Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 07:10
<spoiler>
Harry ve vlaku přesvědčí Hermionu, že Nebelvír je jen pro hrdiny, kteří moc nepoužívají mozek, takže se oba chtějí dostat do Havraspáru, který je pro knihomoly (tím je Hermiona i v původní sérii). Kouzelný klobouk tam Harryho původně nechce poslat, a nebudu spoilovat co udělá, aby se tam dostal, to je jedna z těch zábavnějších částí. Harry pak každopádně musí slíbit, že už si klobouk nikdy nenasadí.
</spoiler>
Před lety jsem přečetl prvních asi 64 kapitol (tam končí významný úsek děje), dál jsem nepokračoval, protože to prý začalo být až moc překombinované. Už tak to místy docela vázlo.Mě to naopak lehce zklamalo, protože to skončilo jednodušeji, než jsem čekal. Třeba samotnému výzkumu fundamentální magie se tam Harry potom skoro nevěnuje a celé se to táhne směrem k souboji s Voldemortem ve stopách původního příbehu. Přišlo mi, jako kdyby se právě někde po půlce rozhodl, že je čas začít postupně ořezávat možnosti jak to může skončit a pak to hezky všechno zabalil.
Postavy musí být lidé chovající se jako lidé.
Postavy se musí chovat a přemýšlet inteligentně a být v tom dobré.Tyto dva pozadavky mi prijdou ponekud nekonzistentni.
Racionální fikce je něco podobného, jen místo násilí si dosaďte skutečnou a neomezenou inteligenci, kterou využívají tam, kde postavy z brakové sci-fi používají násilí. Dobře to ilustruje racionální Harry, který se ptá Brumbála, proč vlastně bojoval s Voldemortem a neposlal všem Smrtijedům sovu s odjištěným útočným granátem, nebo je skrytě neotrávil neviditelnou špetkou polonia.
humanismus...se věnuje hlavně vztahu k lidem, zvířata neřešíneobsahuje rozpor, ale to spis jen tak ze sportu, protoze i kdyz ponechame humanismus stranou, pri odpaleni sovy vybusninou tam porad zbyva to nasili.
Kdyz mu Brumbal rekne, ze se Smrtijedy bojuje, a on se zepta proc bojuje, misto aby jim poslal bombu, je to, sorry za Goodwina, situace analogicka, jako kdyby mu Brumbal rekl, ze posila zidy do plynu, a on se zeptal proc je posila do plynu, kdyz je muze zplynovat na miste.Opravdu? Proč? Argumentuj.
Knihu jsem necetl, nevim, jak tam jsou podani Smrtijedi, mozna to jsou vrazi a teroriste, mozna ne, ale pokud protagonista, ktery je jakoze humanni a racionalni, pouziva misto nasili inteligenci, tj. vrazdy a teror (leckdo by rekl nasili), ma dost prekvapive zasadni problem s tou prvni komponentou racionality.Přijde mi, že úplně nesmyslně pleteš páté přes deváté. Například věta „ktery je jakoze humanni a racionalni, pouziva misto nasili inteligenci, tj. vrazdy a teror“ nedává smysl a nikde jsem nic takového nepsal. Všimni si, že jsem ani nic nepsal o tom, že by Harry někoho zabil, jen se na to zeptal. Trochu chápu o co se snažíš, ale zeptám se ještě jinak; je podle tebe žádoucí, aby legitimní režim preventivně zabil známé teroristy, kteří už předtím zabíjeli a mučili lidi, když tím může okamžitě ukončit válku? Když už do toho musíš plést židy, tak bylo by legitimní, aby židé ukončili po roce válku tím, že by otrávili, či výbušninami zabili Hitlera a top 50 nacistického vedení? V knize Voldemort masově vraždí mudly (nemagické občany), prostě proto, že může a že si kolem toho postavil politiku. Do toho vraždí, mučí a zotročuje každého, kdo se proti němu postaví, včetně rodičů Harryho. Brumbál je „Chief Warlock of the Wizengamot, and Supreme Mugwump of the International Confederation of Wizards“ a vedoucí Fénixova řádu. V podstatě víc než jen velitel ministerstva války, ale také zároveň vedoucí taskforce, která proti Voldemortovi bojuje. Myslím, že otázka, proč prostě nezabil všechny své nepřátele během jedné noci, místo aby s nima vedl vleklou asymetrickou válku trvající skoro desetiletí je na místě. Speciálně, když Harry chodí do školy, kde spousta studentů přišla o rodiče prostě proto, že je Voldemort zabil.
Problém je, že antagonista typu „complete monster“ a jeho separace od zbytku světa je odtržená od reality a i v literatuře se typicky považuje za selhání autora.To by ovšem bylo selhání Rowlingové, ne Yudkowskyho.
Alternativně to tak může protagonista vidět na základě nedostatku informací či bias. Toho se HPMoR dotýká IIRC jen okrajově (v polovině, kterou jsem četl), ale i tak tam zřejmě něco padne o tom, zda Harry nebo Dumbledore není ve skutečnosti antihrdina.Nechci ti to spoilovat. Jen řeknu, že tohle se tam pak řeší opravdu hodně a na závěr dojde i na vysvětlení toho, proč je Voldemort „complete monster“, naprosto logickým a smysluplným způsobem. Což mimochodem tak nějak bylo i v originálním HP, kde to Rowlingová vysvětlila tím, že Voldemort štěpil svojí duši do viteálů (hoxcruxů), což ho dělalo míň a míň člověkem. Proto má ostatně pak taky ten hadí nos a jazyk.
Úplně klidně. Znova to číst nebudu. Ostatně, když jsem to četl já, závěr ještě zdaleka nebyl napsaný.
což ho dělalo míň a míň člověkem
Meh, není to izolovaný Voldemort. Kontext vlákna: jsou tam také ti jeho poskoci. U toho také začíná ta šedá zóna.
base64 -d > out.txt
a pastnout na stdin ten kód. Používat na vlastní zodpovědnost, fakt jsem vyspoiloval všechno.
