Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 07:03
AdBlock Edge je fork doplňku AdBlock Plus pro Firefox (a příp. SeaMonkey), určeného k blokování reklam. Vznikl, když původní upstream zavedl výjimky pro některé „nerušící“ reklamy. Na stránce doplňku se v posledních týdnech objevilo oznámení, že vývoj bude ukončen v červnu 2015. Nástupcem by měl být µBlock, který je univerzálnější, dostupný také pro další prohlížeče a v neposlední řadě slibuje menší nároky na zdroje.
Tiskni
Sdílej:
Třeba tady je shrnutí té celé ságy z pohledu gorhilla.
Co tam nenajdeš a co to celé divadlo spustilo je koordinovaný útok trollů z /g a redditu (a možná i "agentů" reklamního průmyslu), kteří totálně otrávily issues idiotskými dotazy až do takové míry, že Gorhill svůj projekt forknul a převedl vlastnictví bez vysvětlení na Chrisaljoudi. Fork jménem uBlock Origin je tedy vlastně ten původní uBlock pod vedením jeho autora a hlavního vývojáře Gorhilla.
Jak se nakonec ukázalo, problém byl hlavně v komunikaci mezi vývojáři, protože bylo potřeba jasně rozdělit různé role v projektu (issues janitor, vytvoření a vedení stránky pro instalaci a aktualizaci doplňku pro Safari a pod.) a to Gorhill nezvládl.
To máš tedy velmi zajímavé pojetí morálky. Člověk by měl ze tvých projevů na zdejším portále dojem, že svoji morálku odvozuješ od svrchovanosti vlastnictví sebe sama a z něj vyplývající svrchovanosti soukromého vlastnictví. Jsem docela zvědav, jak se dokážeš dopracovat k amorálnosti blokování špehovacích skriptů a reklamy. Blokovač neporušuje svým jednáním žádný dobrovolně uzavřený kontrakt a blokovač pouze jedná ve svém nejlepším zájmu.
BTW, poskytovatelé obsahu mohou na oplátku blokovat blokovače a někteří tak již činí. Je to jejich věc, co dělají ze svými prostředky a komu dovolí využívat jejich služby. Stejně tak, jako je moje věc, co si natáhnu z internetu do RAMky v mém počítači.
To máš tedy velmi zajímavé pojetí morálky. Člověk by měl ze tvých projevů na zdejším portále dojem, že svoji morálku odvozuješ od svrchovanosti vlastnictví sebe sama a z něj vyplývající svrchovanosti soukromého vlastnictví.Je to velmi jednoduché: Odin dělá to, co je morální. Morální je to, co je přirozené. Přirozené je to, co dělá Odin. Co na tom komu není jasné?
ale vzdyt to je soucast toho co "platis" za "bezplatny" obsah ty sasku.Vážně? On mi někdo z těch poskytovatelů obsahu nebo inzerentů přispěje na nákup počítače a internetovou konektivitu na stahování bezcenných reklamních sraček? Že ne? No, tak ať si je strčí tam, kam slunce nesvítí.
O tom, co je součástí poskytovaného obsahu rozhoduje výhradně jeho poskytoval a to výhradně tím, jak nastaví možnost veřejného přístupu k tomuto obsahu na svém serveru připojeném do Internetu. Že je dnes realita taková, že se poskytovaný obsah prezentovaný pomocí nějakého protokolu na nějaké adrese sestává z desítek či stovek dílčích částí (a navíc je velmi často dynamicky provázaný s obsahem třetích stran) a ty můžeš stáhnout jen některé beztoho, aniž bys stáhl části jiné, je rozhodnutí výhradně jeho poskytovatelů a uživatel, který tento obsah filtruje podle nějakého klíče, pouze využívá možností, které mu poskytovatel nabídl tím, že mu umožňuje k tomuto obsahu přístup nepodmíněný stáhnutím něčeho dalšího.
Jak jsem psal již jinde, takové nekompletní konzumování obsahu se dá technicky znemožnit a každý poskytoval obsahu k tomu dnes může přistoupit v rámci protiopatření proti uživatelům, kteří nestahují všechno, nebo něco někde nějak blokují. Poskytovatel obsahu tedy není nějaký bezbranný chudák potřebující pomoc nějaké autority... Ale jak jistě víš, není obsah jako obsah a pro mnohé poskytovatele je výhodnější jejich obsah poskytovat i bez protislužby plynoucí z cílené reklamy (=špehování), protože jim to užitek přinese i jinak (typicky např. zpravodajské weby, kde jde především o propagandu a zadavatelé obsahu mají očividně větší užitek z ovlivnění veřejného mínění, než z pár centů za reklamu).
V neposlední řadě děkuji za doporučený nejlepší způsob, jak konzumovat internetový obsah. Na půl vteřiny jsem nad ním zamyslel a došel jsem k závěru, že vím lépe, co je pro mě lepší, a doporučení nějakého internetového bolševika je mi zcela ukradené.
Nakonec jedno varování: Vytvářením obsahu a jeho veřejným zpřístupněním Vám automaticky nevzniká nárok na odměnu a podle zatím platných zákonů nelze za platbu považovat něčí povinnost stáhnout si do svého zařízení Vámi poskytovaný obsah v jeho plné, Vámi zamýšlené podobě.
tl;dr: Obchodní model poskytování obsahu na Internetu je neudržitelný. Buď v zemích pro Internet důležitých (USA) někdo přijde s balíkem nějakých nechutných zákonů a regulací, které zafixují/podpoří dnešní stav (doufám že ne!) a nebo tahle celá bublina splaskne a vyčistí se zrno od plev.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.