abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 699 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Sčítání lidu a bezpečnost

    31.1.2011 14:27 | Přečteno: 2849× | osobní | poslední úprava: 31.1.2011 14:27

    Přečtěte si tiskovou zprávu pojednávající o bezpečnosti Sčítání lidu. Celý proces převozu informací budu radši ignorovat, o tom by se dalo dlouho polemizovat.

    Zajímavá věta je „Bližší informace o zabezpečení jednotlivých fází sčítání lidu nám bezpečnostní specialisté nedovolí z pochopitelných důvodů zveřejnit.“ Já si ty pochopitelné důvody představit nedokážu. Zabezpečení „security by obscurity“ není to nejlepší zabezpečení. Spíš si ČSÚ nepřeje aby do toho mohl někdo vrtat, což by si vyžádalo mediální pozornost. To si nemůžou před tak rozsáhlou akcí dovolit, ale to mě nepřekvapuje.

    Nejzajímavější je ale tenhle odstavec: „Jakmile budou papírové formuláře naskenovány, dojde před samotným zpracováním k jejich anonymizaci. To v praxi znamená, že budou z databází odstraněna všechna jména a rodná čísla. Z výsledků sčítání tak pouze zjistíte, že např. v Bruntále v Jiráskově ulici žije žena, které je 35 let, má dvě děti, každý den dojíždí do práce vlakem do Opavy, vystudovala vysokou školu a narodila se v Ostravě, ale nikdo už nikdy nezjistí, jak se jmenuje, ani jaké má rodné číslo.“

    A teďka si uvedeme modelový případ. Jsem úředník, který má přístup ke statistické databázi, která je chráněná tak, že jména jsou přepsána něčím náhodným. To je super, ne? Ale jsem chytrý úředník a zajímá mě jak si asi vede moje bývalá spolužačka. Vím, že bydlí v Bruntále na Jiráskově ulici. Mělo by jí být cca 35 let a má dvě děti. Do práce jezdí vlakem. Tohle jsou všechno běžné informace, které není problém najít na Facebooku. Kolik asi žije 35-letých žen v Jiráskově ulici?

    Závěr: Anonymizace jmen nestačí. Nezbývá nám než věřit, že to není jediné zabezpečení – což se ale z „pochopitelných důvodů“ nedovíme.

    PS: Jedná se o mírně upravený repost. Nejedná se o odborný článek, pouze chci tady trochu rozvířit diskusi, zajímá mě váš náhled na věc :-)

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Saljack avatar 31.1.2011 14:52 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    A k čemu mu to bude? Většinu věcí na sebe stejně lidi sami prásknou na facebooku. Navíc tohle už mi přijde opravdu přehnané, pokud o vás bude chtít někdo něco zjistit tak si to prostě zjistí.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    31.1.2011 15:12 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Úředník, v ČR člověk statečný, čistý a neúplatný, odmítne za jakýchkoliv okolností vydat údaje z toho sčítání korupčníkům, mafiánům a dalším, kterým se budou hodit například při vydírání.
    31.1.2011 15:16 otec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Většinu věcí na sebe stejně lidi sami prásknou na facebooku.
    To je problém těch lidí, možná toho jednou budou litovat. Můj případ to není.
    31.1.2011 15:38 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Zločinci spravující stát budou vědět, jak z populaci lépe podojit a vydělat si tak na své provize.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    Jardík avatar 31.1.2011 17:32 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Facebook žádný normální člověk nemá, takže tam na sebe nemůže nic prásknout. Velmi se divím, že i "linuxáci" mají účet na facebooku.
    Věřím v jednoho Boha.
    31.1.2011 18:04 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Mám pokoutný účet pod fiktivním jménem a nic tam nedávám kromě krávovin a informací o tom jak je Facebook zlý. Je na tom něco špatně?
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    belisarivs avatar 31.1.2011 18:08 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Jo. Zavani to obsesi, kterou nikdo nebude brat vazne.
    IRC is just multiplayer notepad.
    31.1.2011 18:15 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    To nevadí :-). Hledej veřejnou skupinu "Dáda Patrasová mi zničila dětství a život". To je jedna z mých facebookových aktivit. Další je, že upozorňuju svý kamarády, že by to nebo ono na Facebook dávat neměli. Některé se mi daří odrazovat. Vedle toho musím mít účet, abych mohl hlídat, že moje stará na Facebook nedává fotky místo aby je dávala třeba do svojí vlastní Gallery 2.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    4.2.2011 18:51 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    na uctu na facebooku neni nic spatnyho (ja ho treba mam), jenom je potreba si uvedomit ze vsechno co tam napises je v podstate verejny (i kdyz se to snazi tvarit ze ne) a podle toho se chovat... Ale pokud mas trochu soudnosti tak to neni problem...
    31.1.2011 14:53 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Pokud ma 2 deti, tak mu stejne uz asi neda..

