abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 743 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Je to tady: Velký bratr na silnicích

    14.12.2007 13:17 | Přečteno: 1952× | Ze života

    Totální sledování všech aut na silnicích se brzy stane realitou. A přijde pravděpodobně z Nizozemska, kde se začne zkoušet nejdřív. Máme se na co těšit.

    Každý člověk přepravující se autem bude zanedlouho pod detailním dohledem. Připravuje se satelitní systém pro vybírání mýtného, který bude nasazován v celé škále vozidel, počínaje osobními auty. Nikdo před tím nebude mít úniku (nepočítám-li některé omezené skupiny lidí, jako jsou agenti tajných služeb nebo politici). Jedinou možností bude přesedlat na kolo či motorku, nebo chodit pěšky (to proto, že cestování hromadnou dopravou bude téměř jistě sledováno prostřednictvím karet s RFID, jak už se v některých městech děje).

    Celá "legrace" má v své racionální jádro. I dnes je doprava výkonově zpoplatněna - prostřednictvím spotřební daně z paliv. Čím víc řidič ujede (a čím má auto vyšší spotřebu), tím víc platí. Má to jen jeden háček, který má satelitní mýtné vyřešit. Tím je fakt, že nelze rozlišit druh jednotlivé komunikace, po kterých se auto pohybuje. Nelze tedy více zpoplatnit přetížené městské ulice a naopak finančně odlehčit málo využité vysokokapacitní silnice.

    Je tu ovšem také druhá stránkce celé věci. Vozidla budou pod trvalým dohledem. Půjde zjistit (s přesností na metry), kde se auto ve kterém okamžiku nacházelo. Data se sice běžně nebudou odesílat v reálném čase (palubní jednotka bude pouze zaznamenávat pohyb a data předávat až zpětně), ale i to vidím spíš jako dočasnou záležitost. Připravuje se totiž také systém eCall pro automatické hlášení při nehodách - a právě tento systém bude moci předávat data kdykoliv, kdy bude k dispozici síť GSM.

    Proti mému pohledu lze vznést různé argumenty. První je ten, že lze legislativně omezit použití dat jen na vybírání mýtného. Tomu nedávám moc šancí, protože si represivní složky včas ošetří (případně se to udělá později - např. po nějakém teroristickém útoku), aby "v nutném případě" bylo možné použít tato data i pro účely policie. Takže realitou bude nejen možnost policejně sledovat libovolné auto, ale brzy se dostane na stůl také možnost využít systém k měření rychlosti, registraci průjezdů zakázanými místy či jízdy na červenou a podobně. Může to dokonce fungovat tak, že systém ani nedovolí přestupek provést (omezovač rychlosti, zabránění vjetí někam atd,). Někdo to bude považovat za pozitivní, ale představa je to spíš děsivá (z více důvodů).

    Druhým argumentem může být, že je možné polohu člověka sledovat už dnes - pomocí mobilního telefonu. Je pravda, že operátor vždy zná buňku, do které je telefon přihlášen, a na základě různých metod lze polohu dále upřesnit (až na jednotky metrů). Na druhou stranu, telefon lze podle potřeby vypínat (zapnout ho jen na volání), nenosit stále u sebe, používat (aspoň zatím) anonymní předplacenou kartu atd. Zkrátka, oproti telefonu je nové sledování podstatným krokem k Velkému bratrovi.

    Často slyším "nedělám nic špatného, tak mi sledování nevadí". Jenže i v takovém případě je sledování problém, protože data jsou snadno zneužitelná. Lidé se dají koupit, proto dostat se k libovolným datům (u policie nebo jinde) je jen otázkou dostatečně velké částky. Proto si třeba zločinci mohou nechat sledovat např. kriminalisty, kteří po nich jdou, nebo někoho, kdo má velký majetek. Nehledě na to, že člověk může být policejně obtěžován na základě "podezřelých vzorců chování" - systém bude nastaven tak, aby odhaloval podezřelý pohyb, a takoví lidé pak budou podrobováni zvýšené kontrole, často zcela zbytečně.

    To jsou důvody, proč se mi všeobecné satelitní mýtné a jeho menší bratr eCall hrubě nelíbí. Mají své pozitivní stránky, ale podle mého názoru ty negativní jednoznačně převažují.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.12.2007 13:40 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Velky bratr te nejen vidi, ale taky cte co pises, uz ted jsi vinen a uz te rovnou i odsoudili!

    Takze stopro souhlasim.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    Jan Drábek avatar 14.12.2007 14:34 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Taky si myslím, brzy to tu někdo přepíše na blogpost oslavující genialitu tohoto sledování :D
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    Luk avatar 14.12.2007 14:43 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Tak daleko to zatím nedošlo. Zatím Velký bratr pouze "vylepšuje" články na Wikipedii.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 16:48 jarda | skóre: 22 | blog: nadoraz | Chomutov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Mě to připadá v pohodě. V náklaďáku satelit aby šéf vědel kde a co dělám, v kapse mobil aby kdejaký otroubek taky věděl kde zrovna jsem a na dálnicích mýtné brány aby byla jistota a nikde jsem se neztratil. Na kartě pro tachograf záznam za posledních pár měsíců kde to rovnou práská překročení rychlosti pokud jedeš o 7 km rychleji déle než pár minut.

    Nacpat to do osobáků, nechat systém počítat rychlost a majiteli vozidla jednou za měsíc spočítat pokutu a strhnout z konta. To jen aby byla spravedlnost a dalo se v klidu jezdit, já jsem pro.
    Připíjím na krásu našich koní a rychlost našich žen.
    Shadow avatar 15.12.2007 17:33 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Pokud jsem někde jako řidič zaměstnán, tak to je něco jiného. Ale pokud se jedná o sledování soukromých vozidel, podle mého je to (a) hodně nebezpečný precedenc (v zájmu "bezpečnosti" provozu zřídíme šmírování všech [řidičů]) a (b) podstatný zásah do soukoromí (nikomu nic není do toho, kam jezdím). Já jsem jednoznačně proti. A to navzdory tomu, že řidičák nemám a (vlastním) autem nejezdím.
    If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
    14.12.2007 13:55 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nevim, jestli by nekdo uplacel jen proto, aby mne mohl sledovat. Jako levnejsi a snazsi varianta mi prijde dat mi na auto stenici. Telefon se da vypnout, ale stejne tak muzu jet taxikem, kdy si nepreji byt sledovan. Ale je pravda, ze o lidech je shromazdovano vic a vic dat. Na druhou stranu, kdyz se neco posere (teroristicke utoky, kradeze,...), tak zas verejnost krici, jak to mohl stat (policie, tajne sluzby,..) dopustit.
    Luk avatar 14.12.2007 14:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    stejne tak muzu jet taxikem
    To není zrovna dobrý příměr :-D
    Na druhou stranu, kdyz se neco posere (teroristicke utoky, kradeze,...), tak zas verejnost krici, jak to mohl stat (policie, tajne sluzby,..) dopustit.
    Jsem ten poslední, kdo by takto křičel. A když už, tak budu křičet, že nepoužili to, co měli k dispozici. Bohužel, většinou se hovoří o posilování pravomocí represivních složek, o omezování svobody atd. - málokdy se skutečně tlačí na využití toho, co je.

