Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 21:25
O rozšířené realitě se reálně začalo hovořit s nástupem chytrých telefonů. Další vlnu rozjíždí různé náhlavní displeje, z nichž nejdál zatím došly brýle Glass od Googlu. Ty prošlapávají cestu další vlně chytrých doplňků, které mohou sloužit k zábavě nebo třeba ke zvýšení bezpečnosti uživatele i ostatních osob v jeho okolí.
Kdo říká, že rozšířená realita je vhodná pouze pro hry a zábavní průmysl? Ta samá technologie umožňující promítat virtuální obrázky na reálné objekty nám taktéž může dost dobře zachránit život. Jako příklad si můžeme vzít následující koncept „průhledného automobilu“, s nímž přišli vědci z japonské Keio University. Ten by mohl řidičům pomoci vyřešit problém mrtvých bodů zobrazováním důležitých informací, které se k nim nemusejí jinak dostat, na dveře, okna, strop či podlahu a zachránit jim tak život.
Teoreticky to není příliš složité: kamera zaznamenává objekty zvnějšku automobilu a projektor je zobrazuje na dveřích či sedadlech, čímž vznikne iluze toho, že dveře či sedadla jsou vyrobeny ze skla nebo jiných průhledných materiálů. Jak však podotýkají experti, tak jednoduché to není, jelikož je potřeba vzít v úvahu měnící se světelné podmínky v automobilu a vyhnout se tomu, aby řidiči nebyly zobrazovány obrázky, které by jej naopak ještě více rozrušovaly.
Experti proto přišli s novým typem materiálu, jenž je vyroben pomocí „reflexní projekční techniky“ neboli RPT. RPT řeší řadu problémů, kterým bychom se při použití tradičních displejů v těchto podmínkách nevyhnuli. Displej je vyroben z 50mikrometrového skla, které odráží světlo přesně tak, jak je potřeba. Navíc jej lze umístit na jakýkoli povrch.
Vědci koncept zkoumali na Toyotě Prius, když promítali uvnitř automobilu kompletní scenérii odehrávající se za vozem. Řidič se díky tomu údajně mohl chovat mnohem „přirozeněji“ a měl o dění okolo sebe větší přehled. Zda tato novinka přispěje k bezpečnosti silničního provozu či řidiče pouze bude více rozptylovat, bude potřeba teprve zjistit při dalších testech.
Podle vědců však technologie rozhodně nebude mít využití pouze v automobilovém průmyslu, ale také třeba ve zdravotnictví.
Společnost Skully v prosinci spustila předobjednávky pro svou nou helmu pro motocykly s head-up displejem postavenou na operačním systému Android.
„První motocyklová helma postavená na konceptu rozšířené reality“ získala v létě podle Skully rekordní financování ve výši 2,8 milionů dolarů skrze portál Indiegogo (i když na stránce Indiegogo svítí „pouze“ částka 2,44 milionů dolarů, i tak jde o spoustu peněz). Helma se začne prodávat v květnu příštího roku, avšak předobjednávat ji lze již od nynějška až do osmého ledna. Helma je dostupná v černé a bílé ve veliksotech od S až do XXL.
Skully AR-1 doznala oproti svému předchůdci vydanému v říjnu 2013 - Skully P1 - značných změn. Nová high-tech helma obsahuje náhlavní displej (HUD) ve spodním pravém rohu, který zobrazuje v reálném čase obsah snímaný z kamerky se zorným úhlem téměř 180 stupňů umístěné na zadní části helmy. Podle Skully tak kamerka pomůže odstranit mrtvé body. U kompatibilních motocyklů helma umí na HUD zobrazit také další data jako rychlost či zařazený převodový stupeň. Baterie zařízení by měla vydržet až devět hodin, helma je opatřena 2GB pamětí.
Displej HUD lze také proměnit v propracovanou navigaci doprovázenou hlasovými pokyny, která uživateli ukazuje cestu krok za krokem. Skully AR-1 umožňuje streamovat hudbu či jiná data ze smartphonu pomocí úsporného protokolu Bluetooth Low Energy (BLE). Díky hlasovému ovládání je možné přijímat hovory nebo vytáčet kontatky zcela bez použití rukou.
Helma je podle výrobce „vysoce odolná vůči špatnému počasí“ a je vyrobená z velmi lehkých polykarbonátových vláken. Nechybí certifikace DOT/ECE. Helma běží na poměrně hodně upravené verzi Androidu 4.4. „Neměli byste si toto rozhraní představovat jako Android na svém telefonu, ale spíše jako upravenou verzi Linuxu. Nejde o Android, jak jej znáte,“ uvedlo Skully. „A není to tak, že bychom vám pouze na helmě zobrazovali všechny informace z vašeho telefonu. Museli jsme velmi pečelivě zvolit zobrazované informace tak, aby příliš nezatěžovaly vaši pozornost.“
Skully již nyní pracuje na nástupci AR-1, který bude opatřen LED brzdovým světlem umístěným vzadu na helmě a speciálním kamerovým systémem, který lépe odhalí mrtvé body. Další verze helmy navíc bude obsahovat kamerku typu GoPro v přední části a malou turbínu, která se postará o dobíjení baterie pomocí vzduchu proudícího kolem řidiče během jízdy.
To, že rozšířená realita proniká opravdu do všech odvětví, pak dokazují i snowboardové brýle Airwave 1.5 od společnosti Oakley. Ty obsahují náhlavní displej, jenž snowboardistovi poskytne informace o délce či výšce skoku a času, který ztrávil ve vzduchu. To ale není zdaleka vše.
Co tedy brýle konkrétně umí? Kromě zobrazování rychlosti pomocí integrovaného modulu GPS, statistik týkajících se provádění triků a navigaci ke zvolenému bodu na mapě je možné také sledovat přátele, kteří používají stejný model brýlí nebo mají alespoň nainstalovanou speciální aplikaci pro smartphony. Možné je také zobrazovat přijímané hovory a textové zprávy. Technologie Bluetooth Low Energy umožňuje propojit brýle jednoduše se smartphonem a měřit například i tep. Brýle jsou kompatibilní s mobilními operačními systémy iOS i Android.
Při výrobě brýlí byly použity technologie O Matter a O-Floe Arch, které zajišťují snížení tlaku na nos a umožňují tak celodenní nošení. Díky duální ventilaci by pak brýle neměly být nikdy zamlženy a Oakley Plutonite se stará o filtraci 100 % UV záření. Brýle jsou dostupné v černé a stříbrné barvě.
To se neda cist, sorry. Na marketingove zvasty a slovni obraty jsem hodne alergickej. Obcas se je autor obtezoval davat jako citace do uvozovek, ale nejak se mu rozplizlo do celeho textu.
Pokud je nekdo z oboru, celkem by me zajimalo celkove zpozdeni od dopadu svetla na objektiv(y)/snimace az po uplne zobrazeni. Je samozrejme nutne zapocitat i prodlevu od zobrazovaci plochy k sitnici pozorovatele. Problem muze byt i zkresleni oproti primemu vjemu okem vcetne prostoroveho.Videl bych to spis jako doplnkovou fci, 100% spolehat bych se na to nechtel. Pokud reagovat na postupnu debilizaci obyvatelstva a udrzeni prodeju na podobna lakadla, videl bych to spis na vyvoj smerem k plne autonomnimu rizeni. "Ridic" by zadal jen cilove misto pripadne prujezdni body a behem cesty by se mohl bavit u nejake reality show, jako prenosy soudruzskych projevu z EP. Neco jako povinne installovany eCall eXtended, aby se dal ridit provoz a danovi poplatnici zbytecne nebourali. Na vyvoj by tech smesnych 3 mega asi fakt nestacilo.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.