Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 15:25

Vlastní objekty v TreeModel v GTK (PyGTK)

3.3.2009 22:40 | Přečteno: 929× | Výběrový blog

Pro čtení následujícího textu je dobré vědět jak funguje GTK TreeView a s ním spojené třídy, nejlépe při psaní ve vyšších jazycích.

Co jsem tak procházel zdrojáky různých PyGTK aplikací, kdy jsem hledal jak vyřešit problém, který jsem opsal v minulém blogpostu, všimnul jsem si že často je využíván TreeModel pro uchovávání víceméně základních typů místo vlastních objektů. Např. tu z deluge:
        # unique_ID, Q#, Status Icon, Name, Size, Progress, Message, Seeders, 
        # Peers, DL, UL, ETA, Share
        self.torrent_model = gtk.ListStore(int, gobject.TYPE_UINT,
            gtk.gdk.Pixbuf, str, gobject.TYPE_UINT64, float, str, int, int,
            int, int, int, int, gobject.TYPE_UINT64, float, float)
Rozhodně nechci psát, že vývojáři deluge použili špatné řešení, nevím jaké měli důvody to řešit zrovna takto a ani jsem pořádně neviděl zdrojáky. Ale přijde mi přirozenější v objektově orientovaném jazyce v TreeModel uchovávat přímo objekty. Jenže pak nastane problém s jejich zobrazováním. Typ objektu gobject.TYPE_* využívají třídy CellRenderer*, které jsou součástí GTK, ale pokud je typ nastaven na gobject.TYPE_PYOBJECT, CellRendererText si neporadí s __repr__. Navíc, často je potřeba vypsat v různých sloupcích různé atributy. Na irc.gnome.org#gtk mi poradili jednoduchý trik.

Pro jednoduchost - zobrazení textové informace o našem objektu: Vytvořit novou třídu zděděnou z CellRendererText, přidat novou "property", jejíž "setter" nastaví property "text" na požadovanou hodnotu. Zděděné metody z CellRendererText se pak už postarají o správne zobrazení.
class Nas:	# ukazkova trida - v TreeView chceme zobrazit atribut "t"
	def __init__(self):
		self.t = "zobraz me"
class NasRenderer(gtk.CellRendererText):
	# nas_helper(hodnota) nastavi property "text" naseho Rendereru na "hodnota.t"
	# property "text" pote bude pouzita metody zdedenymy z CellRendererText k spravnemu
	# zobrazeni textu
	def nas_helper(object): 
		self.set_property("text",object.t) 
	# pri nastaveni property "nas" na "hodnota" pust "nas_helper(hodnota)"
	nas = gobject.property(setter=nas_helper) 

model = gtk.ListStore(gobject.TYPE_PYOBJECT)
view = gtk.TreeView()
view.set_model(model)
# prida sloupec, ktery bude zobrazen pomoci NasRenderer, pred zobrazenim
# se nastavi property (objektu NasRenderer) "nas" postupne (po radcich) na objekty v prvnim sloupci 
view.append_column(gtk.TreeViewColumn("title",NasRenderer(),nas=0))
model.append((Nas(),)) # zkouska
Stejně je samozřejmě možné nastavovat i jiné properties "CellRendererů".

Jasně, jedná se o základní použití, ale snad to někomu pomůže.        

Hodnocení: 86 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

5.3.2009 00:24 Patrik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní objekty v TreeModel v GTK (PyGTK)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Přikláním se k pokračování. Základních příkladu GTK je hafo, ale v praxi narazíte na problémy, které se nikde neřeší. Pak si s tím lámete hlavu klidně týden.

Saljack avatar 5.3.2009 13:19 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlastní objekty v TreeModel v GTK (PyGTK)
Jako třeba já jsem si lámal hlavu jak v pyqt odstranit objekt. Přišel jsem na to asi po týdnu, ale větší radost jsem nezažil.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.