Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
3534 frames in 5.0 seconds = 706.781 FPS
3571 frames in 5.0 seconds = 713.915 FPS
3608 frames in 5.0 seconds = 721.491 FPS
Je to podle me dost malo, ponevadz kamos, kterej ma integrovanou v notasovi s 8MB RAM tak mu dava glxgears kolem 600 FPS. Nevite v cem by mohla byt krpa?
Pro jistotku sem dam castecnej vypis xorgu.conf:
Section "Module"
Load "i2c"
Load "bitmap"
Load "ddc"
Load "dri"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "vbe"
EndSection
...Section "Device"
Identifier "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"
Driver "i810"
BusID "PCI:0:2:0"
EndSection
...Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"
Monitor "Obecný monitor"
DefaultDepth 16
....Section "DRI"
Mode 0666
EndSection
Podle me je tam vse okej. Ale nechapu tak malo FPS
Jinak:
tomik@kubuntu:/$ lsmod |grep i915
i915 22528 2
drm 74900 3 i915
V kernelu mam zakompilovanou grafarnu jak i810 tak i i915.
Jinak kdyz jsem zmenil ovaladac z i810 na i915 tak se mi Xka nenahodily.
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
4155 frames in 5.0 seconds = 830.877 FPS 4203 frames in 5.0 seconds = 840.424 FPS 4619 frames in 5.0 seconds = 923.757 FPS 4890 frames in 5.0 seconds = 977.970 FPS
4750 frames in 5.0 seconds = 949.831 FPS 4770 frames in 5.0 seconds = 953.935 FPS 4821 frames in 5.0 seconds = 964.117 FPS
6698 frames in 5.0 seconds = 1339.432 FPS 6728 frames in 5.0 seconds = 1345.595 FPS 6737 frames in 5.0 seconds = 1347.226 FPS 6735 frames in 5.0 seconds = 1346.917 FPS 6693 frames in 5.0 seconds = 1338.390 FPS
Takze tady je vypis z glxinfo:
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer,
GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: SGI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory,
GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_MESA_swap_control,
GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control,
GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer,
GLX_SGIX_visual_select_group, GLX_EXT_texture_from_pixmap
GLX version: 1.2
GLX extensions:
GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory,
GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_MESA_swap_control,
GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read,
GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample,
GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 915GM 20061017 x86/MMX/SSE2
OpenGL version string: 1.3 Mesa 6.5.2
OpenGL extensions:
GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_fragment_program, GL_ARB_imaging,
GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_point_parameters,
GL_ARB_shadow, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression,
GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add,
GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_crossbar,
GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_texture_mirrored_repeat,
GL_ARB_texture_rectangle, GL_ARB_transpose_matrix,
GL_ARB_vertex_buffer_object, GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_window_pos,
GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color,
GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate,
GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_clip_volume_hint,
GL_EXT_cull_vertex, GL_EXT_compiled_vertex_array, GL_EXT_convolution,
GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements, GL_EXT_fog_coord,
GL_EXT_histogram, GL_EXT_multi_draw_arrays, GL_EXT_packed_pixels,
GL_EXT_point_parameters, GL_EXT_polygon_offset, GL_EXT_rescale_normal,
GL_EXT_secondary_color, GL_EXT_separate_specular_color,
GL_EXT_shadow_funcs, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_subtexture,
GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D, GL_EXT_texture_edge_clamp,
GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine,
GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_filter_anisotropic,
GL_EXT_texture_lod_bias, GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture_rectangle,
GL_EXT_vertex_array, GL_3DFX_texture_compression_FXT1,
GL_APPLE_client_storage, GL_APPLE_packed_pixels,
GL_ATI_blend_equation_separate, GL_IBM_rasterpos_clip,
GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_INGR_blend_func_separate,
GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_ycbcr_texture, GL_MESA_window_pos,
GL_NV_blend_square, GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_texture_rectangle,
GL_NV_texgen_reflection, GL_NV_vertex_program, GL_NV_vertex_program1_1,
GL_OES_read_format, GL_SGI_color_matrix, GL_SGI_color_table,
GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp,
GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod, GL_SGIX_depth_texture,
GL_SUN_multi_draw_arrays
visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav
id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x23 16 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x24 16 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x25 16 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow
0x26 16 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow
0x27 16 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow
0x28 16 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow
0x29 16 tc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow
0x2a 16 tc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow
0x2b 16 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x2c 16 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 0 0 0 0 0 0 None
0x2d 16 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow
0x2e 16 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 0 0 0 0 0 0 Slow
0x2f 16 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow
0x30 16 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 0 16 16 16 0 0 0 Slow
0x31 16 dc 0 16 0 r y . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow
0x32 16 dc 0 16 0 r . . 5 6 5 0 0 16 8 16 16 16 0 0 0 Slow
0x5b 32 tc 0 32 0 r . . 8 8 8 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Ncon
tomik@kubuntu:~$ glxinfo
Jinak by ty FPS mely byt ttaky v 16ti bitech, pri 24 to bylo o kousicek min
VideoRam 32768(alebo tolko, kolko tvoja karta zvladne)
VideoRam 65536
A vysledek je trosku lepsi, ale i tak no..
4137 frames in 5.0 seconds = 827.292 FPS
3885 frames in 5.0 seconds = 776.923 FPS
3902 frames in 5.0 seconds = 780.304 FPS
3833 frames in 5.0 seconds = 766.573 FPS
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"
Monitor "Obecný monitor"
DefaultDepth 16
Load "dbe"Nasiel som to zatial v kazdom konfiguraku pre i810, ale ty to tam nemas.
Tiskni
Sdílej: