abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 559 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Tuctová Fedora 12?

    25. 11. 2009 | Filip Bartmann | Recenze | 7792×

    Mezi podzimní várkou distribucí Linuxu naleznou novou verzi i příznivci odnože Red Hatu – Fedory, která již dospěla do 12. verze s kódovým označením Constantine.

    Obsah

    Instalace

    link

    Instalace nedoznala od předchozí verze žádných výraznějších změn – mimo přehození některých instalačních obrazovek. Konkrétně postupně nastavíme jazyk systému a mapu klávesnice, jméno PC a časovou zónu, u níž postačuje potvrdit implicitně nastavenou hodnotu. Pak zadáme heslo superuživatele/roota a zpracujeme rozdělení disku, které ve výchozím nastavení používá obvyklé dva oddíly společně s LVM (samozřejmostí je možnost šifrování vybraných oddílů, případně celého disku). Jako souborový systém je použit ext4. V předposledním kroku odklikneme nastavení bootloaderu a jdeme do finále, kde vybereme a poté nainstalujeme balíčky operačního systému. Instalace na P4 s 2 GB RAM zabere cca 1 hodinu – instaloval jsem obě pracovní prostředí (GNOME i KDE). Během instalace se zobrazuje logo Fedory a progress bar s informacemi o aktuálně instalovaném balíčku.

    fedora 12 0009

    Po novém startu, trvajícím i na starším systému skoro okamžik, jsme vyzváni k prvnímu nastavení operačního systému. Sestává pouze z odsouhlasení licence, vytvoření prvního uživatele a nastavení data a času. Oproti předchozí verzi zmizelo nastavení firewallu.

    fedora 12 0009

    GNOME

    link

    Následně se spustí grafické přihlášovátko GDM. Jako výchozí správce sezení je použito obvyklé GNOME, které je přítomno v nejnovější verzi 2.28, společně s novým pozadím, které ctí modrou barvu Fedory. Na ploše nalezneme běžné ikonky jako Počítač, Domov … a Koš. Z menu, na rozdíl od Ubuntu, nezmizely ikonky, ale zůstaly pěkně s popisky. Totéž už se nedá říci o nástrojových lištách, kde jsou pouze ikonky. Co se týče zvuku, ten je v režii PulseAudia. Výchozím klientem se stal Empathy. Jelikož Pidgin nepoužívám, nemohu se vyjádřit k tomu, jestli se jedná o správný krok.

    Připojení k internetu a sítím obstarává NetworkManager, který již oproti předchozí verzi bezproblémově zvládá i připojení do mobilních sítí. Zatímco ve Fedoře 11 jsem na letní dovolené pro připojení k internetu přes Bluetooth mobil musel používat wvdial, v této verzi se mi to hned na první pokus povedlo za použití NetworkManageru.

    fedora 12 15

    Jelikož se k modemu připojuji pomocí Wi-fi, prozkoumal jsem něco i v této oblasti. Se starší kartou D-Link DWL-520+, která používá neoficiální ovladač acx-100, se mi připojení nepovedlo, což není ani tak chyba Fedory. Proto jsem zkusil novější Atheros AR2413, který je ve Fedoře oficiálně podporován přes ovladač ath5k. S tímto kouskem jsem už byl úspěšnější, ale vyskytoval se problém v jádře s hlášením:

    ath5k phy1: noise floor calibration timeout

    Toto hlášení způsobovalo malou rychlost připojení k AP. Dále má NM nově podporovat i IPv6, ale jelikož jej nepoužívám, neměl jsem jej jak vyzkoušet.

    Nový upozorňovací systém v GNOME, který zavedlo v jarním vydání Ubuntu, nyní používá také Fedora. Tento systém je zaintegrovaný dokonce i do Firefoxu, kde se takto oznamuje ukončení stahování souborů. Samotný Firefox se v systému nachází ve verzi 3.5.4.

    fedora 12 14

    KDE

    link

    Nesmíme samozřejmě zapomenout ani na druhé populární prostředí – KDE. To se ve Fedoře nachází ve verzi 4.3.2. Jelikož Fedora nabízí průběžnou aktualizaci KDE v rámci jedné verze distribuce (na rozdíl od GNOME), nenajdeme v tomto prostředí žádné převratné novinky. Snad jenom podporu Solidu v KGpg nebo vylepšený seznam kontaktů v Kopete.