    Raději se prodlouží doba pro předběžné zadržení z 24 na 48 hodin (takto lze bez soudu zadržet libovolného člověka), než aby se tlačilo na to, aby policisté "pohnuli zadkem" a zajistili včas důkazy pro rozhodnutí soudu o vazbě. Podobně se třeba hovoří o možnosti odposlechů i bez souhlasu soudu, místo aby se zajistily podmínky pro efektivnější rozhodování soudů.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 10:22 kkaarreell | skóre: 6 | blog: perkele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Na druhou stranu, telefon lze podle potřeby vypínat (zapnout ho jen na volání), nenosit stále u sebe, používat (aspoň zatím) anonymní předplacenou kartu atd.
    Cili kdyz nekomu vadi, ze ho muzou sledovat podle telefonu a tak ho vypne, nemusi stejne tak jet svym autem, ale cizim. Muzete v tom primeru hledat diry, ale myslim, ze je naprosto zjevne, co jsem tim chtel rict.
    16.12.2007 11:37 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    jenže vypnutí telefonu a sehnání auta tak, aby nebylo jasné (snadno zjistitelné), že jsem v něm jel já, jest co do náročnosti krapánek rozdílný úkol ... neber to jako hledání děr v tvém příměru, myslím, že je též naprosto zjevné, co jsem tím chtěl říct

    (no, pro jistotu - tvůj příspěvek chápu tak, jakože padouch z povolání si způsob najde, a já doplňuji, že prostý občan nepadouch jest tímto nemístně obtěžován, kdyby si náhodou dovolil zatoužit po nějakém soukromí, na něž má právo podle jakéhosi sice platného, ale absolutně nerespektovaného cáru papíru kodifikovaného v Ústavě ...)
    16.12.2007 13:02 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    dovolil zatoužit po nějakém soukromí, na něž má právo podle jakéhosi sice platného, ale absolutně nerespektovaného cáru papíru kodifikovaného v Ústavě

    Jste si jistý, že je v ústavě opravdu zakotveno právo na soukromí?

    16.12.2007 13:11 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    (1) Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena. Omezena může být jen v případech stanovených zákonem.
    Nemyslel toto?
    16.12.2007 13:28 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Jetli tam tohle je, tak mne to docela děsí… To je neuvěřitelně mlhavá formulace i na právníky…
    16.12.2007 13:58 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Viz článek 7 dodatku české ústavy. Listiny základních práv a svobod.
    Luk avatar 16.12.2007 14:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ona totiž ta listina toho až tolik nezaručuje. Většinou říká, že tu kterou svobodu lze omezit "jen" zákonem. Jedna z mála skutečně zaručovaných svobod je svoboda přijímat informace, ale i tu se nám leckdo snaží vzít (i nelegální cestou, zralou na potrestání podle § 158 TrZ).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2007 14:09 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Může to dokonce fungovat tak, že systém ani nedovolí přestupek provést (omezovač rychlosti, zabránění vjetí někam atd,).
    Brr. Silnice není dráha a takové systémy tam nepatří. V jakýchkoliv mezních situacích způsobí víc škod, než ušetří za normálního stavu.
    Luk avatar 14.12.2007 14:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Největší problém vidím v místní úpravě. Nedokážu si představit, že by se kvůli nějaké krátkodobé změně (třeba několikahodinové) všechny úpravy přesně promítaly do databáze. Pak by někdo mohl být popotahován za to, že projel například zákazem vjezdu, který byl na těch pár hodin zrušen (nebo kam byl poslán policistou řídícím dopravu např. po nehodě). Případně by ho to tam vůbec nepustilo, což by snadno vyvolalo dopravní kolaps.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2007 14:44 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    A to je jen jedna z mezních situací. Další je jízda během krajní nouze, kdy musí jet řidič bez ohledu na předpisy na maximum toho, co auto, silnice a provoz dovolují nebo jízda během kalamity, kdy auto zahrabe a už je tu přestupek...
    Luk avatar 14.12.2007 14:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Další je jízda během krajní nouze, kdy musí jet řidič bez ohledu na předpisy na maximum toho, co auto, silnice a provoz dovolují
    Nic nebude. Žádná taková jízda nebude dovolena. Kdo bude v nouzi, ať zavolá na 112 a čeká.
    auto zahrabe a už je tu přestupek
    V USA je prý zahrabání auta přestupkem. Posuzuje se to údajně jako ztráta kontroly nad vozidlem. Ale vzhledem k tomu, že auta budou brzy povinně mít kontrolu prokluzu (společně s ESP, brzdovým asistentem a haldou dalších udělátek), tohle se v Evropě moc vyskytovat nebude.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2007 15:00 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nic nebude. Žádná taková jízda nebude dovolena. Kdo bude v nouzi, ať zavolá na 112 a čeká.
    ... na obvinění z neposkytnutí první pomoci.
    V USA je prý zahrabání auta přestupkem.
    Nechce se mi věřit, že to platí v celých USA.
    Luk avatar 14.12.2007 16:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    ... na obvinění z neposkytnutí první pomoci.
    :-D
    Nechce se mi věřit, že to platí v celých USA.
    Možná ne, nevím. Mám to jen z doslechu.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Jan Drábek avatar 14.12.2007 15:44 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ehm, dovolím si tvrdit, že stabilnější auto v zimě (led, sníh...) je Śkoda 120 než nějaká mazda se všemi ABS, ASR, ESP... Prostě pořád ovládám auto, ne jako u těch moderních kdy se to jednou prostě utrhne a člověk je...
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    Luk avatar 14.12.2007 16:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ehm, dovolím si tvrdit, že stabilnější auto v zimě (led, sníh...) je Śkoda 120 než nějaká mazda se všemi ABS, ASR, ESP
    Tak to pozor, na Mazdu mi nesahej!!! :-D Srovnávat podvozek libovolné Mazdy s podvozkem vozu Škoda z téhož roku a téže třídy, je skutečně legrační. Co ale tvrdím stále, že Š120 (a ještě více Š130 a další s úhlovou kyvadlovou zadní nápravou) je na sněhu a ledu mnohem ovladatelnější než všechny škodovky vyrobené později (ale to není dáno kvalitou podvozku, nýbrž tím, že je to "všechno vzadu").
    Prostě pořád ovládám auto, ne jako u těch moderních kdy se to jednou prostě utrhne a člověk je...
    Hodně záleží na tom, jak je příslušné udělátko realizováno. To se týká především posilovače řízení - ten by neměl dělat to, že člověk úplně ztratí informaci o tom, co kola dělají (u některých aut, hlavně francouzských a italských, se toto stává).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    freshmouse avatar 14.12.2007 17:52 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    A není to čistě náhodou spíš polohou motoru? (Ale chápu. Kdo nemá drahé auto, musí na drahá auta aspoň nadávat. Pozn.: já nemám žádné auto. ;-))
    Jan Drábek avatar 14.12.2007 18:14 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ano v tom je právě ten vtip...
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    14.12.2007 19:12 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Není to jen polohou motoru. U auta bez posilovače cítíš všechno, co se děje na předních kolech, v rukou. Jakýkoliv posilovač ti tyto informace chtě-nechtě filtruje. Další věc je stabilita podvozku za mokra a za sucha - ve Š1xx v tom není moc velký rozdíl (a škodovka se při nízkém tření poměrně snadno rozjede), takže je tendence přeceňovat chování některých aut na sněhu...
    xxx avatar 15.12.2007 11:58 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Souhlasim je dobre zkusit ridit nejakou rachotinu clovek se nauci spoustu veci. Ja jsem delal autoskolu ve Facku. Nez si rodice poridili nove auto tak jsem ridil taky Facko. Zkusenost k nezaplaceni. Hlavne na snehu. Clovek se naucil poradne radit... Predvidat (protoze ve Facku proste rychle nezabrzdite/ nerozjedete/...)
    Please rise for the Futurama theme song.
    14.12.2007 15:19 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Na druhou stranu se zamysli nad timhle:

    - dneska jsou uz auta vybaveny ruznyma automatickyma systemama: tempomat, automaticky cidlo na dest, automaticke cidlo na svetlo, automaticke cidlo na zpetne zrcatku (kvuli odslneni), automaticka cidla pro parkovani. Kdyz k tomu prihodis navigaci, tak uz fakt staci jenom nejaka pseudo inteligence, ktera dokaze dat dohromady pozici a smer z navigace (ktera muze mit online informace o aktualnim stavu planovane trasy a pripadne naplanovat zmenu trasy pri uzavirce) a pak detektory prekazky v trase.

    - videl jsi Minority Report? docela se mi tam ta doprava libila - ridil automat, lidi se jenom vezli. Diky vylouceni lidskeho faktoru a rizeni pocitacem se mohli vsechny vozidla pohybovat hodne rychle.

    - osobne dodrzuju predpisy a rychlosti. Na nemeckej dalnici ale neni omezena rychlost, takze tam jezdim mezi 130-160. Hodne me vytoci, kdyz predjizdim nejakej nakladak (kterej se vlece svoji 100) a nejakej kreten v super bouraku se pririti rychlosti 200 nebo vic a zacne blikat (na CR dalnici to ve 130 nasere tuplem, kdyz je to max. povolena). Z tohohle duvodu bych dal klidne rychlost merit satelitem, protoze vetsinou pokutu dostavaji ti, co jezdi podle pravidel a kdyz jednou tu rychlost presahnou, tak je rovna chyti a ty paka, co zenou mestem 100 jsou v pohode - bud ujednou, nebo uplati policajta.

    A spousta kretenu uz zpusobila nehody jenom proto, ze jeli moc rychle a protoze by to ani neubrzdili, tak nebrzdili (byla by poznat, ze jeli o hodne rychle). Diky sledovacimu systemu by slo zpetne zjistit, ze ten kreten jel 90, kde mel ject jenom 50 a jeste vubec nebrzdil, kdyz vozidlo z vedlejsi uz skoro dokoncilo vjezd na hlavni.

