Portál AbcLinuxu, 8. května 2024 12:12


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Darth Phantom avatar 20.5.2010 17:36 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No Gentoo je podle mě hlavně pro skalní hračičky. Samotná kompilace není sama o sobě zas až tak špatný nápad, ale ta časová náročnost je hrůza a výkonnostní nárůst je zanedbatelný. Ovlivnit závislosti a systém pomocí USE flagů taky není špatné, ale kdo se v tom má po čase vyznat a orintovat se v tom. Navíc portage napsaný v pythonu je tragicky pomalý. Někde jsem četl už před drahnou dobou, že existuje i nějaký paladin nebo paludis, který by měl být rychlejší, ale nevím, jestli se to ujalo.
Tahle patička nemá hlavu ani patu
mirec avatar 21.5.2010 09:08 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Volá sa to paludis, úspešne používam. Rýchlejšie než portage to nie je, portage počíta závislosti tak 1:30s (síce keď portage vymažem cache tak výpočet závislosti trvá 3h) a paludis 1:40s. Je ale fakt, že portage má po každom update rozbitú cache a po update je to neskutočne pomalé (veľa overlayov, proste hrúza).
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
8.4.2012 19:45 Paolo Vigoroso-Linux
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Je to paludis a je napísaný v C, takže je rýchlejší než portage...
pavlix avatar 27.9.2013 06:24 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Sorry za reakci po dalším roce, ale to, že je něco napsané v C automaticky neimlikuje, že je to znatelně rychlejší než druhá věc napsaná v Pythonu. Je potřeba srovnávat realitu, nikoliv domněnky.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
20.5.2010 17:38 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hehe. Autor je zjevně děvka prodejná!
.sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
Michal Fecko avatar 20.5.2010 17:39 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Preco? Lebo Arch & Debian!
rADOn avatar 20.5.2010 18:07 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Na debian bych nesahl ani klackem. Na bordel bych si snad zvyknul, na binarni idiosynkrazie uz hur, ale z pomysleni na apt mi naskakuji pupinky. Byly doby kdy jsem si myslel ze nevyhody jsou vyvazeny vyhodami, ale Arch me presvedcil ze to jde udelat podstatne lepe.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
Michal Fecko avatar 20.5.2010 21:46 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Hehe, musim sa smiat :D
20.5.2010 18:12 Tapan | blog: tapan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Lépe bych to nenapsal :-) Gentoo bylo fajn hračka, člověka toho hodně naučí, může to být to pravé distro pro nějaké specifické použití, ale není a nikdy nebylo pro masy. A teď už ani pro mne - není čas. Zaplať pánbůh za Arch :-)
Jezekus avatar 20.5.2010 18:24 Jezekus | skóre: 19 | blog: jezkova_nora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hezky napsáno :-)
Ale pokud je chuť i člověk (negentooista) je schopen dát v rozumném čase jednoduchý desktop do hromady.
Za svoji dobu koketování s OS jsem jich pár zkusil a ty *nixové se mi líbily mnohem víc.
Když z nich vyberu linuxová distra tak začal jsem na Fedoře a to na "serveru", to nějak fungovalo tak jsem na stary notebook zkusil postavit Gentoo. Začátky byl krušné, ale proti Fedoře/Win XP na steném HW to lítalo neskutečně a já si Gentoo oblíbil.
Bohužel nemám tolik času hrát si se svým OS kolik bych chtěl a tak Fedora na desktop a ntb (hlavně tam) je pro mne užitečnější.
Loni o prázdninách jsem stavěl starší PC na chalupu pro babi a na 1.7GHz Celera a 256MB RAM mne nenapadlo nic zvrhlejšího než Gentoo :-D
Jede pořád bez jediného zaškobrtnutí (přidal jsem na 1GB RAM po instalaci hlavne kvuli FF) a je to překvapivě rychlé.
Zato s Debianem nejsem kamarád vůbec a Arch si se mnou taky moc nepovídá :-D
20.5.2010 18:32 blabla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Sohlasím pouze s první bodem. Optimalizace na procesor pravděpodobně moc výkonu nepřináší. Ostatní jsou postavené na hlavu. Portge tree že zabírá místo na disku? Pár set megabajtů v časech terabajtových disků je je maličkost. A navíc to jsou textové data a text se velmi dobře komprimuje. tj použití komprimovaného filesystému problém řeší. Neexistence binárních balíků? Ale kdeže, Gentoo je source based distro a přesto pro velké projetky typu OpenOffice.org, Firefox apod. náročné na délku kompilace binární balíky existují. Ne každý má trpělivost čekat na Oppen Office 3 dny (mě se to netýká, na čtyřjaderném cpu trvá kompilace necelé 2 hodiny). Navíc si můžeš vytvořit binární balíčky sám pouítím jedinhého parametru pro případ pozdější reinstalace celého systému. Proč ti vadí grafický instalátor? Existuje, nic s tím nenaděláš. Sice jsem