Byla vydána nová stabilní verze 24.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Uakari. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Byla vydána nová verze 1.48.0 sady nástrojů pro správu síťových připojení NetworkManager. Novinkám se v příspěvku na blogu NetworkManageru věnuje Fernando F. Mancera. Mimo jiné se v nastavení místo mac-address-blacklist nově používá mac-address-denylist.
Před 25 lety, 31. května 1999, započal vývoj grafického editoru Krita (Wikipedie). Tenkrát ještě pod názvem KImageShop a později pod názvem Krayon.
Farid Abdelnour se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 24.05.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení brzy také na Flathubu.
David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Pomalu, ale jistě se z Linuxu stává zajetá herní platformaDovolim si nesouhlasit. Nebo spis trochu schladit to nadseni: Sice vychazi na Steamu(GOG.com, itch.io, atd...) uz dost her, ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru (vetsinou - Dota, nebo Witcher III je svetla vyjimka). Nevim, ze by Bethesda planovala dalsi dil The Elder Scrolls i s nativni podporou Linuxu. A nebo treba Dragon Age. O Linuxove verzi se kdysi davno mluvilo a ... nic. A kolik MMO klientu je vytvoreno nativne pro Linux? Bude nativni klient pro WOWko? A co Drakensang Online. Aion? ... atd. (Mimochodem, ironii je ze Drakensang i Aion je bud rovnou postaveny, nebo alespon vyuziva multiplatfomni GUI toolkit QT - jen tak naokraj) To ze hry rozjedete pod wine se nepocita, protoze - co vim - zadna ze jmnovanych her name oficialni podporu pro wine. A pokud nekde maji navod jak hru pod wine rozjet, je tam hned ze startu uvedeno, ze se jedna o neoficialni fanouskovskoy projekt. To ze se dost objevuje novych her od mensich ne tak uplne znamych ci proflaknutych studii, si vysvetluji dvema vlivy: 1) spis jako snahu vyuzit (prozatimni) opatrnosti velkych hernich spolecnosti a zajistit si misto na pripadnem pristim trhu, ci uz ted ziskat o nekolik stovek zakazniku (hracu/fanousku) vic. Proste vyuzivaji volneho mista na Linuxovych systemech v tomto smeru a taky toho, ze cisti Linuxari nejsou jeste tak "rozezrani" jako jejich Widloidni kolegove. Proto zde maji sanci se chytit i hry, ktere by na Widlich dneska uz jen zivorily... 2) A nakonec, priliv novych uzivatelu ( zasluhou tech tzv. "user friendly" dister, neutuchajici a neunavna popularizace Linuxu a lamani nesmyslu o Linuxu komunitou a jeho vyvoj, jak po technicke tak po te "art" strance) zvysil i poptavku a tlak na herni prumysl, ktery sice existoval uz driv, ale nebyl zas az tak vyrazny, ci pro nej vyvojove herni tymy nemely zas az takovy zajem. Znate ty kecy o tom jak se nevyplati vyvyjet pro system jehoz uzivatelska zakladna ma tak 1% a ze multiplatformni vyvoj se vubec nevyplati a linux je roztristeny a kdesi cosi... Myslim, ze jsme to vsichni slysely uz nescetnekrate. A uprimne SteamOS neni neco po cem dychti kazdy, stejne jako konzole (a nebo naopak hrani na PC). Asi tak. Zvysujici se nabidka her na Linuxovou platformu potesi a vede k jistym optimistickym vyhlidkam, ale nemyslym, ze je jeste cas slavit. Nezapominal bych, ze se vsechno muze jeste porad zvrtnout...
ale porad to nejsou Ackove tytuly od jednicek v oboru
Tyhle AAA tituly od jedniček v oboru jsou AAA leda podle rozpočtu (a v důsledku tuposti obsahu, protože minimalizují rizika). S tím se taky pojí, že jsou to až na výjimky stejné hry jako na konzolích. Což je důvod, proč jsem s hrami před zhruba 10 lety sekl. Fakt nemám zájem podporovat ani trendy analogické holywoodským blockbusterům, ani ojebávání zákazníků.
Naštěstí nezávislí vývojáři a menší/střední studia jakžtakž navazují na diverzitu zvlášť z 90. let (v dobrém i zlém).
Tiskni Sdílej: