Portál AbcLinuxu, 8. června 2025 18:00


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Max avatar 26.4.2021 09:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Takto to vypadá na míle vzdálené pro běžné použití. Osobně tomuto projektu nedávám moc šance, jelikož úspěch vyžaduje šíleně moc zdrojů a dat. Ono docílit zamýšlených zásahů i s komerčními programy vyžaduje dost času.
Co vím, tak auta mají zatím jen OBDII standard pro základní diagnostiku motorů a čtení chyb, což bývá mnohdy nedostatečné. A každé auto má desítky dalších řídících jednotek, protože automobilky si komponenty nedělají sami, ale skládají si to dost často od různých vendorů.
Výsledkem tedy je nutnost podpory opravdu velkého množství řídících jednotek. A to jsme jen u diagnostiky. Úpravy nastavení je pak další kapitola.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Josef Kufner avatar 26.4.2021 10:23 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Pokud by však výrobci komponent využili připravené open-source nástroje, aby si diagnostiku nemuseli vyvíjet sami, tak by mohli ušetřit a situace by se mohla časem zlepšovat.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Fluttershy, yay! avatar 26.4.2021 11:08 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
To pak naráží na odpor vůči právu na opravu (viz např. traktory John Deere).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
26.4.2021 11:56 Mayhem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Neznam konkretne tyto traktory, ale pokud zakaznik vi o nutnosti pouze originalniho servisu dopredu, coz je v drtive vetsine pripadu splneno, pak je vse v poradku. Proste se zakaznik svobodne rozhodl koupit produkt s danou vlastnosti.
Fluttershy, yay! avatar 26.4.2021 12:15 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Pokud mají podstatný podíl ve strategických odvětvích jako zemědělství, což mají, je to otázka národní bezpečnosti (nebo jak tomu chcete kdo říkat).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Josef Kufner avatar 26.4.2021 15:41 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
... A v těch ostatních je to krmivo pro antimonopolní úřad.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
28.4.2021 12:15 X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Jasně, protože si vůbec nikdo nemůže koupit Zetor nebo jinou značku.
28.4.2021 18:21 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Nemuze, protoze nema kde.

Teda technicky by mohl, mohl by si treba nechat poslat trektor z evropy, takze by za nej zaplatil 5-10x vic, nez za JD koupeny v sousedni vsi, ze?

Navic jak tu zaznelo by to znamenalo taky vymenit veskere prislusenstvi. A protoze predstavu zjevne nemas, tak se u takovyho malyho zemedelce bavime o rekneme 10M ... tedy dolaru.

A proc by jako vubec mel utracet takovy prachy, on si jen chce opravit svuj vlastni traktor, stejne jako to delal jeho tata, deda, pradeda ...

Dal, drtiva vetsina zemedelcu si NIKDY neporidi novy stroj. Jednoduse proto, ze je to pro ne ekonomicky nesmysl. Tudiz kupuji stroje z druhe ruky a ty potrebuji spojit s vybavenim ktere uz maji. Opet, nikdy to nebyl problem, dokud neprisel JD se svym vydiranim. Proste vzal brany, kolikem je zavesil za traktor a voiala. Dneska je v tech stejnych branach s naprosto stejnou funcionalitou 150 sensoru a chipu, a abys moh ty SVOJE brany pripojit ke SVEMU traktoru, chteji po tobe poplatek za sparovani. Ale nejen to, oni ti proste reknou, ze tvuj 2 roky stary traktor uz nema podporu, a ze si musis koupit novy traktor a nove brany. To je presne to co chteji.

A kdyz je posles dopice, chipy a senzory vytrhas, a brany proste pekne postaru pripojis, tak te budou zalovat.

---

Dete s tim guuglem dopice!
27.4.2021 12:54 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Ses neuveritelne naivni. Vyrobci je uplne jedno kolik co stoji, stejne to zaplatis ty. A naopak, automobilka rozhodne nechce mit v aute nic, k cemu by potencielne musela dodat dokumentaci a zdrojaky. Ono by se totiz pak v cely krase ukazalo, ze v tom je spousta, hora, spis velehora chyb. Casto nejde vlastne ani o chyby, jde o naprosty selhani navrhu, protoze se to opravit vubec neda. (teda da, zejo, muzes vzit trebas hrebik, najit chip s BT, a tim hrebikem ho prorazit).

Jo, hackuju si obcas ve volnym case svoje auto. Tudiz do toho trosicku malicko vidim. Cim modernejsi kara, tim horsi. Na 20 let starym aute brzdy neheknes, na soucasnym ... trivialne. Jo, potrebujes k tomu ty henty "prefesionelni" nastroje za "miliony" = trebas foun s androidem.

---

Dete s tim guuglem dopice!
Josef Kufner avatar 28.4.2021 00:30 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Nejde ani tak o peníze jako spíš o čas potřebný na vývoj a nedostatek lidí. Pak by mohli mít daleko bezpečnější a odladěnější produkt za kratší čas a tedy i levněji.

Dodávání zdrojáků nehrozí u vhodných licencí, např. MIT či Apache2.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
28.4.2021 16:58 Automotive Developer
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Spíš jde o to, že potřebné open-source nástroje neexistují. V práci používáme git, jenkins atd, ale automotive SW nástroje se musí kupovat. Taky je to o tom, že koupený SW má taky podporu a nemusím hledat řešení někde v různých diskuzích. Po shlédnutí videa o Open Vehicle Diagnostics 1.0 jsem se pousmál a ani mě nenapadne to stahovat.
28.4.2021 18:02 j
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Prave ty licence (je jedno jaka) jsou pro vetsinu korporaci naprosta nogo zona.

