abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.4. 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    23.4. 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    23.4. 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 29
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 725 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze

    V únoru byl představen modulární notebook Framework Laptop, který je možné "libovolně" konfigurovat, upgradovat a opravovat. V květnu byl spuštěn jeho předprodej. První várka notebooků byla již odeslána. Publikovány jsou první nezávislé recenze. Viz například rozborka z sborka na YouTube kanálu iFixit.

    26.7.2021 02:00 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.7.2021 03:19 PY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Modulární? Tím myslíte, že si můžu vybrat, kolik tam chci usb-a, usb-c, microsd, dp a hdmi a jestli chci anglický nebo anglický layout klávesnice? No, tak na tu cenu je to docela drahý.
    Každé hnutí bude dříve nebo později zapleveleno parazity, jejichž jediným cílem je vysát peníze.
    k3dAR avatar 26.7.2021 08:10 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    - m.2 disk, 2x ram, wifi
    - snadno vymenitelna baterka, zakladni deska (planujou do budoucna modernejsi na vymenu), lcd, klavesnice
    - komponenty maj na sobe QR kod pro presmerovani do eshopu nahradnich dilu...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    26.7.2021 14:10 uiop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    mam peckovy thinkpad a upgrady jsem na nem delal snad vsechny... pry je to na novejsich generacich horsich, ale na druhou strany se dost zlepsily hapecka

    qr kody pro presmerovani do eshopu, lol, jak dlouho to bude realne fungovat? ani jsem ty dily na tom jejich webu nenasel ted
    26.7.2021 09:40 Harvie.CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Pointa je asi hlavne v tom, ze se pocita s moznosti vymeny jednotlivych dilu. Pokud vam odejde zakladni deska, nemusite vymenovat displej, klavesnici a sasi. pokud rozbijete displej, nemusite kupovat novy notebook i s procesorem a GPU. Takove vymeny jsou samozrejme mozne i u ostatnich notebooku, ale tak uplne se s tim nepocita, nahradni dily se prodavaji spis secondhand z vyhozenych notebooku.

    Modularni ve smyslu, ze si tam muzete navolit 5 webkamer to asi nebude.

    Problem s timhle systemem je, ze startupy co delaji modularni mobily/laptopy casto zkrachuji driv, nez stihnou nabizet upgrade na novejsi generaci procesoru. Protoze lidi nejsou ochotni si priplatit za prislib moznosti upgradu nekdy v nedohledne budoucnosti.
    27.7.2021 02:54 PY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Modulární pro mě znamená navolit si velikost baterie, typ šasi, rozlišení displeje, chlazení, procesor, grafickou kartu a množství RAM. Ale je fakt, že to dost sráží výrobci procesorů, když dělají hrozné ofuky s tím, kolik může mít notebook RAMky a už by jim někdo měl začít šlapat na krk.

    Pořídil bych si středně pevné šasi, kilo baterky navíc, 32 GB RAM, slot na další HDD a chlazení, které konečně jednou dokáže uchladit osazenou grafickou kartu a procesor i dýl než pět minut plnýho výkonu. Místa v notebooku je na to dost a případně to nepotřebuju ultratenký.