<spoiler>
VmUgc2t1dGXEjW5vc3RpIFZvbGRlbW9ydCBuZWV4aXN0dWplLiBaYSB2xaHDrW0gc3RvasOtIHBy b2Zlc29yIFF1aXJyZWxsIChjb8W+IGplIHRha3kgZmFsZcWhbsOhIGlkZW50aXRhLCBwxa92b2Ru xJsgamUgdG8gdsOtY2UvbcOpbsSbIG5lem7DoW3DvSBUb20gUmlkZGxlKSwga3RlcsO9IGRvc8Oh aGwgdGFrb3bDqSBtb2NpIGEgem51ZMSbbm9zdGksIMW+ZSBzZSByb3pob2RsIG92bMOhZG5vdXQg Y2Vsb3UgbWFnaWNrb3UgQnJpdMOhbmlpLiBaYSB0w61tIHVrb2xlbSB2eXR2b8WZaWwgcG9zdGF2 dSBWb2xkZW1vcnRhLCBrdGVyw6EgbcSbbGEgYsO9dCBjb3NpIGpha28gdWx0aW3DoXRuw60gemxv LgoKU8OhbSBzaSB6IHRvaG8gZMSbbGFsIHNyYW5kdSBhIGTEm2xhbCBuYXNjaHbDoWwgbmVzbXlz bG7DqSByb3pob2RudXTDrSBhIGhvZG7EmyB0byBwxZllaMOhbsSbbCwgYWJ5IGZha3QgbmVleGlz dG92YWxhIHBvY2h5Ym5vc3QsIMW+ZSBqZSB6bG8uIEpha28gcHJvdGlww7NsIHZ5dHZvxZlpbCBp ZGVudGl0dSBwcmFzdGFyw6lobyByb2R1IERhdmlkYSBNb25yb2EsIHBvZCBuw63FviBzIFZvbGRl bW9ydGVtIGEgamVobyBwxZlpc2x1aG92YcSNaSBib2pvdmFsLiBDw61sZW0gbcSbbG8gYsO9dCwg YWJ5IGplaG8gaWRlbnRpdGEgTW9ucm9hIHZ5aHLDoWxhIHByb3RpIGxvcmR1IHpsYSBhIG9zdm9i b2RpbGEgQnJpdMOhbmlpIGEgbGlkaSBqw60gcGFrIGRvYnJvdm9sbsSbIHp2b2xpbGkgamFrbyB2 bMOhZGNlIEJyaXTDoW5pZS4gUMWZZXN0b8W+ZSBwYWsgcG9kIGlkZW50aXRvdSBNb25yb2UgYm9q b3ZhbCBwcm90aSBWb2xkZW1vcnRvdmkgYSB2eWhyw6F2YWwgc291Ym9qZSBzZSBzbXJ0aWplZHks IHRhayBsaWRpIHNlIGsgbsSbbXUgY2hvdmFsaSBqYWtvIGtlIGt1c3UgaG92bmEuIMSMw61tIGTD oWwgdsOtYyB2IG7Em20gbmFyxa9zdGFsIGN5bmlzbXVzLCBzcGVjacOhbG7EmyBwYWsgcG90b20s IGNvIHNlIG5hIG7Em2ogdnlrYcWhbGFsaSBsaWRpIHogbWluaXN0ZXJzdHZhLCBwcm90b8W+ZSBq aW0gYnlsIMO6cGxuxJsgdWtyYWRlbsO9IGEgcmFkxaFpIGRvYnJvdm9sbsSbIHBvbcOhaGFsaSBs b3JkdSB6bGEsIHByb3Rvxb5lIHogdG9obyBtxJtsaSBwcm9zcMSbY2guCgpSaWRkbGUgc2kgcGFr IHV2xJtkb21pbCwgxb5lIGhvIHZsYXN0bsSbIG5lYmF2w60gaHLDoXQgZG9icm91IHBvc3RhdnUg YSB0YWsgc2UgcHJvc3TEmyBrcmF2aWwgYSBkxJtsYWwgbmVzbXlzbG7DqSB6bG8gcG9kIGlkZW50 aXRvdSBWb2xkZW1vcnRhLCBwcm90b8W+ZSBzaSB1xb7DrXZhbCB0xZllYmEgc291Ym9qZSBzIEJy dW1iw6FsZW0uIFZlIHNrdXRlxI1ub3N0aSBzZSBhbGUga3JvdGlsLCBwcm90b8W+ZSBjw61sZW0g bcSbbGEgYsO9dCB0YSBocmEsIG5pa29saXYgdnlocsOhdC4KClJpZGRsZSB2eXR2b8WZaWwgc3Zv amUgaG94Y3J1eHksIGt0ZXLDqSBhbGUgYnlseSBkb2tvbmFsZWrFocOtLCBuZcW+IGphayBzaSBt eXNsZWwgQnJ1bWLDoWwgYSBuZXViw61yYWx5IG11IG5pYyB6IGxpZHNrb3N0aS4gTmV2eXR2b8WZ aWwgamljaCBzZWRtLCBhbGUgbsSba29saWsgc3RvdmVrLCBhIHBhayBqZSByb3ptw61zdGlsIHbF oXVkZSBwbyBjZWzDqW0gc3bEm3TEmy4gTmEgZG5vIG1hcmnDoW5za8OpaG8gcMWZw61rb3B1LCBu w6Fob2RuxJsgemFrb3BhbsOpIHYgcG91xaF0aSwgbmEgbmV2aWRpdGVsbsOpbSBiYWzDs251IHZl IHN0cmF0b3Nmw6nFmWUsIGpha28gbsOhaG9kbsO9IGthbcOtbmVrIHBvaG96ZW7DvSB2IGhvcsOh Y2ggYSB0YWsgcG9kb2JuxJsuIEplZGVuIHogbmljaCBkYWwgaSBuYSBzb25kdSBWb3lhZ2VyLCBr dGVyw6EgdnlsZXTEm2xhIHplIHNsdW5lxI1uw60gc291c3RhdnkuIEplIHRlZHkgc2t1dGXEjW7E myBhIG5hcHJvc3RvIG5lc21ydGVsbsO9IGEgbmV6bmnEjWl0ZWxuw70uCgpSaWRkbGUgc2UgcG9r dXPDrSB2eXR2b8WZaXQgamVkZW4gaSB6IEhhcnJ5aG8gUG90dGVyYSwga2R5xb4gamUgamXFoXTE myBkw610xJssIGNvxb4gc2UgbXUgc2ljZSBwb3ZlZGUsIGFsZSBtw6EgdG8gdmVkbGVqxaHDrSBl ZmVrdC4gWiBIYXJyeWhvIHNlIG5lc3RhbmUgaG94Y3J1eCwgYWxlIGtsb24gVG9tYSBSaWRkbGEu IFJpZGRsZSBib2h1xb5lbCBuZXphcG/EjcOtdMOhLCDFvmUga2R5xb4gc2UgdG8gc3RhbmUsIHRh ayBqZWppY2ggbWFnaWUgemHEjW5lIHJlem9ub3ZhdCwgY2/FviBobyB6YWJpamUgYSB6cMWvc29i w60gdGFrIGtvbmVjIFZvbGRlbW9ydGEuCgpUbyBtdSBhbGUgbW9jIG5ldmFkw60sIHByb3Rvxb5l IHNlIG9rYW3Fvml0xJsgc3B1c3TDrSBzeXN0w6ltIGhveGNydXhvdsO9Y2ggesOhbG9oIGEgcHJv YnVkw60gaG8gdiBuxJtqYWvDqW0gYXJ0YWZha3R1LiBCb2h1xb5lbCBzZSBrYXBrdSBwxZllcG/E jcOtdGFsIGEgdGFrIG11c8OtIMSNZWthdCwgbmXFviBzZSB0b2hvIGFydGVmYWt0dSBuxJtrZG8g ZG90a25lLCBhYnkgc2UgZG8gbsSbaiBtb2hsIG5ha2xvbm92YXQuIFRvIMSNZWvDoW7DrSBtdSB0 cnbDoSA5IGxldCwgYsSbaGVtIGt0ZXLDvWNoIEhhcnJ5ICh2ZSBza3V0ZcSNbm9zdGkgbWVudMOh bG7DrSBrbG9uIFRvbWEgUmlkZGxhKSB2eXJvc3RsIHogZMOtdMSbdGUgZG8gc3VwZXIgaW50ZWxp Z2VudG7DrWhvIGtsdWthLiBUYSBzdXBlciBpbnRlbGlnZW5jZSBuZWJ5bGEgSGFycnlobywgYWxl IHByw6F2xJsgenDFr3NvYmVuw6EgdMOtbSBvdGlza2VtIFRvbWEgUmlkZGxhLCBrdGVyw70gYnls IHYgcG9kc3RhdMSbIHBsbsSbIGRvc3DEm2zDvSDEjWxvdsSbayBwxZllbmVzZW7DvSBkbyBkw610 xJt0ZSwga3RlcsO9IG5hIHbEm3TFoWludSB2xaFlaG8gemFwb21uxJtsLCBwcm90b8W+ZSBkxJt0 c2vDvSBtb3play4gUG/FmcOhZCBhbGUgemFuZWNoYWwgdsSbdMWhaW51IHN0cnVrdHVyeSBkb3Nw xJtsw6kgbXlzbGkgYSB0YWsgc2UgcnljaGxlIG5hdcSNaWwgxI3DrXN0IGEgY2jDoXBhdCBhIG1v aGwgc2UgdcSNaXQgeiBrbmloIG8gZnl6aWNlLCB0YWvFvmUgc2UgcnljaGxlIHN0YWwgZ8Opbmll bS4gSG94Y3J1eHUgc2UgcGFrIHBvIDkgbGV0ZWNoIGRvdGtuZSBwcsOhdsSbIFF1aXJyZWxsLCB0 YWvFvmUgc2UgUmlkZGxlIHDFmWVrb3DDrXJ1amUgZG8gbsSbai4KClF1aXJyZWwvUmlkZGxlIHNp IHBvdG9tIHXFvsOtdsOhIHXEjWVuw60gYm9qb3bDqSBtYWdpZSwgcHJvdG/FvmUgamUgdG8gcHJv IG7Em2ogcHJvc3TEmyB6w6FiYXZhIGEgcHJvdG/FvmUgamUgenbEm2RhdsO9LCBqYWsgc2kgdmVk ZSBqZWhvIG1lbnTDoWxuw60ga2xvbi4gTmEga29uY2kgc2Ugcm96aG9kbmUgb8W+aXZpdCBWb2xk ZW1vcnRhLCBwcm90b8W+ZSB1xb4gaG8gdGEgaHJhIG5lYmF2w60gYSB0b2hsZSBieWxvIHrDoWJh dm7Em2rFocOtLiBIYXJyeSBtdSBzIHTDrW0gcG9txa/FvmUsIGFsZSBwYWsgaG8gVm9sZGVtb3J0 IGNoY2UgemFiw610IGt2xa9saSBwcm9yb2N0dsOtLCBrdGVyw6kgdHZyZMOtLCDFvmUgSGFycnkg dnloYXNuZSBodsSbemR5LiBDb8W+IEhhcnJ5IHYgYnVkb3Vjbm9zdGkgZmFrdCBjaGNlIHVkxJts YXQsIGFieSBwb3XFvmlsIG1hdGVyacOhbCBodsSbemQgamFrbyBzdGF2ZWJuw60gcHJ2a3kgcHJv IGNlbG91IG1lemlodsSbemRub3UgY2l2aWxpemFjaS4KCk/Fvml2ZW7DvSBWb2xkZW1vcnQvUmlk ZGxlIGFsZSBuZXbDrSBrb250ZXh0LCBwcm90byBzdm9sw6Egc21ydGlqZWR5IGEgY2hjZSBwxZll ZCBuaW1hIEhhcnJ5aG8gemFiw610LiBIYXJyeSBtdSB2eWhyb8W+dWplIGt1c2VtIHRyYW5zZmln dXJvdmFuw6kgYW50aWhtb3R5LCDFvmUgcG9rdWQgbXUgdWJsw63FvsOtLCB0YWsgasOtIG9kcMOh bMOtIGEgdsO9YnVjaCBidWRlIHNpbG7Em2rFocOtLCBuZcW+IHbDvWJ1Y2ggYXRvbW92w6kgYm9t YnkuIE1leml0w61tIG5lY2jDoSB2eXLFr3N0IHVobMOta292w6kgbW9ub3Zsw6Frbm8gbyBzw61s ZSBww6FyIG1vbGVrdWwga29sZW0gaGxhdiBzbXJ0aWplZMWvIGEgcHJvc3TEmyBqaW0gdcWZw616 bmUgaGxhdnkuIFBhayBvbXLDocSNw60gVm9sZGVtb3J0YS9SaWRkbGEga291emxlbSBrdGVyw6kg dW3DrSBtxJtuaXQgc23Em3IgbGV0dSBhIHZ5bWHFvmUgbXUgdnpwb23DrW5reSBuYSBjZWzDvSBq ZWhvIMW+aXZvdC4gVMOtbSBwxZllZGVqZGUgamVobyBvYm5vdmVuw60gdiBob3hjcnV4ZWNoLCBw cm90b8W+ZSBpIGtkeWJ5IHNlIHRlxI8gb2Jub3ZpbCwgdGFrIGJ1ZGUgYmV6IHZ6cG9tw61uZWss IGpha28gbWFsw6kgZMOtdMSbLiBQYWsgVm9sZGVtb3J0YS9SaWRkbGEgenRyYW5zZmlndXJ1amUg bmEga3VzIGthbWVuZSwga3RlcsO9IHNpIHphc3RyxI3DrSBkbyBwcnN0ZW51IGEgbm9zw60gaG8g bmEgcHJzdMSbLCBhYnkgcMWZZWRlxaFlbCBha3RpdmFjaSBob3hjcnV4xa8uCgpDZWzDqSBwb3Jh xb5lbsOtIGxvcmRhIHpsYSBzdmVkZSBuYSBIZXJtaW9udSwgdGFrxb5lIGxpZMOpIHogbsOtIHVk xJtsYWrDrSBocmRpbnUuIEhhcnJ5IHrFr3N0w6F2w6EgamFrbyDFoWVkw6EgZW1pbmVuY2UgbmEg cG96YWTDrSwgdiBwb2RzdGF0xJsgbyB0b20gxZlla25lIGplbiBww6FyIGxpZGVtLCBwxZllcyBr dGVyw6kgemHEjW5lIG92bMOhZGF0IG7Em2t0ZXLDqSDEjcOhc3RpIHZsw6FkeS4KCkplIHRhbSB0 b2hvIHbDrWMsIGplIHYgdG9tIGplxaF0xJsga8OhbWVuIG11ZHJjxa8gYSBzbXJ0IEJydW1iw6Fs YSwga3RlcsO9IHNlIG9teWxlbSB2IHBvZHN0YXTEmyB6bmXFoWtvZG7DrSBzw6FtLCBhbGUgdGFr aGxlIHRvIGFzaSBzdGHEjcOtLg==
