abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:55 | IT novinky

    Sam Bankman-Fried, zakladatel zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX, byl dnes odsouzen k 25 letům vězení [Yahoo Finance].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 18:33 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.18.2 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:22 | Zajímavý článek

    Na blogu programovacího jazyka Swift byl publikován příspěvek Psaní aplikací pro GNOME v programovacím jazyce Swift. Používá se Adwaita pro Swift.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 17:44 | Zajímavý software

    egui je GUI knihovna pro programovací jazyk Rust běžící na webu i nativně. Vydána byla verze 0.27.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.1 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.13. Thunderbird na verzi 115.9.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | IT novinky

    Linka STOPonline.cz v roce 2023 přijala 3700 hlášení závadného obsahu na internetu, 22 bylo předáno PČR, 23 bylo předáno ISP a 944 závadových domén zobrazujících dětskou nahotu či pornografii bylo nahráno do mezinárodního systému ICCAM, který je spravován asociací INHOPE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    26.3. 20:44 | Zajímavý článek

    Byla publikována podrobná analýza v upstreamu již opravené bezpečnostní chyby CVE-2024-1086 v Linuxu v nf_tables.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.3. 18:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 4.1 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.3. 18:22 | Nová verze

    Úkolníček Taskwarrior (Wikipedie) pro správu úkolů z příkazového řádku byl vydán ve verzi 3.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Steam
     (24%)
     (29%)
     (14%)
     (9%)
     (24%)
    Celkem 383 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 17:31
    Rozcestník

    HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V

    František Kučera se v příspěvku na svém blogu věnuje plně otevřené vývojové desce HiFive1 s otevřeným čipem RISC-V. Deska sice nenahradí počítač a nelze na ní pustit GNU/Linux, ale přesto je poměrně výkonná a dá se na ní postavit spousta užitečných zařízení. Společnost SiFive dělá i HiFive Unleashed, což je větší a výkonnější vývojová deska, na které už lze plnohodnotný GNU/Linux provozovat.

    8.8.2018 18:11 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.8.2018 20:49 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Zdrojaky toho chipu a routovani pro fabrikaci je kde , kdyz je to otevreny ? :-)
    8.8.2018 22:28 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Mě přijde, že strašení tím, jak je běžnej neotevřenej hardware nesmírně nebezpečnej a aktivně prolezlej zradou, jako suverénně největší FUD kampaň týhle dekády :) A to si nedělám srandu, to slovo 100% sedí v původní definici, i v té trošku přenesené, podle které FUD = nepravda.
    Agent avatar 8.8.2018 22:43 Agent | blog: Life_in_Pieces | HC city
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Mě přijde, že jsi provokatér.
    Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
    9.8.2018 02:53 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Mne prijde, ze to prinejmensim podcenujes.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    9.8.2018 09:22 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Vzhledem k chybam v ME, Spectre, Meltdown a podobne by se o Vasem nazoru dalo s uspechem pochybovat.
    9.8.2018 14:40 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Nedávno se tu o FUDu debatovalo v kontextu toho ARMu a převládající názor byl, že ve FUDu je část pravdy, ale to nevadí tomu, aby se to za FUD označovalo. Link.

    A to tady sedí. Proč tomu říkám FUD je proto, že to zrnko pravdy se hooodně přehání a přibarvuje, a to je to, co mi na tom vadí. A tady je to přehnané o dost víc, než v případě toho ARM vs RISC-V. ARM to vzal dost seriózně, v podstatě tvrdil celkem pravdu a nebyl ani agresivní. Stejně se na něj fandové RISC-V sesypali a dělali z toho skandál.

    V případě Spectre, to je IMHO skoro jasnej bug, mluvit o tom jako o backdooru není nic jinýho než konspirační teorie, a u ME to s velkou pravděpodobností jsou jenom konspirační sračky taky. Takže mluvit o tom bez jakýhokoli bližšího vysvětlení nebo distinkce jako o backdooru a trojským koni? (tj. cpát ostatním svůj hodně radikální a nijakými důkazy nepodloženej názor jako fakt) Co jinýho je to, než FUD? Intelektuálně je to nepoctivý. Ale evidentně to málokomu vadí, krásnej dvojí standard.