    Souhlas s posledním odstavcem. I kdyby si člověk zaplatil, nic to negarantuje.
    27.7.2021 09:01 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Myslíte, že ta RAM je až takový problém? Mám dva notebooky - i7 (generace Nehalem/Clarksfield) s 32GB a Sandy bridge (T520) s 16GB úplně bez problému. Nechse se mi věřit, že by dnes měl být někdo kolem 64-128 GB problém.... DDR4 se běžně dělají alespoň 32GB/modul, zároveň se dělají notebooky se 4 sloty... Na psan= omezené paměti u CPU kašlat, zatím se mi nestalo, že by alespoň dvojnásobek nefungoval.
    27.7.2021 11:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Modulární pro mě znamená navolit si velikost baterie, typ šasi, rozlišení displeje, chlazení, procesor, grafickou kartu
    No to už seš IMO víceméně na úrovni konstrukce úplně custom laptopu. Takhle hodně konfigurovatelné to nikdo (v dohledné době) nenabídne.
    26.7.2021 04:50 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Vidím dobře, že ty ceny jsou vyšší než u Applu (US trh)?
    26.7.2021 08:33 $£¥
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    To bude tim ze si naletel urban legend o tom ze Apple je "drahy", vubec neni kamo, pouze jsi asi doted ujizdel na plastovych suntech typu Acer.
    26.7.2021 09:33 Harvie.CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Ted jsem chvili premejslel co je "suntech typu Acer", protoze me jako prvni napadl suntech.cz :-D
    26.7.2021 20:00 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    No já právě vím, kolik výrobky od Applu stojí v USA (v roce 2014 jsem si pořídil nový Macbook Air za cca 13 500 Kč, kdežto u nás stál dvojnásobek). Jen se podivuji, že Framework laptop je dražší než Macbooky, když ta kvalita nebude zrovna na straně Frameworku, že ano.
    26.7.2021 20:53 nadtržítko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    To prave varis z vody. Takove tvrzeni muzes tady dat az budes pul roku pracovat s Frameworkem.
    27.7.2021 08:36 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Taj vidím konstrukci. Levný plast. Opět. Mám MBA z roku 2013 (8GB ram, i7, 1TB SSD - upgradované). Stál $1200 a je celý z vyfrézováného hliníku - tzn. ne plast polepený silnějším alobalem, což se dneska vydává za kovový case...
    cezz avatar 27.7.2021 10:41 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    $1200 v roku 2013 je cca $1400 v roku 2021. Za $1400 mozes mat framework laptop s i7, 16GB RAM a 1TB storage. (s WiFi, bez OS) Mas 2x tolko RAM a vykonovo bude na tom model z roku 2013 podstatne horsie. Cize to porovnanie je celkovo mimo.

    Co sa tyka hlinikoveho sasi, tam nema zatial zmysel bavit sa o comkolvek, kedze nemame realne udaje aka je konstrukcia toho framework laptopu. Marketingove kecy o vyfrezovanom hliniku sice zneju super, ale prakticky sa ten laptop nedal pouzit na kolenach, lebo ta konstrukcia krasne odviedla teplo z procesora do noh. Okrem toho sa rad pri pade ohybal a tie ich dizajnove ostre hrany krasne "sprijemnovali" pisanie na klavesnici. (vlastnil som niekolko MacBook produktov, cize toto je vlastna skusenost) Ja osobne budem mat radsej rozumne tvarovane plasty ak ta konstrukcia bude solidna.

    Ked to chcem porovnat so sucastnymi MacBook modelmi, tak pri poziadavke na aspon 16GB RAM uz som niekde na $1800 a to mam nejaky i5 CPU a 512GB storage. Keby som chcel i7 a 1TB storage, tak uz sa pohybujem niekde okolo $2200. A to som si nie celkom isty, ci uz v Apple opravili tu klavesnicu, alebo mi o rok postupne prestane fungovat tak ako predosle modely.

    Cize podla mna ta cena, za aku to predavaju nie je uplne mimo - zvlast ked vezmem do uvahy ze sa jedna o relativne maleho vyrobcu. Ale tak ako vsetky predchadzajuce pokusy visi nad tymto produktom jeden velky otaznik ohladom dlhodobej dostupnosti nahradnych dielov. (zvlast teda tie nestandardne casti ako mainboard a podobne) Vela podobnych pokusov proste skoncilo na tom, ze vyrobca dlhodobo neprezil a s nim zmizli aj nahradne diely pre teoreticky velmi opravitelny laptop.
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    30.7.2021 05:02 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Přiznávám. Poslední roky nesleduju HW. Tak, prosím, poraď, něco, co se blíží kvalitou provedení -- studený hliník, velký touchpad a hlavně, a na to se ptám, panel s barvami a úhly, co má Macbook. Na tom mi sejde nejvíce. Já to nemyslím posměšně, naopak. Fakt mě to zajímá. Ten LCD panel je pro mě priorita.
    cezz avatar 31.7.2021 12:33 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Neviem ci som ten spravny clovek ktoreho by si sa mal pytat. Ja som na laptopy tak trochu zanevrel a sice mam na stole thinkpad, ale primarne ho pouzivam zapojeny do docku a s externou klavesnicou, mysou a hlavne slusnym monitorom.

