abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 125.0.1, první verze z nové řady 125. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vypíchnout lze podporu kodeku AV1 v Encrypted Media Extensions (EME). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 125.0.1 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:44 | Nová verze

    Valkey, tj. svobodný fork již nesvobodného Redisu, byl vydán v první stabilní verzi 7.2.5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:11 | IT novinky

    Společnost Espressif Systems oznámila, že rodinu SoC ESP32 brzy rozšíří o ESP32-H4 s IEEE 802.15.4 a Bluetooth 5.4 (LE) s podporou protokolů Thread 1.3, Zigbee 3.0 a Bluetooth Mesh 1.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:11 | Zajímavý software

    Kevin Bentley zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy počítačové hry Descent 3 z roku 1999: "Někdo se nedávno zeptal, zda budou zveřejněny zdrojové kódy Descent 3. Oslovil jsem svého bývalého šéfa (Matt Toschlog) z Outrage Entertainment a ten mi to povolil. Budu pracovat na tom, aby se to znovu rozběhlo a hledám spolusprávce." [Hacker News]

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (61%)
     (13%)
     (2%)
     (24%)
    Celkem 435 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Online učebnice - kostra se začíná rýsovat II

    11.8.2005 21:22 | Přečteno: 3266× | učebnice

    Sledovali jsme připomínky v diskusi k předešlému příspěvku do blogu a prozatím jsme návrh kostry chystané online učebnice upravili takto:

    1. Úvod (s nástinem obsahu kapitol)
    2. Základy
      1. Historie

        Stručně a výstižně, odkazy, problematika GNU/Linux vs Linux.

      2. Základní součásti systému

        Vymezení pojmů jako jádro, shell, X server, démon, proces, soubor...

      3. Příkazová řádka

        Přihlášení a odhlášení, passwd, virtuální konsoly, gpm, zadávání příkazů, dokumentace (kde hledat, man).

      4. Principy práce se systémem

        Souborový systém, správa úloh a procesů, přesměrování a roury ...

      5. Shell(y)

        bash, podrobnější popis práce s ním (včetně základů skriptování).

      6. X

        Základní práce v GUI, navázat na 2.3, popsat koncepty jako window managery (pouze povšechně), zdůraznit síťovou transparentnost, klient-server, postradatelnost pro chod systému, ukázat pár nějběžnějších aplikací a desktopů (? je to vůbec nutné).

      7. Síť

        Bude se asi hodně krýt s druhou částí, mělo by zaznít něco o nejběžnějších protokolech, vymezit k čemu jsou dobré, co pro nás znamenají z pohledu uživatel.

    3. Linux z pohledu správce
    4. Přehled příkazů
    5. FAQ a slovník (na ábíčku)

    Tady je log.

    Chtěli bychom vás také poprosit (i do budoucna), abyste veškeré své připomínky psali do diskuse k tomu zápisu do blogu, který je právě aktuální. Velice nám usnadní práci, když budeme muset sledovat pouze jednu diskusi.

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.8.2005 21:35 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Souhlas
    Ano, tak takto se mi to zdá rozumné!
    12.8.2005 05:45 ZAH | skóre: 43 | blog: ZAH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Souhlas
    Taky se mi to líbí víc než to předchozí. Jen bych přidal před druhou kapitolu pro úplné začátečníky , Něco jako

    Instaluji svůj první linux

     1. Jaký počítač potřebuji
     2. Problematické součásti HW.
     3. Co je to distribuce.
         Live distribuce.
         Standartní distribuce.   
     5. Jak je organizován disk (velmi hrubě).
     6. S čím se potkám při instalaci (FC,SuSe,MD, atd....)
    