    Ale vazne, nevim, proc to lide tak resi. Stejne nakonec temer vsude podepisuji papir, ze souhlasi s nakladanim s osobnimi udaji, protoze je chce kazdy. Prijde mi, ze lide nevedi, jak ziskat skutecne svobody, tak aspon bojuji za pseudosvobody.
    31.1.2011 15:01 klusik | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    přesně...
    Prostě já ;) www.klusik.cz
    31.1.2011 15:10 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Kolik bude tahle legrace stát peněz? Co je státu do toho, jaké mám náboženské vyznání? Jaká je záruka, že ty údaje zůstanou chráněny a nezneužity (i samotným státem)?
    31.1.2011 15:23 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Zrovna do polí národnost a vyznání si můžeš napsat co chceš, zcela libovolně :-D
    belisarivs avatar 31.1.2011 15:46 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Presne tak.

    Pokud se zadari, tak bych mohl napsat, ze jsem Jedi.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Jendа avatar 31.1.2011 15:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    31.1.2011 16:00 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Hehe to bude mít Lucas radost, doufám, že nebude chtít vybírat nějaký poplatky za Intelectual Pooperty.

    Já osobně zvažuju Last Thursdayism, Zalgo (test na unicode podporu? :-D), nebo špagetovou příšeru.
    Jendа avatar 31.1.2011 16:05 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    31.1.2011 19:37 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Zajímavé, některé státy rovnou odmítají zjišťovat, v rámci zachování svobody v tom směru, vyznání úplně.
    31.1.2011 16:21 asdf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    asi mas pravdu. pokud bys mohl neco zmenit, jak bys bojoval za opravdove svobody?
    31.1.2011 16:27 Laco zářivka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    je zajímavý, že o úplnou anonymitu se pořád snaží jenom uhrovatí linhnusáci. Už je mi jasný, kdo stahuje to dětský porno (... jakože vy, kdyby jste to se svim iq nepochopili)... Normálnímu člověku to může být u prdele (a taky je)
    31.1.2011 16:35 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Fajn tak napiš svojí adresu, plné jméno a rodné číslo ;-).
    31.1.2011 16:55 Laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    bez problému, hodim to sem i s fotkama jak ti šukám tatínka, ju Péťo?
    Internet Powa!
    31.1.2011 17:32 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Nepravděpodobné ;-). Nicméně s tímhle:
    Normálnímu člověku to může být u prdele (a taky je)
    má tvůj post poněkud jiný význam :-D.
    gtz avatar 2.2.2011 22:16 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Nekrmit
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    2.2.2011 22:36 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Tak jednou jsem si to musel zkusit ;-).
    Dalibor Smolík avatar 3.2.2011 14:15 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Všechno tohle je uvedeno na faktuře od živnostníka ;-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    2.2.2011 21:57 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Nechtěl by sis ty poznámky o IQ odpustit, když sám ani nezvládáš základy gramatiky? :)
    31.1.2011 16:30 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Jinak vyplejtvat sčítání lidu na tak málo otázek je imho blbý. To skoro každá anketa na onlinepanelu je obsáhlejší. Například nechápu, proč chtěj vědět jenom nejvyšší dokončený vzdělání, když praktická otázka je kolik lidí zrovna studuje (aby podle toho stát řídil existenci škol). Některý otázky jsou lehce morbidní (třeba počet živě narozených dětí). U některých otázek by mě zajímalo jestli je pojali jako radiobuttony nebo checkboxy ;-). Taky mě rozsekala kolonka pro záznam návštěvy v bytě :-D. Bylo by vtipný udělat nějakou návštěvní soutěž, že by člověk postupně obešel co nejvíce domácností a pak by se z archů četlo, kdo dá víc :-D.

    Jinak ty data ze sčítání budou k dispozici soukromejm firmám? Někde jsem četl, že nějakej vlastník firmy by to chtěl použít pro cílenou reklamu. To by se mi moc nelíbilo :-/.

