Portál AbcLinuxu, 14. května 2024 09:36


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
5.11.2021 22:15 gsnak | skóre: 22 | blog: gsnak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Za tie prachy by postavili 2.5 GW solárnu elektráreň.
Čo Rys, to vrah!
Člověk z Horní Dolní avatar 5.11.2021 22:28 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Aha, jdu mu napsat ať zavolá do banky ať tu platbu zruší.
Člověk z Horní Dolní avatar 5.11.2021 22:34 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Solární elektrárny ale zabíraj hrozně místa a generujou elektřinu jenom když svítí...
xxxs avatar 5.11.2021 23:21 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
nastastie tato novinka generuje (mensiu) energiu iba vtedy, ked jej (vacsiu) energiu dodavas. a to sa oplati.
Člověk z Horní Dolní avatar 5.11.2021 23:25 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Produkční verze bude generovat víc elektřiny než kolik jí spotřebuje.
6.11.2021 06:16 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Nikdo neví jak a jestli je to vůbec možné, ale když se najde trouba-investor, co tomu slepě věří, tak proč ne. Určitě v powerpointové prezentaci viděl hezká čísla.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 12:45 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
No určitě o tom ví víc než náhodnej trouba z internetu. Co jsem si četl o tomhle a dalších fusion startupech (ZAP, TAE, Tokamak Energy, CFS, General Fusion), tak se ze mě stal optimista.
6.11.2021 13:42 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ano, pravě na tvůj blogpost slepého optimismu narážím, trouba se nasytil marketingových slibů, protože nic technického vydáno nebylo.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 13:49 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jak víš že nebylo? :)
6.11.2021 14:13 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jako že to smazali? A proč?
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 14:35 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Smazali odkud, kde jsi to hledal?
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 14:39 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
(Řečnická otázka, vím že nikde.)
6.11.2021 14:51 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Však si tomu slepě věř, jen se nediv, že to s tebou nikdo inteligentní nesdílí.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 15:12 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Tak teď jsem se urazil. Nebavím se s tebou.
xxxs avatar 6.11.2021 12:59 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
to tazko, ale je dobre, ze sa deti hraju. vela sa pri tom naucia.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 13:26 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Co se ty deti nauci?
xxxs avatar 6.11.2021 13:40 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
ako veci funguju.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 13:47 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Super, to se jim bude hodit. Jiný děti se prý nedávno naučili léčit covid, Pfizer jim zaplatil školný.
Jendа avatar 5.11.2021 23:24 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
To je docela levné, tam jsou tak obrovské množstvení slevy než když nakupuju solární panely „jenom“ po paletách? To vyjde na dvojnásobek jenom za panely - bez započítání pozemku, stojanů, drátů, elektroniky a údržby.
Jendа avatar 5.11.2021 23:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Teda za těch $500M. Pokud přičteš těch $1.7B, tak už to vypadá uvěřitelně.
5.11.2021 23:50 Fms
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
SIMPLE TRUTH SHAPERS DESTROY HUMAN SOUL
Člověk z Horní Dolní avatar 5.11.2021 23:31 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
U solární elektřiny mi přijde zajímavá obliba solárních panelů na střechách, četl jsem že to je asi 2x dražší než velké solární elektrárny (bez daní a dotací, nevím jakou tam hrají roli)...
12.11.2021 14:35 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Kdyz se podivam na moderni slunecni elektrarny, treba [1], tak ta ma 1000x mensi vykon 2.2MW a zabira 50km ctverecni, tak si nemyslim, ze najdete na zemi misto, ktere by bylo vhodne pro 1000x vetsi elektrarnu.

Navic, kdyz to srovnam s temelinem, take 2.2MW, tak mi neprijde, ze slunecni je zas tak nejak dobra. Oproti tomu solarnimu reseni je temelin "kapesni reaktor" ;-)

[1]: https://en.wikipedia.org/wiki/Pavagada_Solar_Park
JiK avatar 12.11.2021 15:17 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Není třeba na Sahaře místa dost?
Jendа avatar 12.11.2021 16:56 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Je, a navíc je tam oproti střední Evropě dostatek sluníčka i v zimě. Ale nejdřív by tam bylo potřeba „vyexportovat demokracii“, protože se nechceš dostat do situace, kdy Putin vypne plyn (stalo se právě teď), africký diktátor elektřinu a budou požadovat výpalné.
14.11.2021 13:45 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Na sahare je vitr, ktery dokaze prenaset cely duny pisku. Kdo to tam bude oprasovat? A co pisecna boure? Ty panely by po prvni prestaly fungovat.
15.11.2021 18:29 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Navic, ze sahary je to celkem dalka, nechtel bych si platit ty ztraty na vedeni.
Jendа avatar 12.11.2021 16:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ne 2.2 MW, ale 2.2 GW.
14.11.2021 13:47 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
V tom boxiku napravo na wiki vidim MW. Kde delam chybu (interpretace nebo tak neco)?
Jendа avatar 14.11.2021 13:51 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Děláš chybu v tom, že interpretuješ , jako desetinnou tečku.
15.11.2021 18:16 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
No, tak to sem teda vul :-D