    Myslím, že je důležité, aby si potencionální nový uživatel dokázal ošahat Linux v realitě. Pak už může číst i na přeskáčku.
    12.8.2005 08:39 Greenhorn | skóre: 8 | blog: Linux is good way to freedom. | Proseč pod Ještědem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Souhlas
    Rád bych zde vyzdvihl bod č. 6, s čím se setkám při instalaci. Moje zkušenost s linuxem byla taková. Postavil jsem si comp a nechtěl jsem do něj cpát nějaké windows. Poptal jsem se a získal radu, sežeň si linux, nejlépe Mandrake. Tak jsem šel do internetové kavárny, zagoogloval a našel ty správné stránky a objednal MDK 9.1.. A s čím jsem se potkal? Taková blbost, grafika, X-ka hlásila chybu, nevěděl jsem proč a jakou. Systém startoval tedy jen do textového režimu a já, jako greenhorn, jsem na to koukal jako puk :-). K distribuci byl i dobrý manuál, ale návody v něm nepočítaly se situací, že X server nenajede. Zkoušel jsem nějaké dos příkazy, ale nějak jsem nepochodil a comp zůstal půl roku ležet, než jsem se k němu vrátil. Ale to jsem měl již v práci možnost internetu a díky ABC linuxu a jeho přispěvovatelům, hlavně výbornému článku o X serveru, jsem to rozchodil. A taky díky příkazovému řádku. O to větší radost a dobrý pocit jsem pak měl, když to fungovalo. Mít v té době takový nějaký manuál, jo, to by bylo !!! Takže abych to shrnul, pro mne bylo alfou a omegou soubor /etc/X11/Xconfig-4 a práce v textovém režimu. To potom, už bylo docela v pohodě :-).
    11.8.2005 22:11 Tomáš Valůšek
    Rozbalit Rozbalit vše Jsou příklady desktopů nutné? Určitě ano
    Tahle kostra učebnice je už zajímavější. Různé desktopy a window managery jsou specialitou Linuxu (a velmi pravděpodobně i dalších *nixů), takže pokládám za důležité na to uživatele přecházející z Windows nebo Maca na to upozornit. Jednotlivé widget sety se ve způsobu ovládání (především z klávesnice) liší a o tom by měl být potenciální uživatel Linuxu informován.
    11.8.2005 22:39 Petr Zelenka | skóre: 24 | Semice/Stuttgart (Sindelfingen)
    Rozbalit Rozbalit vše Odlehčení?
    Zdravím,

    jsem spokojeným majitelem už zmiňované Lasserovy knihy Rozumíme Unixu. Jedním z kladů této vynikající publikace je autorův nadhled na věc a jeho smysl pro humor. Chápu, že několik různých autorů bude jen těžko dodržovat stejný styl psaní.

    Navrhoval bych toto řešení. Jednotlivé "výukové" kapitoly psát pokud možno co nejvěcněji. Aby však celé dílo nebylo příliš "suché", mohla by každá z kapitol obsahovat i jakousi glosu. Krátký, odlehčující textík, který, ač na stejné téma jako daná kapitola, by nabídl čtenáři chvíli oddechu.

    Šikovných glosátorů by se zde - i vzhledem k počtu blogů - našla celá řada. A navíc si myslím, že i takové perličky by mohli pomoci k tomu, že by čtenář začal pronikat lépe do tajů tohoto systému. Příklad? U textových editorů např. v glose upozornit na nekonečnou bitvu emacs vs. vi(m), ale jistě vás napadne řada dalších témat. A třeba by to mohli být i příběhy z vašeho života (Jak mi bash zachránil manželství... :)
    A teď si uvědomte, jaký je vztah mezi krychlí a motýlem.
    11.8.2005 22:43 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše podpora
    Vypada to rozumne. Asi budu muset zacit rychle psat podporu na webu. Texty muzete ale psat uz ted, pak se to tam jen ulozi. Dobrovolnici, kteri budou psat texty? ;-)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    11.8.2005 22:43 Michal Vyskočil
    Rozbalit Rozbalit vše Pěkné!
    Tohle už vypadá docela dobře. Teď to chce jednu ukázkovou kapitolu jako příklad a může se začít psát.
    11.8.2005 23:43 Tomáš | skóre: 25 | Ústí nad Labem
    Rozbalit Rozbalit vše GPM?
    Co je to prosím GPM? V googlu vesměs nacházím akorát gallon(s) per minute, o čemž pochybuju :-)
    11.8.2005 23:47 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPM?
    The "gpm" package is a mouse server for the Linux console. It is meant to provide cooked mouse events to text-only applications, such as editors and simple menu-based apps. The daemon is also able to repeat packets in "msc" format to a graphic application.
    Copak toho není dost?
    11.8.2005 23:51 snowracer | skóre: 21 | blog: Omniloquent | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GPM?
    A co kdyby to byl konzolový ovladač pro myš? :-)
    12.8.2005 00:23 Pmx
    Rozbalit Rozbalit vše Cíl...
    Aha, takže to bude učebnice zaměřená víceméně na příkazový řádek, ne na čistokrevné BFU, jak jsem si dříve myslel... V tom případě je to dobré.

