abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 125.0.1, první verze z nové řady 125. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vypíchnout lze podporu kodeku AV1 v Encrypted Media Extensions (EME). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 125.0.1 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    Valkey, tj. svobodný fork již nesvobodného Redisu, byl vydán v první stabilní verzi 7.2.5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | IT novinky

    Společnost Espressif Systems oznámila, že rodinu SoC ESP32 brzy rozšíří o ESP32-H4 s IEEE 802.15.4 a Bluetooth 5.4 (LE) s podporou protokolů Thread 1.3, Zigbee 3.0 a Bluetooth Mesh 1.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 13:11 | Zajímavý software

    Kevin Bentley zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy počítačové hry Descent 3 z roku 1999: "Někdo se nedávno zeptal, zda budou zveřejněny zdrojové kódy Descent 3. Oslovil jsem svého bývalého šéfa (Matt Toschlog) z Outrage Entertainment a ten mi to povolil. Budu pracovat na tom, aby se to znovu rozběhlo a hledám spolusprávce." [Hacker News]

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    15.4. 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.4. 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (62%)
     (12%)
     (2%)
     (23%)
    Celkem 450 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Zemřel Dennis Ritchie

    Dennis Ritchie, slavný mj. díky programovacímu jazyku C a operačnímu systému Unix, podlehl nespecifikované nemoci o víkendu 8./9. října ve věku 70 let.

    13.10.2011 11:35 | Fluttershy, yay! | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    egg avatar 13.10.2011 11:53 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    R.I.P. :-(
    egg avatar 13.10.2011 12:43 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    printf("goodbye, world");
    Vykook avatar 13.10.2011 12:12 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Sakra, tenhle říjen se nějak moc umírá. :-(
    Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
    13.10.2011 12:49 Jan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nějak jsem si nevšiml, umírá stejně jako jakýkoli jiný měsíc v roce.
    13.10.2011 13:06 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Bedňa avatar 13.10.2011 14:41 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Zaujímavé že je to závislé od teploty, tada podľa toho grafu Canada vs Australia.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    mirec avatar 13.10.2011 20:34 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Bez ďalších dát sa dá ťažko usudzovať či to je teplotou. Kľudne môže byť najdôležitejším faktorom dĺžka slnečného svitu. Osobne odhadujem, že v zime dochádza hlavne k zvýšeniu počtu úmrtí v dôsledku komplikácií pri bežných chorobách ako napr. chrípka.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Fluttershy, yay! avatar 13.10.2011 20:46 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Ve Skandinávii je to celkem jasné.

    Taky třeba počítat náledí.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.10.2011 21:17 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    A co teprv takové to šoupání časem o hodinu sem a tam :)
    14.10.2011 11:49 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Těžko říct, na čem je to vlastně závislé. Někdo tam zmínil, že v Miami je cyklus podobný jako v Minneapolis, i když zimní teploty v Miami jsou podobné letním v Minneapolis. Zima se naprosto nedá srovnávat, průměrná denní min/max teplota je v lednu: Miami 15/24 °C, Minneapolis -15/-5 °C. Cyklus je stejný i v arizonském Phoenixu, kde prý lidi v průměru tráví víc času venku v zimě (průměrné denní maximum okolo 20 °C) než v létě (průměrné denní maximum přes 40 °C).

