Portál AbcLinuxu, 21. května 2024 07:06

Linus Torvalds představil jádro 2.8

1.4.2009 00:43 | Přečteno: 1670× | Co je dnes za den? | poslední úprava: 2.4.2009 00:47

Linus Torvalds učinil poměrně překvapivý krok - přednesl svoji (dosud pečlivě utajovanou) koncepci jádra 2.8. Na vlastním vývoji by se mělo začít co nejdřív. Linux řady 2.8 by se měl především oprostit od starého kódu a jít cestou "nejlepší volby".

Od posledního startu nové řady jader (tj. 2.6) uplynulo už hodně času. Verze 2.6.0 byla vydána koncem roku 2003, řada 2.6 je tu s námi tedy už rekordně dlouho. Zatím to vypadalo, že tu ještě hodně dlouho bude, ale nyní dochází k překvapivé změně.

Linus Torvalds představil zbrusu novou řadu 2.8, na které zatím pracoval stranou od běžných prací probíhajících na řadě 2.6. Zatím neexistuje ani náznak vývoje jako takového, ale "otec Linuxu" předpokládá, že chuť vývojářů pustit se do nové řady bude značná.

Hlavní znaky nové řady Linus shrnul do pěti bodů:

  1. velmi agresivní odstranění starého prakticky nepoužívaného kódu
  2. volba jediného alokátoru (možná SLQB?), jediného plánovače blokového I/O (zřejmě zatím CFQ nebo jeho vylepšení) atd.
  3. celé API (pro ovladače) bude omezeno na moduly vydávané pod GPL (nebo duálně GPL + něco)
  4. moduly se standardně budou podepisovat a jádro bude podpis kontrolovat (bezpečnostní ochrana)
  5. důsledná dokumentace API

Bod č. 1 bude dost kontroverzní. Někdo se tomu bude hodně bránit, ale pro takové odpůrce má Linus jednoduché doporučení: zůstat u řady 2.6, která by měla být ještě nějakou dobu vyvíjena současně s řadou 2.8.

Volba "jediného řešení" pro určitý úkol (např. alokátor) je věc, kterou Linus Torvalds prosazuje už dlouho - domnívá se totiž, že existence více řešení vede k tomu, že ani jedno pak nefunguje dostatečně dobře pro celou škálu nasazení (což nutí ke zbytečnému a zdlouhavému experimentování).

Omezení modulů na GPL bude znamenat problémy pro taková řešení, která do jádra vkládají nějaký proprietární kód (byť je to třeba legální). Je to zjevně snaha vytlačit z jádra "binární bloby". Je otázka, do jaké míry to bude vadit, resp. jaký to bude mít naopak přínos, i praktický.

Podepisování modulů je něco, co trochu připomíná Microsoft, ale osobně jsem zastáncem toho, aby se používalo (ne povinně, ale klidně jako výchozí volba). Možnost podvrhnout nějaký nebezpečný kód do jádra (tím, že se změní modul v binární podobě) bude výrazně omezena. Kdo bude používat jen standardní moduly (z hlavního stromu), a takových lidí je většina, nenarazí na žádné problémy.

Co se mi ale líbí z celého seznamu nejvíc, je poslední bod - dokumentace API. Dosavadní mizerný stav byl/je dost velkou brzdou vývoje ovladačů a v neposlední řadě nahrává vzniku zbytečných chyb v modulech (způsobených tím, že autor modulu nepracuje se všemi informacemi potřebnými ke správnému použití API jádra). Zřejmě by se mělo pokračovat ve strukturovaných komentářích jako dosud, ale výrazně kvalitněji. Uvidíme.

Překvapivý start nové jaderné řady je jistě pozitivním krokem, který by mohl Linuxu pomoci vyřešit mnohé neduhy, se kterými se jádro dnes potýká. Už dost dlouho šlo všechno jen cestou evoluce, ale zřejmě nadešel ten správný čas do toho pořádně říznout a udělat úplně nové, kvalitnější jádro.