</spoiler>
K této diskusi: Původní Potter je podle mne lidský a uvěřitelný právě proto, že je často iracionální a podléhá emocím. Neposkytuje tak sice lekci efektivního myšlení, ale poskytuje lekci přátelství, obětování se za druhé, navzdory vlastní nedokonalosti.To zas pozor, tenhle Harry podléhá emocím taky. Ta racionalita není o tom potlačit všechny své emoce, jako třeba Spock, ale naučit se s nimi žít, vědět že jim podléhám a umět to započítat do svého modelu světa. Například si uvědomovat, že když jsem naštvaný, tak nehodnotím věci objektivně a vědět tedy, že bude lepší rozhodnutí odložit, až naštvaný nebudu. To je racionální.
Co se týká legitimnosti preventivního pozabíjení všech nepřátel místo aby s nimi byla vedena dlouhá asymetrická válka s mnoha vedlejšími obětmi (např s pomocí doručovacích sov): Je tu docela pěkná analogie s používáním dronů k zabíjení nepřátelských velitelů. Vypadá to racionálně a ...nefunguje to tak jak bylo zamýšleno. Např. jak bylo prokázáno v Afgh. místní informátoři placení od kusu vkládali identifikační vysílače do auta komukoliv, koho např. neměli rádi, mrtví ani přeživší si těžko mohli stěžovat. Množství vedlejších obětí a naprostá nejistota života v oblasti kde operovaly drony spolehlivě generují víc nepřátel, než se jich podařilo zabít. Takže ta otázka je na místě, ale nemá jednoduchou odpověď (nevím jak se s ní vyrovnává racionální Harry).Tohle ve skutečnosti nemluví proti vraždění drony, ale proti spoléhání na domorodé informátory. Ty taktiky vzdušných úderů mi přijdou naprosto brutálně efektivní, samozřejmě za předpokladu, že mají dobré informace. Když nemají, tak ovšem nepomůže vůbec žádná taktika.
Že je to jen nedokonale provedeno? Myslím, že všechno v jsoucí realitě je nedokonalé, a nikdy to dokonalé nebude. V původním Potterovi se jako červená linka vine vztah Albuse Brumbála k Snapemu. Brumbál v tom vztahu neustále balancuje na ostří nože a dává mu další a další příležitosti zdánlivě za hranicí jakékoliv racionální strategie. Nakonec ho Snape zabije, a Brumbál přesto vyhraje.Jo, to se tu řeší taky a skončí to překvapivě úplně jinak :)
Viděl jsem jeden z dílů filmově zpracovaný. Napadlo mne tehdy, že všechna ta magie s těmi světelnými pouťovými efekty je analogií naší techniky tak, jak ji vidí většina lidí - umí to úžasné věci, stačí něco říct nebo zmáčknout. Nevím jak to funguje, ale chci to. To se týká toho, co z toho udělali ve filmu, ne literárního Pottera.Já mám o tomhle rozepsaný blogpost, který se týká jak HP a magie, tak i techniky. Je to takové subjektivní rozvedení mého staršího blogu Věnováno kouzelníkům.