    Mam este jeden Acer Chromebook 14, ten ma sice slusny touchpad a kovove telo. Naviac pasivne chladenie a vdaka tomu ze je tam nejaky 10W Intel, tak sa to ani nezohreje. Ale zas vykonovo je to velmi obmedzene zariadenie - pouzivam ho prevazne ako remote desktop klient a ten realny vykon je potom na strane servera.

    Tiez som relativne velky fanusik Surface zariadeni - nejaky ten Surface mame aj doma, display to ma solidny a konstrukcia posobi naozaj kvalitne (myslim, ze je to nejaka zliatina horcika) ale zas je to tak nejak viac tablet ako laptop a ta klavesnica je taka nudzovka. (nemal som moznost osobne si vyskusat Surface Laptop)
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    27.7.2021 11:20 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Framework je z frézovaného hliníku.
    28.7.2021 09:48 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Není, je jasně vidět, že vnitřek je plast.
    27.7.2021 11:47 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Stál $1200 a je celý z vyfrézováného hliníku
    V čem má být ta výhoda toho hliníku? Hliník je dost měkký kov. MBP jsem používal a jediný mnou pozorovaný efekt hliníku byl ten, že mě hrana laptopu dost škrábala do zápěstí.
    27.7.2021 16:56 Monika Kokešová | skóre: 4 | blog: Kokeshka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    V čem má být ta výhoda toho hliníku? Hliník je dost měkký kov.
    Nebývá to spíš hořčíková slitina než hliník? A on taky není hliník jako hliník, je jich spousta druhů...
    28.7.2021 09:50 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Třeba v tom, že se to po dvou letech denního zavírání neurve.
    28.7.2021 10:04 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    To je spíš otázka kotvení kloubů než materiálu povrchu.
    28.7.2021 13:05 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    A uz jste někdy vidšl že by se to z kusu kovu (pokud tedy někdo nestrhne závit při rozebídání) vyrvalo?

    Já ne.

    Zato u těch "kovových" plasťáků potažených alobalem několikrát. Třeba asus X32l, HP probook 360, HP Envy 4... to jen z mých. Prostě je to plast, na které je přilepený plech. Urve se to od něj jeno se vyrnou kovové závity z toho plastu.
    cezz avatar 28.7.2021 16:38 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Ono by sa tiez dalo povedat, ze som videl aj plastovu konstrukciu ktora s pantom problem nemala. Ak si spominas (ak si zazil) povodne biele a cierne MacBooky, tie sa olamovali pomerne dost okolo miesta kde mal clovek zapastie, ale panty som zlomene nevidel. Teraz mam napriklad hned vedla seba na stole cca 5 rocne HP 250 G4 - budget laptop aj v tej dobe ked bol kupovany - a panty nejavia ani naznak toho ze by sa sli zlomit. Ta celokovova konstrukcia tomu mozno tiez pomoze, ale plasty sa tiez daju robit kvalitne.
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    29.7.2021 09:14 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    A uz jste někdy vidšl že by se to z kusu kovu (pokud tedy někdo nestrhne závit při rozebídání) vyrvalo?
    Vzhledem k tomu, jak tenký je ten "kus kovu" a že to je jen nějaká lehká hliníková slitina (žádná ocel), tak si to představit umim. Navíc, co teď koukám na nějaké snímky, MacBook má tu plochu těch kovových základen pantů poměrně malou. Moje Leninovo má tak dvojnásobnou. Zatim jsem zažil urvání pantu od základny u těhle laptopů pouze po tom, co mi jeden spadl z více než 2 metrů na zem (a tomu se moc nedivím), jinak to prostě drží, a to přestože povrch ani není potažen nějakým plechem, je plastovej celej. Panty jako takové jsou samozřejmě kovové.
    xxxs avatar 30.7.2021 13:24 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    +2m pad, to moze byt zaujimava storka. pusti trochu peria.
    30.7.2021 14:14 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Tě zklamu, je to dost banální storka, spadl z patrový postele při ¯\_(ツ)_/¯

    Ale zvládl to překvapivě dobře, nalomil se tomu ten pant (odešel pak během pár týdnů), jinak se tomu vlastně nic nestalo...
    xxxs avatar 30.7.2021 16:11 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    ok, fakt mi nenapadlo nejake bezne vysvetlenie.
    30.7.2021 05:05 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Představ si, že mi Macbook Air i Macbook Pro spadly Nkrát z výšky kol 2 metrů přímo na zem, tj. beton či -- v lepším případě -- asfalt. A žijí....
    27.7.2021 19:48 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze

    Apple je kvalitou zpracování hluboko pod rozumnými značkami typu Dell nebo Lenovo. Podle kvality zpracování by měl Apple stát nanejvýš tolik jako Acer, jenže stojí podstatně víc. Apple tedy není jaksi absolutně drahý, ale relativně (v poměru kvalita / cena) drahý je.

