Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 01:02
Lze přeposlat zvuk po síti na jiný počítač?
Ano, lze, ale:
- musí to podporovat aplikace (nebo použitá knihovna) generující zvuk na zdrojovém počítači (klient)
- na cílovém počítači (server) musí běžet zvukový server, který bude přijímat data ze sítě a bude jimi krmit zvukovou kartu
- smiřte se se spožděním způsobeným přenosem po síti
- připravte se na problémy s autorizací klienta (pokud nechcete, aby vám do počítače posílal zvuky škodolibý soused)
- někdy je možné využít přehrávání předpřipravených nahrávek na serveru (např. zvukové efekty událostí v desktopovém prostředí), čímž lze spoždění eliminovat či dosáhnout lepšího stavu než při lokálním přehrávání
- v některých případech není možné využít všech schopností zvukové karty na serveru (např. nelze nahrávat, nelze ovládat mixer, nižší rozlišení zvuku)
Neexistuje jediné řešení, mezi nejznámější implementace serverů/klientů a protokolů náleží:
- Network Audio System – velmi starý systém, přenositelný v rámci posixových operačních systémů, implementují jej hardwaroví X11 tencí klienti, umožňuje nahrávání, ovládání hlasitosti, pro autorizaci a určení serveru lze použí X11 protokol, což velmi usnadňuje nasazení v prostředí X11 terminálového serveru, trpí znatelným zpožděním a nižší kvalitou zvuku, server přehrává přes OSS.
- EsounD – původní zvukový démon desktopového prostředí Enlightened a Gnome, specializuje se na předbufferované nahrávky, neumí ovládat hlasitost, neumí nahrávání, nevyvíjí se, trpí chybami, existují patche pro využítí ALSY a řešící bezpečnostní chyby, jinak server přehrává přes OSS.
- Asound – pokus o reimplementaci protokolu použitém v EsounD, nestabilní.
- aRtsd – zvukový server KDE 2, spíše se jedná o MIDI sequencer a přehrávač předbufferovaných nahrávek, trpí mnoha chybami, má problémy se synchronizací, nedoporučuje se jej používat.
- PulseAudio – zvukový server nové generace, kdy přenos po síti je jen vedlejší funkcí, nabízí modul do ALSY, který vytvoří virtuální zvukové zařízení (PCM), a tak ALSA aplikaci není nutné upravovat pro spolupráci s PulseAudiem, přenositelný mezi současnými hlavními desktopovými operačními systémy, kromě mnoha funkcí by měl umět rozlišovat jednotlivé klientské aplikace, přesouvat cíl zvuku mezi servery bez újmy na aplikaci, zatím ve vývoji, někteří je kritizují pro jeho široký záběr a možnosti vzniku nechutně velkého molocha.
- AUDIO Extension
for the X Window System – pokus o integraci zvukového serveru do X serveru formou modulu, pro přenos zvuku, autentizaci/autorizaci se používá X11 protokol, aplikace může použít virtuální zařízení pro ALSU, server hraje přes ALSU a možná i OSS.
Dokument vytvořil: petr_p, 18.2.2008 19:25
| Poslední úprava: xkucf03, 15.9.2009 00:09
| Další přispěvatelé:
petr_p
| Historie změn
| Zobrazeno: 2521×
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.