To je ale i základní věc, díky které příběh funguje. Pokud by bylo možné cokoliv, bez omezení, příběh by byl nekonečně nudný. Asi by ani nebyl.Není to nutně pravda. Asi před měsícem mě napadlo zkusit napsat přesně na tohle téma povídku, kde by byl člověk, který objeví klíč k realitě, který mu dovoluje udělat naprosto všechno. Včetně třeba vytvoření celé dimenze jen pro sebe, nebo nahlédnutí do pekla a tak. Nemusí to být nudné, pokud to bude směřovat do filosofické stránky o tom co znamená něco chtít a jaká je lidská podstata, když se střetne s neomezenými možnostmi. Například Lukjaněnko často píše filosofické sci-fi řešící myšlenky podobného formátu a je to můj oblíbený autor a asi nejprodávanější ruský autor sci-fi u nás.
Jestli je v GB normální slavit vánoce bez jakékoliv vazby na křesťanství, jako u nás, budiž. Ale je to tak?O čem je řeč? Copak anglikánská církev není křesťanská církev? I když reformovaná. Stejně jako třeba pravoslavná?
Teda, je to jenom příběh, takže určitě mohli. Já tu jenom řeším uvěřitelnost příběhu. Jestli je v GB normální slavit vánoce bez jakékoliv vazby na křesťanství, jako u nás, budiž. Ale je to tak?Nemyslím si, že by byla v tomhle GB zase až tak zásadně odlišná od nás, ale nestrávil jsem tam zase tolik času a nebyl jsem zase na tolika různých místech, takže se asi ptej jinde, ale pozor na selection bias. :)
Jinak, Vánoce v Evropě byly křesťanský svátek minimálně tisíc let.Mně hlavně přijde, že Evropa nikdy úplně nepřestala být pohanská a že se důkazy najdou v mnohých starých „křesťanských“ počinech včetně staveb.
Křesťanská menšina je slaví dál jako oslavu narození Krista.Ona ani ta křesťanská menšina není tak přesně vymezena a někteří lidé se do ní nedokážou plně zařadit ani z ní plně vyřadit. Jednu dobu jsem se s křesťany a lidmi na samém okraji křesťanské komunity, mezi které jsem jako neznaboh a „nevěřící Tomáš“ patřil, hodně stýkal.
Vynucovat slavení narození Krista jako křesťanský svátek - no, to asi ne.Jednu dobu se v Evropě krvavě potlačovala jakákoli mystika, která nesouvisela s křesťanstvím, a o sekularismu a ateismu any nemohla být řeč.
Akorát plný křesťanských symbolů, kterým už nerozuměli, ev. předkřesťanských symbolů, kterým nerozumí stejně.A to mě přijde právě strašně v pohodě. Můžeš se zajímat o symboly, a zjišťovat si, co znamenaly, ale nemusíš je uctívat a nikomu to nepřijde divné. Já mám mystiku strašně rád, dokud se to bere jako hra, která se v určitou chvíli ukončí a člověk se zase vrátí ke skutečnému životu.
Na pohanské slavení Vánoc moc nevěřím, i když teoreticky by to možné bylo. Kolik znáte pohanů, co mají kontinuitu slavení nějakého svátku v termínu Vánoc?Pokud to mám brát z pohledu svých přátel křesťanů, tak znám spoustu pohanů, co udržují kontinuitu vánoc. :) Z mého vlastního pohledu naopak není v udržování kontinuity rozdíl mezi křesťanem a pohanem, umírněnější z obou skupiny spolu s umírněnějšími ateisty udržují zvyklosti takřka bez ohledu na věroučnou klasifikaci.
Religionisté nicméně tvrdí, že nikoliv většinově ateistická. Jenom se to věření, religio, posunulo od organizovaných a tradičních církví někam jinam.Na druhou stranu, co jiného by měli říkat.
Ti pohané, co udržují kontinuitu pohanských svátků o vánocích by mně zajímali. Jak to dělají?Tak třeba lití olova mi přijde jako nejpohanštější možný vánoční zvyk vůbec, vždyť je to úplně typické čarodějnictví. A spousta dalších vánočních zvyků je ze stejného těsta.
Religionisté jsou vědci.To je sice moc hezké, ale jaký profil vede člověka k tomu, aby se stal religionistou. Gender researchers jsou taky vědci. Tím neříkám, že musí být takový člověk nutně náboženský, ale minimálně už musí být jiný v tom, že má motivaci se něčemu takovému aktivně věnovat a dál ho ovlivňuje to, s kým se na toto téma může bavit.
Původní religionistické předpovědi o tom, že náboženské prožívání bude postupně stagnovat se nevyplnilo. Přesunulo se do jiných forem.To nezní moc jako překvapení.
