Portál AbcLinuxu, 26. dubna 2024 09:03


Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
9.10.2013 02:14 Halis | skóre: 6 | blog: capacitor
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vážený pane Olšáku,

děkuji za kvalitní a aktuální článek. Pevně doufám že je to jen začátek seriálu. Vaše přednáška na LinuxDays inspirovala nejen mne, ale i mé známé k vyzkoušení TeXu, a tento text nám bude jistě velmi nápomocen.

S pozdravem a očekáváním pokračování

Halis
11.10.2013 09:54 tany
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Také se musím připojit k poděkování, úvod k seriálu mě navnadil k dalšímu čtení.
11.10.2013 14:58 Mira
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
+ 100000

Velice se tesim, az budu (konecne) umet poradny nastoj na psani. Dekuji a verim v kvalitni pokracovani serialu.
9.10.2013 05:43 Petr Dvořák
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Brilantní článek. V roce 2010 jsem u vás absolvoval semestrální kurz a hrozně rád se nyní vrátím a připomenu si tu atmosféru na přednášce. Vírem wysiwyg světa TeX nepoužívám, ale cítím, že tento seriál a vaše nová knížka by mohly být novým impulsem.
Josef Kufner avatar 9.10.2013 10:18 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Pokud potřebuješ WYSIWYG a stýská se ti po TeXu, zkus LyX.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
9.10.2013 06:36 petr
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro psaní diplomky nebo semestrálních prací je LaTeX nejlepší nástroj.
Petr Tomášek avatar 10.10.2013 22:32 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Osobně bych řekl že plainTex (resp. plainXeTeX) bude lepší ;-)
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
9.10.2013 06:48 ertwertwe
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zamacknul jsem slzu v oku. cim dele jsem pryc z akademicke sfery tak TeX, LaTex stale vice a vice zapominam. a to jsem v tom kdysi psal vsecko.
9.10.2013 08:37 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
normálně nekomentuji, ale tenhle článek a tenhle komentář mi mluví z duše. Bakalářka, diplomka, hromada seminárek, pomocné texty (někdo řekl taháky? :-)), tohle všechno v LaTeXu. Dneska bych už nedal validní dokument.

Takže

+1
xkucf03 avatar 9.10.2013 15:40 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)

Je nějaký důvod v tom nepokračovat i mimo školu? V předchozí práci jsme měli část dokumentaci psanou v MS Wordu (bohužel) a část v DocBooku a převáděnou přes TeX do PDF. A i dokumentace některých partnerů/dodavatelů byla vytvořena v TeXu či LaTeXu. Sám ve svých projektech taky (La)TeX používám.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
9.10.2013 21:53 asdfasfasfasf
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
no jo, clovek starne a uz nema tolik casu na experimenty. pred 10 lety jsem jako maniak montoval ruzne kompy a instaloval ruzne distra, ale dneska, koupim notas a konec. totez s (La)TeXem.
17.10.2013 10:58 washeck | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
V komerční sféře je zvykem posílat si wordové dokumenty mailem s postupně je upravovat ve více lidech (kvituju, že alespoň sledování změn se stalo standardem). V takovém prostředí člověk většinou narazí i s ODT. Představa, jak posílám partnerovi z jiné firmy na doplnění dokument v (La)TeXu je zcela mimo realitu.
xkucf03 avatar 17.10.2013 11:17 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)

Posílat si dokumenty1 e-mailem a postupně je upravovat je právě tragédie. Oproti tomu otevřené textové formáty2 se dají krásně spravovat pomocí verzovacích systémů3 a máš tam perfektní přehled o historii dokumentu, nebudou se ti ztrácet verze, lidi si nebudou přepisovat práci, nerozpadne se ti to na víc větví, aniž bys o tom věděl…

Chápu, že gramotnost některých lidí je dost nízká, ale to se dá řešit přes web – když už nic lepšího, tak nějaká wiki, ve které se společně tvoří a hotový dokument se pak vyexportuje do PDF.

[1] navíc v nějakém obskurním a prakticky proprietárním formátu
[2] (La)TeX, XML, XHTML nebo různé wiki formáty
[3] sakra, už to musím konečně dopsat

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
17.10.2013 14:21 washeck | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
A kolikrát si to viděl v praxi? Já zažil osobně nebo ve svém okolí několik pokusů nahradit posílání dokumentů nějakým DMS (GitHub a Tex ne, to už je opravdu hodně programátorské) a vždycky to skončilo u těch mailů, protože někdo to za celou dobu nepochopil a ostatní lidi, co dělali na 5 projektech s různými partnery museli mít 5 účtů do 5 oddělených systémů s různým ovládáním.

