abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 564 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Abcde archivace CD

    19.8.2007 15:58 | Přečteno: 2597× | Hudba a film | Výběrový blog | poslední úprava: 19.8.2007 16:00

    Máte doma diskografii a přemýšlíte, jak ji jednoduše archivovat na hardisk, aby CD nezabíraly v poličce zbytečné místo? Přitom chcete, abyste mohli jednotlivé skladby pohodlně přehrávat a současně mít možnost si album kdykoliv vypálit zase na CD? V Linuxu jsou tyto požadavky naprostá samozřejmost!

    Pokud vás nezajímají informace okolo a rovnou chcete dosáhnout slibovaného, přeskočte na praktický návod.

    Členové kapely

    cdparanoia

    Nejprve je potřeba z CD získat surová PCM data. Kopírování dat z CDDA není tak samozřejmé jako kopírování souborů z CDROM, neboť přístup k CDDA není náhodný, ale sekvenční. Je potřeba ohlídat chvění (jitter), ztrátu proudu (streaming loss; zejména u poškrabaných CD) a další problémy, které se mohou při čtení vyskytnout. V Linuxu tyto problémy výborně řeší program cdparanoia, resp. stejnojmenná knihovna, která úzkostlivě ověřuje, zda přečetla skutečně správná data. Poslední stabilní verze (III 9.8) pochází z roku 2001, takže nemusí korektně pracovat s kešujícími mechanikami. Pokud se chcete o detailech grabování CD dozvědět více, doporučuji ke studiu dokumentaci tohoto programu.

    flac

    Získaná PCM data (surová či s AIFF hlavičkou) zabírají zbytečně mnoho místa, takže je žádoucí je nějak bezeztrátově zkomprimovat. Jako vhodný se jeví formát / kodek FLAC (Free Lossless Audio Codec). Velikost souboru se kompresí zmenší obvykle na 60 % velikosti surových PCM dat. Kodek FLAC je navíc navržen tak, aby dekódování bylo výpočetně nenáročné, takže prakticky není rozdíl v přehrávání FLAC a PCM dat. V Linuxu lze data převádět mezi PCM a FLAC pomocí nápaditě pojmenovaného programu flac.

    cdrdao

    Hudba je na CDDA zaznamenána jako proud rámců s PCM daty. Jak je CDDA rozděleno na jednotlivé stopy (skladby), je zapsáno ještě před PCM daty jako tabulka obsahu (TOC) v tzv. lead-in oblasti disku. Abychom dokázali PCM data vypálit v podobě CDDA, musíme si tuto tabulku uložit. K tomu skvěle poslouží program cdrdao, který se specializuje na práci s CD metodou disk-at-once. Program cdrdao umí CD uložit v podobě obrazu disku a tabulky obsahu, či z těchto dat CD opět vypálit.

    Manažer kapely

    abcde

    Všechny tyto nástroje dokonale ovládá program, či přesněji shellový skript abcde (A Better CD Encoder). Skladby z CD zgrabuje, překóduje, otaguje podle informací z FreeDB, které umožní upravit, a nakonec uloží do přehledné adresářové struktury. Přitom uživatele zbytečně neobtěžuje hloupými dotazy. Chování abcde si lze zcela přizpůsobit k obrazu svému změnou konfiguračního souboru abcde.conf, ale výchozí nastavení lze považovat za vyhovující.

    Skript abcde podporuje nejrůznější kodeky, vedle flac i lame, oggenc atp.

    Koncert

    Pro geniální ovládání budu popisovat nástroje pracující v příkazové řádce. Není se třeba děsit, práce s nimi je opravdu jednoduchá.

    Pro převedení CDDA do formátu FLAC stačí zadat:

    abcde -o flac

    Tabulku obsahu disku uložíme zatím ručně jsa v adresáři se skladbami (v dalších verzích toto bude umět přímo abcde):

    cdrdao read-toc --datafile - ${PWD##*/}.toc

    Pokud někdy budeme chtít CDDA vypálit, uděláme to příkazem:

    flac -c -d --endian=big --sign=signed --force-raw-format *.flac | \
    cdrdao write ${PWD##*/}.toc

    Šílení fanynek

    Celé CD jako jeden soubor FLAC

    Celé CD může být zakódováno do jednoho souboru FLAC, ve kterém je navíc uložena tabulka obsahu. Bohužel se mi toto řešení neosvědčilo, neboť podpora v programech není zatím taková, jakou bych si představoval. Rovněž práce s jednotlivými skladbami na úrovni operačního systému je mírně řečeno problematická.

