Portál AbcLinuxu, 8. května 2024 21:02

Automatic for the people

7.12.2009 21:00 | Přečteno: 3139× | Tak todleto musí pobavit všechny Linuxáky | poslední úprava: 7.12.2009 14:34

Ne, nebudu psát o albu R.E.M., chtěl bych se pochlubit pár zážitky s mým bývalým autíkem. Koupil jsem Hondu Civic z roku 1985 s automatem, takže po světovém úspěchu populárně naučného článku "jak nastartovat auto" zde na blogu pokračuji s podobně zaměřeným plátkem s podtitulem "jak jezdit s automatickou převodovkou".

Typy automatů

Automatických převodovek je celkem hodně typů, takže zkusím začít u nějakého členění. Nejčastěji se lze setkat s různými variacemi hydromechanické převodovky, kde je vždy několik rychlostí s pevným převodovým poměrem (té dané rychlosti), a točivý moment se předává na kola přes hydromechanický měnič, což je "něco jako automatická spojka". Pak už se to začíná různit - u starých aut je celá převodovka čistě mechanická záležitost, kdy analogový "počítač" vypočítává z otáček motoru a rychlosti vozidla správný rychlostní stupeň. Nověji je pak řazení řízeno elektronicky. Hydromechanická převodovka může nebo nemusí mít přemostění hydromechnického měniče ("automatické spojky"), což se dá představit jako přímé propojení převodového stupně s koly, podobně jako u převodovky s ručním řazením. Některé převodovky (Tiptronic) umí takto "přemostit" několik nebo i všechny rychlosti, starší převodovky jenom tu nejvyšší. Hydromechanický automat má pro každou rychlost zvlášť spojku, takže umí kdykoli během zlomku sekundy zařadit kteroukoli rychlost.

Pak jsou převodovky typu variátor (CVT), se kterými se lze setkat nejčastěji na skútrech, ale jsou používány i v některých autech, tuším třeba v novém Civicu - i když vnitřní konstrukce u skútru a auta je jiná, jedno mají společné - od převodovek hydromechanických se liší zejména tím, že nemají jednotlivé převodové stupně, ale převodový poměr je plně variabilní, tzn. že nemají žádné pevné rychlosti. Většinou se dá volit režim jízdy (jak moc se má motor vytáčet) a třeba u Hondy Silver Wing (skůtr) je tlačítko pro "podřazení", což je samozřejmě jenom dočasná změna režimu převodovky.

Pak máme dvojspojkové DSG převodovky, což jsou vlastně dvě vícerychlostní převodovky klasické konstrukce, každá se svou vlastní spojkou. Každá převodovka může mít zařazený jiný rychlostní stupeň a elektronika pak střídavě vypíná jednotlivé spojky, takže aktivní převodovka "táhne kola" a volná převodovka může mezitím zařadit jiný rychlostní stupeň a připravit se na vypnutí spojky u "kolegyně" a zapnutí spojky u sebe.

Pak je samozřejmě spousta dalších hybridů a poloautomatů, pro více detailů doporučuju třeba stránky firmy KAPS.

Co jsou to tam za znaky?

Ještě před zakoupením auta jsem si samozřejmě zjišťoval, jak se má ve které situaci s převodovkou zacházet. Teď bych shromážděné "moudrosti" chtěl ventilovat. Já jsem měl v Hondě samozřejmě klasickou hydromechanickou převodovku, i když Hondí konstrukce je v několika ohledech celkem specifická - chováním se hodně podobá CVT a doteď nevím, kolik měla vlastně rychlostí. Původní majitel si myslí, že čtyři nebo pět, já bych bez náhledu do specifikace tipoval dvě a výrobce říká, že tři. :)

Základní polohy voliče (tak se říká té náhražce řadící páky :) zpravidla obsahují polohy PRND a pak nějaké další. P (parking) je parkovací poloha, kdy jsou kola zablokována, ale nikoli motorem, nýbrž samotnou převodovkou. Tzn. je možné mít nastartováno, volič v poloze P a auto je zabržděné. Dá se to představit jako obdoba "zabrždění vypnutým motorem a zařazenou rychlostí" u manuální převodovky. Zabrždění samotné se pak technicky podobá tomu, jako když na kole strčíte klacek do špic, takže P řadit opravdu jenom až auto stojí.

Poloha R je zpátečka. Neměla by se zařazovat, pokud auto nestojí. Honda se tváří, že jí zařazení zpátečky při pomlé jízdě až tak moc nevadí, problém jí dělá spíš vyřazení při couvání. Z manuální převodovky jsem zvylký zařadit už při couvání jedničku a pak vyrazit rychleji kupředu, tak jsem si musel převykat. :)

Pak máme polohu N, což je neutrál. Je to stejné, jako u manuální převodovky - kola nejsou zabržděna a špalání na plyn nemá kromě vytáčení motoru žádný efekt. Našel jsem několik vášnivých diskusí, jestli je správné zařazovat neutrál při jízdě z kopce a jak pak zařadit rychlost. Celkově jsem z toho nabyl dojmu, že by se to dělat nemělo, protože pak se může převodovka přehřívat. Každopádně pokud už bych tak udělal, zpět na D se pak řadí bez plynu, aby si to převodovka nevyložila jako pokyn k podřazení. Měla by sama zařadit nějkou vhodnou rychlost.

Poloha D (drive) je standardní poloha pro jízdu vpřed. Měla by být zařazena po většinu jízdy i při stání v křižovatce na červenou. Řadit neutrál při krátkodobém stání se moc nedoporučuje, protože přeřazování z neutrálu na D je pro převodovku náročnější, než když musí chvíli tlačit olej naprázdno. Já to vidím asi jako diskusi o tom, jestli je dobré vypínat televizi, když jdu na velkou. (Původně jsem chtěl napsat "vypínání počítače když jdu do obchodu", ale to přece nikdo nendělá. :)

Někdy je možno vidět u automatu navíc mezi N a D ještě OD nebo D v kolečku, to je poloha "overdrive". Co jsem pochopil, tak je to změna převodového stupně jakoby za převodovkou, což znamená, že všechny rychlosti jsou pak delší. Při vyšším zatížení, nebo pokud auto táhne přívěs, by se měla používat poloha D, jinak OD. Já mám v Hondě jenom OD a pak hvězdičku (sport), takže jsem z toho jelen. Jezdím normálně na OD, při předjíždění, jízdě do kopce, když chci brzdit motorem a pokud se chci rychle rozjet, dávám hvězdičku.

