Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 21:38

Pomoc se soustavou rovnic

30.1.2010 18:54 | počítač v kuchyni | poslední úprava: 30.1.2010 18:54

Ahoj,

potřeboval bych poradit s následující soustavou, první dva řádky tvoří soustavu, třetí je výsledek řešení a já netuším, jak k němu dojít. Nepotřebuju řešení, stačí jen jak se to jmenuje a jak se to počítá. Díky moc, nevím kam se obrátit :)        

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

Pomoc se soustavou rovnic, obrázek 1

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

30.1.2010 19:00 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
no, teda nezkoušel jsem to, ale jak tak na to koukám, tak co Ti brání zcela zprostě z první rovnice vyjádřit a do druhé dosadit?
30.1.2010 19:03 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
jo, tak je to tak.
30.1.2010 19:05 kaiwas | blog: kaiwasovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
a mohl bys mi to prosim nejak vyoslit? to jako z tej prvni rovnice odectu g2(x)e-2x abych ho dostal napravo a pak to vydelim e-x, a tu pravou stranu pak dosadim za g1(x) do tej druhej rovnice?
30.1.2010 19:09 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
jo, přesně tak.
Vojtěch Trefný avatar 30.1.2010 19:07 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A ty čárky to jsou derivace nebo jak?
30.1.2010 19:09 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
ať je to co je to, na výsledek to nemá vliv.
30.1.2010 19:10 kaiwas | blog: kaiwasovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
jo to sou derivace
30.1.2010 19:20 woz | skóre: 2 | blog: Niekde_je_chyba
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
... jak se to jmenuje ...
Sústava diferenciálnych rovníc prvého rádu (?) ;-)
30.1.2010 19:33 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Konkretne tato sustava sa pocita spamati :-) Silno odporucam zacat scitanim oboch riadkov dokopy, cim z toho lahko vyjde, co je to g2'. A dosadenim do 1. riadku zase lahko vyjde g1'.

Vyzera to ako diferencialne rovnice, ale ak ani vysledok samotny ich neintegruje a uspokojuje sa s g1' a g2', tak je uplne jedno co to je, ako spravne podotkol kolega nadomnou.
If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
30.1.2010 20:16 richie
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Ja som si to vypocital najprv scitavacou metodou, ale pri g1 mi vychádza v menovateli e na 3x
30.1.2010 20:21 richie
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Pardon v čitateli
31.1.2010 00:59 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Tie vysledky su tam spravne. Asi mas problem s upravou zapornych exponentov.
If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
31.1.2010 09:52 kaiwas | blog: kaiwasovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
co to je sčítávací metoda?
30.1.2010 21:32 Sova
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro obe dve ODR se pouzije metoda separace promennych, pak substituce.

U prvni ODR sub. bude t = exp(x) + 1, Vysledek: g_1(x) = ln( 1+exp(x) ) + C

U druhe ODR sub. bude t = exp(x)

Vysledek: g_2(x) = -exp(x) + ln( 1+exp(x) ) + C
31.1.2010 00:36 Z.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Aneb děláme VŠ s abclinuxu.cz ;-)
31.1.2010 03:05 Platonix | skóre: 20 | blog: FUD: Férový Uživatelův Deníček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejsem sice matematik, ale podle mého názoru se nejedná o ODR, protože tam nikde nefigurují ZÁROVEŇ funkce a její nějaká derivace. Podle mého názoru se jedná jen a pouze o systém dvou rovnic.
Když já tomu prostě nerozumím. Kdo si neváží svobody, je na půli cesty o ni přijít
31.1.2010 11:02 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Rovnice

g' = zadaná funkce

je ODR se separovanými proměnnými, která se (triviálně) řeší integrací obou stran.
31.1.2010 11:19 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic

 

g' = zadaná funkce

 

ovšem, dovolím si upozornit, že zde je:

 

g' = žádaná funkce

 

31.1.2010 11:44 Sova
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Tak tomu co jste napsal vubec nerozumim. Tazatel se pta na reseni soustavy, bohuzel nerekl ale jakou. Z obrazku odvozuji, ze se jedna o soustavu dvou ODR pro dve nezname funkce g_1, g_2. Nebot kdyby g' neznacilo derivaci funkce g, tak se jedna o soustavu dvou rovnic pro dve nezname funkce g'_1, g'_2 jejiz reseni je na obrazku uvedne.
31.1.2010 12:01 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
ano, tazatel se neptal "jaké je řešení" ale "jak dojít k řešení, které je uvedené na obrázku pod soustavou rovnic". Ledaže bych se opravdu škaredě spletl.
31.1.2010 12:43 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Pokud je ta věc ve spodní části obrázku řešení, tak se k němu dojde Gaussovou eliminací.

Většina lidí to ovšem nejspíš coby řešení nechápe, protože to zadání vypadá jako soustava ODR, a v tom případě ta věc ve spodní části obrázku představuje jen první krok řešení.
31.1.2010 12:40 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Já tedy nemohu mluvit za tazatele, který se navíc vyjadřuje trochu zmateně. Ovšem ten obrázek vypadá jako zadání a první krok řešení (separace) soustavy lineárních ODE. Druhý krok by byla ta integrace. V tom případě jsou ty pravé strany funkce aritmeticky vypočtené ze zadaných funkcí, tj. de facto zadané funkce. Pokud má ale tazatel coby hlavní problém řešení soustavy dvou lineárních rovnic, tak ty pravé strany jsou řešení...
31.1.2010 19:16 robertK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Spis variace konstant pro LDR druheho radu s konstantnimi koeficienty
31.1.2010 12:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Formálně to soustava diferenciálních rovnic je, ale z praktického hlediska je to samozřejmě jen prachsprostá soustava dvou lineárních rovnich o dvou neznámých, doplněná o nutnost výsledek nakonec ještě zintegrovat.
31.1.2010 19:15 robertK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
A da se vyresit Cramerovym pravidlem.

Mimochodem, vypada to jako mezivysledek z variace konstant pro reseni LDR druheho radu. Jestli jo, tak zkuste online resic takovych rovnic na mendelu - zobrazuje se i postup.
31.1.2010 20:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
A da se vyresit Cramerovym pravidlem.

To sice dá, ale není to trochu overkill? :-)

31.1.2010 19:19 robertK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Pomoc se soustavou rovnic
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Lepsi misto pro dotaz nez abclinuxu v tomto pripade bude matweb.cz

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.