abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 745 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995

    18.9.2008 15:45 | Přečteno: 1936× | poslední úprava: 18.9.2008 16:14

    Před dvěmi lety jsem s hrůzou zjistil, že tento svět procházím již čtvrt století. Výhodou byla velká oslava, s babičkou jsme slavili společnou stovku, nevýhodou pak uvědomění, jak jsem starý. Dnes popíšu něco z mé 20 leté IT historie od dětství do otravné puberty :-)..

    PMD 85

    K prvnímu počítači, nikoliv třídy PC, jsem se dostal relativně brzo. (Nepočítám-li CNC stoje na děrné pásky.) V podstatě přesně před dvaceti lety jsem začal chodit do kroužku elektroniky a počítačů. Výuka tehdy probíhala na PMD 85. 8bitovém CPU 8080. Monitor byl zeleno-černý s takovou ochrannou tkaninou přes stínítko. Cínovou výuku na tranzistorech KC507 zde popisovat nebudu.

    Tehdy se mladí svazáci seznamovali s prvními algoritmy pomocí jazyka LOGO, kde líná "želva" kreslila obrazce. Není nad to na daném železe kreslit kružnici cyklem REPEAT a posunovat se po 1px :-). Tehdy, aniž bych to chtěl (či snad věděl), jsem omylem vytvářel své první čárové fraktály.

    Didaktik M

    Jako vnuk prominentního komunisty (to tehdy ještě bylo plus) jsem měl hnedle na stole DidaktikM, postaveném na procesoru Z-80 fi. Zilog, přivezený ze Slovenské Skalice. S černobílým monitorem stejného provedení jako TV Merkur. 48kB paměti a jedno tlačítkovým joystickem, který ovšem neměl potenciometrové snímání, ale jen spínače (a jak se s ním dalo malovat v ART Studiu!).

    DidaktikM měl barevný výstup, uměl 15 barev, resp. 8, jen ve dvou odstínech. Nedostatek paměti způsobil, že barvy bylo možno nastavovat pouze pro textový rastr, tedy celé políčko 8x8px mělo stejnou barvu pozadí - i přesto někteří machři dokázali v ASM pomocí řádkové synchronizace vykouzlit divy.

    Slovensky psaná knížka byla hlavně návodem k jazyku BASIC, do kterého stroj bootoval (během 1s). Kromě hraní her jsem tehdy programoval, napsal jsem prohlížeč obrázků (do paměti se postupně nahrálo asi deset obrázků a program byte po byte kopírovat paměť do oblasti videopaměti zvolený obrázek - no, trvalo to déle než jejich nahrání). A považte, již tehdy jsem svá díla zálohoval na pásky :-D. A to na kazetovém magnetofonu Grundig.

    S tímto strojem jsem vydržel přibližně 6 let. Pak se i na mém stole usídlil Personal Computer.

    486-DX4 100

    Super výkonný stroj za nechutnou cenu. Pořídit tehdy PC pod 40tis. byl malý zázrak. Klasický DOS (měl jsem tam i Windows 3.11, ale ty jsem nakonec smazal). Byla to doba, kdy jsem se začal zajímat o algoritmy, kamarád mě přivedl k Borlandímu Turbo Pascalu. Byla to krásná doba objevování neznámého světa. Doba, kdy jsem kamarádům na disketách s FAT12 dělal "hardlinky" na adresáře a ze stromů pařezy (pomocí editoru v Norton Utilities), se už nevrátí (pro ně naštěstí ;-).

    Přibyla ale spousta nejistot. Zatímco na osmibitech program buďto jel, nebo nejel, tady již záleželo na velikosti paměti, přítomnosti cache modulu na základní desce, grafice a stlačeném tlačítku Turbo na skříni počítače. Tehdy jsem se dopracoval až k 16MB a již tehdy začaly dotazy majitelů 4MB: "K čemu?".

    Začali první 3D hry. První 3D DooM (no dobře, tak Wolf), Duke Nuken (na jehož druhý díl Forever se může těšit již příští rok ;-)), a také první skutečně 3D hra Quake 1 (jako první měl polygonální modely - takže zabité potvory nerotovaly podle toho, odkud se na ně díváte, ale mohli jste si je důkladně prohlédnout). Toho jsem ale na 486 nehrál. ;-)

    V počítačích teprve začínaly PCI karty, grafiku jste spíše měli v ISA a VL BUS. Velikost grafické paměti se počítala na stovky kB. Stavěli se první sítě pomocí koaxiálních kabelů a téček.