    Správa softwaru

    link

    Nějaké novinky se odehrály i na půdě PackageKitu. Konkrétně se jedná o nové pluginy pro instalaci chybějícího softwaru při zadání neexistujícího příkazu. Druhý plugin je určen pro instalaci programů přímo z www prohlížeče. Ovšem ten mi způsoboval pád Firefoxu, takže jsem jej nemohl lépe prozkoumat. Stále nevyřešené zůstávají problémy s KPackageKitem, tedy frontendem PackageKitu pro prostředí KDE. Tyto problémy se týkají spolupráce KPackageKitu s informační ikonkou – neovladatelně se množí hlášky o dokončení aktualizace systému s nutností restartu, a to i přes to, že jsem aktualizaci přerušil. Jedné novinky se dočkal i samotný yum, a to překladu ovládání do národních jazyků.

    fedora 12 08 fedora 12 12

    Software

    link

    Z ostatního softwaru nalezneme ve Fedoře 12 všechno, po čem zatoužíme. Kancelářský balík OpenOffice.org se vyskytuje ve verzi 3.1.1. Pro práci s e-mailem máme na výběr z mnoha programů. Mezi nejpopulárnější zajisté patří Evolution (pro GNOME) nebo KMail pro KDE. Mezi novinky patří ABRT, nebo-li Automatic Bug Reporting Tool, který má zjednodušit zasílání zpráv o chybách na několik kliknutí myši. U vývojového prostředí NetBeans došlo k aktualizaci na verzi 6.7.1, Eclipse naopak zůstává ve verzi Galileo – tedy 3.5.1.

    fedora 12 13

    Nechybí samozřejmě ani serverové programy jako WWW server Apache ve verzi 2.2.13, poštovní server Postfix (2.6.5) a databázové servery MySQL (5.1.39) nebo PostgreSQL (8.4.1). PHP se nachází ve své nejnovější verzi 5.3.0. Příznivci JSP jistě ocení i přítomnost Tomcatu 6.0.18.

    Virtualizace

    link

    Velkého množství novinek jsme se dočkali v oblasti dnes tolik populární virtualizace, zvláště KVM (Kernel Virtual Machine), ke kterému Red Hat přecházi od Xenu. Do virtuálních strojů je nyní možné přidávat síťová rozhraní bez jejich restartu. Také byla přidána možnost sdílení stejných stránek v paměti mezi různými virtuálními stroji, zvětšení paměťových stránek, rychlejšího přístupu k virtuálním diskům ve formátu qcow nebo podpora stejného ABI pro virtuální stroje mezi aktualizacemi qemu (na virtuálním stroji se nezmění hardware).

    Jádro a věci okolo

    link

    Nová Fedora používá nejnovější jádro 2.6.31. Místo starého initrd se již používá nový Dracut. Rovněž byla zrušena podpora pro i586 stroje a jako hlavní 32bitová architektura se používá i686. GCC compiler se vyskytuje ve verzi 4.4.2, základní C knihovna ve verzi 2.11. Javu nalezneme ve verzi OpenJDK 1.6.

    Aktualizovat, nebo ne?

    link

    Pokud používáte prostředí GNOME nebo často využíváte mobilní připojení k internetu, pak je odpověď celkem jednoznačná – aktualizovat se vyplatí. Totéž platí i s lepší podporou webkamerek. V případě, že je vaše oblíbené pracovní prostředí KDE, není nutné s aktualizací pospíchat, protože stejnou verzi KDE naleznete i v předchozí Fedoře. Pokud ale máte rádi co nejaktuálnější systém, aktualizaci doporučuji.

           

    Hodnocení: 57 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    25.11.2009 03:48 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Není ta hodina instalace nějak strašně moc? Já tu instaloval ve virtualizaci ze sítě a asi 20 minut, sice jsem instaloval jen XFCE a ne KDE nebo GNOME, ale nejdelší bylo stejně stahování balíčkl. Instaloval jste všechno z média nebo třeba updaty z internetu?
    xvasek avatar 25.11.2009 06:57 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Hodina je akorát. Člověk stáhne balíčky přes preupgrade, pak se preupgrade zasekne na konci s "finishing up", pak člověk hledá, jak se vyprázdní cache preupgrade (-clean je pěkná volba, ale musí se ještě i ručně), pak to stahuje celé znovu a samotná instalace taky nějakých těch 20 minut trvá... :-)

    Jinak nový networkmanager má někdy problém s WPA, cyklicky se odpojuje a připojuje v rytmu cca jedno připojení za minutu. Bugy jsou nahlášené, ale řešení nikde; kromě "připojte se ručně".