    BTW u těch vzorových formulářů, zdá se mi to, nebo to logo vypadá jako OLPC? :-D
    31.1.2011 21:06 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Některý otázky jsou lehce morbidní (třeba počet živě narozených dětí).
    Pamatuju, jak jsme kdysi se spolužáky řešili podobné anketoidní zadání (myslím, že to bylo jednen typ zadání semestrálek) a skončili jsme u toho, jakým typem reprezentovat právě onen počet nazrozených dětí (živost, mrtvost či případnou nemrtvost jsme tenkrát neřešili).

    Hlavní otázkou bylo, jak počítat siamská n-čata, která se rychle zvrhla v diskuzi, řešicí všechno možné od všelijakých zrůdností (typu "... jako ten chlápek z total Recallu, jak měl toho druhýho v břiše") po filosofické otázky typu "Když mají dvojčata nerozdělitelně srostlý mozek a navzájem si sdílí myšlenky, jsou to dvě osoby nebo jen jedna?".

    Nakonec to skončilo tím, že přítelkyně jednoho z diskutojících nás všechny označila za morbidbní cyniky, montující se do věcí, o kterých nevědí ani zbla, a odtahla ho na společné nákupy, takže jsme problém nedořešili. Proto by mně docela zajímalo, jak se s tím vypodřádali ti statistici ...
    31.1.2011 21:57 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Hmmm true dualcore :-). Imho pokud maj dvě myšlení tak jako dvě děti a když je to jedno myšlení ve dvou mozcích, tak jedno dítě. To je pak podobný se ptát jako kolik lidí se má brát schizofrenik, i když u něj bude problém s nesimultálností osobností. Taky by bylo zajímavý jak by se počítal chimérismus.
    PepaSFI avatar 31.1.2011 21:42 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Jaký je nejlepší dárek pro mrtvé děťátko? No přece mrtvé štěňátko!
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    31.1.2011 22:03 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Hlavně tam chybí zásadní otázka: Jakou distribuci používáte? Takhle bychom měli jasno.
    31.1.2011 22:23 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    No ještě by databázi vykradla BSA a pak by kontrolovala ty, co tam napsali Windows. Ale nápad je to v jádru dobrej.
    gtz avatar 31.1.2011 22:41 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    proč by tu databázi někdo kradl? oni prostě řeknou "prosím" :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    26.3.2011 19:53 vatr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Souhlasím,otázek mohlo být více.Nechápu,proč nás obtěžují s otázkami,které má každý obecní nebo městský úřad.Není tam ani jedna otázka,která by mohla ohrozit soukromí,Toto jsou narosto vyhozené peníze,které mohli být lépe využity.
    31.1.2011 17:11 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    vseobecne scitani ma dnes pouze kontrolni charakter. Cas od casu je treba zkontrolovat, jak moc je mozno se na ta data od google spolehnout.
    31.1.2011 17:23 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.
    gtz avatar 31.1.2011 18:17 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    když nemám FCB tak asi nic nenajdou. Ale pravda je to, že spousta lidí na sebe prásknou skoro všechno.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    31.1.2011 19:58 P.P.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    proste se stejne jako minule zapomenu spocitat :)
    31.1.2011 21:48 zenhas | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Úředník dozajista není takový trouba, aby informace zjišťoval takto těžkopádně. Podívá se prostě do registrů informačních systémů státní správy a potřebné informace si odtamtud vytahne. Proč by měl podstupovat takovou onanii a zbytečně ztrácet drahocenný čas. Uspořenou dobu pak může věnovat minám, nebo solitéru.
    1.2.2011 08:33 Mortal | skóre: 26 | blog: mortals_log
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Tak nekdo je z facebooku tak zdegenerovanej, ze si mysli, ze tam jsou vsichni a zaroven o sobe rikaji uplne vsechno. Dalsi si mysli, ze kdyz se svoboda prohrava na jine fronte (napriklad svoboda rozhodnout, v ktere mistnosti budu svitit zarovkou a v ktere zarivkou) tak na tehle by se to melo taky rovnou vzdat.