    Posun při přehrávání dopředu a dozadu

    I když samotný formát FLAC poskytuje dostatek nástrojů pro přesný posun oběma směry, tak současné implementace to zvládají prachbídně. Příkladem je několikaminutové ticho uprostřed skladby (např. před skrytou skladbou) – Amarok či mplayer nedokáží posouvat skladbu v tichém místě, aniž by ho celé nepřeskočily.

    Afterparty

    Podělte se prosím v diskuzi, jak hudbu archivujete vy. Spokojíte se se ztrátovou kompresí, či horší kvalitu než CD nepřipouštíte?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Michal Fecko avatar 19.8.2007 16:06 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Jazz, blues, folk, accoustic a rock z Jamendo.com v OGG (Q8). Rozdiel medzi Q8 pri OGG a CD nevnimam. Original CD s hudbou mam asi len 2. Ale nevlastnim nijake "napalene". Akurat mi treba este pozhanat OGG prehravac (na cesty) a OGG autoradio. Privitam tipy... :-)
    19.8.2007 18:51 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    dobrou podporu oggu maji samsungy
    USE="-gnome -kde";turris
    Michal Fecko avatar 19.8.2007 18:57 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Prave si prezeram nejake info, tak tu su linky pre vsetkych ktorych zaujima OGG podpora v prenosnych audio prehravacoch a autoradiach/statickych prehravacoch.
    19.8.2007 19:34 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    OGG umí Yakumo hypersound car. Kromě CD má i USB a SD/MMC slot. Mám to v autě, ale ještě jsem to nikdy nepoužil, protože stejně poslouchám jenom rádio.
    19.8.2007 16:21 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Máte doma diskografii a přemýšlíte, jak ji jednoduše archivovat na hardisk, aby CD nezabíraly v poličce zbytečné místo?

    Po téhle větě jsem čekal, že zajdeš ještě o trochu dál. Když chci archivovat hromadu cd, tak to jistě nebudu dělat ručně, chtělo by to nějaký skript, který

    1) vysune mechaniku, upozorní, že má uživatel vložit další disk
    1.5) např. pomocí webkamery na mechaniku namířené detekuje vložení cd, vyfotí potisk cd, zasune mechaniku
    2) po zasunutí spustí proces archivace a jde na 1, je-li cd vloženo, jinak končí