Zažil jsem dokonce projekt, kde 20 lidí postupně během roku přešlo z proprietárního DMS, přes Google Doc až k online MS Office, vždycky podle toho, co si kdo z které firmy vykřičel jako platformu, na kterou je zvyklý. V takové prostředí přijít s myšlenkou, že budeme učit sekretářku commitovat na github, aby doplnila do dokumentu nějaké formální náležitosti je fakt mimo mísu.

Btw, ten MS Office nakonec nebyl špatný, protože lidi pracovali se softem, na který jsou zvyklý a přitom jakž takž fungovaly kolektivní úpravy. Ale zase to má problémy se soukromím a bezpečností těch dat.
17.10.2013 14:33 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Bohužel ona i gramotnost co se Wordu týče je minimální. Word k tomu samosebou přispívá, protože se tváří tak, že pro jeho používání nemusím přemýšlet a nemusím nic vědět. Při správném používání je i Word přijatelný. jenže kdo umí dobře používat Word, ten nebude mít velké problémy ani s jiným softem.
-- OldFrog
17.10.2013 13:02 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
No tak samozřejmě nebudu někomu posílat TeX bez předchozí přípravy a průpravy. Použití TeXu mezi více subjekty připadá v úvahu, pokud jsou nároky na nasazení akceptovatelné a přínos dlouhodobě průkazný. Jinými slovy, pokud:
  • je to v daném oboru standard (matematika, věda)
  • nastaví se to jako součást procesů (včetně tvorby případných pomocných nástrojů)
-- OldFrog
17.10.2013 14:12 washeck | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Jasně, nic proti tomu, říkám v podstatě to samé. Po opuštění akademické sféry mnoho (většina?) lidí opouští TeX, protože v daném oboru to není standard a změna by byla příliš náročná (pokud by vůbec byla přínosná).
Josef Kufner avatar 20.10.2013 17:27 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Ono používat TeX jako primární formát je špatný nápad už samo o sobě. Pro uložení dokumentu je zkrátka potřeba něco, co není Turing complete, neboť s takovým kódem se už z principu děsně blbě pracuje. Nemám nic proti použití TeXu pro samotnou sazbu, ale je potřeba ho krmit něčím jiným než je zdroják v TeXu. Mohla by to být sada připravených maker, mohlo by to být XHTML či XML, možná i Markdown, mohl by to být i dokument ve Wordu. Nějaké nástroje na to už i existují. Pointa je, že musí být možné konvertovat tam a zpět mezi mnoha formáty pro různé účely a uživatele.

A teprve až budeš mít tohle vyřešené, včetně fallbacku pro nezasvěcené a neschopné, můžeš to zkoušet nasadit.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
xkucf03 avatar 20.10.2013 18:05 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)

Sada TeXových maker je dobrý nápad. A můžeš díky tomu mít i perfektní sémantiku… Akorát se to hodí do nějakého důvěryhodného prostředí, kde to lidi budou používat rozumně a ne zneužívat prakticky neomezené možnosti TeXu (třeba k vytvoření nějakého šíleného dokumentu, DoSování, ohrožení bezpečnosti atd.). Nebo je nějaký způsob jak filtrovat značky/příkazy? Tohle právě používám v XSLT – vstupem je libovolný XHTML dokument (klidně i s nestandardními značkami) a moje šablona si z toho vezme jen vybrané elementy – ty nějak interpretuje – a z těch ostatních zbudou jen textové uzly.

Chtělo by to pro tyhle účely nějakou omezenou podmnožinu: TeX jako dokument, ne TeX jako program.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
20.10.2013 19:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
V Informačním systému Masarykovy univerzity, který přijímá latexové dokumenty, se tohle řešilo ohrazením interpreteru SELinuxem, aby se nestalo, že se někdo bude toulat po souborovém systému. Ostatně i XSLT procesory kvůli DTD, XInclude a podobným věcem mají omezovací parametry.
xkucf03 avatar 20.10.2013 20:15 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)

jj, to je jedna věc a dá se to řešit takhle „zvenku“ (spuštěním pod jiným uživatelem, SELinux, AppArmor, virtualizace)… Ale druhá věc je filtrování na úrovni jazyka – např. povolím jen tučné a skloněné písmo, odrážky a odkazy, ale když tam někdo nacpe podtržené písmo, vlastní CSS třídy, nebo nějaké šílené zanořené divy, tak mu z toho zbude jen ten text, protože na tohle tam XSL šablona záměrně není.

BTW: existuje nějaký SAX parser pro TeX? Abych si mohl odchytávat události, jednotlivé uzly dokumentu a nějak si je zpracovat – třeba převést do jiného formátu, nebo filtrovat, transformovat a dál poslat upravený TeX k vysázení?

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
Josef Kufner avatar 21.10.2013 13:23 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Ta sada maker až tak dobrý nápad není. To radši XML a preprocesor, který z toho udělá TeX (a nebo HTML, ODT,…). Ušetříš si práci vymýšlením nástrojů, které pro XML už existují a konverze z XML do TeXu je triviální (při smysluplně navrženém XML).

Jediné co, tak je potřeba pořešit zápis matematiky, abyto nebyla moc velká obludnost, ale to už je spíš o editoru, než použitém formátu.

A vůbec, proč rovnou nesázet ODT TeXem?
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
21.10.2013 19:01 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
writer2latex se o tohle pokoušel, dokonce měl modul do OOo. Ale nějak umřel.
21.10.2013 13:32 Petr Sojka
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Přes writelatex.com můžete psát dokumenty online v týmu přímo v cloudu bez nutnosti lokální instalace.
9.10.2013 07:00 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Překvapení. Toto jsem opravdu nečekal a opravdu se těším na další díly.

Mohu se zeptat, jak moc je pdfcsplain uzpůsoben UTF-8? Jedná se jen o implicitně zavedené mapování, nebo jdou změny hlouběji? Unicode byla jedna z věcí, proč jsem přešel na Xe(La)TeX.

xkucf03 avatar 9.10.2013 15:42 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
+1, nový článek o TeXu mě taky potěšil.
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
olsak avatar 9.10.2013 19:48 olsak | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
> Mohu se zeptat, jak moc je pdfcsplain uzpůsoben UTF-8?

pdfcsplain dokáže spolupracovat s dnešními rozšířeními TeXu pracujícími interně v UNICODE (XeTeX nebo LuaTeX), takže tam je podpora UTF8 přirozená. Pokud csplain spolupracuje s klasickými 8bitovými TeXy, pak vyžaduje rozšíření encTeX, které rovněž řeší UTF8 kódování v rozsahu daleko přesahující osmibitové použité fonty, protože UTF8 znaky jsou mapovány na TeXové sekvence. Toto je v csplainu možné od roku 2003. Jako implicitní nastavení konfigurace to bylo zařazeno bohužel až v prosinci 2012. Problematiku kódování shrnu v nějakém díle seriálu podrobněji.
9.10.2013 07:53 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Prosil bych o zmínku o xelatexyu, byť třeba ne v úvodu - používání OpenType (a balíku fontspec), či vnitřního unicode bez obezliček (typu inputenc) považuju za takový krok vpřed, že nové dokumenty píšu už jen v xelatexu.
9.10.2013 11:41 kolcon | skóre: 15 | blog: kolcon
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
já používám x let (víceméně ze zvyku) balík ConTeXt a jsem z těch verzí trochu zmatený... je to to samé jako LaTeX nebo úplně jiné větev nebo ... ? :D

na co se vlastně ptám - myslíte, že to je OK v tom psát dál, nebo to je nějaká okrajová větev, kterou by bylo lepší opustit a přejít třeba na LaTeX, protože ty dokumenty za pár let nepřeložím?
10.10.2013 00:47 jurasn
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Osobně jsem z LaTeXu utekl ke ConTeXtu a zpět bych se už nikdy nevrátil. ConTeXt je sice oddělená větev postavená primárně nad LuaTeXem a Plainem, nicméně oproti LaTeXu je tak asi o jednu generaci modernější. Zatímco u LaTeXu mi vždycky připadalo, že v něm lezou z každýho rohu kostlivci, co se lepěj bambilionem vzájemně nekompatibilních balíčků, ConTeXt tím, že je oproti LaTeXu stále ve vývoji, je takový pěkný konzistentní a učesaný.

Jinak k verzím, u ConTexTu se používá buď dnes již stará MK II postavená nad pdfTeXem, ve které novější konstrukce a moduly nemusí chodit (spouští se texexec) nebo nová MK IV postavená nad LuaTeXem (spouští se context).
10.10.2013 19:29 fri
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Kdysi jsem se chtěl naučit i ConTeXt. Výstupy vypadají pěkně.
9.10.2013 13:00 mmmmario
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Video: Donald Ervin Knuth - TeX For Beginners (Stanford University, February 23 1981).
9.10.2013 13:01 fri
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám v plánu, že se naučím základy TeXu.
JiK avatar 9.10.2013 13:55 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
a stipat pazourek. Oboji je uzitecne.
9.10.2013 17:57 xlfd
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Hoblík vs. fréza. Fréza nikdy neudělá tak perfektní povrch jako hobík. A el. hoblík dělá povrch vlnitý (i když jen velmi málo vlnitý). A Štípaný šindel na střeše vydrží o zhruba 20 let víc než řezaný.

U TeXu mě to přijde stejné.
Koupím trochu času, cenu respektuju.
9.10.2013 18:57 fri
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Tvá odpověď se sice vyjadřuje k poctivé práci, ale nevidím z ní, že by se vztahovala k té zajímavé souvislosti, něco jako "co bylo dřív, slepice nebo vejce?", která mě napadla až několik hodin poté, co jsem tu poznámku, ke které se vyjadřuješ, napsal. Usuzuji z toho (je mi jasné), že stejně jako já, taky potřebuješ několik hodin na rozmyšlenou.
9.10.2013 13:47 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
+1
9.10.2013 15:54 ---- | skóre: 33 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
škoda, že toto nebylo dřív, do (La)TeXu jsem se nakonec musel pustit sám :-) Ale +1, pro budoucí uživatele může být TeX matoucí.
9.10.2013 18:02 pjoter
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Super, diky moc!
9.10.2013 18:30 Tomáš | skóre: 31 | blog: Tomik
Rozbalit Rozbalit vše Skvělý začátek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Po dlouhých letech, kdy jsem TeX používal (a v poslední době spíš nepoužíval) jsem rád za tento seriál. Přimlouval se bych se za popis "nejnovějších" vymožeností, jako třeba možnost psát zdrojový kód v UTF, či slavný Olšákův Fontový Systém.
olsak avatar 9.10.2013 19:56 olsak | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuji za povzbudivé konimentáře. K dotazům na XeLaTeX, Context: ano, chystám se o tom něco málo napsat. Ovšem k LaTeXu (ať už Xe nebo neXe) nebudu asi věnovat tolik času, jak byste očekávali. TeX se totiž nerovná LaTeX (třebaže to na mnohých diskusních fórech tak vypadá).

Zdraví vás lovec mamutů s dobře opracovaným pazourkem.
10.10.2013 18:46 www
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Ještě přidávám dotaz na kerTex (http://www.kergis.com/en/kertex.html) - i jedna věta komentáře bude stačit. Díky!
olsak avatar 11.10.2013 20:40 olsak | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Přiznám se, že jsem o kerTeXu nevěděl. Letmým pohledem shledávám, že to je distribuce TeXu (tj. jako TeXlive nebo dříve teTeX), která se opírá zejména o Knuthovy programy, libc a výjimečně něco jiného. Našinci tam bude chybět přímý výstup do PDF, práce s OTF fonty, LuaTeX a další současné vymoženosti. Idea autora je stavět na programech Knutha a libc, nelinkovat s žádnou jinou knihovnou, kde v budoucnosti může přijít pochybná licence. Např. pdfTeX je linkován s knihovnou pro výstup do formátu PDF (tady autor větří potenciální nebezpečí od Adobe), tj. v kerTeXu není. Autor si představuje, že udělá jiné rozšíření směrem k 16 bitovému TeXu, než je v současných distribucích, sice na bázi (dle mého názoru poněkud přežitého) Metafontu. Viz též http://tex.stackexchange.com/questions/42234/what-is-kertex
9.10.2013 20:13 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Velmi zaslužný čin. Začal sem asi před čtyřmi lety s Lyxem, tohle je to, co jsem musel tehdy přeskočit v návalu práce.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
9.10.2013 23:39 123
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
http://cs.wikipedia.org/wiki/Robert_Poch
10.10.2013 11:32 Tomáš Pecina
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Fedora 19 mi hlásí, že nemůže najít soubor csplain.fmt. A vskutku, nikde v balíčcích není :-(
olsak avatar 10.10.2013 12:56 olsak | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Soubory *.fmt (tzv. formáty) nejsou součástí zapakovaných souborů v instalačních balíčcích, ale jsou generovány. Možnosti, kdy jsou generovány, jsou dvě: buď v rámci postinstalačních skriptů nebo při prvním spuštění odpovídajícího příkazu (v tomto případě příkazu csplain, pdfcsplain).

