abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 709 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!

    23.5.2006 12:07 | Přečteno: 1922×

    Proč má AJAX najednou takový raketový úspěch? Ne proto, že je to nějaká úžasná technologie. Vždyť nějaké to DHTML tu máme už 8 let.

    Je to díky tomu, že jsme se po mnoha letech dostali do bodu, kdy existuje řešení, které funguje "všude" a vyhovuje uživatelům. Na ničem jiném nezáleží. Pokusů bylo mnoho (Flash, Java Applety, Director, Java Webstart...) a všechny v podstatě umožňovaly (umožňují) totéž, v některých případech byla technologie dokonce mnohem pokročilejší a kvalitnější. Jenže uživatelé chtěli dvě věci - aby to *zapadlo do www stránek* a *fungovalo to všude*. A to ani jedna technologie nesplňovala. Většinou tím, že si pro sebe zabrala nějaký obdélník, ve kterém se něco mohlo dít. Návaznost na zbytek stránky nulová. Už to stačilo k odsouzení k smrti. Změna nastala až s příchodem AJAXu. Splynutí se stránkou, funkčnost ve všech používaných prohlížečích, neznatelná ztráta výkonu. Přesně to si uživatelé přáli.

    Takže řeči o náhradě pomocí XAML, XUL či něčím jiným jsou čistě akademické. Za prvé každá z těch technologií patří jednomu nesmiřitelnému táboru (takže to bude fungovat v prohlížečích půl na půl), za druhé jsou prohlížeče, které by tyto technologie podporovaly, stále nerozšířené. I kdybychom jednu z nich teď hned prosadili, do bodu, kdy to bude fungovat "všude", se dostaneme tak za dalších 8 let.

    Takže co nám teď zbývá? Nic. Musíme se do vlaku naskočit a babrat se v neskutečně odporných AJAX aplikacích. Tahle bublina totiž jen tak nesplaskne. Řeči o tom jsou jen lichá přání chudáků vývojářů, kterým tenhle hnus spadl do klína, aniž si to sami přáli.

    Jiný názor (a inspirace): Splaskne AJAX bublina?

           

    Hodnocení: 76 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    23.5.2006 12:14 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    http://www.tcl.tk/software/plugin/ :-D ;-)
    23.5.2006 12:26 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Proč by ty zdrojáky měly být až tak hnusné? Třeba úprava dokumentu pomocí DOM rozhraní je sice trochu zvláštní, ale hnusná mi nepřijde.
    23.5.2006 13:47 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Neodladitelnost, různé "úchylky" Javascriptu, odlišná implementace v IE a Mozille (o ostatních prohlížečích nemluvě) ... ale jinak je z uživatelského hlediska XmlHttpRequest poměrně dobrá věc.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    23.5.2006 13:57 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Jsem jenom serverovej luzr, web toolkity nesleduju. Ale co je to vlastne ten AJAX? Sem si myslel že je to nějakej buzzword pro DHTML + JavaScript, ale ono je to i něco navíc? XmlHttpRequest - to je nějaké nové API do JavaScriptu?

    Mě to přijde jako docela bublina, protože vše potřebné pro webové služby jsou normální formuláře, žádné DHTML ani JS není potřeba, to mírné zvýšení komfortu za problémy s nekompatibilitou IMHO stejně nestojí...
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    23.5.2006 14:04 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    XmlHttpRequest je vlastně to jádro toho, čemu se říká Ajax. Jedná se o objekt v prohlížeči, který umožňuje asynchronně posílat požadavky na server, který potom vrací odpověď ve formátu XML. To, co je podstatné je, že se požadavky posílají asynchronně, takže není třeba k jeho vyřízení přenášet celou stránku, ale jen to, co se změnilo.

    Více informací je třeba na developer.apple.com

    No a s XmlHttpRequestem se v prohlížeči komunikuje právě přes JavaScript.

    * Jo aha, on je to vlastně XMLHttpRequest, no ještě že lidé nejsou case sensitive :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    23.5.2006 14:39 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Aha, díky, takže je to skoro přesně to co jsem si myslel.. Ale když se dělá UI klasicky, taky lze přece aktualizovat jen frame/iframe, není třeba znovu načítat celou stránku. A asynchronní requesty- k čemu je dobré něco dělat na pozadí.. zvlášť v UI?
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Mikos avatar 23.5.2006 14:46 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Booože, framy a iframy jsou absolutní humus, to je AJAX proti nim uplně zlatej :-) Teda já sám mam máslo na hlavě, moje webový stránky (co sem dělal asi tak v 15 letech) jsou na framech postavený, ale to jenom protože sem línej je předělávat ;-)