Co myslis, vyrabi si ten sw co mas v aute automobilka? Zapomen. Ona na to ma dodavatele. A s tim dodavatelem ma smlouvu. Mno a v ty smlouve typicky mimo jine bude, ze pokud by nastal jakykoli pravni problem s licencovanim, ze to hodi nahlavu prave jemu.

A zase, bude takovy dodavatel riskovat nejisty stav kolem vsemoznych OS licenci? Proc by mel? Co by z toho mel?

Nevis o cem je rec? Netreba chodit nijak daleko. AZ ti dava pravo kdykoli licenci zmenit. AZ ti zaroven dava pravo, dostat za dilo adekvatni odmenu.

A ted si to predstav ano? Jsem rekneme jeden ze 100 autoru a publikuji klidne pod MIT nebo A2. To je jedno. Automobilka (potazmo jeji dodavatel) bude mimo jine muj kod vyuzivat, protoze proc ne, ze? Po nejake dobe, rekneme 10 let, zmenim licenci. To muzu, je to me pravo z AZ. I kdyby NIC jineho, tak naklady na zmenu toho kodu vsude kde se pouziva, muzou klidne hodit miliardy. Jenze ... automobilka prodala miliony aut s mym kodem. A zcela bez ohledu na licenci, mam ze zakona pravo na adekvatni odmenu. Automobilka na mem kodu zcela zjevne profitovala. Tudiz zapocne soudni martyrium se zjistovanim hodnoty, a ve finale, krome toho ze automobilka bud musi akceptovat novou licenci nebo kod vsude eliminovat, musi jeste zaplatit, dovolim si tvrdit v takovemto pripade zcela jiste desitky, ale i stovky milionu autorovi = me.

A je nas 100 ... totez muze kdykoli udelat kdokoli.

Ze ne? Tak si pocti jak to bylo s licenci na zaklinace. Prave tohle a nic jineho je duvod, proc nakonec autor dostal dalsi penize, presto ze licenci puvodne prodal za fixni castku. Ze je to svinstvo? Nj, ale takhle to je.

Mimochodem, OSM se toto snazi obchazet tim, ze tvrdi, ze si snimi uzavrel kontrakt, tudiz tvoje tvorba je vlastne zamestnanecky dilo. Mno kdyby doslo na vec, nemeli by sanci to ustat, mimo jine proto, ze zamestnec musi take dostat zaplaceno. Presne kvuli tomuhle se delala cela ta vopicarna se zmenou licence.

---

Dete s tim guuglem dopice!
27.4.2021 16:23 Automotive Developer
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
A které open source nástroje mám používat? V práci používám nástroje od Vectoru.
27.4.2021 16:44 Automotive Developer
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Pokud by však open-source programátoři využili připravené standardy a přestali vyvíjet vlastní, tak by mohli ušetřit čas a situace by se mohla časem zlepšovat.
26.4.2021 11:11 Danny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
napsaný v Rustu
Ne děkuji, R*st mi z ideologických důvodů nesmí na PC.
26.4.2021 12:49 d.c. | skóre: 30
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Protože?
27.4.2021 19:23 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Protože trolling...
-- OldFrog
26.4.2021 12:41 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak poznáš když je sw napsaný v rustu? Neboj, řekne ti to. Horší jak vegani a trancky.
26.4.2021 14:38
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Já myslel, že tohle se říká o uživatelích ArchLinuxu.
26.4.2021 15:18 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Jo, ale s tím rozdílem že ti tvoří hodnoty, takže si zaslouží žít. Lidi co žerou šišky a přivazujou se ke komínům by se měli okamžitě potratit.
27.4.2021 17:09 Eh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Rust developeri žerou šišky a přivazují se ke komínům?
27.4.2021 23:21 BoneFlute | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Samozřejmě. To nevíš? :D
28.4.2021 04:27 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
To nevim, ale vegani podle autority v gastronomii jo. Co žerou rusťáci netuším, ale vím 100% že si čichají vlastní prdy.
28.4.2021 10:03 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Víš jak poznáš dinosaura, co programuje v céčku nebo javě? Postěžuje si pod každou zmínkou o Rustu nebo Pythonu.
28.4.2021 12:16 X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
+42
28.4.2021 13:19 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Tak to ses moc netrefil, nějak ti to nefunguje. Ale ještě jsem nepotkal vegana, co by ti neřek že je vegan. Asi nějaký fyzikální zákon, že by ta nová částice z Fermilabu byla Soyboion?
k3dAR avatar 28.4.2021 13:49 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
stejne jako treba priznivce fotbalu ti rekne ze ma rad fotbal a/nebo cemu fandi, nebo masozravec ze mel k obedu stejk...
rozdil je jen v tom ze neco ti vadi (to co ti neni blizke, pripadne to co ti treba podvedome dochazi ze delas ty spatne) a neco ti nevadi (protoze sem taky vrah ;-)
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
Jendа avatar 29.4.2021 03:12 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
Chtěl bych si to ověřit, ale není mi jasná metodika: kdybych potkal vegana, který mi to neřekl, jak poznám, že se tak stalo? Maximálně různými značně nespolehlivými cestami.
29.4.2021 06:56 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: Open Vehicle Diagnostics 1.0
To se stát nemůže

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.