Portál AbcLinuxu, 26. dubna 2024 05:28

Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]

29.8.2013 15:41 | Přečteno: 1139× | Hardware | poslední úprava: 14.9.2014 15:43

Před několika týdny proběhla na mailing listem drobná zpráva o tom, že gallium-nine bylo oživeno. Nakonec vyšla má předpověď na LinuxDays o Wine a DirectX :) (i přes to, že někteří vývojáři tím nebyli 2x nadšeni)

Aktualni informace najdete na wiki (nelekejte se, self-signed certifikat)

Historie
Před jistou dobou se objevila snaha zprovoznit DirectX 10/11 jako součást knihovny Gallium (součást Mesy, knihovny pro 3D grafiku). Bohužel stav byl dostačující pouze pro kreslení primitiv a to ještě ne na reálném hardwaru [Quote needed].

Tenkrát jsem se také krátce zmínil o této variantě ve své prezentaci na LinuxDays. Potom co byla Phoronixem "akčněji" přetlumočena, u některých vývojářů to vyvolalo nepříliš radostné reakce. Nakonec byla podpora DirectX odstraněna, vzhledem k úbytku zájmu ze strany vývojáře.

Přítomnost
Nyní přišel Christoph Bumiller s verzí d3d9 trackeru dotaženého do stavu, ve kterém je schopen spustit DirectX 9 hry. Autor si momentálně víc užívá her, které běží x krát rychleji než s klasickou konverzí D3D9 => OpenGL.

Samozřejmě že linuxové hry nemají podporu pro D3D9, proto Chris upravil Wine, aby bylo schopné pracovat jak s vlastním režimem => OpenGL, tak přímo s D3D9.

Osobně jsem vyzkoušel pouze demo Crysis 1 a GTA Vice City, vzhledem k grafické kartě na procesoru (AMD 6550D) nevidím zásadní rozdíl ve výkonu, ale d3d9 je stabilní narozdíl od emulace OGL ve Wine. Oznámení můžete najít zde [1]. Novinka na Phoronixu [2] a gameplay videa [3].
Gentoo ebuildy najdete v FireBurn overlay ( layman -a FireBurn ). Budete potřebovat multilib mesu (ABI_X86="32") a wine s aktivovaným USE "nine".

Budoucnost
Osobně vnímám DirectX jako alternativu k OpenGL. Technologie jako každá jiná a kromě použití ve Wine pro získaní srovnatelného výkonu s klasickými hrami na Windows je to také možnost dát vývojářům svobodu a umožnit rychlejší portování her s použití nativních API.

[1] http://lists.freedesktop.org/archives/mesa-dev/2013-July/041900.html
[2] http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQxMjk
[3] http://www.youtube.com/user/lo9765

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Salamek avatar 29.8.2013 16:23 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 na linuxu [Gentoo ebuilds]
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pokud to zustane jen ve wine tak s tim nemam moc problem, ale pokud nejake howado napadne udělat "nativni" aplikaci pro linux s DX ... tak si budu prat aby zakopnul, orchnul a v zivote se mu nepostavilo pero.

Stacilo mi mono... tohle tahani proprietarniho, patenty zatizeneho bordelu linuxu nijak nesvedci.
Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
29.8.2013 19:57 Ivorne | blog: Ivorne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 na linuxu [Gentoo ebuilds]
Tak například close source drivery jsou pořád ještě horší než svoboné implementace 'patentovaného' API.
vlastikroot avatar 31.8.2013 11:09 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 na linuxu [Gentoo ebuilds]
Furt lepsi mono nez widle :-Di
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
30.8.2013 03:24 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Akorát je škoda, že posledních asi 4 middle number verze nepodporujou hry s nvidia legacy proprietárníma driverama. Když jsem zkoušel pár starých direct3d her, tak se zobrazí jen bílá plocha (i když hra asi jede). Nějaká verze okolo 1.1.x funguje (po odškrtnutí pixel shader). Zajímavý, že ta volba v novým winecfg už není a údaje v registru to ignorovalo. Holt už asi není GF2MX400 podporovaná :-(.
Intel meltdown a = arr[x[0]&1]; karma | 帮帮我,我被锁在中国房
Luboš Doležel (Doli) avatar 30.8.2013 09:26 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
Holt už asi není GF2MX400 podporovaná :-(.
Hezky, to je tak z roku 2002, ne?
30.8.2013 22:19 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
Tyjo ale jede na tom ještě Minecraft! :-O Dokonce bych řekl, že líp než na GMA950, ale samozřejmě to škrtí pomalej procesor.
stativ avatar 30.8.2013 22:21 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
To musí být víc. Když jsem v roce 2001 dostal svůj vlastně první pořádný počítač, tak jsem tam měl GeForce 4 MX 440.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
Limoto avatar 30.8.2013 11:38 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Funguje to na Intelu?

David Heidelberg avatar 30.8.2013 21:21 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]
V případě ovladače i915g nebo ilo (i965g+) pravděpodobně ano. Sice jsem neslyšel o nikom kdo to otestoval, ale můžeš být první :) Na oficiálních ovladačích i915 a i965 to fungovat nebude (nepoužívají gallium).
Limoto avatar 30.8.2013 21:40 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nativní DirectX 9 s Wine [+Gentoo ebuild]

Tak já to testovat radši nebudu, su rád, že ten Intel funguje aspoň tak jak teď, žádná sláva to není...

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.