    Proč jsem tu o tom začal kafrat je ale proto, že si všímám, že se v open source komunitě obecně rozmohla taková šikovná zvyklost: cokoliv nepříjemného se označí za FUD a tím se to krásně diskredituje a odmítne, i když na tom třeba něco je. Ale zeto propagátoři open source se vůbec nestydí FUD úplně stejný povahy používat pro svoje potřeby* a kolikrát je to o dost nepoctivější a víc zavádějící FUD než co si třeba dovolí velké firmy (které mají právní oddělení, bojí se soudních sporů a tak, takže to, co někde vydají, bývá o dost opatrnější).

    Mimo tenhle případ (hodně podobně straší třeba Raptor Engineering, Librem) jsou krásnej příklad třeba ty pamflety FSF proti Windows (BadVista, Windows Seven Sins nebo tak nějak), to taky kolem reality spíš jenom běželo.
    9.8.2018 20:34 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    No, co na to rict, nez ze "vitej do beznyho startupovyho sveta"? Takhle to chodi uplne normalne a z vlastni zkusenosti muzu rict, ze kdo to neprehajpuje, bude muset skoncit, protoze ho prevalcujou ti, co ano. Dobry produkt, nedobry produkt, to rozhoduje az potom, az po uvodnim nadseni, jestli bude schlazene realitou, ci ne. V SiFive je nalitejch fakt hodne penez, po novu tam ma svoje penize i Intel. Management SiFive si nemuze dovolit riskovat, musi jet na jistotu a pokud na neco lidi slysi a neni to prilis v konfliktu s realitou, pouzijou to. A tady to teda v konfliktu neni vubec, jenom to neni tak horke, jak to prezentuji.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    10.8.2018 00:23 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Já mluvil spíš o tom odkazovaným blogu, ne o tom, co říká SiFive. Tam si nepamatuju, jak moc tu konspirační notu jedou (Raptor vím, že docela dost, komentáře jejich člověka na PHoronixu, ten jejich kanárek, etc).
    Fluttershy, yay! avatar 10.8.2018 23:12 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Meanwhile…
    project:rosenbridge reveals a hardware backdoor in some desktop, laptop, and embedded x86 processors.

    The backdoor allows ring 3 (userland) code to circumvent processor protections to freely read and write ring 0 (kernel) data. While the backdoor is typically disabled (requiring ring 0 execution to enable it), we have found that it is enabled by default on some systems.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Petr Tomášek avatar 11.8.2018 08:38 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    hm,kdo dnes ještě používá procesory VIA ?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Fluttershy, yay! avatar 11.8.2018 09:53 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    The C-series processors are marketed towards industrial automation, point-of-sale, ATM, and healthcare hardware
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    11.8.2018 21:42 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Podle toho, co bylo napsané pod tou novou zprábičkou o tomhle, tak tohle bylo zdokumentované a inzerované jako feature, vypadá to jako bypass x86 dekodérů a vykonávání kódu rovnou v ISA interních uopů. Takže tím fuzzingem akorát odhalil, jak se to spouští, což bylo asi původně v NDA/placené dokumentaci (možná ani to, holt asi akorát neznal ty dřív běžně dostupný informace).

    Akorát je asi bug (nebo špatné nastavení?), že to na některých deskách nevyžaduje roota, což dle desginu mělo, jestli to dobe chápu. Jenže, bug se nerovná backdoor. Jó ale jak je to "evil x86", tak je najednou OK tyhle silný slova automaticky používat. Ale to by byl skandál a spravedlivý rozhořčení, kdyby se taková chyba našla v něčem "našem" floss/etc a nějakej "shill" by si takjle dovolil FUDovat :)
    12.8.2018 19:19 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Backdoor to sice nejspíš není, ale když výrobci BIOSu nedovedou takovouhle přímočarou featuru nakonfigurovat bezpečně, jsou na místě obavy, co všechno zvládli napáchat u dnešních daleko složitějších CPU :)
    Petr Tomášek avatar 9.8.2018 09:31 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jako "modul" je to bohužel příliš drahý (srovnej např. omega2+ s linuxem), jako samotný chip sice cena ujde, ale pro takové to domácí bastlení to taky moc není, protože je nutná spousta externich komponent - např. flash, ram, to, že chip chce 3.3V + 1.8V tomu taky moc nepomůže.

    Zlaté AVR, ke kterému dám stabilizovaných 5 nebo 3.3V, několik málo blokovacích kondenzátorů, když jsme moc náročný krystal s příslušnou bižuterií a můžu jet...

    Ale pochopitelně idea otevřené architektury je mi sympatická...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    9.8.2018 10:48 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Zlate coze? Jak to muzes vubec srovnavat, strejdo? 8bit a 32bit jsou a budou naprosto nesrovnatelny svety, ktery vidim srovnavat akorat lidi, co maji problem se ucit neco novyho. U 8bitu staci busit, na 32bitu potrebujes nasavat, abys pochopil kousek vic, a byl ten cip vubec schopny poradne zapnout a naclockovat... Ale tak jasne, na aplikace, kde by stacila 555tka, AVRko co by ne. Na cokoliv slozitejsiho je to uplne zbytecnej discomfort ;-)
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    9.8.2018 10:52 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jinak 5 kusu tohohle cipu za $25 mi teda neprijde az takova raketa za 32bit MCU tak vysoko clockovanym... Je teda pravda, ze treba deleni vyjde pomalu, na clock per bit, ale tak, pri 350 MHz to asi neni az takova tragedie. Na to, ze je to prvni maloserie, je to IMHO vcelku slusnej vysledek. Akorat teda je to vykoupeny mensi plochou cipu, nez dodaji zabehnuti vyrobci za tech $5 - tam bude vic pameti a flashka...
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    9.8.2018 12:48 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Taky si říkám. Tohle konkuruje spíš deskám s Cortex M0, což už cenově nemusí být tak dramatický rozdíl… Srovnávat to s deskou s Linuxem už je mimo mísu totálně.

    Osobně bych měla hroznou radost, kdyby se s RISC-V časem objevila nějaká řídící deska na 3D tiskárny typu Duet/Smoothieboard. U rychlejších tiskáren AVR nestíhá a na 32 bitových deskách má ARM prakticky monopol.
    9.8.2018 16:35 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Vsechno postupne bude, akorat nam v bejsu to bude chvili dyl trvat, protoze lvl hard via Haskell & potreba si cca vsechno, co je bezne dostupny jako C spagetolibky, reimplementovat ;-) Port na RISC-V je akorat cca underway. Pravdaze nas focus je ted spis smerem BLDC a CANOpen, nez hracicky typu stepstick, ale az se dostanou kluci k motion planneru, dodelat tikani nozickama stepsticku je tak nejak "zadarmo".
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    10.8.2018 07:34 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Blázni :) Můj momentální sen je mít dost času a zkusit si napsat řízení tiskárny v Rustu pro Cortex M0 a RISC-V :)
    Petr Tomášek avatar 9.8.2018 20:43 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Pro spoustu jednodudých udělátek je naprosto šumafuk, zda-li 8bit nebo 32bit. Dokonce často by stačil i klidně 4bit ;-). A pokud už to bude tak složité, že by to chtělo 32bit, tak s největší pravděpodobností to bude chtít i linux... ;-)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    9.8.2018 22:27 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Tak to určitě ne, třeba výše zmíněné řízení motoru, pokud se bude jednat o synchronní motor s field-oriented-control, na něčem jako 8bit AVR těžko upočítáte s rozumně krátkou periodou. A na linuxu to taky dost dobře neuděláte, když se bavíme o cyklické time-critical úloze s periodou v řádu desítek us.
    Petr Tomášek avatar 10.8.2018 00:08 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Ano, i takové úlohy jsou, ale jsou to výjimky (u normálního bastlíře)...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2018 07:30 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Lidí co si bastlí vlastní 3D tiskárny (a jednu CNC frézku) znám v poměru k ostatním bastlířům celkem dost (včetně mě). A pro nějaké to domácí bastlení je celkem fajn, že ten 32 bit udýchá třeba i webové UI.

