Portál AbcLinuxu, 25. dubna 2024 14:57

GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)

8. 11. 2005 | Vítězslav Šmíd
Články - GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)  

V minulém díle seriálu jsme se dostali k základní jednotvárné hvězdné obloze. Nyní se podíváme na to, jak si z počítačem generovaného obrazu udělat kousek vlastního nebe. Použijeme k tomu například stopy, klonování a rozostření. AKTUALIZACE: doplněny obrázky.

S ohledem na reakce čtenářů k poslednímu dílu budu nadále v závorkách uvádět i anglický překlad názvů funkcí a nástrojů.

Vytvoření vlastní stopy (brush)

Na následující operace budeme potřebovat trochu větší stopu, než nám GIMP nabízí. Nastavíme si tedy vlastní. Otevřeme dialog Stopy (Brushes) [Shift+Ctrl+B], kde klikneme na tlačítko Nová stopa (New brush). Dialog nám nabízí tyto možnosti:

gimp 1 brush-editor

My si vyrobíme následující stopu:

Likvidace hvězd

Úpravy začneme malým promazáním oblohy. Použijeme k tomu nástroj Štětec (Paintbrush), zkratka P. Popíšu pouze nové vlastnosti, s některými jsme se už setkali.

Nastavíme si barvu popředí (foreground color) jako černou, Krytí (Opacity) nástroje 100 %, stopu Circle (60) a deaktivujeme volby Doběh, Postupný a Použít barvu z přechodu. Začneme promazávat některé shluky hvězd, v každé "hvězdné" vrstvě zvlášť. Větší pozornost budeme ale věnovat vrstvě Velké hvězdy, protože větších hvězd je obvykle vidět méně. Už teď byste měli mít představu, jak by vaše dílo mělo vypadat, a podle toho mazat či zachovávat nějaká uskupení hvězd. Podle potřeby můžete změnit krytí např. na 60 % a vyrobit nějaké slabší hvězdy. Neměli byste to ovšem přehánět, aby z těch hvězd taky něco zbylo...

Seskupování hvězd

Teď, když jsme vytvořili nějaké ty "díry" v prostoru, vydáme se cestou opačnou a některé hvězdy seskupíme. Budeme používat nástroj Klonování (Clone) se zkratkou C. Nástroj funguje tak, že mu nejprve se stiskem klávesy Ctrl zadáme zdrojovou část obrázku a poté s ním kreslíme, jako by to byl například štětec. Místo barvy nebo vzorku je však používána udaná zdrojová část obrázku, odtud tedy název Clone - Klonování. Nějakou část obrázku prostě použijeme ještě jednou někde jinde. Je to základní technika pro retušování fotografií.

Některé vlastnosti už opět známe, nebudu se k nim vracet.

Než začneme klonovat, nejprve sloučíme obě vrstvy hvězd. Vybereme vrchní vrstu (Velké hvězdy) a provedeme Vrstva -> Sloučit dolů (Layer -> Merge down). Neopomeneme vzniknuvší vrstvu přejmenovat na pouhé Hvězdy. Jak by se mohla jmenovat Malé hvězdy, když teď obsahuje i velké? :-)

Nyní se chopíme nástroje Klonování a nastavíme ho následovně:

Jako stopu (brush) je vhodné zvolit Circle (19), pro větší úpravy naši Circle (60). A můžeme začít vesele klonovat! Za stisku klávesy Ctrl vybereme nějakou oblast s větší hustotou hvězd, a kde se nám zlíbí, tam začneme vytvářet hvězdné chuchvalce a skupiny. Díky zvolenému režimu nástroje Obraz budeme hvězdy ze zdroje jakoby přidávat, místo abychom je zdrojem přemazávali, jak by se stalo, pokud bychom použili implicitní režim Normální. Je nutné dávat pozor, aby nevznikaly příliš podobné části obrázku. Každý zdroj by měl být použit pouze několikrát a pak změněn. Vyhněte se také klonování příliš blízko u zdroje. Tato fáze opět záleží na vaší vlastní představě. Do závěrečné fáze byste neměli vstupovat, dokud nejste s výsledkem spokojeni.

gimp 1 clustered-starfield

Už se pomalu blížíme ke konci. Nyní možná obětujeme trochu realističnosti ve prospěch efektu. Hvězdám přidáme záři, kterou ovlivníme celkovou barevnou náladu obrazu. Vložíme také několik opravdu velkých dominantních hvězd.

Záře

Zduplikujeme vrstvu Hvězdy a kopii pojmenujeme Záře. Necháme ji navrchu a nastavíme její režim na Obraz (Screen). Záře bude nejsilnější tam, kde hvězdy svítí nejjasněji, ať už díky jejich koncentraci, nebo velikosti. To je celkem logické ;-). Tohoto efektu dosáhneme prostým rozmazáním kopie "hvězdné" vrstvy. Proto jsme vytvářeli vrstvu Záře. Než ji ale rozmažeme, použijeme na ni naši dobře známou funkci Úrovně (Levels). Posuneme pouze bílý trojúhelníček, a to na hodnotu přibližně 140. Tím všechny hvězdy znatelně zjasníme, abychom měli vůbec co rozmazávat.