    Jak Louis Rossmann popisuje (ve výše odkazovaném rantu i jinde), je to způsobeno (to == proč si může Apple dovolit tak béčkovou kvalitu a přesto uspět) především zaslepenou základnou zákazníků + fanoušků (a tyhle dvě role není dobré spojovat v jedné osobě!), která je ochotná tolerovat libovolně špatný hardware, libovolně drahé opravy a libovolně dlouho sérii doporučení koupit si raději (zase) další počítač, než aby se ten (znova) porouchaný dal opravit.

    28.7.2021 10:12 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Nejsem Apple fanoušek, ale MBP, se kterým jsem pracoval s důvodů portace SW, mi přišel fyzickým zpracováním celkem ok, k Aceru bych to nepřirovnával. Nicméně poměr cena/hodnota je u MBP poměrně špatný, to souhlasim.

    Osobně používám hlavně Leninova a ta kvalita je obecně celkem dobrá, ale bohužel dost kolísá řada od řady. Mám aktuálně dva, E590 a T490, v maximální konfiguraci. To Téčko má být nominálně vyšší řada, ale přesto mi zpracováním přijde horší než to Éčko, zhruba na úrovni toho MBP (např. se podobným způsobem přehřívá), možná lehce horší, na druhou stranu je to 14" zatímco ten MBP byl 15", což nehovoří dobře pro Apple (vyřešit engineering u 15" by mělo být jednodušší, zejména co se týče chlazení). S tim Éčkem jsem hodně spokojenej, zpracované mi to přijde dobře a je na tom vidět zaměření na praktičnost a užitnou hodnotu před shiny vzhledem (narozdíl od Applu).
    26.7.2021 10:38 nekupujete šunty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    lol a za ten plastovej šunt mají tu drzost chtít 2000$ jim už načisto hráblo
    Ruža Becelin avatar 26.7.2021 14:30 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Pry modularni, tak kouknu - Intel, Intel, Intel, .... ok, tak nic :-D

    Ta modularita je pod urovni Tuxedo, tam mam vetsi vyber CPU (Intel/AMD), klavesnice, apod.
    27.7.2021 16:53 Monika Kokešová | skóre: 4 | blog: Kokeshka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    +1 nabízet (a zejména v tomhle segmentu) Intel mi přijde dost mimo.
    26.7.2021 20:03 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    V tohle jsem trošku ztratil víru, když jsem viděl, že tu modularitu debilně aplikovali na úrovni výstupních portů, které jsou vyměňovací a vyndavací, ale u nich je to zrovna úplně na hovno, protože zbytečná komplexita na víc a kdyby nebyly vysouvací a vyměňovací, tak nejspíš bylo možný je tam místo toho mít všechny najednou. Prostě vědí, po čem je poptávka, ale už nebyla síla to aplikovat skutečně.

    Trošku jako Thelio - lidi chtějí plně open source počítač, ale to není snadný udělat, tak jim vyrobíme open source drive bay/front panel (nebo co to bylo), kterej v PC sice není třeba, ale když k tomu uděláme sci-fi komix o boji za počítačovou svobodu...

    Jinak tomu teda obecně fandím a doufám, že to nakonec bude dělaný i smysluplně, i když jestli se jim nepodaří nějak zabojovat s tou cenou, tak to holt asi má jen omezené šance. U těchhle projektů mi přijde, že často mají správný ideje, ale chybí jim pak pragmatismus při realizaci, takže to neuhlídají, aby to bylo plně praktické a/nebo si neuvědomí, že pro uplatnění to nesmí být příliš drahý.

    A propos, nechtělo by Raspberry Pi Foundation udělat notebook poháněnej RPi Compute Modulem? Když vidím Raspberry Pi 400, tak si nemůžu pomoct a moc se mi líbí.