    Ne že bych nebyl u Fedory zvyklý na nefunkční věci, ale když se v rámci pokroku rozbije něco, co už předtím fungovalo, tak to člověka mrzí...
    Luk avatar 25.11.2009 07:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Jinak nový networkmanager má někdy problém s WPA, cyklicky se odpojuje a připojuje v rytmu cca jedno připojení za minutu. Bugy jsou nahlášené, ale řešení nikde; kromě "připojte se ručně".
    NetworkManager je hromada hnoje, říkám to pořád ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    25.11.2009 08:31 Yenya
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    NetworkManager je hromada hnoje, říkám to pořád ;-)
    Nějak u Vašeho příspěvku nevidím odkaz na alternativní nástroj...

    -Yenya
    Luk avatar 25.11.2009 10:18 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Nějak u Vašeho příspěvku nevidím odkaz na alternativní nástroj...
    Protože o žádném nevím (nepočítám-li ruce, kterými lze spouštět ip, iwconfig apod.). Ovšem občas mám sto chutí pustit se do vytvoření alternativy - odrazuje mě ale od toho obava, že vyrobím dalšího kostlivce ve skříni, protože se pak o to nebudu chtít starat. Ledaže by mi za vytvoření takového nástroje někdo dobře zaplatil ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    25.11.2009 10:58 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Wicd - nevím, jestli to umí všechno, co NM (spíš ne), ale mnohem méně se to plete pod nohy, má hezké GTK a ncurses rozhraní a k WEP/WPA/WPA2 sítím se s tím připojím (eduroam/VPNky bych s tím asi nenakonfiguroval, ale to mám radši v systémových profilech).
    25.11.2009 11:42 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Přesně. Nevýhodou ale je (i když logickou), že musí člověk mít buď NB nebo Wicd.
    A protože většina dister "prosazuje" NM, málo lidí Wicd zná (a používá)
    i přestože je NM dlouhodobě problematický :-(
    25.11.2009 13:13 changeit | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Eduroam sa s wicd naklikat da.
    25.11.2009 14:14 sparrowhawk | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    me se stavalo, ze po zavreni vika NB mi spadlo wifi pripojeni a obnovit standardne neslo, tak jsem hledal neco, co by se podobalo networkmanageru. nasel jsem wicd, se kterym to jde uplne nadherne a jsem s nim spkojeny snad vice, nez s networkmanagerem. jen je podminkou, aby uzivatel, ktery jej spousti byl ve skupine netdev (nebo jak se ta skupina jmenuje). me osobne proste wicd prijde lepsi a privetivejsi, nez NM
    Stanislav Brabec avatar 26.11.2009 13:08 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    A Intel s Nokií ještě vyvíjejí connman.
    25.11.2009 10:16 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Od verze 0.7 nebo mozna 0.6.neco je NM fajn. Obcas se nejakej kix vyskytne, ale na notebook (wifi, vpnky) je to vyborna vecicka.
    Luk avatar 25.11.2009 10:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Od verze 0.7 nebo mozna 0.6.neco je NM fajn.
    Není. Nedeterministicky blbne a nelze zjistit proč. Konkrétní případy jsem tu již vícekrát zmiňoval. Kraví to i v openSUSE 11.2.
    na notebook (wifi, vpnky) je to vyborna vecicka
    Ano, je. Protože není k dispozici nic lepšího.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    25.11.2009 14:15 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Na fedore me NM vypekl jen jednou po jednom z updatu prestal fungovat openvpn plugin, nez to opravili, stacil downgrade.
    25.11.2009 16:42 Sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Nejaka statistika? Ci ked to nejde vam tak to akoze je jasne, ze to nefunguje celemu svetu? Zbytocne generalizujete. Momentalne mam problem s Compizom a Intel 965 chipsetom vo Fedora 12. Ak pouzijem vas vzorec tak poviem, ze cele X a Compiz je shit a preco sa nepouziva prikazova riadka.