Cili ty 2 eletrarny jsou bajvoko v produkci energie srovnatelne. Ale jedna zabira 143ha nebo a druha 50km^2.
Jendа avatar 15.11.2021 20:48 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Já už se v diskuzi ztratil, ale 2 GW instalovaného výkonu rozhodně neznamená, že to dává 2 GW furt. Například v noci to nedává nic.
5.11.2021 22:27 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
takze co ted s tim Temelinem a Dukovany - dostavet a nebo pockat?
Člověk z Horní Dolní avatar 5.11.2021 22:29 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Počkal bych, abychom pak nebyli za blbce.
5.11.2021 22:44  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
takze co ted s tim Temelinem a Dukovany - rozsirit a nebo pockat?

ftfy, Temelin a Dukovany byly davno dostaveny.

6.11.2021 11:07 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Aha, takze temelinske bloky 3 a 4 jsou tajne a misto chladicich vezi maji jako sekundarni okruh primo Vltavu. Pisu si...
7.11.2021 01:33  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Taky bydlim ve starem dome, kde nekdo mel napad postavit vic kominu, ale nikdy je nezapojil. No a co.
6.11.2021 11:27 zelená budoucnost
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Není nad to mít vlastní Černobyl
6.11.2021 16:49 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Uplne jina technologie.
Max avatar 6.11.2021 13:10 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ty jsi mi ale důvěřivý :D. Jseš si jistý, že tě někdo nezneužívá? :).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 13:39 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jj, jsem si jistý :) V čem vidíš tu důvěřivost, v tom "zaujala mě tato zpráva", "Přijde mi to zajímavé vzhledem k dobré reputaci jejich investorů" nebo "asi tam je velká míra nejistoty"?

Tzn. tvůj názor musí být, že to je zjevný nesmysl a pravděpodobnost úspěchu je zanedbatelná. To je chybný pohled, založený na zkušenosti, že fúze se už 50 let pořád slibuje a odkládá. Ale je chyba tohle pravidlo slepě extrapolovat.
Max avatar 6.11.2021 13:52 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ano, ta důvěřivost k investorům, ale i k té technologii. Můj názor je takový, že ta technologie jako taková nemá moc zářnou budoucnost, a hlavně nemá blízkou budoucnost. Myslím si, že je to dobrý experiment, který nám možná ukáže nějaké cesty, ale nebude řešením. A studená fúze je zatím z říše fantasy. Myslím si, že naše technologie a technologie našich dětí bude efektivnější jádro, s lepším spalováním, méně odpadu, nebo méně nebezpečného odpadu, s menším poločasem rozpadu atd. Neříkám, že to zvládne jeden reaktor, je možné, že to bude řada reaktorů a každý bude pálit něco jiného.

Jinými slovy, věřím spíše na úspěšnou optimalizaci a recyklaci JE paliva, než na současné předpovědi různých druhů fúzí.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 14:35 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
No, ale to je názor založen na tom obvyklém pohledu, který jsem měl doteď taky. Pokud bych měl stejné množství informací jako ty, viděl bych to stejně, teď jim dávám tak 30% na úspěch do roku 2030.

Situace se prostě potichu změnila, například ITERu ujel vlak (SPARC bude levnější a dřív), atd.

Y Combinator, Altmana i Thiela znám dlouho, mají za sebou řadu úspěchů a dobrých sázek. Myslíš že udělali chybu, když do toho projektu investovali?

