abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 700 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Používáte ještě 32bitový software na PC?

    ano, celý systém
    22% (125)
    ano, nativní aplikace
    16% (93)
    ano, nativní hry
    17% (95)
    ano, ve Wine
    43% (247)
    ano, jiný
    5% (31)
    ne
    29% (166)

    Celkem 575 hlasů
    Vytvořeno: 15.7.2019 12:20

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.7.2019 13:52 sparrowhawk | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    rekl bych "bohuzel"
    pominu-li wine, kde to ani jinak nejde, taki musim drzet 32bit knihovny (stacili by jen vybrane, ale presto mam slackware multilib) kvuli tiskarne brother. prestoze umi fungovat i bez nich po usb, tisk po siti vyzaduje proprietarni driver pro lpp primo od brotheru, ktery je pouze 32bit
    nejradeji bych vsak mel cisty 64bit
    Dalibor Smolík avatar 16.7.2019 12:36 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    To moc nechápu .. já mám tiskárnu Brother 1240 (starší typ) na stroji se 64bitovou architekturou a využívají ji stroje jak s 32bitovou, tak 64bitovou architekturou. Žádný proprietární driver nepoužívám.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    28.7.2019 18:16 sparrowhawk | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    kvuli sitovemu tisku pro dcp-j105 jsem musel primo od nich stahnout dcpj105lpr, bez ktereho jsem se nehnul. jinak pres usb tiskarna funguje bez nutnosti cokoli instalovat
    a samozrejme jeste brscan4 na scanovani

    pokud mate sitovou tiskarnu se scannerem a tisk + scan po siti jste vyresil bez nutnosti instalovat cokoli od brotheru, budu velice rad, pokud byste nasdilel zpusob zprovozneni. ono je obcas o nervy udrzovat multilib
    Dalibor Smolík avatar 29.7.2019 16:17 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Aha, tak to nemám, scanner mám zvlášť. Síťovou tiskárnu Brother HL-L2360DN jsem instaloval jen přes cups (http://localhost:631) a úpravu tiskárny přes webové rozhraní, Brother1240 přes LPT na serveru, také síťový tisk není problém, ale pokus tuto tiskárnu napojit přes USB se moc nepovedl, tisk neprobíhá korektně, vylezou dva papíry místo jednoho atd.). Scanner Canon LIDE 20 a Benq 4300U jen lokálně.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 17.8.2019 13:29 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Znatelný rozdíl u Brotheru je mezi Laserem a Inkoustem. První inkousty se bez multilib k plné funkčnosti neobešli. U novějších modelů už je to prý možné. Já jsem raději pořídil Epson L386.
    15.7.2019 22:57 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Pouzivam niekolko PC s 32-bit CPU. Dokonca mame aj par starych 32-bitovych serverov. Momentalne takmer vsade Debiane 9 a postupne to budem upgradovat na 10.
    16.7.2019 07:31 V.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Věci v dosboxu spadají pod wine?
    Fluttershy, yay! avatar 16.7.2019 10:44 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Určitě ne, DOSBox nejenže pod Wine nespadá, ale pracuje diametrálně odlišně: je to emulátor, Wine nikoliv.

    Je však pravda, že otázka emulaci (ani virtualizaci) nevylučuje, takže nejspíš to patří pod „jiný“.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    16.7.2019 22:42 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    A software v dosboxu je 32bitovy? ;-)
    Fluttershy, yay! avatar 16.7.2019 23:16 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    17.7.2019 02:18 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

    Tak otázka je, co to znamená "používáte". Mám systém s Archem, který od roku 2006 (nebo od konce roku 2005) nebyl přeinstalovaný a je stále aktuální, ale jak tak postupně mizí podpora pro 32 bitů, asi toho nechám, protože každá záliba má své meze, pokud překročí rozumný časový rozpočet.

    otula avatar 19.7.2019 21:05 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Kompiluješ si celý systém? To na těch kompilacích snad stráví procesor víc času, než „normální“ prací :)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    2.8.2019 15:23 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

