Bylo vydáno Eclipse IDE 2024-06 aneb Eclipse 4.32. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-2 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Po roce od vydání verze 15.5 bylo vydáno openSUSE Leap 15.6. Přehled novinek v nejnovější verzi této linuxové distribuce v oznámení o vydání a v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 256 správce systému a služeb systemd (GitHub). Nově mimo jiné s run0 jako alternativou k sudo.
Společnost Oracle oznámila spolupráci s Google Cloudem, OpenAI a Microsoftem.
Zítra začne v Brně na FIT VUT třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2024. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Google Chrome 126 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 126.0.6478.55 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Byl vydán Mozilla Firefox 127.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 127 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána (𝕏) nová verze 9.5 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Společnost Raspberry Pi dnes vstoupila na Londýnskou burzu jako Raspberry Pi Holdings plc (investor).
Procesorovo nenarocny skript v bashi, ktory spusti nejaku akciu (alebo iba pipne) v momente, ked zatazenie CPU klesne pod definovanu uroven (pripadne stupne nad definovanu uroven). Vhodne ako upozornovanie na ukoncenie dlhych uloh spustanych z GUI, pre ktore sa neda podobnu funkcnost dosiahnut zretazenim prikazov v shelli.
Pred tyzdnom som sa vratil z Norska, kde som nafotil 1900 fotiek z toho je aspon tretina v panoramach (Lofoty su proste uzasne). Takze posledny tyzden smazim procak a program hugin na skladanie panoram. Problem je, ze poskladat velke panoramy (2x12 fotiek, pripadne 4x4 a podobne) trva hodne casu. Najst kontrolne body par minut, doladit, optimalizovat rozlozenie fotiek a nakoniec poskladat. Nejde o moj cas, ale o strojovy a tak popri skladani si nejakej inej aplikacii mozem robit co chcem. Chcel som ale byt upozorneny, ze hugin dokoncil nejaky krok a caka na mna, nez ho postelujem a pustim dalej. Takze som si napisal skript, ktory sleduje vyuzitie procaku a pri poklese pod nejaku hodnotu pipne. Skript sa da obecne vyuzit na cokolvek, kde clovek potrebuje cakat, nez skonci nejaka procesorovo narocna akcia. Ak sa to da spustit v shelli, tak je riesenie./longrun && play sound.wav
. Ak je to ale akcia nespustitelna dostatocne jednoducho zo shellu (napriklad aplikovanie filtru alebo otocenie obrovskeho obrazku v Gimpe (iste da sa naskriptovat aj Gimp, ale nie je to prave pohotove), tak su len dve moznosti: bud sa kazdu chvilu prepinat a pozerat ci uz skoncil, alebo sledovat CPU v nejakom monitore v systray. Alebo nechat niekoho, nech to sleduje za mna. Zaroven by to riesenie nemalo byt tak narocne, aby zatazovalo CPU tak, ze jednak spomali hlavnu cinnost a dvak samo vygeneruje taku zataz, ze vyuzitie CPU nikdy neklesne dostatocne hlboko. Takze riesenie s vytvaranim procesu kazdu sekundu a preskumanie stavu nie je dobre.
Ked uz som pisal ten skript, tak som ho napisal dostatocne obecne, aby sa dal vyuzit na kadeco ine, nez len na sledovanie dokoncenia nejakej ulohy. Konfigurovatelna akcia sa moze spustit bud pri zatazi CPU nad nastavitelny horny limit alebo pod nastavitelny dolny limit (upozorni na ukoncenie zataze alebo na jej zaciatok). Da sa nastavit, ze za limitom musi stravit nejaky pocet sekund, aby sa akcia spustila (aby si nevsimal kratkodobe poklesy vyuzitia CPU). Pre jednoduchost je akcia pipnutie zabudovana, takze na jej zapnutie staci prepinac (defaut prehravane subory si snad kazdy dokaze nasmerovat kam chce). Skript vyuziva ako zdroj vmstat, ostatne veci (bash, sed, play) su vcelku bezne.
Volby su -b (pipnut pri dosiahnuti stavu idle), -c (argument je prikaz, ktory sa ma spustit, ak sa CPU dostane do stavu idle), -l (ake percentualne vyuzitie CPU je uz povazovane za stav idle), -t (ako dlho musi byt vyuzitie CPU pod limitom, aby bola situacia povazovana za stav idle. Rovnake volby s velkym pismenom nastavuju parametre pre sledovanie naopak zatazeneho CPU. Par prikladov:
# pri poklese zataze po dobu aspon 5s pipni a vypis "idle" idleload -b -t5 -c "echo idle" # pri poklese zataze pod 60% hned pipni, ale ignoruj vysoku zataz CPU kratsiu ako 5s # (na koniec kratuckych uloh nie je nutne upozornovat) idleload -b -T5 -l60 # po spusteni narocnej ulohy z GUI mozeme ist spat. Az skonci, tak sa uspi. # "exit" je nutny, aby skript idleload po zobudeni skoncil # a pocitac sa neuspal pri najblizsom idle znova idleload -t 60 -c "sudo hibernate; exit"Skript je vcelku kratky, polovica je help a spracovanie parametrov. Interne nie je sledovana zataz CPU (pretoze sa rozpada do zloziek user/sys/wait), ale stav idle. Vmstat periodicky vypisuje stav systemu bez toho, aby na to potreboval stale novy proces. Sed z toho vypreparuje zlozku idle. Na zmenu stavu (z idle na load a naopak) je nutne, aby v opacnom stave stravil procesor dostatocne dlhu dobu (parametre -t/-T), inak by sa stav menil uz pri nahodnych poklesoch/narastoch vyuzitia CPU. Countre pocitajuce cas straveny v stave su testovane na rovnost (a nie na vacsi rovny), aby sa zvolena akcia vykonala iba raz (pri zmene stavu) a nie stale, kym je CPU nad/pod limitom. Dve miliardy sekund ten skript asi nepobezi, takze nevadi, ze countre mozu neobmedzene rast.
#!/bin/bash #defaults loadlimit=90 idlelimit=30 loadtime=2 idletime=2 loadbeepfile=/usr/kde/3.5/share/sounds/KDE_Beep_Digital_1.ogg idlebeepfile=/usr/kde/3.5/share/sounds/KDE_Beep_ClassicBeep.wav printusage() { echo "Run specified commands (or beep) after CPU being idle or under load for given time." echo "Usage: ${0##*/} [-bB] [-c CMD] [-C CMD] [-l NUM] [-L NUM] [-t NUM] [-T NUM]" echo " -b beep after CPU being idle" echo " -B beep after CPU being under load" echo " -c command to run after CPU being idle" echo " -C command to run after CPU being under load" echo " -h this help" echo " -l limit of CPU load value to consider CPU as idle (default 30)" echo " -L limit of CPU load value to consider as under load (default 90)" echo " -p periodically print load value of CPU" echo " -t time that CPU has to be idle to run idle command (default 2s)" echo " -T time that CPU has to be under load to run load command (default 2s)" } while getopts "bBc:C:hl:L:pt:T:" flag; do case "$flag" in b) idlebeep=yes ;; B) loadbeep=yes ;; c) idlecmd="$OPTARG" ;; C) loadcmd="$OPTARG" ;; l) idlelimit="$OPTARG" ;; L) loadlimit="$OPTARG" ;; p) printidle=yes ;; t) idletime="$OPTARG" ;; T) loadtime="$OPTARG" ;; h) printusage exit 0 ;; *) printusage exit 1 ;; esac done if [[ -z "$idlebeep$loadbeep$idlecmd$loadcmd" ]]; then echo "Nothing to do. See ${0##*/} -h for help." exit 0 fi # start in idle state idle="$idletime" load=0 vmstat -n 1 | sed -ru ' 1,2d # get idle part s/^ *([0-9]+ +){14}(..).*/\2/ ' | while read cpuidle; do # count load from idle cpuload=$((100 - $cpuidle)) [[ "$printidle" == yes ]] && echo $cpuload # load if [[ $cpuload -ge "$loadlimit" ]]; then ((load++)) if [[ "$load" -eq "$loadtime" ]]; then idle=0 [[ "$loadbeep" == yes ]] && play "$loadbeepfile" 2>/dev/null eval $loadcmd fi else # not-load state of CPU reset counter of load if not already full load reached [[ "$load" -lt "$loadtime" ]] && load=0 fi # idle if [[ $cpuload -le "$idlelimit" ]]; then ((idle++)) if [[ "$idle" -eq "$idletime" ]]; then load=0 [[ "$idlebeep" == yes ]] && play "$idlebeepfile" 2>/dev/null eval $idlecmd fi else # not-idle state of CPU reset counter of idle if not already full idle reached [[ "$idle" -lt "$idletime" ]] && idle=0 fi done
Tiskni Sdílej:
batch
by nestačil?
# eix batch No matches found.
batch(1)
, je to běžná (naprosto) součást at démona. Sice velmi primitivní, ale… samozřejmě existují složitější plánovače, když je to třeba.
idleload -b -T15 -c 'kdialog --passivepopup "Done" 3'
. Zistil, ze sa mi hodi upozornovat na koniec vsetkych cinnosti, ktore na viac ako 15s zamestnaju procak. To je taka magicka hranica pre mna, ked uz necakam na dokoncenie ulohy (kopirovanie filmov, rozbalovanie archivov atd.), ale prepinam na browser alebo niekam inam. A nie vzdy mam zapnute repraky alebo sluchatka, takze este popup do laveho horneho rohu.