    V dalším díle přijde na řadu Linux, Windows a současnost.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    18.9.2008 15:50 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Dej pokoj dědku! ;-)
    David Ježek avatar 18.9.2008 15:55 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    několik poznámek: polygonální modely byly myslím již v netwars (:-)), máš tam párkrát chybu shody podmětu s přísudkem. ale jinak pěkný úvod. Já osobně začínál také v SMT, a to na strojích Ondra (kreslení pomocí "čár" a podobný blbosti následovaný druhou hodinu vždy jetpackem nebo willym :-)).

    a k té narážce: víš co bych ti tehdy se svými 4MB řekl na tvých 16MB? „sem s tím, smartdrv si to žádá!“...
    Heron avatar 18.9.2008 16:03 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    máš tam párkrát chybu shody podmětu s přísudkem

    A kdybys věděl, kolik má ten zápisek revizí, kde jsem se to snažil vychytat... Musím číst.

    byly myslím již v netwars

    Netwars neznám :-)

    „sem s tím, smartdrv si to žádá!“...

    Jo jo, himem.sys, em386, smartdrv. To byly časy.

    19.9.2008 02:38 bibri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Netwars neznám :-)

    Škoda, je to přímo nechutná pařárna...
    xxx avatar 18.9.2008 16:18 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo Netwars, to byla doba. No skolnich 286 pospojovanych siti na IPX s Novell Netware, kde se Excel spoustel 3 minuty a otevreni dialogu pro vytvareni grafu trvalo asi 7 minut.
    Please rise for the Futurama theme song.
    18.9.2008 16:53 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    několik poznámek: polygonální modely byly myslím již v netwars (:-))
    Nejspis tim bylo mysleno "texturovane polygonalni modely", protoze vektorove polygonalni modely (tj. jen s jednoduchou vyplni, popr. zednoduchym stinovani,) se pouzivaly ve hrach celkem bezne. Na nekterych platformach s hw akceleraci kresleni car a vyplnovani trojuhelniku byly o dost rychlejsi nez veci delane pres sprity.
    Grunt avatar 18.9.2008 20:53 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    několik poznámek: polygonální modely byly myslím již v netwars
    Já pamatuju na Didaktiku hru, kde se jezdilo(možná chodilo…když se po každém kroku překresluje obrazovka, tak se to těžko pozná) po nějaké planetě a něco na ten způsob už tam bylo také. Jen teda nebyly otexturované a dokonce se ani neměnili odstíny šedi(jednoduše protože Didaktik žádné odstíny šedi neměl), takže občas měl dost člověk problém pochopit u čeho to vlastně stojí.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    18.9.2008 23:39 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Popis mi připomíná Sentinel nebo Total Eclipse, možná Driller. Ty dokonce používaly "true 3D" grafický engine s názvem Freescape. Ale taky by to mohl být nějaký "vektorový" simulátor, všechno to vypadalo prakticky stejně.
    Grunt avatar 18.9.2008 23:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Sentinel…díky moc, asi zase půjdu zavzpomínat na blahé zvuky po LOAD "".
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    18.9.2008 16:01 Drew | skóre: 15 | blog: Supi_hnizdo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    K čemu bylo to turbo?
    Heron avatar 18.9.2008 16:05 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Přepínalo frekvenci procesoru. A to celkem razantně. 33MHz vs 100MHz. Dokonce tato čísla byla na LCD panýlku na bedně (ale nebylo to měření, prostě natvrdo zadrátovaná).
    Heron avatar 18.9.2008 16:06 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    LCD, co to plácám, klasický segmentový display s LED.
    Václav 18.9.2008 23:45 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Natvrdo moc ne, zezadu to má jumpery nastavující jednotlivé segmenty v obou režimech. Pamatuju si jak jsme takhle „Tunili“ počítače vytvářením různých turbonápisů.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Heron avatar 19.9.2008 07:19 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    JJ, to ano, snad každý, kdo tehdy dostal odvadu otevřít skříň, si tam něco "napsal" :-) Ale neměřilo to, dnešní (už) LCD panely umějí měřit (teploty) a napojit se na USB.
    18.9.2008 16:23 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    K čemu bylo to turbo?

    kdyz hral clovek tetris a chtel se dostat do highscore tabulky, tak mu nezbylo nic jineho nez v 8 levelu vypnout turbo ...
    18.9.2008 17:19 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Stare hry dost casto nemely nijako setrene casovani - cim rychlejsi byl hardware, tim rychleji to bezelo. S dostatecne ryhlym hardwarem (coz mohla byt uz 386SX) se hra uz nedala hrat ... pak se Turbo opravdu hodilo.

