×
    dnes 04:11 | Nová verze

Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

včera 23:22 | IT novinky

Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Nová verze

Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 13:44 | Upozornění

ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 13:33 | Komunita

Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

včera 13:00 | Nová verze

Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

včera 04:33 | IT novinky

Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

22.4. 23:44 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.

22.4. 16:44 | Zajímavý článek

50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.

22.4. 16:22 | Pozvánky

Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.

TomasVondra | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 699 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51

Mandriva Linux 2009 CZ - 1 (uživatelská příručka)

4. 2. 2009 | David Ježek | Recenze | 8634×

Mandriva 2009 vyšla před čtvrt rokem. Kromě obvyklých edicí (One, Free a PowerPack) si u nás můžeme koupit Mandriva 2009 CZ, která navíc přináší Extra DVD a výbornou více než 400stránkovou uživatelskou příručku. Dneškem počínaje spouštíme krátký seriál věnovaný tomuto domácímu počinu, který všem dává šanci přejít takřka bezbolestně na Linux.

Mandriva Linux 2009 CZ

1. příručka
    2. instalace a základní nastavení
    3. zprovoznění grafických karet ATI, NVIDIA
    4. prostředí KDE4 a GNOME, společné aplikace
    5. multimédia
    6. zbývající zajímavosti

Na začátek mi dovolte pár slov o Mandriva Linuxu 2009 CZ. Za jeho tvorbou stojí Ivan Bíbr a kolektiv (dále jako „autor“) a vydává jej CPress. Inu, Ivan má s psaním knih a článků o Linuxu letité zkušenosti a lidé, kteří si koupili některou z počítačových sestav Barbone, se s podobnou příručkou tohoto autora již setkali a já ji před pár měsíci označil (na jiném serveru) jako nejlepší, jakou jsem zatím viděl. Mandriva Linux 2009 CZ obsahuje více než 400 stran specializovaných na Linux a je to znát. Kniha je od první do poslední strany protkána praktickými radami ke všem možným aspektům a je vidět, že autoři se s popisovanými procesy, problémy a jejich řešeními setkávají pravidelně, takže přesně vědí, co do knihy napsat.

mandriva 2009 cz

Úvodní pasáž shrnuje změny Mandrivy oproti předchozí verzi (i 2008.1 vyšla v této CZ verzi). Přibylo mnoho aplikací běžících nativně na 64bitových systémech, samozřejmě přibyla podpora nového hardwaru v čele s čipsety, grafickými kartami, WiFi kartami či netbooky a podobně, zkrátka tam, kde mohla mít 2008.1 problémy, 2009 funguje. Kapitola zmiňuje hlavní novinku v desktopových prostředích, a to přechod od KDE3 na KDE4. Tomu budu věnovat jeden z budoucích dílů seriálu.

Kapitola „Před instalací“ shrnuje základní informace, které by měl uživatel znát, než se vůbec do procesu instalace pustí. Vyjasňuje, jak je to s Linuxem a Windows na jednom pevném disku. Zabývá se zrušením instalace Mandrivy. A konečně věnuje chvilku počítačům, kde slovo Windows znamená jednu ze starších verzí (2000, XP, MCE, 95, 98, Me). Hovoří i o postupu obnovy disku, na kterém sídlí Windows Vista.

Instalace

Následuje velmi dopodrobna vyvedený popis instalace. Uživatele provede každou obrazovkou, která na něj při instalaci vyskočí, a často se na chvíli zastaví, aby v několika odstavcích vysvětlila podrobnosti. Důležitou částí kapitoly je bezesporu přidání Extra DVD mezi instalační zdroje. To lze samozřejmě provést i po instalaci Mandrivy; příručka říká, že přidání Extra DVD při instalaci je vhodné, zejména pokud chce uživatel instalovat KDE3 (nebo jej zachovat, pokud provádí aktualizaci verze 2008.1).

Dále vysvětlí, co to znamená výběr balíčků, zadání root hesla a uživatelů. Bát se nemusíte ani zaváděcího programu, příručka jeho instalaci a volbám v instalátoru Mandrivy věnuje dvě strany, včetně doprovodných obrázků. Na závěr vás provede konečným nastavením systému i grafického rozhraní, konfigurací sítě či automaticky spouštěných služeb atd. Každá položka je vysvětlena a kdyby se i tak náhodou něco nedařilo, přichází na řadu další kapitola s prozaickým názvem „Problémy při instalaci a jak na ně“.