    Bod 1.5 je nepovinný, ale byl by vhodný, obrázek cd se bude hodit, pokud selže automatické tagování a my bychom museli poslechem nebo jinak zjišťovat, co je to vůbec za cd, takhle tu informaci můžeme vyčíst z obrázku možná i spolu se seznamem skladeb.
    otula avatar 19.8.2007 19:07 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Dobrovolně a bez mučení přiznávám, že AudioCD zálohuji pomocí barevného klikacího K3b do formátu FLAC :-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    19.8.2007 19:40 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Používám flac + soubor s CUE sheetem. Ideální to opravdu není, ale nic lepšího mě nenapadá. Chtělo by to protlačit něco založeného třeba na matrjošce, kam by se nacpalo audio, cue sheet, obrázky a případná další metadata a bylo to podporované alespoň hlavními přehrávači/grabovači/vypalovači. Obodobný formát tu krutě chybí i z hlediska distribuce hudby po netu.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 19.8.2007 20:31 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Do FLACu není problém dát ten CUE a obrázky také ne. Je to na to dělané, dodatečná manipulace je možná pomocí metaflac.
    David Watzke avatar 19.8.2007 20:43 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Horší to bude s podporou.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    19.8.2007 23:01 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Já vím že ano. Taky jsem se zaradoval, když to tam tehdy před lety přidali. Bohužel od té doby ticho po pěšině a nevznikl jediný přehrávač, který by podporoval alespoň ten cue. Dokonce ani přímo jejich plugin pro xmms, blahé paměti. Když mám cue sheet v externím souboru, tak už to ledasjaký přehrávač zkousne alespoň částečně (třeba amarok alespoň ukazuje jednotlivé skladby, ale nejde mezi nimi skákat jinak než posuvníkem) a dá se to rovnou vypálit.
    19.8.2007 23:28 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Má nějakou výhodu mít celé album v jednom flac souboru oproti rozdělení na co skladba, to soubor? Napadá mě akorát přehrávání bez mezer mezi skladbami, ale ani s tím nemívají dobré přehrávače problémy, i když je album rozděleno do souborů po skladbách. Bohužel máte pravdu, že současná implementace flac v přehrávačích je docela nedotažená. :-(
    20.8.2007 09:30 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Má nějakou výhodu mít celé album v jednom flac souboru oproti rozdělení na co skladba, to soubor? Napadá mě akorát přehrávání bez mezer mezi skladbami,
    To je hlavní důvod. A nejde jenom o přerhávání, ale i o grabování. Pokud se grabuje po jednotlivých traccích, je pravděpodobné, že na sebe skladby nebudou pasovat přesně. Totéž vypalování. Když to bude rozsekané na trakcy, tak tam některé softy šmahem infiltrují mezery.

    A druhý důvod je daleko menší bordel na disku.
    ale ani s tím nemívají dobré přehrávače problémy, i když je album rozděleno do souborů po skladbách.
    To mi tedy nepřijde. Opravdový gapless playback umí na linuxu snad jenom aqualung. Ostatní přerávače si pod tím většinou představují nějaký crossfade, což opravdu nechci.
    20.8.2007 20:42 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Pokud se grabuje po jednotlivých traccích, je pravděpodobné, že na sebe skladby nebudou pasovat přesně. Totéž vypalování. Když to bude rozsekané na trakcy, tak tam některé softy šmahem infiltrují mezery.
    Jestliže cdparanoia pracuje správně, tak dostanete vždy naprosto stejný výsledek, ať již grabujete CD vcelku nebo po skladbách. Nemůže se stát, že by kus audio dat chyběl či se opakoval. Je to dáno způsobem, jakým cdparanoia čte CD. Sám jsem to na několika CD ověřoval.