ho neviděl, ale budiž. Někomu se může hodit. A jak omezuje možnost instalace z běžícího systému, to nechápu. Snadná správa Gentoo je prostě fakt. Pro mě je rozhodně složitější zkoumat , které služby můžu bezpečně vypnout bez dopadu na systém než jednoduše zapnout to, co potřebuji. A ořezáním závislostí USE flagy těch služeb je potřeba mnohem méně. Uživatelé Gentoo chtějí flexibilní systém a balíčkovací systém to respektuje.A jde to vypnout (--quiet). Automatické aktualizace mají taky svá úskalí, uživatelé MS Windows by mohli vyprávět (první věc, co jsem po instalaci Widlí vypínal). Vzladěné pracovní prostředí: ehm mě skutečně nezajímá, co považuje maintainer za vhodné defaultní nastavení, ale upstream. A porovnávat filozofii KDE (saje) s Portage je jak míchat jabka se zeleninou. Méně PROJEVUJICICH se chyb vyplývá ořezáním USE flagů. Rolling updates jsou super a chyby neřeším. Používám prostě poslední fungující verzi. ldd a strace, co to je? Maže se to na chleba? a o jakém testování gentoo mluvíš. Testují se snad jen jednotlivé balíky. Naco celé distro? Mohl bych pokračovat, ale nechce se mi a sleduji hokej.
rADOn avatar 20.5.2010 20:35 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
  • RTFA. Nepsal jsem o tom kolik zabírá portage, upozorňoval jsem případné nadšence že je to víc, než ušetří prořezáním závislostí. Ale když už jsi do toho kopnul - problém portage není velikost dat, ale fragmentace těch dat na tisíce maličkých souborů. Diego to dokonce měřil.
  • -bin balíky nejsou to co si myslíš. To jsou balíky které binárně dodává upstream a je důvod je mít. Například mozilla brání nazývat firefox cokoliv jiného než jejich vlastní kompilát (ano vím že to jde vynutit useflagem, ale to je v podstatě "nelegální" :-). Binární balíky v gentoo je něco úplně jiného a platí pro ně to, co jsem napsal - jsou užitečné úplně jinak .rpm a .deb.
  • Grafický instalátor mi nevadí, vadí mi situace kdy si nějaký nadšenec si něco nakliká netuše do čeho se pouští, týden strávi kompilací, další týden dělá ramena jak má teď všechno --march rychlý a pak se zákonitě nasere, vrátí se k blbuntu a zbytek života bude na gentoo házet špínu. Konzolová instalace má tu krásnou vlastnost, že tyhle lidi buď dostatečně vyděsí, nebo jim dá nějaký počáteční znalosti na kterých se dá stavět. Protože klikátko je nemusí vyděsit dostatečně, děsím je tady já…
  • Snadná správa čehokoliv je věc vkusu a zvyku. RTFA, nepsal jsem o tom jestli je správa gentoo lepší nebo horší, pouze jsem upozorňoval, že jednoduchost emerge není tak jednoduchá, protože některý věci vůbec neumí.
  • Automatické aktualizace ve wydlích tolik neznám, v době kdy se objevily už jsem používal Gentoo :-) Ale i když je nemám rád, ne neznamená to že nejsou použitelným řešením pro počítačově méně gramotné lidi.
  • ditto pracovní prostředí - já si svoje KDEčka taky rozhrabu k nepoznání, ale znám nemálo lidí kteří na takové voloviny nemají čas ani chuť. Určitě budou spokojenější s předžvýkaným a předtráveným blbuntu. RTFA again, nepsal jsem jestli je to dobře nebo špatně, pouze jsem upozorňoval lidi kteří čekají blbuntismus že budou čekat marně.
  • Gentoo má QA tým a testuje se i jinak. Až proděláš nějaký ten problémový upgrade gcc, zlib neápadně rozbije půl systému a pdobné humorné situace, pochopíš. Byl bych mnohem radši kdybys navždy žil v blažené nevědomosti :-)
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
20.5.2010 22:18 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
nastesti graficky instalator je uz opusten .....
USE="-gnome -kde";turris
26.12.2010 13:52 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
  • Grafický instalátor mi nevadí, vadí mi situace kdy si nějaký nadšenec si něco nakliká netuše do čeho se pouští, týden strávi kompilací, další týden dělá ramena jak má teď všechno --march rychlý a pak se zákonitě nasere, vrátí se k blbuntu a zbytek života bude na gentoo házet špínu.
Záleží na typu zoufalce. Já Gentoo zkusil - nainstaloval (terminál+handbook), rozchodil, zjistil že na to nemám a vím o tom prd, ani jestli jsem ho nainstaloval správně, tak se zase na čas vrátil k ubuntu. Teď (celkem) spokojeně provozuji Arch.
A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
Grunt avatar 20.5.2010 20:54 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Gentoo je parádní distribuce až ve chvíli kdy člověk zjistí, že ho opravdu potřebuje.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
24.5.2010 00:57 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Přesně tak jsem se ke gentoo také dostal. Nebavilo mě už na fedoře3 ručně při každém update překompilovávat dokola jádro, ati ovladače, firefox a mplayer se svými vlastními volbami (a možná něco dalšího, už je to doba).