    - a ted z druhy strany - kdyz jedu po cekej dalnici 130 a nejaka Skoda 120 zacne predjizdet rychlosti 100 nejaky jiny vozidlo, ktery jede 95, tak me to taky pekne vytoci.
    kyknos avatar 14.12.2007 15:22 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Otázka zní, zda je lepší žít ve světě s rychlou dopravou a la Minority report nebo raději v nějakém jiném. Já mám odpověď jasnou :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Luk avatar 14.12.2007 16:21 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    - dneska jsou uz auta vybaveny ruznyma automatickyma systemama: tempomat, automaticky cidlo na dest, automaticke cidlo na svetlo, automaticke cidlo na zpetne zrcatku (kvuli odslneni), automaticka cidla pro parkovani. Kdyz k tomu prihodis navigaci, tak uz fakt staci jenom nejaka pseudo inteligence, ktera dokaze dat dohromady pozici a smer z navigace (ktera muze mit online informace o aktualnim stavu planovane trasy a pripadne naplanovat zmenu trasy pri uzavirce) a pak detektory prekazky v trase.
    Při kvalitě českých silnic si něco takového nedokážu představit.
    Diky vylouceni lidskeho faktoru a rizeni pocitacem se mohli vsechny vozidla pohybovat hodne rychle.
    Problém je, že řízení počítačem je fantastické, dokud všechno funguje, jak má. Když je průser, je potřeba nasadit myšlení, a toho je schopen jen člověk. Například v letadle. Autopilot je dnes tak dokonalý, že je schopen létat sám - s pomocí pozemní radarové techniky dokáže i bezpečně přistát. Jenže když se stane něco neočekávaného (třeba letadlo zasáhne raketa teroristů nebo se za letu otevřou dveře a při dekompresi to urve čtvrtinu trupu), musí piloti vymýšlet různá řešení, která prostě počítač nevymyslí.
    Z tohohle duvodu bych dal klidne rychlost merit satelitem, protoze vetsinou pokutu dostavaji ti, co jezdi podle pravidel a kdyz jednou tu rychlost presahnou, tak je rovna chyti a ty paka, co zenou mestem 100 jsou v pohode - bud ujednou, nebo uplati policajta.
    Je iluzorní, že ten, kdo chce jezdit jako dobytek, najednou takto jezdit nebude. Najde si cestu, jak z Matrixu uniknout. Například si vymění řídicí jednotku, takže se situace stejně vrátí do předchozího bodu.
    A spousta kretenu uz zpusobila nehody jenom proto, ze jeli moc rychle a protoze by to ani neubrzdili, tak nebrzdili (byla by poznat, ze jeli o hodne rychle). Diky sledovacimu systemu by slo zpetne zjistit, ze ten kreten jel 90, kde mel ject jenom 50 a jeste vubec nebrzdil, kdyz vozidlo z vedlejsi uz skoro dokoncilo vjezd na hlavni.
    Nehody se stávají, protože někdo jel "moc rychle" (nepřizpůsobil rychlost situaci). S rychlostními limity to má jen malou souvislost. Většina nehod se stává při jízdě rychlostí nižší, než je nejvyšší povolená. Bohužel, masáž řidičů ze strany policie, BESIPu a médií se koncentruje na nejvyšší dovolenou rychlost a ne na přizpůsobení rychlosti. Takže řidiči často sledují spíš ručičku tachometru než situaci před vozidlem, za ním a kolem něho.

    Jinak zmíněný případ je poměrně snadno vyšetřitelný. Soudní znalec (podle následků nehody) se slušnou přesností pozná, jak rychle vozidlo před nehodou jelo. Říkat "jel jsem 50" v situaci, kdy soudní znalci rychlost odhadnou na 80-100, nemá smysl.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2007 19:05 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Problém je, že řízení počítačem je fantastické, dokud všechno funguje, jak má. Když je průser, je potřeba nasadit myšlení, a toho je schopen jen člověk.
    Náhodou řízení auta počítačem není tak špatná věc, jak by se na první pohled zdálo - zvlášť ve městě by to zvýšilo průměrnou rychlost aniž by se musela zvětšovat maximální - urychlily by se totiž rozjezdy na semaforech.

    Podívejte se na libovolnou křižovatku. Rozsvítí se zelená, pak se rozjede první auto, pak řidič druhého auta zařadí a rozjede se, pak zařadí třetí a rozjede se atd. Počítač by prostě jenom vypočítal, kolik aut se do intervalu semaforu vejde a nechal všechna auta rozjet naráz.

    Mimo město by se to používat nemuselo (takže i ve městě by stále za volantem seděl někdo, kdo umí řídit), ve městě by se urychlila doprava. Má to háček - musely by tím být vybavena všechna auta, tudíž by majitelé brečeli do televize, že si to musí koupit a že je to moc drahé, tudíž mínusové politcké body, tudíž na nic takového jen tak nedojde.
    Quando omni flunkus moritati
    15.12.2007 13:01 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Možná ano, ale:

    Jedno auto se porouchá a pokud nebude dostatečná rezerva, může se to pěkně naštosovat.

    Jedno auto může být mnohem výkonnější než to druhé. V tom případě by nebylo dobré to první nějak omezovat. Stejnětak někdo spěchá a tak by rád tlampl na plyn, což ho stojí sice asi víc penízků, než lehká noha, ale včasný příjezd se může vyplatit. Ekologie ho nezajímá.

    Opravdu bude průjezd těch aut městem rychlejší? Nyní se kolona aut čekajích na semaforech chová jak guma. Potom by se chovala jako vlak. Bude průjezd městem skutečně rychlejší? Nevim. Zatím si to nedokážu dost dobře představit.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    Luk avatar 15.12.2007 13:19 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Rychlejší by to bylo, ale jen za předpokladu, že je za křižovatkou volno pro daný počet aut. A v centru Prahy je nezřídka volno tak na 1-2 auta (což končí obvykle tak, že jich do křižovatky vjede stejně víc a trčí tam ještě v době, kdy už má zelenou příčný směr), takže se průjezd stejně neurychlí.

    I toto by bylo samozřejmě řešitelné, a to změnou trasy některých aut podle zatížení jiných ulic. Jenže pak by někdo musel jet třeba i nedobrovolně delší trasou a zaplatit více na palivu. Tohle jde už dnes (na základě informace o situaci z RDS se řidič rozhodne změnit trasu), ale stejně málokdo jede delší trasou, i kdyby se tím čas jízdy zkrátil.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 14:23 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Rychlejší by to bylo, ale jen za předpokladu, že je za křižovatkou volno pro daný počet aut. A v centru Prahy je nezřídka volno tak na 1-2 auta (což končí obvykle tak, že jich do křižovatky vjede stejně víc a trčí tam ještě v době, kdy už má zelenou příčný směr), takže se průjezd stejně neurychlí.

    Na druhou stranu, právě tento problém by automatizovaný provoz mohl vyřešit a tím by se podle mých zkušeností propustnosti křižovatek ve špičkách velmi výrazně pomohlo.

    15.12.2007 16:03 Jimmy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Počítač by prostě jenom vypočítal, kolik aut se do intervalu semaforu vejde a nechal všechna auta rozjet naráz.

    Bezpečná vzdálenost vám nic neříká ? Fascinuje mě představa, že jedu 50km/h a mám odstup méně než metr, tj. stejně jako když stojím na semaforech ;-) .
    15.12.2007 16:54 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Hloupý dotaz: proč v odpovědi na můj příspěvek citujete (a ostouzíte mne za) větu, kterou napsal někdo úplně jiný?!
    15.12.2007 17:26 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Co to je bezpečná vzdálenost? To je taková vzdálenost, na kterou dokážeš zabrzdit auto, když prudce zabrzdí ten před tebou, aniž bys do něj vrazil.