    Luk avatar 25.11.2009 17:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Možná to všem funguje a mně ne, ale faktem je, že ty problémy jsem zažíval na všech distribucích, které jsem kdy používal (a kde NM byl), a na různých strojích. Čili třeba je problém ve mně a NM je naprosto spolehlivý ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    25.11.2009 23:35 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Ono to je pravda - X je shit (pre Linux vsak nic lepsie nie je) a Compiz este vacsi (staci ho ignorovat).
    25.11.2009 16:03 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Hodina je akorát. Člověk stáhne balíčky přes preupgrade, pak se preupgrade zasekne na konci s "finishing up", pak člověk hledá, jak se vyprázdní cache preupgrade (-clean je pěkná volba, ale musí se ještě i ručně), pak to stahuje celé znovu a samotná instalace taky nějakých těch 20 minut trvá... :-)
    Teda co jsem všechno mezi řádky přehlíd :-)
    xpj avatar 25.11.2009 09:49 xpj | skóre: 22 | blog: Malé linuxové radosti... a strasti | Řevnice
    Rozbalit Rozbalit vše Tuctová???
    Bulvární titulek láká: Je Fedora tuctová? Slovo se v textu neobjevuje, žádné zhodnocení nic o tuctovosti neříká. Zajímalo by mě, proč to autor takto nazval.
    25.11.2009 10:12 hruskin | skóre: 3 | blog: martaskuv_blogisek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová???
    12 = tucet ;)
    Nicky726 avatar 25.11.2009 10:13 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Jako výchozí správce sezení je použito obvyklé GNOME...
    GNOME asi není správce sezení...
    ...s popiskami...
    s popisky.
    Jelikož Fedora nabízí průběžnou aktualizaci KDE v rámci jedné verze distribuce (na rozdíl od GNOME)
    Kdysi, když jsem zkoušel Fedoru, tak to šlo i u GNOME, imo celkem škoda, jestli to nyní už nedělají.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    Rezza avatar 25.11.2009 14:46 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Jelikož Fedora nabízí průběžnou aktualizaci KDE v rámci jedné verze distribuce (na rozdíl od GNOME) Kdysi, když jsem zkoušel Fedoru, tak to šlo i u GNOME, imo celkem škoda, jestli to nyní už nedělají.

    Nam (KDE) by to taky radi zakazali, nastesti maji kratke hnatky zatim...
    25.11.2009 17:22 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Teď, kdy každá verze KDE přináší spousty oprav celkem základních věcí a na některé se čeká jak na smilování (např. networkmanager), tak by neaktualizace v rámci verze byla opravdu "ideální" ^^. Imho je nejlepší, když se prověřené věci do současné verze dostanou a rozdíl mezi např. F11 na konci a F12 na začátku je co nejmenší, nevidím důvod, proč aktualizovat programy a neaktualizovat prostředí.
    25.11.2009 11:48 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    bohužiaľ som ako fanúšik Fedory (aj keď už rok u Mandrivy) sklamaný. Pomalosť tohto systému dosiahla nepredstaviteľné rozmery (áno, používam už prakticky historický počítač, ale iné distribúcie idú použiteľne aj s KDE4 a Fedora ani s XFCE - o WinXP sa ani nevyjadrujem, je to oproti Fedore rýchlik). a to nehovorím o pádoch aplikácií vo F12 (Firefox, Gajim, ...), ktoré nikde inde nepadajú.

    bohužiaľ, pre mňa nepoužiteľné vydanie a Mandriva ostáva hlavným systémom.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    Dent avatar 25.11.2009 13:22 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo | České Budějovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Opravdu je Mandriva rychlá? Mně tedy přišla obludně pomalá i ona - jako každá distribuce - bohužel.
    25.11.2009 13:29 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    oproti fedore - urcite ano (aspon u mna, na naozaj prehistorickom stroji).
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    Dent avatar 25.11.2009 13:37 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo | České Budějovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    U mne (na průměrných strojích) je to všechno na jedno brdo. Všechno je krásně rychlé, dokud se nezapne grafika :))
    jiri.one avatar 25.11.2009 14:10 jiri.one | skóre: 19 | blog: Jiriho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    U mě na dvoujádru je docela rychlá každá distribuce, ale Fedora 12 je jednoznačne nejrychlejší, Mandriva 2010 je oproti ni slimák :).
    www.jiri.one - Můj blog o Linuxu, hrách, životě, ...
    Dent avatar 25.11.2009 14:18 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo | České Budějovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    To nebude rychlostí procesoru, ale kombinací nvidia+linux a intel+linux na druhém počítači. AMD bude to samé, tady budu věřit těm spoustám lidí, co na ně nadávají.
    25.11.2009 14:35 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    preto som napisal, ze je to tak len u mna :-D

    ak ti fedora funguje najrychlejsie, tak nemam dovod neverit. a dokonca ti aj trosku zavidim.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    27.11.2009 10:49 JirkaH
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    A proc si na prehistoricky stroj instalujes nejnovejsi distribuci? :-O Taky tam k tomu mas win7?