    Na grafu má Austrálie a Švédsko asi stejně výrazný cyklus. Přitom zima ve Švédsku je nesrovnatelně temnější a studenější než v Austrálii (Švédskem prochází polární kruh, Austrálií obratník). Španělsko, Kypr a Řecko mají cyklus výraznější než Kanada a Švédsko. I kdyby to bylo závislé čistě na rozdílu teplot (čím větší rozdíl mezi létem a zimou, tím výraznější cyklus) bez ohledu na absolutní výšku teploty, tak to neodpovídá, Kanada a Švédsko mají větší teplotní rozdíl mezi létem a zimou než Austrálie, Španělsko, Kypr a Řecko, přesto je u nich cyklus míň výrazný. U středomořských zemí mě napadá, že lidi možná víc umírají když prší a míň když je sucho a slunečno (ve Středomoří typicky v zimě dost prší, v létě skoro vůbec), ale to nevysvětluje Austrálii (vlhká zima a suché léto je tam na jihozápadě, většina lidí i území je mimo tuto oblast, tj. někde, kde jsou buď srážky víceméně rovnoměrně rozložené, nebo je naopak vlhké léto a sušší zima).
    14.10.2011 12:00 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Takže co tímhle chci říct: těžko říct, čím je sezónní kolísání úmrtnosti vlastně způsobeno.
    • teplotou?
    • délkou dne?
    • jak moc jsou lidi doma/venku?
    • deštivostí počasí?
    • ...?
    Vliv tyhle věci určitě mají. Hlavně asi teda teplota: sedí, že v létě se umírá míň (takže na severní a jižní polokouli je to opačně). Ale amplitudy těch křivek pro různé země se teplotou ani tím ostatním vysvětlit nedají, musí v tom být něco jiného.
    15.10.2011 17:34 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Tím co píšeš, obecně řečeno vyšší zátěží organismu, míň sluníčka má jistý efekt na psychiko, což může trošku "pomoct". Taky v zimním období řádí chřipky a virózy, což starší lidi může dorazit. Historicky vzato byla v zimě horší strava, což se dnes až tak neprojevuje, i když je dražší a hůř zásobené ovoce v obchodech, ale přece jen si ho člověk může dovolit.
    14.10.2011 12:06 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nebo má možná hlavní vliv délka dne, těžko říct. Rozhodně to není čistě jeden faktor, ale víc nějak nakombinovaných.
    Bedňa avatar 14.10.2011 13:38 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Krátke dni určite vyvolávajú viac depresií, chladné a upršané počasie zas môže spôsobiť chorobu, asi to bude mať spojitosť
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Ruža Becelin avatar 14.10.2011 15:55 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Kratke dny zpusobuji vetsi podil losu, sobu, vysoke a prasat, coz rozhodne vede k vetsimu poctu potencialnich umrti...
    14.10.2011 17:12 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    LOL :-D
    belisarivs avatar 13.10.2011 22:27 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Spend winter in Australia, summer in Canada. -> Live forever.

    Problem? :-b
    IRC is just multiplayer notepad.
    13.10.2011 12:15 Radim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Tak tohoto cloveka si opravdu vazim. "Sbohem a dik za Cecko"
    13.10.2011 14:34 Lazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    D.R. díky za možnost ve světě UNIXu/C pracovat a za radost spojenou s nalezením funkčních řešení.
    13.10.2011 12:19 anonymous_coward | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    i--;
    S odchovanci klikoidních grafických systémů a Wordoidních editorů bohužel neumím najít společnou řeč. -- Petr Olšák --
    poky74 avatar 13.10.2011 16:33 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie

    Nedokážu říct proč, ale tenhle komentář mě silně vnitřně zasáhl, v kladném slova smyslu.

    Zatím asi nejlepší "rip" co jsem četl.

    Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
    13.10.2011 12:21 Peter Šantavý | skóre: 22 | blog: Obcasnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jeden z priekopnikov a muzov s velkym duchom.

    BTW, jeho komentare v kode nemali chybu...
    /\*
     \* If the new process paused because it was swapped out,
     \* set the stack level to the last call to savu(u_ssav).
     \* This means that the return which is executed immediately after
     \* the call to aretu actually returns from the last routine which
     \* did the savu.
     \*
     \* You are not expected to understand this.
     \*/
    
    xkucf03 avatar 13.10.2011 12:30 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Bedňa avatar 13.10.2011 14:35 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Pekné :-)

    R.I.P.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    13.10.2011 12:41 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    tak, a teď očekávám větší chvalozpěvy než na Jobse ...
    13.10.2011 12:42 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    čekal jsem kdo s tím přijde :)
    13.10.2011 14:40 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Presne tak. Jobs byl prozivam napric vsemi mediy, ale o Ritchiem kde nic tu nic. Ach jo. Rip.
    egg avatar 13.10.2011 16:17 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie

    médium -> médii

    Přejatá podstatná jména (z latiny nebo řečtiny), která mají před -um samohlásku, skloňujeme v jednotném čísle a v 1., 4. a 5. pádě množného čísla podle vzoru „město“, ostatní pády množného čísla jsou podle vzoru „moře“.

    13.10.2011 23:06 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Dekuji za info. Musim rict, ze jsem o tom hodne premyslel, jestli jsem to nenapsal spatne. Je to alespon impuls k tomu, abych si zlepsil svou cestinu. :-)
    14.10.2011 13:09 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    To máš ještě konstruktivní povahu. Kdyby mi někdo řekl, že mám střídavě používat dvě "pravidla" bez nějakého dalšího vysvětlení, tak jej střelím... Prostě je to cizí slovo a žádná pravidla českého pravopisu na něj neplatí.
    alblaho avatar 13.10.2011 12:46 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Řekl bych, že jeho impakt byl o dost větší než jistého showmana v roláku.