Další možnosti voliče jsou pak už různé. Nejtypičtější u starých převodovek je navíc 3, 2 a 1, což znamená "řaď maximálně danou rychlost". Umožňuje to vytáčet motor aniž by do toho automat nějak zasahoval. Pokud se chci v takovém autě opravdu rychle rozjet, řadím 1, až se motor vytočí, řadím 2 a dovolím přeřazení za dva a ne výš, pak dávám tři a nakonec D. Dále je možné najít někde polohu S (u mě hvězdička), která znamená sportovní jízdu. Automat bude zpravidla přeřazovat ve vyšších otáčkách. U převodovek tiptronic (v současné době asi nejrozšířenější) je navíc možné dostat volič do polohy, kdy přímo určuji řazení rychlosti nahodu a dolů.

A jak se s tím jezdí?

Nastartovat jde pouze v poloze P a N. Celkem často je potřeba pro přeřazení z neutrálu zmáčknout brzdu (u Civica ne). Hned po zařazení auto kousek poskočí a trochu se snaží jet, což je oproti namuální převodovce změna - tam se zmáčknutou spojkou auto nikam nejede. Pokud se to zkombinuje se sytičem, tak už se auto skutečně rozjede, což může mít při řazení zpátečky celkem neočekávaný efekt. Dále už se auto chová podle očekávání - plynem se to rozjíčdí a brzdou brzdí. Za jízdy při zařazeném OD pak občas cvaknu (klidně pod plynem, nejlépe "na půl plynu") hvězdičku a auto vyrazí svižně vpřed. Ještě tam mám L, což je jakože ještě víc sport než hvězdička, ale to moc nepoužívám. L se může do osumdesáti, hvězdička do stodvaceti, je to namalované na tachometru. Pokud už nepotřebuju tak intenzivně zrychlovat, cvaknu tam zase OD, auto trochu poskočí a jedu dál.

Dobré rady

Při prvních jízdách s automatem si dejte levou nohu pod sedadlo nebo někam úplně bokem. Nutkání zméčknout spojku je při zastavování opravdu silné a pedál brzdy bývá zpravidla obrovský pro "obounožní" použití. Kombinace těchto dvou faktů vede nezřídka k nechtěnému velmi blízkému průzkumu předního skla a revizi funkce bezpečnostních pásů.

Nesnažte se ovládat brzdu levou nohou. Fakt to nejde, rozdíl citlivosti mezi jednotlivýma nohama je až překvapivě vysoký. To si koneckonců můžete vyzkoušet i s manuální převodovkou.

Z polohy P na D řaďte rychle, resp. nenechte automat zbytečně zařadit a vyřadit zpátečku. Aspoň pokud je převodovka studená, vyhnete se tak jedné zbytečné duté ráně navíc. Pokud je automat hodně rychlý, můžete startovat i na N.

Pokud si koupíte tak starou vránu, jak mám já a budete muset používat sytič, není první zařazení zpátečky na parkovišti nic příjemného. Jednak auto celkem razantně vyrazí vzad a druhak se mu ani zařazení ani vyřazení v otáčkách moc nelíbí. Řešení je velice prozaické - parkovat tak, abych vyjížděl čumákem dopředu. Řazení OD mému autku vadilo o dost míň.

Automat nejde roztláčet. Proto je dobré mít s sebou propojovací kabely.

Pokud se má auto s automatem odtáhnout, je potřeba zařadit N a může se táhnout maximální rychlostí 50km/h do vzdálenosti maximálně 50km. V převodovce totiž při tažení vzniká celkem vysoká teplota.

V automatu je potřeba měnit olej, každých přibližně 50 000km (u nových aut méně často), stojí to asi 5000kč. Pokud to servis nechce udělat, obraťte se na specialisty.

Spokojenost?

Veliká. Honda má 1.5 motor a kombinovanou spotřebu okolo 7,5l/100km. Ve měststkých zácpách je automat super kamarád a lepší řešení těžko někdo vymyslí, v běžném provozu paráda a dálkové trasy zvládá bravurně díky přemostění hydrodynamického měniče (což se děje mezi 80 a 120km/h podle plynu).

Celkem super je, že můžu za jízdy bez problému jíst, ovládat rádio, pohlavkovat spolujezdce a kdyby to nebylo zákonem zakázáno, dalo by se bez problému telefonovat - takto zákon považuju za zbytečnou buzeraci lidí s automatem..

       

Hodnocení: 93 %

        špatnédobré        

Obrázky

Automatic for the people, obrázek 1

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

7.12.2009 21:19 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Při prvních jízdách s automatem si dejte levou nohu pod sedadlo nebo někam úplně bokem.
Stejne mi podvedome vystrelila ke spojce :-)
Celkem super je, že můžu za jízdy bez problému jíst, ovládat rádio, pohlavkovat spolujezdce a kdyby to nebylo zákonem zakázáno, dalo by se bez problému telefonovat
Ano, to je oblibeny omyl. V tom lepsim pripade to dopadne tak, ze dotycneho pak tahaji ze skarpy a jeste par let si z nej utahujou. V tom horsim mu pribejvaj kytky ke sloupu o kterej se rozstrelil. Cim dal ridceji a od min lidi. Pritom na takove pripady by se nemelo zapominat!

(rejp)Co ale chtit od cloveka, kterej se necha vyfotit vedle auta s burcakem :-) (/rejp)
xvasek avatar 8.12.2009 01:26 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Jenom pro upřesnění - s alkoholem v krvi nejezdím (jestli je v té flašce skutečně burčák, tak už jsem v cílové stanici - nevím, tu fotku už mám dlouho) a za jízdy netelefonuju, protože se to nesmí. Až zakážou jíst a mluvit se spolujezdcem, tak to taky budu respektovat.

Osobně si myslím asi toto: někdo má styl jízdy takový, že riziko nehody je minimální, u někoho se dá styl jízdy naopak označit za nebezpečný sám o sobě. A toto je dle mého pro pravděpodobnost vzniku nehody zcela zásadní. Jestli člověk jí, nebo se s někým baví, je prostě jenom jeden z faktorů bezpečnosti, se kterými je třeba při volbě stylu počítat.