    Podobna situace se opakovala s nastupem PII, kdy programy prelozene borlandim Pascalem a pouzivajici jednotku Crt (pro nepaskalisty-zhruba neco jako staticky linkvana knihovna) se hned pri startu ukoncily s chybou, protoze interni kalibrace casovace pretekla a "delilo se nulou".

    Protoze postizeny kod byl primo soucasti spustitelneho souboru, jedinym reseni bylo patchovat binarku, popripade (pro programatory) nepouzivat Crt (se znalosti volani DOSu a BIOSu nebyl problem nahradit jakoukoliv z jecich funkci).

    Pripadne (pro opravdove silence) si z dodavancyh zdrojaku Crt znova prelozit, ale proceduru Delay() si napsat vlastni - ja tekrat pouzil k casovani paty bit portu casovace 61H, ktery se preklapi kazdych cca. 15us (puvdne to melo delat DRAM refresh ci co).

    Takze pokud nekdy na budoucim nadupanem stroji v DOSBoxu nejaka aplikace vyhodi "Runtime Error 204", tak staci snizit rychlost emulace (ubrat CPU Cycles).
    19.9.2008 04:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Ještě byla jedna varianta - jednotka, jejíž jméno si nepamatuju (FDelay možná?), která se musela uvést před Crt a která zajistila, že se daná chyba neprojevila.
    Quando omni flunkus moritati
    Luboš Doležel (Doli) avatar 18.9.2008 21:23 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Že bych byl už tak starej? :-) Počítače s displejem ukazujícím "33" a tlačítkem turbo vedle si dobře pamatuju :-)
    AltOS avatar 18.9.2008 21:28 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    :-) Tak zalezi.. nekdo se dostane ke compum v peti, nekdo v osmnacti. A kdo pozdeji (alespon nejake to IT - abakus?), tak snad ani nechodi na tenhle server.
    20.9.2008 01:20 Drew | skóre: 15 | blog: Supi_hnizdo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    No já si na turbo pamatuju, jenom jsem tenkrát neodhalil, k čemu to bylo:-).
    20.9.2008 13:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    To já jsem na to přišel docela rychle, stačilo nabootovat jednou s ním a jednou bez něj a načítaní kB v RAM to hned vysvětlilo. Ovšem to, že zpomalení je pro některé staré programy jsem se dozvěděl až poté :-D.
    18.9.2008 16:49 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Hej ja mel taky didaktik M! A Taky joystick s jednim tlacitkem (takovy simple, hnedy) a mercur zelenou cernobilou tv :-) sem na tom napsal svuj uplne prvni program - textovou adventuru.. asi o peti krocich :-D
    Heron avatar 18.9.2008 17:22 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    No já jsem tehdy hrozně psal takové ty "OS", které jsem viděl v různých sci-fi filmech. Zkrátka řádek a co možná nejsložitější příkazy na každou kravinu. No co bych vyprávěl, nic to neumělo. Přihlášení (hesla ve zdrojácích), pak nějaký editor 10 poznámek (které nešly ukládat na kazetu, takže k ničemu), hlavně "super systémový příkaz" memory, který ukázal volnou paměť (voláním nějaké rutiny v ROM). Pak to umělo i ty obrázky - no to bylo dílo :-).

    Textovky jsem psal až v pascalu. Nejvíce práce jsem ale zanechal na modulovém systému. Vlastně jsem implementoval kooperativní multitasking (aniž bych věděl co to je). Byl to program, do něhož se psali pluginy a jelo to v grafice VESA (14'' jsem trápil až na 1600xcosi). No a na grafické ploše součastně běžely hodiny, nějaký textový editor, a celé to mělo klikací menu.

    A z těch užitečnějších věcí pak simulaci kontrolky HDD, což byl residentní program napsaný v ASM, který v rohu obrazovky blikal jedním znakem. Taky triviální, stačilo to pověsit na IRQ disku a XORovat znak. Pak jsem to předělal na "virus" pro jednu kamarádku. Tento po dvou minutách po použití disketovky resetoval počítač. :-D

    Uff, to je nostalgie...
    19.9.2008 04:13 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Doba, kdy jsem kamarádům na disketách s FAT12 dělal "hardlinky" na adresáře a ze stromů pařezy (pomocí editoru v Norton Utilities), se už nevrátí (pro ně naštěstí ;-).
    Pak jsem to předělal na "virus" pro jednu kamarádku. Tento po dvou minutách po použití disketovky resetoval počítač.
    Ty jsi byl tak trochu dobytek, že jo? ;-)
    Quando omni flunkus moritati
    Heron avatar 19.9.2008 07:21 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Ty jsi byl tak trochu dobytek, že jo?