    Díky za skvělý přenositelný assembler!
    13.10.2011 13:11 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    To jednoznačně. Jenže byl pod rozlišovací schopností Franty Vopičky, což v případě Jobse neplatilo - ten mluvil Frantovým jazykem a předváděl barevná blikátka, ostatně jiný jazyk ani neznal. Drtivá přesila Frantů Vopičků, to je oč tu běží.
    13.10.2011 14:57 agg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    i steve jobs si zaslouzi uctu, prece jenom udelal NeXT Step a Mac Os X je taky un*x s jadrem XNU.
    egg avatar 13.10.2011 16:23 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    To je normální, herci jsou v každé době obdivováni davem (a oplakáváni) víc než myslitelé. Nechci se dotknout Jobse, nepochybně také lecco chytrého vymyslel a dobrého vykonal, ale právě ty předváděčky jsou důvod, proč ho každý zná.
    13.10.2011 13:21 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nedavno jsem narazil na toto video.
    13.10.2011 15:00 agg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    a vedle toho videa je taky video Blit terminalu coz byl prvni graficky terminal pro unix. delal na tom i rob pike co pak delal na plan9 a dneska je v google a dela jazyk GO.
    13.10.2011 15:23 xxxxxxxxxxxxxxxx | skóre: 2 | blog: xyzxyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Velké R.I.P
    Fluttershy, yay! avatar 13.10.2011 17:34 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie

    RIP, dmr

    "C is quirky, flawed, and an enormous success."
    "UNIX is very simple, it just needs a genius to understand its simplicity."
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.10.2011 17:47 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    R.I.P. :-(
    dennis_ritchie = NULL;
    13.10.2011 18:03 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Zapomněl jsi ho uvolnit.
    13.10.2011 18:30 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Ten tu bude, i když na něj už není kontakt ;-).
    Bluebear avatar 13.10.2011 23:57 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Geniální komentář... (použil bych smajlík, ale musel by to být usmívající se a slzící smajlík, a ten tu nemáme)

    R.I.P.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    Fluttershy, yay! avatar 14.10.2011 00:36 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    T_T
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.10.2011 18:05 GR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Goodbye, cruel world, I'm leaving you today, goodbye, goodbye, goodbye.
    Fluttershy, yay! avatar 13.10.2011 18:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Napadlo mě přesně to samé...
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.10.2011 18:17 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    If you hold a unix shell close to your ear, can you hear the C?

    R.I.P
    free(dmr);
    13.10.2011 20:47 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Dennis Ritchie: zivot bez pointru je mozny, ale beze smyslu ...
    13.10.2011 22:03 dooku | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Na C jsem vyrostl, přivedlo mě k programováni. Jen mě mrzí, že o tomhle muži, který světu přinesl mnohem víc pokroku nez jiní, se příliš nehovoří. R.I.P.
    D.A.Tiger avatar 13.10.2011 22:59 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Upřímnou soustrast celému Unixovému světu a fandům Céčka...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    mirec avatar 14.10.2011 07:31 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie

    R.I.P.

    Nasledujúci týždeň mením pozadie pracovnej plochy na tento wallpaper.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Bedňa avatar 14.10.2011 08:49 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Ten je pekný, to si dám aj ja.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    14.10.2011 09:55 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    To se mi líbí, kéž by Céčko opravdu shořelo v plamenech.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    14.10.2011 11:42 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    A co by mělo nastoupit na jeho místo?
    15.10.2011 00:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jak znám Ládička tak nejspíš nějaký árijský nadjazyk jako Scheme nebo Common Lisp :-D
    15.10.2011 13:46 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jó, kdyby namísto Céčka a Unixu zvítězil Lisp a lispové mašiny, bylo by na světě o mnoho veseleji :-) Worse Is Better
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    15.10.2011 17:47 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 10:15 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    C++ :-D
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 10:22 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Ani omylem.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 11:06 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    No,... pořád lepší než třeba Java, Objective C, nebo C# + Mono (.NET)
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 11:09 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jasně, nebo VB. To je jako Douche and Turd.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 11:44 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Tak už rovnou můžem odstřelíme PHP, Pýthon (s největší radostí) a Perl. Zbývá stroják, assembler a Pascal. Jo a ještě... Google Go. :-D

    A teď vážně ( ten smajlík znamená, že to myslím z legrace). Myslím, že C hned tak nenahradíme. Třeba takový kernel si dost těžko dovedu představit napsaný v něčem jiném...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    xkucf03 avatar 15.10.2011 13:30 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Jazyk vs. kompilátor
    Tak ono nejde ani tak o jazyk, jako spíš o kompilátor – jazyk je jenom takové rozhraní směrem k programátorovi a ty vyšší jazyky umožňují zapsat všechno, co u mí C (případně by je stačilo trochu rozšířit) a pak už záleží jen na schopnostech kompilátoru a samozřejmě programátora (aby nepoužíval konstrukce, které po kompilaci vyústí v neefektivní strojový kód – ale to platí u všech jazyků).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 14:13 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    ty vyšší jazyky umožňují zapsat všechno, co u mí C (případně by je stačilo trochu rozšířit)

    Jistě, když jsou turingovsky úplné.

