Portál AbcLinuxu, 12. května 2024 01:56

Kde známé projekty ke svým jménům přišly...

4. 8. 2004 | Bohumír Zámečník
Články - Kde známé projekty ke svým jménům přišly...  

Proč se Linux a jeho distribuce jmenují tak, jak se jmenují ? Co se skrývá za tajemným názvem vmlinuz? Víte, že Java byla dřív dubem a že pakůň není žádný kastrát? A co démoni a indiáni? Chcete vědět víc? Já už to pro vás zjistil...

GNU

GNU logo - pakůň Když Richard Mathew Stallman v roce 1983 začal skládat dohromady svobodný operační systém kompatibilní s Unixem, dal projektu jméno GNU - hned z několika důvodů: GNU (vyslovuje se [gnu:]) je zaprvé rekurzivní zkratkou pro "GNU's Not Unix" (GNU Není Unix). Zadruhé "gnu" [nu:] je anglicky pakůň běloocasý resp. žíhaný (Connochaetes gnou resp. taurinus; 1, 2) - ten se stal maskotem projektu GNU. Svůj podíl má na tom i písnička (GNU remake), kterou zpívá onen pakůň - rozčiluje se, že není žádný los, bizon ani velbloud, s nimiž si ho lidé pletou, a přitom má svéráznou výslovnost - g-nice, g-nature, g-know, apod.

Tyto jazykové hrátky pak očividně vedly k tomu, že se ve jménech mnoha projektů pod GNU/GPL licencí "až příliš často" vyskytuje právě písmeno "g". Ještě zmíním, že RMS chtěl pravděpodobně vyjádřit, že GNU je něco "new" - nový, svobodný operační systém. (Ale hlavně byla výslovnost s "g" na začátku důležitá, aby se to nepletlo...).

Linux

Při studiích na helsinské univerzitě se Linus Torvalds setkal s operačním systémem Minix, který byl určen k výuce. Jako koníček začal psát vlastní pokus o jednoduchý OS podobný Minixu a nazval ho Freax (free + freak + minix), protože název Linux (Linusův Minix) se mu zdál příliš egoistický. Verzi 0.0 2 uveřejnil na FTP serveru ftp.funet.fi, jenž spravoval jeho kolega Ari Lemmke. Tomu se však název Freax vůbec nelíbil, a proto Linusovi vytvořil na serveru adresář jménem Linux. Linus se s ním nechtěl hádat, souhlasil a nyní se můžeme radovat z Linuxu.

vmlinuz a vmlinux

Co se skrývá za těmito podivně znějícími slovy? Jaký je mezi těmito názvy rozdíl, co znamená zImage a bzImage a jak tyto názvy vůbec vznikly? Jedná se o linuxové jádro (neboli kernel), resp. produkt jeho kompilace. Pokud tato kompilace proběhne úspěšně, sestaví se části jádra (kromě modulů) do jednoho souboru - tím je vmlinux. Jak šel čas a jádro čím dál více kynulo, bylo nutné ho komprimovat, proto se komprimovaný obraz jádra nazývá vmlinuz. Možná jste si všimli, že hned na začátku bootování píše jádro: Uncompressing Linux... Dříve, za dob nástroje compress, měly komprimované soubory příponu .Z. Proto vmlinux.Z - vmlinuz. Komprese je ovšem provedena nástrojem gzip, ale vmlinuz nelze rozbalit prostým příkazem gunzip nebo gzip -dc. Na začátku totiž navíc obsahuje krátký kód, který ho rozbalí do paměti a pak spustí.