Jinými slovy - pokud pojedu v klídku v pravém pruhu 50 a nechám si 15m odstup, můžu si u toho klidně jíst, povídat si se spolujezdcem, pít kafe a telefonovat a pojedu bezpečněji, než floutek, který má obě ruce na volantu, jede sám, mobil má pro jistotu vypnutý a nemá puštěné ani rádio, ale kličkuje v koloně jak při startu F1.
8.12.2009 07:30 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Tak to urcite, o tom se nepru, ja jen chtel poukazat na to, ze telefonovani neni zakazano kvuli prevodovce, ale kvuli pozornosti, ktere bere fakt hodne. A blbe se potom rozlisuje jestli ta situace byla nebo nebyla vhodna k telefonovani. potom vsichni naopak zacnou nadavat na gumove paragrafy typu "povinnost prizpusobit jizdu stavu vozovky" nebo "mnozstvi vetsi nez male".
8.12.2009 11:51 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
presne tak .. viz jeden z dilu mythbusters kde testovali alkohol pri rizeni vs telefon ..... a vysledky oproti strizlivemu ridici bez telefonu byly v obou pripadech hrozne
USE="-gnome -kde";turris
xvasek avatar 8.12.2009 12:42 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Mezi telefonováním a alkoholem vidím celkem zásadní rozdíl - zatímco při telefonování by člověk zpravidla zmírnil styl jízdy (například si odřekne předjíždění, jízdu z pruhu do pruhu, jede pomaleji atd.), při požití alkoholu ztrácí tuto soudnost a zpravidla jede ještě nebezpečněji, než bez něj - předjíždí, jede rychle, špatně vnímá vzdálenosti a rychlosti a neví o tom apod. Takže co se týká tady těch umělých testů, tak výsledky vypadají podobně, ale v reálném provozu jsou celkem jiné vstupní podmínky.

Jinak osobně patřím k zastáncům zákazu telefonování za jízdy, jenom mi často testy a argumenty přijdou dost nefér.
8.12.2009 12:45 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Tak si precti ten odkaz, co jsem posilal niz :-)
xvasek avatar 8.12.2009 14:27 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Myslíš ten, jak se tam popisuje, jak kdysi jeden kamioňák ve VB telefonoval a sešrotoval auto nebohé devatenáctileté zdravotní sestry, a tím pádem bychom za volantem neměli telefonovat? Ten vypadá už od pohledu nezaujatě, věrohodně a exaktně, budu se tím řídit...
8.12.2009 15:20 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Kuci usaty, proc vy si z toho odkazu vybirate jen to nepodstatny?

:-)
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 17:10 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...nezmínili jste se o chcaní ja jízdy do petláhve, to je teprv náročný! Člověk se musí na sedačce posunout až dopředu, takže se pedály šlapou dost nepřirozeně a navíc nejste opřený, o kolenou na volantu a notný dávce šikovnosti v ruce nemluvě... ;-)
8.12.2009 17:24 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Nemluve o tom, ze se nesmi nahle objevit prekazka v provozu, protoze pak je potreba jeste jedna petlahev, ale pokud mozno s sirsim hrdlem a clovek se musi na ty sedacce trosku nadzvednout, pokud nechce menit spodary!
Prcek avatar 8.12.2009 17:36 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
No tak to musíš jezdit s něčím jako tohle ;-).
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
8.12.2009 09:00 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Hehe, manzelka mi pred prvni jizdou v automatu taky rikala, at si dam nohu pod sebe. Nedal jsem na jeji rady, takze po vycouvani z parkovaciho mista jsem automaticky slapnul na spojku, abych preradil ze zpatecky na jednicku. Predni okno se teda nekonalo, ale pekne jsme se oba s manzelkou lekli, ze jsem to napral do nejakyho auta za nama. Pak jsem si nohu na prvnich par jizd opravdu pod sebe slozil.

Na druhou stranu, kdyz jedu zase nekdy s manualem, tak nemam problem radit. Akorat jednou na dalnici se mi stalo, ze jsme v pohode hnal na petku, zajizdim na odpocivadlo, brzdim, brzdim a najednou je ticho, motor neslysim. Aha, vyradit:)
xsubway avatar 7.12.2009 21:22 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Škoda, že nejen tvoje auto neobsahuje automatický fackovač. Řidič telefonuje - prásk, facka. Řidič čumí do mapy, navigace, šťourá se v nose, hledá na zemi hambáč, který mu právě vypadl na retardéru, je otočený na spolujezdce a vykládá mu své zážitky ze včerejšího sledování hrozně důležitého televizního pořadu - bum prásk - facka! :-D

Nikdy jsem nepochopil, že si někdo dokáže stěžovat život telefonováním za volantem bez handsfree :-| (asi šetřílci)

ps: taky nejdříve vychlastáš tři piva a jedeš?

Jinak nic proti tobě, to dělá ta každodenní zkušenost :-(
7.12.2009 21:23 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pěkný zápisek. Vždycky mi připadá legrační, když někdo brojí proti automatu z důvodu, že "to není žádné řízení" apod. Připadá mi to, asi jako kdyby mě někdo nutil při koukání na TV neustále držet v ruce ovladač...

Při popisu obvyklých "stupňů" automatu jsem si vzpomněl, jak jsem kdysi půjčoval kamarádovi auto s automatem a dával instrukce: "R je reverz, D je dopředu, P je parking". Potom se mi omlouval za promáčklou SPZ, protože se přeci řídil mými instrukcemi: "D je dozadu, ..." :-)
7.12.2009 21:26 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
asi jako kdyby mě někdo nutil při koukání na TV neustále držet v ruce ovladač...
Spatny priklad. Radici paku te nenuti nikdo drzet, sahnes na ni jen kdyz radis. Stejne jako vezmes ovladac kdyz chces prepnout. A propos, prepinas si programy sam nebo ti je vybira nejaky automat?

:-)
8.12.2009 19:03 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
..Radici paku te nenuti nikdo drzet, sahnes na ni jen kdyz radis. ..

hm, ja v jednom filmu z automobilovych zavodu videl, jak ten ridic mel ruku porad na radici pace. Vypada to nejak tak cool. Obcas to taky tak delam a aspon chvili v zivote sem Niki Lauda.
Prcek avatar 7.12.2009 22:00 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Tak já pouštím ovladač z ruky většinou až když usnu a vypadne mi samovolně :-D. Když ho odložím, tak ho buď nemůžu najít, nebo je moc daleko a nedosáhnu na něj z polohy v leže :-). Ne že bych byl línej se zvednout, ale většinou na mě leží náš kocour a mně se ho nechce budit nějakým natahováním se po ovladači :-D.