Ta doporučí vhodná nastavení BIOSu základní desky/notebooku, zmíní některé speciální možnosti pro instalaci a probere všechna nastavení jádra systému, která by mohla řešit ten který konkrétní problém. Celou knihu doprovází, a v kapitole o instalaci to platí dvojnásob, praktické poznámky v textu vizuálně oddělené do šedivých obdélníků. Za každou z těchto rad bezpochyby stojí omyl některého neznalého uživatele, který jej stál čas při instalaci. Pokročilým uživatelům se mohou tyto šedé obdélníky se stručnými poznámkami jevit triviální a zbytečné („to přeci ví každý hlupák!“). Věřte však, že při procesu instalace systému můžete na něco zapomenout, ale pokud postupujete společně s knihou, může vám pomoci zachránit situaci.

První spuštění

V kapitole věnované prvnímu startu systému dochází na další veledůležitou část, a sice postupy, které by uživatel měl provést po instalaci Mandrivy. Týkají se přidaného Extra DVD, které je vedle knihy dalším pilířem, na němž hodnota této české edice stojí. Popsána je instalace bonusových programů jako Adobe Reader, Skype, Real Player, Opera, Flash a další, na DVD nechybí ani speciálně upravená česká verze kancelářského balíku OpenOffice.org 3 a také ovladače grafických karet ATI a NVIDIA přímo od těchto výrobců, stejně jako ovladače pro WiFi, soubory s firmwary atd. Uživatel tak nemusí na internetu lovit postupy a hledat zdroje takových balíčků, Mandriva 2009 CZ mu vše naservíruje, včetně návodů, jak co zprovoznit. Jsou-li i nadále nějaké problémy s grafikou, i tomu se navazující kapitoly věnují.

Tím jsme završili specifické části české Mandrivy. Jsme na straně 81 a na ní začíná rozsáhlá část „Základy práce v Linuxu“. Kniha totiž není jen o tom, jak Mandrivu zprovoznit, její důležitou částí je i učebnice práce v Linuxu od naprostých základů až po, pokud má čtenář zájem, pokročilejší správu systému a práci s nástroji v příkazové řádce. Věnuje se oběma hlavním desktopovým prostředím (KDE, GNOME). V případě KDE samozřejmě speciálně aktuálnímu KDE4, možnostem jeho nastavení, 3D desktopu atp. Těmto základním úkonům je věnováno celých 30 stran.

Vybrané aplikace

Po nich následuje více než stostránková část, která provede uživatele kancelářským balíkem OpenOffice.org, provozováním systémů jako ICQ, Jabber, Skype, stahováním přes BitTorrent, nástroji pro úpravu fotografií/obrázků, skenováním, přehráváním filmů/hudby, převodem CD do MP3/OGG, převodem DVD, střihem videa, zpracováním videa z kamery, televizními kartami či použitím mobilů s Bluetooth rozhraním. Kapitola zahrnuje návody pro práci se všemi základními způsoby využití počítače, po kterých by začátečník bezpochyby jinak musel pátrat na internetu či zkoušet metodou pokus-omyl postupy známé z Windows. Kupříkladu v kapitole o DVD poradí, jak vytvořit zálohu DVD-Video nebo jak vyrobit DVD s vlastním menu. Postupy jsou ryze praktické a nezabředávají do zbytečné omáčky, která by čtenáře akorát mátla. Autor si je plně vědom toho, jak nováčci a uživatelé Windows k Linuxu obvykle přistupují, a kniha to bere na vědomí.

Ve zbývajících částech knihy se nachází povídání o Ovládacím centru Mandrivy, nastavení hardwaru, sdílení v síti, správě softwaru, včetně vysvětlení toho, co že jsou to ty balíčky a jak se liší instalace v Linuxu od instalace ve Windows. Po již zmíněných základech práce v příkazové řádce následuje závěrečná 35stránková pasáž věnovaná nejčastěji kladeným dotazům. Je to souhrn, který využijete, když se dostanete do fáze, že se sami sebe ptáte „jak udělám to či ono?“, pak vám oněch 35 stránek dá s velkou pravděpodobností odpověď. Co bude uživatele Windows zajímat nejvíce, jsou například vysvětlení následujících dotazů:

• Kde je tlačítko Start a všechny aplikace?
    • Kam zmizel disk C: aneb (ne)pořádek na disku
    • Kde je CD-ROM, flashdisk a další zařízení?
    • Adresář uživatele a dokumenty
    • Kde je Total Commander
    • A kde jsou mé ostatní oblíbené aplikace
    • Jak obnovit smazané soubory?
    • Nemohu spustit program.exe
    • Jak nainstalovat ovladač grafické karty?
    • Mám problémy s hardwarem
    • Jak obnovit zavaděč systému Windows?
    • Zmizel zavaděč GRUB, nemohu spustit Linux
    • Kde najdu antivir a antispam?
    • Jak na písma v Linuxu
    • Kde najdu hry pro Linux?
    • Co to je linuxová distribuce?

