosta koupí Windows a Microsoft bude muset vystavit zdrojáky.
    a k tomu sw dostane dokumentaci a zdrojaky
    Ano, a to by měl chtít každý, kdo si nechává vyvíjet SW na zakázku. Jinak mu akutně hrozí, že zaplatí vývoj a pak mu zůstanou oči pro pláč a nic nedostane.
    14.9.2017 19:16 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    A kdo ty extra naklady zaplati?
    14.9.2017 20:01 little-drunk-jesus | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    jake extra naklady u SW na zakazku?
    14.9.2017 20:27 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Extra naklady na git server, kde budu zdrojaky povinne zverejnene, radi zaplatia danovi poplatnici.

    Alebo chces povedat, ze budu nejake dalsie naklady? Napriklad na dokumentaciu, ktoru by inak odflakli? Alebo nebudu moct do riesenia nelegalne zaclenit cudzi kod, pretoze to budu vsetci vidiet?
    14.9.2017 20:35 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Treba extra naklady na poradnou dokumentaci - jinak vypada dokumentace pro 10 lidi co projekt zna a jinak vypada dokumentace pro nekoho externiho. Ze by se to melo delat jako pro externiho je jina vec. Dalsi extra naklady jsou treba pojisteni za zpusobene skody, ted vetsina dodaneho sw ruci max do vyse ceny dodaneho sw-bude to i pak takhle? Je tam spousta otazek. Kdyz dodam sources, bude kompilace a instalace v cene nebo se stanou z toho dalsi polozky do nabidky? Uz i pristup na nejaky extra git server znamena dodatecne naklady.
    Jendа avatar 14.9.2017 20:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Dalsi extra naklady jsou treba pojisteni za zpusobene skody, ted vetsina dodaneho sw ruci max do vyse ceny dodaneho sw-bude to i pak takhle?
    Proč by to proboha mělo být jinak?
    Kdyz dodam sources, bude kompilace a instalace v cene nebo se stanou z toho dalsi polozky do nabidky?
    A když nedodáváš zdrojáky, tak kompilace v ceně je nebo není?
    Uz i pristup na nejaky extra git server znamena dodatecne naklady.
    Pokud má firma takový bordel, že nedokáže udělat release, tak je fakt lepší, když státní zakázky dělat nebude.
    14.9.2017 21:21 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Vy v praci muzete uploadovat vase zdrojaky volne na internet? Treba u nas devel nema pristup k internetu vubec. Zmena pravidel na fw taky neco stoji a pokud rikate ze nic tak evidentne s korporatem nemate nic..
    14.9.2017 22:22 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    A maju aj zakazane vsetky vymenne media, USB porty, tlaciarne aj fotaky (vratane tych v mobile)?
    15.9.2017 07:41 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    no u nas treba jo, ani mobil si do prace nevezmou...
    Jendа avatar 14.9.2017 22:38 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Ale tady přece nejde o to, aby se v průběhu vývoje posílal každý commit do veřejného gitu.
    15.9.2017 08:42 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    si neumím představit práci bez přístupu na Net.. :-O
    15.9.2017 10:31 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Jak programujou, když nemaj přístup na StackOverflow? :o ;)
    pavlix avatar 15.9.2017 11:43 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Myslím, že nějakou tu zkušenost s korporátem mám, a nemyslím si, že by náklady na předání či zveřejnění zdrojových kódů měly jakoukoli váhu. Tohle jsou jenom trapné a hloupé výmluvy, které nemají nic společného s realitou. Pokud nějaká firma tohle nezvládne, tak pro mě za mě nemusí ani existovat a škoda to nebude.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    15.9.2017 20:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Vy v praci muzete uploadovat vase zdrojaky volne na internet?

    Většinu. Samozřejmě jsou výjimky (třeba embargované bezpečnostní chyby), ale u toho ostatního ani nemusím, mirroruje se to tam automaticky. :-)

    pavlix avatar 16.9.2017 00:34 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Zmena pravidel na fw taky neco stoji a pokud rikate ze nic tak evidentne s korporatem nemate nic..