Jinak automat jsem nikdy neřídil, ale taky se řadím k té skupině "zaslepenců", kterým přijde lepší normální převodovka. S automatem bych si tu jízdu asi tak neužil, těžko říct, třeba se pletu :-).
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
8.12.2009 08:34 petznaku | skóre: 11 | blog: lo0makovo_stesky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...Ne že bych byl línej se zvednout, ale většinou na mě leží náš kocour a mně se ho nechce budit nějakým natahováním se po ovladači :-D...
rovná energie.. při tom je opravdu lepší ho nebudit :-) .. problém začíná , když mě zalehnou 3/4 našeho "komanda"... asi potřebuju hodně srovnat :-)
7.12.2009 21:28 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pěkný auto. Automat je ale IMHO jenom pro ženský a chlapy s antitechnickou poruchou :-). Jo a ten zákon je zbytečnou buzerací všech.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
7.12.2009 21:38 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=654934

Doporucuji odstavec "Vyhni se a telefonuj". A jestli neco miluju, tak je to borec ktery mne prehledl nebo uhnul bez blikani, protoze zrovna telefonuje. V Praze k videni casto.
7.12.2009 21:52 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Je snad jasný, že telefonovat za jízdy nelze bezpečně za všech okolností. Stejně jako se rejpat v zadku nebo se hádat se spolujezdcem. Nevidím důvod, proč by měla vyhláška zakazovat konkrétní činnosti. Stačí určit, se se řidič má věnovat, řízení a je to.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.12.2009 07:32 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Jde o to, ze se prislo na to, ze to odvadi pozornost vzdy. A na silnici neexistuje neco jako "bezpecna zona". Vzdcky muze dojit k nejake situaci, kde budes muset bleskove reagovat a tuhle schopnost mobil u ucha dost potlacuje.
8.12.2009 11:56 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
A co neodvádí pozornost vždy? Hádám, že nic takovýho nenajdeš. Zakázat všechno? Co řeba myšlenky? Člověk jede, na něco pěknýho si vzpomene, zahledí se, a je ve škarpě. Zakázal bych za jízdy i myslet na cokoli jiného než na řízení.

Opravdu považuju zákaz telefonování za buzeraci, protože policie člověka může pokutovat jenom za telefonování samotné, i když při tom očividně nikoho neohrozil. Kdyby měl místo toho prst v nose, pokutu by nedostal. Mělo by vždycky záležet na situaci. Jenže zákony a vyhlášky se u nás dělají tak, aby trestali lidi co nedělají nic špatného.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.12.2009 12:21 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Opravdu?

A co telefonovani, nejlepsi jsou borci, co za volantem SMSkuji. Jednou jsem vyzkousel neco podobneho, nastavit navigaci, eTrex hodne podobne mobilu a od te doby radsi pri tom zastavim na bezpecnem miste. Bylo to skutecne o hubu. Rozdil je jen v tom, ze nekdo si to pripusti a nekdo si mysli, ze je king a zvladne cokoliv.
8.12.2009 12:28 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Opravdu. Rozhodně jsou situace, kdy je jízda s telefonem u ucha nepředstavuje žádné nebezpečí. Třeba při popojíždění na dvojku v zapadlé ulici při snaze setkat se s člověkem, kterého chci naložit. Nevidím na tom nic špatného. Minimálně je to míň nebezpečné, než se účastnit audiokonference s hands-free sadou při jízdě po přeplněné D1, což je dovoleno. O psaní SMS vůbec nemluvím. Řidič má civět ven z auta a nikam jinam.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.12.2009 12:39 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Opravdu? Tak az ti pred auto vbehne zpoza neceho dite (je prece v zapadle ulici) a ty diky telefonu zareagujes o pul vteriny pozdeji, tak si to povime. Tedy pokud ti dovoli navstevy. Neni totiz kazdy reprezentant, aby mu dovolili z lapaku jezdit na kole trenovat.

Takhle se muzem trumfovat buhvijak dlouho, proste se zjistilo, ze telefonovani za volantem je nebezpecne, tak se zakazalo. Mimochodem, kdyz te uvidi pohlavkovat spolujezdce, sejmou te taky. Dal jsem ti odkazy na vedecke vyzkumy, ktere jsou v rozporu s tvymi dojmy, takze bud predloz nejake svoje dukazy nebo se s tim smir. V opacnem pripade jses na urovni streca z Moravy, co si tech par kilaku ze sklipku klidne dojede s tremi promilemi, protoze tam stejne nikdo nejezdi.

Tecka, koncim.
8.12.2009 12:49 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Opravdu, tečka, nazdar.

Pro ostatní: Vědecký výzkum je něco jiného. Tohle je navíc postavené na hlavu. Hrajou na city jednou devatenáctiletou zdravotní sestřičkou. Neumřela kvůli telefonu, ale kvůli tomu, že kamioňák je blb. Tyhle kampaně proti normálním věcem jsou buzerací chudáků, kteří se ničeho nedopouští. Lidi na silnicích umírají kvůli prasícím frajerům, ne kvůli zodpovědným řidičům, kteří si občas dovolí dát telefon k uchu. Telefonování za jízdy (což už teď neprovozuju, protože se bojím o body) je podobně nebezpečné jako konverzace se spolujezdcem. Ale BESIPáci jednou určitě budou brojit i proti tomu.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.12.2009 12:35 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Podobný kampaně BESIPu sice můžou vypadat rozumně, ale zároveň jsou dost zavádějící a přispívají k přijímání nesmyslné legislativy. Tahle stránka jakoby volala po úplném zákazu telefonování, a to i s hands-free sadami. Určitě mají kampaň "Chodci, nechoďte přes přechod na červenou! Je prokázáno, že to je nebezpečné!" Srandisti.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
9.12.2009 22:33 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...co za volantem SMSkuji...
Pořád lepší než psát mail v emacsu :-D.
9.12.2009 22:36 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Proč? Když má člověk qwerty klávesnici na volantu...
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
9.12.2009 23:09 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Hmmm tahle možnost má nesporné výhody, v případě havárie se pak naskýtá jedinečná příležitost konfigurace sendmailu ve zlomku sekundy ;-).
=^..^= AmigaPower® avatar 11.12.2009 08:18 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...to musí bejt paráda když ti pak třeba vylítne airbag :-D Někdy před patnácti lety bylo ve zprávách jak si chlapík na volant dal telefon, chtěl mít "handsfree" a nakonec měl "headfree" :-D
11.12.2009 13:11 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
A co nějaká bezpečnostní, třeba rozdělená na půlky umístěné po stranách za volantem vedle ovládacích pák. Mohla by se s volantem i otáčet.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
10.12.2009 06:48 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
nejlepsi jsou borci, co za volantem SMSkuji.
Nejlepší jsou ti, co SMSkují za rajčákem.
8.12.2009 08:49 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Ale to tam určeno je. Jenomže každý rozumprd si myslí, že teď zrovna je to v pohodě a telefonování ho nijak nerozptyluje. Přesně do okamžiku, kdy ho prudce zastaví náraz na překážku.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 08:57 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Přesně tak, jednou sem si kvůli telefonování do klína vylil skoro celý pivo, protože už jsem měl "krátkej" loket na "utočení" zatáčky...
Heron avatar 8.12.2009 09:34 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
8.12.2009 14:57 tester
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Je to legracni, ale na druhou stranu - v pripade amigapower bych tomu i veril, coz me lehce desi:-D
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 17:01 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Nemusí tě to děsit, příště už se mi to nestane. ;-) Od tý doby vždycky když zase jedu zhulenej, odkládám si pivo do stojánku od McDonalds, takže už se mi nevyleje, neboj. ;-)
8.12.2009 11:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Já vím, že to tam je. Nadávám na to, že jsou tam některé věci navíc.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
7.12.2009 23:12 Michal Fikera
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Automat deli ridice na dve skupiny. Na ty co ho maji. A na ty co ho jeste nevyzkouseli.
7.12.2009 23:23 Dan Horák | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Asi tak :-) A ještě když se spojí automat s odpovídajícím motorem ...
8.12.2009 00:00 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
... tak je to jak autíčko na pouti.
Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
8.12.2009 07:26 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Vytvor si treti. Vyzkousel jsem, nemam a nechci :-)
8.12.2009 08:17 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
+1
8.12.2009 12:06 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
+1
USE="-gnome -kde";turris
8.12.2009 09:27 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
No, jeste bych tam vclenil jednu skupinu, do ktery se radim. Prvne jsme koupili s automatem Toyotu Auris a to byla nejaka mechanicka prevodovka asi s jednou spojkou. Proste rychlejc jsem radil manualne. Vyhoda byla, ze clovek mel aspon trosku prehled, kolik uz tak jede, protoze to docela pri razeni klasicky zpomalovalo (akcelerace, razeni, akcelerace), takze kdyz to takhle Auris udelal ve meste dvakrat, tak jsem vedel, ze uz je na trojce a budu uz nekde u padesatky. Takze tenhle automat uz NIKDY!! Auris ma mody "R", "N", "M" (tusim jako Multidrive - nazev toho automatickyho razeni) a manual "M". V modu "M" se da zapnout "sport" mod, pak radi automa pozdeji, mod manual "M" umoznuje manualne radit, bud packama pod volantem nebo radici pakou pozunem dopredu a dozadu. Pokud jde motor moc dolu s otackama, automat podradi i v manualu. Pri vysokych otackach mi ale nepreradil, ale nezkousel jsem motor znicit:) Auris se startuje nebo vypina tlacitkem "Start/Stop Engine", muze byt v modech "R", "N" nebo "M" se seslapnutou brzdou (bez brzdy jenom zapina elektriku - radio, okynka). Parkovat bez rucni brzdy se da pouze v "R" nebo "M".

Pak jsme chteli pro manzelku Toyotu IQ, tak jsme sli na zkusebni jizdu - parada automat, proste akcelerace/motor jde z nizkych do vysokych otacek; dalsi krok je pak akcelerace/motor slitne zase do nizkych otacek. Nevyhoda je, ze ve meste je clovek takhle za chvilku na 50km/h a nepozna to tak dobre jako pri klasickym razeni (nebo v Aurisovi). Nakonec jsme koupili Prius, na IQ manzelka pocka. Razeni v Priusovi je taky spravnej automat s tim, ze pri nizkej akceleraci se jede na elektromotor (na rovince pri pomalym rozjizdeni nebo jen pri udrzovani rychlosti) to dokaze ject na elektro az 60km/h (ve meste pri neustalym popojizdeni super, akorat se pak musi dobit baterie:)), pri rychlejsi jizde na dalnici pak samozrejme s motorem. V modu Power pak ma Prius hodne citlivej plyn a pri malym slapnutim akceleruje normalne (uz rovnou s motorem) a pri plnym seslapnuti pak akceleruje opravdu razantne (ani jsem to necekal, ze dokaze takhle vyrazit). Prius ma mody "P" (je to tlacitko), dale "R", "N" a "D" (klasika) a pri jizde z kopce se da zapnout "B" (breaks - brzdeni a dobijeni baterie). Jizdni mod se da nastavit na "Pouze baterie" (pouze rovninky, mala akcelerace, baterie musi byt nabita), "ECO" (kdyz to jde, jede se na baterii) a "Power" (jede spis na motor, akceleruje dobre, ale kdyz se jede z kopce, nebo to baterie utahne, tak se motor taky zastavuje). Pri vypnuti motoru se automaticky zaradi "P" (pokud jsem to dobre vysledoval). Rucni brzda je implementovana jako pedal, vypada to skoro jako spojka, bal jsem se, ze budu mit tendenci na to slapat kvuli razeni, ale clovek to v pohode ignoruje.
8.12.2009 09:29 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
A jeste jsem zapomnel. Auris pri stani do kopce samozrejme ujizdel dozadu, takze znamy tik z manualu pri rozjizdeni do kopce bez rucni brzdy "pustit brzdu pridat plyn" je bohuzel nutnosti i v Aurisu s automatikou. Bez brzdy v modu "R" nebo "M"(ala "D") se rozjizdel pouze na rovince.

Prius a IQ samozrejme i do kopce zustanou stat a na rovince se bez brzdy v "R" nebo "D" rozjizdeji o hodne sviznejc nez Auris.
8.12.2009 09:35 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
A jeste dodatek, k jizde z kopce. Pokud vim, tak i u novejsich aut s manualem se doporucuje jezdit z kopce se zarazenou rychlosti, protoze pak to min zere. Stejne tak Prius (ten teda rovnou vypne motor uplne), ale i Auris pri jizde z kopce nechaval rychlost, dokonce kdyz clovek zacal z kopce brzdit, tak Auris podradil a pribrzdoval motorem. Ale nevim, jak je to u starsich aut.
8.12.2009 09:37 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Pokud vim, tak i u novejsich aut s manualem se doporucuje jezdit z kopce se zarazenou rychlosti
to bylo v manualech vsech starsich aut, co jsem videl, polsky Fiaty, skodovky, trabanty (tam s upozornenim na volnobezku).
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 09:39 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Fobia 2007 to má v manuálu taky.
10.12.2009 10:52 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
to není kvůli tomu že to míň žere, to je bezpečnostní opatření. Kdyby motor na volnoběhu při sjíždění bez kvaltu náhodou zhasl tak to okamžitě přestane řídit a po pár šlápnutích i brzdit. Teda aby mě nějaký hnidopich netahal za slovíčka, nepřestane to úplně. Jen vysadí posilovače, což ale u některých aut může být téměř totéž a pro nepřipraveného řidiče je to šok. Na spotřebu to má zanedbatelný vliv.
10.12.2009 11:30 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Vuhledem k tomu, ze to bylo i v autech, ktere nemely posilovace, tak je to asi spis takove zvykove doporuceni.
10.12.2009 13:49 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Tam šlo zase o to chlazení a mazání, které vyžadovalo cirkulaci oleje, která se po vyřazení pochopitelně takřka zastavila.
10.12.2009 14:52 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
U skodovky asi tezko...
10.12.2009 18:47 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Ve kterém příspěvku tohoto vlákna se přešlo od automatů ke škocnám?
11.12.2009 06:15 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Procti si par prispevku zpatky.