    :-D Trošku ;-)

    frEon avatar 18.9.2008 17:02 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Slo ti na ty 486 vsechno bez problemu? Ja sem se jednou k nejak upgradovane 486, ktera bezela na 100mhz (asi) dostal, a pamatuju si, ze ve hre dungeon keeper nikdy neprisli hrdinove. To pak tam po chvili nudou umlatil impiky a hru musel vypnout. Ale je mozne, ze to nebyla 486, ale Pentium OverDrive. Uz je to davno, nevim presne...
    Talking about music is like dancing to architecture.
    Heron avatar 18.9.2008 17:47 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Takové problémy si nepamatuji. Ale Dungeony jsem nehrál, jsem holt na ty vypatlaný střílečky.
    frEon avatar 18.9.2008 21:29 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Dungeon keeper (1997) byl sveho casu velice revolucni hra. Snad to byla prvni hra, kde clovek hral za zapornaky. Byla to v podstate v podzemi se odehravajici strategie, kde se obludy (jednotky) nevyrabely, ale clovek je musel nalakat aby prisly. Postupne, se vyvyjely, jak ziskavaly treningem a v boji expy, jako v rpg a jeste se clovek pomoci specialniho kouzla do zvolene prisery vtelit a mel z toho akcni strilecku, mlaticku mecem apod. V te dobe nic podobneho nebylo.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    18.9.2008 23:47 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo, ten jsem hrál na amd 586/133@160 MHz s 24 MB RAM a 3D Virge se 4 MB grafické paměti. Když jsem nahodil SVGA (640X480), tak se to od nějaké čtvrté, páté úrovně nedalo hrát, protože se to se zvětšujícím bludištěm strašlivě cukalo.
    Václav 18.9.2008 23:55 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jojo, jenom doplním - bul to vlastně dungeon naruby. Hrdinové se v různých hrách naženou do dungeonu a tam všechno vybijou, ukradnou poklady… Ale kdo ten Dungeon staví? Kdo těží zlato a drahokamy a umisťuje je do lákavých truhel? Aaano, je to Dungeon Keeper. Stará se o blaho nestvůr, krmí je, cvičí, staví jim dílny aby mu vyráběly kvalitní dveře a smrtící pasti, ty vzpurné hodí na mučidla… A čeká tak příchodu hrdinů, kteří prostě nesmí vyhrát :)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    18.9.2008 17:05 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše trocha korekce
    "Pořídit tehdy PC pod 40tis. byl malý zázrak." o jakem roce ze se to bavime? na konci roku 1994 se dala koupit 486SX/386DX,4MB RAM, 340MB HDD, GK Trident 512kB, 14" monitor neco malo pres 30 tisic (bez zvukovky). V te dobe byla 486DX4 tak pro high society a Pentium sci-fi. Dostat se pod 40tis. byl mozna problem za situace, kdy clovek chtel 16MB RAM (na MS DOS?? to musela byt teda nejaka hodne spec. aplikace) a 1MB stal tisic korun..;) Bavime se o dobe, kdy na 4MB RAM byl tezce nehratelny az posledni level hry Doom II (tehdejsi "Crysis"),Turbo byl default, na ktery nemelo smysl sahat, pokud clovek nespoustel nejake idiotsky napsane aplikace (vetsinou hry) napsane pro 286 a 16Mhz. Dokud nezacly 3D akceleratory (3DFX), bylo paranum celkem burt, jestli meli GK 2MB/4MB videopameti (a meli zaroven maly monitor - vetsinou meli) a jestli byla karta od ATI, nebo od S3..To, co se v DOSu hlavne tunilo byl autoexec.bat/config.sys, aby clovek vytahl maximum konvencni pameti (hodilo se >600kB) a aby si pohlidal XMS/EMS pro jednotlive gamesy. Hry se parily (u nas) pres seriovy kabel, sitovou kartu jsme povazovali za zbytecnost, kterou (kvuli hram) nepotrebujem, Internet bylo sproste slovo.
    18.9.2008 17:16 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: trocha korekce
    Jak mi tady hučí kámoš do ucha..