    Je to úplně jedno, ale ono je C jaksi široko daleko nejjednodušší, takže se překladač dobře portuje.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    15.10.2011 14:26 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Jistě, když jsou turingovsky úplné.
    [joke] Hehe to by chtělo vytvořit jazyk, který by byl víc než turingovsky úplný. Například by emuloval orákulum :-D. [/joke]
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 14:47 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    I k tomu jsme uz dospeli.

    [sarkasmus] Napr. bych rekl ze zjisteni jak funguje rozsahlejsi program v Pythonu, nebo zjisteni co opravdu dela nejaka funkce v Jave, je mnohem tezsi, nez ziskat pravdivou odpoved z kristalove koule [/sarkasmus]

    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 14:59 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Ovšem v C++ platí jedině metoda "kuknu a vidim".
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 16:21 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    noooo ..., hezky jste mě dostal :-D

    Určitě ne vždycky. Ale rozhodně je to příjemnější, než louskat zápis ve stylu
    interface_a.interface_b.interface_d[ i ].interface_c.foo( interface_x.interface_y.get_neco( ) )
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 16:34 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    import bflmpsvz as x
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 00:50 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Mě se to (vzhledem k výše uvedenému příkladu) nezdá jako řešení problému, ale jen jeho přesun jinam...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    xkucf03 avatar 15.10.2011 20:18 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    To je ještě v pohodě, já teď zrovna píšu jeden program v XML:
    <xsl:call-template name="nějakáFunkce">
        <xsl:with-param name="parametr1" select="h:html/h:body/node()[1]"/>
    </xsl:call-template>
    :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.10.2011 20:42 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Kouknu a shoří mě mozek. :-D
    15.10.2011 20:52 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Kruci to jsem zeslonil, tohle mě napadlo hnedka pak a k tomu mozku se hodí víc. :-/
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 23:19 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Mazec :-D
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    xkucf03 avatar 15.10.2011 20:13 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Moc nechápu, jak můžeš házet Javu a Python do jednoho pytle – uznávám, že v Pythonu je to někdy dost magie a naposledy jsem (spolu)pracoval na programu, ve kterém se v průběhu vývoje začal trochu ztrácet i jeho autor (velký zastánce a propagátor Pythonu) :-) Zato ta Java je dost jednoduchá, dá se snadno zorientovat i v cizím kódu a těch záludností je tam minimum.
    nebo zjisteni co opravdu dela nejaka funkce v Jave
    Když už tak metoda – pokud skutečně „funkce“, tak je to statická metoda a tam je to ještě jednodušší.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 23:37 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    Když už tak metoda – pokud skutečně „funkce“, tak je to statická metoda a tam je to ještě jednodušší.
    Sorry, to byl trochu "technický překlep". :-)