    Myslím, že RPi na rozdíl od ostatních firem na tohle má schopnosti, už jenom to, jak se jim podařilo ty SBC desky povznést a pořád se jim daří je držet levný. Ještě v tobě RPi 2-3 jsem tomu moc nevěřil, ale od té doby, co začali dělat ty 4-8GB verze, mi přijde, že by z nich mohla být sympatická značka jako už fakt klasickejch maisntreamovejch počítačů. Takový Apple naruby :)
    27.7.2021 08:40 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Klidně vám notebook s RPi Compute Modulem udělám, podle Vašich požadavků. Koupíte jich alespoň 10k? Pokud by jste to chtěl levné, tak 100k?
    27.7.2021 17:09 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Taky jsem se proto nepal na tebe, ale (pomyslně) na RPi Foundation...
    27.7.2021 09:26 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    To uz je podla mna lepsie vyrobit taky laptop pre SMARC2.1 standard. Tam ma clovek aspon vacsi vyber kombinacii procesorov, ramiek a storage.
    27.7.2021 16:52 Monika Kokešová | skóre: 4 | blog: Kokeshka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Dík, to vypadá zajímavě.
    27.7.2021 17:15 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    No jenže to jsou embedded/industrial komponenty, ne? Takže počítám, že se stane přesně to, co s Honeycombem - bude to nesmyslně drahý v porovnání se schopnostma, který ten hardware má. To je právě věc, v které se Raspberry Pi z ostatních alternativních hardwarových projektů vymyká.
    27.7.2021 17:27 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Ani nie. Existuju aj consumer dosky. Vyraba to kde-kto, standard je zadarmo, narozdiel od COM Express a pod, takze existuje pomerne siroky vyber. Mne by uplne vyhovovalo, ak by som si kupil len cisto laptop s miestom pre smarc kartu a tu si tam dal aku chcem.
    27.7.2021 18:12 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Consumer? Zajímavý, to bych nečekal. Nemáš po ruce link na nějakou takovou levnou?
    27.7.2021 20:42 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Pod 100 eur sa daju najst rozne iMX6 quad s 1GB RAM a 4GB emmc. Potom v rozmedzi 100 az 200 eur je to uz celkom dobra ponuka roznych konfiguracii. Viem, ze Axiomtek mal extremne lacnu dosku. Potom tie klasicke Advantech, iBASE, ADLINK. My pouzivame vsade Atomy kvoli ecc ramkam, takze tych ceny viem pomerne presne. Tie ARMy som vnimal len tak pomimo.
    27.7.2021 21:25 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Pod 100 eur sa daju najst rozne iMX6 quad s 1GB RAM a 4GB emmc.
    No jo no, ale to jsou už ty embedded ceny, hardware je to kolem úrovně RPi 4, takže pro to consumer vyžití je to IMHO zabité (teda nehledě na to, že 1GB paměti je už strašně málo). Já byl teda zvědavej na cenu baseboardu pro ten modul, která se k tom přidá, ale vlastně o desktopu jsme se nebavili a pro potřeby notebooky to není reletantní, protože tam bude muset být vyrobená na míru.

    Každopádně mi pořád přijde, že na embedded hardwaru se kvůli ceně (a pak taky často stáří hardwaru) nemá cenu tohle stavět. Protože něco relativně atraktivního jako je třeba PineBook to nemá šanci vygenerovat.

    27.7.2021 23:43 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Opat, otazne je, co clovek od laptopu ocakava. Ja som dost eko zalozeny clovek a tak velmi nerad vyhadzujem fungujuce veci. O hardver sa staram ako v bavlnke, takze moje mobily, laptopy a desktopy maju dlhu zivotnost. Extremne mi vadi, ked mam laptop, ktory ma obstojnu obrazovku, bateriu, vsetko funguje, len procesor mi uz na pracu nestaci. Novy laptop kupujem tak raz za 5+ rokov a dam za neho okolo 1500 eur. Ked ho prestanem pouzivat, tak ho proste darujem niekomu z rodiny a tam sa pouziva kludne este dalsich 5+ rokov. Napriklad moje laptopy z 2009 a 2014 su este doteraz pouzivane. Problem je, ze ani v rodine ich uz nemam komu davat, hlavne preto, ze 10 rokov stary laptop uz ma problem prehrat youtube videa vo FHD, hoci obrazovka FHD je. Mam proste plnu skrinu fungujuceho hardveru, ktory nepostacuje kvoli jedinemu komponentu a to je vacsinou CPU alebo GPU.

