Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 15:41
Jaká je budoucnost podnikové IT infrastruktury? Budeme stále nakupovat hardware, nebo přejdeme se vším sakum prásk do cloudu? Co lze po stránce nabídky cloudových služeb očekávat od IBM, která prodala celou divizi x86? Na tyto otázky odpovídá Petr Leština, IBM Cloud Computing.
Richard Jan Voigts
Začal bych u větších klientů, ti určitě půjdou směrem hybridního modelu cloudů. To znamená, že budou provozovat vlastní kritickou infrastrukturu on-site, tj. ve vlastním datovém centru. Aplikace, které nejsou pro jejich chod kritické, budou provozovat ve veřejných cloudech formou pronájmu jejich služeb IaaS (Infrastructure as a Service), PaaS (Platform as a Service) nebo SaaS (Software as a Service).
V segmentu menších až středně velkých firem je jasné, že tito zákazníci žádná datová centra budovat nebudou, bylo by to pro ně příliš nákladné. Stanou se typickými konzumenty cloudových služeb. Ať už v podobě typického cloud hostingu, což znamená, že si u poskytovatele pronajmou minimální infrastrukturu, na níž budou provozovat svoje aplikace, nebo si pronajmou celé aplikační balíky, které pro svoji oblast podnikání potřebují- To znamená nejen například komunikační nástroje (E-mail, chat), ale také datové úložiště a samozřejmě aplikace od účetnictví až po ERP, CRM formou služby a další aplikace nezbytné pro podnikání.
Opět začnu velkými zákazníky, kteří si mohou budovat i vlastní cloudová řešení v podobě privátního nebo i hybridního cloudu. IBM jim nabízí technologie, a to jak hardwarové, tak softwarové. Ohledně hardwaru jsme schopni poskytnout řešení na platformě procesorů IBM Power, a také technologie ukládání dat IBM Storwize a virtualizaci z našeho portfolia. V oblasti softwarových cloudových produktů jsme vsadili na OpenStack, což je framework, základní platforma pro provozování cloudových řešení v privátních a hybridních modelech. Naším produktem pro to je IBM Cloud Orchestrator, který OpenStack využívá. To pro případ, kdy si chce klient postavit cloudové řešení na platformě IBM sám.
Pokud klient požaduje něco jiného a zejména hotové předpřipravené řešení, včetně fyzických serverů (Bare Metal) platformy x86, případně virtuální servery, může si od IBM v našem cloudu pronajmout prakticky libovolný hardware formou služby. I zde nabízíme několik voleb.
První možností je využití našeho veřejného cloudu IBM Softlayer. Jde o celosvětovou síť datových center, která poskytují především služby IaaS, částečně PaaS (Platform as a Service). Druhou možností je sdílená infrastruktura provozovaná z lokality IBM ČR jako tzv. IBM Shared Infrastructure. Jde o typ služeb hardware-jako-služba, které jsou nabízené formou managed services, kde vedle poskytovaného hardwaru x86 s operačními systémy Windows/Linux zákazník dostane i lokální podporu v češtině od administrátorů IBM ČR. Cílem není konkurovat službám veřejného cloudu, ale flexibilně reagovat na specifické požadavky klienta.
Třetí možností je služba kombinující prvky cloudu, outsourcingu a hostingu. Jde o IBM Cloud Managed Service, službu vhodnou pro kritické systémy a aplikace s požadavky na vysokou a smluvně garantovanou úroveň SLA 99.9x %.
Klient si může pronajmout virtuální nebo fyzický server formou služby v hodinových nebo měsíčních sazbách. Dále si může objednat bezpečnostní prvky jakými jsou firewally nebo security appliances, datová úložiště různého charakteru, ať už souborová, bloková nebo objektová, zálohování svého prostředí, pro vysoké výkony může využívat služby load balanceru (vyvažování a rozkládání zátěže mezi výpočetní uzly) a řadu dalších prvků.
Vedle hardwaru má IBM k dispozici i řadu softwarových produktů pro pronájem v cloudu, například operační systémy. V Softlayeru nabízíme pro platformu x86 operační systémy Linux a Microsoft Windows Server ve všech jeho podporovaných variantách. Pro rok 2016 máme ohlášenou platformu Power formou pronájmu v cloudu, takže klienti si budou moci pronajmout i platformu OpenPower s řadou podporovaných operačních systémů Linux.
Pro zákazníky s těmito potřebami máme službu IBM Bluemix (http://www.bluemix.net). Jde o řešení, které takovým naším rodinným stříbrem. Vzniklo a od počátku bylo vyvíjeno v IBM. Bluemix je provozní prostředí (runtime) pro různé typy aplikací. Pokud takového zákazníka nezajímá ani hardware, ani operační systém, ale například hodlá provozovat nějakou aplikaci napsanou v PHP, Java nebo .Net, nebo aplikaci využívající Node.js, k tomu nějakou databázovou platformu relační, nerelační či hierarchickou, a k tomu ještě třeba mobilní webové rozhraní, nabídneme mu provozní prostředí Bluemix. Další komponenty které může v Bluemixu formou služby využít se týkají vývoje, analytiky, jako například produkty z portfolia IBM Watson. Ani zde zákazník nekupuje žádné softwarové licence, ani hardware, vše využívá a pronajímá si v Bluemixu jako službu. Aplikace provozované v BlueMixu (http://www.bluemix.net) pak mají charakter Software-as-a-Service aplikace, lze velmi jednoznačně určit jaké prostředky jsou pro provoz potřeba a kolik tato služba stojí formou měsíčnoho pronájmu.