    A muj nahled?
    Listina zakladnich prav a svobod:
    Článek 10
    (1) Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
    (2) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.
    (3) Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.
    zakon o scitani, by nebyl prvni smejdsky zakon jdouci proti ustave.
    V pekle jsou samé diskety a ďábel je velká disketová mechanika
    Acci avatar 1.2.2011 19:25 Acci | skóre: 3 | blog: Jen na chvíli…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    To slovo "neoprávněným" je tam ale extrémně důležité, sčítání Listinu základních práv a svobod samozřejmě neporušuje.
    1.2.2011 20:48 Mortal | skóre: 26 | blog: mortals_log
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Ja to opravneni nikomu nedal a nedam :)
    V pekle jsou samé diskety a ďábel je velká disketová mechanika
    Acci avatar 1.2.2011 21:09 Acci | skóre: 3 | blog: Jen na chvíli…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Dobrý pokus, můžeš to zkusit u Ústavního soudu :-)
    SYSMAN avatar 2.2.2011 14:53 SYSMAN | skóre: 24 | blog: SYSMAN | Veselí nad Moravou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Dopis statistickému úřadu:

    Dobrý den, rozhodl jsem se, že ne nezúčastním vámi organizované státní buzerace zvané "sčítání lidu". Vzhledem k tomu, že za odmítnutí vyplnění dotazníku je možno uložit pokutu do výše 10 000Kč Vás tímto žádám o poskytnutí čísla bankovního účtu, na který mohu složit zmíněnou pokutu již v předstihu nyní. V této souvislosti (pochopitelně až po zaplacení) očekávám skartaci svého sčítacího formuláře a vymazání ze "seznamu" neboť si nepřeji být obtěžován sčítacím komisařem. Děkuji

    S pozdravem

    Odpověď: -------- Původní zpráva -------- Předmět: Re: žádost o informaci Datum: Mon, 31 Jan 2011 09:02:08 +0100 Od: Barbora Serbusová barbora.serbusova@czso.cz Komu: ........ Kopie: Ondrej Kubala ondrej.kubala@scitani.cz

    Dobrý den,

    účast na sčítání je ze zákona povinná (viz zákon č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011, který je dostupný z http://scitani.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/legislativa). Sankce budou uplatněny v případech, kdy občan odmítne sdělit stanovené údajů v zákonem stanovené lhůtě (více viz § 26 zákona č. 296/2009 Sb.). Standardní postup je, že samotnému uložení sankce bude předcházet ze strany sčítacího komisaře upozornění povinné osoby na splnění její zákonné povinnosti, výzva k odstranění závadného stavu a poučení o možných následcích. Pokud i přes upozornění komisaře osoba údaje odmítne poskytnout, komisař předá potřebné údaje o této osobě oblastnímu pracovišti ČSÚ. Seznam těchto osob bude následně předán příslušným obecním úřadům. Porušení povinností projednávají v prvním stupni obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze městské části hlavního města Prahy. Výnosy z pokut jsou příjmem rozpočtu těchto obcí a městských částí hlavního města Prahy. Při určení druhu sankce či výměry pokuty se přihlédne k závažnosti porušení povinnosti, zejména ke způsobu jejího porušení a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byla povinnost porušena. Proto není možné v tuto chvíli pokutu udělit a zároveň se vyhnout návštěvě sčítacího komisaře.

    Pouze Vás upozorním, že i přesto, že odmítněte údaje poskytnout a bude Vám udělena pokuta, povinnost účasti na sčítání Vám neodpadá. V této situaci budete sečten na základě omezených údajů z Informačního systému evidence obyvatel (spravuje Ministerstvo vnitra ČR).

    Avšak cílem našeho úřadu není obyvatele postihovat, ale získat cenné a potřebné údaje, které nelze zjistit žádným jiným způsobem (např. údaje o národnosti, náboženském vyznání, již zmíněném vzdělání, dále postavení v zaměstnání, o dojížďce, složení domácností apod., a to v návaznosti na data o bytovém fondu). Sčítání je jediným celoplošným zdrojem těchto informací. Spojení údajů o domácnostech s údaji o domech a bytech umožňuje zpracování informací nejen o složení a základních charakteristikách domácností, ale i o úrovni jejich bydlení ve vztahu ke konkrétnímu území. Zjištěné údaje slouží pro správná rozhodování, ať již v oblasti zkvalitňování péče o občany a jejich potřeby ze strany místní a regionální samosprávy a státní správy, či spravedlivého rozdělování veřejných statků a efektivnějšího využití veřejných prostředků. Více k praktickému využití výsledků ze sčítání naleznete v přiloženém dokumentu.