Délka kompilace není problém, pořídil jsem si čtyřjádro a dost ram (dnes už asi běžný standard) na kompilaci většiny balíku v tmpfs. Navíc můžu kompilovat přes noc (nice ionice -n 6 paludis -i installed-packages && poweroff). Na druhou stranu na notebook jsem dal opensuse. Se svými 1.3GHz bych toho moc neukompiloval, kompilace na hlavním stroji mě neláká (složitější údržba, problém s updaty mimo domov). Navíc si můžu vychutnávat povedené snahy o integraci vzhledu programů (kde4 dialogy ve firefoxu aj., vyladěný vzhled) a nemusím hnout ani prstem. A nakonec to chce prostě jeden "stable" počítač, odkud můžu opravovat vzdáleně chyby nebo dokončovat práci, kdybych si hlavní stroj poslal do kytek (například když místo rm -rf /foo/* napíšu rm -rf /foo/ *).
Only Sith deals in absolutes.
20.5.2010 22:16 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
gentoo je prace na zacatku ... pak se stava prakticky bezudrzbovym systemem
USE="-gnome -kde";turris
Marián Kyral avatar 21.5.2010 05:34 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Až na takové drobnosti, jako je nefunkční myš a klávesnice po upgradu xorg a hledání na netu, jak se sakra ten hal vlastně konfiguruje. No a pár měsíců na to už je hal v tahu a musíš totéž hledat pro udev. Ale tentokrát už to bylo trochu jednodušší ;-)