    Jinak ano, java je jednoduší ale u Javy se mi právě moc nelíbí jak koncept interfaces, tak špagetový způsob tvorby metod : chci provést nějakou operaci, zavolám metodu A( ), ta volá metodu B( ), ta volá C( ) > D( ) > ... a až konečně metoda J( ) něco udělá. Je to extrémní příklad - uznávám - ale dost dobře to ilustruje situaci. Další věcí která nikdy u mě nebudila důvěru automatizovaná zpráva zdrojů. Přiznávám, je to osobní a neobjektivní pohled člověka zvyklého na způsoby a styl v C/C++ ...
    Moc nechápu, jak můžeš házet Javu a Python do jednoho pytle
    Netvrdím že Java je to stejné co Pýthon, osobně ji snesu raději (Moje averze ke krajtám je tak velká, že pokud je to jen trochu možné, tak se aplikacím v pýthonu na sto honů vyhnu). To samé o javovských programech říci nemohu, ale najdu-li odpovídající alternativu, pak jsem nemilosrdný...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 14:41 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jazyk vs. kompilátor
    a ty vyšší jazyky umožňují zapsat všechno, co u mí C (případně by je stačilo trochu rozšířit)
    No jo, ale za jakou cenu? Cim vyssi mira abstrakce, tim narocnejsi a slozitejsi je potom i vysledny program...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    15.10.2011 17:40 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    co mas proti cecku? znas lepsi prenositelny assembler?
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    15.10.2011 18:34 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Přenositelný assembler je nesmyslný eufemismus. K napsání operačního systému je potřeba trochu nepřenositelného assembleru a libovolný vyšší programovací jazyk, od Ady k Lispu. Pravděpodobně by měl mít ukazatele, ale není to nezbytně nutné, ukazatelová aritmetika je pak naprostá zbytečnost. Viz Smalltalk nebo Oberon. Céčko, no, to vyhrálo prostě protože worse is better, nic víc za tím není.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    Bedňa avatar 15.10.2011 18:59 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nechápem ani pointu, prečo by vôbec programátor mal šiahať do pamäte a najviac času zabiť ošetrovaním toho prečo to zapisuje do nealokovanej pamäte. Nehovoriac o zverských zápisoch s hviezdičkami, zavináčmi, dolármi a neviem čím ešte.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    15.10.2011 20:18 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    No jistě, na co je programátorovi paměť! :-D Pánové, vy jste dvojka :-D
    Bedňa avatar 15.10.2011 23:35 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    A čo tak mať normálne pole, premenné a objekty, chcem tak moc :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 23:42 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Pán chce objekty? Jak to souvisí s paradigmaty?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    15.10.2011 20:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    K napsání operačního systému je potřeba trochu nepřenositelného assembleru a libovolný vyšší programovací jazyk, od Ady k Lispu.
    Chci vidět výkon takového systému.
    ukazatelová aritmetika je pak naprostá zbytečnost
    V kernelu? :-D
    15.10.2011 20:25 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    K napsání operačního systému je potřeba trochu nepřenositelného assembleru a libovolný vyšší programovací jazyk, od Ady k Lispu.
    Chci vidět výkon takového systému.
    Jistý mainstreamový operační systém není napsaný v plain C a na jeho výkon si myslím nikdo nestěžuje :-) Těch nemainstreamových až experimentálních jsou mraky.
    ukazatelová aritmetika je pak naprostá zbytečnost
    V kernelu? :-D
    To si piš.

    Abych to zkrátil: Jsem extrémista a unix hater, sežerte mne! :-P
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    15.10.2011 20:50 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jestli myslíš Androida, tak ta Java co je v něm je stejně pořád blízko assembleru. Zvlášť, když bytecode podporují v hw nějaké procesory. Kdyby to mělo být čistě v třeba LISPu, tak by to bylo brutal pomalý.
    15.10.2011 21:16 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Android má přece linux kernel. Nebo jestli myslí widle? Ty mají taky kernel v C. Nevim...
    15.10.2011 22:28 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nemyslím Android, a Windows pokud vím mají kernel z velké části v C++. No a pokud jde o ten Lisp, tak tady.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2011 00:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    a Windows pokud vím mají kernel z velké části v C++
    Ne-e, pokud vím, tak kernel je z většiny v C, v C++ budou tak maximálně některé drivery. A pak vyšší věci, samozřejmě (shell,...). Ten článek o Lisp Machines jsem četl, no, určitě to je z hlediska IT docela zajímavá technologie, ale beru to osobně spíš jako zajímavost než něco, co by mohlo v reálu soutěžit s mainstreamem...

    No a jinak co se týče hrůzy C a UNIXu, zkus se na to podívat takhle ;-)
    16.10.2011 01:10 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Četl jsem OS, myslel jsem OS. O LISPových strojích vím, ale moc se mě nezdaj. Umí ten stroj naadresovat hodnotu v poli za jeden cykl?
    16.10.2011 11:23 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Lisp nebo Smalltalk můžou fungovat jako OS (a taky tak fungovaly).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2011 13:22 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Z hlediska turinga to je samozřejmě jedno, co to je za jazyk (třeba i v Ook! by OS šel napsat). Ale z hlediska rychlosti by to už mohl být problém. Kolik taktů trvá v Lispu získání třeba padesátého prvku pole o délce 100? V assembleru x86 to trvá jednu instrukci, třeba mov ah,[bx+50].
    16.10.2011 14:04 Pavel Křivánek | skóre: 29 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie

    Mluvit o rychlosti programovacího jazyka je dost problematické. Prakticky má smysl bavit se o konkrétních implementacích. Například virtuální stroj Selfu dokázal zpracovavat čtyři instrukce bytekódu jedinou instrukcí assembleru.