    Jak je uvedeno i v zákoně o sčítání, osobní údaje získané sčítáním jsou opravdu využity pouze ke statistickým účelům a nebudou (a ani nemohou) být předmětem vymáhání případné pokuty. Základním principem statistiky je shromažďování individuálních informací, které se zpracovávají a publikují jako hromadné jevy. Dle § 22 zákona č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů, budou sčítací formuláře po ukončení zpracování výsledků sčítání zařazeny do skartačního řízení. Sčítací formuláře převedené do elektronické podoby při zpracování a elektronické formuláře vyplněné povinnými osobami budou anonymizovány (tzn. dojde k odstranění identifikátorů RČ, jména a příjmení, data narození, které bude nahrazeno vypočteným dokončeným věkem osoby a rokem narození).

    Pouze pro doplnění uvedu, že ochrana osobních údajů je důležitým prvkem celého sčítání a je přímou součástí zákona o sčítání. Všechny údaje zjištěné při sčítání podléhají velmi přísné ochraně, která je zajištěna ve všech fázích sběru sčítacích formulářů, jejich zpracování i publikace výsledků. Mezi hlavní zásady ochrany osobních údajů patří například povinnost mlčenlivosti pro všechny, které se v souvislosti s prováděním sčítání a zpracováním jeho výsledků seznámí s individuálními údaji. Veškeré práce na sčítání probíhají za mimořádně přísného bezpečnostního režimu, zahrnujícího všechny fáze sčítání, ochranu sčítacích tiskopisů, pracovišť aj. Osobní údaje získané sčítáním jsou využity výhradně ke statistickým účelům.

    Věřím, že jsem Vám přiblížila problematiku sčítání a jeho důležitosti pro celou společnost.

    V případě dalších dotazů či nejasností mne neváhejte kontaktovat.

    S pozdravem,

    Mgr. Barbora Serbusová

    ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD

    Oddělení informačních služeb a podpory uživatelů

    tel. +420 274 05 7777 www.scitani.cz
    Jendа avatar 2.2.2011 16:40 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Proč se to nepokusit obejít, aby se vlk nažral a koza zůstala celá? Jméno, adresu a podobné údaje už stejně mají a u většiny těch ostatních citlivých údajů je jejich nesprávnost velmi těžko prokazatelná. Nedokážu si představit, jak ti úředník dokazuje, že jsi před rokem měl doma ledničku. Chtějí údaje o národnosti a náboženském vyznání? Mají je mít, národů je dost a náboženství ještě víc, stačí si vybrat, svoboda výběru obou je zaučena Ústavou. Postavení v zaměstnání? Co třeba výkonný manažer údržby podlahových krytin nebo návrhář úrovňových odtokových vpustí? Případně administrátor HaikuOS s Bash HTTP serverem? Dojíždění do práce? Složení domácnosti? Obdobně, v /dev/urandom je potřebných dat dost.
    2.2.2011 22:05 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Jojo, do kolonky pohlaví napsat "Mám" a dopravu do práce ponorkou, takhle vyplněnej dotazník už jsem taky viděl ;D
    Gilhad avatar 3.2.2011 09:36 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Trochu jinde, ale videl jsem do kolonky pohlavi psat i pocet centimetru :)
    Dalibor Smolík avatar 3.2.2011 09:58 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Do kolonky narozen - odpovím "ano" :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    3.2.2011 10:51 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Pak bude zajímavé z jejich strany dokázat, že to není pravda :D
    Jakub Lucký avatar 3.2.2011 18:25 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    Dalibor Smolík avatar 4.2.2011 00:32 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Dobrý :-) .. tuhle hlášku na lamerovi jsem fakt před tím nečetl :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    24.2.2011 02:16 Majk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost

    Vážená Mgr. takových jako je SYSMAN budou tisíce. DOST BUZERACE, DOST VLÁDY ZLODĚJŮ A STOP PODÁVAT INFORMACE ZLODĚJŮM, KTEŘÍ JEN PŘEMÝŠLÍ, JAK LIDI OŠKUBAT !!! JÁ JSEM PROTI, NEBOŤ TOMUTO JUDISTICKÉMU BORDELU NEVĚŘÍM A KDYBYCH MĚL PLATIT POKUTU, TO RADĚJ SKOČÍM POD VLAK !!!!!!!!!!!!!

    13.3.2011 16:41 blue
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Máte pravdu, zákon č.296/2009sb.opravdu existuje, ale nikde není napsáno, že musíme tyto sčítací listiny převzít. Tak jaký může být postih? Při nepřevzetí. Je tam pouze uvedeno, když už mám listiny převzaté.
    26.2.2011 18:04 Pendička
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sčítání lidu a bezpečnost
    Článek zabývající se prezentovanou bezpečností a realitou sčítání lidu:

    http://scitani-lidu.wz.cz/

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.