    Rád bych s tím pomohl, ale na psaní textů se moc necítím... Najdu nějakého začátečníka a budu učebnici alespoň testovat v reálném nasazení :)
    12.8.2005 02:16 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše spise to je na prebudovani
    zdravim,

    pokusim se napsat jiny pohled na ucebnici. nejak v ni vidim to, jak dopadaly pred mymi 12 roky cviceni v dosu. trochu je to pohled zpatky. rozborim zamerne celou koncepci. pojdme se na to podivat ocima toho, pro koho je ucebnice urcena. mam trochu pocit, ze si ji psali autori pro sebe.

    historie, to je fajn.

    ale: Základní součásti systému, Příkazová řádka.

    zde to jiz zacina byt navrat na stromy.

    duvod: mac-ove ci microsofti vymysleli graficka prostredi. je to dlouhodoby trend a lide to take budou chtit. taktez jako novacek budete mit vubec neco spustit a budete radi, ze se budete v desktopu orientovat. zde bych zacal. dal asi prejdete na nejake kontrol centrum. pak muzete zjistit, ze vam nevyhovuje anebo, ze aplikaci nemuzete jinak konfigurovat, nez pres comadline.

    jako uzivatel si budete muset osvojit vubec nejake navyky, co se tyce ovladani, komunikace, nejake unix-like zvyklosti.

    casem se z vas stane pokrocily uzivatel ci guru.

    novacek bude rad, ze vubec bude neco delat v X-kach. pokud zacnete hned konsolovymi prikazy, tak vubec nebude vedet, k cemu je hned potrebuje anebo se z toho stane suchoparne uceni prikazu, ktere pouzije pro zajimavost, ale ne k praci. casem zjisti, ze tudy cesta nevede a vrati se odkud prisel.

    asi budete ted nestastni, co jsem napsal a ze navrhnute schema je zboreno. ja jsem pred nejakymi par roky mel podobny pocit, kdyz jsem se ucil dos.

    je dobre si uvedomit, koho vubec chcete ucit. pokud toto predlozite nejakemu cloveku z win, tak vam asi podekuje a vice se neuvidite. pokud je to nekdo, kdo se chce ucit linux a tento pristup chce, tak vam bude vdecny. toto ok.

    >Linux z pohledu správce a proc ne uzivatele; uzivatele, ktery chce spravcovat nekdy; nekoho, kdo si hraje s linuxem; nekoho, kdo s nim chce pracovat; chci pro linux programovat ?

    doporucuji zpet na stromy. mozna to bude bolet. ale to, co pisi by mozna casem napsal nejaky recenzent jiz hotove a vytistene ucebnice. zkuste popremyslet, zda by se toto nedalo vydat jako ucebni material pro skoly? treba jako neco pro nepovinnou vyuku IT. mozna by na to byl i nejaky grant. jenom se nebat zeptat. to by bylo mozna to prave vyuziti potencionalu, co napsana ucebnice nabizi.

    trochu me udivuje, ze timto smerem nikdo nesel, i kdyz nekteri lide v diskusi na toto poukazovali.

    pokud se divam na vyvoj ucebnice, tak mi to bez urazky pripada obcas hodne zmatene. lide obcas nevedi, co chteji anebo jsou zahledeni do jednoho sveho reseni a meritko vyvoje zustava na dalsich posicich.

    vice vam do toho nebudu mluvit. ono by melo ve vetsine pripadu stacit male postrceni.

    pavel kysilka

    programator, prilezitostne vedouci projektu
    12.8.2005 03:41 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spise to je na prebudovani
    Na dlouhý příspěvek je nejlépe reagovat tak krátce jak to jde :-)

    O cílech jsem již mluvil, Přímým cílem kvůli kterému by člověk měl tuto učebnici číst je záměr pochopit Linux/Unixové OS tak aby zjistil s čím má tu čest a co s tím může dokázat.

    Shledáváte-li tento záměr chybným, řekněte to otevřeně a navrhněte jiný.

    Domníváte-li se, že nastíněná osnova není dobrým prostředkem k dosažení cíle, řekněte konkrétně proč tomu tak je a jak to lze udělat lépe.