Psal jsi, ze to bylo kvuli mazani, jenze to mely i auta bez posilovacu a u treba u te skocny pochybuju, ze to bylo kvuli tomu.
10.12.2009 15:02 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
já si nějak nevzpomínám že bych takové doporučení někde četl a to tady mám dokonce manuál od Škody 1000 MB. U Trabanta se dokonce brzdění motorem důrazně nedoporučuje protože hrozí zadření motoru. Doporučuje se sjíždět kopce na 4 rychlost která má volnoběžku takže není nutné vyřazovat. Brzdit motorem je vhodné jen na sněhu a náledí ale doporučuje se plynem udržovat vyšší otáčky a občas to trochu protočit aby se motor promazal. Je to totiž dvoutakt, mazací olej dostává spolu s benzinem. Pokud běží na volnoběh, dostává minimum paliva ale i oleje. Pokud ho budeme nuceně roztáčet z kopce tak se to nedokáže mazat. Čtyřtakt se maže čerpadlem, u něj je to jedno. Obecně se doporučovalo brzdit motorem při sjíždění dlouhých strmých kopců aby se nepřehřály brzdy. Přímo nařízené to je u jízdy s přívěsem a jestli se nemýlím tak i u vozidel nad 3.5 tuny. Pokud něco takového bylo v nějakém starém manuálu tak se to týkalo jen a pouze těch extrémních případů kdy hrozí selhání brzd. Vzhledem ke kvalitě tehdejších brzdových komponentů je to celkem chvályhodná rada. Žádný jiný tajemný důvod o mazání nebo chlazení není. Automatky jsou samozřejmě o něčem jiném, princip jejich činnosti je podstatně složitější než tři hřídelky a deset koleček v převodovce trabanta nebo škodovky.
10.12.2009 17:59 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Trabanta jsme meli devet let, takze jsem si ho uzil. Taky jsem na nem ziskal navyky, za ktere me potom v autoskole jebali :-)

Skoda, ze ty knizky uz nemam. A mas pravdu, ten duvod bude spis kvuli brzdam, nez k mazani ci chlazeni.
xvasek avatar 8.12.2009 09:51 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
jj, Prius byl můj favorit do doby, než přišel Insight, ale i tak je to moc pěkné auto.
8.12.2009 12:25 Jirka | skóre: 36
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Auris ma mody "R", "N", "M" (tusim jako Multidrive - nazev toho automatickyho razeni) a manual "M". V modu "M" se da zapnout "sport" mod, pak radi automa pozdeji, mod manual "M" umoznuje manualne radit, bud packama pod volantem nebo radici pakou pozunem dopredu a dozadu. Pokud jde motor moc dolu s otackama, automat podradi i v manualu. Pri vysokych otackach mi ale nepreradil, ale nezkousel jsem motor znicit:) Auris se startuje nebo vypina tlacitkem "Start/Stop Engine", muze byt v modech "R", "N" nebo "M" se seslapnutou brzdou (bez brzdy jenom zapina elektriku - radio, okynka). Parkovat bez rucni brzdy se da pouze v "R" nebo "M".
Sakra a já si myslel, že automat je pro ty, kteří nezvládnou manuální řazení a ono je to přesně obráceně, jak to tak čtu. :-)
8.12.2009 21:30 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Automat je ale IMHO jenom pro ženský a chlapy s antitechnickou poruchou :-).
Něco podobnýho jsem si myslel do té doby, než jsem s automatem poprvé vyjížděl z docela prudké vedlejší přes dva pruhy. Nestačil jsem se divit, kolik pozornosti sežere řadička + koordinace spojky a brzdy.
nway avatar 7.12.2009 22:23 nway | skóre: 17 | Česká Lípa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám osm let Ford Escort Combi 1.6 16V s variátorem a pevnou spojkou. Jediný co je blbý je zima, než se ohřeje olej na rozjezd. Jinak je to jasně nejbezpečnější "zmrzlinář" a na červenou mě nikdo neutáhne ;-). Levou se brzdí jen ve formuli jestli se nepletu. Jistou dobu jsem to zkoušel natrénovat, ale asi jsem už starý, šlo to špatně. Teď je ale k prodeji, potřebuji více sedadel.
8.12.2009 08:18 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
nejen ve formuli. taky v rally. máš pak dost otáček na rychlejší výjezd ze zatáčky.
7.12.2009 23:24 Jimmy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Najezdil jsem s automatem přes 20 000 km po USA a protože jsem při řazení Z P na R nebo D vždy stál na brzdě, tak mě auto nikdy nikam nepopojelo. Doporučuji stejný postup. Ostatně většina lidí např. na semaforech to stejně dělá i s manuálem, nejprve zařadí rychlost a až pak odbrzdí. Nicméně auto se zařazeným D nebo R má vždy tendenci mírně popojíždět, takže na semaforech se na rozdíl od manuálu musí stát na brzdě vždy.

Hodně automatů umožňuje startovat pouze v poloze P. Takže když si u staršího auta dáte z kopce neutrál aby jste ušetřili a motor vám při neutrálu chcípne tak vy musíte úplně zastavit aby jste mohli motor znovu nastartovali. V tu chvíli je veškerá úspora v trapu. Takže u starších aut raději za jízdy neutrál moc nepoužívat.

Levou nohu na brzdu opravdu nepoužívat. Sice si to každý zkusí a každý skončí prohlídkou skla :-), ale opravdu není moc důvod to používat. Situace kdy je třeba zároveň brzdit a přidávat plyn moc časté nejsou. Potenciální úspora času, kdy při brzdění není nutné přendavat nohu z pedálu na pedál se v praxi pravděpodobně moc neprojeví.

