Portál AbcLinuxu, 11. ledna 2026 10:04


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
|🇵🇸 avatar 8.11.2025 23:27 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Incusu

Jestli je to z latiny, pak se to rozhodně neskloňuje takhle.

Incus […] named after the Cumulonimbus incus or anvil cloud
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Aleš Janda avatar 9.11.2025 11:00 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Tady je to zcela OT, ale podle mě se to takhle skloňuje.

Tohle speciální skloňování latinských koncovek (a koncovky -us obzvlášť) je podle mě překonané. Vychází to z doby, kdy znalost latinské gramatiky byla nějak běžná. Drobná úprava české gramatiky tak sjednotila základní vs odvozený tvar v obou jazycích. Dávalo to smysl, protože to zjednodušilo jazyk.

Jenže dneska to smysl nedává. Z latiny už nic nepřijímáme, protože je to dávno mrtvý jazyk, a pokud se něco novodobě přejme (jako třeba tady Incus), tak vždycky oklikou, typicky přes angličtinu. Tam se nic neskloňuje, takže není s čím sjednocovat. Není to potřeba. Dalo by se říci, že pokračováním té výjimky budou alespoň sjednocena všechna slova končící na -us, jenže tak to taky nejsou: Jednak je to pravidlo je matoucí (koncovku nezmění, ale zcela vypustí, takže z odvozených slov nelze zjistit základní tvar), jednak jsou častá slova, kde -us zůstává (autobus, glóbus). Tohle latinské pravidlo už tedy jazyk nezjednodušuje, ale naopak zesložiťuje. Proto už je tzv. neproduktivní: U současných slov pravopis zůstává, skloňování je ustrnulé (podobně jako Zeus/Dia). U nových slov se používá pravidelnější tvar s koncovkou -us.

Tak alespoň vnímám vývoj v současné češtině. Incusu je tedy podle mě zcela správně.
|🇵🇸 avatar 9.11.2025 12:49 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS

Medicínská terminologie: existuje. Nápodobně biologická nomenklatura. A tak dále a tak podobně. Do Globusu se chodí leda nakupovat.

Holt duch doby. Příznačný je úpadek i institucí jako Český rozhlas, kde se běžně neobtěžují ani konzistentní transkripcí, přestože je to rozhlas.

🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
9.11.2025 16:29 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
To máš jako ukrajinská jména přepsaná anglicky.

Český rozhlas je už léta totální sračka, kdysi dávno tam pár posledních dědků umělo česky, ale ti už jsou po smrti stejně jako tenhle jazyk.

Schválně zkus doplnit koncovku: 33 křepel__
9.11.2025 17:46 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Já bych nechal Gebauera v 19. století. Nehledě na to, že to dělá z prvního pádu zvláštní případ a tudíž dobře, že dnešní generace to považuje za anachronismus.
9.11.2025 19:30 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Nejen prvního, dnešní omezená generace považuje za anachronizmus vše, co jí hlava nepobírá. Tedy vše.
9.11.2025 19:18 podlesh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Třiatřicet křepelek.
9.11.2025 19:28 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Germanizmus, zkusíš to česky ;-)
Aleš Janda avatar 9.11.2025 20:21 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Máte pravdu, třiatřicet je opravdu germanismus. Správnější tvar je třicet tři křepelek.

Což mě vede k otázce, proč se vůbec ptáte. Napadá mě, že jste možná chtěl slyšet „třicet tři křepelky“, tedy skloňovat jen podle poslední číslice (není-li ovšem předposlední číslice jedna). Tak se opravdu v minulosti psalo, a vedlo ke zvláštním větám typu „Všechen sto jeden závodník doběhl do cíle“. Kdy v minulosti se takhle psalo nevím, ale i Ústav pro jazyk český toto skloňování oficiálně nedoporučuje už od 70. let. Vzhledem k tomu, jak konzervativní tenhle ústav je, muselo to tahat za uši minimálně od druhé světové války, spíše ale už mnohem dříve.
9.11.2025 21:11 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Ano, to jsem chtěl slyšet. A jak jsem psal, tohle naposledy umělo pár starých dědků v Českém rozhlasu, kteří jsou dávno po smrti a s nimi i skutečný český jazyk.

Protože ani v Ústavu pro jazyk český už česky neumějí :-D
Glee avatar 10.11.2025 04:47 Glee | blog: Gleekoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Protože ani v Ústavu pro jazyk český už česky neumějí :-D

Pro me je snesitelnejsi novodoba cestina, i s tema pycovinama z vychodu i Holeho Udu. Ta prvorepublikova je des. A co teprve ty staroceske texty, cos tu postoval, ze? ;-)

V tomto budu cece radej zvejkat emerickou zvejku, nez bazalkovej nebo bobkovej list, ktere se kdysi podavaly v hospodach misto nachos. :-)
You say they call it NordStream? 1997 / We agreed today that these countries (UA & GE) will become members of NATO. 2008
10.11.2025 12:16 Pavel Říha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Každý živý jazyk se v čase VYVÝJÍ :).
10.11.2025 12:17 Pavel Říha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
vyvíjí - moc rychle napásno :(
Glee avatar 10.11.2025 15:18 Glee | blog: Gleekoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Každý živý jazyk se v čase VYVÝJÍ :).

Jj, praves ho posunul ve vyvoji. :-D

A ano, to je presne to co pisu. ;-)

Nicmene je to i vec vkusu, nekdo ma rad starsi cestinu, nekdo tu novejsi.
You say they call it NordStream? 1997 / We agreed today that these countries (UA & GE) will become members of NATO. 2008
10.11.2025 20:48 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Ono to vypadá, že těch milovníků středověké češtiny je dnes víc a víc. Nejen skloňování číslovek, už ani shodu podmětu s přísudkem neovládají!

Přitom je to už pár staletí, kdy Josef Dobrovský prohlásil, že se mu nelíbí věta: "Chlapcy běhaly bosý."
Glee avatar 11.11.2025 04:11 Glee | blog: Gleekoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Ono to vypadá, že těch milovníků středověké češtiny je dnes víc a víc. Nejen skloňování číslovek, už ani shodu podmětu s přísudkem neovládají!

Uz i ty za vsim vidis Babise?! :-D

Přitom je to už pár staletí, kdy Josef Dobrovský prohlásil, že se mu nelíbí věta: "Chlapcy běhaly bosý."

Newspeak: Bezeli pro matu peprnou, pac pak meli namireno do mistni nalevny pro cestovni passy. :-)
You say they call it NordStream? 1997 / We agreed today that these countries (UA & GE) will become members of NATO. 2008
11.11.2025 16:41 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Nikoliv Babiše, ale blbiše :-D
10.11.2025 15:35 Kirk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
S tím glóbem ovšem nemáš pravdu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B3bus
NUKE GAZA! 🎆 avatar 11.11.2025 23:36 NUKE GAZA! 🎆 | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
a koncovky -us obzvlášť)

'us' věčinou v latinštině znamená mužšskej rod takže spávně by to mělo bejt 'pro běh incuse, incusáka nebo incusu', ikdyž to je v překladu ta kovadlina :D

8.11.2025 23:40 Dosmanak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Čtu o tom prvně, ale připomíná mi to Talos OS. Mýlím se?
9.11.2025 20:35 U L
Rozbalit Rozbalit vše Re: Neměnný operační systém IncusOS
Talos má v sobě Containerd a je určen pro Kubernetes. IncusOS má LXD, což má o dost blíže ke klasickým virutálním nebo fyzickým strojům. Běží tam celý OS, kdežto Containerd je na úrovni aplikační (běží tam třeba jen jeden proces). IncusOS je založen na Debianu, kdežto Talos Linux je vlastní distro a není na ničem založené. Nedá se tedy říct, že by byly "soupeři". Jejich určení je trochu jiné.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.