Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.
Minulé léto mi přišla boží platforma WebOS, se kterou právě onoho času vydalo HP svůj tablet TouchPad. Napsal jsem jim, že se mi to líbí a že bych pro to sbastlil nějakou odpornou aplikaci na výuku Španělštiny (protože jsem se musel naučit Španělsky, nejlepší cesta mi přišla začít tedy vyvíjet měsíce nějaký kód v JS:)).
V HPčku jim to přišlo jako boží nápad tak mi poslali TouchPad, cool.
Nezůstalo to jen u jedné aplikace a s kámošem jsme toho v poměrně krátkém čase naprogramovali víc, koho by zajímal hřbitůvek našich aplikací nechť nakoukne na http://www.liquid-lizard.com/
Bohužel každá platforma co se mi líbí, umře (začalo to Maemem...). Dobrá zpráva je, že WP7 se mi na některých screenech taky docela líbí...
Před dvěma měsíci jsem se probudil a napadlo mě, že bych mohl zkusit něco sbastlit pro iOS, tak jsem si koupil ojetý Mac & iPhone a naportoval jsem výuku těch španělských slovíček na iPhone. Šlo to poměrně snadno, jelikož HP uvolnilo JavaScriptový framework z WebOS jako open-source (http://enyojs.com/).
K "obalení" celé aplikace používám PhoneGap, díky čemuž by to mělo jít pak portovat snadno na ostatní platformy (teorie). V praxi je to trochu horší. Navíc kolíci z PhoneGapu dostali výborný nápad celý projekt přejmenovat na nezapamatovatelné "Cordova" - takže v jakémkoli starším pluginu přepisujete názvy hlavičkových souborů, dokumentace se musí přiohýbat a tak. Navíc jsou s tím přejmenováním poměrně laxní tak se to furt tak nějak táhne... ale nevím o alternativě.
Pokud někdo chce platit za software na uzavřené platformě od samotného Satana, moje aplikace (grafiku jsem díky bohu nedělal já) je za nekřesťanský peníze ke stažení v iTunes. Pokud vás nebude moc tak pošlu promo kód na stažení zdarma (můžu rozdat asi 3).
Když už jsem byl v tom, tak jsem dal dokupy otcovy fotky v "retina" rozlišení a udělal jednoduché portofilio (postavené na luxusním open-source http://www.photoswipe.com/). Mělo by to na tom displeji vypadat docela hezky, budu rád když vyzkoušíte.
Normálně by se pro iOS mělo bušit v Objective-C, ale ošklivnější jazyk jsem neviděl a navíc díky tomu v jaké pozicie je teď Android, věřím, že multiplatformní vývoj v HTML5/JS bude jen sílit.
Každopádně v diskuzi uvítám info o vašich "mobilních" projektech. Pokud kutíte do iOS, ale zachovali jste si kritické myšlení (tj nestojíte někde ve frontě před prodejnou, abyste si koupili nějakou bílou předraženou krabici) budu rád za každou výměnou informací, nějaký networking v Brně nebo tak.
Rád bych se vyhnul diskuzím ultraortodoxních a zatrpklých geeků kteří autisticky trvají na starých telefonech:)
A omlouvám se za čárky a zmatenost toho příspěvku, nějak jsem začal zapomínat češtinu...
Tiskni Sdílej:
Ono i přístup Applu je aplikace různě skinovat...
Jako jasně, pokud chceš nativní nativní UI tak Objective-C (nebo Titanium?)
Ale 98 % lidem je to jedno, když ta aplikace vypadá pěkně tak nějaké texturované tlačítka jsou jim jedno...
Třeba ten "iCal" co mám na OS X podle mě vypadá otřesně...
Qt5 razí takový mix C++, javascriptu a CSS. Viděl jsem to naživo a netbook nestíhal. Otázka je, jestli všichni udělají stejnou chybu jako Mozilla s XUL. V Qt5 je javascript jen trochu chytřejší obálka nad nativními widgety, takže tam se dají kritické části přepsat.
Taky je otázka, co interpretuje javascript. Jestli to je přibalená knihovna, tak z politických důvodů na iOS pojede bez JIT, což může i o řád srazit výkon.