    Řekl byste dnes, že Self je rychlejší než Java? A řekl byste to v době, kdy nejrychlejší virtuální stroj Javy byl napsán v Selfu? Řekl byste dnes, že JavaScript je rychlejší než Dart?

    I'm sure it crashed in the most type-safe way possible.
    16.10.2011 15:34 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Například virtuální stroj Selfu dokázal zpracovavat čtyři instrukce bytekódu jedinou instrukcí assembleru.
    Na x86? TO musel bejt zajímavej bytekód ;-).
    Řekl byste dnes, že Self je rychlejší než Java? A řekl byste to v době, kdy nejrychlejší virtuální stroj Javy byl napsán v Selfu? Řekl byste dnes, že JavaScript je rychlejší než Dart?
    Jo to nevím, ale řekl bych, že céčko je rychlejší než všechny výše jmenované.
    16.10.2011 15:38 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Řekl byste dnes, že JavaScript je rychlejší než Dart?
    Dneska možná, ale za rok už stěží, a to v obou implementacích (DartVM i Dartc) :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2011 15:33 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Kolik taktů trvá v Lispu získání třeba padesátého prvku pole o délce 100? V assembleru x86 to trvá jednu instrukci, třeba mov ah,[bx+50].
    Pekelně záleží na implementaci, dnešní Common Lispy (kde je pole jako zabudovaný datový typ) pravděpodobně vygenerují něco podobného.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2011 15:41 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jo, pokud je jazyk upraven pro kompatibilitu s procesorem, tak to bude rychlé. Protože používat to vytahávání prvního členu a zbytku (aspoň takhle nás to učili na Scheme :-D) by na architektuře, kde jde přímo sebrat několik bajtů okolo zadané adresy, bylo hooodně neefektivní.

    Čistý jazyk LISP se ale na kernel pro "moderní" procesory nehodí, protože zesložiťuje práci oproti konkurenci.
    Heron avatar 16.10.2011 19:58 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Kolik taktů trvá v Lispu získání třeba padesátého prvku pole o délce 100?

    Jen k tomuto. Ta otázka předpokládá, že bude potřeba náhodný přístup k datům a zároveň, že to poběží na procesoru typu x86. Ani jedno z toho nemusí být splněno, jednak nutnost přístupu k náhodnému prvku může být chyba návrhu a také pro ten jazyk může (a je) k disposici speciální HW.

    17.10.2011 02:11 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Tak zase OS běžící na nemainstreamové architektuře se dnes už asi nechytne :-/. Přístup k paměti přes lineární čtení obecně je zajímavý. I když nevím, zda jde opravdu všechno napsat přes něj. Takové procházení strukturovaného seznamu se mě moc nezdá. Nebo třeba uložení dat v JPEG souboru (cikcak). Rozhodně pokud to daná architektura umožňuje, tak by bylo plýtvání výpočetním výkonem.
    16.10.2011 13:38 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Proč mě tohle:
    Lisp Machines ran the tests in parallel with the more conventional single instruction additions. If the simultaneous tests failed, then the result was discarded and recomputed; this meant in many cases a speed increase by several factors. This simultaneous checking approach was used as well in testing the bounds of arrays when referenced, and other memory management necessities (not merely garbage collection or arrays).
    připomíná bazvórdy jako ígr exekjůšn nebo bránč prídikšn. ;-)
    15.10.2011 20:46 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Chci vidět výkon takového systému.
    A proč by se vyšší programovací jazyk měl negativně podepsat na výkonu?
    15.10.2011 20:51 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Perl, musíš podporovat eval, interpretuješ textová data → pomalé.
    15.10.2011 20:54 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jednak jsem neřekl o Perlu ani slovo. A druhak, když v tom programu nepoužiji eval, tak to pomalé být nemusí.
    16.10.2011 01:14 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    A jaký vyšší jazyk máš na mysli? Perl bez evalu, už nebude úplný perl :-D.
    16.10.2011 08:10 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Vždyť to eval může podporovat, ale pokud ho v celém programu nepoužiji, tak není důvod, aby program běžel pomalu. Především mám na mysli staticky typované jazyky – z těch známějších třeba C++, D.
    16.10.2011 13:16 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Vždyť to eval může podporovat, ale pokud ho v celém programu nepoužiji, tak není důvod, aby program běžel pomalu.
    Pokud chceš udělat plnohodnotný perl OS, tak ho podporovat musíš, protože nemůžeš zaručít (ze všech programů co na něm poběží), že ani jeden nebude využívat eval. A nebo to můžeš zakázat, ale pak bych to nenazýval perlem.

    Já bych osobně C++ za nějak moc vyšší jazyk nepovažoval, hlavně pokud je právě staticky typovaný. To je jako analogie mezi strojákem a jazykem symbolických adres. U toho druhýho ses taky nemusel zajímat o to, na které přesně adrese má být jaká instrukce. Právě bych od jazyka vyššího než céčko očekával, že nebude brát v potaz, zda je proměnná řetězec nebo číslo. Ovšem bude to o něco pomalejší než statické typování.

    Mě by se třeba líbil jazyk, kde bych mohl uložit číslo do proměnný a pak ho číst jako řetězec, ale abych ho mohl použít i pro zápis do hardwaru (takové to unsigned val:4;). Zároveň abych ale mohl přímo indexovat prvky pole a třeba to pole překopírovat prostým přiřazením. Jazyk by byl vyšší, protože bych se nemusel starat o převody řetězec←→integer, dostal bych okamžitě (z hlediska zdrojáku) požadovaný index pole a nemusel bych se patlat s memcpy.

    Fluttershy, yay! avatar 16.10.2011 13:50 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Slabé typování je IMHO fuj.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    16.10.2011 15:02 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Možná, ale umělá inteligence s typy imho nepracuje. Pokud mám pravdu, tak pak bude potřeba pro složitější programy pracovat s daty abstraktněji.
    16.10.2011 15:37 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Právě bych od jazyka vyššího než céčko očekával, že nebude brát v potaz, zda je proměnná řetězec nebo číslo.
    WTF? Mluvíme o vyšších programovacích jazycích, nebo o programovacích jazycích se slabým typovým systémem?

    To jsou dvě různé věci. Nebo teda hodně různých věcí: silný vs. slabý typový systém, statický vs. dynamický typový systém, high-level vs. low-level jazyk, to jsou naprosto ortogonální věci. (Dokonce bych řekl, že pokud existuje staticky a zároveň slabě typovaný jazyk, pak je to právě Céčko.)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    16.10.2011 16:01 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Neřekl bych, že úplně ortogonální.

    Jazyk, kterýmu bude jedno zda pracuje s polem, číslem, nebo referencí asi nebude zrovna blízko hardwaru. Na druhou stranu jazyk, který by byl super vysoko nad hw a přitom by člověk musel dávat pozor na to, zda chce sečíst číslo o 10 bitech s číslem o 16 bitech, by byl sice možný, ale IMHO pro mé libovolné účely naprosto zbytečný.

    Takže ortogonální vlastně jo, ale některý oblasti bych asi vypustil.
    15.10.2011 21:13 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    A proč by se vyšší programovací jazyk měl negativně podepsat na výkonu?
    Protože to znamená SW vrstvu navíc mezi kernelem a HW. Leda by ten vyšší jazyk podporoval přímo HW, ale ještě jsem neviděl, aby takovej HW byl rychlej...
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2011 21:23 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    J2ME?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    15.10.2011 22:04 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Co třeba C++, D, Ada, ATS? Tyto jazyky dovolují vyšší míru abstrakce a kompilátory jsou schopny generovat celkem rychlý kód.
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 00:32 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Kernel bych zrovna v C++ vidět nechtěl. Třídy, polymorfizmus, vícenásobná dědičnost, šablony, generické objekty a metašablony, ... Velký, pomalý a nepřehledný moloch, v jehož vnitřnostech plných hnijících dat se nakonec utopí i vývojáři. Navíc (bez urážky) s poměrně nedisciplinovaným způsobem tvorby aplikací linuxových vývojářů. Možná tak na moduly, ale samotné jádro... obávám se, že to nebude dobrá volba, alespoň ne pro projekt na němž se podílí takové množství lidí a který je citlivý na každou prkotinu
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    16.10.2011 10:22 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Myslím, že jádro operačního systému by mělo být především spolehlivé. A ke spolehlivosti Vám může pomoci typový systém – silnější typový systém Vám dovolí přesněji popsat, co jednotlivé funkce dělají. A právě zde jazyk C naprosto selhává a C++ je na tom o něco málo lépe. Pro tyto účely vypadá velmi dobře programovací jazyk Habit.
    16.10.2011 14:43 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Přijde mi, že mluvíš spíš o type-safe vs. -unsafe, než low-level vs. high-level jazyk.

    Jestli by type-safe jazyk pomohl při vývoji jádra (apod.), to se neodvážím soudit, ale imho se to nedá rozhodnout jednoduše nebo na první pohled.
    16.10.2011 16:33 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Přijde mi, že mluvíš spíš o type-safe vs. -unsafe, než low-level vs. high-level jazyk.
    Ano. Snažil jsem se vysvětlit, proč by mi C++ v jádře nevadilo.
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 14:50 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    "Myslím, že jádro operačního systému by mělo být především spolehlivé. A ke spolehlivosti Vám může pomoci typový systém – silnější typový systém Vám dovolí přesněji popsat, co jednotlivé funkce dělají. "
    Ano, to máte naprostou pravdu. Já však vyjadřuji obavu z toho, že nástroje a abstrakce v C++ jsou natolik silné, že by víceméně spíš přispěly k nepořádku a nepřehlednosti celého projektu. Potom jde i spolehlivost do háje. Dost se bojím toho, že by to prostě správce projektu neudržel v únosné míře, nebo by musel silně omezit možnosti jazyka, které je možno v kódu pro daný projekt využít. Myslím, že taková drastická omezení by z něj udělaly jen o něco málo lepší C. A je otázka, jestli by se to potom vyplatilo. Já se domnívám, že asi ne.... To je ten nejhlavnější důvod proč jsem tolik proti převodu kernelu do C++.
    A právě zde jazyk C naprosto selhává a C++ je na tom o něco málo lépe.Pro tyto účely vypadá velmi dobře programovací jazyk Habit.
    C je procedurální jazyk, a C++ je typový jazyk. Tomu myslím i odpovídá přístup k typům. Přiznám se,že Haskellu a jeho dialektům moc nerozumím, vím o něm jen základní informace (čistě funkcionální jazyk, statické typování, děsný způsob zápisu, vhodný a původně zamýšlený spíše pro akademické účely), nemluvě o jeho dialektech; takže v případě Habitu nemohu moc posuzovat.

    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    16.10.2011 14:56 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Na okraj: WDK (windoze driver kit) poskytuje nyní C++ jako alternativu a XNU I/O Kit (Mac OS X) dokonce poskytuje od začátku pouze C++ API.

    Samozřejmě v obou případech jde o "bezpečnou" podmnožinu C++, takže takové fíčury jako rtti, exceptions nebo templates nejsou povolené.
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 15:37 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Ano, ale tohle dělá firma, která si to pohlídá - má na to nástroje a přesně vymezená pravidla a způsoby, kterými je projekt vyvíjen, dále tým developerů, kteří jsou s nimi obeznámeni a nuceni je dodržovat. Já mám obavu (viz výše) že takhle to v praxi vývoje svobodného software fungovat moc nebude. Zvlášťě u takového projektu jako je Linuxový kernel, už teď je to občas docela nepřehledné....

    Navíc API je jedna věc. mě jde víceméně o implementaci - o samotný vnitřnosti jádra. API (alespoň nějaký ten wraper) by bylo možno vytvořit, tuším, že pro většinu jazyků. Jak by třeba vypadaly moduly v jazyce LUA, nebo TCL?
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    16.10.2011 17:47 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Samozřejmě v obou případech jde o "bezpečnou" podmnožinu C++, takže takové fíčury jako rtti, exceptions nebo templates nejsou povolené.

    Neobhajoval tady někdo výjimky jako lepší způsob řešení jaderných chybových stavů, než GOTO? Že by astrolog?
    16.10.2011 22:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 00:15 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Pravda, zabít komára lze několika způsoby. Proč si - kupříkladu - otloukat tlapku, když můžu použít protiletadlové dělo...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    16.10.2011 01:00 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Nebudeš ty nová reinkarnace mistra Foo? :-D
    D.A.Tiger avatar 16.10.2011 14:52 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Och, taková pocta,... :-D Ne, výšin osvícení Velkého mistra Foo určitě nedosahuji, ještě se mám od něj čemu učit :-)
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    Jendа avatar 14.10.2011 11:51 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    14.10.2011 12:09 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Taky jsem si tu tapetu dal.
    14.10.2011 17:53 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Já jsem nahodil tenhle: http://poky.name/wallpaper.png
    D.A.Tiger avatar 15.10.2011 19:07 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Hmm ... to skoro zní jak poučení mistra Foo :)
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    martin-ux avatar 14.10.2011 20:24 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    +1 za wallpaper.

    RIP Dennis Ritchie - in C we trust !
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    15.10.2011 00:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zemřel Dennis Ritchie
    Jeden z lidí, kteří mohou bez výčitek svědomí:
    return 0;

    RIP

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.