Portál AbcLinuxu, 25. května 2024 13:44

Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)

15. 5. 2008 | Michal Vyskočil
Články - Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)  

Integrace nástroje pro generování sestav do Kexi, databázového nástroje v KOffice. Začátek práce na nové hře pro KDE - Parsek, klienta pro hraní strategických 4X her založených na Thousand Parsec.

Tento týden

Styly položek menu se z KDE3 "Classic" menu vrátily do menu Kickoff. GetHotNewStuff pro barevná schémata KDE. Seznam "naposledy navštívených" v Konqueroru. Nový zjednodušený modul pro nastavení klávesových zkratek. Možnost vytisknout si "tahák" s klávesovými zkratkami. Plugin pro automatickou kontrolu a podpora pro GetHotNewStuff v KLinkStatus. Podpora pro synonyma, antonyma a falešné bratry v Parley. Vylepšené online hraní (přes GGZ) v KSquares. Funkce "Photocopy" v Kooka. Několik skriptovacích vylepšení a integrace v Kross a Plasmě. Schopnost sledovat vstup a výstup procesu a podpora pro pozastavení a opětovné spuštění procesu v KSysGuard. Schopnost měnit velikost vzdáleného VNC desktopu v KRDC. Kontrola překlepů za běhu se dostává do Kile. Práce na propojení knotify-dbus-plasma. Celoobrazovkový KDE spořič obrazovky, bez blikání. Printer-applet (napsaný v Pythonu) nahradil KJobViewer. Kubrick a Glimpse se přesunuly do kdereview. KTip byl vyhozen. Různá rozumná zlepšení výchozího nastavení KDE. Opravná verze KDE 4.0.3 byla označena pro vydání.

Kexi

Adam Pigg píše o vylepšené tvorbě sestav v Kexi:

Nástroj, momentálně pojmenovaný "pgzkexireport2", přidává dlouho chybějící podporu pro tvorbu sestav v databázové aplikaci KOffice - Kexi. Co začalo jako separátní plugin pro Kexi 1, se časem vyvinulo do současné podoby, kdy je plně integrován do Kexi.

Kdokoli, kdo občas používá databázi, ví, že je nezbytné být schopný prezentovat data ve formátu, který může být předveden ostatním. Jako jednoduchý (a zcela fiktivní) příklad, který jsem vytvořil pro testování funkčnosti, mám tabulku s hodnotami dešťových srážek v průběhu jednotlivých dní a sestavu, která to shrnuje, včetně týdenního součtu a průměru.

kcd 104 kexi 1

V současnosti je tvorba sestav téměř hotová - seznam vlastností z doby před pár týdny vypadal takto:

kcd 104 kexi 2

To, co na předchozím seznamu chybí, je naprosto užasná (dobře, je tak úžasná. jak může být, pokud hovoříme o tvorbě sestav) podpora skriptování, která v zásadě umožňuje provádět v průběhu vykreslování sestavy různé akce. Nejčastějším způsobem použití bude pravděpodobně změna vlastností položek založených na hodnotách dat. Jako rozšíření posledního příkladu je jednoduché zvýraznit dny, ve kterých byly srážky vysoké...

kcd 104 kexi 3

...pomocí skriptu, jako je tento (úplně si neodpovídají, protože je předchozí screenshot poněkud starší):

kcd 104 kexi 4

Doufám, že za nějaký čas se plugin stabilizuje na něco, co uživatelé pustí z hlavy a budou to prostě používat pro svou běžnou práci při tvorbě sestav, se všemi schopnostmi, které by mohli mít i u hlavních hráčů, jako jsou Oracle, Crystal Reports nebo MS Access.

Možná by mohl existovat nějaký druh standardu pro definici sestavy, který by byl použitelný ve všech možných databázových nástrojích, takže pokud sestavu otevřeme dejme tomu v OpenOffice.org Base, mohla by rovněž fungovat.

Výše uvedené screenshoty ukazují skriptování za použití QtScript, který je v čase psaní tohoto příspěvku v SVN. Momentálně probíhá náhrada za skriptovací engine Kross z koffice/kdelibs, který je jazykově neutrální, a tak daleko atraktivnější.

Nemůžu si za tohle všechno připsat zásluhy... když jsem začínal, hledal jsem existující nástroj pro tvorbu sestav, který bych mohl použít s Kexi, a našel jsem OpenRPT (www.openrpt.com). Naštěstí byl licencován pod LGPL, takže byl vhodný pro začlenění do Kexi. To, co je v současnosti v Kexi, je dost odlišné a nekompatibilní s původním OpenRPT, protože bylo mnoho částí odstraněno/nahrazeno kódem z KOffice. Například byl využit systém koproperty z Koffice a v zásadě byly knihovny z KOffice použity všude, kde to bylo vhodné. Doufám, že v budoucnu budu spolupracovat s vývojáři OpenRPT na začlenění některých změn zpět do jejich kódu tam, kde to bude možné.