Při kompilaci jádra ale používáme často příkaz make bzImage či make zImage. Image je to, protože se zaprvé jedná o spustitelný obraz jádra a zadruhé, aby se cíl pro příkaz make odlišil např. od vytvoření spouštěcí diskety (make zdisk). Jaký je tedy rozdíl mezi zImage a bzImage? Jelikož jádro rostlo a ani komprese už pořádně nestačila, museli programátoři přepsat spouštěcí rutinu, aby jádro rozbalila do horní paměti (high memory - přes 1MiB), místo do spodní paměti (low memory - prvních 640kiB) - jak tomu je u zImage. zImage tedy znamená něco jako "compressed / zipped image" a bzImage je "big compressed image". Při hledání materiálů k tomuto tématu jsem často narážel na vyvracení pověr tvrdících, že bzImage značí kompresi pomocí bzip2, ale při průzkumů Makefile souborů v balíku zdrojových kódů jádra jsem zjistil, že na tom něco pravdy je. V Makefile pro architekturu m68k (Motorola 68000) se opravdu jádro komprimuje pomocí bzip2. Kdo nevěří, ať tam běží - např.: arch/m68k/Makefile.

Na začátku jsem slíbil, že se pokusím objasnit historii názvu vmlinux. Za dávných dob systému Unix bylo binární zkompilované jádro pojmenované jednoduše unix. Poté do verze od univerzity v Berkeley napsali podporu pro virtuální paměť (virtual memory) a aby jádra s tímto novým kódem odlišili na strojích, kde mohlo běžet obojí, pojmenovali binárku jádra vmunix. Na začátku devadesátých let pak Linus přišel s Linuxem, který také ovšem používá virtuální paměť a pojmenoval binárku přirozeně vmlinux.

Debian

Jedna z nejznámějších a nejuznávanějších linuxových distribucí přišla ke svému jménu v roce svého vzniku (1993). Ačkoli se může zdát, se jedná o přídavné jméno, ve skutečnosti jde o zkratkové slovo ze jména svého autora a jeho manželky - Debra a Ian Murdockovi. Jak prosté, že...

Slackware

Patrick Volkerding si zvolil tohle jméno pro svou distribuci, jelikož celkem pěkně vyjadřuje její filozofii. Termín Slack prý používá satirický spolek Church of the SubGenius, a to ve významu do češtiny přeloženém asi jako odvaz, uvolnění, být svůj, apod. Slack + software - Slackware - pěkně odvázaný software... A je to pravda.

Red Hat

To bylo takhle: Marc Ewing, zakladatel společnosti, zdědil po svém dědečkovi lacrossovou kšiltovku (angl. "hat") - červenou s bílými pruhy. Na univerzitě ji pak často nosíval a lidé, kteří se na něj obraceli s počítačovými problémy, ho označovali jako toho chlapíka v červené čepici. Když potom zakládal společnost, pojmenoval ji jednoduše Red Hat, protože Red- and White- Stripes Hat Inc. by asi neznělo moc dobře. Bohužel svou milou čepici prý jednou ztratil a hledal ji tak zoufale, že do manuálu k jedné staré beta verzi Red Hat Linuxu dal prý zmínku, že pokud jeho čepici někdo náhodou najde, aby mu ji vrátil. Zdali svou červenou čepici našel, nevím.

SUSE

Jméno jedné z nejznámějších distribucí a zároveň společnosti, která ji vyvíjí, SUSE Linux AG, pochází z němčiny: "Software und System Entwicklung", česky "Vývoj softwaru a systémů". Okolo výslovnosti panuje hodně nejasností, vypadá to, že každý to vyslovuje jinak a ani oficiální místa se nevyjádřila jasně.

Unix

Bellovy laboratoře původně (1964-69) vyvíjely systém MULTICS (MULTiplexed Information and Computer System), ale pak od projektu upustily. Skupina lidí z Bellových laboratoří, Ken Thompson, Dennis Ritchie a Douglas McIlroy, poté napsala zjednodušenou verzi - UNICS (UNiplexed Information and Computer System). Toto pojmenování se však přisuzuje Brianu Kernighanovi (ano, jsou to ti Kernighan a Ritchie, tvůrci jazyka C). Byl zde ale háček - UNICS zní v angličtině jako eunuchs (kastráti) a někteří lidé si dělali srandu, že UNICS je vykastrovaný MULTICS, proto ho později přejmenovali na UNIX.