    Moje zkusenost s opravdu starsimi kousky HW je, ze starsi distribuce jsou vyrazne sviznejsi...

    27.11.2009 17:25 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    tu nejde o to, na aky je to pocitac.

    ak najnovsie vydanie distribucie A ide pouzitelne a najnovsie vydanie distribucie B ide pomaly, niekde je problem.

    samozrejme, najnovsie vydania A aj B vysli v podobnom case (rozdiel radovo v dnoch, max, v tyzdnoch).

    a P.S.: win7 nie, ale win vista na tomto "prehistorickom" stroji bola a nebolo to sice XP, no kazdopadne rychlejsie, nez ktorakolvek distribucia z "velkej 5-ky"
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    michich avatar 25.11.2009 14:14 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Asi to bude něco specifického v kombinaci s tvým hardwarem. Nemáš náhodou proprietární nvidia driver?
    25.11.2009 14:34 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    doteraz som pouzival, v F12 som ho pri testovani nenasadil. a je to pomalsie ako F11 s nvidia driverom.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    michich avatar 26.11.2009 10:43 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    xorg-x11-server-1.7.1-12.fc12 obsahuje tuto změnu:
    * Tue Nov 24 2009 Adam Jackson <ajax@redhat.com> 1.7.1-11
    - xserver-1.7.1-window-picture-performance-regression.patch: Paper over a performance regression caused by the window picture fixes.
    Možná to pomůže v tvém případě.
    25.11.2009 14:57 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Já mám s Mandrivou na starém hardware co se týče rychlosti dobré zkušenosti.
    Ačkoliv Fedora patří k mé nejoblíbenější distribuci, před několika lety jsem se
    s ní "rozešel", protože jsem potřeboval free distro, které mi bude fungovat v produkčním
    prostředí. Od té doby to občas "zkusím", ale zatím jsem zakotvil u Ubuntu LTS
    a pokud nutně potřebuju "experimentovat" a případně "řešit nějaké problémy" tak
    poslední Ubuntu je k tomu také dostačující.
    Co se týče rychlosti jsem z 9.10 stále v šoku. Start do přihlašovací obrazovky (se SSD diskem)
    za cca 5-10 sekund na jednojádrovém starém Lenovu.. to jsem fakt "zíral".
    Čímž nechci tvrdit, že je Ubuntu nejlepší.. Kdyby byla u Fedory nějaká záruka,
    že se to díky bouřlivému vývoji s novým vydáním "nerozsype", rád bych ji používal.
    S Ubuntu jsem ale (kupodivu) celkem spokojený :-)
    25.11.2009 13:09 Zdenek Kaminski
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Velmi doporucuji clanek na ROOTu, tam se lze dozvedet o nove F12 podstatne vice nez jen to, ze Na ploše nalezneme běžné ikonky jako Počítač, Domov … a Koš.
    25.11.2009 13:15 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    +1 :-)
    vain avatar 25.11.2009 16:07 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Taky jsem chtěl napsat něco ve stylu, že po dlouhé době je na rootu článek na podobné téma jako na abclinuxu lepší, ale tak to bývá pravidelně dvakrát do roka, covex je covex =)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    25.11.2009 14:24 xobot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Dobra recenzia, aspon viem, comu sa na hony vyhnut. Skoda, ze Arch ma len rolling updates, keby mal stabilne releasy ako Slackware, bola by to vyborna volba.

    btw: NM je fakt hnus, prechod na koalu u 2 PC odstavil NM. Nastastie stacilo pomenit 1 konfigurak, skoda ze mi trvalo dost dlho, kym som to zistil :-/
    25.11.2009 15:29 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    A jaký konfigurák? Taky s tím mám problém.
    25.11.2009 18:13 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?

    Pridam svoji zkusenost.

    Instalace:

    - instalace byla za 10minut. Stahl jsem live cd, nabotoval a pak klikl na intall to harddrive.