    Jinak riskujete, že to my blbci nepochopíme a uděláme něco ještě horšího :-)

    Ještě poznámka k té učebnici pro školy -- tomu může sloužit i tato kostra, mám toto možné určení na paměti. Učebnice ale nikde nebude nic platná bez učitele.
    Copak toho není dost?
    13.8.2005 00:11 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spise to je na prebudovani
    zdravim,

    >Shledáváte-li tento záměr chybným, řekněte to otevřeně a navrhněte jiný.

    ano, podjme pomalu k navrhu.

    mezitim pridam par poznamek.

    >Na dlouhý příspěvek je nejlépe reagovat tak krátce jak to jde :-)

    to neni pravdivy vyrok. neni dobre delat veci nejjednodussi. kdyz vam tu napisu zapis ucebnice jako uml model, tak to bude pro me kratke, ale vy asi nebudete rozumet.

    >Jinak riskujete, že to my blbci nepochopíme a uděláme něco ještě horšího :-)

    slovo blbec piste v jednotnem cisle. nevim, zda se s tim dost lidi ztotoznuje. ale idealni toto slovo nepsat vubec. to jen tak trocha meho humoru (nekdy nepochopitelneho, neumim smajliky).

    vcelku jsem vam napovedel model a mel jsem za to, ze tu bude par pokusu se ho chytit a alespon nekdo napise reseni v tomto smeru. i kdyby to byl jenom maly pokus, bylo by to super.

    1) co to je linux, co od nej ocekavat

    2) pro koho je urcen

    3) priklady, co v nem muzu delat (ochutnavka)

    4) kategorie - to bude nejlepe vedet leos literak, az vam nejakou aplikaci vypise kompletni stromy kategorii a k tomu ohodnoceni jednotlivych vrcholu stromu. toto je jedna vec, podle ktere se da castecne rozhodovat.

    5) poznatky dle obtiznosti a zkusenosti.

    ridme se jednou zakladni vetou teto ucebnice:

    jsem [...], chci delat [...]/ proc to mam delat [...]/jak to mam delat/ jak to mam rozvijet/

    toto by se melo vyplnovat u kazdeho prispevku.

    priklady:

    - jsem uzivatel a chci si nainstalovat program

    - jsem stredne pokrocily admin a chci si nakonfigurovat iptables

    - jsem pokrocily potrebuji vyresit pokrocile odesilani posty pres smarttables v sendmailu

    - jsem programator a chci si upravit webserver podle mych predstav pro moji aplikaci.

    - jsem uzivatel, spatne vidim a nelibi se mi vzhled mych X-ek

    - jsem uzivatel, nasel jsem chybu a co mam _vubec_ delat.

    - jsem uzivatel zacatecnik koupil jsem si klicenku a chci tu klicenku vubec pripojit k stroji.

    - jsem pokrocily programator a chci vyvijet aplikace pro linux v jazyku XX, ale dotedka jsem delal na systemu YYY. co ted ?

    - jsem uzivatel a nemluvi to a nepise cesky(desktop, oo, festival).

    konec ted s priklady.

    kostra ucebnice:

    // vsude by se melo psat, jak positiva/negativa reseni

    // deleni dle znalosti uzivatele - mel by vyplnovat povinne kazdy

    // X,Konsole, - povinna property

    // popis latky, cvicny priklad, reseny priklad - to jsou klasicke diskuse, ze. ani bych to netridil. alespon moje deti budou vedet, co jsem zac az se budu tvarit jako slusnej clovek.

    toto cleneni postupne nebudu rozepisovat.

    a)uvod:

    1) co to je linux, co od nej ocekavat

    2) pro koho je urcen

    3) priklady, co v nem muzu delat (ochutnavka)

    b) co vidim poprve, kam jsem se to vubec dostal a jak to zjistim ? jak to vubec vypnu ci dostanu se nekam, kde to se mnou bude komunikovat.

    1) nejaky desktop

    2) prihlasovaci radku konsole

    c) co je okolo me ? jak si postupne razit cestu obrazovkami.

