Portál AbcLinuxu, 14. května 2025 17:26

Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System

Chris Evans zveřejnil na svém blogu popis několika bezpečnostních chyb zneužitelných útočníkem ke spuštění libovolného kódu na počítači oběti. Současně na YouTube publikoval ukázky možných útoků na aktuální verze linuxových distribucí. V ukázce s Fedorou 25 uživatel otevře v Google Chrome odkaz na připravený .flac soubor a spustí se kalkulačka. V ukázce s Ubuntu 16.04 LTS je kalkulačka spuštěna po otevření adresáře s připraveným .mp3 souborem ve správci souborů. Jedná se o chyby v softwaru pro emulaci procesoru Sony SPC700 využívaného při přehrávání zvukových souborů .spc ze Super Nintendo Entertainment System (SNES).

Chris Evans zveřejňuje na svém blogu podobné příspěvky již měsíc. První z nich byl věnován kompromitaci linuxových desktopů pomocí zvukových souborů .nsf z Nintendo Entertainment System. Následně se věnoval možným útokům pomocí souborů ve formátu FLIC nebo riskantnímu nastavení webového prohlížeče Chrome na Fedoře.

Na první z příspěvků navázal Donncha O'Cearbhaill příspěvkem na svém blogu věnovaném zneužití bezpečnostní chyby v Ubuntu v nástroji Apport.

16.12.2016 15:15 | Ladislav Hagara | Bezpečnostní upozornění


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Bedňa avatar 16.12.2016 22:07 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Heh to je celkom prdel.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
17.12.2016 00:53 biolog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyby se podobná chyba stala ve Windows, to bychom se smáli!
Blaazen avatar 17.12.2016 01:40 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Tak už vím, je to v balíku gstreamer1-plugins-bad. Ten nemám nainstalovaný, takže se smát můžu. Ve Windows 10 se to už neřeší, tam je kompromitace součástí systému.
17.12.2016 08:49 Pev
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Tak už vím, je to v balíku gstreamer1-plugins-bad. Ten nemám nainstalovaný, takže se smát můžu. Ve Windows 10 se to už neřeší, tam je kompromitace součástí systému.
No, třeba v Debianu na balících {lib,}gstreamer1.0-plugins-bad závisí virt-viewer, takže já je třeba musím mít nainstalované :-(.
k3dAR avatar 17.12.2016 14:04 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
btw: Xubuntu 14.04, balik mam, kompromitace se nekona, zkousen prvni file (pro Fedora) ve Vivaldi druhe v Thunar(pro Ubuntu resp. Nautilus)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
18.12.2016 00:52 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Nemá to náhodou být závislé na Chromu? Vivaldi má sice stejné renderovací jádro, ale na tom to asi zrovna závislé nebude.
k3dAR avatar 18.12.2016 03:25 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
to asi ma, stejne tak to druhe ma byt zavisle na unity a/nebo nautilus, jen sem psal kde problem neni, castecne pro info, castecne ze titulej je moc bulvarni kdyz hlasa "Kompromitace linuxových desktopů" a ja to na linuxovem desktopu zkousel ;)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
19.12.2016 17:18 .
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Spousta lidí asi při instalaci zvolí, že chtěj "kodeky pro mp3 a tak". A nebo pak při pokusu o přehrání povolí dodatečné stažení kodeku.

K těm widlím -- tu knihovnu používá i VLC, který mi na Windows (i jinde) připadá docela rozšířený.
Grunt avatar 17.12.2016 21:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Windows je systém pro profíky, ne systém pro geeky, ten chiptuny out-of-box nepřehrává (pokud nepočítám Moduly a MIDI)
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
pavlix avatar 18.12.2016 11:00 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Tak samozřejmě. Když sousedovi spadne ze střechy na auto tuna sněhu, tak se taky člověk pobaví o něco víc než když je to na jeho vlastní auto. :D
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Blaazen avatar 17.12.2016 01:30 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A ten software pro emulaci procesoru Sony SPC700 je co? To je součást Chrome, nebo nějaká knihovna?
17.12.2016 17:22 Matlák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Je to dekodér formátu SPC, který je přibalený k pluginům gstreameru, což je (tuším) dekodérový backend pro totem, nautilus atd.. tipuju že Chrome jen na základě přípony (pravděpodobně) či MIME spustí něco gstreamerovitého (třeba ten totem, i když ve FF jsem tuším na ubuntu viděl i nějaký ten gstreamer plugin přímo do prohlížeče, brr), a to něco pak spustí emulátor procesoru SPC700 protože to narazí na formát SPC. No, a v tom emulátoru je z důvodu rychlosti (aby to pěkně jelo realtime i na pomalých CPU v roce 2007) vynecháno pár boundary-checků...

Už taková věc jako formát zvuku založený na strojovém kódu pro jakýsi 8bit procesor je neuvěřitelná kuriozita, na druhou stranu to že je to zabalené do mainstream balíku s kodeky není nic výjimečného, dnes se do mainstream dister přibaluje vše možné i nemožné aby všechno "prostě fungovalo" a na bezpečnost se tolik nemyslí - BFU nepozná rozdíl mezi bezpečným systémem a nebezpečným, za to určitě ocení když mu ten "systém" přehraje to co jinde nejde...

Tohle jen ukazuje že GNU/Linux je stejně děravý jako každý jiný systém a obzvlášť unifikace (prohlížeče, mainstreamová DE, systemd) povede k tomu že BFU-friendly stroje s GNU/Linuxem budou stejně nafouknuté patogeny jako rozšířený linuxový systém Android (a jako se dříve nafoukly Windows).
Grunt avatar 17.12.2016 19:50 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Gstreamer má zalinkováno mnohem víc „antických“ zvukových formátů. Namátkou mě napadá sidplay a Modplug Player. POKEY to přehrává myslím taky.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
18.12.2016 15:17 P_V
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Nechápu ale, jakým způsobem se může přehrávač přesvědčit k tomu, aby použil tenhle obskurní kodek na soubor, který není kontejner na cokoliv, ale je to (podle specifikace) surový datový tok jednoho konkrétního kodeku. To musí být vážně chyba prohlížeče, že se neřídí příponou nebo mimetypem, ale mrskne to obecné knihovně ať si s tím dělá co chce.
Grunt avatar 18.12.2016 15:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Však proto se to taky musí přejmenovat na .mp3, ne? Chrome to začne zpracovávat jako HTML5 stream a předá to Gstreameru.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 17.12.2016 19:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Huh? To jsem zas jediný exot co poslouchá Lukáše?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 17.12.2016 20:02 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Kompromitace linuxových desktopů pomocí zvukových souborů pro Super Nintendo Entertainment System
Jinak to je nalinkovaný ve VLC, určitě ne MPV ale jinak se to bude týkat více multimediálních frameworků. Chrome má akorát to štěstí že automaticky volá Gstreamer bez ptaní a ten to deleguje dle typu souboru dalším knihovnám.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.