Souhlasím, magie lidi láká dodnes a je asi přirozenější a sympatičtější než organizovaná zbožnost.Začal jsem číst Harry Potter and Methods of Rationality, a je to pro mne opět intenzivní vhled do postoje, který bych asi z nedostatku pevnéjšího termínu nazval třeba "sekulární"? Tím myslím osobní postoj, který v určité společnosti třeba sdílí i většina, ale není totožný se sekulárním uspořádáním státu a společnosti (který zaručuje rovnost věřícím různých vyznání i nevěřícím). Organizovaná zbožnost je podle mne unfair pejorativní nálepka, která nemá nic společného s realitou. Téměř jakákoliv činnost vícera lidí bývá organizovaná v tom smyslu, že se lidi koordinují. Někdy vytváří hierarchie, někdy ne, ale je to věc funkční, ne z podstaty špatná nebo dobrá. Instituce, které takhle můžou vznikat, mívají potom tendenci nabývat větší důležitosti než si zaslouží, než to, kvůli čemu vznikly. To ale neznamená, že zbožnost v rámci takové komunity je automaticky podřadná, nebo nepřirozená, jak taková nálepka podsouvá. Ze zkušenosti vím, že opovrhovat společenstvími a církvemi je běžné u lidí, kteří tvrdí, že jsou přirozeně spirituální, a žádné další lidi, tradici a nebo dokonce společenství nepotřebují, protože se přece nenechají nikým omezovat. Blbé je, že jejich spiritualita celá často závisí na nějaké knize kterou četli minulý měsíc nebo rok, a kterou často napsal nějaký guru především s cílem vydělat hromadu peněz. A blbé taky je, že se jejich spiritualita nijak zvlášť neprojevuje na jejich životě. A ta dnešní magie s tím zřejmě souvisí. Lití olova za účelem získání věštby? Co to tam vidím? Je to auto? Znamená to že si koupím auto? Nebo budu mít autonehodu? Nebo dojde ropa? Nebo nemám zítra jezdit autem? Myslím že je to taková spiritualita pro pocit. Jestli z toho mám dobrý pocit, tak to dělám. Taky si můžu koupit další knížku. Nebo jet na víkendový seminář. Jestli budete někde ve veřejné knihovně, podívejte se do oddělení pro děti a mládež. 80% knih bude fantasy (90% z toho mizerné kvality). Čímpak to, že v tak nevěřící společnosti se tohle všechno tak dobře prodává? A taky, zacházel bych opatrně se slovem přirozený. Magie(dnes), myslím, je o tom, že něco chci, a o tom, jak toho dosáhnout. Chci, chci, já, já. Je to přirozené? Monoteistická náboženství jsou o vztahu k Bohu. To není metoda, spíš cesta. Je to přirozené? Cesta šamana (a to bych považoval za autentické) byla o hledání rovnováhy, uzdravování, pomáhání. Je to přirozené? Jsou přirozené naše sklony, neuvědomělé chtění, nebo touha po nalezení pravdy, je přirozená konkurence, nebo spolupráce? Proto bych se slovem přirozené zacházel opatrně.
Myslím že je to taková spiritualita pro pocit. Jestli z toho mám dobrý pocit, tak to dělám. Taky si můžu koupit další knížku. Nebo jet na víkendový seminář. Jestli budete někde ve veřejné knihovně, podívejte se do oddělení pro děti a mládež. 80% knih bude fantasy (90% z toho mizerné kvality). Čímpak to, že v tak nevěřící společnosti se tohle všechno tak dobře prodává?Nevím, kam chodíš do knihovny, ale všechny knihovny, kde jsem se vyskytoval já měly fantasy a sci-fi typicky věnovaný jeden, v lepším případě dva regály z odhadem asi tak dvaceti. Zbytek je různá drobrodružná literatura, knížky jako Bigles a Verneovky, romantická literatura (tu možná teď převzali upíři, protože sláva Twillight série) a tak podobně. Ani v pražském neoluxoru těch fantasy a sci-fi knížek není zas tak moc, aby to zaplnilo celé oddělení, natožpak knihami pro děti a mládež.
Zabíjení pomocí dronů podle mne není brutálně účinné, pokud při tom přichází o život tolik lidí kolem (bez ohledu na kvalitu informací, nepřátelští bojovníci se málokdy vyskytují ideálně izolovaní pro zásah řízenou raketou) a pokud vlastně nikdy není úplně jisté, kdo to umře.Samozřejmě že je brutálně účinné. O přesnosti jsem nic neříkal, ale tohle je válka, tak co bys chtěl. Dokud někdo neudělá orbitální laser, tak nic přesnějšího prostě není. Je dobré si připomenout, že alternativou je klasický konflikt, při kterém běžně dojde ke srovnání celých měst se zemí a celé národy se přitom systematicky zabíjejí navzájem. Tím samozřejmě nechci obhajovat konflikt jako takový, jen .. mi přijde lepší než tradiční válka s hladem a masivním ničením nepřátelské infrastruktury.
Pokud by bylo možné cokoliv... - tedy, rád bych četl takový experiment. Pořád by ale zůstávala otázka volby. má tedy hrdina udělat? Co je na světě nejdůležitějšíJestli to někdy dopíšu, tak to hodím sem do mého blogu. Ale povídky mě obecně stojí víc námahy než ostatní věci, takže nemám tušení, kdy by se to tu mohlo objevit.?
Lukjaněnko - tím asi myslíte Noční a Denní hlídku? I tam ale můžou cokoliv jen někteří, a ve skutečnosti nemůžou, protože jsou omezeni těmi ostatními kolem - a ještě tajemnou silou, starající se o rovnováhu sil. Tenhle příběh, pokud by tam soupeřili pouze ti všemohoucí, by myslím nudný byl. Nebo jste myslel jiný román? O téhle tvorbě nemám moc přehled.Hlídky jsou od něj nejznámější, ale imho ne nejlepší. Z hlídek se mi nejvíc líbila asi Šerá hlídka, s filosofováním upírů. Jinak od Lukjaněnka mi přišla mnohem lepší třeba série Hlubiny, Petr Chrumov, která je skoro jak od Strugackých, nebo Hranice snů, kde se právě věnuje tomu co by mohl chtít nesmrtelný člověk, kterému se splní všechna přání. Atmosferou zajímavé mi pak přišla série Kirill Maximov, kde se mi fakt hodně líbila ta celková myšlenka funkcionálů a experimentálních zemí.
Samozřejmě že je brutálně účinné. O přesnosti jsem nic neříkal, ale tohle je válka, tak co bys chtěl. Dokud někdo neudělá orbitální laser, tak nic přesnějšího prostě není. Je dobré si připomenout, že alternativou je klasický konflikt, při kterém běžně dojde ke srovnání celých měst se zemí a celé národy se přitom systematicky zabíjejí navzájem.
Tím samozřejmě nechci obhajovat konflikt jako takový, jen .. mi přijde lepší než tradiční válka s hladem a masivním ničením nepřátelské infrastruktury.
