Portál AbcLinuxu, 13. května 2025 23:16

Dotaz: C++ inicializace statických proměnných

8.11.2011 22:22 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
C++ inicializace statických proměnných
Přečteno: 993×
Odpovědět | Admin
Příloha:
Ahojte, dlouho tu nebyl žádný dotaz na C++…
Máme C++ (level nechám na uvážení, jestli teda C++0x má „statický“ konstruktor, tak je to jasné a proto snížíme level :-))
Máme třídu která má jen statické proměnné a fce (statická class).
Máme minimálně dvě (a více) priváte statických proměnných, které vyžadují „složitou“ inicializace a navíc ta inicializace potřebuje pracovat s těmito proměnnými současně.
Nemůžeme použít public funkci na inicializace.
Nemůžeme použít odloženou inicializaci (vnitřní automatická inicializace při první potřebě použití těchto proměnných).

První otázka: „Jaká jsou řešení?“

Jedno řešení: první (1. až n.-1) proměnné klasicky nastavíme na „něco prázdné či základní“ a poslední inicializujeme privátní statickou metodou, ve které uděláme patřičné inicializace všech proměnných.
V příloze je třída demonstrující tuto záležitost jednoduchým způsobem (compilovatelné).

Druhá otázka: Toto uvedené řešení je přenositelné a pořadí inicializace, které je zde vyžadováno je zaručeno standardem (špatně jsem hledal - nanašel a jsem přesvědčen, že ano pokud to bude v jednom cpp-čku)?
PS: GCC init_priority nebereme v potaz.

To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†

Řešení dotazu:


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

9.11.2011 13:09 Ondra Holub | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Udělal bych to, jak píšeš. Tedy nejdříve všechno nějakým základním způsobem nainicializovat a pak to "doinicializovat" v posledním kroku.

Osobně pro zavolání komplexnější inicializační funkce používám nějakou statickou dummy boolovskou proměnnou, která se nainicializuje voláním té inicializační funkce. Něco jako:
std::map< int,int >  staticClass::map1; // Tady se to inicializuje default construktorem
std::map< int,int* > staticClass::map2; // Take inicializace default constructorem

static const bool init = staticClass::createMaps(); // createMaps musi samozrejme pak vracet bool, idealne true

Proměnnou init je možné někam schovat, třeba jako private membera nějaké třídy nebo do anonymního namespace.

Pokud by se takto inicializovaly statické proměnné z template třídy a "dummy" init proměnná by byla také templatovaná, je potřeba dát si pozor na to, aby ta "dummy" proměnná init byla někde použita. Jinak ji překladač vyoptimalizuje a tudíž vyoptimalizuje i volání její inicializace.

Nejsem si jist, jestli poslední odstavec dotazu je otázka, jestli je pořadí inicializace zaručeno standardem. Každopádně tvrdím, že je, ovšem jenom v rámci jedné kompilační jednotky (tedy jeden zdroják obsahující všechny includované headery).
9.11.2011 15:20 graviton
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
Ad otázka z posledního odstavce - standard [basic.start.init]: "Objects with ordered initialization defined within a single translation unit shall be initialized in the order of their definitions in the translation unit." - tvrzení je podpořené i standardem.
9.11.2011 17:34 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
To je dobré, ta proměnná 'init' může být private té inicializované třídy a nemusí být nutně const a pak lehce lze otočit funkcionalitu(bez změny rozhraní) na „odloženou inicializaci“ a tuto proměnnou použít jako indikátor inicializace.
Ale hlavně to na mě působí čistěji-čitelněji, protože všechny „nutné“ proměnné jsou inicializovány stejně a jen jedna „speciální“ se stará o tu vyšší logiku.
PS: nejsem si fčul jist, ale pokud je std::map< int,int > staticClass::map; member of class, tak je třeba aby byla explicitně uvedena inicializace tedy std::map< int,int > staticClass::map1 = std::map< int,int >();.
Ano druhou otázku chápeš dobře, a odpověď je tak jak jsem přesvědčen, že to je, ale nedokázal jsem si své přesvědčení verifikovat nalezením nějakým odkazu na standard.
Dík - později to označím jako řešení, aby to zatím někoho neodradilo k případným dalším návrhům :-).
To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
9.11.2011 13:45 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podivej se na knihu Andrei Alexandrescu: Modern C++ Design: Generic Programming. Tam je to pekne popsano v kapitole o Singletonech. Resi se tam i mnohem komplikovanijesi priklad - destrukce statickych promennych.

Popr. je to implementovano v knihovne Loki od stejneho autora.
9.11.2011 17:11 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
Samozřejmě dík za tip, jestli se napletu, už by měla být doma, připravena k přečtení.
Předjímám, ale Singleton není obvykle statická třída, nebo právě k vůli inicializaci a úklidu není vhodné jej tak implementovat…
Mohl jsi písnout to řešení :-)
To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
9.11.2011 21:29 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
Rozbalit Rozbalit vše Re: C++ inicializace statických proměnných
Tak jsem to zkoukl a nenašel jsem tam žádné řešení odpovídající zadání.
Řeší se tam docela obšírně jak implementovat Singleton a jak manipulovat s jeho daty a hezky je to vyjádřeno na začátku Static Data + Static Functions != Singleton.
Singletom jako takový není, podle mě, řešením, ale řešením můžete implementovat Singleton.
Můj dotaz byl „nižšího“ charakteru…
Můžeme se bavit o tom, že otázka je nesprávná a měla znít „Co dostanete, když vynásobíte šest devíti?“, ale to by zas odpověď byla „42“ :-).
To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.