       

Hodnocení: 86 %

        špatnédobré        

Anketa

Těšíte se na nová jádra řady 2.8?
 (63 %)
 (3 %)
 (5 %)
 (23 %)
 (4 %)
 (3 %)
Celkem 102 hlasů

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

1.4.2009 00:47 abr | skóre: 24 | blog: ab
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevim odkud cerpate informace, ale rada 2.8 ma byt prece postavena na FreeBSD.
Joseph avatar 1.4.2009 00:57 Joseph | skóre: 7 | blog: No_bullshiting_please | Ba'aretz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
imho nemas pravdu ani ty. ja som zachytil na irc kanaly #k3rn3l_3l1t3 ze linus sa po viacerych zlozitych diskusiach o bezpecnosti rozhodol pretiahnut thea de raadta z openbsd nech vypracuje uplne novu bezpecnostnu infrastrukturu jadra (s cim ma nieco spolocne imho i to ze sa budu podpisovat moduly). je vidiet ze nikto z vas pravidelne necita newsletre. ziadne freebsd pre decka ;)
אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתי.(פרקי אבות, פרק א, משנה יד
Milan Lajtoš avatar 1.4.2009 02:51 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8

Prosím? To hádam nemyslíte vážne?! Veď Linus sa predsa jasne dohodol s Tanenbaumom na konci ich debaty, že Linux 3.x bude čisto mikrokernel forknutý z Minix 3, tak prečo by mali volať Thea na 2.8? To mi nejako nedáva zmysel... To je nejaký vtip, či o čom?

“Every great achievement was once considered impossible.”
1.4.2009 00:55 XSimi | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
uz zase to zacalo. stejne me kazdorocne nejvice napali parky v bufetu :(
1.4.2009 01:01 mic130
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

ze by dalsi aprilovy zert, dneska uz asi treti co ctu

1.4.2009 01:03 feco
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

To uz je zase april? :-) To my mame na 1. aprila iba 2.8ku ale co chudaci widlaci? Conficker ich dnes vsetkych zje aj s ponozkami a planetu zozerie zase jeho botnet :-)  

xxxs avatar 1.4.2009 01:13 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ako upozornenie na kruty den je to fajn.
Max avatar 1.4.2009 01:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Do háje, wono už je prvního :-/. Sakra ... Člověk je dvě hodiny vzhůru a pak to takhle dopadá :-/
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Martin Stiborský avatar 1.4.2009 02:48 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jsem fakt naivní trouba. Já to žral až do chvíle než jsem doscrolloval ke komentářům. Bych asi měl jít spát :D
Kvík ..
1.4.2009 03:24 slush | skóre: 9 | blog: slushuv_koutek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8

Taky jsem se tesil na nove ficury :-D. Jsem jediny, komu ty nektere body pripadaji uzitecne? :-) Treba jednotnou dokumentaci by IMHO API potrebovalo jako sul. Digitalni podpisy zdrojaku a pripadne sit duveryhodnosti podpisu, to by mi taky neprislo uplne mimo. I kdyz to samozrejme neni moc prace jadra, jako spis infrastruktury kolem...

Prcek avatar 1.4.2009 03:42 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Taky jsem se nechal napálit :-D. To je tak když člověk přijde z hospody a místo aby šel spát, tak sedne k počítači :-).
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
1.4.2009 03:54 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Hmmm, zajimavy. Po prvni vete jsem se (asi ospalosti) zamyslel, proc Linus tajil plan na 2.8. Pak mi to docvaklo:)

Akorat je blby, ze by se prvniho dubna nemely vydavat seriozni zpravicky, protoze pak si kazdej bude myslet, ze to je aprilovej vtipek, aspon ja se obvykle takhle prepnu a nad kazdou zpravickou pak premyslim (podobne jako po shlednuti Final Destination jsem par dni kontroloval deni kolem sebe, jestli mi nahodou nic nehrozi:))

Marián Kyral avatar 1.4.2009 05:26 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8

KDE 4.2.2 má vyjít dnes, snad to nebude aprílový žertík. :-D

Milan Lajtoš avatar 1.4.2009 13:44 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8

 Vyšlo, už ho týžden používam. Ja sa skôr teším na KDE-Two-Live. ;)

“Every great achievement was once considered impossible.”
peYko avatar 1.4.2009 07:20 peYko | skóre: 8 | blog: /dev/null | Žilina
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

jeeeminee... a ja som sa tesil ze sa budem ako male decko bavit s "make menuconfig" a budem kompilovat jak sialeny.. :)