Apache

Apache logo Jak přišel tento nejoblíbenější HTTP server ke svému indiánskému jménu? Při hledání musíme začít od kořenů - od jeho předka NCSA HTTPd. Psal se rok 1993 a Rob McCool spolu s několika dalšími studenty vyvíjel na NCSA (National Center for Supercomputing Aplications) na University of Illinois druhý webový server v historii - NCSA HTTPd (první byl CERN HTTPd od Tima Berners-Lee). Avšak v létě roku 1994 Rob McCool opustil NCSA a vývoj se zbrzdil (až v roce 1998 úplně ustal).

Několik webmasterů si vyvíjelo své vlastní úpravy a opravy chyb a dva z nich - Brian Behlendorf a Cliff Skolnick dali dohromady mailovou konferenci, sbírali patche a začali vydávat první verze - ve formě patchů vůči původnímu NCSA HTTPd. Proto legenda praví: "A patchy server" - Apache. První veřejnou verzi 0.6.2 vydali v dubnu 1995 a poté kompletně přepsali architekturu. Celkem asi 8 webmasterů utvořilo Apache Group, která dnes (sice už v obměněné sestavě) tvoří jádro vývojářské skupiny. No a na závěr ještě podotknu, že jako správný indián má Apache ve znaku ptačí péro.

Java

Někdy okolo roku 1990 začala vznikat Java jako interní projekt Sun Microsystems, jelikož jejich programátorům nevyhovoval jazyk C++ pro programování embedded zařízení (příliš složitý v prostředí s omezenými zdroji, chybějící garbage collector, nesnadná přenositelnost). Původní název zněl Oak - podle dubu, na který koukali z okna kanceláře, ale už existoval jiný jazyk s takovou obchodní značkou. Proto projekt v roce 1994 přejmenovali na Java podle anglického výrazu pro "kafe", na které tito programátoři chodili do místní kavárny (tam onen název i vymysleli). Výraz "java" jako kafe má původ na ostrově Jáva, odkud byla dovážena. Logem Javy je tak voňavý hrníček tohoto kultovního moku programátorů.

Daemon

Jako daemon se v počítačovém (nebo spíše Unix-like) světě podle tradice většinou označuje program, který běží samostatně, na pozadí a provádí údržbu systému, poskytuje služby, apod. (Tedy ekvivalent tzv. services pod MS Windows). V Unix-like systémech jména takovýchto programů často končí na písmeno -d (httpd, ftpd, lpd, apod.), aby bylo na první pohled vidět, o co jde. Hledáte-li význam tohoto slova, často se můžete dočíst, že jde o starou zkratku "Disk And Execution MONitor", ale původ je spíše v tzv. Maxwellových démonech - drobounkých smyšlených bytůstkách, které pohybují molekulami a jinými částicemi. Takový program se pro nezasvěceného uživatele (pokud o něm vůbec ví) může jevit jako nadpřirozená síla.

Závěr

Kromě hledání původu názvů jsem se snažil i o faktickou přesnost. Pokud se mi to někde nepovedlo nebo znáte jinou historku či interpretaci, rád si ji přečtu. Máte-li pocit, že zde chybí váš oblíbený projekt nebo jiný zajímavý výraz, sdělte mi to a možná bude dost materiálu i na další díl.