    1) popis desktopu

    2) popis prostredi konsole. (Re: jsem konsolista, ale jinak prizpusobuju treba Look&Fiel ve swingu)

    d) co s tim muzu delat ? obsahlejsi. sem skoci uzivatele, kteri vedi jiz co chteji.

    zde nabidnout moznosti ve zkratce, co s tou veci muzu vubec delat a ja jako uzivatel si vyberu. s tim, ze jsou odskoky na jednotlive kapitoly.

    e) uz jsem si vybral - zde bude popis jednotlivych reseni. viz priklady, co jsem uvadel. __mel__ by to byt strom.

    f) extended,gurus a pokrocile veci,perly. nedelal bych to jako zvlastni cleneni. to by melo byt v bode e) jiz popsano.

    g) jak se mam zachovat kdyz se stane to ci ono ? napr.: neco mi nejde, prunik do systemu, zaplneny disk, chci vam pomoci.

    h) chci se vzdelavat - co jako dal. vydavatelstvi radi zaplati(vyslovuj podpori), za reklamu. ale chce to soudnost. ja chci taky novej mercedes, ale bez soudnosti si nekoupim, ani kolo.

    i) rejstrik, fulltext, pamatovani posic, lidske pojmenovani vyhledavani. leos me asi zabije, ale nakodit se to da. a to jsem jeste malo narocnej(prijdete na to taky sami, co by se jeste dalo ohledne UI delat).

    cilize se vykaslat na nejakou presnou ucebnicovou kostru. prvni cleneni je jak jsem napsal. kategorie jsou statistika a customizace. a lidi vam je pripadne doplni sami. kategorie bych pripadne nasazel z abicka. a ty co se neobsadi, tak to v ucebnici nebude (item_count=0).

    trendy - to zalezi na vas. budu -li uprimnej hodne z vas to nesleduje a to je chyba. zde to necham na vas.

    mohl bych tady psat presny cleneni. jenomze to ma jeden hacek.

    - nemusi byt lidi, co to doplni.

    - lidi by si meli navrhovat veci (zkusenosti). tim se zamezi zaslepenemu pohledu.

    - hodne veci muze zastarat.

    - kategorie nemusi byt jenom klasicke "administrace linuxu" - to muze byt "jsem user tiskar z quarku, chci tisknout, prifu vizitky v TEXu na laser tiskarne" .

    je to drsna abstrakce, ale mame tu hned timto abstraktnim pohledem vice kategorii a cleneni. a jednim pohledem to nezaberete. asi jste ted videli cloveka, ktery dela na jinem systemu, nejde mu tiskarna, ma povedomi o texu, zna typografii. dodejme mu navod na tex v graficke prostredi, dejme mu funkcni tiskarnu, a jako doplnek bych mu dal pokrocile navody z texu. cilize otazka linku - reseni nemusi byt __pouze__ jedna resena uloha.

    taktez by vam lidi mohli davat to, co chteji vyresit a o je nejvice pali. mozna by stalo za to udelat anketu ci nejaky rozsahlejsi system. sice to nebude mit takovou sledovanost jako myti noh a nasledne myti hlav, ale bude to perfektne reflektovat pozadavky uzivatelu. a ten kdo dovede vyslyset pozadavky uzivatelu se ma hodne dobre. dobrym programatorem dneska neni jenom umet neco naprogramovat ci zprovoznit. obcas to chce dobre podat. mozna paradox, ale je to tak.

    co delat, kdyz mi neco chybi:

    - dam pozadavek, zbozne prani, zasponzoruji a pod

    - vypichnu to - da se to dat nekam nahoru na hlavni stranku, nebo zrovna na misto, kam zadavam dotaz do diskuse.

    - zmedializuji to doma - s tech blikajicich baneru, ktere vsichni znaji, na vse mozne od provozovatele portalu, brzy zacneme slintat jako cviceni psi. mozna by to chtelo tam dat treba "navrhni, co nejvice chybi v ucebnici" a at to treba blika. pak je ucinnost reklamy vetsi. a i bez tech podvedomych textu == dopln pismenko a budes si to do konce zivota pamatovat.

    - zmedializuji to jinde.

    napovedel jsem hodne. mozna proto, ze az se lidi budou neco ucit, bylo by fajn, aby tu nebyla jedna ucebnice s jednostrannym pohledem na spratelenou firmu. taktez bych jednou rad, aby jednou moje deti vedely ze ten MS je asi zdrava 1/3 trhu a ze maji jeste alternativy.

    tento postup jsem razil na par projektech. je to, to co lide chteji.

    asi me oznacite za magora, ale tohle je navrh. hodne lidi me nechape. ostatne ukolem programatora je delat z nelogickych veci logicke, uzivatele delaji presny opak.

    verte tomu, ze toto je funkcni model(jeden z funkcnich). trochu je to take poukazani, ze klasicke knihy maji trochu trhliny, ale jsou stale klasikou.

