Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 10:13
Davinci Resolve (formáty videa)
20.10.2020 02:03
| Přečteno: 1826×
| Linux
| poslední úprava: 20.10.2020 14:06
Obecněji o souborech sloužící k ukládání videa, audia, ... atd.
Digitální záznam obrazu a zvuku můžeme chápat jako určitý způsob ukládání informací o snímaném obrazu a zvuku do souboru. Můžeme si představit diskrétní záznam obrazu a zvuku jako posloupnost vzorků barev jednotlivých bodů obrazu a úrovní signálu zvuku (přičemž bitová hloubka pro barevné složky a zvukový signál určuje jemnost rozlišitelné škály). Aspect Ratio představuje poměr stran obrazu, rozlišení pak množství bodů zaznamených v horizontálním a vertikálním směru, u zvuku vzorkovací frekvenci signálu. Množství zaznamených snímků/sekundu obrazu pak určuje tzv. framerate (fps .. Frames Per second). U klasických filmů 24p typicky ~24 Frame Per Second snímaných progresivně(vcelku). Svět TV nás naopak desítky let obdařoval 50i(případně 60i), obrazu snímaného a vysílaného prokládaně (interlaced).
Na straně jednoduchosti, objemnosti a bezeztrátovosti je to například historický .AVI(formát RGB24 uncompressed) na druhé straně komplexnosti, úspornosti a ztrátovosti je tu .mp4(formát AV1). Jelikož bezeztrátový způsob ukládání obrazu a zvuku vyžaduje velký objem dat, přišly ke slovu kompresní algoritmy (zprvu ty bezeztrátové RLE,LZW jež plně zachovaly originální digitální informaci). Tyto metody však narazily na své limity (omezená úspěšnost komprese, omezená kapacita datových nosičů) a tak přišly na řadu ztrátové algoritmy komprese obrazu a zvuku jež stavěly na omezených schopnostech lidského zraku a sluchu vnímat rozdíly (obzvlášť u měnícího se obrazu videa).
Z těch nejrozšířejnějších ztrátových formátů zmiňme například MPEG-1 (ten spíše nenašel než našel uplatnění ve standardu VideoCD), MPEG-2 (DVD, pozemní DVB-T a satelitní vysílání DVB-S), MPEG-4 Part2 (na alternativní scéně s jeho implementacemi DivX/Xvid), MPEG-4 Part10(alias MPEG-4 AVC/H.264) v Blu-Ray,DVB-T/T2/S2,YT, MPEG-H Part 2 (alias HEVC/H.265) v např. UHD Blu-ray,Netflix 4K. Jak je vidět z příkladů použití tyto formáty byly především určeny pro šíření finálního obsahu k divákovi éterem/médii/Internetem. Hlavní měřítkem pro jejich vývoj byl nejspíš poměr kvalita/bitrate což vedlo k využití technik jako je například mezisnímková predikce a řady dalších. Velmi zjednodušeně řečeno u tohoto typu souborů(streamů) se předpokládá, že budou přehrávány ve směru času a k tomu, aby se zcela zobrazil N-tý snímek je u nich zapotřebí interpretovat minimálně relevatní data souboru(streamu) od nejstaršího vztaženého snímku.
A nyní si představme časovou osu v NLE, na kterou je vložen tento typ souboru a my se s ukazatelem na timeline snažíme přesunout v čase zpět v očekávání, že budeme schopni pozici plynule nastavit na jakýkoli ze snímků (nikoli jen na ty, které jsou si ve streamu datově soběstačné). Předpokládám, že při snaze o postavení na libovolný snímek ukazatelem časové osy se musí dekódovat růžně velká část souboru (podle závislostí daného snímku). Bohužel takovýto typ souborů produkuje řada DF a asi i SF. Jedno z řešení může být za cenu větších objemů dat využití u formátu H.264 tzv. All-I (tj. záznamu produkujícího jen úplné snímky). Scrubbing timeline je pak plynulý (dekódování jednotlivých snímků má podobnou pracnost). Je otázkou nakolik je případná nedostupnost All-I u DF dána vyššími HW nároky proti IPB a nakolik jde o pouhé cenové škálování produktů.
Naštěstí DR a asi i většina dalších velkých NLE umožňuje využít "práce v zastoupení" (Proxy), v případě DR jde o Optimized Media. Umožnuje v rámci nastavení projektu zvolit v jakém formátu/kvalitě/rozlišení se mají připravit náhradní(optimalizovaná) media pro vybrané ze vstupních souborů. Primární účel tohoto postupu asi spočívá v nahrazení výpočetně náročného rozlišení redukovaným (náhledové operace NLE se odehrávají nad menšími objemy dat, při finálním renderu se použije originální materiál), ale s ohledem na výše zmíněné vlastnosti některých vstupních formátů může být zajímavým přínosem i jen samotná změna formátu (i při zachování rozlišení).
Jak bylo zmíněno v předchozích dílech, v prostředí Linuxu je v DR prakticky (finančně) nedostupný encoding ProResu, ale jeho bratři z AVIDu (DNxHD, DNxHR) kupodivu ano a to i v jeho free edici. Vytvoření Optimized Media pro například FullHD(IPB) v plném rozlišení představuje sadu souborů (reprezentující jednotlivé snímky vstupního souboru) o velikosti od stovek KB do jednotek MB (podle zvolené kvality). To při dnešních IO výkonech v sekvenčním čtení nepředstavuje velkou výzvu.
Ziskem je pak plynulé vyhledávání pozice na časové ose samozřejmě vykoupeno kapacitními a časovými nároky na uložení(vytvoření) OptimizedMedia.
Ve free edici DR pro Linux se s tímto H.264/HEVC syndromem vzhledem k chybějící podpoře těchto formátů nesetkáme. Je pro něj nutné při připravit média ve vhodném formátu a zmíněné DNxHD/DNxHR mohou být jedním z nich. Díky podpoře BBC Research se podpora AVID formátů v FFmpegu datuje již k roku 2008. Dosažitelným (až zbytečným s ohledem na pravěpodobně omezený chroma subsampling u zdrojového videa) maximem by mělo být DNxHR 444 10bit (pozor pro UHD cca 10GB/min!).
Profesionální kamery jsou svými formáty orientované na postprodukci, takže u nich bude NLE o hrubé síle CPU/GPU/IO.
Orientační tabulka kapacitních nároků s ohledem na bitrate (přibližně)
1Mbps 450MB/hod
10MBps 4,5GB/hod
100Mbps 45GB/hod
1Gbps 450GB/hod
10Gbps 4,5TB/hod ... pozn. nedávno uvedená 12K kamera od BMD v kvalitě B-RAW 5:1 při 24p produkuje cca 4,5Gbps(600MB/s) bitrate (kamera umí 12K i v 50p, ale u něj se již musí využít vyšší stupeň komprese B-RAW 8:1)
Pro zjištění formátu a vlastností multimediálních souborů napříč platformami dlouhodobě využívám nástroj MediaInfo, který bývá dostupným i v repozitářích Linux distribucí.
Tiskni
Sdílej:
Komentáře
Vložit další komentář
20.10.2020 10:27
kol-ouch | skóre: 10
| blog:
Co_to_je
Re: Davinci Resolve (formáty videa)
Založit nové vlákno •
Nahoru
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.