...a je zo mna Liferay koder. | She sells Bourne shells by the sea shore... | Eufory - heavymetal este neumrel :)
1.4.2009 08:22 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Letos IMHO trochu slabší
volba jediného alokátoru (možná SLQB?), jediného plánovače blokového I/O (zřejmě zatím CFQ nebo jeho vylepšení) atd.
Tohle je spíš Morton než Torvalds.
celé API (pro ovladače) bude omezeno na moduly vydávané pod GPL (nebo duálně GPL + něco)
Jsem pro.
důsledná dokumentace API
Ale jo, tenhle byl dobrej ;-)
Quando omni flunkus moritati
Luk avatar 1.4.2009 13:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Letos IMHO trochu slabší
Já vím, tohle bylo lepší ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
1.4.2009 09:29 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak bod 5 pobavil jako nic jinýho :-)
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
1.4.2009 10:57 filbar | skóre: 36 | blog: Denicek_programatora | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Śkoda, že to je jenom apríl ;) Některé body jsou tam dost zajímavé. ;(

Já osobně bych přidal ještě jeden bod:

*) Jádro 2.8 bude kompletně napsané od začátku, aby se odstranily staré chyby.

Jendа avatar 1.4.2009 21:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
A zavedla hromada nových :)
kotyz avatar 3.4.2009 15:36 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Tomu se rika vyvoj. Nebo spis pokrok.
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
unknown_ avatar 1.4.2009 11:25 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No, čekal bych trochu víc humoru, když je ten apríl. Nebo sem čekal nějaký linky?
Jardík avatar 1.4.2009 11:34 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano, už teď jsou hovno ovladače od výrobců HW, povolte jen GPL, ať nemáme žádné. Nvidia ovladače jsou např. proti těm opensource radeon/hd, intel či nouveau ovladačům použitelné.

Jeden GPL projekt - program na defragmentaci disků pro Win - má 64bit verzi. V 64bit verzi musí být všechny ovladače podepsané, jinak nejedou. Autor uživatele "nutí" podepsat si je sami, že kdyby to dělal on a šířil podepsané, tak by to bylo porušení GPL licence... zajímavé, že v linuxu to proti GPL není. S body 1,2,5 souhlasím, se zmíněnými ne (ale to stejně asi nikoho nezajímá. Vždyť si ani nebudu moc napsat pitomej ovladač pro vlastně ubastlené USB zařízení, protože bych ho nikdy pod GLP nenapsal. Vyjde-li linux v takovémhle stavu, jak bylo zmíněno, rozlučte se s doteď funkčním HW. Čas přejít na BSD, nebo až zas něco ušetřím, koupím W7 nebo nějaký MacBook/MacMini s MacOS. Tohle je totiž vyloženě GPL fašismus a nic jiného. Myslet si, že se výrobci HW zeserou z GPL a vydají pod ní ovladače ... kde to žijete.
Věřím v jednoho Boha.
Jardík avatar 1.4.2009 11:35 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Aha, dostali jste mě. Jsem totiž idiot, dement, kterét, magor a mám poruchu osobnosti, datum nesleduju a už vůbec mi nedošlo, že je apríl.
Věřím v jednoho Boha.
Grunt avatar 1.4.2009 13:07 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Kéž by alespoň pár bodů nebyl vtip ale opravdový plán.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Dent avatar 1.4.2009 13:32 Dent | skóre: 21 | blog: Standovo | České Budějovice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linus Torvalds představil jádro 2.8
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ono to pročištění kódu by prospělo více molochům a ne jenom jádru. Xorg by to taky potřeboval jako sůl. Grafické prostředí v Linuxu mi přijde každou verzi pomalejší. Pokud porovnám svižnost kterékoli používanější linuxové distribuce -tedy žádné udělej si sám- a Visty (dle mého nejpomalejší verze Windows vůbec), tak Vista stále nakopává Linuxu zadek. Linux mi sice rychleji bootuje, ale to je vcelku nepodstatná záležitost...

Ale když jsem s Linuxem začínal, tak to bylo naopak - na rychlost Linuxu jsem koukal s otevřenou pusou.

Takže kdyby tenhle bod nebyl aprílový žertík, bylo by to skvělé.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.