Zákazník si sice může služby Softlayer a Bluemix objednat přímo od IBM na našem webu. Jde o samoobslužný prodejní portál, stejně jako pro všechny naše cloudové služby. Objedná si je zde a využívá je. Objednávku služeb lze uskutečnit prostřednictvím http://www.ibm.com/buycloud/cz/cz.
Pokud však od služeb IBM Softlayer a IBM Bluemix zákazník očekává skutečně přidanou hodnotu, především v oblasti poradenství, návrhu, architektury řešení, jeho optimalizace, ale i například lokální podpory v národním jazyce nebo lokálního kontraktu a fakturace, pak by se měl obrátit na některého z našich partnerů, který je zase navázán na naše distributory. Pro oblast Softlayeru jsou jimi Avnet, DNS, případně Azlan (divize Tech Data). Ti mají roli subjektu s přidanou hodnotou, protože k samotné cloudové službě přidává další know-how v podobě poradenských služeb, lokálního hotline, financování apod.
Snahy IT dodavatelů o poskytnutí řešení IBM Bluemix nebo Softlayer může zastřešit některý z výše uvedených lokálních distributorů s přidanou hodnotou. Pro oblast Bluemixu sem patří nejen tito distributoři, ale celá partnerská síť IBM, která je schopna naše cloudové produkty zájemcům přeprodávat. Pro naše distributory i prodejní partnery zde platí podobný model, jako u prodeje klasického komoditního hardwaru a softwaru. Kdyby chtěl naopak některý z potenciálních, a to i začínajících partnerů začít s vývojovým prostředím Bluemix a cloudem Softlayer pracovat, může se obrátit na přímo na IBM ČR, kde má startupy na starosti Petr Biskup.
Ked budes mas vlastneho admina a mas Exchange tak v principe potrebujes 2x server (ak chces aj web rozhranie).To máš za to, že máš Exchange.
takze nemozes cakat napr 2 dni kym sa cosi vyriesi/pripadne nevyriesi lebo cosi odisloBlbej dotaz: máš zkušenost, že když ti přestane fungovat placený Google Apps, tak to opravují hned?
Ale v principe je jedno ci by tam bolo cokolvek ineNení, jak jsem psal níže, pro linuxové řešení nepotřebuješ dva servery, protože v případě problémů stačí disky přehodit úplně do libovolného jiného stroje a jedeš.
a hlavne mas istotu, ze ked sa nieco poserie (co im dava peniaze) tak tlak na riesenie bude dost velky a nebude to riesit jeden clovekJá mám osobní zkušenosti jenom s podporou PayPalu, a ten i když je placený (bere si procenta), tak mi zablokoval účet (naštěstí tam nebyly skoro žádné peníze) a podpora na mě úplně kašle. A po internetu najdeš, že nejsem sám. Jak víš, že se totéž nestane Googlu? V případě tvého serveru můžeš admina vyhodit a najít si jiného. U Googlu se nikam nedovoláš.
a zejména člověk, co se o něj bude starat. Pokud bude brát 30 kKč hrubéhoSorry, ale na správu jednoho serveru nepotřebuješ ~0.75 úvazku a člověka v kanceláři. V praxi to dopadne spíš tak, že mu zaplatíš pár hodin měsíčně + občas nějaké předem plánované nárazové akce (upgrade, rekonfigurace). A takové lidi můžeš mít dva.
A máš to vyzkoušené v praxi?Znám to z pohledu admina v menší firmě a je to jak píšu (klientské stanice s Windows si většinou spravují sami, na serveru není potřeba dělat víc než pár hodin měsíčně, často i třeba jenom jednu). Škálování na 100 zaměstnanců mi nepřijde jako problém (jediné, co mě napadá, je, že bych jim už napsal nějaký user-friendly skript na přidávání uživatelů a ACL do Samby. Na maily mají klikátor postfixadmin a zvládají zakládat účty sami.).
a když došlo na lámání chleba (klekl hardware serveru u nás v kanclu), museli jsme se to vyřešit sami - což znamená pár dní práce programátorů, kteří měli dělat něco jiného, zpoždění projektů atd.Když tohle klekne, tak vezmu libovolný počítač, přehodím disky, a za chvilku to jede znova - to by tam nejspíš zvládl někdo zručnější i po telefonu když bych byl pryč. Pokud klekly disky (RAID6, tak snad ne, ale co kdyby), nebo se nějak zásadně rozbil software, tak rsyncnu poslední zálohu, a jede se taky.
Nevím, co je u tebe menší firma15 lidí
ale u nás (6 lidí na pobočce + 1 externí) jsme opravdu neměli záložní serverTo taky nemají, ale mají desktopy. Tak prostě někdo obětuje desktop (jediná podmínka je, aby měl alespoň 4 SATA porty).
Představa, že v takové malé firmě stojí ve skříni druhý sever za cca 30kKč, jen jako záloha, není imho moc reálná.Mně stačí stroj za 5k.
20MB PSD? Ste normálni? U nás to pod 200MB nešlo (väčšinou boli cez 1GB).
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.