U nových štěpných reaktorů je otázka, o kolik budou levnější než ty současné...
Max avatar 6.11.2021 14:43 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Nevím, z čeho usuzuješ, že mám třeba méně informací. Každopádně rok 2030 není reálný pro žádný projekt, je to další scifi. Podle mně se bavíme reálně o něčem novějším tak kolem 2060-2070.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 15:09 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
No můj dojem je, že tvůj názor je založen na něčem jako "fúze je notoricky těžký problém, který se odjakživa odsouval dál do budoucnosti a ani obrovské mezinárodní týmy s tím nedokázali pohnout". Pokud to je nějaká sofistikovanější úvaha tak mě oprav.
Max avatar 6.11.2021 16:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
A z čeho usuzuješ, že s tím nějak dokázali pohnout? Pokud tedy oba myslíme tím slovem posun k nějakému funkčnímu celku, který reálně stabilně funguje. Posun je tu vždy, ale to reálně vůbec nic neznamená.
Pokud si myslíš, že je to technologie, která by mohla být v provozu v roce 2035, tak já s tím nesouhlasím, protože nic nenaznačuje, že by tomu tak mělo být. Přirovnal bych to k objevování převratných baterií co rok.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
6.11.2021 16:52 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Bez tech posunu neudelate skok k tomu funkcnimu celku. I pri skoku do dalky se musite poradne rozbehnout.
Max avatar 6.11.2021 17:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Toto ale nepopírám. Popírám jen to tváření se, jak je to za dveřmi.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 22:04 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Vzhledem k tomu kdo a jakou castkou do nich investoval musi platit, ze lidi co do rozumi jaderne fuzi vyhodnotili, ze je realna sance, ze to bude fungovat.

Maji zatim slusne vysledky a zkuseny tym. V prosinci maji na IEEE SOFE prezentovat clanek, kde ukazou vysledky z posledniho prototypu. Pokud bude jejich dalsi prototyp fungovat, tak uz budou velmi blizko necemu realne pouzitelnymu.

A co se tyce ostatnich startupu, pred 20 lety byly 2, ted jich je 23, viz tenhle prehled, nejnadejnejsi jsou pry Helion, ZAP, TAE, Tokamak Energy, CFS, General Fusion. Za tenhle rozmach muzou i nove technologie jako HTS (high temperature superconductor) a pokrok v simulacich plazmy. Napriklad ten SPARC je v podstate levnejsi ITER, neni to nejaky krok do neznama, staci to postavit...
6.11.2021 22:59 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Je potreba pripomenout, ze soucasne startupy tezi velkou merou z toho, co materialovy inzenyri a fyzici spocitali a vymysleli "moderne hejtovany" ITER. Bez tech desitek miliard do zakladniho vyzkumu (ktery pak vytezi startupy) by to neslo.
7.11.2021 01:41 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Zakladni vyzkum je proste drahej. Fuze je (narozdil od slunecniku a vetrniku) jedina blizka moznost. ITER umrel na administrative (a pak tom vsem dalsim) Fuze je jedina moznost.
10.11.2021 00:20  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
> Vzhledem k tomu kdo a jakou castkou do nich investoval musi platit, ze lidi co do rozumi jaderne fuzi vyhodnotili, ze je realna sance, ze to bude fungovat.

hahaha Ten post a dalsi odpovedi jsou ukazkou slepe viry v... ani nevim, jak to nazvat... neomylnost technokratu? Nevim, jestli technokrati je neprecenuje. Ze jsou chytri, to byl i Albert Speer. Naopak si nemyslim, ze zrovna Peter Thiel je moc chytry. Vycurany to jiste, ale chytry clovek by neveril tolika blbostem jako blood harvesting, nebo ano? Jeho libertariansky skolni casopis je take vtipne dilko. Libertarian, ktery vede Palantir. Chucpe.

No nic.
Člověk z Horní Dolní avatar 10.11.2021 01:24 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Peter Thiel je chytrej, coz neznamena, ze nemuze byt v nekterych smerech blbej. Treba s jeho politickyma nazorama vubec nesouhlasim.

A taky je potreba si uvedomit, ze to muze byt dobra investice i kdyz si mysli, ze ten projekt pravdepodobne selze.
10.11.2021 01:32  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
To neni o tom, ze nesouhlasim s nekteryma *nazorama*, ale jak k nim dosel. Neco jako rozbite hodiny ukazuji dvakrat denne spravne. Anebo ani to ne. Proste miliardar prisaty na statni rozpocty se svinstvem jako Palantir muze rozfrcavat prachy na hobby projekty a fuze se velkymi watty je dost chlapacke hobby. Bezos zase jako hobby lita do vesmiru a na klimaticke konferenci slibuje drobky na "enhance nature".

Jsou lidi, ruzni blbci z Horni Dolni, kteri jim to zerou i s navijakem.
Člověk z Horní Dolní avatar 10.11.2021 17:25 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
A co jim presne zeru? Nevim proc me tu ruzni opicaci obvinujou, ze jim slepe verim, kdyz jsem psal, ze do roku 2030 se jim to pravdepodobne nepodari.