Související články

Kde známé projekty ke svým jménům přišly... - II
Křížová výprava Richarda Stallmana za svobodou
Další vývoj OpenSource?
Cena za GPL software

Odkazy a zdroje

Wikipedia
GNU - historie
Linux - historie 1
Linux - historie 2
Linux - historie 3
vmlinuz 1
vmlinuz 2
vmlinuz 3
vmlinuz 4
Apache - historie 1
Apache - historie 2
Red Hat (z Google Answers)
Daemon

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
Týden na ScienceMag.cz: O krok blíže k molekulárním počítačům
Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci
Týden na ScienceMag.cz: Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty
Týden na ITBiz: GenAI má na evropském trhu umělé inteligence zatím jen velmi malý podíl

Diskuse k tomuto článku

4.8.2004 07:48 David Ruzicka | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Peknz clanek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pekny clanek, diky. Urcite to bude chtit pokracovani ;o))
4.8.2004 08:01 LK
Rozbalit Rozbalit vše Tschechtin?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám dojem, že spíš Bellovy laboratoře vyvíjely.
4.8.2004 08:13 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Přehlídl jsem, opraveno. Díky.
Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
4.8.2004 10:17 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Pěkný článek, hlavně původ Apache mě pobavil :-)

Když už došlo na ten czestyn, tak:

aby mu ji (4. pád) vrátil -- nikoli jí
4.8.2004 10:55 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Achyo. :-(

Byl to dlouhý den plný opravování cizích textů a na tento mi holt nezbyly síly. :-(

Dík.
Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
Bohumír Zámečník avatar 4.8.2004 16:51 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Promiňte mi dvě pravopisné chyby, ale když ten text se během psaní pořád mění a 100x to po sobě čtete, lehce podobné chyby přehlédnete. Dle mého názoru je hlavní obsah, ale forma by měla být samozřejmě také dobrá. Ale co, i když není 100%ní, člověk to pochopí i tak. Přesto vám děkuji, že na chyby upozorníte, pokud nějaké najdete.
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
4.8.2004 19:38 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Tak třeba 100%ní je zrovna špatně, stoprocentní se dá zapsat jako „100%“, kdežto sto procent takto: „100 %“. Ale to jen tak na okraj :)
Užívej dne – možná je tvůj poslední.
Bohumír Zámečník avatar 4.8.2004 20:50 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tschechtin?
Máte pravdu. Pro další pravidla viz typo.cz.
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
4.8.2004 08:17 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
Rozbalit Rozbalit vše Slackware
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pekny clanek. :-)

Ohledne toho Slackwaru jsem si vzpomel jeste na clanecek na rootu, ve kterem byl Rozhovor s Patrickem Volkerdingem a zaznela tam i otazka, jak Slackware ke svemu jmenu prisel. Pan Volkerding na ni odpovedel takto:

Citoval jsem to už v databázi fortune (vlastně ne, já jsem to tam nedával):

Ostatně, myslím si, že "slackware" zní líp než "Microsoft", nebo ne? -- Patrick Volkerding

Myslím, že to bylo v interview v Linux Journal #2, kde se mě ptali na tu samou otázku. Bylo to někdy v 1994, takže si skutečně nevzpomínám přesný původ toho jména.
4.8.2004 08:33 Martin Kysela | skóre: 18 | blog: The Martin Kysela's Blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Skvele. :-)
// Martin Kysela
Petr Krčmář avatar 4.8.2004 08:36 Petr Krčmář | skóre: 60 | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Děkuji, moc pěkné
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuji za velmi zajímavý článek. Pobavil jsem se (eunuchs) i něco nového dozvěděl.
Amatéři postavili Noemovu archu, profesionálové Titanic ...
4.8.2004 08:37 Mexiko | skóre: 25 | Chrudim
Rozbalit Rozbalit vše Díky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
pěkné počtení při ranním šálku čaje. Doufám že se dočkáme pokračování. Díky
5.8.2004 10:45 jard
Rozbalit Rozbalit vše Re: Díky
ranna salka caju ? to asi nie ste javista :) inac clanok sa mi pacil, mozno by bolo zaujimave spravit aj clanok o povode niektorych urban legiend o programatoroch (kava, kockovane kosele pre javistov... a podobne :)
Bohumír Zámečník avatar 5.8.2004 11:12 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Díky
Třeba legendy o "opravdových" programátorech? ;)
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
4.8.2004 09:29 Yenda | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše yenda
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V některé knize (už nevím ve které, takže váhám, zda to sem vůbec psát) existují jednak bytosti anglicky nazývané daemons a jednak demons. Zatímco démoni (demons) jsou zlí a člověku se snaží škodit, ti druzí (daemons) jsou mystické bytosti, vykonávající užitečnou práci. Nevím jestli to věděl pan Maxwell, když bojoval s entropií, ale možné to je. :)
4.8.2004 10:19 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Konečně
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
... dobrý článek, to byla doba.

V tomto threadu prosím zájemce, aby psali autorovi tipy do příštích dílů. Začínám:

Gentoo :)
Later --- Lukáš Zapletal
4.8.2004 21:13 obrys | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
http://encarta.msn.com/dictionary_561533280/gentoo.html penguin with white patch over eye
MaT avatar 5.8.2004 22:09 MaT | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
No, ja bych mozna radsi hodil link do Wikipedie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gentoo_Penguin

Ta volna Encarta je docela dost sizena, ani obrazek tam nedaj, lakomci jedni. :-)

Na netu se da o Gentoo tucnacich najit docela hodne... Jsou mali, rychli... Presne takovy chteli mit autori teto distribuce linux. Nakolik se jim to poveldo, posudte sami. Ja osobne jsem navysost spokojen. :-)
Open source software for open minded people. :-)
5.8.2004 10:46 jiri
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Mandrake, Krusader, Mozilla, Firefox, Thunderbird, Sunbird
MaT avatar 5.8.2004 22:21 MaT | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Mandrake je podle dostupných pramenů "Mandragora". Taková ta divná kytka - v našich pověstech onen "bludný kořen"... V reálu je pro tu kytku (ona myslím fakt existuje :-) typické, že má rozvětvený kořen. Proto prý lidem vždycky připomínala nějakou živou bytost a proto o ní vznikali různé legendy. Severské pohádky viz. třeba Harry Potter - myslím že druhý díl. Vřeštící kytky, kdo uslyší jejich vřeštění, tomu tuhne krev v žilách (možná i něco jiného :-).

Krusader - anglicky Crusader je dobyvatel, křižák. V KDE musí mít každý program na začátku K. Tak je to snad celkem jasné. Můžete s ním křížem krážem prolézat disk...

Mozilla - tam se někdo asi nechal inspirovat Gotzillou. :-)

Firefox - původně se to myslím jmenovalo Phoenix - prostě projekt prohlížeče na jádře Gecko, ale bez toho přebujelého UI Mozilly. Pak když začali osekávat i mailového klienta, asi někoho napadlo, že by ty programy, když jsou z jedné "rodiny", měly mít něco společného v názvu. Ptákostrana by na ně byla hrdá. :-) Jenže problém byl v tom, že projekt jménem Firebird už existoval - a docela dlouho a je docela známý... Nejdřív to vypadalo, že vývojáři Mozilly to prostě budou ignorovat, ale asi si dali říct. Je vidět, že lidé v open source komunitě se nakonec dovedou nějak dohodnout...

Samostatná aplikace Mozilla Calendar pro Thunderbirda a Firefoxe se začala vyvíjet až později... Kdy přišla k názvu přesně nevím, ale mám pocit, že to nebude zase tad dávno...
Open source software for open minded people. :-)
Bohumír Zámečník avatar 6.8.2004 10:40 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Mandrake, Krusader, Firefox: souhlas. Jen s tou Mozillou to bylo trochu jinak. Nechte se překvapit, všechno tohle a ještě další názvy objasním v pokračování.
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
Bohumír Zámečník avatar 6.8.2004 10:59 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Chtěli byste zahrnout do článku i jména programů, která jsou jen obyčejnými (ale ne zas tak moc známými) zkratkami? Nemusejí se k nim sice vázat všemi opěvované hrdinské legendy, zato tyhle programy používáme v každodenní praxi.