Nedopadlo by to pak tak, že by se jen vymysleli systémy, jak se těm dronům a orbitálnímu laseru bránit? Četl jsi Diamantový věk? Dron proti dronu, nanobot proti nanobotu, válka inteligencí a energie.
Opravdu? Proč? Argumentuj.
Například věta „ktery je jakoze humanni a racionalni, pouziva misto nasili inteligenci, tj. vrazdy a teror“ nedává smysl a nikde jsem nic takového nepsal.
Když už do toho musíš plést židy, tak bylo by legitimní, aby židé ukončili po roce válku tím, že by otrávili, či výbušninami zabili Hitlera a top 50 nacistického vedení?
Protoze v obou pripadech to, ze nejaci lide maji byt zabiti, je pro nej hotova, samozrejma vec, otazka je jen, jak to co nejefektivneji provest.Ano, to je pravda. Opomíjíš ale faktory, jako druh lidí, jestli se nejedná o obranu a taky počty těch lidí. Je pro tebe zabití v sebeobraně stejně nepřípustné, jako zabití jen tak?
Jo, protoze ty jsi napsal, ze misto nasili pouziva inteligenci, a ilustroval jsi to na prikladu, kde vybizi k traveni poloniem a rozesilani sov s trhavinou. Celkem fail.Ta analogie se vztahovala k nečemu úplně jinému; Jmenovitě jsem porovnával brakové sci-fi, kde násilí hraje hlavní roli a racionální fikci, kde hlavní roli hraje inteligence. Šlo mi o podobný princip děje, kde v brakové sci-fi se hlavní hrdina dostane do nesnází a vyřeší svůj problém tím, že všechny kolem sebe zabije (viz například Kopřivovo Zabíjení) všemi možnými způsoby, kdy teče krev proudem. Když se Harry dostane do nesnází, tak na stejném místě použije inteligenci. Neproboujuje se z nesnáží pěstmi a mačetou, ale používáním mozku. To ale neznamená, že se při tom chová jako zcela nenásilně. To že je někdo humánní člověk ještě přece neznamená, že nikdy nepoužije násilí, minimálně v sebeobranně je to tak nějak docela normální.
Otazka by potom byla, zda je legitimni pozabijet lidi, kteri nezasluhuji smrt, pokud to zastavi valku (ponechame stranou, zda predpoklady, ze atentat(y) lze provest a valka se zastavi, jsou realisticke). Trochu se nam to komplikuje, ze?Ne, nekomplikuje. Záleží na hodnotící funkci. Pokud si vybereš jako hodnotící funkci celkový počet násilně zabitých lidí, tak je odpověď jednoznačně ano, za každou cenu zastavit válku, i kdybys měl zapálit porodnici a umlátit rezavou tyčí každé nemluvně, které vyleze z hořícího okna. Sice tím způsobíš neštěstí a utrpení, ale neporovnatelně nižší s neštěstím a utrpením 2sv.
Samozrejme, ne pro Harryho Pottera, ten kdyby dostal rozkaz zabit Hitlera a 50 dalsich lidi, jen by se zeptal, zda bombou nebo poloniem.A to má být špatně? Jinak mi přijde, že tahle diskuze se dostává do čím dál většího bizzáru, protože ty reaguješ na něco, co jsem napsal o příběhu, který jsi nečetl a hádáš se s mnou vytvořeným popisem popisu neexistující osoby. Přitom jediné informace co o něm máš, je subjektivně napsaná recenze. Zkus si to přečíst a pak na to napsat protirecenzi. To nemyslím, abych tě odradil od další diskuze, naopak si myslím, že pak by tvá kritika a pohled na Harryho mohl být zajímavější a taky mi to ušetří práci ti převyprávět co se tam stane a nestane a jaký má hlavní postava románu charakter.
Ne, nekomplikuje. Záleží na hodnotící funkci. Pokud si vybereš jako hodnotící funkci celkový počet násilně zabitých lidí, tak je odpověď jednoznačně ano, za každou cenu zastavit válku, i kdybys měl zapálit porodnici a umlátit rezavou tyčí každé nemluvně, které vyleze z hořícího okna.Nechci se vám míchat do téhle intelektuální diskuze, ale dodám že myslet si že provedete atentát na 50 vysoce postavených nacistických pohlavárů a tím ukončíte válku je docela naivní. A ne každý v uniformě či němčour byl podporovatel nacistického režimu (kupř. von Stauffenberg, ale v Němcku existoval i solidní protinacistický odboj s docela vysoko umístěnými členy) takže z pohledu etiky takhle všechny naházet do jednoho pytle taky nic moc. Zkrátka jak se říká, „Zlo plodí jenom další zlo“ a u nás je důkazem toho atentát na Heydricha.
jak zlepšit postavení všech na celé planetě, vyléčit rakovinu a využít magii ke kolonizaci hvězd.Ještě zlaté BL fanfikce jak tak čtu…
1) On nezačal bulet, on to začal rozebírat... ale prostě je vidět že autorovi (i překladateli) chybí ta spisovatelská zručnost, aby to dokázal správně sdělit.Harrymu hlavně umřel pet-rock, což ho v tomhle ohledu traumatizovalo, proto žádné domácí zvíře nechce. Jednoho se vzbudil a jeho domácí kámen byl puklý. Proč umřel, to se tam potom ke konci řeší taky. Jinak mi nepřišlo, že by to zrovna on nějak rozebíral, do toho ho spíš nutí Mcgonnagalová, když chce zjistit, jestli nebyl zneužívaný. Ale whatever.