Pokud to někoho zajímá a chtěl by se zapojit do vývoje nebo psaní dokumentace, prosím připojte se na náš IRC kanál (#kexi na irc.freenode.net) k diskusi. Určitě bude nutné mít dokumentaci pro skriptovací API a pokud má někdo nápady, o kterých se domnívá, že by mohly být přínosné, rád je uslyším!

Parsek

Jure Repinc představil začátky práce na nové hře v KDE - Parsek:

Před několika málo minutami jsem naimportoval Parsek do KDE SVN, do playground. Na Parseku jsem začal pracovat v prosinci 2006, abych se naučil programovat v Qt a KDE. Naneštěstí jsem od té doby neměl na práci dostatek času.

Takže, rychlý úvod do Parseku. Je to klient pro hraní tahových 4X strategických her, které jsou vytvářeny prostřednictvím frameworku Thousand Parsec. Tyto hry jsou zasazeny do vesmíru, takže jsou jako pokročilejší verze hry Konquest (ačkoli pravidla mohou být naklonována do skupiny pravidel, která běží na serveru).

Pro připojení k serveru a komunikaci s ním používá Parsek existující C++ knihovnu pro Thousand Parsec. Což znamená, že velká část práce je dávno hotová a zbývá vytvořit hezký vzhled a snadno použitelné uživatelské rozhraní a vše ostatní, co je k tomu potřeba.

V současné chvíli s klientem ještě nemůžete hrát hry. Lze jej zatím použít k připojení se na herní server, stažení objektů a jejich zobrazení v podobě jednoduchého stromu. Rovněž stahuje zprávy a zobrazuje je v jednoduché tabulce.

Při troše štěstí budu mít v nadcházejících měsících na práci na Parseku více času. První věcí, kterou je třeba udělat, je vytvoření hvězdné mapy (s navigační lištou podobnou té, která je v Dolphinovi, pokud to bude možné), umožnit zobrazit a přidávat příkazy objektům a zkrášlit hlášení zpráv a strom vesmíru. Prostě zařídit, aby s tím šly hrát hry!

Jeden z plánů pro vzdálenější budoucnost rovněž zahrnuje port klienta do prostředí Qtopia, aby bylo možné hrát z mobilního telefonu a dalších zařízení.

Rozhodně doufám, že byl import do SVN správný a že v kódu nebo CMake souborech není mnoho začátečnických chyb. Jakákoliv pomoc a zpětná vazba je vítána!

Nedávno se na KDE Community objevil zajímavý komentář člena týmu editorů Dotu (dot.kde.org) Daniela Molkentina, který je nešťastný ze znatelného zhoršení úrovně některých komentářů na Dotu, oficiálním místě pro zveřejňování novinek ze světa KDE. Také na Dotu pomáhám jako editor a vidím to stejně. Snažím se číst všechny komentáře na Dotu (a vždy čtu všechny u Digestů) a vím, že dost lidí v rámci KDE má podobný pocit.

Toto je vydání Digestu číslo 104, což znamená, že KDE Commit-Digest je už 2 roky starý! Navzdory tomu, co tvrdí někteří komentátoři na Dotu, nebyl jediný týden, kdy by Digest nevyšel od doby, kdy jsem před 104 týdny začal. Narozeninová přání jsou vítána prostřednictvím PayPalu nebo komentáře na Dotu!

Statistiky

Shrnutí commitů

Stav překladů (i18n)

Commity: 2625 od 225 vývojářů, 5350 změněných řádek, 1236 nových souborů.
Otevřené chyby: 16448
Otevřené požadavky: 13899
Otevřených chyb: 269 za posledních 7 dní.
Zavřených chyb: 168 za posledních 7 dní.

Modul Commitů
/trunk/KDE
824
/trunk/l10n-kde4
521
/trunk/extragear
231
/trunk/playground
183
/branches/stable
136
/branches/KDE
124
/trunk/www
111
/branches/extragear
103
/trunk/koffice
86
/branches/work
74
Řádek Vývojář Commitů
248
Gilles Caulier
115
209
Laurent Montel
89
124
Tobias Koenig
52
49
Thanomsub Noppaburana
49
108
Aurelien Gateau
48
88
Dan Meltzer
39
39
Friedrich W. H. Kossebau
39
84
David Faure
38
60
Sébastien Renard
38
78
Michael Jansen
35

Jazyk Hotovo procent
portugalština
99%
řečtina
97%
švédština
92%
japonština
92%
ukrajinština
88%
nizozemština
88%
němčina
86%
brazilská portugalština
85%
polština
85%
Low Saxon
84%

Lovci chyb

Lovec chyb Počet zavřených chyb
Thomas McGuire
19
Aaron J. Seigo
17
Pino Toscano
15
Peter Penz
10
Maks Orlovich
10
Luboš Luňák
9
David Faure
9
Joris Guisson
8
Urs Wolfer
7
A. Spehr
6

Program Cvrkot
Amarok
9815
K3b
4875
KMail
4840
Kopete
3320
KDevelop
2595
Plasma
2489
Kaffeine
2037
Kate
2001
Solid
1873
Kontact
1790


Osoba Cvrkot
David Faure
2110
Stephan Kulow
1749
Aaron Seigo
1390
Torsten Rahn
1367
Jonathan Riddell
1132
Laurent Montel
1030
Stephan Binner
782
Thiago Macieira
668
Zack Rusin
638
Adriaan de Groot
631

Článek je překladem č. 104 KDE Commit Digest. Původní autor Danny Allen.

Seriál Co se děje v KDE (dílů: 13)

První díl: Co se děje v KDE - 94 (20. 1. 2008), poslední díl: Co se děje v KDE - 108 (27. 4. 2008).
Předchozí díl: Co se děje v KDE - 103 (23. 3. 2008)
Následující díl: Co se děje v KDE - 105 (6. 4. 2008)

Odkazy a zdroje

KDE Commit-Digest 104

Další články z této rubriky

Týden na ScienceMag.cz: Neutronové molekuly – neutrony se mohou vázat na kvantové tečky
Týden na ITBiz: Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucnosti svého oboru, většina ale počítá s velkým vlivem AI
Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry
Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
Týden na ScienceMag.cz: O krok blíže k molekulárním počítačům

Diskuse k tomuto článku

belisarivs avatar 15.5.2008 12:18 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dekuji za vas praci. Tesim se na dalsi dil.

Jenom me prekvapuje, ze se nepise vice o Amaroku, kdyz to tam svisti nejvic.

informace o Kile taky potesi.
IRC is just multiplayer notepad.
15.5.2008 13:56 sssssssss | skóre: 15 | blog: cotoje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jen doufám, že ten výchozí vzhled oken nebude v ostrym KDE 4.1, protože to fakt vypadá jak classic ve woknech a je to silně nechutný (maj vývojáři po ruce nějakýho grafika? Nebo to dělaj v zakouřený místnosti?). Ano vim, že se to dá lehce změnit.
hmm
belisarivs avatar 15.5.2008 15:59 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
To je vec nazoru. Mne se Oxygen theme i to odvozene libi.
IRC is just multiplayer notepad.
15.5.2008 16:10 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Nápodobně, jak už jsem psal v jiné diskuzi, Oxygen theme považuji za nejkrásnější a nejprofesionálnější grafický styl jaký kdy pro KDE vzniknul.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
dayvee avatar 15.5.2008 18:19 dayvee | skóre: 4 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
mam k nemu mnoho vyhrad, ale souhlasim, ze je to to nejlepsi, co zatim mame
debian was first announced on my 3rd birthday :)
Milan Lajtoš avatar 16.5.2008 18:43 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Oxygen je fajn, ale dal by sa este vylepsit.. Napr. tlacitka na window frame sa mi vobec nepacia. groupbox je prilis "vyvyseny", atd. Ale ked bude Domino pre Qt4, tak moja volba je jasna.. ;)
“Every great achievement was once considered impossible.”
17.5.2008 08:17 linuxak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Oxygen je fakt hnus, kopie Masoxu. KDE začíná kopírovat i GNOME(konfigurační nástroje)
belisarivs avatar 17.5.2008 08:42 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
Mac OSX ma pekne gui a od Oxygenu se dost lisi.

Za koho mluvis, kdyz rikas, e Oxygen je hnus? Ja ti pravo mluvit za me nedal a spousta dalsich, kteri se sjhodli, ze Oxygen je hezky, taky ne.
IRC is just multiplayer notepad.
17.5.2008 21:27 linuxak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
mluvím jen a jen za sebe a říkám že oxygen je pro mě odpudivé.(sry mohl sem to napsat jinak)
Luboš Doležel (Doli) avatar 18.5.2008 00:39 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 104 (30. 3. 2008)
KDE začíná kopírovat i GNOME(konfigurační nástroje)
Spíš ještě nedodělali všechny ty checkboxy a políčka v nastavení :-)

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.