Např.: tar, vi[m], emacs, sed, awk, perl, samba, ...
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
6.8.2004 12:45 Jiri Kratochvil
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
* TAR - Tape ARchiver * SAMBA - podle me odvozeno od nazvu protokolu smb
6.8.2004 22:57 dzanny_213
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Slovo SAMBA pošlo tak nějak z toho, že autor potřeboval nahradit slovo "SMBserver" čímsi, co nebude copyrightováno, přičemž chtěl, by nové slovo obsahovalo písmenka S M a B.

Hrál si tedy s grepem nějak takto: grep s.*m.*b.* phrases

kde "phrases" je soubor obsahující hafo anglických slov, teď jsem si to zkoušel se soubůrkem obsahujícím slova následující:

windows apache samba gates computer scumbags solaris daemon

Aplikací výše zmíněné masky získal slova:

samba scumbags +další nepatřičná

Rozhodl tedy pro Sambu...
7.8.2004 12:33 Michal Kubeček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Je to vesměs fádní. Třeba vi je zkratka z "visual" - ano, vypadá to jako vtip, ale bylo to myšleno vůči editoru "ed". "vim" je pak "vi improved". "sed" je "stream editor" (nebo streaming ed). "emacs" vznikl jako zkratka z "Editor MACroS" (existuje i mnoho dalších, méně lichotivých, výkladů). "awk" je ještě méně nápaditý: "Aho, Weinberger, Kernighan" (ano, autoři), "gawk" je prostě "GNU awk". "yacc" znamená "Yet Another Compiler Compiler", "bison" patrně vznikl na základě určité podobnosti těch dvou zvířat.
Bohumír Zámečník avatar 7.8.2004 13:35 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Konečně
Dík, ale já ty zkratky znám (a pokud ne, dokážu si je zjistit :). To platí i pro ostatní názvy. Mě šlo spíš o to, zjistit, zdali čtenáři chtějí v dalším díle také vysvětlení často používaných zkratek, i když se k nim neváže nějaký poutavý legendární příběh.
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
9.8.2004 23:15 ABCLinuxuIsAlive | skóre: 12 | blog: Cubix | Nodnol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kazdopadne
V kazdem pripade jsem nadseny a oddany uzivatel Emacsu, ale preze vsechno pozitivni mi pripada, jako nejoptimalnejsi preklad zkratky ono: "Eight Megabytes And Constantly Swapping" ...
Nejsem povinen byt takový, jaký bych podle ostatních měl být. Je to jejich omyl, ne moje selhaní.
10.8.2004 08:15 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kazdopadne
nejoptimalnější? To jako lepší než optimální. Tedy lepší než nejlepší. Asi to bude něco jako nejnejlepší. Vítejte na dopoledním matiné.
XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
15.8.2004 23:09 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kazdopadne
"Generally Not Used Except by Middle Aged Computer Scientists" :)

Skvely clanek.
4.8.2004 11:15 Cronin
Rozbalit Rozbalit vše Java
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Java", pokial viem, nie je len slangovy nazov pre kavu, ale je priamo druh kvalitnej kavy pestovany na ostrove Jáva v Indonezii. Neviete, aka je spravna vyslovnost mena ostrova Jáva v anglictine? Je to [java] alebo [džava]?

Tesim sa na pokracovanie, ak bude. Kde prisiel k svojmu nazvu Solaris? A co taky Dell? :-)
4.8.2004 11:48 Libor Chocholaty | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
Ja bych si tipnul, ze Solaris mel byt partakem pro nazev Sun a Dell je podle Michaela Della :)
4.8.2004 13:57 fikus
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
Jestli je Dell podle pana Della, tak jak to je s panem Billem a Microsoftem ? :-)
4.8.2004 16:09 LK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
Máte na mysli tu historku, jak po stavební noci Mellinda povídá, že už ví, proč se Billova firma jmenuje malý a měkký?
5.8.2004 13:23 Ondřej
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
sTaVební? To je dobrej překlep, pořád to dává smysl :)
5.8.2004 10:50 Jerry
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
A nemůže být Solaris odvolávka na Lema?