    - zbyvajici balicky jsem si postupem casu dle potreby doinstaloval

     

    Co autor clanku nezminil:

    - je mozne stahnout si preview gnome-shell

    - myslim ze PulseAudio se jiz ve verzi ve Fedore da pouzivat (alespon na mych trech pocitacich 2xnotebook 1xstare pc)

    - Fedora pridala pomerne prudicsky plugin "CommanNotFound" - ktery jsem osobne ihned zadisabloval co to slo

    - Thunderbird je v posledni verzi a nabizi rozsirene vyhledavani/indexaci a vice moznosti pohledu na ucty zprav.

     

    Zda je Fedora tuctova ci ne, nema smysl resit.

    Pro nekoho je, pro nekoho vzdy bude a naopak - no a nekdo ji proste pouzije a nebo ne.

     

    Co je opravdu tuctove, je titulek clanku.

    Co se tyce obsahu, primlouval bych se k tomu, aby priste autor poslal radeji link na release notes a verim, ze mnoho lidi by to ocenilo vice. (Srovnejte sami link )

    25.11.2009 22:30 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?

    Jeste jsem zapomnel zminit, ze ten druhy laptop je Asus Eee PC 900 a vse funguje na jeden klik.

    Neni nutne nic ladit ci slozite nastavovat. U live cd je dobre, ze je pomerne ocesane, takze opet do sveho netbooku muzete nainstalovat jen to co potrebujete.

    Instalace na Eee PC byla casove asi srovnatelna s mym druhym laptopem.

     

    Me subjektivni hodnoceni teto release Fedory zejmena z hlediska meho zeleza je pozitivni - prozatim mne neprekvapil zadny "kostlivec", ktery by pretval z vyvojove Rawhide, tak jak tomu bylo v temer ve vsech predchozich release.

    Tedy jedno plus dvanactemu vydani Fedory.

    Abych nebyl jen pozitivni, i jedno minus se najde:

    Zkuste si pripojit do usb ctecku s pametovou kartou z fotaku. Najdete tam vsechny fotky pojmenovane velkyma pismenama.To je rozdil oproti drivejsku, kdy to bylo malyma. Pouze myslim Thunar to mountoval s velkyma. To by jeste nebyl duvod pro minus, ale problem je, ze jsem prozatim nenasel cestu jak to nastavit na puvodni chovani - dokumentace mizerna na urovni automaticky preparsovanych zdrojaku.

     

    Technicky se to udela pridanim mount options "shortname=mixed", ale nenasel jsem cestu, jak to auto mount procesu ve Fedora 12 nastavit. Zjistil jsem, ze DevKit to nastavit umi a ze gvfs&gio to asi neumi. Kdo ale auto mountuje ve Fedora12 to fakt nevim. Nechcete mi nekdo poradit?

    Nicky726 avatar 25.11.2009 23:50 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Nový způsob mountování fatu jsem tuším zaregistroval kdesi mezi novými vlastnosti jádra? Doteď docházelo v situaci, kdy na fatu bylo fyzicky "PC" k přejmenování na "pc" při kopírování v Linuxu. Pochopil jsem to tedy tak, že jde o opravu chyby.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    26.11.2009 05:24 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?

    Nejsem si jisty zda rozumim.

    Pri mountovani lze predat modulu pro FAT/VFAT parametr, kterym rekneme, jak se ma chovat k souborum ulozenym pouze jako shortname ( puvodni FAT 8.3 konvence - tedy ne VFAT rozsireni/bastl ).

    Nevim presne jak je to v jadru, ale stale jde udelat mount /dev/zarizeni_moje_karta /media/moje_karta -O shortname=mixed

    Problem na ktery poukazuji je, ze nejaky automountovaci proces ve Fedora 12 toto neudela (bud tam da upper nebo necha default, coz je asi taj jak to na FAT lezi, tedy upper).

    Drive byl ve Fedore gnome-mount, ktery to resil, ale nyni je away a ja nevim kde to nastavit. Snad by to pry mel delat nautilus, ale rekneme si na rovinu, dokumentace k KDE a GNOME je mizerna - tim nechci nijak hodnotit GNOME i KDE. Manualove stranky zadne. U Fedora take ticho po pesine, alespon do ReleaseNotes by to mohli dat. Stacilo by nakopnout. Zkousel jsem si ukladat sekvence proces tree pri zasunuti flashky, ale bez uspechu. Nenapadne nekoho jak to oddebugovat, tedy zjistit, co zavola ten mount, pri zasunut flashky do systemu?