    Pokud budete mít oba stejný brzdný účinek (stejné zpomalení) a brzdu spustí elektronika spínaná čidlem vzdálenosti, tak je metr až až. Stejné zpomalení je dost nepravděpodobné, ale dá se vykompenzovat případnou změnou té vzdálenosti - rozjetím o něco málo později.
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 15.12.2007 18:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    V daném případě by ale brzdy neovládalo žádné čidlo vzdálenosti, nýbrž přímo centrální řídicí počítač. Takže by to na nějakou vzdálenost ani nemuselo spoléhat (byť by muselo být samozřejmě ošetřeno, že auto zastaví například tehdy, když tam vkročí chodec).

    Problém ale nastává, například když je v různých místech různý povrch (např. částečně sníh/led, částečně holý asfalt). Auto vpředu (na asfaltu) zastaví na mnohem kratší vzdálenosti než to zadní (např. na sněhu). Proto by se při výpočtu rozestupů musely využívat i informace o stavu vozovky v různých místech.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 20:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Neříkám, že by to bylo jednoduché, ale myslím si, že už dnes je to realizovatelné.
    Quando omni flunkus moritati
    xxx avatar 15.12.2007 23:57 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích

    Jsem nedavnou koukal na adac.de. Maji tam neco o Intelligent car. Proste takova flashova animace, ktera popularnim ypusobem ukayuje, co se chzsta a co bz se treba mohlo jednou v autech objevit.

    Tusim ze tam jsou nejake senzory na detekci prekazek (a to i v noci, takovych ktere nejsou videt), a hlavne je tam komunikace mezi sousednimi auty. Tj. presne to co tady popisujete. Ze kdyz zacnete brzdit, tak se da signal autum za vami. Jeste tam pak bylo tusim detekce usinani, podle toho kam ridic kouka.

    Jinak osobne si myslim, ze v autech se dockame cim dal tim vic automatizace. Treba automaticke popojizdeni v zacpach, automaticke rizeni aut na dalnici...

    Please rise for the Futurama theme song.
    Luk avatar 16.12.2007 00:36 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Treba automaticke popojizdeni v zacpach
    Tohle už má například BMW 535.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.12.2007 11:09 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    ..., automaticke rizeni aut na dalnici...
    Od toho jsou už AFAIK prototypy, ale zatím stojí na tom, že nemají ošetřené krajní situace typu namrzlý most v zatáčce.

    Nedá mi to znovu napsat, že silnice není dráha a auta jezdí příliš členitým prostředím na to, aby tyto systémy mohly mít ošetřené všechny situace.
    xxx avatar 16.12.2007 12:15 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích

    Však to taky nebude hotové hned zítra.

    Jinak co se týká toho mostu. Většinou před takovým místem býva značka, která před tím varuje. Proč by auto nemohlo dostat speciální signál aby spomalilo v momentě když se teplota začíná blížit nule.

    Spíš si myslím, že velkým problémem bude lidi přesvědčit, že počítač bude ty krizové situace zvládat líp než oni. (Teda pokud to bude skutečně jednou umět).

    Please rise for the Futurama theme song.
    16.12.2007 21:37 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Současný stav je dobře vidět na soutěžích aut řízených robotem. Např. v dokumentech odkazovaných z kapitoly Semifinalist Technical Papers lze nalézt podrobnosti.
    xxx avatar 16.12.2007 23:04 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích

    Hm, jenže tam se vychází z toho, že to auto je naprosto samostatné, a že bude fungovat v současných podmínkách. Zajistit jeho fungování je samozřejmě mnohem obtížnější než když může přijímat i podněty které dodává okolí (například dneska potřebujete mít kameru, detekovat dopravní značky a regovat na ně, pokud by místo značky byla směrová anténa která by vysílala její kód, tak vám odpadne spoustu problémů s detekcí (taková normální značka může být prakticky kdekoliv, pomalovaná vandalem,...). Navíc u toho auta se nepředpokládá jeho aktívní komunikace s okolím (jako vysílání signálu "jsem tady, jedu 120, a zachvíli uhnu doleva" pro ostatní).

    Ale je mi jasné, že automatizace řízení aut bude probíhat pomalu. Navíc ještě ta, která předpokládá to, že ji používá 100% vozidel.

    Please rise for the Futurama theme song.
    15.12.2007 17:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    I toto by bylo samozřejmě řešitelné, a to změnou trasy některých aut podle zatížení jiných ulic.
    První a nejjednodušší řešení je nepustit do té křižovatky víc aut, než se jich tam vejde. Když už je zasekaný jeden směr, nemusí být zastavené všechny...
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 15.12.2007 18:05 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    To ale pořád neřeší průjezdnost. Centrální počítač ovšem může poslat část aut jinými trasami, aby k takovému zahlcení vůbec nedošlo (což znamená, že tato auta pojedou delší trasou). To je to, co jsem chtěl říct.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 21:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Samozřejmě neřeší, měl jsem na mysli, že by to bylo jenom jedno ze základních pravidel. Prostě obnovit a takto vynutit ten paragraf, který zakazoval vjet do křižovatky, když se z ní nedalo vyjet.

    Co se posílání aut jinou (delší) cestou týče, tak bych v tom neviděl takový problém. Na spotřebu by to možná dokonce vyšlo stejně, jako stát respektive neustále se rozjíždět zase zastavovat v koloně.
    Quando omni flunkus moritati
    14.12.2007 18:55 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    ty paka, co zenou mestem 100 jsou v pohode - bud ujednou, nebo uplati policajta.
    Kdežto takhle uplatí někoho jiného.
    Quando omni flunkus moritati
    kotyz avatar 15.12.2007 12:51 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Radnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Tak to uz to muze rovnou ridit za me. Akorat si zadam do palubniho pocitace ze chci domu a natahnu si nohy a pustim si film a vodridi se to cely samo ...

    A bude to jako v Minority Report, normalni auta budou jezdit sami a pak tu budou jeste ty manualne rizeny pro uzivani si mimo mesta ...