Tu knihu neznalým doporučuju...;-)
6.8.2004 09:07 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Solaris
Urcite, to nemuze byt nic jineho. Vzhledem k tomu, ze jediny zivy organismus na cele planete, jeden operacni system na slozite architekture ;-).

btw. by me zajimalo, jak vznikl nazev Mutt. Osobne si myslim, ze pokud to neni nejaka uchylna zkratka :-), tak to je podle Heinleinovych sirotku oblohy a jejich obrovskeho kovare...

K UNIXu: ten nazev kluci vymysleli proto, ze nikdo z nich nemel dvakrat v lasce multics jakozto protivny tezkopadny a neschopny system, proto ten nazev mel byt tezka parodie.

Co se Slacka tyce, oznaceni v anglictine je pekne lichotive, ale vyjadruje to presne pro koho je distro urceno (pripadne s nadsazkou kdo ji dela - zadny prekotny vyvoj). Kazdopadne je pekny dvojsmysl, ktery Patrick jen tak nevysvetli :-).

No jo, navy jsou kolikrat opravdu pekny kousek historie kolem vzniku jmena :-), dobry napad clanecek pekne pohromade.

PS: do ranniho salku jedine caj nebo kakao, kdo ma pit bahno (natoz v nem neco psat). -djz

"Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
7.8.2004 13:05 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
A SUN je zkratka. Prvni pismeno si ted nemuzu vzpomenout (nazev univerzity ci mesta), U je university N je Network.
Bohumír Zámečník avatar 7.8.2004 13:28 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
SUN bylo puvodně "Stanford University Network".
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
4.8.2004 11:56 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
On taky výraz 'káva' cestoval určitě přes nějaký exotický jazyk (arabštinu? turečtinu?), než se dostal do evropských.

(Nakonec jsem hledal a našel: ...zvláště zajímá-li se o další jazyky, vystopovat i původ slova (káva k nám přišla zřejmě přes polštinu a turečtinu z arabštiny, kdežto kafe z arabštiny cestovalo přes němčinu... Čermák, Fr. Slovník a korpus. In internetový časopis vulgo.org, 4.7.02, 2002.)

Jak to souvisí s názvem ostrova, je otázka...
Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
Bohumír Zámečník avatar 4.8.2004 16:44 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
Podle slovníku se to vyslovuje "džáva" nebo "džava" (s otevřeným "a" - značí se v přepisu "ae"). Ale mě osobně připadá mnohem libozvučnější české "java" :)
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
6.8.2004 02:03 tdx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Java
Rekl bych, ze spravna vyslovnost by mela byt "chava". Taky proto z toho v cestine zkomolenim vznikla "kava". Nicmene to, jak anglictina przni vyslovnost cizojazycnych nazvu (podobne jako je rustina silene transkribuje), je kapitola sama o sobe. Takze v pripade programovaciho jazyka bohuzel "dzava":-(
Bohumír Zámečník avatar 4.8.2004 14:40 Bohumír Zámečník | skóre: 19 | blog: bohous
Rozbalit Rozbalit vše Dík
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuji vám za pěkné komentáře a jsem moc rád, že se vám článek líbí. Rád také napíšu další pokračování, pokud ale ovšem seženu dost materiálu.
"Dobrý den pane, nevíte, která bije?!"
4.8.2004 15:46 Ondřej
Rozbalit Rozbalit vše Fedora
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslím, že název Fedora je celkem jasný, ale kdyby náhodou:

Fedora je plstěný klobouk, přesně takový jaký má Red Hat jako logo. Jmenoval se tak původně projekt na www.fedora.us vytvářející přídavné balíčky pro RHL.
4.8.2004 16:46 Petr Kutalek
Rozbalit Rozbalit vše Ad. Java
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
K Jave jen jeste pro ty, co to neznaji, to, ze vykompilovany zdrojak do bytecode je taky pekna hricka.