    Svůj první PC koupil na jaře r. 1992. Byl to slim desktop Olivetti s AMD procesorem 286/20MHz (Intel tehdy dělal max. 16MHz), 1MB RAM, 20MB diskem, a barevným(!) 13 palcovým monitorem od IBM za 16 tis. (pochopitelně jetý stroj z bazaru).

    O dva roky později, kdo měl víc jak 4MB RAM se mohl plácat po ramenou a běžné byly procesory 386, 486 se dostaly hojněji mezi lid tak o rok později (Sám jsem v r. 95 žebral u šéfa alespoň o 386 - marně..)
    18.9.2008 17:23 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: trocha korekce
    Zcela na okraj v letech 1985-89 se dělaly největší kšefty s PC, jelikož neexistoval žádný oficiální kurz na přepočet. To se jejich ceny u nás pohybovaly v naprosto nesmyslných statisících.
    18.9.2008 23:56 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: trocha korekce
    Jen bych to doplnil, že někdy do roku 1988 či 1989 bylo ze strany USA na spoustu "pokročilých" technologií (procesory 386 atp) embargo na vývoz do východního bloku, takže se to sem často dostávalo dost divnými cestami a cena to svým způsobem zohledňovala.
    Heron avatar 18.9.2008 18:40 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: trocha korekce
    Bavíme se o roku 94/95 (přesné datum už fakt nevím). No tu se právě jedná o DX4 a 8, resp. 16MB. K těm větším modulům jsem přišel časem a samozřejmně jsem tehdy neplatil plnou cenu.
    19.9.2008 07:48 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: trocha korekce
    hm, tak tos preskocil vsechnu tu zabavu s XTckama kolem roku 90... taky za 40 klacku ;) jo, to byly casy poustet si na tom harvard graphics, kam se hrabe nejakej powerpoint...
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.9.2008 17:22 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    he, to mi pripomína gamesku Descent, bola skôr ako Quake, a imho bola 3D
    AltOS avatar 18.9.2008 21:12 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Huh, to jsem ani nevedel, ze Descent vysel driv nez Q1. Mno, ale stejne to na me bylo az prilis 3D (horsi nez hrat aliena v Tremulousu). :-)
    18.9.2008 23:00 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo, Descent, ten delal dost lidem problemy (mne nastesi ne :-) ). Cetl jsem, ze se z nej nekterym lidem dokonce delalo spatne ("simulatorova nemoc"), pripadne v nem neustale bloudili, protoze mapy byly plne 3D a podlaha od stropu se dala poznat leda podle svetel.

    V dvojce (mam dodnes originalni CD) byl sice GuideBot, ktery delal "provudce" (umel hledat klice, reaktor, vychod, nabijeci centrum, zbrane, munici, stity a navadet na waypointy), ale cas od casu se nekde zasekl a v okamzicih, kdy opravdu o neco slo (tj. v boji nebo po zniceni reaktoru a spusteni autodestrukce dolu) musel clovek stejne spolehat na vlastni prostorovou pamet.
    frEon avatar 18.9.2008 23:10 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo, to si pamatuju, me se jednou z descenta udelalo blbe ;-). Nastesti stacilo prestat hrat a do par minut to bylo ok. Ale uz sem ho radsi nepoustel.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    Václav 18.9.2008 23:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Mmmmmm, a ten multiplayer…
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    19.9.2008 00:32 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo simulátorovou nemoc znám z Wolfa3D, tam ten plynulej pohyb s hrubými texturami dělala divy, u Dooma a DN3D to šlo.
    18.9.2008 18:02 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Hm... já v pěti letech neměl na hraní ani kalkulačku, natož PMD, k tomu jsem se dostal až někdy v šesté třídě. :-(
    Heron avatar 18.9.2008 18:38 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    No tak ty jsi taky měl čtvrt století trochu dříve. :-) Nebo spíš :-(. I když, každý věk je něčím hezký.
    18.9.2008 19:02 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Na druhou stranu zase pamatuju CGS. :-)
    18.9.2008 18:35 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Hezké vzpomínání.
    Heron avatar 18.9.2008 18:38 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Díky.
    18.9.2008 18:50 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    +1