Protože jsem zažil i situaci kdy mě téměř přestaly fungovat brzdy, musel jsem řešit i jak nouzově brzdit s automatem. Experimentálně jsem ověřil, že i při 70 MPH lze na automatu zařadit 1 (ze 3 rychlostí) a auto pak brzdí motorem dost intenzivně. Motoru to sice asi nedělá moc dobře, ale lepší než se zbourat.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 08:39 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
...zapoměl jsi dodat, jak se to "výborně" chová třeba při lehkym přibrždění při sjíždění serpentynama (zkušenosti-306 sedan) :-D A to je jen jeden z důvodů proč bych automat nechtěl, třeba dneska: jedu si takhle do práce a nějakej cucák s volvem mi najede až na kufr a začne blikat ať mu uhnu, v těch á130ti tam vražim čtyřku a s klidem mu zmyzym (i/y?) protože má 2t, nedovedu si to představit s automatem... :-D
I♥DRX * www.KERNELULTRAS.org
xvasek avatar 8.12.2009 09:20 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
S automatem jenom zmáčkneš plyn a udělá to to stejné, když chceš být jakože echt frajer, tak si tam můžeš nacvaknout "S" a cítit se jak s manuálem. Jinak při lehkém přibrždění při sjíždění serpentýnama bych čekal, že automat nebude dělat nic - pokud teda nechci brzdit motorem. Pak bych tam měl dát "S" nebo o rychlost dolů.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 09:29 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...s tim sjížděnim to bylo dost nepříjemný, vyjel mi náklaďák, musel jsem přibrzdit a auto stratilo tah (takový to: stojim lehce na brzdě, ale stejně mně to táhne dopředu), bylo to jak vjet moc rychle do zatáčky a mít k dispozici jen volant, od tý doby automatům nevěřim, nehledě na to, že buď kopu do podlahy, nebo v horšim případě trefim brzdu...

PS: v prvnim automatu co jsem seděl (mazda 626 á1990) mi kreténi řekli, že "R" je "ralye" :-D
8.12.2009 19:37 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Coz mi pripomina vtip o tom ruskem zbohatlikovi, ktery si koupil nejnovejsiho mercedesa a druhy den ho sel reklamovat, ze ma rozbitou prevodovku. Nas zakaznik, nas pan. Vymeni mu ho. Kdyz je tam s pretrzenou prevodovkou potreti, tak uz jim to neda a poprosi ho, aby jim ukazal, jak k tomu dochazi. Chlapek posadi prodavace do auta a vyrazi. Sve razeni komentuje: "Odin... dva... tri... cetyre... pjat... rakeeetaaa..."
8.12.2009 21:37 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
A to je jen jeden z důvodů proč bych automat nechtěl, třeba dneska: jedu si takhle do práce a nějakej cucák s volvem mi najede až na kufr a začne blikat ať mu uhnu, v těch á130ti tam vražim čtyřku a s klidem mu zmyzym (i/y?) protože má 2t, nedovedu si to představit s automatem... :-D
Až příště pojedeš s automatem, zkus prošlápnout plyn. To myslím doslova, až budeš cítit podlahu, tak ještě přitlač. ;-)
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 22:25 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
...hahaha, pěkný hovno pane! zkoušel jsem - na píču! :-D automat je pro holky!
9.12.2009 08:16 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Nesváděj malej výkon motoru na automat. ;-) Když já na automatu prošlápl plyn, podřadilo to dřív, než bys řekl "píča" o dva kvalty dolů a už mě to tlačilo do sedačky.
8.12.2009 09:13 koffr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
v clanku je hodne nepresnosti, ale pro linuxaky to asi bude dobry :). variatory misto prevodovky maji i vsechny vyssi rady automobilky Audi. tiptronic je nazev pro system ovladani prevodovky, kdy lze z automatu prepnout na poloautomat a rychlosti tam frkat klackem. u prevodovek co nemaji premosteni menice pozor na vysoke rychlosti na dalnici - hrozi upeceni prevodovky. z Parkingu se jak na Drive tak Reverz radi zasadne s nohou na brzde. 123 je zamek prerazovani, na 1 se driftuje a vytahujou auta z prikopu, popripade vytrhavaj vrata. na dvojku se sjizdej kopce s privesem, aby auto brzdilo motorem. na 3 se tahaj karavany a jachty, aby auto na dalnici melo premostenou prevodovku pri vyssich otackach a nevyparil se olej z prevodovky. OverDrive je rychlobezka, vsechny novy automaty ji maj zabudovanou a OD uz nikde napsano neni.

jinak je treba pocitat s tim, ze v zime je olej pekne hustej a proto nez se prevodovka ohreje, tak prevodovka neni tak gumova a auto muze dost cukat a na semaforech se musi stat vic na brzde, aby clovek olej prepral .)

pokud chcete auto tahnout, tak s nastartovanym motorem, protoze diferencial je mazany olejem z prevodovky. nemazany diferencial se po par kilometrech usmazi. u normalnich aut staci odpojit kardan, ale to u civicu asi fakt nehrozi. to v blogu s ohrivanim prevodovky je blbost, neutral odpoji hydro a tak se tam nic netoci, cili se nema co ohrivat.

DSG a podobne neni hydromaticka prevodovka, ale roboticka.