    Mimochodem mi to silně něco připomíná.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Bystroushaak avatar 15.9.2017 01:39 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Extra naklady na git server, kde budu zdrojaky povinne zverejnene, radi zaplatia danovi poplatnici.
    Tohle se neřeší git serverem, ale git repozitářem nahraným na DVD, které vývojář na konci předá instituci oproti podpisu kompletace projektu. Instituce s tím pak může dělat co chce, klidně to nemusí vůbec zveřejňovat, nebo to může nahrát na github, nebo rozdávat na žádost (to bývá nejčastější).
    Alebo chces povedat, ze budu nejake dalsie naklady? Napriklad na dokumentaciu, ktoru by inak odflakli? Alebo nebudu moct do riesenia nelegalne zaclenit cudzi kod, pretoze to budu vsetci vidiet?
    Tak tohle by koupil jen debil. Software s odfláknutou dokumentací bych prostě nepřevzal, protože na tom budu trpět já a moje instituce. A nelegální kód je na žalobu tebe i tvého dodavatele, to bys taky musel být úplný debil abys podepsal převzetí něčeho takového.
    15.9.2017 07:42 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Vidim ze tady nikdo nikdy evidentne nepodnikal...
    pavlix avatar 15.9.2017 11:46 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Ne každý na ábíčku je Mrázek nebo Babiš. :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 15.9.2017 11:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Já v oblasti administrace serverů, vývoje software a hardware podnikám už 6 let. A mí zákazníci pochopitelně zdrojáky, které za jejich peníze napíšu, dostávají.
    pavlix avatar 15.9.2017 12:22 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    To ale pro pana Petra nejsou pan podnikatel, ale jenom nějaký trapný malý dodavatel či dokonce freelancer. Podnikatel musí krást, ne pracovat. :D
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    15.9.2017 13:31 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Hm… U bývalého zaměstnavatele jsme jako firma dodávající jedno z největších ERP řešení korporátům nechávali pro klienty otevřený prakticky veškerý zdrojový kód který to licenčně umožňoval (z upstreamu tak nešlo dodávat vše) a že by to firmu položilo, nebo jsme byli malý dodavatel… No tak si třeba jedna firma dodělala obří nadstavbu jednoho modulu sama, no. Pro nás to byl výdělek za zaškolení jejich programátora a následně nás to stejně nechali za peníze celé užehlit a zařadit do našeho stromu, protože na to chtěli support…

    Otevřený zdrojový kód zakázkového software beru jako formu ochrany spotřebitele. Dodavatel nemůže najednou začít požadovat absurdní částky za úpravu, protože ho mohu vyměnit. A pokud svou práci dělá dobře, nemám k tomu žádný důvod, naopak by to pro mě byly zbytečné náklady navíc.
    15.9.2017 21:53 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Muj komentar byl spise o tom, ze treba i zmena pravidel na fw neco stoji, tudiz se to musi nekde projevit. Vendor lockin je bezny vsude na svete a je naivni si myslet ze kdyz dodam skvelou dokumentaci a zdrojaky, ze tim ziskam vyhodu. Neziskam, kdykoliv vas nahradi levnejsi firma. Diky vendor lockin se firma stava zavisla a samozrejme ze jsou z toho prachy. Je hezke mit reci o tom jak jsou zdrojaky fajn a jak by to bylo koser, ale nove bmw se samo nezaplati, nove nemovitosti taky a je na kazdem jak se k tomu postavi. Nekdo dodava zdrojaky a chodi kazdy den do prace, nekdo ne a do prace uz chodit nemusi. Kazdy mame svuj nazor, ja na komunisticke sdileni a rovnost neverim.
    15.9.2017 22:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Asi téměř každému je jasné, že by bylo naivní očekávat, že změna tohoto neutěšeného stavu přijde z iniciativy dodavatelů. Je potřeba osvěta, aby naopak zadavatelé chápali, proč to mají vyžadovat. Dodavatelům pak nezbyde než se přizpůsobit.
    Jendа avatar 15.9.2017 22:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Právě jsi sám popsal, proč je v zájmu objednatele softwaru (a státu dvojnásob) vynutit si rozumnou licenci, dokumentaci a zdrojáky.
    Conscript89 avatar 16.9.2017 09:35 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    To prave ale nechce, protoze by prisel o praci :)
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    16.9.2017 16:33 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Finálně to nyní potřebuje i na straně objednavatele i nějakou kolaborativní práci, tedy spojení se více cílových objednavatelů. Protože pro jednoho objednavatele dodávka řešení jeho problému formou open source může být (a patrně bude) výrazně dražší než koupě. Na druhou stranu důležitost open source pro státní správu už trochu dochází i jinde než u občanských iniciativ. Např. EU má strategii, nějaké aktivity, projekty, observatoř co se v OS děje, kompatibilní licenci. US je na to ještě o dost tvrdší. Už mají povinnost zveřejňovat kód díky Federal Source Code Policy, maji portály jak pro kód tak pro data takže uvidíme co tahle iniciativa přinese.

    Zbývá podle mne iniciativa úřadů ve směru financování, a myslím že optimální by bylo v počáteční fázi financování formou grantů. Podobně jako je grantová agentura na vědu, kde týmy soupeří svými projekty o získání financování, tak mít granty na OS projekty. A velmi zajimavě by se ukázalo, že i když by do toho teklo třeba v první fázi jen něco na úrovni 1 - 2% peněz, které stát vynakládá na software, kolik zajímavých projektu za takové náklady může vzniknout.