    PS: quake patri do 2. dilu
    Heron avatar 18.9.2008 18:58 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jasný, původní myšlenka v tom odstavci byla ohledně 3D her a tak mě to odpoutalo od chronologie. Ale je tam uvedeno, že na 486 jsem Quake nehrál, tak snad mi to prominete.
    Grunt avatar 18.9.2008 20:48 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Slovensky psaná knížka byla hlavně návodem k jazyku BASIC, do kterého stroj bootoval
    Ta se mi ještě válí někde na poličce. Když mám srovnávat oproti manuálu od základní desky co leží vedle ní…LOL.
    během 1s.
    Blbost, než problikal PAPER a BORDER, tak to mohlo tak 2-3 sec trvat. No i když si vezmu, že dneska se mi za tu dobu nerožne ani monitor, když se šrotuje BIOS, tak je to fakt asi malichernost.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    18.9.2008 21:44 daeltar | skóre: 13 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Rok 1995 a vybaví se mi dvě hry - Settlers II. a Albion. Díky za zavzpomínání!
    18.9.2008 21:47 daeltar | skóre: 13 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Safra, tak Settlers II. až o rok později. Na omluvu snad jen to, že už je to dávno.
    18.9.2008 21:47 koffr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Duke Nuke_m_ - a pristi rok bude ctvrta verze, vydane byly 3. btw Duke Nukem 3D byl uvolnen a pro linux je nativni binarka. Nadherna hra meho mladi :/
    18.9.2008 22:23 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Jo DN3D je perfektní, občas si ho zahraju ještě teďka :-).
    Heron avatar 18.9.2008 22:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Také. Doporučují vylepšenou versi s lepšími texturami a vylepšeným ovládáním. Ale nebojte, z původního DN 3D to nic neztratilo.
    18.9.2008 22:31 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Hmm tak to já jsem se dostal k svýmu prvnímu počítači až po roce 2000 :-(, ještě horší bylo to, že to byla nějaká 386. Tu již odvál čas, nicméně v jejím case je teď celeron :-). Pamatuju si na to, jak jsem se ze starých dílu časopisu ABC učil programovat v QBasicu dodávaném s MSDOSem a na DOSSHELL :-D. A taky na vir OneHalf (myslím, že ho mám neaktivního na jednom disku).
    frEon avatar 18.9.2008 22:33 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    tak na OneHalfa si pamatuju taky
    Talking about music is like dancing to architecture.
    18.9.2008 22:54 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Příloha:
    :-D
    frEon avatar 18.9.2008 23:18 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Tak tuhle hlasku si nepamatuju, ale vim, ze nam to vypisovalo hned pri bootu: this is onehalf, press any key to continue. Nejlepsi na tom viru bylo, ze byl celkem neskodnej, dokud ten stroj clovek neodviroval. Ten hajzlik totiz pomalu sifroval data na disku a pri cteni je zas desifroval. Odvirovani znamenalo ztratu dat. Pozdeji se objevili antiviry, ktere umeli ten virus nejenom odstranit, ale i rozsifrovat data.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    19.9.2008 00:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Ono bylo víc variant, myslím, že minimálně v jedné to tuhle hlášku nevypisovalo. To o tom šifrováním vím, ale nikdy jsem žádné soubory zrovna tímto způsobem neztratil. Je možný, že v mé konfiguraci byl virus méně učinný (komprimovaný disk Stackerem a různě nekompatibilní verze dosových programů), ale několik souborů bylo přece nakaženo (jeden dokonce dvojnásobně :-D ).
    19.9.2008 12:56 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Mam pocit, ze OneHalf vypisoval onu hlasku az v okamziku, kdy uz mel zakodovanou vice nez polovinu disku.
    19.9.2008 14:50 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    Ano, je to tak. btw můj druhý virus co jsem chytil. První byl varianta polského viru pieck, který zpomaloval čas(systémový :]) a jemně rozkmitával obraz. Oba jsem obrdžel jako bonus od prodejce počítače.
    frEon avatar 25.9.2008 02:46 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    a neprodaval ten prodejce i antiviry? ;-)
    Talking about music is like dancing to architecture.
    xsubway avatar 19.9.2008 12:19 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvacetileté ohlédnutí, díl 1: 1988 až 1995
    njn, zlatý časy úžasného stroje "Sinclair ZX Spectrum+" [1] s upravenou 80Kb EEPROM se speciálním systémem :) + kazetový magnetofon + šroubovák + černobílá TV + cca 10 kazet s kvalitním software typu Elite, R-Type, StarQuake, Romel's Revenge ... :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.