    Mul-ti-pass! | Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    14.12.2007 14:10 Randy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Otazkou je, zda to jde realizovat tak, aby ke sledovani prilis dochazet nemohlo. Ta krabicka prece nemusi nutne nekam neco vysilat ani davat zadne vystupy o poloze. Staci kdyz bude mit informace o cene za km v danem pasmu (ty si muze prubezne aktualizovat treba pres to GSM) a zaznamenavat, jakou vzdalenost v tom danem pasmu clovek ujel. Jedinym jejim vystupem tak muze byt udaj, kolik se ma zaplatit (napr. muze strhavat kredit z nejake dopredu koupene karty).
    Luk avatar 14.12.2007 14:28 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Takhle by to určitě šlo dělat. Jenže o ta data bude enormní zájem, proto to bude zcela jistě řešeno centrálně, s odesíláním dat z jednotky do centra.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.12.2007 14:43 mseed | skóre: 21 | blog: FastLinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Tak to je drsne. Co dale? cipi pod kuzi. Jsem proti.
    Luk avatar 14.12.2007 14:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    cipi pod kuzi
    Budou. Dříve či později. Nejdřív ještě ne pod kůži, ale to pak přijde také. Nejdřív se budou sledovat trestanci (v rámci domácího vězení apod.), pacienti nemocnic (prý aby si je doktoři nepletli) a některé další skupiny, pak to čeká i všechny ostatní. Implantace bude nucená (kdo ji nepodstoupí, bude k tomu donucen) a kdo si štěnici z těla vyndá nebo ji deaktivuje, půjde do basy.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    kyknos avatar 14.12.2007 15:02 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nejhorsi je, ze presne vim, kteri uzivatele abclinuxu budou souhlasne pokyvovat hlavickami :)

    Pak uz nezbyva nez "hlasovat ze strechy".
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 15:18 Zdur
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nejhorsi je, ze presne vim, kteri uzivatele abclinuxu budou souhlasne pokyvovat hlavickami :)
    To jenom doklada, ze jses kolosalni vul opatreny vetsim poctem predsudku nez ten nejzfanatizovanejsi katolicky knez.
    kyknos avatar 14.12.2007 15:20 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Docela by mě zajímalo, čemu říkáš předsudek :) Lidi tu mají zvyk definovat si slova po svém a tvůj výrok mi nedává smysl, tak se ptám :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 15:30 Zdur
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/predsudek : "předpojatost, nepříznivý postoj k jevu, předmětu, k činnosti, k člověku, který se obtížně mění pod vlivem adekvátní opačné informace"

    predsudek - soudit dopredu, pan kyknos uz ted "vi"
    kyknos avatar 14.12.2007 15:33 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Na nepříznivém postoji k jevu není nic špatného. "obtížně mění pod vlivem adekvátní opačné informace" jsi si vycucal z prstu, nebo je to předsudek tvůj? :D
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 15:36 Zdur
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Vidim, ze slovo predpojatost by pan kyknos potreboval vysvetlit take. To uz necham na jinych.
    kyknos avatar 14.12.2007 15:38 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ne, jen ty ho používáš někde, kde se absolutně nehodí :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 16:40 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    "předsudek" je cizí slovo? - ou jé ...
    14.12.2007 16:41 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    cipi pod kuzi
    Budou. Dříve či později.
    možná ne - v okamžiku, kdy budou všude kamery, nepotřebuješ ke sledování čipy ...
    Luk avatar 14.12.2007 17:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Před kamerou se lze maskovat (byť je samozřejmě tlak na to, aby se lidé nemaskovali - např. na shromážděních).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    kyknos avatar 14.12.2007 17:10 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    mozna maji ty arabske habity neco do sebe :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    16.12.2007 11:51 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    je tu jeden problém - s tou maskou se nerodíš, musíš si ji někde nasadit ... když vejdeš na záchod, kde třeba kamery v počátečních vlnách kamerizace nebudou, ven vyjde maska a ty ne, je těžké zjistit, že tato maska = ty?
    Luk avatar 16.12.2007 14:25 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    V tomto případě ano. Ale když k nasazení masky dojde ve vhodnějším místě (obytný dům s 20 patry neopatřený kamerami, les s větším výskytem lidí apod.). Navíc nemusím mít masku zcela eliminující identitu - lze si nasadit masku odpovídající obličeji jiného existujícího člověka, nejlépe takového, který se v daných místech skutečně vyskytuje (třeba neoblibeného souseda).

    Aby se kamerový systém s tímhle vyrovnal, musel by být doplněn ještě snímačem duhovky nebo sítnice (třeba na billboardech :-D) a nejlépe ještě tvaru ucha (pro případ, že by si někdo vzal tmavé brýle). Ale ani pak by to nebylo úplně dokonalé.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    16.12.2007 16:13 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    V tomto případě ano. Ale když k nasazení masky dojde ve vhodnějším místě (obytný dům s 20 patry neopatřený kamerami, ...
    "v okamžiku, kdy budou všude kamery ..." - hm, never mind ...
    Navíc nemusím mít masku zcela eliminující identitu - lze si nasadit masku odpovídající obličeji jiného existujícího člověka, nejlépe takového, který se v daných místech skutečně vyskytuje (třeba neoblibeného souseda).

    Aby se kamerový systém s tímhle vyrovnal, musel by být doplněn ještě snímačem duhovky nebo sítnice (třeba na billboardech :-D) a nejlépe ještě tvaru ucha (pro případ, že by si někdo vzal tmavé brýle). Ale ani pak by to nebylo úplně dokonalé.
    ale tohle všechno ("ukradení" identity, tmavé brýle proti snímání duhovky, atd.) stále předpokládá, že dokážeš zmizet z dohledu kamer, a zároveň že identita, pod kterou se objevíš, může být přiřazena někomu jinému ... tedy ten "někdo" musí být "zmizelý" před "objevením" tvé nové identity, musí zmizet na místě odpovídajícím tvému zmizení atd.

    takže v příkladu se sousedem, když ten bude stále pod kamerami, ty najednou zmizíš v nějakém slepém místě, a pak se ze stejného slepého místa objeví sousedův dvojník, není správné přiřazení nijak těžké ...

    krom toho nevidím problém, proč by systém nemohl detekovat krom toho xichtu a očí taky tvar ucha, jak poznamenáváš, nebo třeba pohybové vzorce ...

    poznat jednu masku před kamerou je docela problém, prakticky neřešitelný, pokud nemáš k disposici nic než nějakou identifikační fotku k porovnání - ale pokud máš k disposici celý systém, kterého se zeptáš, jestli se osoba nevyskytuje jinde, kde se vyskytovala v relevantní minulosti, jaké má další vizuální charakteristiky, hlas, typické chování ...
    Luk avatar 16.12.2007 16:21 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    To celé je příliš složité, než aby výhody převážily nad implantací čipů. Kamery samozřejmě budou, ale nebude se muset implementovat celý systém, který by vyhodnocoval všechny možné znaky člověka, podle kterých ho půjde identifikovat. Kombinovaný systém (kamery + čipy), který se teď bude zkoušet na letišti v Debrecíně, bude založen na tom, že pro lokalizaci bude sloužit čip a kamery budou pouze doplňkové (umožní označit na obrazu konkrétního člověka).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    17.12.2007 09:52 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    proti čipování je stále ještě docela slušný odpor, proti kamerám prakticky nulový ... a technický vývoj jde kupředu proklatě rychle, rychleji než lidské myšlení

    já neříkám, že to tak bude, jenom že to není úplně vyloučené, motivace pro to je - máš sice pravdu v tom, že čipování by bylo technicky jednodušší, na druhou stranu, čip je poměrně jednoduché vyřadit z provozu, zatímco opticky zmizet zatím jen tak nejde (řešení typu dobře mířená paintballová kulička je pouze lokální a příliš krátkodobé)
    21.12.2007 13:34 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Vtip je v tom, že takhle zamaskuješ jenom věci, které zamaskovat můžeš. Na druhou stranu třeba způsob chůze nezamaskuješ a ten je pro člověka pravděpodobně stejně identifikující, jako otisk prstu.
    Quando omni flunkus moritati
    kyknos avatar 21.12.2007 14:01 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    ale divil bych se, pokud by způsob chůze nešel měnit (tak aby identifikaci zmatl)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    21.12.2007 14:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Třeba se posadit na kolečkové křeslo, že? :)
    kyknos avatar 21.12.2007 14:35 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    třeba :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    freshmouse avatar 14.12.2007 17:54 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nejdřív se budou sledovat trestanci
    To náhodou zní dobře.
    kyknos avatar 14.12.2007 17:55 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    opravdu úžasně
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 17:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Bohužel jen zní. Protože v praxi nikdy u těch trestanců nezůstane.
    Luk avatar 14.12.2007 18:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Přesněji řečeno, protože těmi trestanci budeme brzy všichni.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    freshmouse avatar 14.12.2007 19:10 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    O tom ale můj komentář nebyl. Ten byl čistě o tom, že sledování trestanců v domácím vězení je podle mě dobré. O ničem jiném.
    15.12.2007 01:53 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Jak se to vezme. Vždy je nejtěžší udělat první krok. Když jednou přesvědčíte lidi, že je dobré sledovat trestance v domácím vězení, prolomíte tím psychickou bariéru a rozšiřování na další skupiny obyvatel už je mnohem snazší. Takže další na řadě budou recidivisté, propuštění pachatelé sexuálně motivovaných trestných činů, lidé s "extrémistickými" názory (čtěte: nepohodlnými současnému režimu) atd. Kde přesně se chcete zastavit? Podle mne je rozumné udělat to hned na začátku.
    16.12.2007 11:49 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Vždy je nejtěžší udělat první krok. Když jednou přesvědčíte lidi, že je dobré sledovat trestance v domácím vězení, prolomíte tím psychickou bariéru a rozšiřování na další skupiny obyvatel už je mnohem snazší.
    první krok máme již dávno za sebou - nebo si snad myslíte, že po velké oblibě "reality show" přijde davu nenormální mít možnost sledovat něčí život? (ten život by v souvislosti s r.s. měl být v uvozovkách, vzhledem k natáčecímu prostředí neumožňujícímu normální průběh, ale obávám se, že dav rozdíl mezi touto iluzí a realitou bez vměšování lidí za kamerou nevnímá ...)
    16.12.2007 13:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Tito lidé si to ale zvolili sami a museli s tím monitorováním souhlasit. Doufám, že lidi příliš nepodceňuji, když předpokládám, že tento podstatný rozdíl chápe každý...
    16.12.2007 15:50 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    samozřejmě, že řeknete-li to takto explicitně, každý odkýve, že ten rozdíl chápe, ale obávám se, že až k něčemu takovému dojde reálně, tak jednak na to nikdo nebude upozorňovat nahlas, a jednak že lid prostý, i když bude na toto přímo dotázán, odpoví, že se těch zločinců nikdo ptát nemusí, že to je trest a že tedy neměli zločin páchat, když nechtějí být sledováni ...
    Honza Balák avatar 16.12.2007 01:23 Honza Balák | skóre: 23 | blog: Jaxův linuxový zápisník | Předklášteří
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    V kterým to jen bylo filmu? (o tom domácím vězení a sledování) - jednalo se tam o auta... Možná "Rychle a zběsile 2"... Jinak třeba i film Obojek, taky zajímavý nápad.
    <null>
    Martin Stiborský avatar 14.12.2007 14:46 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Mně je z toho, z možné budoucnosti, nějak divně, možná až blbě ...
    Kvík ..
    freshmouse avatar 14.12.2007 17:30 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    To je v tomhle věku normální.
    Martin Stiborský avatar 14.12.2007 20:05 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    copak, jsi na tom stejně ?
    Kvík ..
    freshmouse avatar 14.12.2007 21:48 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Už moc ne. :-)
    kyknos avatar 14.12.2007 14:56 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    ja sice nedelam nic spatneho, ale az se k moci dostane cirkev, tak me na zaklade tehle dat asi upali :( :D

    je to vazne prasecina

    uz by mel nastat nejaky prulom v kolonizacio vesmiru, protoze zeme se stava prilis malou a pred takovymi vecmi nebude uniku :/
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    14.12.2007 15:41 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
    Rozbalit Rozbalit vše Velký bratr na silnicích i v USA
    Tak za mořem to zkoušejí taky: engadget.com
    Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
    freshmouse avatar 14.12.2007 17:31 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Zneužíváš jméno Velkého bratra. Tenhle bratr je totiž zcela nevyhnutelný.
    Luk avatar 14.12.2007 17:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Desatero přikázání:
    1. Já, Velký bratr, jsem tvůj pán.
    2. V jednoho Velkého bratra věřiti budeš.
    3. Nevezmeš jména Velkého bratra nadarmo.
    4. ...
    :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    freshmouse avatar 14.12.2007 17:44 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Mimochodem, tímhle skutečnému bratrovi pomáháš úplně nejvíc.