    To co Petr odprezentoval, je typická obchodní strategie drogoveho dealera, nepříliž drahé, než se zákazník dostane do závislosti a pak dodavatel ceny.
    Bystroushaak avatar 15.9.2017 14:59 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Vidim ze tady nikdo nikdy evidentne nepodnikal...
    Já jsem doslova dodával jako živnostník opensource projekt státní instituci. Tohle si necucám z prstu, takhle to přesně proběhlo.
    15.9.2017 13:50 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    V statnych instituciach sa tych debilov, ktori podpisu, najde dost. Pretoze od dodavetela dostanu "vsimne". Keby niekto ten podvod nahodou objavil a zacal vysetrovat, tak daneho debila prepustia a tym to skonci. Moze si spokojne uzivat svoj "zarobok".
    Bystroushaak avatar 15.9.2017 15:01 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    V statnych instituciach sa tych debilov, ktori podpisu, najde dost. Pretoze od dodavetela dostanu "vsimne". Keby niekto ten podvod nahodou objavil a zacal vysetrovat, tak daneho debila prepustia a tym to skonci. Moze si spokojne uzivat svoj "zarobok".
    Ne, tím to fakt neskončí, trestní vyšetřování za zpronevěru a špatné hospodářství jen tak neodejde a stane se z tebe obětní beránek. Měl by sis dobře rozmyslet, jestli jím chceš být, nebo ne, předtím, než začneš podepisovat blbosti.
    Jendа avatar 15.9.2017 16:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Tak schválně, kolik lidí si šlo sednout a kolik peněz se vrátilo třeba z openkrad nebo datových sránek?
    pavlix avatar 16.9.2017 00:36 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Je fakt, že u Opencard si to dotyční dokázali velmi dobře pohlídat a zřejmě na tom jsou tak dobře, že si můžou dovolit nechat si krýt záda od hromady lidí.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    16.9.2017 15:36 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Další podobně šíleně zamknutý projekt byl IZIP. Jednotná zdravotnická elektronická dokumentace je samozřejmě fajn, ale lock-in s nenažraným dodavatelem je smrtelné. Byly tam tuším i patenty a to vůbec netušim (nezkoumal jsem), jak se jim podařilo tady odpatentovat SW.
    AsciiWolf avatar 17.9.2017 13:26 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Na Opencard byl nejvtipnější její název...
    17.9.2017 22:01 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Nemusíme to nutně kriminalizovat, bohatě stačí souhra okolností jako:
    • "firemní" kultura preferuje neudělat chybu - pak se vše draze outsoursuje, aby případný problém padl na dodavatele
    • ze stejného důvodu se pořizují enterprise řešení v duchu když auto, tak jedině Hummer či Ferrari
    • neboť se dlouhodobě v drahém jede, kvalitní plně vyhovující věc levnější o 2 a více řádů vypadne jako podezřelá
    • oupen source je ve veřejné správě (VS) "žhavá" novinka, nikoliv mainstream jako jinde
    • chybí znalosti/zkušenosti ve fázi vypisování výběrka a přitom formulace zadání predikuje výsledek
    • VS patří v podmínkách ČR k "větším" podnikům (500+ uživatelů), tudíž značné náklady na přeškolení
    • historicky mix technologií, který by si soukromník v té šíři nedovolil > drbnou do toho domečku z karet chce znalost i odvahu
    • podfinancování a podstav se podepizuje na zaměstnancích (čest a chvála výjimkám)
    Sečte-li se to, změna je na slušný balík, který by bylo potřeba dát najednou. To že četnými "dírkami" postupně prosákne mnohem víc je "OK" :-(. Z těchto důvodu dnes nemám za až tak absurdní kvůli úspoře zaplatit víc a pro snížení stavu přibrat lidi.. (čas 01:35)
    Je-li tu kdo ochoten jít za hranici hospodských řečí, ozvěte se.. :-)
    14.9.2017 22:07 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    To je věc zadání.

    Myslím, že přes TA ČR (Technologická agentura České republiky) se formou vývoje (peníze se dávají v rámci dlouhodobého vývoje, jehož součástí jsou jednotlivá výběrová řízení) financuje software, kdy firma je soukromá, a vyvíjí se s tím, že to je "s otevřeným zdrojovým kódem". To se takto dělá i na základě zkušeností se "zavřeným zdrojovým kódem". Již došlo k tomu, že dodavatel, který na projektu (jiný názvem a také již nepostačující vnitřnosti), dělal, se pak začal živit něčím jiným. Původní program je tak "mrtvý", resuscitovat jej nemá kdo, a není zájem.
    14.9.2017 22:48 NN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veřejné peníze? Veřejný kód!
    Tady je to fakt skoda. Kdyby se to psalo uz na zacatku s tim, ze to bude sice drazsi, ale otevrene je sance, kdyz dodavatel odpadne, ze se toho dokaze ujmout nekdo jiny a bude pokracovat dal.

    Jenze prakticky je to bud prisata pijavice, nebo se musi najmout extra clovek, ktery se o to musi starat, nebo se to preda a nikdo uz s tim uz nechce mit nic spolecneho.. mohl bych vypravet.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.