Kdyz se na bytecode podivate v hexa editoru, zjistite, ze prvni 4 byty jsou: CA FE BA BE :))
5.8.2004 10:06 zdenek-hbr | skóre: 10 | blog: .
Rozbalit Rozbalit vše clanek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
skvelej clanek
6.8.2004 10:31 Ruda
Rozbalit Rozbalit vše První tvor
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jestli pak víte, že první tvor na světě byl Slovák? Akorád se to vývojem zkomolilo na človák a čeština si to přizpůsobila na člověk...
6.8.2004 12:43 dzanny_213
Rozbalit Rozbalit vše Hezký článek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
snad jediné pozitivní, co jsem dnes četl. Na jednom serveru Gross and his boys, na druhém konec Linuxu v Mnichove, tak konečně při pátku toto...

Díky
7.8.2004 18:58 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše supr clanek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zdravim

Supúr clanek, fakt pekny po navratu z dovolene.

Ja jsem slisel ze JAVA ma svuj puvod u prodejnich automatu na kavu (zminovana embedded zarizeni) ktere mel vyvijeny jazyk ovladat.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
9.8.2004 10:12 Jáchym Čepický | skóre: 29 | blog: U_Jachyma
Rozbalit Rozbalit vše Add výslovnost SUSE
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Němci to čtou prostě německy, takže pro nás by to znělo asi nějak jako "zůze" s tím, že to "z" je v obou případech něčím mezi "s" a "z" pro nás. S českou výslovností (krátce a sykavě "suse") se člověk domluví.
18.8.2004 20:03 Vít Kasprzak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Add výslovnost SUSE

S timto dotazem jsem se nedavno obratil primo na ceske zastoupeni firmy SUSE:

Vazeni,

v knize "Sprava operacniho systemu LINUX - Vicki Stanfield, Roderick W. Smith" (SoftPress s.r.o) jsem se v kapitole venovane vyberu Linuxove distribuce (na strane 70) docetl nasledujici:

"SuSE (vyslovte jako "sue-zuh") Linux, byl puvodne vyvinut..."

Chci se zeptat, zda je tohle spravny foneticky prepis vyslovnosti SuSE do cestiny?

Nasledne jsem obdrzel tuto odpoved:

Vazeny pane Kasprzaku,

jmeno nasi spolecnosti se vyslovuje tak, jak se pise, tedy [suse]. SuSE je zkratka Software- und System-Entwicklung, coz znamena vyvoj softwaru a systemu.

S pozdravem/Best Regards,
Oddeleni produkce a prodeje/Production and sales department

9.8.2004 15:36 Pavel Janousek
Rozbalit Rozbalit vše Ad Java
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Schvalne se nekdy v hexa editoru podivejte na prvni 4 znaky v .class souboru - byl jsem na to upozornen kolegou, jen si rikame, zda-li je ten magic number zamerny...:-)
Balu avatar 10.8.2004 08:53 Balu | skóre: 25 | blog: Ja a Linux | Praha
Rozbalit Rozbalit vše LISP
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Znamena LISP Lost In Stupid Parenthesis ? :-)
Počítač bez Windows je ako kakao bez kečupu.
10.8.2004 21:20 Michal Kubeček
Rozbalit Rozbalit vše Re: LISP
Tak to ani omylem. Ukažte mi program v LISPu, kde bude jedna závorka. :-)
12.8.2004 22:46 astray
Rozbalit Rozbalit vše PERL
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
PERL - Pathologically Eclectic Rubbish Lister
14.8.2004 05:50 Libor
Rozbalit Rozbalit vše Co ze je ta JAVA?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Just Another Valueless Acronym
16.8.2004 09:33 Juro
Rozbalit Rozbalit vše Java - kavovinovy napoj
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
JAVA dostala svoje meno po kavovinovom napoji, ktory pili vyvojari. Ten napoj sa robi zo supiek kavy, nie zo zrn.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.