Jak to řeší konkrétní linuxová distribuce, nemohu tušit. Admini, pokud převezmou TeXlive, přidají do svých balíčků často vlastní názor, jak by to mělo fungovat a jak by měla být navržena struktura souvisejících balíčků. Někdy je TeXlive monolitický jeden balíček, někdy se rozprostírá ve více balíčcích (pak je potřeba instalovat i pod-balíček související s podporou češtiny/slovenštiny). Může se taky stát, že nechají předgenerovat jen zcela základní formáty (jako např. latex) a některé jiné, které sice TeXlive taky předgeneruje, oni ve svém klonu v příslušném konfiguráku zakomentují. Očekávají, že uživatel provede zásah do konfigurace podle koncepce, kterou vymysleli.

Takže, nefunguje-li TeXlive klonovaný do balíčkového systému konkrétní linuxové distribuce, je třeba toto řešit s adminy té distribuce. TeXlive samotný (neklonovaný) se chová tak, že v rámci postinstalačních skriptů *.fmt vygeneruje a příkazy csplain a pdfcsplain jsou přímo k dispozici.
10.10.2013 14:27 Tomáš Pecina
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Ano, díky, už to funguje. Pomohla instalace české podpory pro TeXlive, soubory .fmt se vygenerovaly.

Teď už jen řeším, jak kopírovat příklady z PDF knihy TeX pro pragamatiky do emacsu v UTF-8, ale to už je jen technická drobnost, která nemá s TeXem nic společného.
11.10.2013 09:26 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuji a těším se na další!
ghibulo avatar 11.10.2013 19:14 ghibulo | skóre: 6 | blog: ghibulo
Rozbalit Rozbalit vše Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyby šlo nějak jednoduše vytvářet výstupy s Texu do html (jako v asciidocu), ideálně s nějakou možností stylování, tak bych už nepsal snad v ničem jiném. Teď mám nějaké texty v PlainTexu, nějaké v ConTexu a spoustu v asciidoc a různejch libre/open office...(podle toho, co mě zrovna drželo, nebo se mi zdálo vhodné) nicméně sen o nějakém sjednocení je za horizontem :-( Nebo na to máte někdo radu/zkušenost? Vždyť přece není tak moc chtít napsat něco jednou ve Vimu v pěkné kvalitě a mít to možnost vyexportovat dle potřeby do PDF/HTML/XML/ODT/DOCX...

Jinak taky díky za seriál, moc rád si Tex oživím a doplním.
olsak avatar 11.10.2013 20:50 olsak | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Jak si myslíte, že budu psát jednotlivé díly seriálu? Pochopitelně v TeXu, jiné rozhraní při psaní textu nikdy nepoužívám. TeXem pak vygeneruji html a to pošlu redakci. Pro účely html používaného na abc linuxu mám na to cca 40 řádků maker, které jsem si napsal během pár minut. Mám v plánu toto své jednoduché řešení ukázat v dílu seriálu číslo 5, takže se dočkáte...
ghibulo avatar 11.10.2013 21:39 ghibulo | skóre: 6 | blog: ghibulo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Tak v tom případě už mlčím a moc se těším :-)
11.10.2013 20:52 dad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
takovy converter nemuze imho existovat, protoze:

- rada jazykovych konstruktu neni 1:1 prenositelna

- kazde zobrazeni ma sva specifika

jedine schudne reseni je nejaky metajazyk, z ktereho se daji udelat oba vystupy, pricemz ten metajazyk se pokousi implementovat zvlastnosti obou cilovych formatu. Prikladem takoveho snazeni byl zacatkem 90. let Hyperlatex.