    A s tou deskou s Linuxem to byl doufám vtip, už jsem takhle bývalého kolegu odrazovala že řízení kotle v domku fakt nebude dobré dělat s Raspberry, pokud ho nenechá jen poskytovat frontend k nějakému mikrořadiči bez OS…
    10.8.2018 13:15 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Nějaký konkrétní problém s Raspberry a Linuxem? Samozřejmě safety-critical věci to dělat nemůže, ale to ani ten mikrořadič bez OS s ubastleným firmware. Ale jinak nám jich běží mnoho v 24/7 nasazení, nejstarší >4 roky, a problémy s tím nejsou, neodchází, netuhne to. Je akorát potřeba použít lepší, nebo nejlépe průmyslové SLC, microSD karty. Např. toto: https://www.unipi.technology/products/neuron-3 je postaveno na RPi, prodávají toho překvapivě hodně, a nejsou to věci na hraní. A jsou i další podobné HW postavené na RPi.

    Díky masivnímu rozšíření a komunitě je stav driverů pro Raspberry SoC v kernelu skutečně velmi dobrý. Po HW stránce tedy není problém.

    Po SW stránce Linux pohání i takové věci jako Siemens Sinumerik CNC, kde jakékoliv zaváhání v real-time řízení znamená potenciální zničení obrobku s někdy i milionovými škodami.
    10.8.2018 13:29 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Nekdo (vc. mne) ma proste problem pouzivat hardware, ktery je ze zbytkovych chipu do nevydarene varky settopboxu - a ani novejsim cipum se architektura nezlepsila. Ty ARMove jadra jsou tam nalepene "z boku" omylem. Napr. uz jenom to, ze ani stupidni vec jako zapisy na IO periferie nedojdou in-order, pokud jdou z ARM cores, ale musi se tam hodit bariera... No proste, to je takovy HW "skoc na mne z boku". To uz radsi Sitaru, to je aspon urcene na prumyslovou automatizaci (Beaglebone).
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    10.8.2018 13:38 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jasně, I/O na RPi je total fuckup, jakmile je potřeba něco víc než jeden UART a SPI, nebo low-latency ethernet, tak pryč od toho. Sitara super, zvlášť s těmi realtime koprocesory, s tím se dají dělat divy - jako třeba v podstatě software-based EtherCAT slave, ale je to proti RPi3(+) hodně pomalé když je potřeba něco zároveň kreslit na připojený display. Pustit na tom dnešní webový prohlížeč se moc nedá. Ale na kotel doma nebo něco nenáročného na I/O, proč ne?

    Zbytkové chipy to byly možná na začátku, ale poslední verze už jsou v takových množstvích, že to jsou speciální verze pro RPi Foundation. Ale ano, pořád je to "skoc na mne z boku", bo zpětná kompatibilita a osekání nákladů.

    10.8.2018 13:48 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V

    No, je to super vyukova vec, ale pak mne boli to videt v produkci. Kdyz se clovek nauci a pronikne do toho, proc by mel chut na Pickach dal stavet?

    Kdyz je potreba delat neco s grafikou, je tu iMX6, nove se tesim na poradnou availability iMX8 - to je myslim cca "ono", pro tyhle user-facing panely. Na ovladani serva bych tam ale i dneska cekal porad Sitaru, ono cenove je to zatim nepredstizene, dokumentace zvladnuta, siroce rozsirene je to, na real-time tikani v robotice stale jedna z nejlepsich voleb, nez se prejde na ciste rychle DSP, nebo rovnou FPGA.