A Thiel i Bezos jsou samozrejme velmi chytri, to musi videt kazdej. Samozrejme je muzes za ruzny veci kritizovat, ale napriklad to ze Palantir ma jako zakazniky ruzne vladni urady (ale nejenom je) neznamena, ze je jejich vedeni hloupe.
10.11.2021 21:14  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ze jsou "chytri" vubec neznamena, ze co delaji je dobry napad.

Albert Speer byl chytry, ale taky nacista. Nemyslim si, ze by tihle zmrdi intelektualne sahali Speerovi po kotniky. Lepsi nemyslet, jak by zapadli do risskeho portfolia.

Mnoho lidi si tu mysli, ze fuze je dobry napad. Je pak taky dobry napad nechavat takove veci na hrstce megalomaniaku?
11.11.2021 08:42 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Tohle muze napsat opravdu jedine negramotnej blb, kterej vubec netusi, jak investice fungujou.

99,999% startupu je pro vsechny investory cistej a 100% minus. Ale to 0,001% je porad lepsi, nez mit prachy nekde pod polstarem. Je to takova mene rizikova sazka s vyssi pravdepodobnosti vyhry. Navic se bavime o penezich, ktery ty lidi ve skutecnosti nepotrebujou, je to pro ne presne stejny, jako jit do kasina a nechat tam miliardu, kdyz maji 100 dalsich.

TOHLE je pak naprosto typicka ukazka ty vestiny, pokud nekdo slibuje takhle nesmyslny veci v nesmyslnych terminech. Tys pak zjevne vubec necet jejich vlastni popis ze? Ono si to ma samo pro sebe vyrabet palivo (H3) a pak to jeste (jako odpad) generovat elektrinu ... lol. Perpetuum mobile.
11.11.2021 09:19 __
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Hele, když tak dobře rozumíš investicím, tak co si myslíš o Jeffu Brownovi a tech shocku? Tuhle to na mě někde vyskočilo. Působilo to jako nábor do sekty, ale na druhou stranu ten člověk vypadá, že by investicím moh rozumět.
Člověk z Horní Dolní avatar 11.11.2021 12:56 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Proto jsem psal ze je sance, ze to bude fungovat, resp. ze to bude vydelavat penize. Jejich trzni hodnota je $3B. Pokud se jim povede generovat net elektrinu, jakou budou mit trzni hodnotu? Dejme tomu 10% nejhodnotnejsi energeticke spolecnosti, takze $22B. Aktualne pry maji na zaklade tech investic valuaci $3B. Takze velmi hruby odhad je, ze tomu davaji 14% sanci.

Nevis jakou cast jejich majetku tam ti investori dali. Sam Altman neni tak bohatej, aby pro nej par set milionu bylo nic (a pochybuju, ze to jsou vsechno jeho penize). A on do nich investoval uz driv a vzhledem k tomu ze je jejich executive chairman, tak ma asi dobrou predstavu o tom jak na tom jsou s terminama atd.
Ono si to ma samo pro sebe vyrabet palivo (H3) a pak to jeste (jako odpad) generovat elektrinu ... lol. Perpetuum mobile.
Lol, ted nevim jestli trollis nebo jsi tak blbej.
Heron avatar 11.11.2021 18:44 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ono si to ma samo pro sebe vyrabet palivo (H3) a pak to jeste (jako odpad) generovat elektrinu ... lol. Perpetuum mobile.

Ono si to bude vyrábět izotop 3H z deuterium-deuterium slučování.

D+D = 3He + n (3.3MeV energie), potom reakce D+3He = 4He + p (18MeV). A další reakce následují v řadě. Jedná se o nejenergičtější slučování.

Z jednoho rozpadu Uranu 235 se sice získá cca 180MeV, ale pokud uvažujeme energie na nukleon, tak u Uranu to vychází na cca 0.8MeV, zatímco pro D na cca 3.5Mev. Tj tahle posloupnost reakcí je 4.4x energeticky výhodnější než štepení uranu. Navíc deuteria je v oceánech prakticky nevyčerpatelné množství, což se o uranu moc říct nedá. Jen je trochu problém postavit to magnetické udržení. S uranem se pracuje přece jen snadněji a za normálního tlaku.

Takže žádné perpetum mobile, ale prostá jaderná fyzika. A jestli to bude profitabilní záleží pouze na tom, jestli se tu reakci podaří udržet. Že to funguje dávno víme. Teď jen najít vhodnou konfiguraci pro dlouhodobé udržení této reakce.