    Co bys udělal, kdybys byl Velký bratr? Řekl jim, že jsi oukej, že jim nic neuděláš a že to s nimi myslíš dobře? To by bylo špatně: nevěřili by ti.

    Já bych sestrojil Malého bratra. Trojského koně. Takový falešný strach. Lidi potřebujou zlo. Když nemají zlo, hledají ho. Dal bych jim dobro, dal bych jim zlo. Zlo bych označil za Velkého bratra. Tady máte, hádejte se o tom... Mezitím by byl čas na práci.

    Tohle strašení Malým bratrem je dobré jen pro čtenáře-blbečky. Těch je ale mimochodem vždycky většina.

    Stačí se podívat kolem. Co si lidi pod Velkým bratrem představují? Válku v Iráku, "čipi" (viz výše) pod kůží... Banality. Abych byl přesnější, píčoviny. Tohle jsou všechno totiž jen bratránci...
    Luk avatar 14.12.2007 18:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Tímhle Velkému bratrovi nepomáhám. Drtivá většina lidí bude takové texty ignorovat nebo se mi budou dokonce snažit ukázat, jak je potřebné takové věci dělat. A budou spíš poslouchat Šándora než Kužílka.
    Co bys udělal, kdybys byl Velký bratr? Řekl jim, že jsi oukej, že jim nic neuděláš a že to s nimi myslíš dobře? To by bylo špatně: nevěřili by ti.
    Jenže oni věří. Kdyby nevěřili, tak by v USA nikdy neprošel Patriot Act a podobné hrůzy. Nikdy by neprošlo Data Retention v EU. Nikdy by nedostávali hlasy politici, kteří dělají z nevinných občanů vězně a ještě jsou na to hrdí.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    freshmouse avatar 14.12.2007 19:12 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Už aby zvítězil slibovaný mír a láska(tm)(c)(r)(SP1)(SP2), co? :-)
    Luk avatar 14.12.2007 20:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    By Mr. Havel? :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    freshmouse avatar 14.12.2007 21:48 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Přesně. :-D
    14.12.2007 17:48 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Jakmile se začalo zavádět mýtné pro náklaďáky, bylo mi jasné, že osobáky budou brzy následovat, protože jakmile stát tu hračku jednou bude mít, pokušení bude příliš velké. Tipuji to tak na dvě volební období. Maximálně.
    15.12.2007 00:26 Jinej Michal | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Já bych s mýtným pro všechny souhlasil, kdyby se vybrané peníze vraceli zpátky do údržby silnic, platili by se z toho protihlukové stěny, škody na životním prostředí atd. bylo by to spravedlivější než teď. Jezdíš? Plať. Bohužel u nás by se to asi stejně rozpustilo v rozpočtu a použilo na dotace typu akvapark v Bublavě, fotbalové stadiony, tenisové stadiony.....
    Luk avatar 15.12.2007 00:41 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    bylo by to spravedlivější než teď. Jezdíš? Plať.
    Jako kdyby to teď nebylo. Z paliv se platí nemalá spotřební daň (benzin 11,84 Kč/l, nafta 9,95 Kč/l - nafta je nesmyslně zvýhodněna, přestože její emise jsou škodlivější). Je to úplně stejné, jen nelze rozlišovat typ silnice, místo atd.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 02:31 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Nejsou ty informace staré? Já měl za to, že spotřební daň na naftě je momentálně vyšší, než na benzínu.
    Quando omni flunkus moritati
    Luk avatar 15.12.2007 13:09 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ne. Jsou z aktuální verze zákona o spotřebních daních (pozor - nikde se tam nevyskytuje slovo nafta, jde o "střední oleje a těžké plynové oleje").
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    15.12.2007 13:26 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    A proč ne? Já rozhodně mýtné pro osobáky uvítám, protože nebudu muset shánět krátkodobou nálepku, když se zrovna rozhodnu ject přes půl republiky a pak jí zase pracně sloupávat. Nehledě na to, že to často končí tak, že musím na cestu zpátky koupit ještě jednu, protože jsme se rozhodli na místě ještě dva dny zůstat. Mýtné mi v tomhle směru přijde daleko jednodužší a spravedlivější. Koneckonců na mýtném jako takovém není nic divného, používá se všude na světě už desítky let, akorát u nás jsme byli zvyklí jenom na známky.
    Cubic avatar 14.12.2007 23:20 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    jak uz bylo receno: prijduou cipy pod kuzi, statni databaze DNA (budou ji sbirat i za prestupek na silnici), kamery vsude a treba snaha zrusit cash penize

    takovehle choutky proste prichazeji s technologii, nejhorsi na tom je, ze je majorita odkejva nebo je ji to uplne jedno...z toho je mi nejvic spatne
    freshmouse avatar 15.12.2007 00:15 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    nejhorsi na tom je, ze je majorita odkejva nebo je ji to uplne jedno...z toho je mi nejvic spatne
    Aha. Takže ty jsi něco víc než ostatní a máš kvalitnější názor než oni?
    15.12.2007 00:27 Jinej Michal | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Každej má vždycky kvalitnější názor než "oni":-)
    Luk avatar 15.12.2007 00:40 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Jasně. Vždyť předpokladem úspěchu jest implantace hrbu, svět si ho žádá.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Cubic avatar 15.12.2007 01:30 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    asi jsem moc vtipne kase nebo vzdelani nepobral...co jsi tim myslel?
    15.12.2007 01:56 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Cubic avatar 15.12.2007 10:15 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Luk avatar 15.12.2007 13:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    Ano. A chtěl jsem tím říct, že když majorita schválí povinnou implantaci hrbu (nebo libovolnou jinou pitomost), tak to tak bude. Ale s tím člověk nic nenadělá - demokracie je velmi špatná forma vlády, ale ty ostatní jsou ještě horší.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    kyknos avatar 15.12.2007 00:45 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    vlk je vždy lepší než ovce
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Cubic avatar 15.12.2007 01:26 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to tady: Velký bratr na silnicích
    To je prosta otazka a nebo ma nejaky podtext? Predpokladam ze cist umis, tak si dej tech par radek jeste jednou a doporucuju se zamerit na ta mista, o kterych si myslis ze v nich hodnotim ostatni. Mel bys zjistit, ze tam nic takoveho neni.
    Vypsal jsem se ze svych osobnich obav o pristupu verejnosti k praktikam mocnych, ktere mi nejsou mile. Vic ani tuk.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.