Ale nazývat to racionálně založenou knihou, kde vše logicky navazuje je absolutně ....... neracionální. Jak píše kolega, ty nejracionálněji uvažující lidi, žijí většinou akorat ve své iluzi, kde je vše logické.Hele, to co napíšu si prosím neber jako útok na sebe, ale jako mé subjektivní pozorování, které může být a pravděpodobně i je špatně, ale rád bych dál rozproudil diskuzi tímhle směrem; Mícháš dohromady logiku a racionalitu a navíc ještě děláš druhou chybu, že odvozuješ moc kontextu o hpmoru čistě jen z mého blogu (= ze subjektivně podané zprostředkované informace), místo z něho samotného. To je například přesně druh neracionálního chování, o kterém Yudkowsky píše; Něco ti to připomíná (tobě známé arogantní lidi milující logiku a racionalitu), tak vezmeš knihu o které jsem psal a přidáš jí do stejné škatulky, jako to co ti to připomíná bez toho, aniž bys měl dostatek informací z víc jak jednoho subjektivního zdroje. Jakmile se něco jednou ocitne ve škatulce, je velmi těžké to z ní vyndat, protože se z toho stane víra, místo náhodného faktu. Stejně se ale pokusím: Racionalita není logika, a mnou recenzovaná kniha zdaleka není zcela logická a navazující. Nikde ani nic takového netvrdím - to že musí dávat logický a konzistentní smysl svět, ve kterém se kniha odehrává ještě neznamená, že taková musí být celá kniha, na víc o škole čar a kouzel, kde profesorka se umí změnit v kočku. Racionalita, tak jak jí definuje Yudkowky (a tak jak jsem to vysvětlil v první části recenze) je nauka o tom, jak si poradit s vlastní myslí, která je brutálně nelogická a chybující, sklouzávající různými zkratkami k všemožným přesvědčením, a neztratit se v tom. Kdybych to měl přirovnat, tak racionalita je něco podobného, jako speciální úpravy software, které se používají na mikrokontrolery do kosmu[1][2][3], kde díky radioaktivitě dochází k náhodnému přepínání bitů přímo v procesoru a úpravou software si s tím můžeš poradit i na běžném hardware. Racionalita je soubor nauk, které ti můžou (pozor, nikoliv musí) poskytnout framework, jak poznat kdy sám chybuješ a dát návod, jak se tomu vyhnout. V podstatě je to o tom jak provozovat svůj lidský software, když hardware pod ním vyplavuje hormony, které ho ovlivňují, evoluční obvody skáčou k předčasným závěrům a všechny senzory zkreslují podstatu reality. Například oči poskytují jen výřez světa, který se kolem tebe neustále mění a všechno co vidíme je z větší části subjektivní iluze tvořená v naší hlavě, navíc mixovaná s tím co si myslíme že se děje, ne to co se fakt skutečně děje. Proto taky fungují třeba kouzelnické triky a optické iluze. Dobrým příkladem je třeba ta hádanka s kozou, kterou naprostá většina lidí vyřeší blbě, a která se řešila i tady na abclinuxu. Tohle není nic nového, plynule navazuje na vědu, která začala v podobě vědecké metody už někdy u Francise Bacona a jeho Nového Organon. Souvisí to hodně třeba s diskuzními a argumentačními fauly, což jsou často věci, které jsou iracionální a když si jich si vědom, tak si můžeš uvědomit, že je děláš. Logika s tím souvisí, že logické věci můžou být racionální, ale vzhledem k existenci paradoxů (paradox lháře třeba) v logice nemusí být racionální vždy, nehledě tedy na to, že i když je logika zrovna racionální, nemusí být ani zdaleka praktická. Zkus nahlédnout do té druhé knihy, kterou jsem citoval: Rationality: From AI to Zombies ohledně definice racionality a toho co tím Yudkowsky myslí, protože hned v první kapitole vysvětluje, že to co si pod tím představuješ (racionálně logický Mr. Spock) tím fakt nemyslí. Moc jsem z ní zatím nepřečetl (chtěl jsem si dát něco zábavnějšího, tak teď čtu SSN od Clancyho), ale přijde mi dobrá a určitě bych jí rád dočetl.
A nebo ještě jinak: literatura je umění a umění v principu stojí na iracionalitěAsi to bych to rekl trochu jinak, ale mas pravdu. Literatura je v podstate apel na emoce. Skutecne racionalnim lidem by stacilo precist si esej, ktera pujde k jadru veci. Trochu mi to pripomina Atlas Shrugged (ackoli tedy filozofie Yudkovskeho je mi nepomerne sympatictejsi nez filozofie Randove). To je take kniha, ktera se snazi filozoficky smer (co se navic tvari jako racionalni) postihnout pomoci fikce. Ale prave ten odkaz na realny svet, tedy skutecny empiricismus, tomu dost silne chybi.
Trochu mi to pripomina Atlas Shrugged (ackoli tedy filozofie Yudkovskeho je mi nepomerne sympatictejsi nez filozofie Randove).Hm. To jsem si hodil do čtečky, protože se o tom Yudkowsky zmiňuje (docela kriticky) a taky je to v The Most Influential Books in History.
Ale myslim, ze AS je vlivny hlavne proto, ze se hodne lidi ponekud elitarsky ztotoznuje s tim hlavnim hrdinou. V tomhle smyslu to prave pusobi na nase emoce.Jo, to tam přesně Yudkoswky kritizoval:
"Not to mention," Harry said, "being a Dark Lord would mean that a lot of innocent bystanders got hurt too!" "Why does that matter to you?" Professor Quirrell said. "What have they done for you?" Harry laughed. "Oh, now that was around as subtle as Atlas Shrugged." "Pardon me?" Professor Quirrell said again. "It's a book that my parents wouldn't let me read because they thought it would corrupt me, so of course I read it anyway and I was offended they thought I would fall for any traps that obvious. Blah blah blah, appeal to my sense of superiority, other people are trying to keep me down, blah blah blah." "So you're saying I need to make my traps less obvious?" said Professor Quirrell. He tapped a finger on his cheek, looking thoughtful. "I can work on that."
Ono to tak bývá, že jedinci ohánějící se racionalitou žijí ve vlastních bublinkách+1, těm řekneš, že se sejdete ve dvě a oni začnou vykládat něco o relativitě času.. reddit pro ně má své místečko, že si nevymýšlím
Ještě bych zmínil audio verzi (v angličtině)
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.