    Mne se libi, kdyz vyrobce sam nekasle na komunitu a patche v kernelu pristavaji z jedenznas@vyrobcovo-firma.tld. NXP ma na spoustu veci Indy a ti se teprv uci upstreamovat, tam nad tim ted brecim, ze by mohli byt chlapci kousek rychlejsi - uvidime, jak bude vypadat situace dal. Broadcom je tradicni NDA-based business, z nich se neda nic rozumnyho vymlatit a je to casto "pomoz si sam", pokud clovek nema stovky tisic dolaru na "spolupraci" s nimi. Nesel bych do niceho s jejich cipy produkcne, jeste by nastala smula, ze by se tomu zadarilo (coz mne prave staci povazovat za uspech par stovek kusu out), a pak je clovek napospas takovym ehm...

    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    10.8.2018 15:46 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Proc by mel chut na Pickach dal stavet?
    Zajímavá otázka. Možná to má co dělat s obecným principem, že technická kvalita a dokonalost nerozhoduje o úspěchu produktu/technologie.

    My třeba děláme kritické průmyslové aplikace. Ale na spoustu věcí i v průmyslu stačí něco levnějšího - vstup pár digitálních signálů, nějaká logika, pár výstupů, někdy zobrazení a ovládání na displeji, komunikace s něčím přes sériovou linku nebo ethernet, ukládání někam do DB. Raspberry je už dnes určitá značka, kterou zná hodně lidí, nezajímá je moc low-level technické pozadí, ale je to něco "obecně známého", a už to celkem ztrácí pověst levné hračky. Akorát je potřeba to zabalit do nějaké krabičky se svorkovnicemi na DIN lištu, aby se za to člověk nemusel stydět. To je třeba to Unipi, které jsem odkazoval výše. Nebo jeden náš obdobný vedlejší produkt, kterého prodáváme kolem 1000 ks ročně do celého světa.

    Technicky by mi přišlo čistější postavit to na na BeagleBone, nebo na nějakém modulu s i.MXn. Ale pak jednak přijdu o skoro všechny zákazníky, kteří se ke mě teď dostanou skrz značku Raspberry. A pak RPi+Raspbian má historicky i teď celkem bezkonkurenční komunitní SW podporu, vč. dobrého stavu věcí v kernelu (na rozdíl od BCM, a časo i NXP). A nakonec cena - za těch 35 EUR v malém množství nic jiného rozumného nekoupím. iMX8 bude super, ale cenově zřejmě podstatně jinde.

    Servo control je pak úplně něco jiného. Tam TI Sitara, nebo pro jednodušší případy nějaký Cortex-M4, TMS320, nebo pro komplexnější nějaký FPGA SoC (Cyclone V, Zynq). V průmyslových servo driverech (a že jsem jich pár měl otevřených) najdete cca tohle, nebo dokonce speciální ASICy.
    10.8.2018 17:00 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jo no, po hromade workaroundu se to stalo dostacujicim, byt ne dokonalym resenim na spoustu veci. Vsak se tim da vysilat i FM radio na pinu...
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Petr Tomášek avatar 10.8.2018 15:57 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Tak existují i různé jiné moduly (zvláště různé SOM) než jen RPi...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2018 00:19 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V

    Navic se zacne hodit, ze jsou cykly navic na kde co - a da se uvazovat mit to vsechno vc. komunikace dat na jeden cipu a jednom jadre. Ono tyhle $5 veci bych do produkce osobne asi zatim nedal, ale je fajn s tim delat devboardy na hrani.