    I když máte jednotlivé stopy v samostatných souborech, klidně můžete CD vypálit, jako byste měl obraz celého CD. Přesně to dělá příkaz v článku, takže zaručeně získáte CD shodné s originálem (alespoň v tomto ohledu).
    Ostatní přerávače si pod tím většinou představují nějaký crossfade, což opravdu nechci.
    Máte pravdu. Zkusil jsem xine-engine v Amaroku, který by měl umět přehrávat bez mezery mezi skladbami, ale při přehrávání např. Pink Floyd lze postřehnout rozhraní skladeb jako chvilkové ticho. Přitom udělat bezešvé navázání není technicky nikterak složité. :-( Díky za komentář.
    otula avatar 20.8.2007 21:11 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Zkusil jsem xine-engine v Amaroku, který by měl umět přehrávat bez mezery mezi skladbami, ale při přehrávání např. Pink Floyd lze postřehnout rozhraní skladeb jako chvilkové ticho.
    Vzhledem k tomu, že používám Amarok, a Floydy jednoznačně mohu, tak jsem si je pustil (zkusil jsem The Wall, která je provázaná snad celá), ale ačkoliv jsem se maximálně soustředil, přechod mezi skladbami jsem nepoznal. Ani ťuk. Navazuje úplně plynule.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    20.8.2007 21:58 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Je to slyšet jako tiché, přesto zřetelné lupnutí, třeba u The Wall mezi skladbami 2 a 3, anebo u The Dark Side of the Moon mezi skladbami 8 a 9. (Amarok 1.4.6, xine-lib 1.1.4)
    otula avatar 20.8.2007 22:08 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Zkusil jsem ještě zmíněný DSotM, sousedi ze mne asi radost neměli, protože jsem to v tom přechodu pustil naplno, ale opravdu je to čisté (Amarok 1.4.7, xine-lib 1.1.7)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    21.8.2007 14:38 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Já tam pauzu mám a napoprvé docela velkou. Když to vrátím zpátky posuvníkem, tak už je to lepší, až nepostřehnutelné. Mám totiž muziku nasdílenou přes NFS a Amarok zjevně žádný prebuffering následující skladby ještě když se přehrává předchozí nedělá, jinak by k něčemu takovému nedocházelo. Pokud u vás mezeru nepostřehnete, tak to bude pravděpodobně spíš tím, že máte rychlý počítač a disk, který to "stihne".
    otula avatar 21.8.2007 14:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Je to možné, i když na dnešní poměry je můj počítač docela stařeček (P4/2.4GHz/533MHz, disk je postarší Seagate SATA 160 GiB)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    20.8.2007 23:35 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Jestliže cdparanoia pracuje správně, tak dostanete vždy naprosto stejný výsledek, ať již grabujete CD vcelku nebo po skladbách.
    Za to bych krk do ohně nedal. Přesný offset není zrovna silnou stránkou cdparanoiy. I když pokud to čte naráz a rozděluje na soubory on the fly, tak by snad mělo být v pohodě. Asi bude taky záležet na firmware mechaniky.
    I když máte jednotlivé stopy v samostatných souborech, klidně můžete CD vypálit, jako byste měl obraz celého CD.
    Záleží, čím se to vypaluje. Některé softy (pamatuju si třeba na Nero blahé paměti) mají ve zvyku nacpat mezi tracky 2s pauzy, jakmile jde o diskrétní soubory.

    Ale je fakt, že pod linuxem fungujují tyhle věci celkem dost dobře a blbuvzdorně. Takové k3b, když dělá kopii CCDA, tak na to vezme cdrdao (ve kterém je zakuklená cdparanoia) a pokud nemá člověk nějakou extrémně zabugovanou čtečku, tak udělá opravdu kopii 1:1 včetně korektně naklonované TOC. Vyzkoušeno i na CD se skrytými tracky a porovnáno s výsledkem dělaným pomocí EAC. Pod win to zdaleka tak jednoduché není, tam člověk musí vědět, co dělá.
    Máte pravdu. Zkusil jsem xine-engine v Amaroku, který by měl umět přehrávat bez mezery mezi skladbami, ale při přehrávání např. Pink Floyd lze postřehnout rozhraní skladeb jako chvilkové ticho. Přitom udělat bezešvé navázání není technicky nikterak složité. :-( Díky za komentář.
    Složité to není, ale asi to nikoho moc nezajímá. Když uvážíme, že většina skladeb je v mp3, které vždy zaokrouhluje nahoru, takže tam ten chrochtanec na rozhraní je vždycky a zjevně to nikomu nevadí. Pamatuju si, že XMMS dokonce mezi jednotlivými tracky zavíralo a znovu otvíralo audio device :-O
    otula avatar 20.8.2007 23:40 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    Některé softy (pamatuju si třeba na Nero blahé paměti) mají ve zvyku nacpat mezi tracky 2s pauzy, jakmile jde o diskrétní soubory.
    Ty 2sekundové mezery se dají v Neru vyházet (nevím, jak v tom trapném Nero Express, ale v Nero Burning Rom určitě)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    21.8.2007 14:27 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Abcde archivace CD
    To samozřejmě vím. Ale to už pak není blbuvzdorné a člověk musí vědět co dělá.
    27.2.2008 09:51 Knedla
    Rozbalit Rozbalit vše Rozdělení FLAC?
    Zdravím, prosím: mám jedno celé album v jednom souboru FLAC, u toho je soubor cue. Jak přesně mohu ten jeden soubor rozdělit na jednotlivé písničky? Jde to rozdělit a zachovat to ve formátu FLAC a jde to rozdělit na převést do mp3? Děkuji za odpověď!
    16.10.2008 20:49 AXL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozdělení FLAC?
    CUE Splitter ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.