    Fluttershy, yay! avatar 26.11.2009 21:33 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Moc tomu nerozumím, ale nesouvisí to nějak se zásahy do implementace FATu kvůli tomu patentu MS?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    michich avatar 27.11.2009 08:07 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Ne.
    michich avatar 26.11.2009 08:09 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Můžeš u sebe ten skutečně použitý parametr ověřit výpisem z mount? U mě totiž DeviceKit-disks použije právě shortname=mixed. Byla to jedna ze změn ve verzi DeviceKit-disks-009.
    26.11.2009 09:43 Vaclav Bilek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?

    Cha cha. Dekuji moc za tip! Sice to nemam vyresene, ale ..

    Pri srovnavacim rucnim mountu jsem zadal toto:

    mount /dev/sdb1 /media/disk -O shortname=mixed

    namisto tohoto:

    mount /dev/sdb1 /media/disk -o shortname=mixed

     

    Jinak mount vypise toto, coz potrvrzuje vase podezreni.

    /dev/sdb1 on /media/F009-64A5 type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=devkit,uid=500,gid=500,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,flush)

    No a ja jdu hledat, kde to tedy mohu zmenit/vypnout.

    25.11.2009 18:47 vykřičník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Přidám svoji zkušenost.

    Instalace, na Asus EEE 1102HA, atom, 1GB RAM, instalace na interní kartu SDHC. NE NA HARDISK!!!!

    Hardisk je energeticky náročnej, hučivej, náchylnej na otřesy, ale samozřejmě se dá vypnout. Zapnout se dá jenom v případě potřeby na nezbytně dlouhou dobu. Ale samozřejmě sem rád, že tam je.

    Na interním hardisku 160GB je jenom bootsektor a v extra oddílu GRUB. No a data. Asi by to šlo bootování dat taky na tu kartu SDHC, někdy příště....

    - instalace byla asi dvě hodiny. Teda v plný kalbě GNOME a KDE.

    wifina a zvukovka šly na na první pokus, grafárna snad časem po překompilaci jádra......
    26.11.2009 11:41 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Takže uživatelská data (tempy, cache prohlížeče) máte na tom hlučným a náročným disku?! Moc nechápu tu motivaci, proč to takhle rozdělit. Normální práce (email, web) se neobejde bez mnoha zápisů do /home a do /varu.

    Ten SDHC je vevnitř počítače, nebo v nějakém slotu? Jak je to rychlé? Dá se to používat normálně, nebo jsou občas nějaké ty "zamyšlení"?
    26.11.2009 18:41 vykřičník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Nee, /home /var a podobné adresáře, dále oddíl SWAP a vůbec všechno mám na té kartě SDHC. Tento typ eee má jeden slot SDHC zabudovaný (přístupný zvenku), takže jej využívám právě na to.... Kartu mám SDHC 16GB clas6, ve slotu jsem s úspěchem vyzkoušel i 32GB. Interní hardisk 160GB budu zapínat jenom po dobu nezbytně nutnou například na nakopírování dat potřebných pro bezprostřední práci, pak ho vždycky odpojím a vypnu.

    O tom bootsektoru a bootmanageru sem psal proto, že kdyby bios neroztáčel disk při bootu (jak to činí) netrápil bych hardisk zbytečnými starty i při nestandartních teplotách (mráz a hic plotny nebudou mít moc rády). Ale takle je to jedno.

    Pokud jde o výkon, je to tak středně pomalé (řekněme jako ty vidle XP nainstalované na tom hardisku), pomalý hardisk 160GB s 5600 ot/min taky není žádné dělo. Takže pomalejší přenosová rychlost dohání takřka nulová přístupová doba k datům. Na ty moje požadavky to bohatě stačí: web, multimedia, semtam kouknout na nějakou fotku Žádné zákysy typické při nedostatku RAMky nepozoruju, 1GB je ažaž.

    Do budoucna počítám s apachem a nepřetržitým provozem, zatím mám eee (a fedoru 12) teprve krátce.......
    26.11.2009 22:27 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    V grubu je možné vypnout optimalizaci elevátoru, to by mělo pomoci..
    . Já mám dvě instalace na 64GB SSD discích a je to neskutečně rychlé. Normální HDD v těchto ntb nejsou.
    26.11.2009 09:49 Martin Stransky | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše PackageKit browser plugin
    Vyplnil jste na to nejaky bug?
    29.11.2009 21:20 katka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PackageKit browser plugin
    to bychom museli vyplnovat jeden za druhym ;)
    29.11.2009 22:09 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PackageKit browser plugin
    +1 (=smutná pravda.. :-()
    jose17 avatar 26.11.2009 10:15 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Připojení k internetu a sítím obstarává NetworkManager, který již oproti předchozí verzi bezproblémově zvládá i připojení do mobilních sítí.

    potrebujem na to (net over bluetooth) aj blueman alebo si vystacim s NM?
    Ja vim, on vi, ty nano!
    26.11.2009 21:15 xurpha
    Rozbalit Rozbalit vše Emphaty, Telepathy
    Podle mě je zavedení Empaty zásadní krok. Nejde totiž jen o výměnu klienta za nový, ale o zavedení úplně nové infrastruktury pro instant-messaging přímo do desktopového prostředí.

    Tak lze např. zároveň s někým chatovat (pomocí Empathy; případně je možné dokonces uskutečňovat video/audio hovory u transportů které to dovolují); ale zároveň je možné, aby pomocí stejného spojení „chatovaly“ i další programy mezi sebou: tak např. je takto možné hrát síťové hry apod, nebo online editovat jeden dokument, atd... To vše zajišťuje framework Telepathy a vypadá to dost zajímavě.
    26.11.2009 22:20 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Emphaty, Telepathy
    To zní rozumně.. pořád jsem si říkal, že se mi nechce opustit můj oblíbený Pidgin, když navíc přidává další funkce.
    Ale tohle jsou dobré argumenty pro změnu.. :-)
    Grunt avatar 27.11.2009 19:22 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Emphaty, Telepathy
    Hlavně je zajímavá funkce Link-Local XMPP (People Nearby, Salut, Bonjour). Až do toho přidají i Audio, Video, tak to bude bomba.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    27.11.2009 11:01 jirikon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    S fedorou mam tyto zkusenosti:

    1. instalovat nejdrive mesic po vydani (opravi se nektere bugy)

    2. mezistadium, kde to funguje celkem dobre

    3. neupdatovat, neinstalovat měsíc před vydáním nové verze (dají tam zabugované balíčky a donutí vást přejít na verzi vyžší a delat dále testera, "Je to hnus velebnosti")

    Uz se tesim az mi admin rekne ze mam zastarale jadro a at prejdu na verzi vyžší, pritom ma tak vymakany firewall, že si ani nepinknete. Ma to i vyhody, když jsem updatoval na F11, tak se to nekde po..... a vymenil jsem s instalaci i zelezo.

    27.11.2009 12:08 LuděkS | skóre: 31 | blog: publish | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Moje zkušenost je naprosto shodná (naprostý souhlas). Možná bych ještě slovo "nejdříve" napsal "velkými písmeny"
    Mně se vyplatilo upgradovat "nejdříve" po vydání první alfaverze dalšího vydání ;-)
    28.11.2009 17:22 Pavol | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tuctová Fedora 12?
    Suhlas, hlavne co sa tyka bodu 1. Zvykol som upgradovat 2-3 mesiace po vyjdeni novej verzie, momentalne uz som sa uz posunul na pol roka (ked vyjde nova verzia, instalujem predchadzajucu), to je uz ale skor o lenivosti :-)
    14.12.2009 15:20 Fëannatar | skóre: 19 | blog: Annals of Taurelador
    Rozbalit Rozbalit vše Notifikační systém
    Sice trochu s křížkem po funuse (přesněji asi s měsíčním spožděním) ale:
    Nový upozorňovací systém v GNOME, který zavedlo v jarním vydání Ubuntu, nyní používá také Fedora.
    Nevím co mají v Ubuntu, ale mám ten dojem, že něco úplně jiného. Ty podivný černý bublinky ve Fedoře jsou slider engine notification-daemona, kód zde: http://cgit.freedesktop.org/~mccann/notification-daemon-engine-slider. Též to lze ukázat tím, že stačí změnit gconf:///apps/notification-daemon/theme na standard (nebo na naistalovat notification-daemon-engine-nodoka a změnit tentýž klíč na nodoka) a dostanete staré ošklivé (nebo v případě nodoky přibližně to, co bylo v F11) notifikační bublinky. Čili ve zkratce, žádný nový notifikační systém se ve Fedoře nekoná, pouze nové témátko.
    Your freedom ends where others' begins. It's the same with software => promote LGPL.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.