OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.
Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.
Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.
Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.
Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.
Pokud máte zájem o IPv6, ale nemůžete mít z nějakého důvodu nativní konektivitu, můžete si buďto vybrat z osvědčených tunnel brokerů a nebo zkusit něco jiného ..
Tenhle zapisek je trochu strucnejsi .. Chtel bych se zeptat, zda-li nekdo nema nevyuzity server s konektivitou na IPv4 a IPv6 internet ?
Po delší odmlce jsem se jal napsat nový zápisek, tento krát o novém projektu Tunnel6...
Již delší dobu jsem nenapsal zápisek týkající se mého operačního systému, respektive vývoje.
Proto jsem se odvážil zase shrnout, co nového přibylo, jak to vůbec funguje a co můžeme očekávat v budoucnu.
Poslední zápisek byl psán v souvislosti s vydáním verze 0.6.0. Na první pohled se zdá, že vývoj jde pomalejším tempem - ve skutečnosti tomu tak není, pouze se spomalilo číslování (s předchozí rychlostí bychom už byli možná u 1.0.0).
Tento operační systém je neustále ve vývoji, pracuje se na něm v podstatě každý den, pojďme se tedy podívat na věci, které přibyly a na ty, které přibudou ..
Už delší dobu používám IPv6 na svém desktopu, problém je v tom, že pouze tam ..
Jsem před koupí nového pc a vzhledem k tomu, že na svém desktopu používám pouze Linux bych chtěl vědět jak je to s podporou chipsetů a jejich vlastností ...
Ačkoliv se hra Racer v podstatě přestala vyvíjet, je jedna z mála automobilových simulátorů ve světě Linuxu, které za něco stojí.
Od poslední doby, kdy jsem psal zápisky Proč bych si měl napsat vlastní OS ? a Čarujeme aneb uplácej si svůj OS se v mém operačním systému změnilo už hodně. Shrnu tedy vetšinu hlavních změn od verze 0.5.4.
Tak a mame tady druhe pokracovani blogu, zabyvajici se tvorbou operacniho systemu ..
Je to uz priblizne pul roku, co jsem si zacal psat muj operacni system, jez dostal jmeno ZeX/OS a vyvoj jde stale kupredu. Prace je porad spousta, ale jsem presvedcen, ze to nejhorsi mam za sebou a ackoliv se to nemusi zdat, je to docela zabavne a hlavne zajimave a lecos uz jsem se noveho naucil, co by mne nikdy nic nenaucilo.
Za dob, co jsem psal prvni blog, venujici se teto problematice, byl vlastne jeste nic neumejici, ted uz by se dalo rici, ze za urcitych podminek je mozno ho nasadit na nejaky ten pc. Podminek ale takovych, ze by si dotycny uzivatel musel dopsat potrebnou aplikaci :-B Cela vec se ma tak, ze je system relativne pripraven ale nejsou programy, ktere by na nem bylo mozno provozovat.
Už od malička jsem neustále něco vymýšlel a konstruoval, bavilo mně vytvářet vlastní věci, postupem času se tato vlastnost přenesla do programování, dlouho jsem bádal, jak který program funguje, hrál si se zdrojovým kódem, kompiloval.
Nyní, když mám schopnosti v širším spektru, se snažím o něco více, tj. napsat si operační systém. Někteří říkají, že je to stráta času, já si to ale nemyslím a snažím se ze všech sil aby z toho něco bylo.
Tento blog se věnuje P2P sítím, konkrétněji jedné z nejrozšířenější větvi Direct Connect, tedy DC++. Určitě jste o tom někdy slyšeli, a hodně z Vás, včetně mne, by se bez této "pomůcky" asi neobešlo. Ale teď k věci ..
Kdysi dávno před par lety jsem se rozhodnul napsat vlastní server, využívající NMDC (NeoModus) protokol, dále jen HubSoft. Vedlo mně k tomu hlavně to, že jsem se chtěl naučit lépe programovat aplikace pro internet.