    Jinak k čemu je to dobrý? Ke spoustě věcem :-) Stačí si vyzkoušet věci jako GMail, Google Personalized Homepage, atp. a vidíš na první pohled k čemu to je. Dokonce tady na ABCLinuxu máš jednoduchý příklad (hodnocení článků). Využitelné to je k velké spoustě nesmírně praktických věcí (které jinak realizovatelné rozhodně nejsou... tedy když nepočítám Java applety nebo Flash, fuj ;-)), jen se to nesmí zas moc s AJAXem přehánět, prostě všeho moc škodí :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 14:52 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Hodnocení je na ABCLinuxu realizováno skrz framy... Leoš Javascriptu moc neholduje.
    Math, as Barbie says, is hard.
    Mikos avatar 23.5.2006 15:39 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Aha, vida, a já myslel že je to AJAX :-) Na tohle je toiž jak dělaný ;-) Měl jsem se podívat do kódu dřív než začnu plácat :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 14:52 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Jednou jsem udělal vnitřek od tohohle, ale když jsem to potřeboval staticky, vyšlo mi z toho toto.

    P.S.: Nenechte se rozptylovat těmi divokými barvami. :-)
    23.5.2006 15:51 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Kdyby ty requesty nebyly asynchronni, tak by se s tim UI nedalo delat (vzhledem ke zpusobu implementace Javascriptu, jehoz vykonavani UI blokuje).
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    23.5.2006 16:07 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Proč? JS sice UI blokuje, ale neběží pořád (je typicky zavěšenej na UI eventy). A pokud už nějaká AJAX aplikace potřebuje komunikovat se serverem, tak a) se podle výsledku podstatně modifikuje existující UI b) spouští nějakou operaci na serveru, kterou je dobré nakonec uživateli potvrdit/oznámit. Oboje je lepší dělat synchronně. To že některé ovládací prvky budou chvíli mrtvé mi nepřijde důležité.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    23.5.2006 16:37 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Prave, ze se UI podstatne modifikovat vubec nemusi. Tamhle se ukaze napoveda, tamhle se zmeni label, napr. pri vyplnovani formulare odesilate data na onchange a uzivatel to u asynchronniho spojeni vubec nepozna apod. Teoreticky sice uvazujete spravne, jenze to plati jen v systemech s nizkou latenci, kde synchronni pozadavek uzivatel vetsinou vubec nezaregistruje. Na webu je to nepouzitelne. Ostatne, zkuste si nekdy SWING, tam bezi tusim UI ve stejnem threadu jako zpracovani eventu (javisti prominou, jestli se mylim).
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    Luk avatar 23.5.2006 18:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!
    Ostatne, zkuste si nekdy SWING, tam bezi tusim UI ve stejnem threadu jako zpracovani eventu (javisti prominou, jestli se mylim).
    Ve Swingu se všechny operace s GUI musí provádět ve stejném threadu jako zpracování událostí (event-dispatching thread). Proto se také všechny časově náročné věci musí přesunout do jiných vláken. Viz můj článek ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    26.5.2006 09:17 TimeLord | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - bublina co brzo splaskne? Těžko!

    Uplne skvely priklad pouzitia AJAXu je Diamond Search na Amazon.com.

    23.5.2006 20:46 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    AJAX je z nouze cnost. Existuje pár příkladů, kde jej lze použít (např. webmail), ale tím jeho využitelnost končí – a až se z něj stane módní záležitost a začne se prosazovat všude (což se děje právě teď, všude se o něm mluví, ale aplikace zatím skoro žádné), ukáže se to, a bude po bublině.

    Sice je mnoho příkladů technologií, které byly později vtipně zneužity jinak, než se původně očekávalo, ale jejich kvalitní návrh to ustál – např. e-mail nebo protokol HTTP. Ale AJAX není vtipné a efektivní využití nějaké technologie, je to poslední záchrana, jak se současnými webovými prohlížeči udělat alespoň trochu schopný "interaktivní" frontend aplikace.

    AJAX má ale mnoho problémů:
    • vlákna, zámky, události: v JavaScriptu není možné explicitně používat a řídit vlákna, na volání a posloupnost událostí se není možné spolehnout – aplikace tak neočekávaně přestává fungovat
    • neshcopnost vypořádat se s chybovým stavem: pokud se nenačte část skriptu, přeruší se stahování souboru apod. AJAXová aplikace se úplně zhroutí, je jí potřeba "restartovat" obnovením stránky. V lepším případě čeká na timeout, který nemůže nijak ovlivnit, nemůže jej nijak přerušit ani dát uživateli najevo – a je jím blokována
    • nemožnost modulárního programování: v JavaScriptu je implicitně vše v globálním jmenném prostoru, modularizace je sice možná, ale ztrácí se platformová nezávislost (prostředky pro modularizaci dostupné v gecku nefungují v MSIE), nebo se neuvěřitelným způsobem dále zesložití kód
    • AJAX je závislý na tom, že server bleskově vyřizuje požadavky klientů (tím lze zpravidla obejít problém s událostmi) – ale příslušně dimenzovaný HW i přípojku do internetu si mohou dovolit portály, ale ne běžné aplikace
    • velká režie na straně prohlížeče, který navíc dělá něco, na co není optimalizován a stavěn – ale hrubá síla nevyřeší vše
    AJAX je použitelný jenom pro velmi jednoduché GUI, a tam je zase otázka, zda složitost a komplexnost AJAXu nejsou příliš velkou obětí za mírné zvýšení komfortu oproti klasické webové aplikaci formulář – odpověď. To, že třeba gmail je relativně dobré prostředí pro práci s e-maily a strčí do kapsy i lecjakého tlustého e-mailového klienta, není ukázka kvality AJAXu, ale spíš toho, že by se autoři oněch e-mailových klientů měli stydět.
    Mikos avatar 23.5.2006 20:53 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Na těch argumentech samozřejmě něco je, ale podle mě když je AJAX využit střídmě (tzn. webová stránka na něm není zcela závislá, pouze jí doplňuje tam kde je to vhodné), je to dobrá věc a v současnosti nemá konkurenci (když nepočítam z mého pohledu "prasárny" jako Java applety či Flash).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.5.2006 21:42 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Jasně, pokud AJAX funguje jako doplněk, nic proti. Ale to už vlastně není AJAX v té formě, jak se o něm dnes mluví.
    Luk avatar 23.5.2006 22:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Javovský applet není žádná prasárna. Je to velice silné řešení, bohužel ale obecně nepoužitelné, protože vyžaduje instalaci JRE příslušné verze.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    23.5.2006 23:43 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Jak už jsem psal výše - http://www.tcl.tk/software/plugin/ ;-) Dost možná na tom postavím jednu firemní aplikacičku. :-) (Objem je jaksi zanedbatelný, o výhodách licence ani nemluvě... :-))
    23.5.2006 21:13 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Kvalitní návrh... e-mail... asi čtu špatně.
    23.5.2006 21:40 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    IMHO je e-mail navržen docela dobře pro posílání krátkých nezaručených zpráv (pro co byl původně určen). Vydržel docela dlouho i po překročení původních parametrů (posílají se megové obrázky apod.) To že je dnes e-mail hůře použitelný kvůli virům a spamu je věc jiná, e-mail by správně neměl fungovat už dávno (resp. nikdo ho už nepoužívá v podobě, v jaké byl původně zamýšlen). Navíc spam není problém primárně protokolu, a i SMTP protokol je možné rozšířit případnými antispamovými úpravami.

    Možná úplně nesedí to kvalitní, možná spíš chytrý, šikovný… A hodně důležité také je, že jednoduchý.
    23.5.2006 23:44 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    New Jersey school of design - nevadí, že je to blbé, hlavně, když je to jednoduché. Jako Unix a Cčko. :-)
    24.5.2006 08:58 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Až na to blbé souhlas. Ona se pořád vtírá taková představa, že aby to bylo dobré, musí to být složité. Tohle je ale spíš přestože je to jednoduché, je to i dobré.
    24.5.2006 12:54 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Jo, už vidím SMTP jako multicastový reflektor na streamování videa, nebo NAT traversal pro P2P alikace .-)

    The new, hot medium is.... e-mail.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    24.5.2006 13:09 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    Netvrdil jsem, že SMTP zvládne všechno ;-) Ale kdyby v roce 1982 někdo tvrdil, že si přes e-mail budou lidé posílat několika megabajtové soubory s fotkami a videem, že se někdo pokusí e-mailem odeslat CD (a to se neodešle jenom proto, že došlo místo na disku serveru), tak by si všichni ostatní mysleli, že se zbláznil. A dneska je to realita (ale netvrdím, že je to tak správně).

    Ostatně, jako další příklad takové technologie, která překročila svůj stín, jsem jmenoval HTTP, která věci Vámi zmíněné taky neumí. Ale používá se pro spoustu věcí, pro které nebylo původně navrženo.
    24.5.2006 13:12 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: AJAX - z nouze cnost
    On je taky AJAX a AJAX. Na jedne strane je nekdo schopny pomoci AJAXu vytvorit 'tlusteho' klienta (problemy s kompatibilitou), na druhe strane (a dle meho spravnejsi pristup) je mozne pouzit AJAX pouze na implementaci VIEW (zjednodusene v tomto modelu javascript konci s odeslanim value na onchange a asynchronnim prijetim jine value - v takovem pripade problemy s kompatibilitou nejsou). Jsem presvedcen, ze AJAX se vyborne doplnuje s MVC paradigmatem.

    Jednu takovou aplikaci tvorim a jeji odezvy se s klasickym page-request-response-page modelem nedaji srovnavat. Velikost jednotlivych pozadavku je minimalni, response se vejde do jednoho paketu, pozadavky se radi do fronty a v danem case se vzdy vyrizuje pouze jeden. Samozrejme tento pristup ma problemy, ale s temi se lze vyporadat.
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.