Zrovna tenhle nápad je konečně dost jiný, než předchozí tokamaky a stelarátory. Nápad s urychlovači tak nový není, ale získávání energie přímo z elektomagnetického pole expandující plazmy stojí za to alespoň vyzkoušet.
Jendа avatar 11.11.2021 19:02 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
A jak se z toho pak energie využívá? To jsou kolem toho navinuté trubky s vodou, a tím se pak pohání turbína?
Heron avatar 11.11.2021 19:52 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ano. Primární a sekudnární okruh. Podívej se na ITER. Ten teda nebude mít turbíny, protože iter je jen o ověření konstrukce a udržitelnosti plazmatu, takže těch očekávaných 450MW se bude pouštět do chladících věží.

Co chtějí dělat s tímto Helionem nevím. Ten sběr přímo energie z expandující plazmy by napovídal přímý převod na elektrický proud a to bych teda vážně rád viděl. To by byla revoluce jako prase. Konečně bychom se posunuli ze století páry.

By Faraday's law, the change in field induces current, which is directly recaptured as electricity.
Člověk z Horní Dolní avatar 11.11.2021 20:36 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Sběr energie už jim funguje, prý dokážou odchytit 95% energie, které do toho vložili. Viz jejich web > Who we are > The evolution of fusion > 2015:
Helion demonstrates the first direct magnetic energy recovery from a subscale pulsed magnetic system, utilizing modern high-voltage insulated gate bipolar transistors to recover energy at over 95% round-trip efficiency for over 1 million pulses. In a smaller system, the team demonstrates the formation of more than 1 billion FRCs.
Bystroushaak avatar 12.11.2021 08:36 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Co chtějí dělat s tímto Helionem nevím. Ten sběr přímo energie z expandující plazmy by napovídal přímý převod na elektrický proud a to bych teda vážně rád viděl. To by byla revoluce jako prase. Konečně bychom se posunuli ze století páry.
Však o tom píšou přímo na webu, a řešilo se to i v té reddit diskuzi. V podstatě jde o to, že když tu plasmu srazí uprostřed, tak jí chvíli drží v těch cívkách, zatímco dochází k reakci, a pak využijí toho, že ta plazma se rozpíná, aby vygenerovali energii v těch cívkách (rozpínající se plazma -> pohybující se elektrony -> elmag pole). Akorát teda nevím jestli používají ty samé cívky. Ale podle jejich prohlášení jim už tohle funguje, jen to nemá větší účinnost jak 100% (zachycují takhle údajně něco jako 95% vloženého výkonu), to má mít až to další zařízení, co teď staví.
Takže žádné perpetum mobile, ale prostá jaderná fyzika. A jestli to bude profitabilní záleží pouze na tom, jestli se tu reakci podaří udržet. Že to funguje dávno víme. Teď jen najít vhodnou konfiguraci pro dlouhodobé udržení této reakce.
To co psali je, že to má fungovat v pulzním režimu. Tedy srazí ty dvě plazmy uprostřed magnetickým polem, a celé to musí udržet jen zlomky vteřiny, právě protože využívájí to rozpínání plazmy. Na redditu někdo spekuloval, že jim stačí něco jako 1ms.
Heron avatar 12.11.2021 16:03 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Však o tom píšou přímo na webu, a řešilo se to i v té reddit diskuzi.
Ano, ale ještě jsem neměl čas si to pořádně prostudovat. Tím myslím nějaký papír, ne ten jejich web s celkem pěknou animací.
To co psali je, že to má fungovat v pulzním režimu. Tedy srazí ty dvě plazmy uprostřed magnetickým polem, a celé to musí udržet jen zlomky vteřiny, právě protože využívájí to rozpínání plazmy.

Jo. Tohle není nová myšlenka, existují pokusy s laserem iniciovanou fůzí, kde se teda zapalují rovnou peletky (deuterium-tritium). Což má ten drobný problém, že tricium v přírodě skoro není a vyrábí se ve štěpných reaktorech.
JiK avatar 8.11.2021 16:17 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Nevím, z čeho usuzuješ, že mám třeba méně informací. Každopádně rok 2030 není reálný pro žádný projekt, je to další scifi. Podle mně se bavíme reálně o něčem novějším tak kolem 2060-2070.
Zdar Max
V EU by do roku 2060 nedostali ani stavebni povoleni. Snad do te doby ten eurosocialismus padne vlastni vahou, jako vsechny ostatni iterace socialismu.
Člověk z Horní Dolní avatar 8.11.2021 18:09 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
V EU jsou jenom 2 fusion startupy, velka vetsina jich je v USA a UK, alespon podle mapy v ton prehledu co jsem odkazoval.
6.11.2021 16:53 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Me teda vic zaujalo toto: https://news.mit.edu/2021/MIT-CFS-major-advance-toward-fusion-energy-0908
6.11.2021 17:07 I fucking hate science
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
A ty věříš všemu co se píše ve vědeckých časopisech?
8.11.2021 12:38 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Proc presne bych tomu nemel verit?

