Portál AbcLinuxu, 18. května 2024 21:25

Tvůrčí monopol 2: amatérská liga

9.12.2009 00:37 | Přečteno: 1493× | Autorský zákon | poslední úprava: 9.12.2009 00:39

Minule jsem rozebíral článek Romana Strejčka na téma "legitimní nároky autorů". Dnes se podíváme na zoubek oblíbenému tvrzení mediální lobby, že liberalizace autorského zákona připraví autory o živobytí a tím způsobí konec kultury v Čechách.

Já osobně se o živobytí autorů vůbec nebojím. Autoři mají i bez zákazu nekomerčního sdílení spoustu možností, jak na svojí tvorbě vydělat. Experiment kapely Radiohead ukázal, že lidé jsou opravdu ochotní za dobrou hudbu platit, i když nemusí. Sice ne všichni a ne moc, ale v průměru kapele vychází větší zisk na jednu kopii než z prodeje CD přes velké vydavatelství. Jiné modely pak vycházejí vstříc i více paranoidním autorům. Například v modelu "výkupného" autor vydá jedno dílo, řekne cílovou částku a slíbí vydání dalšího díla, pokud mu od fanoušků do určité doby sejde dost peněz na účet. Další možností je využívat sdílení nahrávek jako propagaci pro živé koncerty, jako to dělá Jaromír Nohavica. A v neposlední řadě si autoři mohou vzít příklad z open source vývojářů a živit se třeba tvorbou na zakázku. Marketingové fantazii se meze nekladou.

Ale dejme tomu, že naše kulturní vykopávky se nové podobě autorského zákona přece jen přizpůsobit nedokážou a skončí. Bude to vážně taková tragédie? (Diskuzi o tom, že měli skončit už dávno, raději nechme stranou.) Mediální lobby se snaží tvrdit, že ano, protože je nikdo nenahradí.

Proč se ale například zástupci fotbalových klubů podobně nebojí o osud naší fotbalové reprezentace po odchodu dnešních špičkových hráčů do fotbalového důchodu? Odpověď je jednoduchá: Zatímco špičkoví fotbalisté pomalu stárnou, jejich kluby si vychovávají hned dvě další generace jejich nástupců v amatérské lize. Ač se o sport jinak nezajímám, tuhle informaci mám díky jednomu softwarovému projektu ověřenou z první ruky.

Nahrávací společnosti ale nemají sebemenší zájem vychovávat nástupce svých dvorních hvězd. Ve světě podle nahrávacích společností žádná amatérská liga neexistuje. A aby taky jo, vždyť je to konkurence! Když už je potřeba doplnit počty hudebních hvězd, vyhlásí se nějaká akce typu Superstar. Během několika týdnů televize připraví jednu oběť, které se ještě během oblbnutí z čerstvě nabyté slávy podstrčí standardní nevýhodná nahrávací smlouva, a na další sezónu je vystaráno.

Už samotné počty uchazečů na akcích typu Superstar jsou ale důkazem existence amatérské ligy. A rozhodně ne malé. Dalším důkazem jsou kapely, kterým se občas podaří prorazit i bez účasti televizních kamer. I kdyby celá dnešní hudební scéna dirigovaná z nahrávacích společností odešla do důchodu, rozhodně by to neznamenalo zánik české hudby. Někdo by dokonce řekl, že by jí to jedině prospělo. Dřív platilo rčení "co Čech, to muzikant". Internet dnes ukazuje, že to nejspíš platí pořád. Opravdu je tedy tvůrčí monopol nahrávacích společností potřeba?

       

Hodnocení: 87 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

9.12.2009 10:08 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pěkný článek! Naprosto souhlasím. A je to také jeden z důvodů, proč budu volit Českou Pirátskou Stranu (ještě důležitější je však důraz ČPS na zachování soukromí, práv a svobod na Internetu).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Nicky726 avatar 9.12.2009 10:46 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
+1
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
David Ježek avatar 9.12.2009 10:30 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ad vykopávky: souhlasím, ty se nepřizpůsobí a budou tu smrdět pořád. pro mě důkazem šílené lobby a neoochotě a neschopnsoti se posunout dále je to, že ten vyučenej elektrikář každý rok už několik desetiletí vyhrává slavíka (nic proti němu, neznám jeho produkci) a nevěřím ani co by se za nehet vešlo tomu, že je každý rok vždy ten opravdu nejlepší, vydává nová a nová alba a je vůbec invoativní rok za rokem. až jednou "Kája" umře (což mu nepřeju, klidně ať tu je do 110 let), tak se s kýmkoli vsadím, že daný rok vyhraje znovu, a to "čestného in memoriam slavíka".
9.12.2009 10:38 tester
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Dovolím si nesouhlasit - kdyby se ty "staré vykopávky" nepřizpůsobily, tak tu nejsou. To, že pořád vyhrávají ankety, zpěvné ptáky a shitparády je naopak důkazem toho, že se přizpůsobit dokázaly.