A nedávno jsem třeba řešil problémy s libpng. Pustil jsem lafilefixer a pak jsem musel překompilovat skoro půlku systému.
21.5.2010 09:23 CEST
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
To je presny. Nastesti jsem to v praci pri nastupu HALu nejak vyresil bez HALu, pak kdyz prisla nova verze Xorg, tak to HAL nepouzivalo a prestala mi klavesnice taky fungovat, ale to se taky nastesti podarilo vyresit. Akorat ted jedu bez ati-drivers pouze s Xorg ati driverem a obraz (2D) je dost pomalej.
kotyz avatar 21.5.2010 10:30 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
jo, libjpeg, libpng a x.org to bylo v archu taky (a rek bych ze i v jinejch distrech na to narazeli). ale takovy problemy s tim zase nebyly. teda s tim x to bylo celkem v klidu, na hal sem nemusel sahnout, slo to i bez nej, jenom se to muselo v konfiguraku zduraznit. no kvuli tomu libjpeg a libpng mi prestala fungovat pulka programu, ale stacilo si vedle novy nainstalovat i starou verzi a fachali zase vsechny, stary i novy. (libjpeg mam tusim uz tri verze - 62, 7 a 8). kdyz si to clovek ohlida, tak to nema takovy brutalni nasledky ...
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
alblaho avatar 21.5.2010 08:52 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Musím říct, že je to opravdu výborně napsané. S obsahem souhlasím ale taky se mi hrozně líbil ten styl, jazyk. Opravdu na úrovni. Dík.
21.5.2010 09:31 RoboShim
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Jojo, napsany je to fakt skvele.

Pri cteni prvnich paru vet jsem chtel nastvane reagovat a oponovat, ale pak jsem to docetl cely a musim priznat, ze to je pravda.

Mam Gentoo doma a v praci. V praci je to docela v pohode, na tom PC delam kazdej den, takze se da system udrzovat, ikdyz jsem uz z denniho updatovaciho cyklu presel na nahodny (kdy mam zrovna chut a cas).

Doma mam bohuzel Gentoo v rozjebanym/nefunkcnim stavu. Aktualizovany uz nebylo par mesicu. Misto toho mam Debian Stable a kdyz se nahodou k pocitaci dostanu a mam cas, tak se snazim v gentoo aspon zupdatovat balicky. Pak bude jeste nutny rozchodit zase Xka a pridat novejsi jadro.

Nicmene na Gentoo se mi libi rolling-updates a moznost si nainstalovat nejnovejsi verzi, ikdyz je unstable. Zda se mi taky jednodussi vytvorit si ebuild pro nejaky novy program nebo jenom pridat nejaky patch, nez treba v Debianu.

Na druhou stranu v debianu se dobre delaji hracky jako NFS boot nebo Debian v RAM, protoze je proste dobre pripravenej system pro vytvareni initrd a spousteci skripty. Zda tohle ma i Gentoo nevim, ale rozhodne je rychlejsi pripravit minimalistickej Debian system (mam ted ramdisk debian tusim kolem 300MB) s jadrem a initrd a par malyma skriptikama, ktery to z ty RAM spusti, nez to vsechno kompilovat v gentoo (asi by to taky slo, ale byla by s tim urcite vetsi prace a spotrbovalo by to vic casu).
mirec avatar 21.5.2010 09:13 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je vidieť, že to písal skutočný užívateľ Gentoo. Sám by som to nenapísal lepšie.

K množstvu miesta na disku, ktoré zaberá portage som to poriešil pomocou squashfs. Zaberá to málo miesta a čo je pre mňa dôležité minimalizuje to zdĺhavé čítanie z disku pri riešení závislostí.
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
21.5.2010 09:36 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Mam Portage v 730MB loopback file (v nom reiserfs) a /var/cache/edb v 210MB dalsom (rovnaky fs). A na veci ako sync a emerge world mam aliasy, ktorymi najprv nacitam loopback do systemovej cache a az potom spustam synchronizaciu alebo emerge. Dost to rychlostne pomohlo. Tym, ze je to v suvislych filoch, tak sa sekvencne dohromady nacitaju za cca 10s a kedze mam 3GB RAM, tak to v nej nejaky cas vydrzi a dalej sa na disk uz skoro nepristupuje:
alias esync='dd if=/portage.img of=/dev/null && dd if=/portage-cache.img of=/dev/null && eix-sync'
alias eworld='dd if=/portage.img of=/dev/null && dd if=/portage-cache.img of=/dev/null && emerge -auNDtv world --with-bdeps y'
Loopbacky to udrzia fyzicky blizko na disku a aj keby som to najprv nedostaval do cache, tak je to rychlejsie ako nahanat 100 000 mrnavych suborov po celom disku. To, ze cache funguje vidno na opakovanom spustani eworld, kde nacitanie loopbackov trva dohromady uz iba 2s. Subory vo vnutri loopbackov su asi fragmentovane, ale nevadi to, pretoze vdaka dd si to len posklada jadro v pamati a disk moze citat sekvencne a nie stale cvicit hlavickami.
If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
Freeman avatar 21.5.2010 09:40 Freeman | blog: freeemans
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Existence grafického instalačního programu je největším omylem v historii Gentoo.
Souhlas.
21.5.2010 17:04 gentus
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Gentoo je vyborna distribuce. Po zkusenostech s ostatnima bych nemenil!!! (Debian, Arch, mandriva, "winbuntu", slackware, ...) Opravdu neni pro skalni bubuntaky, nebo lidi kteri o vnitrnostech linuxu nic nevedi a nechteji se ani ucit, ale pro ostatni vyborna volba, hlavne diky moznosti poskladat si co chci a jak chci.

Po prvotnim nastavenim neni o nic slozitejsi nez ostatni distra, rekl bych i jednoduzsi(hledat neco v bubuntu na standardnich mistech napr v /etc je marnost nad marnost). Jedu unstable a opravdu clovek obcas narazi na problem, ale jeho oprava je vetsinou diky http://bugs.gentoo.org malickosti.

Kompilace neni nejmensi problem, hardware je dnes tezce naddimenzovan pro potreby windows hracu.

ps.: KDE ani GNOME nejsou dobra pracovni prostredi, ale spise omalovanky. Pro rozumnou praci staci dobre nastavene minimalisticke WM (openbox, awesome, ...),je to mnohem produktivnejsi. (preci jen pouzivam pro praci i zabavu jednotlive aplikace a ne WM)

30.8.2011 10:49 Cold
Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč neinstalovat gentoo
:)))) vyborny clanek, muzu souhlasit s tim ze Obrovsky omyl je ten Graficky instalator, testoval sem to jednou a ani to nenabootovalo, co se tyce toho vykonu, autor by asi mel na stejnem HW nainstalovat Ubuntu nebo Debian a pak Gentoo a zkusit par testu co se tyce Mysql apod. a pak urcite uvidi neco jineho nez 3-5% :) zbytek mi pripada jako kybl blabolu z nudy, je pravda ze prvotni instalace a prizpusobeni systemu zabere desitky hodin ale dalsi prace a aktualizace je stejna jako u ostatnich distribuci

urcitou vyhodu bych videl v komunite kolem Ubuntu (Debianu) protoze zaplaty atd. jsou hotove podstatne rychleji ale stale se nemuzu zbavit dojmu ze Debian, Ubuntu, Mandriva jsou distribuce ktere vas provedou grafickym instalatorem, hodi primo do Gnome, KDE nebo XFCE bez nutnosti vedet cokoli o linuxu - nejlepsi volba pro lidi prebehle od Windows co si od prvniho nabootovani zacnout rikat Linux Guru ;)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.