    toto je vse. muzete to vypiskat. muze se vam to libit. ale hlavne, at je to funkcni.

    pristi tyden - koncem tydne - mam cas, a jsem k zastizeni nekde v praze. da se o tom se mnou mluvit. jedna schuzka. vice bych to ale potom neresil. ani nechci vest dalsi projekt. napovedel jsem vcelku dost. nechci tady ani rozepirat do detailu presny navrh kategorii. ono to muze jit casem uplne vnivec. duvody jsem uvedl.

    pavel kysilka
    13.8.2005 23:16 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spise to je na prebudovani
    Budiž, sice jsem to musel číst s poznámkovým blokem v ruce, ale dá se na tom něco stavět.

    Mnoho z věcí o nichž mluvíte má něco do sebe a udělám si z nich nějaké závěry. Souhlasím se snahou o zapojení co nejvíce lidí a některými hrubými rysy vaší kostry.

    Ale tak docela nemohu souhlasit s formou sbírky hotových řešení. Má jít o učebnici, která by se měla vyznačovat souvislým výkladem. To o čem mluvíte je spíš další sbírka FAQ. Síla učebnice je právě v tom, že jejím cílem je naučit, ne být kuchařkou k řešení konkrétních problémů. Taková učebnice se pak opravdu stává jenom FAQ, což je užitečná věc, ale taková z člověka odborníka neudělá. Souvislosti a pozadí věci, o tom jsem mluvil a na tom stále trvám. To nám formát učebnice umožňuje a to musí být.

    Osobně bych stále raději upřednostnil postup, kdy vybereme témata kterým se chceme věnovat a z těch vyseparujeme jednotlivé samostatně zpracovatelné díly. Jejich řazení a kolik jich bude zase tak kritické není. Cokoliv se dá kdykoliv přesunout, odstranit, upravit… Není důležité.

    Zkusili jsme to vzít z jedné strany, ale vypadá to, že současné budování názvů kapitol není asi to pravé. Doufal jsem v podobnou diskusi o jakou se pokoušíte vy před tím, než se s tím začalo. Aspoň tak.

    Osobní setkání je nepravděpodobné, mohu vám nabídnout IM, čas nerozhoduje. Vím, že je to mnohem pomalejší, ale černou magií vládnu bohužel jen omezeně.
    Copak toho není dost?
    vladka avatar 12.8.2005 11:01 vladka | skóre: 23 | blog: vladimiruv | Hlučín, Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spise to je na prebudovani

    Taktéž zdravím!

    Původně jsem měl (a vlastně stále mám) v úmyslu co nejméně se zapojovat do diskusí a více se věnovat tiché práci v pozadí - tvorbě té učebnice (at už kostry či později jejího obsahu). Tento komentář si ale vyžaduje učinit výjimku.

    Vyjádřím se v pořadí, ve kterém zazněly jednotlivé výhrady. Pořadí tedy nevyjadřuje míru mého nesouhlasu s tou či onou thesí.

    mam trochu pocit, ze si ji autori psali pro sebe

    Ne, rozhodně si ji nepsali pro sebe. Jednoduše proto, že ještě není napsaná. A pak také proto, že ti kteří se ji chystají psát - a ted myslím nemluvím jen za sebe a Honzu, ale i za většinu budoucích autorů jejích článků - už v současné době nemají zapotřebí propedeutické příručky. Kupříkladu já bych si pro svou potřebu spíše začal překládat některou z knih od O'Reilly.

    Ale: Základní součásti systému. Příkazová řádka.
    zde to jiz zacina byt navrat na stromy.
    duvod: mac-ove a microsofti ...
    novacek bude rad, ze vubec bude neco delat v X-kach

    Nikdo tyto trendy nezpochybnuje, stejně tak tužby lidí po těchto grafických prostředích. Leč (bohudík!) grafické prostředí Microsoftu (a vlastně i Maca) je svou koncepcí diametrálně odlišné od X Window System. Předpokládám, že jisté historické souvislosti (např. vznik X mj. proto, aby se odstínila hardwareová rozmanitost v MIT) jsou Vám známy.

    Nikdo tady staromilecky neoplakává příkazovou řádku. Možná z návrhu kostry vyplývá jistá fixace ma CLI, ale to je jenom zdání. Nikdo se nesnaží zatajit existenci grafického rozhraní v unix-like systémech nebo odsunout GUI do pozadí jako cosi nedůstojné skutečného unixmana. Cílem učebnice je naučit čtenáře postupovat unixovsky, dokonce i v tom grafickém rozhraní.