ps: tvym odkazem jsem se dlouho nezabyval, nemam dostatecne znalosti psychologie abych to byl schopen vubec posoudit.
8.11.2021 14:05 I fucking hate science
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Protože levičácké média jako tohle se snaží zlegalizovat pedofilii. A to vůbec není záležitost jenom amíků, už to přišlo i k našim sousedům
10.11.2021 00:24  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
To blahe pameti rikal Petr Weiss pred asi 10 lety. Pokud si pamatujete "Registr pedofilu", nekdo to tady tehdy odkazoval.
12.11.2021 14:25 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Takze podle tebe nemam verit, ze se nasel supravodic, se kterym jde udelat docela sikovny magnet, ktery se nemusi mrazit na 1°K jako ty ostatni, protoze na nejakem bezvyznamnem serveru nekde na internetu pisou neco o pedofilii. Oukej.
Člověk z Horní Dolní avatar 6.11.2021 17:35 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
To taky vypada slibne, tahle firma stavi ten SPARC co jsem zminoval.
12.11.2021 14:29 m.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Super!
7.11.2021 09:50 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajímavý je na tom to, že se negeneruje elektřina až sekundárně z tepla v turbínách. Kdyby to fungovalo, tak pěkný, no.
7.11.2021 19:10 pavele
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Moc jsme se neposunuli, pořád používáme k výrobě elektřiny páru, takže jsme pořád ve století páry. :-)
8.11.2021 08:47 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Není to lehké se posouvat vpřed, když spousta lidí se nás snaží přesvědčit, že směr vpřed je energii z fosilního paliva chemickou reakcí přeměnit na pohybovou (v turbíně), poté na elektrickou (alternátor), přenést ke spotřebiteli, který si ji opět přemění na chemickou (baterie), potom opět chemickou cestou přemění na elektrickou a následně na pohybovou, aby si mohl "ekologicky" dojet do Kaufu pro rohlíky ve slevě.
Bystroushaak avatar 8.11.2021 10:30 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Uhuh. Až na to že to má stejné nebo menší ztráty než třeba benzínový motor, a to i když pálíš třeba uhlí, které má o desítky procent nižší účinnost přeměny v energii, protože tam je ta pára. Nehledě na to že elektřina má mnohem víc využití.
  1. https://www.sciendo.com/pdf/10.2478/rtuect-2020-0041
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261920309752
8.11.2021 22:01 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Děkuji za zajímavé odkazy (vážně: opravdu názorné i s obrázky a na papíře to vypadá pěkně), ale nezlobte se asi budu za anti.... nevím jak se moderně říká odpíračům elektromobility, než věřit Polákovi a dvěma Jordáncům, nebo co to je za národnost. ;-) Elektrická energie má samozřejmě větší využití, protože je to nejsilnější a "nejčistší" zdroj energie, který dnes dokážeme, velmi draze vyrobit, velmi rychle přepravovat na velkou vzdálenost a využít, ale pokoušet se ji ve velkém skladovat je prostě hloupý nápad. Ono to ostatně platí o jakékoliv energii.
Bystroushaak avatar 9.11.2021 03:36 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
než věřit Polákovi a dvěma Jordáncům, nebo co to je za národnost. ;-)
Tak jako na tohle nemusíš věřit žádné národnosti, těch dat o tom že standardní spalovací motory jsou efektivitou fakt špatné najdeš dost i česky. Třeba tady máš teoretické výpočty horní hranice efektivity: http://files.strojarna.webnode.cz/200000012-5fc5660bf5/MOTORY-%20teorie.pdf (reálná účinnost je samozřejmě mnohem nižší).
Elektrická energie má samozřejmě větší využití, protože je to nejsilnější a "nejčistší" zdroj energie, který dnes dokážeme, velmi draze vyrobit, velmi rychle přepravovat na velkou vzdálenost a využít, ale pokoušet se ji ve velkém skladovat je prostě hloupý nápad. Ono to ostatně platí o jakékoliv energii.
Jinak já jsem nic nepsal o skladování, klidně to může nadále fungovat on-demand pomocí peaker plants jako teď. Ale on to obecně zas tak hloupý nápad není, protože síť potřebuje skokově vyvažovat právě proto, že je to on-demand, a na tom se dá vydělat.
11.11.2021 14:57 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jeden malej, ale podstatnej detail ... rec je pokud vim o efektivite celyho retezce, a v tomhle ohledu je spalovani specielne nafty(a mazutu) coz je ODPAD radove efektivnejsi, nez (velmi nakladna) vyroba elektriny z naprosto cehokoli. I kdybys tu elektrinu vyrabel prave z ty nafty, tak je to dalsi krok s dalsima ztratama.