    Zkousime si hrat se soft SoCovanim nad FPGA od Lattice a myslim, ze pro ted byde lepsi si asi na motor control nakreslit desky s FPGAckama. Komunita v tomhle postupuje neuveritelne rychle a uz se rozjizdi i podpora pro ECP5 -> nemuzu se dockat, az bude moznost delat open-source PCIe cores. Je to rady mesicu daleko, staci tomu pekne kreslit hardware a dostavat ho k lidem - pro ruzne use-cases je potreba asi tak tisic a jedna deska. (prolozena mymi nejoblibenejsimi odkazy z poslednich tydnu)

    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    10.8.2018 00:27 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Hm, pres ty odkazy to neni moc prehledny nenadelat tunu zbytecnejch preklepu... Ale tak, Petre, my jsme taky jenom bastliri, akorat radi zkousime novy veci a mame z toho sport... Obzvlast, pokud se nam "to hodi do kramu". Jestli se budeme uplne nest na vlne, nebo zvladneme i delat vlny v tomhle vyvoji, je na kazdym z nas, zejo. Ja jsem mladej motivovanej blbecek pro spoustu lidi, ale bavi mne to, co delam, a delam jenom to, co mne bavi - mozna nejsme uplne "normalni" bastliri, ale rozhodne teda nejsme sami. Takhle si po sklepech hraje fakt dost lidi a na vysledky jejich prace tady cca pravidelne nadavas, ze neco menej ;-)
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Petr Tomášek avatar 10.8.2018 15:55 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Ale můj původní argument není, že bych chtěl bastlířům v něčem bránit, ale v tom, že je nepraktické kvůli jednoduchým bastlům navrhovat desku se spoustou serepetiček včetně nutnosti externí flashe, když jiné čipy toto vše již mají integrované.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2018 16:17 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Některé z dalších RISC-V čipů to budou mít nejspíš integrované taky. Tohle je první vlaštovka a je potřeba koukat na ni tak. Prostě výrobek pro early adopters, kteří nad tím chtějí zkusit vyvíjet. A jedna z hlavních výhod u RISC-V je krom zlepšení konkurenčního prostředí na trhu o dost nižší paywall pro firmu, která by na tom chtěla postavit své vlastní řešení a začít ho prodávat. Ona ta licence ARMu není zrovna malá…
    Petr Tomášek avatar 10.8.2018 17:11 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    A kde píšu něco, co je s tím v roporu?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2018 17:09 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    32bit MCU s 32k flash a 6k SRAM, 20ti pinova soucastka v prijemnym SOIC pouzdru, ke kterymu neni vubec nic potreba pripojit (slusel by aspon jeden kondik), aby jel na 48 MHz, daval UART, kterej se ne*ere (oproti AVR bez krystalu), mel USB 2.0 12Mbit (nebo misto toho po pripojeni transceiveru CAN bus, nebo chip-to-cip CAN bez xceiveru) - naposled jsem ho kupoval u Mousera za 45 Kc kus pri 100 kusech. Tak ti nevim, jestli bych zrovna jako priklad, co bastlirum staci, daval AVRko, ktery pri USBcku zacina na kolika korunach? Tady je aktualni cena.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Petr Tomášek avatar 10.8.2018 21:49 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    jenže procesor, o kterém tady je řeč nemá ani USB, ani CAN a nemá ani interní flash (jen 8kB OTP - hahaha, by mě zajímalo, kolik kousků lidi zničí, než v tom naprogramují něco složitějšího s OTP), dokonce ani nemá všech 31 GPIO vyvedených ven, jen 23, takže má je jeden UART vyvedený. No, nevím, zatím žádný terno, doufejme, že udělají alespon verzi ve větším pouzdře (QFN64), kde bude všech 31 GPIO a 2x UART...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2018 01:50 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    SOIC rozhodně není příjemný pouzdro.
    Quando omni flunkus moritati
    13.8.2018 10:02 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Oproti QFN? Bo lepsi to s tema packagama uz moc nebude..
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    13.8.2018 12:36 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Co takové PoP BGA? :-D

    QFM mě přijde dobrý (i když jsem ještě nepájel), žádný piny, který se můžou urvat...
    13.8.2018 13:47 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    QFN se da, ale cca jedine v troube, obzvlast ty s mensim pitchem. SOIC se proti tomu prave da v ruce, jako cca posledni bez nadavani - SSOP a (T)QFP uz clovek se slabyma nervama v ruce nedava. Takze na tyhle jemny veci je dulezity si poresit stencil, namaznes pastu, nahazis soucastky a das zapyct. Triakovy rizeni k troube na chleba z aukra, PT100, nejaky to PIDko a jede se :)
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    13.8.2018 14:03 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    (T)QFP uz clovek se slabyma nervama v ruce nedava
    A jé, TQFP budu pájet, až někde splaším superIO čip (nechce se mě ničit funkční desky a jediná nefunkční má ještě ISA variantu).