    Kapitola o X Window System z úvodní části je prozatím navržena jako zastřešující popis jednotlivých variant GUI v Linuxu, či poněkud přesněji "příchutí" jedné varianty (tj. X) GUI v Linuxu. Také bych chtěl, aby zároven s textem prvního dílu učebnice (to jest. "Základů") byly k disposici ve formě dodatků stručné návody pro rychlý začátek v linuxu (pro oba velké desktopy, XFce, obecný window manager a CLI). Samotný první díl však má být průvodcem k systematickému a hlavně racionálnímu používání unixovských dovedností. Rozhodně však nemá být, cituji: "suchopárné učení příkazů".

    je dobre si uvedomit, koho vubec chcete ucit...

    Rozdělme si možné budoucí čtenáře do čtyř základních skupin na:

    1. úplné nováčky v kontaktu s počítači,
    2. budoucí konvertity ze světa, jehož chod jaksi řídí Microsoft,
    3. ty, kteří mají touhu používat Linux, protože je to unix-like systém (se všemi z toho plynoucími vlastnostmi),
    4. víceméně spokojené uživatele UNIXů a unix-like systémů.

    Odpověd na Vaši výhradu zní: Chceme učit všechny, totiž chceme učit první tři skupiny tak, aby se z ní časem stala skupina čtvrtá. První skupinu chceme provést začátky tak, aby její členové nezapadli do jistých špatných návyků. Druhé skupině ukázat, že existuje i jiný (a efektivnější) způsob práce počítačem, protože to je převede do skupiny třetí a následně pak čtvrté. V případně třetí skupiny shledávám Vaše "ok" velmi potěšitelným.

    Ad občasní a jiní správcové - název druhého dílu (jak je navržen, tj. "Linux z pohledu správce") je jen provisoriem, pracovním názvem, a má zastřešit všechna ta ostatní zákoutí Linuxu, která se jaksi nehodí začlenit do dílu prvního.

    Ad granty apod. - tady již za mne odpověděl Honza.

    Ad zmatenost vývoje aj. - to je, troufám si říct, jen zdání. Možná tento dojem vzniká nedostatečnou ventilací našich "pracovních" rozhovorů, možná tím, že učebnici netvoří jediný člověk ale jde o kolektivní dílo. Také si možná všimnete, že ne všechny připomínky, které zazní v diskusi, jsou okamžitě začleněny do vznikající kostry učebnice. V tomto ohledu snad s Honzou práci editorů konáme celkem zodpovědně.

    S poděkováním za Váš příspěvek do diskuse

    Vladimír Kozlovský

    The ability to mumble about inodes is the key to social success at a UNIX gurus' cocktail party.
    12.8.2005 22:56 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spise to je na prebudovani
    zdravim,

    >Původně jsem měl (a vlastně stále mám) v úmyslu co nejméně se zapojovat do diskusí a více se věnovat tiché práci v pozadí - tvorbě té učebnice (at už kostry či později jejího obsahu). Tento komentář si ale vyžaduje učinit výjimku.

    vy se prave musite do techto diskusi zapojovat. jinak to nema smysl. jak chcete vyslyset z zjistit pozadavky uzivatelu? v tichosti se pripravujete o cenny zdroj informaci.

    >prostředí Microsoftu (a vlastně i Maca) je svou koncepcí diametrálně odlišné od X Window System.

    to je prave jedna opomijena vec naucit lidi graficke prostredi X. ma sve zvyklosti, klavesove zkratky. jak chcete efektivne s X(obecny zaklad do win manageru) -pracovat, kdyz mu davate nizsi prioritu. nedivte se potom, ze tu budeme mit pouze MS-only zvyklosti (4 klavesy najednou), kdyz lide nebudou umet X-ka a jejich aplikace ovladat.

    je tu trend, ze linux pujde na desktop. zatim se to chyti spise ve vetsich podnikovych resenich, ale casem to muze prejit na klasicky desktop, az to dozraje. sve misto ma linux na serveru, ale desktop nepodcenujte. ma to stejny zaklad. proc si myslite, ze delam ucetnictvi pro stredni firmy a primarne ho smeruju na linuxovy desktop ? server je uz standart v dost oblastech. ted je tu bitva o desktop. kdo to nepochopil, tak to pochopi za 2 roky s novou versi windows. mozna uz bude pozde.

    vice odpovim v dalsim prispevku p. Bartosovi.

    pavel kysilka
    12.8.2005 08:57 Jáchym Čepický | skóre: 29 | blog: U_Jachyma
    Rozbalit Rozbalit vše vim
    Tedy tuhle diskusi jsem zatím moc nesledoval, ale ve většině učebnic *NIXu, se kterými jsem se setkal, je věnovaná alespoň jedna kapitola VIMu. Když už se bude řešit konfigurace, tak čím jiným, než klasikou fungující vždy a všude?
    12.8.2005 09:19 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Dobry
    Dobry! Mozna by stalo za to, zvazit jeste pridani instalace a pripojeni internetu. A nade mnou zminene, mozne problemy s hw.
    Dobrych ucebnici neni dost a myslim, ze muze obsahovat i kapitoly pro nekoho zbytecne. Jedno tema jde opravdu preskocit a citim-li neprekonatelnou idiosykrazii k prikazove radce a nebo naopak k grafice, tak si mohu vybrat jen celky, ktere mi zajimaji.
    Myslim, ze pokud by se podarilo spojit v ucebnici vysvetleni principu s uvodnim polopatistickym navodem tak, aby zacatecnik ke svemu prkvapeni mohl zvolat :"Hele! Ono to fakt funguje!" A vzapeti : "Aha, takhle to vlastne funguje!" ...tak je to na staryho Nobela cenu. :-)
    12.8.2005 09:40 Stano | blog: Blog o SUSE Linuxe | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    Tiez si myslim, ze prve dve kapitoly by mali byt o instalacii a o pripojeni k internetu. Ludia, ktori maju internet a prechadzaju z Windows, ked zistia, ze im akosi ten internet v Linuxe nejde, tak v nom dlho nevydrzia. Velke problemy vznikaju hlavne vdaka "win-ADSL-USB-modemom". Preto si myslim, ze by nebolo zle, dat do tej kapitoly o pripojeni k internetu aj odkazy na spojazdnenie tych "win-ADSL-USB-modemov", ktore uz v Linuxe niekto rozbehal. Najlepsie by bolo, keby tie navody boli aj prelozene, lebo nie kazdy vie anglicky ;)
    12.8.2005 10:28 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    O instalaci Debianu? Fedory? Gentoo? SuSE? Slackware? Ubuntu? Mandrivy? Něčeho jiného? Od toho jsou přece instalační příručky jednotlivých distribucí, aby vysvětlily jejich instalaci.
    12.8.2005 11:22 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    To je pravda. Ale co ten internet?
    12.8.2005 13:02 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    V takovém případě by bylo ale vhodné aspoň říct, že tu příručku mají použít...

    Nováčka (=ještě se s PC vůbec nesetkal, i když ten by instalovat zase nemusel) to sice napadne, ale takový pseudo-admin ve Windows (=umí si nahrát Counter-Strike a zkopírovat soubor z adresáře crack) si bude myslet, že to zvládne a pak bude prskat, jaky je ten Lunex shit, když to ON neumí nainstalovat.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    12.8.2005 14:48 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    V takovém případě by bylo ale vhodné aspoň říct, že tu příručku mají použít...

    To ano, tato informace tam doufám bude nejednou.
    12.8.2005 16:38 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobry
    A kdyz ne, budes ji moci sam doplnit :-)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    12.8.2005 17:45 Wizard75
    Rozbalit Rozbalit vše Jsem pro
    Dobrý den

    zdravim Vas vsechny co budou delat ucebnici.tesim se na prvni radky ktere se zde budou psany.jelikoz zkusenost z Linuxem mam velmi malou.takze budu uplny zacatecnik.prosel jsem MS-DOS,Windows 95-98-ME a nyní tedy na xpéčkách.instalaci linuxu verze RH6.2 jsem dělal jen jednou a potom jsem instaloval Mandrake 9.vím že okna nejsou stabilní a že minimalne jednou do roka se musí preinstalovat a vsechno od znova.delam to kamaradum dost casto.hlasim se klidne jako pokusny kralik.-). ovsem asi bych uvital jak tu rikate spatky na stromy.od prikazove radky k X.ale pokud se pojede obacene nevadi.kamaradi urcite budou radi az jim naistaluji stabilnejsi OS.omlouvam se za hrubky.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.