    Huh? Proč bych si kompiloval celý systém? Arch je přece binární distribuce, kde si nainstaluju binární balíčky. Sice si můžu něco zkompilovat z ABS nebo AUR (pomocí yay třeba), ale šíleně dlouho to trvá. Dnešní GCC na 15 let starém procesoru neběží moc rychle. Ze spousty balíčků v AUR se podpora 32-bitových systémů pomalu vytrácí.

    otula avatar 2.8.2019 22:21 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    No jo, tož to já jsem nevěděl, že někdo udržuje 32bitové repozitáře. Myslel jsem, že si to všechno kompiluješ sám, abys měl aktuální systém :-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    17.7.2019 22:08 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Tak předpokládám, že 10 let starej BIOS v thinkpadu T60 v 32bit long módu jede a bootloader asi taky. Pak asi wine a compat32 větev slackwaru (pro steam) a mám ještě pár strojů z před 64bit éry a samozřejmě virtualizovanej soft.
    k3dAR avatar 3.8.2019 21:04 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    pokud v T60 nemas C2D tak 32bit jede asi celej system ne? :-) aspon ja sem dnes po case oprasil T60p s C(Ne2)D 32bit a delam upgrade z Xubuntu 32bit 14.04 => 16.04 => 18.04 :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 9.8.2019 17:45 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    btw: upgrade "Xubuntu 32bit 14.04 => 16.04 => 18.04" prosel bez sebemensich problemu :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    11.8.2019 11:00 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    No možné to je, ale nemyslím si že ten bios je tak komplikovaný že na Core jede v 32bit kódu a na Core2 se přepne do 64bit kódu. Samozřejmě zbytek systému je 64bit (mám core2). Konkrétně na tom thinkpadu myslím bez compat32 knihoven.
    19.7.2019 14:06 Kíčruj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Já provozuju starý netbook Asus 1008H, který je jen 32bitový, je mi líto jej vyhodit, jako psací stroj, e-mail a pouštěč videí přes projektor na chatě funguje fajn.

    Kdyby chtěl odejít, tak bych jej nahradil Raspbery 4, ale nechce se mu.
    paul2no avatar 23.7.2019 13:26 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Steam Proton se počítá jako Wine?
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    24.7.2019 14:20 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

    j

    USE="-gnome -kde";turris
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 24.7.2019 22:10 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Pořád tu mám Lenovo IdeaPad S10e na různé diagnostiky atp. Je mi líto ho vyhodit. Až nebude stačit a jestli bude pořád fungovat, tak z něj udělám emulátor gumáka.
    30.7.2019 16:54 PepaHUbuntu | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?

    Jo, mám jedno cca 15 let staré HáPéčko (HP), jako fakt dobrej držák. Ale používám ho už jen 1-2 krát do roka, když něco "nebezpečného" testuji (provádím). Jo, to PC je 32 bitové.

    Sislik avatar 2.8.2019 22:35 Sislik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    pouzivam hlavne ve virtualech... kdyz davam VM treba jen 1 GB RAM, tak nevidim prinos 64b systemu...
    11.8.2019 11:02 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    64bit podporuje swapgs instrukci :-D.

    [/joke] Víc registrů a širší registry. To by mělo zrychlit. Navíc 64bit instrukce budou líp optimalizované myslím (a doufám).
    ⧠ A = 0 avatar 3.8.2019 11:45 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Na Cortex-A7 nemám moc na výběr. :-)

    Avšak na A53 však žádné 32bit šmejďárny nepoužívám.
    Nevolte zmrdy.
    Heron avatar 5.8.2019 15:46 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    OMG tak to bych fakt nečekal. 73% v roce 2019 nějakým způsobem stále na PC používá 32b programy. :-(

    Pro mě éra 32b skončila v roce 2008 přechodem z Athlonu XP na Core 2 Duo (později Quadro), tehdy jsem si ještě pořizoval WinXP64b (unikátní to systém) a o linuxové distibuci ani nemluvě (proč má někdo důvod používat jinou bitovost OS než je jeho HW platforma jsem nikdy nepochopil).

    Wine, kromě několika málo testů, jsem nepoužíval nikdy. Snad na vše existuje oss nativní alternativa. Na linuxu žádnou podporu pro 32b nemám, není k tomu důvod.