    Já jsem o víkendu zkoušel destruktivně odpájet pomocí horkovzdušky pár věcí z polomrtvýho zdroje pro monitor a mělo to takovej žár že to vyboulilo PCB :-D a nedaly se k tomu strkat ruce.
    Petr Tomášek avatar 16.8.2018 19:59 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    A to máš jen tu horkovzdušnou pistoli na odlakovávání dřeba nebo něco s regulovanou teplotou a proudem vzduchu (např.)?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    16.8.2018 21:26 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jenom tu odlakovací, ale mám rozestavěnej triakovej regulátor,
    Petr Tomášek avatar 17.8.2018 11:58 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Aha, já si pořídil tu z Pollin.de a když člověk nastaví dobře teplotu a proud vzduchu tak se s tím pájí velmi dobře.

    Jediný, co se mi nepodařilo (resp. asi by to šlo na větší "kule", ale to jsem si netroufl), bylo odpájení mini-pcie konektoru z jinak funkční základní desky z notebooku. (Ale opdájet jsem jej chtěl proto, že jsem jej předtím klasickou mikropájkou připájel blbě a někde tam byl zkrat mezi GND a 3.3V, kvůli čemuž se deska tvářila jako mrtvý brouk. Naštěstí ale horkovzduch v kombinaci s fluxem pomohl, stačilo pofoukat a zkrat zmizel i bez odpájení :-D ).
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Jendа avatar 14.8.2018 03:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Já teda SSOP v ruce pájel (úspěšně a bez problému) i na homemade desku bez masky. TQFP pájím úplně běžně, myslím, že už jsem jich zapájel stovky. QFN jsem dal jednou úspěšně a jednou neúspěšný rework na nekvalitní desce a s nekvalitním fluxem (pak to fixnul kamarád).

    Co mě strašně štve je, že nedávám BGAčka.
    14.8.2018 21:54 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Jak rikam, zalezi na pitchi :) Do 100 pinu to byva v pohode u tech quad flat packu, ale treba takove 200 pinove uz jsou horsi. BGAcka s 1mm pitchem bych rekl, ze zvladnes napozicovat rucne, na desku z ciny s prilozenym stencilem by mohla jit pripajet prave v pohackovane troube - nalozis pro jistotu jenom BGAcko a zbytek rucne, az vychytas proces, muzes to vzit vsechno, kdyz to zvladnes single-sided. Z pcbway.com to s maskou vychazi, kdyz nespechas (nebo mas 3-4 projekty najednou) pri 10ks dvouvrstvych plosnaku beznych velikosti rozumne, okolo par nizkych stovek, od tri do peti, cca. Je supr, ze mas trpelivost, kdyz to chces videt chodit, tak si to takhle pekne povodis - pekna prace, ta deska ;)
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Jendа avatar 14.8.2018 03:44 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Příloha:
    Pro ilustraci jak vypadá takový průměrný Jenda-made prototyp s TQFP. Povrch: postříbřená měď; technologie: fólie z techplace.com, HP LaserJet 1010 a FeCl3.
    Petr Tomášek avatar 16.8.2018 19:56 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Stačí horkovzduch, nepotřebuješ troubu...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2018 13:53 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HiFive1 – deska s otevřeným čipem RISC-V
    Na druhou stranu i 500MHz 32bit může mít v sobě integrovaný regulátor z unifikovaného 5V. Ze 3.3V má myslím i PIC32.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.