Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 19:01
V současné době se zabývám návrhem použitelného rozhraní pro procházení katalogem. Prostě usable catalog design. Mám modelovou situaci - spousta firem v databázi, řazeny podle kategorií, krajů a jednoho blíže nespecifikovaného detailu a potřebuji vytvořit katalog. Čistý webdesign, paráda. Nicméně, během čtrnácti dnů jsem si vytvořil poměrně jednoduchou kostru, co kde, a jak má být.
Vycházím z toho, že jsem obyčejný uživatel. Pokusil jsem se vžít do "průměrného" návštěvníka stránek, odhalit jeho záměr a umožnit mu nejsnadnější cestu. Hledá firmu, umí jí blíže specifikovat, použije vyhledávání, které na stránce musí vidět na první pohled. Firmu si, doufejme, najde ve výsledku vyhledávání, zobrazí si její detaily. Odchází spokojen. Nehledá firmu, ale prochází katalog, protože není schopný specifikovat klíčová slova pro vyhledávání, neuspokojily ho výsledky vyhledávání nebo jednoduše vyhledávání nevěří a radši provede "manuální průchod hierarchií katalogu", řazení výsledků a systém kategorizace uvnitř katalogu mu musí být na první pohled jasný. Projde katalog, čistě teoreticky se dostane k cíli a je spokojen. Nehledá, neprochází, je tu poprvé, pídí se po nápovědě, kontaktu na provozovatele, pídí se po informacích jak katalog používat, jaký má systém, hledá velký nápis NÁPOVĚDA nebo KONTAKT, který homepage musí mít. Je tu náhodou, chce okamžitě vědět o co jde a proto hledá na homepage zmínku, krátkou, výstižnou větu, která obsahuje informace o zaměření stránek.
Možná jsem na některé modelové situace zapomněl, některé překombinoval, slil dohromady apod., nicméně experta na použitelnost ze sebe rozhodně nedělám, spoléhám se pouze na selský rozum a heslo v jednoduchosti je síla. K dokončení designu interface katalogu zbývá pouze převést předchozí odstavec do slušivého kabátku a pustit na stránku pár jedinců, kteří provedou real world user testing a těšit se na výsledky. Miluju webdesign.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.