Ostatne v aute muzes topit presne stejnym palivem, jako v libovolny elektrarne. Elektrifikaci auta ty ztraty navysujes o neefektivni dopravu a naprostro tragicky skladovani.

A ano, plati to i o energii z vetru (auto muzes klidne pohanet plachtou a bude to RADOVE efektivnejsi, nez z toho vetru pro to auto vyrabet elektrinu) a stejne dobre ho muzes pohanet energii ze slunce - IMO ohrivat trebas vodu pomoci soustavy zrcadel bude asi tak o rad efektivnejsi, nez misto brambor pestovat na poli solarni panely.

Ale jedna vec je na tom odkazovanym PDFku poucna - zdaleka nejefektivnejsi(a tudiz i nejekologictejsi) jsou naftaky s turbem.

--- Dete s tim guuglem dopice!
Bystroushaak avatar 12.11.2021 08:54 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jeden malej, ale podstatnej detail ... rec je pokud vim o efektivite celyho retezce, a v tomhle ohledu je spalovani specielne nafty(a mazutu) coz je ODPAD radove efektivnejsi, nez (velmi nakladna) vyroba elektriny z naprosto cehokoli. I kdybys tu elektrinu vyrabel prave z ty nafty, tak je to dalsi krok s dalsima ztratama.

Ostatne v aute muzes topit presne stejnym palivem, jako v libovolny elektrarne. Elektrifikaci auta ty ztraty navysujes o neefektivni dopravu a naprostro tragicky skladovani.
Ne, protože ty motory nejsou tak efektivní, jako elektrárna. V těch elektrárnách se typicky využívá například i odpadní teplo, které v normálním autě naopak ještě musíš odstraňovat a tím vynakládat další energii jen na provoz. Nehledě na to, že to afaik pokud si dobře pamatuju škáluje s velikostí (vetší motor -> lepšejší). Pak taky samozřejmě ideální otáčky a zátěž.
A ano, plati to i o energii z vetru (auto muzes klidne pohanet plachtou a bude to RADOVE efektivnejsi, nez z toho vetru pro to auto vyrabet elektrinu)
To teda nevím. Efektivnější to možná bude, ale z očividných důvodů taky úplně nepraktické. Ale obecně když jsem si četl o tom jak a proč jsou větrné elektrárny efektivní (jakože co musíš udělat, abys měl větší efektivitu), tak to bylo hodně neintuitivní a například co jsem se dočetl, tak zdaleka nejefektivnější větriná elektrárna, by byla mající jen jeden velmi tenký, velmi dlouhý list. Samozřejmě se to z praktických důvodů nedělá, protože odstředivá síla.
stejne dobre ho muzes pohanet energii ze slunce - IMO ohrivat trebas vodu pomoci soustavy zrcadel bude asi tak o rad efektivnejsi, nez misto brambor pestovat na poli solarni panely.
Jo, to je hezká teorie, akorát že vůbec. Skoro všechny ty zrcadlové elektrárny mají brutální problémy co se týče ekonomiky provozu, schválně si o tom něco nastuduj. Efektivita ohřevu není špatná, ale efektivita celého systému nic moc. Už jen proto že tu vodu/páru pak musíš nějak převést na práci.
Ale jedna vec je na tom odkazovanym PDFku poucna - zdaleka nejefektivnejsi(a tudiz i nejekologictejsi) jsou naftaky s turbem.
Ano, do jisté míry. Jen bych řekl že ne nafťáky, ale naftové motory, protože typicky chceš ještě ideální otáčky a zátěž. Ostatně přesně proto existují hybridy. Nejfektivnější z fosilních paliv jsou plynové turbíny, tam jde praktická efektivita existujících komerčních řešení k 60%.
11.11.2021 15:12 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ale ona je fuze dobrej napad, jen zatim nikdo neprisel na to, jak nacpat hvezdu do krabice od bot, coz je presne to, co oni slubujou za zvladnou.