    Nedavno sme presne o tomto hovorili s kolegom. Kedze nasa firma vyvija vlastny hardver, tak navrhnut dosku vhodnu pre smarc nie je problem. Co si sami nevyrobime, je samotna krabica s monitorom a klavesnicou. Na firme nam zacinaju akurat dozivat prve 4K laptopy kupovane niekedy v 2015-2017. Cize ked pride konecne generacna obmena koncom tohto roka, tak stare laptopy vykuchame a vyrobime si dosky do nich presne na mieru. Nepojdeme asi do smarc, ale rovno do COM Express 6. Na "maticnej" doske bude potom len riadenie napajania+nabijania, m.2 nvme slot 2280, mozno mpcie na nejaky modem a samozrejme rj45 a usb vyvody tak, aby pasovali ku obalu. Ciel je taky, aby sme do 1000 eur (vyroba dosky, osadenie, samotny com express 6 modul, asi bateria) ziskali funkcny stroj.

    TL;DR: Ak clovek planuje dat 1500 eur za laptop, tak cena smarc modulu 300 eur nemusi byt az natolko obmedzujuca. Hlavne, ak o par rokov da opat len tych 300 eur a ma moderny CPU a GPU.
    28.7.2021 01:43 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Tak je super, doufám, že vám to dobře vyjde, i když asi teda dost práce.
    28.7.2021 13:24 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Reálně třeba 1000 hodin práce, tzn. milion kč. To se nevyplatí dělat.

    Číňani prodácají upgrade desky do starých IBM/Lenovo notebooků, protože je zřejmě spousta lidí, které, stejně jako mě, leze provedení těch nových krkem (nb 51 tuším).
    Petr Tomášek avatar 27.7.2021 09:42 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Raspberry PI? Jako s jedním PCIe x1 gen2 bude všechno naprd.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Jendа avatar 28.7.2021 14:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    A propos, nechtělo by Raspberry Pi Foundation udělat notebook poháněnej RPi Compute Modulem?
    Ten SoC neumí suspend, ne? Nebo by to šlo nějak strašlivě ohackovat?
    Petr Tomášek avatar 27.7.2021 09:40 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Jako myšlenka to není špatná, ale 1x M.2/M a 1x M.2/E je opravdu málo. To je naprd. Navíc tam chybí M.2/E nebo miniPCIe slot s USB pro modem a ideálně ještě jeden pro GPS (a integrované antény k tomu...).

    A navíc to má jenom Intel, takže opravdu, děkuji, ne.

    Kdyby to bylo skutečně modulární, tak si můžu vybrat několik základních desek z procesory různých výrobců. Intel/AMD/Arm/Risc-V...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    27.7.2021 11:36 Neni problem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Modem, GPS, UART, Ethernet to vsechno je v silach 3rd party vyrobcu dodavat, protoze defacto jde o USB-C dongle v zaklikavaci krabicce.
    27.7.2021 17:12 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Risc-V...
    Mě fascinuje jak se lidi pořád na ten RISC-V ptaj a mají pocit, jako že je ta možnost nějak na stole a že patří do stejný kategorie jako ten ARM (nemluvě o x86, tam je jasný, že jsou k dispozici ready řešení), jenom ji výrobci z nepochopitelných důvodů ignorují.

    Co byste tam dal za RISC-V procesor a bonusová otázka, co se bude používat za grafiku na zobrazování na displeji? :)
    27.7.2021 17:21 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    Nějakej SiFive možná? Ale jestli to je reálné je otázka + výkon by byl nižší a cena naopak vyšší...
    27.7.2021 18:05 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První várka modulárních notebooků Framework Laptop odeslána. První nezávislé recenze
    možná?

    No právě.

    A k čemu bude připojené LCD?

    A je ten SoC vůbec připravenej na použití v laptopech (power management)?

    BTW používat na PC procesor bez SIMD jednotky... I když teda jestli někomu stačí psát v terminálu, tak OK.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.