Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 13:59
Po 20 letech nový vítěz Indexu Tiobe: Python. Technologické trendy podle společnosti Cisco. Digitální měny se rozšíří v podnikové sféře. Jak zabezpečit firemní vývojové prostředí. Automatizace kontaktních center v Salesforce. Jak zajistit důvěryhodné využití AI.
Ústup Javy potvrdil i dosud nejrozsáhlejší průzkum JetBrains, v němž si pozici nejpopulárnějšího jazyka drží JavaScript.
Digitální transformaci a zavádění nových technologií charakterizuje minimálně v posledních dvou letech neustálé zrychlování při současných změnách ve způsobech výkonu práce i v životě. Společnost Cisco ve svém každoročním technologickém výhledu zaměřila na trendy výrazně přesahující horizont roku 2022.
Plná pětina velkých organizací bude v roce 2024 používat digitální měny, předpovídají analytici Gartneru. Oněch 20 % firem bude digitální měny využívat pro platby, ukládání hodnoty či pro zapojení se do trhu decentralizovaných financí. Předpovědi by měli věnovat pozornost pochopitelně zejména CFO, na nichž bude naučit se pracovat s riziky digitálních měn, na CIO společně s CFO pak bude zvažovat, zavádět a rozvíjet různé způsoby jejich využívání s tím, jak poroste míra jejich akceptace napříč ekonomikou, a tedy i význam.
Loňský bezpečnostní problém SolarWinds a letošní Codecow ukázaly, že mnohá bezpečnostní narušení vznikají v rámci dodavatelských řetězců poskytovatelů softwaru. S tím firma v roli koncového uživatele může těžko přímo něco dělat. Co ale v její moci naproti tomu je, to je její vlastní software a vnitropodnikový vývoj. Vývojové nebo testovací prostředí bývá přitom kompromitováno poměrně často. Pro útočníky se jedná o oblíbený cíl, který jim dává možnost provádět celou řadu dalších akcí na různých úrovních. Výsledkem může být např. krádež přístupových údajů a šifrovacích klíčů, hesel i samotného softwaru. Dále se pak nabízí možnost software modifikovat např. ve fázi finálního sestavování, a zasáhnout tak nejenom samotnou firmu, ale i jeho další uživatele prostřednictvím backdoorů. Obecně to, že útočníci takto mohou získávat informace, jak kritické aplikace přesně fungují, jim dává možnost přesněji cílit další útoky.
Úkolem kontaktních center je zajistit interakci se zákazníky v rámci všech komunikačních kanálů. Stále více požadavků zákazníků je ale možné odbavit s využitím automatizace a zrychlit tím odbavení požadavků kontaktním centrem a současně také zvýšit spokojenost zákazníků.
Je zodpovědností poskytovatelů, uživatelů systémů AI i politiků zajistit, aby umělá inteligence fungovala transparentně. A Evropská unie a mnoho zemí celého světa už skutečně pracuje na zásadách využívání AI. Společnost IBM patří mezi nejvýznamnější účastníky této debaty, zároveň ale již rozvíjí praktické přístupy k řešení etických otázek spojených s AI. S využitím holistického přístupu k nové technologii definovali odborníci IBM pět hlavních vlastností, které důvěryhodná AI musí mít: vysvětlitelnost, férovost, robustnost, transparentnost a ochrana soukromí. Ty přitom mohou představovat vzor obecnějšího rámce pro celý obor.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.