    Co se týče 32b HW, tak (kromě routříků, které nejsou PC), tak mám jen Tinker Board na ARM Cortex-A17, ale to bych taky neoznačil jako PC.
    5.8.2019 16:52 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    73% v roce 2019 nějakým způsobem stále na PC používá 32b programy. :-(

    73 procent respondentů ankety… to tvrdí. :-)

    Na druhou stranu, já třeba odpověděl že ne a až dodatečně jsem si uvědomil, že pořád mám ve virtuálu 32-bitové Windows XP, ve kterých si jednou za čas pouštím aplikaci pro aktualizaci map do TomToma. Takže bych vlastně měl taky odpovědět že ano.

    9.8.2019 13:31 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Bohužel, občas si prostě na PC ráda něco zahraju :/ Novější věci už jsou sice 64b, ale ten zbytek a Steam samotný se ještě bez pár 32 bit knihoven neobejdou.

    Jinak by 32 bitové knihovny mohly letět ven dávno…
    Heron avatar 11.8.2019 11:25 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Od toho mám dualboot do widlí. Z Win se stejně 32b odpárat nedá, tak tam mám rovnou i Steam a hry.

    Zkoušel jsem to na Linuxu, dokonce jsem tam dohrál i Metro Last Light hned jak vyšlo, ale od té doby jsem to ani netestoval.

    Já mám na Wine dost radikální názor, podle mě by takový projekt neměl vůbec existovat. V průběhu let jsem se o tom hádal s různými lidmi, někdy na počátku říkali, že wine je možnost, jak přilákat vývojáře do linuxu a že potom budou dělat i nativní appky. Ne, nastal, zcela podle očekávání, přesný opak. Hromada vývojářů prostě na linux kašle a spoléhá na wine. A zcela na rovinu, i včetně Valve a toho Steamu. Steam, jako platforma, nemůže být problém přepsat jednak na 64b (i na Win je - částečně - 32b) a taky nativně na linux. Stejně je to jen zobrazovátko webových stránek a kopírovátko souborů. Nehledě na to, že i na těch widlích oni používají různé další emulátory místo toho, aby zatlačili na vývojáře a nutili je dělat nativní appky (nebo používat moderní engine tam, kde existují) - i když chápu, že některé starší hry tam jsou jen jako distribuce originálních datových souborů a možnost si to tam zahrát je spíše okrajová (dooma si stejně lidi kupují jen pro ty wady a nikoliv proto, aby to přes steam hráli v dosboxu).
    13.8.2019 12:14 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    To dilema s Wine chápu. Na stranu druhou, při rozhodování jestli hru portovat na Linux nejspíš hrají roli statistiky právě ze Steamu a podobně. A tím že budu hrát nenativní hry na Windows v dualbootu se zařadím mezi stroje s Windows (předpokládám, že Proton X Windows Valve rozeznává).
    Steam, jako platforma, nemůže být problém přepsat jednak na 64b (i na Win je - částečně - 32b) a taky nativně na linux.
    Ale vždyť Steam na Linuxu nativně je, jen bohužel stále 32 bit (a nativní Linuxové hry které nabízí jsou z nemalé části taky 32 bit binárky)

    Pro mě byl první ranou pro Dualboot právě nativní Steam a nativní hry, druhou ranou integrace Wine (resp. Protonu) do Steamu a poslední ranou to, že mi pod Wine běhá Fusion 360.
    vlk avatar 9.8.2019 07:37 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    chýba mi voľba "nevím", pretože fakt neviem či ešte niečo 32bitove mám ale asi nie.
    You don't exist, Go away !
    k3dAR avatar 9.8.2019 17:45 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    v deb distru zjistis (instalovane 32bit balicky) napr.:
    dpkg -l | grep i386
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    vlk avatar 9.8.2019 20:20 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    na linuxu to viem zistit, ale na PC mam mac os ,-)
    You don't exist, Go away !
    vencour avatar 9.8.2019 10:22 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Pamatujete někdo na Chadwicka (video na YT)? Lze jej stále stáhnout (např. zde) a (i) pro děti je to pořád supr.
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    vencour avatar 18.8.2019 21:46 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Používáte ještě 32bitový software na PC?
    Aneb i tohle je pořád špica, i když to ani 32 bitů nesplňuje.
    MS-DOS executable, MZ for MS-DOS
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.