Dále otevřeme dialog Filtry -> Rozostření -> Gaussovo rozostření (Filters -> Blur -> Gaussian blur). Funkce funguje tak, že barvu každého pixelu v obrázku nastaví jako průměrnou barvu všech okolních pixelů ve vzdálenosti udané v políčcích Poloměry rozostření (Blur Radius). GIMP nabízí dva algoritmy pro výpočet rozostření, IIR a RLE, které se od sebe za určitých okolností mohou lišit rychlostí. Výsledky ale mají oba stejné.

Poloměry rozostření nastavíme oba shodně na hodnotu 8.0 až 10.0 a aktivujeme filtr. Pokud nebudeme s výsledkem spokojeni, můžeme využít kouzelné kombinace [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F]. Jak určitě víte, Ctrl+Z je zkratka pro krok zpět. Ctrl+Shift+F je pak znovuzobrazení dialogu posledního použitého filtru, kde můžeme změnit parametry a vyzkoušet ho znovu.

Jakmile jsme spokojeni s rozmazáním vrstvy Záře, můžeme ji obarvit pomocí dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance), kde pomocí jednotlivých posuvníků "vyrobíme" záři například nafialovělou nebo modrou.

gimp 1 starfield-with-glow

Velké hvězdy

Opravdu posledním krokem je teď přidání několika velmi silných hvězd zářících v popředí. Dosáhneme toho pomocí filtru Supernova. Nejprve si vytvoříme novou vrstvu, které nastavíme dvojnásobné rozměry oproti celému obrázku a jako výplň nastavíme průhlednost. Pojmenujeme ji Hvězda #1. Tuto vrstvu si několikrát "do zásoby" zduplikujeme a necháme se přitom unést dokonalostí GIMPu, díky které se nám tyto kopie automaticky pojmenovávají Hvězda #2, Hvězda #3 atd. Poté otevřeme dialog Filtry -> Efekty se světlem -> SuperNova (Filters -> Light effects -> SuperNova). Tento filtr nám dovoluje vytvořit působivé zářivé hvězdy, ale má jednu malou nevýhodu: záře, která se okolo hvězdy vytváří, je vykreslena do velmi velké vzdálenosti. Pokud bychom tuto hvězdu umístili příliš blízko ke hraně vrstvy a poté se rozhodli ji přesunout jinam, na její záři bude tato hrana velmi výrazně vidět. Proto jsme vytvořili tak rozměrnou vrstvu. Hvězdu nejprve umístíme doprostřed této velké vrstvy a pak ji teprve přesuneme na požadované místo.

Pro dokonalé vycentrování hvězdy změníme v části Střed SuperNovy (Center of SuperNova) jednotku z pixelů na procenta a do obou políček X, Y vepíšeme 50.0. Stručně si popíšeme zbývající volby:

gimp 1 blue-star

Barvu hvězdy doporučuji nastavit tak, aby alespoň trochu ladila s barvou Záře. Náhodný odstín samozřejmě ponecháme na nule, zbývající parametry jsou na vás, ale Poloměr bych nenastavoval větší než 20. Po potvrzení tlačítkem Budiž můžeme pomocí nástroje Přesun (Move) umístit celou vrstvu s hvězdou na její místo určení. Poté můžeme buď použít naše "zásobní" vrstvy Hvězda #x a znovu na ně použít efekt SuperNova, nebo tu stávající zkopírovat, změnit její velikost a použít jinde. Snažte se vytvářet hvězdy různých velikostí a jemně odlišných odstínů nebo s různým počtem paprsků. Nic se ovšem nesmí přehánět! V obrázku by nemělo být více než 7 takových velkých hvězd.

Nástroj Přesun (Move) se zkratkou M je velmi jednoduchý:

Teprve když jsme spokojeni s rozmístěním velkých hvězd, každou jejich vrstvu ořežeme na velikost obrázku naším známým Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size).

GIMP Hvězdná obloha
Výsledek

Závěr

Famfáry znějí, jsme u konce! Doufám, že vás tento článek alespoň něčemu přiučil a že si v něm každý našel něco nového. V žádném případě se nebojte experimentovat a postup uvedený v tomto návodu upravovat podle sebe. V příštím díle se podíváme na vytvoření nějakého kamínku, nebo spíše kamene...

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

První díl: GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha), poslední díl: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3).
Předchozí díl: GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
Následující díl: GIMP v příkladech - 3 (kámen)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech 5 - (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Odkazy a zdroje

GIMP

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.