To, že moje oblíbená hudba je mimo hlavní proud a to, že současná populární hudba a nejoblíbenější zpěváci a skupiny jsou zcela mimo můj vkus, to považuju naopak za určitou výhodu. To, že neznám Kolářovy alba a z mladé Vondráčkové je mi blivno, svědčí o tom, že jsem si i přes očividné problémy s interpunkcí zachoval alespoň špetku zdravého rozumu.
David Ježek avatar 9.12.2009 11:06 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Dovolím si nesouhlasit - kdyby se ty "staré vykopávky" nepřizpůsobily, tak tu nejsou. To, že pořád vyhrávají ankety, zpěvné ptáky a shitparády je naopak důkazem toho, že se přizpůsobit dokázaly.
nesouhlasím. proč je kája furt první má zhruba stejný důvod jako proč eva+vašek prodávají nejvíce cd, nebo proč ksčm má stále tak vysoké volební výsledky.

ale přiznám se, že nevím , podle jakých kritérií se slavík vyhrává (hlasy/sms? prodeje cd? něco jiného?)
9.12.2009 11:29 Lují
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Ty hrozne rad kritizujes, prestoze o problematice nic nevis. Sam ale kritiku prijmout neumis. Vymluvis se na cas nebo na to, ze kvalita tvych clanku je umerna tomu, kolik za ne dostanes zaplaceno.

Kvalita tve zdejsi produkce je ale mizerna. Treba i ten tvuj preklad rozhovoru s nvidiakem - tak tupe otrocke kopirovani puvodniho slovosledu jsem jeste v casopisu na urovni abclinuxu opravdu nevidel.

Vidis? Mozna az priste zacnes psat o vyucenych elektrikarich, zamysli se, jestli chces stejne tupe reci slyset sam o sobe.

PS: Nic proti tobe nemam, pokud zrovna kolem sebe nedstis siru. Ted trochu muj pohar pretekl, tak to tak ber.
9.12.2009 19:02 cadic | blog: cadic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
tak ho nech, někdo soudí lidi podle rasy, někdo podle třídy, někdo podle vzdělání, co je na tom že pro někoho vyučení elektrikářem == neumí zpívat? by mě zajímalo, 1) z čeho má doktorát že opovrhuje elektrikářema a za 2) v jakej opeře zpívá že kritizuje gota?
9.12.2009 22:02 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Možná se pletu, ale skoro jakoby tu někomu šlápli na kuří voko, totiž na Božského™ Káju™...
9.12.2009 23:03 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Marná sláva, on Kája, ta příšerná zombie, je pořád ještě skvělý zpěvák. A to říkám s plným vědomím ohavnosti věcí, které zpívá. Ty texty jsou nechutné, ovšem podání parádní.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
alblaho avatar 10.12.2009 16:03 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Je to tak.

Jinak Slavíka vyhrává díky výběrovému efektu: hlasují babičky co čtou Květy.
9.12.2009 12:00 AHAHA | skóre: 7 | blog: ZZZ
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Vitezstvi Karla v Ceskem slavikovi nevypovida ani tak o jeho prizpusobeni dnesnim podminkam jako spis o kvalite poradu, prizpusobeni divaku atp.
9.12.2009 10:40 tester
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
PS: Ještě k té neochotě a neschopnosti posunout se dále - znáš to o tom, že vítězná sestava se nemění? ;-)
9.12.2009 11:17 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Jde o to kdo v té anketě hlasuje. Vzorky obyvatelstva hlasující v superstar a v soutěži český slavík jsou zřejmě dost disjunktní. Ostatně co jsem slyšel, tak letos se při vyhlašování slavíka říkali "body" a né "hlasy" (těch prý bylo tak málo, že by si udělali ostudu).
never use rm after eight
9.12.2009 11:03 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Kejklíři", šašovia, cirkusanti to všetko bolo slobodné (aspoň čo som čítal a videl "autentické filmy") zamestnanie do 19 storočia. Ktoré maximálne uživilo človeka (nezbohatol).

Teraz si z toho nahrávacie spoločnosti urobili ustanovizeň. (aj tak len po väčšine "zdierajú" hudobníkov).

ps. Ináč plne súhlasím s blogom a keby som mal české občianstvo Česká pirátska strana by mala ďalší hlas.
9.12.2009 13:21 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proč je tenhle zápisek zařazen do kategorie "Autorský zákon", když se týká antimonopolního zákona a s autorským právem nijak nesouvisí?
9.12.2009 15:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tvůrčí monopol 2: amatérská liga
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
+1 pěkné...
What Big Oil knew about climate change

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.