Ale jestli se neco mezitim udalo, tak to by byla bomba. Ja zatim pouzivam LaTex2html , ale vpodstate se musim omezit na nejprimitivnejsi konstrukty v Latexu a presto je html-vystup dost velka bida. Pro 'suche' technicke texty to jde.

11.10.2013 21:40 robertK
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Mozna tex4ht ?
ghibulo avatar 11.10.2013 21:43 ghibulo | skóre: 6 | blog: ghibulo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Kdyby byl člověk moc náročnej, tak máš samozřejmě recht - pdfku z Texu se žádná html přiblížit nemůže, ale v jisté rozumné toleranci... ty výstupy z asciidoc včetně matiky vychází dost použitelně, škoda že to pdfko nemaj dotažený.
30.10.2013 20:18 gngl
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Kdyby byl člověk moc náročnej, tak máš samozřejmě recht - pdfku z Texu se žádná html přiblížit nemůže
Jak se to vezme. Když si s tím člověk dá práci, Prince XML dokáže z HTML vykouzlit moc pěkné věci. :-)
12.10.2013 17:12 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu

A pak je ještě možnost psát dokument bez ohledu na výsledný formát a převod řešit až jako nezávislý úkol. Takhle funguje DocBook. Srdce typografa sice zapláče, ale když to člověk překousne, tak to tolik nebolí.

13.10.2013 07:25 vencas | skóre: 32
Rozbalit Rozbalit vše Re: Chtělo by to křížence Asciidoc a Texu
Já k tomu používám Sphinx, kde je v vstup v ReST a na výstupu mraky formátů včetně HTML (na výběr množství témat a možnost zasahování do šablon souborů), PDF (přes pdflatex), EPUB a mnoho dalších (na docx je rozšíření na githubu, nezkoušel jsem). Pro mě to sjednocuje mnoho, co jsem potřeboval, umí to matematiku (LaTeX syntaxe, v HTML to renderuje Mathjax nebo (když chcete obrázky) dvipng přes latex), je možno vkládat bloky kódu TikZ, matplotlib, dot. Na jeden dokument je to moc složité, na větší strukturovaný ale super.

Jakože si pana Olšáka vážím, tak psát text v TeXu a z toho generovat HTML, to je jen pro hardcore TeXaře (v TeXbooku naruby je parsování výstupu z účetního programu v TeXu - to bych si osobně třeba jednoduššeji naskriptoval v pythonu a generoval kód pro TeX).
11.10.2013 21:24 30985ksdl
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Smekam klobouk pred pozoruhodnym textem „TeX pro pragmatiky“. Po skoro dvaceti letech s Latexem jsem pochopil spoustu veci ve vetsich souvislostech:) Je velmi osvezujici se podivat na svet z jineho pohledu. Tak snad (La)TeX prezije vic nez hodiny, ktere spadly na zem.
11.10.2013 21:43 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Klobouk dolů, nad člověkem, který když už něco umí, ..
13.10.2013 19:06 krtekub | Uherský Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Já ten systém znám ještě z Windows XP. Pochází z Brna z ČVÚT. Je to výborný systém.
13.10.2013 21:37 Vtipnéř | skóre: 38 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
První díl se mi moc líbí, věřím, že pan Olšák kvalitu udrží. Oceňuji, že náš přední TeXovský guru zařadil i informace o LaTeXu, ačkoliv podle toho, co je mi známo, jej nemá příliš v lásce.

"TeX pro pragmatiky" vypadá taky velmi dobře, přeji autorovi, ať se mu dílo podaří.

Jirka
Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
14.10.2013 12:49 yndezit
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když jsem hledal něco v čem psát firemní manuály a směrnice, zkoušel jsem rozchodit Tex pod Windows, a použít editor LEd, no nepodařilo se mi nic vygenerovat do pdf.

Bohužel jsem neměl víc času se tomu věnovat, abych to uvedl do provozu, ale je škoda že (asi?) neexistuje nic co by se blížilo WYSIWYG Wordu, ve kterém se postupy píšou i nadále.
Josef Kufner avatar 14.10.2013 15:50 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Zkus LyX – grafické klikací skoro-WYSIWYG. (Chvílema mám pocit, že se trochu opakuju.)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
14.10.2013 16:15 yndezit
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Dík myslel jsem že je jen pro Linux.
17.10.2013 15:06 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 1 (seznamujeme se)
Zajímavý je TeXmacs http://www.texmacs.org/
-- OldFrog

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.