Závěr obsahuje souhrn odkazů na další zdroje, zejména internetové portály a diskusní fóra, kde se čtenáři dostane odpovědi, pokud by jeho problém přesahoval rámec publikace, ale kde nalezne i další spřízněné duše používající svobodný systém ze sladké Francie. A já k tomu jen přidám jedno upozornění: Na konci knihy se nachází obsáhlý rejstřík pojmů, který vás rychle nasměruje na patřičné místo knihy, kde se daný pojem řeší.

Hodnocení knihy

Nejprve se zaměřím na technickou stránku. Mezi knihami od CPressu jsem se setkal v minulosti s publikacemi, které byly tištěné na příliš tlustém papíře, prakticky se nedaly udržet v otevřené podobě a lámala se u nich vazba, stejně tak i s knihami na papíře s příliš malou gramáží, kde stránky prosvítaly. Příručka u Mandrivy 2009 je zlatý střed, papír je tak akorát silný, takže se v knize dobře listuje a většinou sama drží otevřená (je jí třeba k tomu trochu pomoci, „oběhat ji“, ale není třeba takové síly, která by zlomila vazbu).

Z hlediska výuky se dle mého jedná o aktuálně nejlepší řešení. Autor se nejprve věnuje obecnému povídání a předinstalačním radám, následuje popis instalace, první spuštění a počáteční konfigurace systému. Plynule přejde k základům práce v Linuxu a použití hlavních aplikací, které čtenáře budou zajímat. Vše zakončují pokročilejší kapitoly, bez kterých se mnozí obejdou, ale pokud naleznou v Linuxu zálibu, kniha jim stále bude k užitku. Navíc jde patrně o aktuálně jediný takto ucelený a obsáhlý text popisující prostředí KDE4.

Ze všech kapitol čiší praktická zkušenost autorského týmu s reálnými problémy reálných uživatelů se zvláštním zřetelem na počítačem vůbec nezasažené lidi na jedné straně a uživatele přecházející z Windows na straně druhé. Těm jsou věnovány specifické kapitoly v závěru knihy, které nasazení Mandriva Linuxu dělá podstatně méně bolestivé. Celá kniha je protkána nejen zmiňovanými šedivými obdélníčky, ale i jinými částmi textu, ze kterých si čtenář hned, většinou přesně v pravou chvíli, odnáší důležitou informaci k danému problému. Není přitom textem nijak násilně tlačen dopředu. Mohu sám za sebe říci, že jakkoli jsem byl k úvodnímu doporučení na přečtení knihy od začátku do konce ještě před instalací Mandrivy skeptický, následných 400 stran textu můj názor změnilo a dávám autorovi za pravdu. Kdo má snahu se v Mandriva Linuxu usídlit, ten dle mého dokáže knihu skutečně přečíst od začátku do konce doslova jako beletrii a zachovat si v hlavě informace podstatné pro následný proces instalace-konfigurace-používání Mandrivy.

Již nyní, na závěr první kapitoly článku, si dovolím říci, že tato příručka je tím nejcennějším, co zájemce za svých „lehce přes pět stovek“ dostane. Jakkoli je Extra DVD s přednastavenou instalací hromady programů báječné (o tom zase příště), je to tato kniha, která dělá z produktu opravdový skvost. Příručku si můžete ve starší podobě (2008.1 - neobsahuje mj. popis KDE4) bezplatně stáhnout. Ale kdo při problémech s počítačem raději čte tištěnou knihu, ten dle mého „obětuje“ Boženu Němcovou bez mrknutí oka. Vyplatí se to víc, než na bortícím se systému spouštět webový prohlížeč a hledat někde na internetu zastaralé PDFko. Místo toho můžete ocenit aktuálnost tištěné knihy a výbornou práci autorského kolektivu na edici 2009.

V příštím díle nás čeká instalace a základní nastavení obou hlavních prostředí (KDE4 a GNOME).

Hodnocení: 100 %