pro bezny jezdeni preferuju automat, zvysuje kulturu cestovani jak pohodlim, tak charakterem. kdyz neni motor primo pripojen na kola, ale je mezi nimi gumova hydra, tak je to auto hned kultivovanejsi. automat je pro me povinnosti asi stejne jako kozeny interier s drevenym calounenim nebo alespon osm valcu v motoru :)
8.12.2009 09:17 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
kdyz neni motor primo pripojen na kola, ale je mezi nimi gumova hydra, tak je to auto hned kultivovanejsi.
to je pravda, kdyz je clovek drevo, tak je automat resenim :-D
8.12.2009 09:26 koffr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
co to s tim ma spolecnyho? nebo musi bejt clovek drevo aby dokazal ocenit kultivovanost a plynulost hydromatu, ke ktery se s manualem neda ani priblizit?
xvasek avatar 8.12.2009 09:28 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Od nějakých 40kW výkonu už nejde s manuálem řadit tak, aby si toho osazenstvo prostě nevšimlo a nekvitovalo řidičovo umění stylem naklonit dopředu - naklonit dozadu, protože tam vždycky musí být jistý kousek času, kdy motor dodává na kola 0kW. To je prostě fakt, s tím nic neuděláš. Tady nejde o to jestli a jaké je člověk dřevo, ale o to, že to je technicky nemožné.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 09:31 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Od nějakých 40kW výkonu už nejde s manuálem řadit tak, aby si toho osazenstvo prostě nevšimlo
...hohoho, a tu o smolíčkovi znáte?
xvasek avatar 8.12.2009 09:49 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
No, pokud umíš při akceleraci udržet výkon 40kW na kolech i při řazení, tak se někdy zastavím a musíš mi ukázat, jak se to dělá.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 09:59 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Nenjni problém vašnosto, přeškolíme, naučíme :-D
8.12.2009 10:14 koffr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
ale tady nejde o razeni, i automat pri prerazeni musi prerusit tok energie na kola, neni to preci variator. to co jsem mel na mysli kultivovanosti hydromatu je fakt, ze veskerej rambajz, neplynulost a razy z pistoveho motoru jsou oddeleny a prefiltrovany v prevodovce. pri dobre usazenym motoru pak v aute na kvalitni silnici neni citit vubec nic, je to jak pohodlna vodni postel na kolech. a toho auta s manualem nikdy z principu nemohou dosahnout, prenos nepohodli z motoru prevodovkou je zejmena u sesti a menevalcu proste znatelny.
xvasek avatar 8.12.2009 10:46 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
i automat pri prerazeni musi prerusit tok energie na kola
Právěže nemusí. Civic přerušoval tok energie jenom při změně režimu, a to je převodovka z roku 85. Vzhledem k tomu, že každá rychlost má vlastní spojku, to není potřeba.
8.12.2009 12:17 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
+1,
USE="-gnome -kde";turris
8.12.2009 09:32 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Sice nevim, co s tim ma co delat vykon, ale nesouhlasim. Je jasny, ze kdyz tomu slapnu na krk a zacnu tam kopat kvalty, tak to bude vypadat, jako kdyz ozrala ridi MHD, ale pokud jedu celkem ustalenou rychlosti, tak si prerazeni nikdo ani nemusi vsimnout. Samozrejme zalezi auto od auta a hlavne na citlivosti spojky.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 09:35 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
jako kdyz ozrala ridi MHD
viz: městský Karosy s automatem, kde se umí půl minuty hádat trojka ze čtyřkou... :-D
8.12.2009 09:36 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Jo, po Pribrami jezdily jen trikvaltovy automaty a vlali jsme tam jak trtina ve vetru se klatici. Ale to jezdily do skoly z intru stejnym autobusem i holky, tak nam to nevadilo :-)
8.12.2009 16:38 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Když řidič nemá citlivou nohu (popř. ruku), tak bude "kopat" i ta nelepší převodovka. Například elektromotor se téměř blíží ideálnímu motoru pro pohon vozidla (nepotřebuje spojku a většinou ani převodovku), ale stačí zažít jízdu tramvají nebo trolejbusem, kde řidič dohání deset minut zpoždění uprostřed zácpy ...
8.12.2009 16:10 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
kdybych měl denně najezdit 500 kilometrů tak bych rozhodně volil automat, obzvlášť mimo dálnice. Argument že automat je nuda je jistě pravdivý, pokud budu jezdit v neděli odpoledne v kopeškách a zatáčkách. Ale bude to zábava i když budu jezdit každý den, týdny, měsíce a roky? Bude to únavná povinnost a automat tu únavu může omezit. Jinak teda když jsme u toho, převodovka pro pořádný chlapy je nesynchronizovaná! Ještě k variátoru-plynulé převodovce. Ve skůtrech se používá často úplně obyčejný klínový řemen. Řemenice mají proměnlivou šířku a tím i průměr po kterém se řemen odvaluje a to je ovládané jednoduchým odstředivým regulátorem podle otáček. V autech to například úspěšně používal Fiat a to i u nejlevnějších modelů jako byla stará Panda a Uno. Ten řemen ale nebyl gumový, byl složený z ocelových lamel v olejové lázni. Naštěstí se to sem moc netahalo jako ojetiny, asi kšeftaři pochopili že auto kde se olej v almaře fakt bez debat musí měnit není ta pravá kára pro čechy. Variátor taky používaly starší kombajny ale ne automatický, ovládal se ruční pákou. Dokonce byl vidět pod kabinou za předním kolem.
8.12.2009 17:58 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
převodovka pro pořádný chlapy je nesynchronizovaná!
Jasne! Neexistuje lepsi zvuk nez rachotici zuby, kdyz to neklapne :-)
8.12.2009 18:53 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
chtel jsem to potlacit ale nejde to. Jestli si toho nekdo nevsimnul, tak na abc se vyskytuji (stejne jako v zivote) dve skupiny muzu. Ti opravdovi chlapi, kteri se za jizdy polejou pivem, chodi na fotbal a diskutuji zde u prevodovek a pak ta druha skupina, ktera ma ocividne mnohem mene testosteronu a tito panove se hadaji u Krokodyli reky.

Samozrejme, ze v dnesni dobe si z tech druhych nesmime delat legraci a ani je nijak omezovat, presto jsem ale presvedcen, ze ridi auto jako moje dcera - ta je skalopevne presvedcena, ze 3 se dava, kdyz tachometer ukazuje 70 km/h. Tak to rekl ten pan v autoskole. Dceri ale doporucil, aby si koupila auto s automatickym razenim.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 19:01 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people

+1

8.12.2009 19:50 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
tak a teď mám problém kam se zařadit. Pivem se nepolejvám, na fotbal nechodím, převodovku umím rozebrat a zas sestavit a převodovkou myslím cokoliv co má v sobě ozubený kola. Od hodinek až po převodovku vrtné soupravy. V automatce jsem se teda ještě nehrabal ale v sekvenční mechanické jo. A u krokodýlí řeky taky diskutuju. Akorát že někteří moc nechápou že ta hysterka měla dostat pár facek od každého za kým přišla s tím blbým nápadem lézt přes rozvodněnou řeku.
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 20:33 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Sraž nějak ten estrogen a bude to v pohodě :-D
8.12.2009 22:24 Jirka P
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
3 se dava, kdyz tachometer ukazuje 70 km/h
A ne snad? Aspoň v mém autě je jízda 60 km/h nebo míň na 4 spíš utrpení :)
=^..^= AmigaPower® avatar 8.12.2009 22:29 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Trojka se dává až když z podkapoty lítaj pístní kroužky... :-D
9.12.2009 07:26 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automatic for the people
Trojka se dava tehdy kdyz je to potreba. Coz muze byt v 50 nebo klidne i v 80...

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.