Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 05:06
Říká se, že poslední dubnová noc je plná čar a kouzel. Této noci se na rozcestích a návrších shromažďují tvorové obdaření magickou mocí. Prý proto, aby škodili lidem, dobytku i mladé zeleni - a tudíž i budoucí úrodě. Čarodějníci se tu, jak lidé věří, s oblibou proměňovali ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěli si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo natropit.
Na každém šprochu jest pravdy trochu a skutečností je, že Valpuržina noc je časem vskutku významným, časem, kdy jsou hranice světů tenčí než kdy jindy a kdy se brány do těchto míst alespoň na škvíru pootevírají.
Nemnohý smrtelník měl to štěstí, aby spatřil záblesk Armandské země, či dokonce tvora, který z těch krajů zabloudil do lidských končin. A není divu. Cesty, stezky a brány, jež vedou ke Krondirům, Verenům či Podzemníkům jsou dobře střeženy a smrtelným lidem uzavřeny. Vy však máte přesto šanci nahlédnout do světů, které nepovšimnuty leží třebas právě vedle vašeho domu, či v lesích za kopcem. Legendy Armandie jsou hrou na hrdiny, která odkrývá příběhy z těchto krajů a svým prostřednictvím Vám umožní stát se třebas jednou z Armandských bytostí, vidět jejíma očima a zažít dobrodružství jinak netušená.
Poslední dobou se slovní spojení "příběhově orientovaná hra" objevuje v kontextu her na hrdiny velice často. Siluety se k příběhovosti rovněž intenzivně hlásí, nicméně díky způsobu svého vzniku a utváření má silné kořeny v klasických rpg. Postavy mají vlastnosti a dovednosti reprezentované číselnými hodnotami, tu a tam se při hře hází kostkami. Ani dlouholetý přirozený vývoj pravidel tuto herní základnu neodstranil, avšak veškeré mechanismy, které by hráče mohly odtahovat od příběhu a jeho vytváření jsou citlivě uzpůsobeny tak, aby frekvence jejich užití byla co možná nejnižší.
Samotná hra vzniká již od roku 1997, takže o letosšních prázdninách oslavila již desáté narozeniny. Právě dlouholetý vývoj je to, co pravidlům nadmíru prospívá, neboť je znát, že k zásadním poznatkům o hraní rolí, utváření příběhů a vůbec vedení hry autoři dospěli pečlivou úvahou, mnohými disputacemi a testováním. Původně subtilní pravidla tak narostla do objemu několika desítek stran A5 a stále se rozšiřují, neboť vývoj hry neustal - naopak, poslední dobou probíhá dosti intenzivně. Ačkoli je srdce systému (tedy vztah hráčů k utváření a zažívání příběhu, potažmo mechanismus řešení náhody a systém hodnocení) již delší dobu neměnné, neustále se ladí různé nuance, pilují se dovednosti a hlavně - objevuje se Armandský svět.
To, čemu soudobá teorie rpg říká necitlivě "setting" je místem, které má v Siluetách prozatím vytýčeno jen několikero hranic a rysů. Samozřejmě existují stohy popsaných papírů a desítky podrobných map, to vše ale patří pouze k náčrtkům, z nichž ona skutečná Armandie teprve vykrystalizuje. A bude li osud dobře nakloňen, již brzy se dočkáme prvních armandských příběhů, armandské hudby, místopisu a popisu zdejší neobvyklé kultury.
Celá hra a použitelné materiály jsou k dispozici zcela zdarma na internetových stránkách hry http://siluety.nokturno.net . Autoři budou jen rádi za jakoukoli pomoc či názor, obzvláště najdou-li se hráči ochotni zkoušet a testovat pravidla. Snad jsem Vás tímto stručným článkem alespoň trochu naklonil hře, která je v současné záplavě indie her a nedokončených českých projektů tak trochu popelkou.
Tiskni
Sdílej:
každá hra musí mít svá pravidla (jinak by to nebyla hra...)Mohu poprosit o důkaz?
Neexistuje přímá úměrnost mezi množstvím pravidel hry a zábavou, kterou hra poskytuje...To nevím. Obecně určitě ne, protože každého baví něco jiného. Ale já třeba rád hraji GURPS, protože jsou to jedna pravidla, se kterými můžu odehrát libovolný žánr a libovolný styl hry. Přinejmenším v 90% případů. A pokud jsou hráči schopni obejít se bez pravidel, ještě lépe.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.