Ono jde totiz o takovou drobnost, ze k tomu aby ti fuze bezela, potrebujes teplotu a tlak. A obeho muzes dostahnout zhruba presne dvema postupama - prvni, nahromadis dostatecny mnozvi hmoty, ktera vyvola dostatecne velkou gravitaci, a tudiz vznikne ten tlak a snim prijde i ta teplota.

A nebo, tam ten tlak a tu teplotu dodas !a budes udrzovat! za pomoci ohromnyho kvanta energie, zvenku.

Mno a protoze tu teda mame tu krabici od bot obsahujici fuzni reaktor, tak ja myslim ze si du zalozit nejakej ten startup, do 2k25 vyrobim anihilacni reaktor velikosti spendlikovy hlavicky. Protozovan bude na kravsky prdy, tim se zajisti ze hoveziho na steaky bude dost a ekoteroristi prestanou mit blby kecy ze kravy prdej.

---

Dete s tim guuglem dopice!
8.11.2021 13:50 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyz iter, tak tento iter. To je daleko lepsi pribeh nez nejaky svaty gral energetiky. :-)
Gréta avatar 8.11.2021 21:44 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

kdyžuž nic jinýho tak to aspoň jako supr svítí :D

oslavná píseň na pana soudruha generalisima prezidentčíka Petra Pavla Pávka 🎶🫡🦚🎶
Člověk z Horní Dolní avatar 8.11.2021 21:55 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Jj, takova tajemna magentova barva.

A koukni se na jejich tym, vsichni krome jednoho jsou anti-vaxxeri, to se ti bude libit. Co se ti bude libit min je vysoky stupen diverzity, nekolik cernochu vcetne jednoho drsneho rappera, celkem dost zen, jeden deda a jeden neonacista (poznas ho podle knirku, vlasy ma).

https://www.helionenergy.com/who-we-are/
9.11.2021 21:25  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Taky manipuluji s hodnotou Q?

Sabine Hossenfelder: How close is nuclear fusion power?
9.11.2021 22:08 NE
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ne, oni ji raději nikde neuvádí, naštěstí jim to stačí aby z toho cákali blbci z horní dolní.
Člověk z Horní Dolní avatar 9.11.2021 22:55 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Neuvádí protože to nepovažujou za důležité.
10.11.2021 00:25  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Nema byt smyslem jaderne fuze *ziskavani* energie, ne jeji ztrata?
Člověk z Horní Dolní avatar 10.11.2021 00:48 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ma, proto je Q nedulezite, protoze Q > 1 vubec neznamena, ze ten system je cisty generator energie a uz vubec to neznamena, ze je ekonomicky konkurenceschopny. Treba ten SPARC a nasledovnik ARC pravdepodobne dosahnou svych cilu (Q > 1, generovani elektriny), ale ta elektrina bude moc draha.
10.11.2021 00:50  
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
To by vyzadovalo v prve rade mit Q>1.
Člověk z Horní Dolní avatar 10.11.2021 17:13 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
A IQ>150.
11.11.2021 11:08 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Tj, ele ve tvym pripade pochybuju ze preleze 50.

Uhli se da taky vyrobit umele, ale se 100% jistotou umim rict, ze z nej rozhodne zpet nedostanes ani tu energii, kterou si do nej pri ty vyrobe vlozil.

A kupodivu uplne stejne funguje naprosto cokoli, takze pokud si oni hodlaji vyrabet palivo "z niceho", tak z nej rozhodne nedostanou nikdy ani zdaleka to, co bude stat jeho vyroba.

Zatim jediny co umej je vyrobit papinak a topit pod nim. Ted jenom tvrdej, ze kdyz ten papinak bude vetsi, tak nejakym zazrakem zacne topit sam. Mno a nekteri pitomci tomu veri.

---

Dete s tim guuglem dopice!
Člověk z Horní Dolní avatar 11.11.2021 13:06 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Ale preleze, mam 95.

To palivo budou vyrabet fuzni D-D reakci. Ta fuze uvolni spoustu energie.
pushkin avatar 15.11.2021 12:07 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V daném kontextu je plazma rodu středního. Plazma rodu ženského je krevní plazma.
🇺🇦 Pomoc pro obranu Ukrajiny | SOS Ukrajina | Web4Ukrajina | Web4Ukraine 🇺🇦
Člověk z Horní Dolní avatar 15.11.2021 21:05 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
Rozbalit Rozbalit vše Re: Helion - jaderná fúze
Zajímavé, nevěděl jsem.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.