Portál AbcLinuxu, 9. května 2025 20:48

Dotaz: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu

14.7.2009 19:08 zdenek2008 | skóre: 26
Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Přečteno: 227×
Odpovědět | Admin
Ve VPythonu mám následující kousek kódu:

   while index_krivek < len(krivky):

    krivka = curve(radius=0.05, color = barvy[index_krivek])

    index_bodu_jednotlive_krivky=0

    while index_bodu_jednotlive_krivky <= casovy_bod_na_krivce:
     krivka.append(pos=(osa_x_krivek, osa_y_jednotlive_krivky, osa_z_jednotlive_krivky))
     index_bodu_jednotlive_krivky += 1   

    index_krivek+=1

Jeho úkolem je vytvořit několik objektů, které se zobrazí jako jednotlivé grafy umístěné vedle sebe v 3D prostoru. V prvním cyklu while vytvářím několikrát za sebou objekt (krivka=curve...) a ten potom v podřízeném cyklu dále rozkresluji (krivka.append...). Problém je, že všechny takto vytvořené objekty mají název "krivka" a po dokončení cyklu už na ně nemám jak odkazovat (např. abych je mohl smazat a překreslit novými). Takže bych potřeboval v rámci cyklu při každé jeho iteraci vytvářet ten objekt s jiným jménem, např. "krivka_1, krivka_2, krivka_3, atd.". Tím bych měl získat řadu objektů s jedinečnými názvy a mohl pak s každým pracovat individuálně. Jak ale vytvořit ty názvy?
Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

14.7.2009 19:52 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Co třeba list:

krivky=[]
for i in range(0,pocetKrivek):
   krivka=curve(...)
   krivky.append(krivka) 
assert(len(krivky)==pocetKrivek)
krivka[0]
krivka[1]
# ... 
14.7.2009 19:54 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu

Nebo ještě více pythonovsky

krivky=[curve(...) for i in range(0,pocetKrivek)]
krivka[0]
krivka[1]
#...
14.7.2009 20:58 zdenek2008 | skóre: 26
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Zkusme tedy pole. Následující kód by měl vygenerovat 5 koulí (objektů sphere). Dostávám ale chybu:
   koule = []
   for i in range(5):
    koule[i] = sphere()



    #IndexError: list assignment index out of range
14.7.2009 21:30 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
To je zcela v pořádku. Pole nemůže být děravé, takže nelze přiřazovat na neexistující indexy. Použij koule.append(sphere()).
14.7.2009 21:35 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Možná by trochu zmenšlo zmatení, kdybychom věci nazývali pravými jmény, tedy nikoli pole, ale seznam, protože tak se ten objekt i chová, jako seznam.
14.7.2009 22:29 zdenek2008 | skóre: 26
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Teď to vytvoří pět objektů sphere v seznamu "koule" a pracuje se s nimi jak jsi popsal:
koule = []
for i in range(5):
 koule.append(sphere())
Díky, zase jsem se dostal o krůček vpřed.
14.7.2009 20:42 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kolevogé už odpověděli, normální řešení je pole, stejně jako v kterémkoli jiném jazyce. Ne že by nešlo vytvořit programově proměnné (a občas je to užitečná technika např. při zpracování XML, u databází nebo ve spojení s pojmenovanými skupinami regulárního výrazy), ale tvé následující dotazy by byly:

Jak zjistím, zda existuje proměnná krivka č. N?

Jak zjistím všechny takové proměnné?

Jak k nim mám programově přistupovat?

Z čehož je vidět, že tudy cesta nevede. Akorát by sis složitě reimplementoval pole pomocí lokálního slovníku...
14.7.2009 21:12 zdenek2008 | skóre: 26
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
Možná na to jdu úplně ze špatné strany. Jde o to, že mám několik číselných řad. Pro každou vytvářím objekt a protože počet těchto řad je variabilní, vytvářím z nich objekty (křivky) pomocí cyklu. Účelem je mít je pojmenované každou jinak, protože některé pak pořebuji mazat. Jinak je mám v seznamu všech objektů konkrétní 3D scény uvedené jen jako objekty třídy, např. scena.primitives.curve, s uvedením na které pozici v paměti se nacházejí a ty můžu smazat jen všechny najednou (i s těmi, které mají zůstat).
14.7.2009 21:27 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
A mazat prvky pole snad nejde?
>>> a = [1,2,3]
>>> del a[1]
>>> a
[1, 3]
Podle mne řešíš nějaký neexistující problém, naneštěstí stále netuším jaký.

Odpověď ale vždy je, že jména proměnných jsou jen klíče v jakémsi speciálním slovníku, takže cokoli, co chceš dělat s lokálním slovníkem (jmény proměnných), můžeš udělat stejně dobře s jinou datovou strukturou. V tomto případě nejlépe polem.
14.7.2009 22:49 zdenek2008 | skóre: 26
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatická tvorba názvu objektu nebo proměnné ve VPythonu
No šlo o to, že se mi s každým novým opakováním toho cyklu množily ve 3D scéně objekty na místě těch původních takže se třeba překrývalo 10 křivek najednou. Tak jsem ty staré potřeboval mazat ale nevěděl jsem jak na ně odkázat. Jenomže v tomhle vysvětlování se mi tu míchá názvosloví Pythonu a jeho modulu Visual, takže to musí znít zmateně. A navíc jsem začátečník... Tak díky.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.